Cascabel

Cascabel

Česko

0 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5
    • 17.5.2019  22:40

    Skvělá kamera a výprava, obdivuhodná mizanscéna, ale jinak je to montaldovsky odtažité, a to i přes silnou politickou aktualizaci. Volonté je zde překvapivě zdrženlivý.

    • 18.4.2019  06:55

    Dvě hvězdičky za režii a herecké výkony (až na jednu scénu překvapivě uměřený Volonté, civilní Cusack, ale hlavně Cucciolla), za hudbu a vynikající dublinské lokace. Třetí hvězdička za promyšlený scénář. Film totiž nehraje na city, dokonce působí téměř odtažitě a vyznívá spíše tísnivě nežli revolučně burcujícím dojmem, ale je politicky účinný. SPOILER: Když to nejde po dobrém, zkusí to špatný advokát po zlém (politizací procesu), když nefunguje ani to, dobrý advokát to po dobrém stejně nezachrání. Jediným řešením je tedy svrhnout kapitalismus, čemuž Sacco a Vanzeti poslouží lépe mrtví nežli živí. Přesně to shrnuje Vanzetti, když v cele smrti říká svému spolupachateli: "Měl jsi pravdu Niccolo, že jsi nepodal žádost o milost - jsou to vrazi!" KONEC SPOILERU Uvítal bych rozvinutí dichotomie obžalovaných (až za hrob politicky uvědomělého Vanzettiho a života si cenícího Sacca) a prohloubení sporu advokátů Moora a Thompsona, což by zvýraznilo téma politizace procesu i jeho lidskou dimenzi, ale to by byl jiný příběh a už vůbec ne italský film ze 70. let. Mohlo to sklouznout ke křiklavému politickému plakátu, mohlo to ale být i velké drama, naštěstí je to aspoň solidně napsaný pamflet.

    • 12.4.2019  21:18
    Do boje (2018)
    *****

    Legenda o Laurentovi. Prostý, napínavý a formálně dokonalý film se skvělými herci.

    • 4.4.2019  22:52
    Edmond (2018)
    ***

    Edmond Rostand ležící spící - v próze a s nejedním morálním ponaučením. Naštěstí také se skvělými herci (zejména Gourmet a Seignerová). 2,5 + půl hvězdičky za plzeňské divadlo:)

    • 18.2.2019  23:55

    Důkaz, že béčka jsou jen hůře natočená hlavní produkce. Téma manipulace davu proto není ani tak překvapivé jako nepropracované a stejně jsou na tom postavy - s výjimkou manipulátora Harpera (Neise). Z herců ale zaujme nejvíc Ansara, který přesvědčivě využívá skromnou plochu ke ztvárnění Mexikánce Zaraty. Největší slabota jsou přestřelky, a co hlavně si od westernu přát?!

    • 18.2.2019  23:39
    Krutý sever (2006)
    ***

    O čtvrtou hvězdičku kvalitní snímek připravila klasická a zde do krajnosti dovedená rekvizita současných námořnických filmů - magor ex machina.

    • 26.12.2018  23:53
    Půlpenny (TV film) (1974)
    ***

    Na normalizační televizi překvapivě provokativní téma držení pozic a bránění nedozírným následkům. Scénář na jednu stranu chytře volí dramaticky nejnosnější fakta z anglické reportážní knihy, na druhou stranu nepochopitelně přebírá její dokumentárnost (zřejmě podíl Vladimíra Branislava, kterého Eva Sadková pokryla svým jménem). Výsledek je mnohem méně napínavý, než by mohlo být čisté soudní drama, tím spíš s hereckým ansámblem, který i v daném rámci hraje bezezbytku na výbornou. Bylo by zajímavé srovnat s maďarskou verzí (Fél penny, 1976), jestli náhodou nedostatky převzatého scénáře neodstranili. Podle románového zpracování, jehož autorem byl Leon Uris, tedy "strana žalovaná" v procesu z roku 1964, vznikl americký televizní seriál QB VII (1974) s Anthony Hopkinsem v "Högerově" roli.

    • 17.11.2018  09:50

    Poslední z mnoha Daňkových metafor politických procesů 50. let. Nádherně ironická Jana Štěpánková kraluje silné herecké sestavě nejlepšího dílu Hříček o královnách.

    • 13.7.2018  07:16

    Tvůrci chytají příliš zajíců najednou, a to je v tomhle žánru na škodu (zvlášť když se to neumí).

    • 18.6.2018  20:57
    Glory (1989)
    *****

    Správný historický film, který nepřežvýkává učebnice dějepisu, ale vyjadřuje se k době, kdy byl natočen. Skvělý scénář apeluje na sdílené hodnoty černých i bílých Američanů proti bělošskému, ale i černošskému rasismu (Nation of Islam, teze historiků o pozici Afroameričanů mimo společenskou smlouvu). Denzel Washington měl vrátit Oscara, protože ho dostal za vedlejší roli, ač ve skutečnosti hrál tu hlavní - bývalého otroka, který bojuje v občanské válce, aby ukojil svou touhu pomstít příkoří, jež na něm spáchali bílí, a rebeluje i proti svým soukmenovcům, kteří nesdílí jeho negativní identitu, ale v krizovém okamžiku, téměř až ve své smrti, se k Americe přihlásí. Patos odpovídající sdělení. Nacionalismus jako pozitivní hodnota v porovnání s rasismem. A ta Broderickova nejistota? Ve střetu kultur je málokdo suverén, jen ten Denzel Washington... si na něj hraje.

    • 9.3.2018  23:00

    „První pokus naší kinematografie o vyrovnání s někdejšími nesprávnými metodami stranické práce“ (slovy dobového tisku) byl natáčen ve stejném roce, kdy byl rehabilitován soudruh Slánský, klasická oběť nesprávných metod stranické práce. Když se dostalo aspoň na filmovou rehabilitaci obětí samotného komunismu, zazvonili Brežněv s Husákem na zvonec a komunistické pohádky o vyrovnávání se s minulostí byl konec. V trezoru se potom tenhle schematický snímek sešel se skutečnými a umělecky hodnotnými kinematografickými reflexemi kolektivizace. Film přesto stojí za zhlédnutí díky úžasnému výkonu Ilji Prachaře, kterému zdatně sekundují Lohniský, Kačer a Lackovič. Na své si přijdou i milovníci Šumavy. Občasné záblesky poetiky, kterou vídáme spíš u Kachyni nebo Vláčila, jsou však zcela plané.

    • 4.2.2018  00:18
    Dita Saxová (1967)
    *****

    Smutný, ale nikoliv dojemný film. Všechny ty anachronismy (účesy, šaty i železniční vagóny ze 60. namísto 40. let), které tu řada komentátorů považuje za chyby, jsou určitě záměr, jak příběh zpřítomnit (abychom si nemysleli, že jsme vyhráli).

    • 8.11.2017  07:06
    Skrz naskrz (1972)
    ****

    Sugestivní podívaná. Překvapivě lineární vyprávění (vzhledem k popisu, který sliboval obtížnou skládačku). Na můj vkus některé scény přehnaně dlouhé, což může být vyprávěcí prostředek, který jsem ale ne vždycky chápal.

    • 14.9.2017  06:15

    Hra natočená tak, aby ještě vyniklo, že jde o divadelní konstrukt, a jediným filmařským vkladem se zdála snaha o efekt. Jedna hvězda je za Mastroianniho, díky kterému se na to dá koukat.

    • 21.8.2017  01:13

    Mockumentary exploatující současnou oblibu islandské detektivky, xenofobní nálady a spektakulární rozklad státní autority. Žánrově provařený a filmařsky nenápaditý snímek s naivním příběhem. Při sledování vynikne určitá spojitost se současnou televizní dokumentaristikou, která se hranými dotáčkami většinou nesnaží o nic jiného, než ulít kulku... víme z čeho.

    • 7.6.2017  08:07
    Corleone (1978)
    **

    Film postrádá zřetelnější dramatický oblouk, spor dvou starých přátel, tak jak je pojatý, na to nestačí. Zdaleka proto nedosahuje kvalit Železného šéfa. Přesto Giuliano Gemma hraje skvěle a první setkání "Corrada Cattaniho" s "Tanem Carridim" v mafiánském filmu také stojí za to.

    • 18.4.2017  12:04

    Slibný námět + scénář, který jej příliš nerozvíjí + směšná realizace (ale smích je vlastně zdravý!) = film nedosahuje ani úrovně italowesternových céček, mezi které řadím i druhý Hosseinův western (Une corde, un Colt / Cimitero senza croci). Nihilismus si tu bohužel nepodává ruku s cynismem ani snahou o zábavu, které jsou kořením většiny zapatawesternů. Zaujmou jugoslávské lokace, které měly teprve později spoluvytvářet poetiku filmových mayovek, světe div se, méně naivních a rozhodně zábavnějších snímků než toto dílko.

    • 1.3.2017  23:23

    Šíleně naivní vykrádačka, ale má řadu westernových vychytávek, pěknou kameru, Elvise, fajn herce v hlavní roli a spolehlivou Golšifte Farahání, co víc si přát?

    • 15.1.2017  00:17
    (2016)
    ***

    Íránský film, ve kterém žena fackuje muže, je kinematografická hádanka, kterou řeší obsazení Lejly Chátamí do hlavní role. Nevím, jestli se dívám správně, ale vidím v tom podobenství o touze po svobodě ve formě thrilleru, tedy íránského thrilleru.

    • 4.1.2017  22:50

    Film stojí a padá s Danielem Auteuilem a asi to není dílo, na které si po pěti letech někdo vzpomene, ale pokud jsou tohle slabiny, tak to není vůbec zlé. Že se mohli filmaři zaměřit na jiné aspekty případu, to je také pravda, ale proto není tato napínavá kronika jedné buldočí vytrvalosti špatným přístupem. Naopak se mi líbí, že film nemoralizuje a že je při vší té hrůze optimistický. Kdybych měl být zlý, odeberu půl hvězdičky za groteskní scénu, ve které se hlavní hrdina ocitá na pokraji šílenství, a to proto, že se s tímto motivem ve vývoji postavy dále neoperuje.

    • 23.11.2016  20:48

    Jeden z nejlepších důkazů, že jsou Schormovy dokumenty dramatičtější než leckterý současný hraný film.

    • 10.11.2016  01:49
    Chladné dny (1966)
    ****

    Netradiční forma vyprávění je artistní i divácky účinná zároveň.

    • 14.9.2016  20:15

    Kinoverze je zkrácená tak, že negativa filmu vynikají a pozitivní momenty nemají dostatek prostoru. Ani režisérský sestřih totiž vůbec nepůsobí dlouze, ale hloupě, zejména ve své druhé, dynamičtější polovině. Za hlavní problém považuji, že příběh je vyprávěn tak, že jeho jednotlivé vrstvy navzájem příliš neprostupují, a zdůrazňuje se tak jejich banalita. Dvě hvězdičky za skvělou kameru (Zsigmond), muziku (Mansfield) a herce (Kristofferson, Huppert).

    • 25.5.2016  23:03

    Hudba mi nechybí, erotické scény nevadí:), faktografii neočekávám. Příběh naopak ano - a tím, ani jeho vyprávěním, si nejsem jist. Poslední třetina filmu je však strhující. Vynikající herecké výkony: Klára Melíšková, Juraj Nvota, Ondřej Malý. Zajímavé komentáře: Ixbalanke, Marigold, spacylemon.

    • 7.2.2016  21:53
    Zločin v Polné (TV film) (2016)
    *

    Hilsneriáda je téma tak bohaté a jeho reflexe s naším časovým odstupem od událostí tak široká, že omezit příběh na otázku viny a neviny Leopolda H. je zcela nepochopitelné promarnění velké umělecké příležitosti. O co lépe (a přitom s menší pompou a náklady) využili filmaři podobnou šanci o 18 let dříve v inscenaci Ex offo!

    • 10.1.2016  11:01
    Žert (1968)
    ****

    Formální stránka i herecké výkony vynikající, jen se divím, proč leželo za normalizace v trezoru. Stačilo vystřihnout scény z buzerplacu. Srovnejme tyto scény z PTP s Černými barony, myslím, že jsou chtěnou parodií (možná že už Švandrlíkovou). Výstižný komentář NinonL.

    • 2.12.2015  20:28
    Berani (2015)
    *****

    Klasický thriller z ovčí farmy? Ano, kdo umí, ten umí! Jediná výtka: film trvá subjektivně déle, než je jeho stopáž. Vynahradí to ale závěrečných... 30? 20? 15? minut (to je to!). Trefné komentáře: Narciska, rakosabasta, Marigold (i já bych střihnul vichřicí a šmytec).

    • 30.11.2015  08:25
    Úžeh (2014)
    **

    Kolikrát již u Nikity Michalkova viděné? Nový je pouze zoufale nekritický pohled na Rusko, který vystřídal ironii jeho starších filmů. Postavit se do řady a dodávat společenský tmel, to je úkol umělce? Ale abych jenom nekritizoval: film nepůsobí tak dlouze, jak by se zdálo ze stopáže, má krásnou a místy nečekaně vtipnou hudbu (slavný skladatel si zároveň střihnul roličku asistenta ve fotosalónu) a skvělé herecké výkony ve vedlejších rolích.

    • 26.7.2015  20:45

    Originální, napínavý western, který plní veškerá očekávání fanouška žánru. Hayden a Mercedes McCambridge hrají skvěle, ale mě zaujal nejvíc Borgnine.

    • 21.7.2015  21:17
    Slow West (2015)
    ****

    Přímočarý western vlastně klasického amerického typu. V době úpadku žánru mu odpouštím několik samoúčelných úliteb postmoderně (např. nešikovné vyjádření kultivovanosti Jaye setkáním s kreolskými hudebniky), neopodstatněný vývoj postav (Rose), tezovitost a naivitu. Základní myšlenka je totiž dobrá, děj nadprůměrný (s výjimkou logického kopance v podobě Jayovy návštěvy nepřátelského tábora) a filmařské řemeslo skvěle zvládnuté.

<< předchozí 1 2 3 4 5
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace