Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (23)

plakát

Koyaanisqatsi (1982) 

Jakoby i práce strojů byla symfonií Žádná diegeze. Pouze filmový obraz. Filmový obraz ozvláštněn jeho zpomalováním, zrychlováním či barevným filtrem. Snímek začíná na pustých pláních, kde je člověkem nedotčená příroda. Leteckými záběry jsou nám ukázány vrcholky pohoří, rozsáhlé lesnaté plochy či vodní toky a vodopády. Po docela dlouhé počáteční části se divák dostává do prostředí továren. Práce strojů je jakoby v synchronizaci s nediegetickým zvukem (Philip Glass), tak vše zní a vypadá velmi umělecky. Koyaanisqatsi je divácky velmi náročné dílo. Divák k rozklíčování obrazů nepotřebuje hlubší historické znalosti, vše je zřejmé. Příroda je podrobována lidskou rasou. Nové technologie, elektrárny a mrakodrapy jsou obdivovány a chudinské čtvrti ignorovány. Nekonečné řady aut v kontrastu s nekonečnými řadami tanků. I přes to, že je tento prozaický způsob vypravování divácky náročný a nemusí se každému zalíbit, je pro mě samotnou tento koncept obdivuhodnější, jelikož podporuje vizuální krásu. Je to neobvyklé, ale pro mě mnohem přijatelnější, než mluvící hlavy vysvětlující situaci, jak tomu tak v dokumentech bývá.

plakát

Mahler (1974) 

(obsahuje spoilery) “Diriguji, abych žil. Žiji, abych komponoval.” Hlavní linie snímku popisujícího život Gustava Mahlera se odehrává v jeho kupé ve vlaku, kdy Mahler, vyčerpán svým pobytem v New Yorku, cestuje se svou manželkou do Rakouska. Jeho cesta, tedy hlavní linie příběhu, je neustále přerušována Mahlerovými představami nebo sérií flashbacků, díky kterým máme možnost nahlédnout do Mahlerova dětství. Dozvídáme, že se jeho otec velmi snažil ze svého syna vychovat vzdělaného a hlavně bohatého muže nebo že vztah k přírodě mu pomohl prohloubit neznámý pocestný, jenž ho donutil k intenzivnějšímu poznání přírody. Protože jak sám Mahler tvrdil, největší vztah měl k lásce a přírodě (ovšem postoj k lásce se příliš neprojevoval v jeho vztahu k jeho manželce Almě Schindlerové-Mahlerové). Další neméně důležitou tématikou objevující se ve filmu je postoj k Bohu (při debatách Mahlera se svými dcerami). Jediné, co bych snímku vytkla, jel rychlý střih, který zaviňuje špatnou nebo spíše neestetickou návaznost scén. Ale i přesto musím uznat, že je málokterý životopisný snímek tak zajímavý. Není to jenom samotným životem Mahlera, ale také způsobem zpracování filmu. Neustálé flashbacky nutí diváka pozorně sledovat snímek, aby nevypadl z kontextu. Což ale neznamená, že by bylo složité si vybudovat fabuli. Film je ve výsledku velmi přehledný a zábavný. Zábavnou funkci potvrzuje i scéna, kdy malý Gustav vidí svého otce souložit. Gustav se chvíli nevěřícně dívá na sexuální akt, načež z brekem odbíhá, sednout si na schody (i když při oné scéně není zcela jasné, zda brečí kvůli tomu, co viděl nebo ho mrzí, že neudělal zkoušky). Další taková scéna je ta, kdy si Gustav představuje svoji smrt. Rakev, v níž je Mahler stále živ vjede do spalovny a vrátí se pouze malá krabička s popelem, ve kterém jsou Mahlerovi oči. Krom těchto filmových vlastností je ještě vhodné ocenit velmi dobrou stylizaci kostýmů či nediegetickou hudbu, která výborně posloužila nejen ke zdramatizování scén. Jednou z dalších věcí, která mě velmi potěšila a zpříjemnila mi sledování filmu, byla ta, že máme s Mahlerem stejný vztah k dechovce. Oba ji nesnášíme.

plakát

Mlčení (1963) 

Mlčení. Závěrečný film Bergmanovi „božské trilogie“ je jedním z jeho nejkontroverznějších snímků. Nejen proto, že Bergman dává divákovi možnost vidět náznaky incestu, ale také pro velký emocionální náboj: tanky projíždějící ulicemi, pomalu vlečící se čas, dusno. Dusno, které nevyvolává jen nedýchatelný vzduch, ale také podporuje vědomí toho, že už není co říct. To vše podpořeno komunikační bariérou, kdy je jazyk redukován na šifry a sex na křehký rituál ponížení. Když jsem Mlčení viděla poprvé, tak mi moc nedal. Moc jsem ho nepochopila, ale to bylo asi způsobené tím, že jsem na něj psala analýzu. Nicméně, druhé shlédnutí mi dalo možnost lépe pochopit psychologii postav a tíhu celého děje. Takže další Bergman, co mě totálně odrovnal.

plakát

Temný případ (2014) (seriál) 

Je to super! Spletitý, temný, hnedka od začátku vás to vtáhne, protože se dozvídáte tak akorát, abyste měli chuť hned na další díl.

plakát

Bitten (2014) (seriál) 

Hledáte takový ty seriály, u kterých se vám bude dobře usínat, protože potřebujete jen zvukovou stopu (občas možná i tu vizuální)? Tenhle patří mezi ně. Nic velkýho se tam neděje (zhodnoceno po shlédnutí tří dílů), když si na chvíli odskočíte a necháte Bitten puštěný, o nic zásadního nepřijdete. Asi tak. Začalo to serošama s upírama. Nyní přichází "velká" změna aneb seriály o vlkodlacích. Fakt nevim, co bude dál

plakát

Zem spieva (1933) 

Záběry na Tatry, tančící děti, nesení Moreny z vesnice, oslava Velikonoc či dívka kolébající svého bratra (pravděpodobně) tak vehementně, div nevypadne z kolébky. Dokument, co ve Slovácích jistě vzbudil velkou míru nacionalismu. Jsem ráda, že jsem po tom nášupu politiku popisujících dokumentů viděla Zem spieva. Nic složitého, prostě jen zdokumentování toho, jak se žije na slovenské vesnici. Krom toho je to kompozičně i technicky velmi vyspělé dílo (s ohledem na dobu vzniku).

plakát

Spřízněni volbou (1968) 

Kvalita snímku byla tak zděšující, že i přes velkou výpovědní hodnotu víc než 2* nedám.

plakát

Nymfomanka, část II. (2013) 

Způsobuje silný filmový zážitek. Takový, že u toho omdlela i divačka, co seděla v kině před námi.

plakát

Werckmeisterovy harmonie (2000) 

Do filmu jsou typicky zakomponovány dlouhé záběry, které jsou vyváženě doplněny hudbou, což vyváří melancholický podtón snímku. Valuska žije v malém městě, kde po nocích roznáší noviny a přes den se stará o starého muže Guiryho. Guiry je hudebním znalcem a zkoumá hudbu, čistotu hudebního tónu a způsoby ladění. Jednoho dne do města přijíždí cirkus, což vyvolá nečekaný rozruch, jelikož to lidi vytrhne ze stereotypního, pomalu plynoucího způsobu života. Bývalá manželka Guiryho sjednává spolek pro zavedení pořádku ve městě. Lidé cirkusu nevěří, bojí se, že to je předzvěst něčeho zlého, kolují zvěsti, že začalo rabování a že byli zavražděni lidé. Všechno je přičítáno na vrub cirkusu, velrybě a princovi.