Cascabel

Cascabel

Česko

0 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5
    • 3.5.2020  23:03
    Anatomie zrady (TV film) (2020)
    *

    Smutné je, že se za 12 let od studentského filmu Kolaborant se námět Vítězslava Jandáka ml. posunul spíš k horšímu. A ještě smutnější je, že historický film nemluví k dnešku, neboť kde jinde hledat klíč k pochopení přerodu hlavní postavy z vlastence v kolaboranta?

    • 17.4.2020  18:44
    Piknik (TV film) (2014)
    ****

    Navzdory skvělé kameře Stanislava Miloty a metaforickým "biologickým" prostřihům zůstává Piknik divadelním konstruktem a vysoce hodnotným "záznamem" prvního představení Činoherního klubu spíše než filmem. Jako stále platná společenská alegorie a jako herecký koncert (s prvními houslemi ironického Miroslava Macháčka) ovšem špičková záležitost. "Víš, co je to drogerie? Když jdeš v létě kolem, tak na chodníku... - ... leží hovno. - na chodníku voní drogerie! A za pultem bude pan Rosden a bude prodávat, ale jenom slušným lidem, sprosťákům ne! - Dokud nedostane rakovinu."

    • 17.4.2020  18:41
    Willie Boy (1969)
    *****

    Rasismus, svoboda a poručníkování, srážka mužského a ženského principu, zánik Divokého Západu, to je trochu moc témat na žánrový film. Logickým výsledkem je víc otázek než odpovědí, což westernu taky zrovna dvakrát nesluší. Když se to ale umí, nemusí nic z výše uvedeného být na závadu. “Dal jsem mu šanci, nechtěl ji,” je přece sama tresť westernu.

    • 25.3.2020  13:35
    Santee (1973)
    *

    Námět zajímavý, zpracování zůstalo v rovině syrových ingrediencí, bez soli a omastku. Jedna hvězda za kameru, která se snažila překonat omezení videoformátu a televizní estetiky.

    • 22.3.2020  13:59
    Wanted (1967)
    ****

    Tento snímek by v kontextu béčkových italowesternů zasloužil i plný počet bodů, kdyby jej scénáristé doslova nezprasili rádoby vtipným závěrem a umělým vršením zápletek ve druhé polovině štědré stopáže (k rozuzlení proto nakonec nedochází v souboji na pistole, ale fackovačce v posteli). Na rozdíl od Per pocchi dollari ancora se naštěstí nesnažili překovat verneovku ve western, přesto je ve filmu několik narážek na Matyáše Sandorfa. Velkou devizou filmu jsou Gemma a Cobos.

    • 20.3.2020  09:07

    Trash, ale jaký! Jedna hvězda za hereckou kreaci Gordona Mitchella a za kameru. Druhá, důležitější hvězda za to, že se ve filmu střílí na pozdrav, za nadhled a vtip, za uvolněnou nelogičnost a parodickou nerealističnost, díky kterým jsem se nasmál víc než u kdekteré přiznané westernové komedie. Za to, že měl Fidani rád westerny a nacpal do jednoho celovečeráku snad všechna italowesternová klišé s výjimkou dynamitu. Fidani vlastně natočil RAW italowestern.

    • 19.3.2020  14:33

    Název slibuje pořádnou italowesternovou vybíjenou, ale je to spíš hra na indiány (a to je tam jen jeden míšenec). Špatně je v tomto filmu snad všechno, scénář, režie, většina herců (paradoxně mezi nimi vyniká Artemio Antonini, takový italský Zdeněk Srstka), hudba i výprava (ale v jakém jiném westernu uvidíte podprsenku?). Nadržuji tomuto filmu, když mu dávám jednu hvězdu za kameru, která je... divná, a za finální souboj, který je hodně ujetý, nejen tím, že v něm nejde o dva hlavní antagonisty. To je také asi jediné popření inspirace starými americkými céčkovými westerny.

    • 14.2.2020  06:48
    Veronika (1985)
    ***

    Nepodepisuj spolupráci, nepodepisuj spolupráci, nebo se z toho zblázníš! Po Kladivu na čarodějnice Otakar Vávra znovu na půdorysu prorežimního výkladu historie (antiklerikálně protiněmeckého, odtud Vávrova univerzálnost) natočil snímek, který v čitelné metafoře odsuzuje metody komunistického režimu. A udělal to tentokrát s ještě větší uměleckou přesvědčivostí.

    • 22.11.2019  06:28

    Film, který nutí přemýšlet nad problémy současnosti a ještě tak činí s grácií, je téměř zázrak. Pro české občany (ovčany i chvilkaře:) by tohle měl být film takřka povinný.

    • 8.10.2019  22:06

    Tarantino dospěl a dal se na točení pohádek... a jde mu to výborně.

    • 17.5.2019  22:40

    Skvělá kamera a výprava, obdivuhodná mizanscéna, ale jinak je to montaldovsky odtažité, a to i přes silnou politickou aktualizaci. Volonté je zde překvapivě zdrženlivý.

    • 18.4.2019  06:55

    Dvě hvězdičky za režii a herecké výkony (až na jednu scénu překvapivě uměřený Volonté, civilní Cusack, ale hlavně Cucciolla), za hudbu a vynikající dublinské lokace. Třetí hvězdička za promyšlený scénář. Film totiž nehraje na city, dokonce působí téměř odtažitě a vyznívá spíše tísnivě nežli revolučně burcujícím dojmem, ale je politicky účinný. SPOILER: Když to nejde po dobrém, zkusí to špatný advokát po zlém (politizací procesu), když nefunguje ani to, dobrý advokát to po dobrém stejně nezachrání. Jediným řešením je tedy svrhnout kapitalismus, čemuž Sacco a Vanzeti poslouží lépe mrtví nežli živí. Přesně to shrnuje Vanzetti, když v cele smrti říká svému spolupachateli: "Měl jsi pravdu Niccolo, že jsi nepodal žádost o milost - jsou to vrazi!" KONEC SPOILERU Uvítal bych rozvinutí dichotomie obžalovaných (až za hrob politicky uvědomělého Vanzettiho a života si cenícího Sacca) a prohloubení sporu advokátů Moora a Thompsona, což by zvýraznilo téma politizace procesu i jeho lidskou dimenzi, ale to by byl jiný příběh a už vůbec ne italský film ze 70. let. Mohlo to sklouznout ke křiklavému politickému plakátu, mohlo to ale být i velké drama, naštěstí je to aspoň solidně napsaný pamflet.

    • 12.4.2019  21:18
    Do boje (2018)
    *****

    Legenda o Laurentovi. Prostý, napínavý a formálně dokonalý film se skvělými herci.

    • 4.4.2019  22:52
    Edmond (2018)
    ***

    Edmond Rostand ležící spící - v próze a s nejedním morálním ponaučením. Naštěstí také se skvělými herci (zejména Gourmet a Seignerová). 2,5 + půl hvězdičky za plzeňské divadlo:)

    • 18.2.2019  23:55

    Důkaz, že béčka jsou jen hůře natočená hlavní produkce. Téma manipulace davu proto není ani tak překvapivé jako nepropracované a stejně jsou na tom postavy - s výjimkou manipulátora Harpera (Neise). Z herců ale zaujme nejvíc Ansara, který přesvědčivě využívá skromnou plochu ke ztvárnění Mexikánce Zaraty. Největší slabota jsou přestřelky, a co hlavně si od westernu přát?!

    • 18.2.2019  23:39
    Krutý sever (2006)
    ***

    O čtvrtou hvězdičku kvalitní snímek připravila klasická a zde do krajnosti dovedená rekvizita současných námořnických filmů - magor ex machina.

    • 26.12.2018  23:53
    Půlpenny (TV film) (1974)
    ***

    Na normalizační televizi překvapivě provokativní téma držení pozic a bránění nedozírným následkům. Scénář na jednu stranu chytře volí dramaticky nejnosnější fakta z anglické reportážní knihy, na druhou stranu nepochopitelně přebírá její dokumentárnost (zřejmě podíl Vladimíra Branislava, kterého Eva Sadková pokryla svým jménem). Výsledek je mnohem méně napínavý, než by mohlo být čisté soudní drama, tím spíš s hereckým ansámblem, který i v daném rámci hraje bezezbytku na výbornou. Bylo by zajímavé srovnat s maďarskou verzí (Fél penny, 1976), jestli náhodou nedostatky převzatého scénáře neodstranili. Podle románového zpracování, jehož autorem byl Leon Uris, tedy "strana žalovaná" v procesu z roku 1964, vznikl americký televizní seriál QB VII (1974) s Anthony Hopkinsem v "Högerově" roli.

    • 17.11.2018  09:50

    Poslední z mnoha Daňkových metafor politických procesů 50. let. Nádherně ironická Jana Štěpánková kraluje silné herecké sestavě nejlepšího dílu Hříček o královnách.

    • 13.7.2018  07:16

    Tvůrci chytají příliš zajíců najednou, a to je v tomhle žánru na škodu (zvlášť když se to neumí).

    • 18.6.2018  20:57
    Sláva (1989)
    *****

    Správný historický film, který nepřežvýkává učebnice dějepisu, ale vyjadřuje se k době, kdy byl natočen. Skvělý scénář apeluje na sdílené hodnoty černých i bílých Američanů proti bělošskému, ale i černošskému rasismu (Nation of Islam, teze historiků o pozici Afroameričanů mimo společenskou smlouvu). Denzel Washington měl vrátit Oscara, protože ho dostal za vedlejší roli, ač ve skutečnosti hrál tu hlavní - bývalého otroka, který bojuje v občanské válce, aby ukojil svou touhu pomstít příkoří, jež na něm spáchali bílí, a rebeluje i proti svým soukmenovcům, kteří nesdílí jeho negativní identitu, ale v krizovém okamžiku, téměř až ve své smrti, se k Americe přihlásí. Patos odpovídající sdělení. Nacionalismus jako pozitivní hodnota v porovnání s rasismem. A ta Broderickova nejistota? Ve střetu kultur je málokdo suverén, jen ten Denzel Washington... si na něj hraje.

    • 9.3.2018  23:00

    „První pokus naší kinematografie o vyrovnání s někdejšími nesprávnými metodami stranické práce“ (slovy dobového tisku) byl natáčen ve stejném roce, kdy byl rehabilitován soudruh Slánský, klasická oběť nesprávných metod stranické práce. Když se dostalo aspoň na filmovou rehabilitaci obětí samotného komunismu, zazvonili Brežněv s Husákem na zvonec a komunistické pohádky o vyrovnávání se s minulostí byl konec. V trezoru se potom tenhle schematický snímek sešel se skutečnými a umělecky hodnotnými kinematografickými reflexemi kolektivizace. Film přesto stojí za zhlédnutí díky úžasnému výkonu Ilji Prachaře, kterému zdatně sekundují Lohniský, Kačer a Lackovič. Na své si přijdou i milovníci Šumavy. Občasné záblesky poetiky, kterou vídáme spíš u Kachyni nebo Vláčila, jsou však zcela plané.

    • 4.2.2018  00:18
    Dita Saxová (1967)
    *****

    Smutný, ale nikoliv dojemný film. Všechny ty anachronismy (účesy, šaty i železniční vagóny ze 60. namísto 40. let), které tu řada komentátorů považuje za chyby, jsou určitě záměr, jak příběh zpřítomnit (abychom si nemysleli, že jsme vyhráli).

    • 8.11.2017  07:06
    Skrz naskrz (1973)
    ****

    Sugestivní podívaná. Překvapivě lineární vyprávění (vzhledem k popisu, který sliboval obtížnou skládačku). Na můj vkus některé scény přehnaně dlouhé, což může být vyprávěcí prostředek, který jsem ale ne vždycky chápal.

    • 14.9.2017  06:15

    Hra natočená tak, aby ještě vyniklo, že jde o divadelní konstrukt, a jediným filmařským vkladem se zdála snaha o efekt. Jedna hvězda je za Mastroianniho, díky kterému se na to dá koukat.

    • 21.8.2017  01:13

    Mockumentary exploatující současnou oblibu islandské detektivky, xenofobní nálady a spektakulární rozklad státní autority. Žánrově provařený a filmařsky nenápaditý snímek s naivním příběhem. Při sledování vynikne určitá spojitost se současnou televizní dokumentaristikou, která se hranými dotáčkami většinou nesnaží o nic jiného, než ulít kulku... víme z čeho.

    • 7.6.2017  08:07
    Corleone (1978)
    **

    Film postrádá zřetelnější dramatický oblouk, spor dvou starých přátel, tak jak je pojatý, na to nestačí. Zdaleka proto nedosahuje kvalit Železného šéfa. Přesto Giuliano Gemma hraje skvěle a první setkání "Corrada Cattaniho" s "Tanem Carridim" v mafiánském filmu také stojí za to.

    • 18.4.2017  12:04

    Slibný námět + scénář, který jej příliš nerozvíjí + směšná realizace (ale smích je vlastně zdravý!) = film nedosahuje ani úrovně italowesternových céček, mezi které řadím i druhý Hosseinův western (Une corde, un Colt / Cimitero senza croci). Nihilismus si tu bohužel nepodává ruku s cynismem ani snahou o zábavu, které jsou kořením většiny zapatawesternů. Zaujmou jugoslávské lokace, které měly teprve později spoluvytvářet poetiku filmových mayovek, světe div se, méně naivních a rozhodně zábavnějších snímků než toto dílko.

    • 1.3.2017  23:23

    Šíleně naivní vykrádačka, ale má řadu westernových vychytávek, pěknou kameru, Elvise, fajn herce v hlavní roli a spolehlivou Golšifte Farahání, co víc si přát?

    • 15.1.2017  00:17
    (2016)
    ***

    Íránský film, ve kterém žena fackuje muže, je kinematografická hádanka, kterou řeší obsazení Lejly Chátamí do hlavní role. Nevím, jestli se dívám správně, ale vidím v tom podobenství o touze po svobodě ve formě thrilleru, tedy íránského thrilleru.

    • 4.1.2017  22:50

    Film stojí a padá s Danielem Auteuilem a asi to není dílo, na které si po pěti letech někdo vzpomene, ale pokud jsou tohle slabiny, tak to není vůbec zlé. Že se mohli filmaři zaměřit na jiné aspekty případu, to je také pravda, ale proto není tato napínavá kronika jedné buldočí vytrvalosti špatným přístupem. Naopak se mi líbí, že film nemoralizuje a že je při vší té hrůze optimistický. Kdybych měl být zlý, odeberu půl hvězdičky za groteskní scénu, ve které se hlavní hrdina ocitá na pokraji šílenství, a to proto, že se s tímto motivem ve vývoji postavy dále neoperuje.

<< předchozí 1 2 3 4 5