flu

flu

Jan Bystřický

okres Ostrava

5 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
    • 30.5.2017  12:25
    Volejte Saulovi (TV seriál) (2015)
    *****

    Příběh Jimmyho McGilla se rozvíjí snad ještě pomalejším tempem než tomu bylo u Waltera Whiteho, což ale nic nemění na tom, že se pod zdánlivě komediální skořápkou skrývá stejně pronikavá a mrazivá studie rozličných odpudivých lidských vlastností, úpadku a korupce, jakou byl Gilliganův nejslavnější televizní počin. Skvěla napsaná, zahraná i natočená, a v konečném důsledku také neméně děsivá. A dokonce bych řekl, že navzdory zjevnému komediálnímu talentu Boba Odenkirka mi úsměv na rtech tuhne mnohem častěji než tomu bylo u "Breaking Bad" (což platí dvojnásob zejména u aktuálně běžící třetí série).

    • 28.5.2017  23:44

    Za mně čistých pět, a všichni, kteří tady brblají kvůli trapným trikům, pitomé krávě a hysterickému frackovi, nechť si do omrzení pouští Drag Me To Hell, anebo jinou podobnou hororovou kokotinu. "Under the Shadow" evidentně není film pro vás.

    • 26.3.2017  21:57
    Unforgotten (TV seriál) (2015)
    ****

    Po dvou sériích musím říct, že to není špatné, ale chybí mi tam alespoň částečně přiznání toho, že v obou případech (institucionální rasismus a homofobie; obludné případy zneužívání dětí) má toho největšího příslovečného kostlivce ve skříni britská policie, která ať už úmyslně či nedbalostně po dlouhé roky kryla skutečné zločince. V tomto ohledu by tedy trocha sebereflexe nezaškodila jak samotné Metropolitan Police tak autorům seriálu.

    • 26.3.2017  21:46
    Šťastné údolí (TV seriál) (2014)
    ***

    Nebýt toho, že prakticky každá mužská postava se dříve či později projeví jako slaboch, pitomec, násilník, feťák/alkoholik či psychopat (respektive libovolná kombinace několika výše uvedených vlastností), zatímco veškeré ženské postavy jsou bez výjimky vykresleny jako chybující, leč zároveň heroické a tragické hrdinky, bylo by "Happy Valley" opravdu dobrým policejním dramatem. Je to dobře zahrané, skvěle natočené a zápletky vesměs působí docela realistickým dojmem, nicméně ta urputná snaha ukázat, že v podstatě všichni chlapi jsou ve skutečnosti hovada, je místy až nechtěně směšná a v konečném důsledku výrazně oslabuje celkové poselství seriálu. Což je škoda, protože násilí páchané na ženách je reálná věc, která se děje dnes a denně. Takže každé televizní dílko, které na tohle upozorní, je hodné pozornosti, avšak nemuselo by to být naservírováno tak schematicky a polopatisticky.

    • 15.12.2016  23:47

    S hodnocením jsem v průběhu filmu lehce váhal, leč závěrečná scéna z toho bohem zapomenutého předměstského dvorku to vytáhla na čistých pět *. Certain dark chambers of the heart, once open, can never be closed again.

    • 12.10.2016  13:30
    Hap & Leonard (TV seriál) (2016)
    ****

    S01: Celá "Savage Season" je takový lietrární "pilot" k ostatním příběhům Hapa Collinse a Leonarda Pinea. Moc se toho neděje a řeší se hlavně minulost obou hlavních hrdinů, jejich pochroumané vztahy a pak taky šedesátá léta a jejich opožděné dozvuky v osmé dekádě minulého století. Pokud se tím ale dokážete prokousat, další "hap&leonardovky" na řadě jsou "Mucho Mojo" (respektive "Two Bear Mambo") a to už je jiná káva. Poslední záběr seriálové první sezóny pak naznačuje, že v druhé (bude?) by mělo být adaptováno právě "Mucho Mojo". Zatím za ***, ale pokud klapne další sezóna a dostane to do ruky schopný showrunner, tahle série by se časem mohla zařadit mezi žánrovou špičku. Ostatně pořádný jižanský "swamp noir" mi tady chybí od dob památné první sezóny "True Detective". S02: "Mucho Mojo" má dle očekávání o jednu hvězdu víc a těším se na další sezónu.

    • 5.10.2016  23:29
    Suburra (2015)
    ****

    Římské podsvětí narozdíl od jiných oblastí Itálie nikdy neovládala jedna centralizovaná kriminální skupina typu sicilské mafie, kampánské camorry či kalábrijské ndranghetty. K tomuto sice svého času měla docela blízko Banda della Magliana (tu ostatně Sollima zachytil v jiné adaptaci De Cataldovy předlohy), nicméně i ta fungovala spíše jako poměrně demokratické uskupení více či méně nezávislých "baterií" svázaných jen společnýmí zájmy, kasou a letitými přátelskými vazbami. Po jejím pádu na počátku devadesátých let dvacátého století se pak vše postupně navrátilo do starých kolejí, tedy k jakési volné soutěži místních zločineckých band a zástupců etablovaných kriminálních syndikátů z jihu země soupeřících o území, peníze, moc i politický vliv nad Věčným městem. A přesně tenhle komplikovaný, amorální a neskutečně krutý svět se De Cataldovi i Sollimovi podařilo zachytit více než přesně.

    • 5.10.2016  22:42
    Romanzo criminale - La serie (TV seriál) (2008)
    *****

    Mistrovská adaptace De Cataldova italonoirového "Kriminálního románu", který beletristicky zachytil vzestup a pád Bandy z Magliany, gangu, jenž během nechvalně známých "anni di piombo" vystoupal až do nejvyšších sfér římského podsvětí, aby se posléze rozložil v důsledku nezvladatalného vnitřního pnutí, jakož i působení mocných vnějších sil. Je sice trochu škoda, že klíčové události "olověných let" a jejich aktéři zde slouží jen k dokreslení děje a ozvláštnění jinak přímočaré a zpracováním poměrně klasické kriminálky (skutečná "Banda della Magliana" zabředla do politického násilí oné doby mnohem hlouběji než její seriálová dvojnice), nicméně i přesto se Sollimovi povedlo zachytit atmosféru téhle mimořádně pohnuté kapitoly moderních italských dějin více než zdařile.

    • 5.9.2016  08:36
    Rahasya (2015)
    ***

    Manish Gupta se specializuje na adaptace skutečných kriminálních případů (The Stoneman Murders) a nejinak tomu je i v tomto případě. Jako podklad tentokrát posloužil široce medializovaný případ vraždy čtrnáctileté dívky a rodinného sluhy, který se odehrál v roce 2008 v Noidě ve státě Uttar Pradesh (viz zde). Děj je sice přenesen do Mumbaje, ale ve všech klíčových aspektech děje "Rahasya" vychází z onoho skutečného případu. Výsledkem je poctivý policejní procedurál kombinovaný se soudním a společenským dramatem. A určitá "televiznost", občasné přehrávání a "bizarně pompézní" hudba zkrátka k indickým filmům nedomyslitelně patří. Za mne tedy někde mezi *** a ****.

    • 4.8.2016  23:31
    Stranger Things (TV seriál) (2016)
    *****

    Geniální mix osmdesátkové spielbergovské estetiky a kingovských "mládežnických" psychohororu z téže dekády. To vše opentlené špičkově poskládaným dobovým soundtrackem a originální muzikou, která zní jako nějaké ztracené skladby mistra Carpentera. Že by seriál roku?

    • 17.7.2016  02:02
    Šílenství (2015)
    ****

    Hypnotická noční můra, která vystihuje atmosféru současného Turecka tak trefně, že lépe už to snad ani nejde.

    • 9.3.2016  14:03
    Najděte mi hrdinu (TV seriál) (2015)
    ****

    Quality TV pro náročného diváka. „Show Me a Hero“ je pečlivá a faktograficky přesná dramatizace ideového a politického střetu mezi komunálními politiky, (ne)spravedlivě rozhořčenými občany a hnutím za práva menšin, jehož středobodem se v 70. a 80. letech 20. století stala výstavba sociálního bydlení ve většinově bělošských čtvrtích města Yonkers ve státě New York. Je obdivuhodné, že i z tak nezáživné a ryze lokální látky, jakým komunální politika jednoho z několika desítek předměstí gigantické severoamerické metropole bezesporu je, dokázali Simon, Zorzi, Haggis a celý herecký ansámbl (Oscar Isaac ten Zlatý Globus dostal zcela zaslouženě, nicméně za zmínku stojí i výborný Alfred Molina či v podstatě všechny hlavní ženské postavy v čele s Katherine Keener, které jsou zahrané opravdu skvěle) vytřískat solidní dramatický potenciál a přetavili ji v obecně platnou moralitku o povaze politiky, síle předsudků a víře v demokracii. Což jsou ostatně témata, která palčivě rezonují (nejen) americkou společností i dnes, byť v odlišném kontextu. Závěrem lze jen doufat, že Simon onu laťku, kterou sám sobě svými předchozími projekty (Corner, The Wire, Generation Kill, Treme a s nepodstatnými výhradami i Show Me a Hero) nastavil proklatě vysoko, dokáže udržet i do budoucna.

    • 19.12.2015  23:51

    You should move to a small town, where the rule of law still exists. You will not survive here. You are not a wolf. And this is the land of wolves now. Bezchybné...

    • 14.12.2015  23:33
    Mokřina (2014)
    ****

    Solidní španělská žánrovka. Člověku se určitě vybaví první série "True Detective" (andaluzský venkov kdesi na "hlubokém jihu", močály, sériový vrah, dvojka svérázných detektivů), leč "La Isla Mínima" se obejde bez přehnaného filozofování a vzhledem ke klasické filmové stopáži si nemůže dovolit ani žádné košaté odbočky. Příběh je tak načrtnut jednoduchými tahy, rámován nádhernou kamerou Alexe Catalána a do zneklidňující nejednoznačnosti zabarven zasazením do postfrankistické kocoviny léta páně 1980.

    • 9.12.2015  14:12
    Fargo (TV seriál) (2014)
    *****

    Americký Středozápad, sníh, krev, více či méně vyšinuté charaktery a pár jedinců, kteří si v tom všeobecném blouznění dokázali udržet rozum a lidskou důstojnost. Seriál zachoval veškeré ingredience filmového Farga (včetně pořádné dávky černočerného humoru) a zároveň se dokázal od svého předchůdce plně emancipovat. Výsledek pak působí dojmem jakéhosi paralelního coenovského vesmíru, který je fanouškům tvorby obou bratří zároveň důvěrně známý a přitom v mnoha ohledech zcela odlišný. První série za 4*, druhá za plný počet (řemeslně excelentně provedený pastiš na sedmdesátkovou kinematografii a sarkasticky zlomyslná pocta celé té éře jako takové).

    • 6.12.2015  00:10

    Východní Brooklyn, 1980s, skvadra totálně zkorumpovaných policajtů, loupeže, vydírání, dealování, kokain, chlast a nekonečný kolotoč peněz... zkrátka příslovečná "the Game" se vším všudy. Stranger than fiction.

    • 5.12.2015  23:58
    The Man in the High Castle (TV seriál) (2015)
    ****

    Odchylek od - dle mého názoru téměř nezfilmovatelné - předlohy je tam více než dost. Nicméně, pokud se přes to dokážete přenést, zbyde vám řemeslně poctivě natočenou žánrovka, jaká tady už dlouho nebyla. A byť je to natočené jen "na motivy" knihy, pořád se jedná o jednu z mála těch opravdu dobrých adaptací P.K.Dicka.

    • 1.11.2015  02:56
    Narcos (TV seriál) (2015)
    ***

    Životopisný seriál? Dokudrama? Ale kdeže. Právě ona "wannabe" biografická a dokumentární rovina je tím místem, kde "Narcos" selhávají na celé čáře. O pozadí vzestupu kartelů v zemi, která byla od konce čtyřicátých let dvacátého století soustavně rvána na kusy šíleným politickým násilím (liberálové vs konzervativci, levicové guerilly, paras, eskadry smrti, stovky tisíc mrtvých), se člověk nedozví vůbec nic. Stejně tak tvůrci zcela rezignovali na to, aby osvětlili vazby mezi organizovaným zločinem a byznysem, politikou, bezpečnostním aparátem, zkrátka všemi těmi, kteří mu poskytují (poskytovali?) legitimitu a krytí a umožnili drogovým kartelům, aby se v daném místě a době staly integrální součástí celé společnosti. V neposlední řadě pak "Narcos" dost manipulativně pracují jak s fakty, tak s více či méně divokými fámami a v celé řadě případů pak skutečné události popisují úplně jinak, než se ve skutečnosti odehrály. Což by nevadilo, pokud by tvůrci přiznali, že to celé je ryzí fikce (based on facts), což se jaksi nestalo. Ve výsledku pak "Narcos" rozhodně nepřináší žádný nový pohled na onu nešťastnou válku proti drogám, nýbrž jen starou dobrou pohádku o boji amerického dobra s kolumbijským drogovým zlem. Což je dle mého názoru poněkud málo...

    • 25.10.2015  22:54

    Prostřednictvím paralelně vyprávěných příběhu arizonské dobrovolnické milice a michoacánských "Autodefensas ciudadanas" se autorům podařilo zachytit válku proti drogovým kartelům, která v jednotlivých mexických státech s proměnlivou intenzitou zuří už řadu let, v celé její nejednoznačnosti a se všemi morálními dilematy, které ji zákonitě doprovázejí. Navíc se dokázali vyhnout jakémukoliv patosu a bulvární senzacechtivosti. Výsledkem je dokument, který beze zbytku naplňuje otřepanou frázi, že skutečnost je mnohdy "stranger than fiction".

    • 15.7.2015  11:22
    Heli (2013)
    ****

    Drogová válka očima obyčejných lidí, tedy těch, kteří se na ní nijak nepodílí, ale přesto (anebo právě proto) jsou čím dál častěji jejími obětmi. Escalanteho pohled na (post)calderonovské Mexiko je přitom oproštěný od veškerého patosu a důsledně se vyhýbá tomu, aby dané téma jakkoliv bulvarizoval. Výsledkem je pak poněkud odtažitý film, který však onu každodenní spirálu chudoby, korupce a násilí zachycuje se zdrcující upřímností.

    • 6.4.2015  22:55
    71 (2014)
    ****

    Belfast, 1971, IRA, Provos, loyalisté, MRF a jeden ztracený vojín, který se v tom násilném chaosu snaží přežít. Yann Demange měl režisérsky slibně nakročeno již se svými seriálovými počiny (především Top Boy) a tímhle filmovým debutem svou pověst talentovaného filmaře jen stvrdil. A jen tak mimochodem stvořil jeden z nejlepších hraných filmů o éře "The Troubles" vůbec.

    • 13.3.2015  20:55
    Na jezeře (TV seriál) (2013)
    *

    Jane Campion by se měla věnovat jinému žánru. Anebo si alespoň najmout někoho, kdo jí bude schopen napsat solidnější scénář. Otřesná slátanina a zoufale promrhaných sedm hodin života.

    • 6.3.2015  12:19
    Pevnost (2012)
    ****

    Obrazově působivý dokument ze země/nezemě zvané Podněsterská Moldavská republika. Trošku jsem sice postrádal nějaké zásadnější sdělení, které se autoři filmu snažili (?) přednést, nicméně chybějící body bohatě vynahradil již zmiňovaný vizuál a také to, že se „Pevnost“ (na rozdíl od příspěvků na stejné téma z dílny některých renomovaných zpravodajských institucí) vyvarovala laciné bulvarizace tématu, k níž existence tohoto renegátského pseudostátečku doslova svádí.

    • 27.2.2015  23:03
    Bal-Can-Can (2005)
    **

    Bal-Can-Can měl zřejmě být jakýmsi černohumorným podobenstvím o stavu mysli post-Jugoslávského (mikro)světa. Ale vůbec se mu to nepovedlo. Nemíním komentovat neexistující scénář, mizernou výpravu či zoufale přehrávající herce. Konec konců i amatérské pásmo skečů může být zábavné. Humor (či jeho absence) je však paradoxně největším kamenem úrazu tohohle filmu. Není černý, nekorektní ani sarkastický. Většinou prostě není. A pokud ano, tak vesměs jen hloupý a prvoplánový.

    • 28.1.2015  22:48
    Leviatan (2014)
    *****

    Veškerý tragický patos i absurdní malost současného Ruska směstnaná do děsivě krásných a zároveň strašlivě surových sto čtyřiceti filmových minut. Bez jediného zbytečného záběru, slova či gesta. Film roku.

    • 24.1.2015  10:59
    Dvojí spravedlnost (TV seriál) (2005)
    ***

    Nemohu si pomoci, ale přijde mi, jako by tvůrci v prvé řadě nevěděli, co přesně chtějí točit (že by to byl záměr?). Každá sezóna je úplně jiná a celkově to moc nedrží pohromadě. A v čem "Engrenages" totálně selhává, to jsou charaktery hlavních postav. Ty jsou totiž podány naprosto ploše a schematicky. Zatímco špičky žánru "police procedural" jako "The Wire" či "The Shield" a v poslední době "True Detective" vykreslují své postavy jako skutečné lidi, kteří mají kromě práce také i nějaké jiné životy, "Engrenages" jen klouže po povrchu policejní a justiční rutiny.

    • 11.1.2015  17:39
    Narkokultura (2013)
    ***

    Škoda nevyužitého potenciálu. O bizarním popkulturním fenoménu narcocorridos ani o krvavém šílenství, které v Mexiku děsivě eskalovalo před pár lety za vlády Felipe Calderóna, se toho v dokumentu Saula Schwarze totiž moc nedozvíte. Takže pokud máte o výše uvedeném něco načteno, nemůže vás "Narco Cultura" ničím překvapit či zaujmout. Jo, má to slušnou kameru.

    • 8.1.2015  00:30
    Gomora (TV seriál) (2014)
    *****

    1.série: Seriálová Gomora sice rezignovala na to, aby vykreslila amorální a neskutečně krutý svět neapolské camorry v celé jeho plastičnosti (tak, jak to dokázal právě Roberto Saviano ve svém přelomovém doku-románu), a místo toho se soustředí víceméně jen na osudy jednoho camorristického klanu. Činí tak nicméně bez jakýchkoli příkras či romantizování. Postavy, které zabydlují seriálový svět jsou v podstatě bez výjimky sociopatickými kreaturami, pro které lidský život neznamená vůbec nic. A v tom paradoxně tkví jediné mínus první série - jen těžko si totiž divák najde postavu, se kterou by těch necelých dvanáct hodin dokázal žít či dokonce soucítit. Ale jinak je to parádně nasnímaná (ach, ty rozpadající se paneláky opentlené katolickou ikonografií, opuštěné továrny a labyrinty dálničních křižovatek!) jízda do nejtemnější noci. 2.série: Hodnocení zvedám na čistých pět. Zatímco si staří sicilští mafiáni puntičkářsky zakládali na tom, že jsou uomo d'onore a řídili se jasnými - byť kriminálními - pravidly, jejich novodobí camorrističtí kolegové spláchli veškerou čest a (a)morální kodexy do hajzlu. Nevím o žádném jiném podobném díle, které by bylo tak dokonale prodchnuté beznadějí a zoufalstvím jako tahle Sollimova sága. Homo homini lupus est...

    • 24.12.2014  01:31
    The Fall (TV seriál) (2013)
    ***

    Pokud se vám první sezóna líbila, té druhé se vyhněte obloukem. Je utahaná, nelogická a doslova přetéká scénáristickými oslími můstky a stupidně se chovajícími postavami. No, a devadesátiminutové finále pak tuhle svého času nadějnou a zajímavou minisérii spláchlo do hajzlu už kompletně a se vším všudy. S1 5* / S2 1* / S3 prosím ne.

    • 14.12.2014  01:43

    Je ospravedlnitelné zabít člověka, který je kriminálník a šikanuje vaši rodinu? Jak ho zabijete? Co uděláte s mrtvolou? A dokážete se posléze podívat sami sobě do očí? Budete po "TOM" schopni klidně spát? Na tyhle a mnohé další otázky bude muset odpovědět také uťáplý lesník Jorge coby tragikomický hrdina tohohle pomalého a minimalistického thrilleru. Pomsta je to upocená, neokázalá a v některých momentech až směšná. A stejně jako se Jorge nedočká rozhřešení, ani divákovi se nedostane žádné katarze. Možná právě proto se "Matar a un Hombre" jeví tak znepokojivě a působivě. Me gusta...

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace