flu

flu

Jan Bystřický

okres Ostrava

5 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
    • 15.4.2019  10:31
    Vzestup černé země (TV seriál) (2018)
    ****

    Přestože by se nějaké ty mouchy najít daly, lze říci, že Hugo Blick (The Shadow Line, The Honourable Woman) opět dokázal dát dohromady aktuální, mnohovrstevnaté a komplexní politické drama, které po všech stránkách výrazně převyšuje žánrový televizní mainstream. A na rozdíl třeba od ukrutně vyhajpovaného a nepochopitelně přeceňovaného „Bodyguarda“ patří „Black Earth Rising“ skutečně k tomu nejlepšímu, co BBC v roce 2018 vyprodukovala.

    • 8.4.2019  10:42
    Murder Mountain (TV seriál) (2018)
    ***

    Humboldt County je svérázný okres v horách severní Kalifornie, kde někdejší kultura hippie komun a kultivace konopí zmutovala do panoptika vyděděnců, poustevníků a wannabe drogových byznysmenů. Minulost i současnost místa, které i po legalizaci rekreačního užívání marihuany v Kalifornii, zůstává tak trochu mimo zákon, a i nadále zde v hojném počtu mizí lidé, je přitom mimořádně zajímavá a pro televizní dokument jak dělaná. Tím spíše pak zaráží, jak málo dokázali tvůrci seriálu z tohoto potenciálu vytěžit. O místní historii se dozvíme jen velmi málo a jakákoli nástavba, která by téma zasadila do širšího kontextu americké protidrogové politiky, postšedesátkové kontrakultury či různých antiestablishmentových hnutí nového tisíciletí, zcela chybí. Namísto toho je divák nucen sledovat neúnosně natahovaný příběh zmizení jednoho kluka a tragikomické snahy místní bílé spodiny se s tím nějak vyrovnat. Navíc jde strašně moc vidět, že autoři neměli dostatek autentického dokumentárního materiálu a museli si pomáhat úděsnými dokudramatickými dotáčkami a neustálým recyklováním již vícekrát použitých záběrů. Takže pokud vás dané téma zajímá, raději si o něm něco přečtěte, neb „Murder Mountain: Welcome to Humboldt County“ za ty zhruba čtyři a půl hodiny, které strávíte jeho sledováním, rozhodně nestojí.

    • 1.4.2019  15:28
    The Civil War (TV seriál) (1990)
    *****

    Slavný seriál, díky němuž se Ken Burns etabloval jako jeden z nejlepších amerických televizních dokumentaristů. Obdobně jako v jeho pozdějších počinech se také tady prolínají velké státotvorné události s dějinami všedního dne a kromě politiků, generálů či historiků v hojné míře zaznívají též hlasy běžných vojáků i civilistů z obou stran konfliktu. Díky bohatému obrazovému materiálu (zpravodajský nejlépe pokrytá a nejvíce fotografovaná událost 19. století) se pak tuto první válku industriálního věku, která svým rozsahem a ničivostí plně předznamenala to, co mělo přijít ve století dvacátém, podařilo vykreslit neuvěřitelně plasticky a zajímavě.

    • 11.3.2019  11:27
    Flint Town (TV seriál) (2018)
    ****

    Střízlivý, nepatetický a téměř až veřejnoprávně vyvážený pohled na to, jak vypadá policejní práce v komunitách zasažených strukturálním úpadkem, kriminalitou a rasovými tenzemi (v případě Flintu je navíc vše znásobeno kolosálním komunálním průserem v podobě kontaminované pitné vody, jež byla obyvatelům distribuována vodním řadem a snah městské administrativy zamést vše pod koberec). Tohle se Netflixu opravdu povedlo. Quality (docu)TV at its best.

    • 27.2.2019  12:52

    Třetí série důsledně a promyšleně staví na hlavu divácká očekávání, když namísto zlověstného a dalekosáhlého spiknutí servíruje jen veskrze banální maloměstskou tragédii. Kriminální linie zde funguje tak nějak v pozadí a slouží hlavně tomu, aby se ve scénáři mohly rozvíjet charaktery jednotlivých postav a vztahy mezi nimi. Samotný závěr pak nepochybně spoustu lidí zklamal, nicméně v záplavě překombinovaných detektivních seriálů, ve kterých jde zvrat za zvratem, aby to nakonec bylo všechno zcela jinak, působí poklidné a melancholicky posmutnělé finále třetí série doslova jako zjevení.

    • 27.2.2019  11:08
    West, The (TV seriál) (1996)
    ****

    Seriál z produkce veřejnoprávní PBS zkoumá americký Západ z rozmanitých perspektiv a nesčetných úhlů pohledu. Objevování, dobývání a podmanění si amerického Západu jsou zde vylíčeny jako stěžejní kulturní, společenské a politické fenomény, které rozhodující měrou přispěly k tomu, jak se v průběhu 19. a 20. století formovala kolektivní psyché Spojených států amerických. Další pozoruhodný kousek z portfolia Ken Burnse (zde jako producent).

    • 17.11.2018  00:48
    Black 47 (2018)
    *****

    Klasický westernový syžet zasazený do západního Irska v nejhorším roce velkého hladomoru. Veškeré žánrové propriety jsou zde sice přítomny, ale působí zcela přirozeně a v rámci scénáře fungují na výbornou. Příběh je sice jednoduchý a přímočarý, což ale není vůbec na škodu. Naopak, úsporně načrtnuté charaktery, ostře vyrýsované kontrasty mezi dobrem a zlem a nádherně nasnímané, leč zoufale bezútěšně reálie hrabství Connemara onoho "černého" roku 1847, se ke zvolenému žánru perfektně hodí.

    • 24.9.2018  22:33
    Posvátné hry (TV seriál) (2018)
    ****

    Devítisetstránková knižní předloha byla ořezána až na kost, spousta dějových linií či zajímavých postav, které dělají Chandrův román tak výjimečným, skončila pod scénáristickým stolem a rozmáchle meandrující děj byl maximálně zhuštěn a místy dostal až téměř akční tvář. Nicméně veškeré klíčové ingredience téhle kriminálně-politické ságy z Bombaje/Mumbaje naštěstí zachovány zůstaly a jak filmařina (bollywoodský auteur Anurag Kashyap se holt nezapře) tak herecké výkony rozhodně patří k tomu lepšímu, co lze v televizi aktuálně vidět. A kdyby ničím jiným, tak jen tím, že hned v úvodu prvního dílu zazní replika "Do you believe in God? / God doesn’t give a fuck", Netflix navždy posunul hranice toho, co je v indické filmové a televizní produkci považováno za přípustné.

    • 19.3.2018  11:31
    Babylon Berlín (TV seriál) (2017)
    *****

    Málokdy se stává, aby adaptace strčila předlohu do kapsy, ale v tomhle případě se to rozhodně povedlo. Knihu Volkera Kutschera "Mokrá ryba" (vyšla i v češtině) Tykwer a spol. osekali na dřeň (zůstala v podstatě jen hlavní dějová linie, ale notně pozměněná), zásadně přepsali většinu postav (které v předloze pohříchu dost šustily papírem) a nepříliš záživnou detektivku se jim podařilo přetvořit ve vysokooktanový kriminálně-politický thriller. Samostatnou zmínku si zaslouží opulentní vizuál a skvělá hudební složka (tu má pod palcem Bryan Ferry). Výsledkem je tak špičková televizní producke, která onen příslovečný berlínský babylón léta páně 1929 se vší jeho dekadencí, pozlátkem, bídou, korupcí a vyhrocenou politikou zachycuje takovým způsobem, že to zkrátka a dobře bere dech. Čistě pětihvězdičková záležitost.

    • 29.1.2018  20:08
    Nemilovaní (2017)
    *****

    Subtilnější, zádumčivější a ne tak otevřeně politické jako byl Leviatan, nicméně výsledný dojem je navzdory tomu (anebo právě proto?) snad ještě silnější. Zvjagincev opět natočil film s velkým Ф.

    • 5.12.2017  09:06
    The Deuce: Špína Manhattanu (TV seriál) (2017)
    *****

    Přiznávám, že jsem zcela nekritickým obdivovatelem díla Davida Simona a když jsem se před časem dozvěděl, že chystá společný projekt s mým dalším oblíbencem, washingtonským hard-boiled kriminálkařem Georgem Pelecanosem, z prostředí newyorského pornobyznysu na počátku 70. let 20. století, byla má očekávání nadmíru vysoká. A i když by se jisté drobné výhrady našly, musím říct, že tohle sedmdesátkové blues z beznadějné ušmudlaného a zaplivaného okolí newyorského Times Square je v podstatě beze zbytku naplnilo. Je to ve všech ohledech typická simonovina, bravurně kombinující vysoké s nízkým, kriminálku s jakýmisi svéráznými "dejinami všedního dne" a špičkovou televizní zábavu se sociálním komentářem. To vše opentleno solidními hereckými výkony, bezchybnou dobovou výpravou a tématickým soundtrackem (už za úvodního Curtise Mayfielda dávám aspoň půl hvězdičky nahoru). Mohlo to sice trochu více odsýpat, ale jinak jsem nadšen.

    • 30.5.2017  12:25
    Volejte Saulovi (TV seriál) (2015)
    *****

    Příběh Jimmyho McGilla se rozvíjí snad ještě pomalejším tempem než tomu bylo u Waltera Whiteho, což ale nic nemění na tom, že se pod zdánlivě komediální skořápkou skrývá stejně pronikavá a mrazivá studie rozličných odpudivých lidských vlastností, úpadku a korupce, jakou byl Gilliganův nejslavnější televizní počin. Skvěla napsaná, zahraná i natočená, a v konečném důsledku také neméně děsivá. A dokonce bych řekl, že navzdory zjevnému komediálnímu talentu Boba Odenkirka mi úsměv na rtech tuhne mnohem častěji než tomu bylo u "Breaking Bad" (což platí dvojnásob zejména u aktuálně běžící třetí série).

    • 28.5.2017  23:44

    Za mně čistých pět, a všichni, kteří tady brblají kvůli trapným trikům, pitomé krávě a hysterickému frackovi, nechť si do omrzení pouští Drag Me To Hell, anebo jinou podobnou hororovou kokotinu. "Under the Shadow" evidentně není film pro vás.

    • 26.3.2017  21:57
    Unforgotten (TV seriál) (2015)
    ****

    Po dvou sériích musím říct, že to není špatné, ale chybí mi tam alespoň částečně přiznání toho, že v obou případech (institucionální rasismus a homofobie; obludné případy zneužívání dětí) má toho největšího příslovečného kostlivce ve skříni britská policie, která ať už úmyslně či nedbalostně po dlouhé roky kryla skutečné zločince. V tomto ohledu by tedy trocha sebereflexe nezaškodila jak samotné Metropolitan Police tak autorům seriálu.

    • 26.3.2017  21:46
    Šťastné údolí (TV seriál) (2014)
    ***

    Nebýt toho, že prakticky každá mužská postava se dříve či později projeví jako slaboch, pitomec, násilník, feťák/alkoholik či psychopat (respektive libovolná kombinace několika výše uvedených vlastností), zatímco veškeré ženské postavy jsou bez výjimky vykresleny jako chybující, leč zároveň heroické a tragické hrdinky, bylo by "Happy Valley" opravdu dobrým policejním dramatem. Je to dobře zahrané, skvěle natočené a zápletky vesměs působí docela realistickým dojmem, nicméně ta urputná snaha ukázat, že v podstatě všichni chlapi jsou ve skutečnosti hovada, je místy až nechtěně směšná a v konečném důsledku výrazně oslabuje celkové poselství seriálu. Což je škoda, protože násilí páchané na ženách je reálná věc, která se děje dnes a denně. Takže každé televizní dílko, které na tohle upozorní, je hodné pozornosti, avšak nemuselo by to být naservírováno tak schematicky a polopatisticky.

    • 15.12.2016  23:47

    S hodnocením jsem v průběhu filmu lehce váhal, leč závěrečná scéna z toho bohem zapomenutého předměstského dvorku to vytáhla na čistých pět *. Certain dark chambers of the heart, once open, can never be closed again.

    • 12.10.2016  13:30
    Hap & Leonard (TV seriál) (2016)
    ****

    S01: Celá "Savage Season" je takový literární "pilot" k ostatním příběhům Hapa Collinse a Leonarda Pinea. Moc se toho neděje a řeší se hlavně minulost obou hlavních hrdinů, jejich pochroumané vztahy a pak taky šedesátá léta a jejich opožděné dozvuky v osmé dekádě minulého století. Pokud se tím ale dokážete prokousat, další "hap&leonardovky" na řadě jsou "Mucho Mojo" (respektive "Two Bear Mambo") a to už je jiná káva. Poslední záběr seriálové první sezóny pak naznačuje, že v druhé (bude?) by mělo být adaptováno právě "Mucho Mojo". Zatím za ***, ale pokud klapne další sezóna a dostane to do ruky schopný showrunner, tahle série by se časem mohla zařadit mezi žánrovou špičku. Ostatně pořádný jižanský "swamp noir" mi tady chybí od dob památné první sezóny "True Detective". S02: "Mucho Mojo" má dle očekávání o jednu hvězdu víc a těším se na další sezónu.

    • 5.10.2016  23:29
    Suburra (2015)
    ****

    Římské podsvětí narozdíl od jiných oblastí Itálie nikdy neovládala jedna centralizovaná kriminální skupina typu sicilské mafie, kampánské camorry či kalábrijské ndranghetty. K tomuto sice svého času měla docela blízko Banda della Magliana (tu ostatně Sollima zachytil v jiné adaptaci De Cataldovy předlohy), nicméně i ta fungovala spíše jako poměrně demokratické uskupení více či méně nezávislých "baterií" svázaných jen společnýmí zájmy, kasou a letitými přátelskými vazbami. Po jejím pádu na počátku devadesátých let dvacátého století se pak vše postupně navrátilo do starých kolejí, tedy k jakési volné soutěži místních zločineckých band a zástupců etablovaných kriminálních syndikátů z jihu země soupeřících o území, peníze, moc i politický vliv nad Věčným městem. A přesně tenhle komplikovaný, amorální a neskutečně krutý svět se De Cataldovi i Sollimovi podařilo zachytit více než přesně.

    • 5.10.2016  22:42
    Romanzo criminale - La serie (TV seriál) (2008)
    *****

    Mistrovská adaptace De Cataldova italonoirového "Kriminálního románu", který beletristicky zachytil vzestup a pád Bandy z Magliany, gangu, jenž během nechvalně známých "anni di piombo" vystoupal až do nejvyšších sfér římského podsvětí, aby se posléze rozložil v důsledku nezvladatalného vnitřního pnutí, jakož i působení mocných vnějších sil. Je sice trochu škoda, že klíčové události "olověných let" a jejich aktéři zde slouží jen k dokreslení děje a ozvláštnění jinak přímočaré a zpracováním poměrně klasické kriminálky (skutečná "Banda della Magliana" zabředla do politického násilí oné doby mnohem hlouběji než její seriálová dvojnice), nicméně i přesto se Sollimovi povedlo zachytit atmosféru téhle mimořádně pohnuté kapitoly moderních italských dějin více než zdařile.

    • 5.9.2016  08:36
    Rahasya (2015)
    ***

    Manish Gupta se specializuje na adaptace skutečných kriminálních případů (The Stoneman Murders) a nejinak tomu je i v tomto případě. Jako podklad tentokrát posloužil široce medializovaný případ vraždy čtrnáctileté dívky a rodinného sluhy, který se odehrál v roce 2008 v Noidě ve státě Uttar Pradesh (viz zde). Děj je sice přenesen do Mumbaje, ale ve všech klíčových aspektech děje "Rahasya" vychází z onoho skutečného případu. Výsledkem je poctivý policejní procedurál kombinovaný se soudním a společenským dramatem. A určitá "televiznost", občasné přehrávání a "bizarně pompézní" hudba zkrátka k indickým filmům nedomyslitelně patří. Za mne tedy někde mezi *** a ****.

    • 4.8.2016  23:31
    Stranger Things (TV seriál) (2016)
    *****

    Geniální mix osmdesátkové spielbergovské estetiky a kingovských "mládežnických" psychohororu z téže dekády. To vše opentlené špičkově poskládaným dobovým soundtrackem a originální muzikou, která zní jako nějaké ztracené skladby mistra Carpentera. Že by seriál roku?

    • 17.7.2016  02:02
    Šílenství (2015)
    ****

    Hypnotická noční můra, která vystihuje atmosféru současného Turecka tak trefně, že lépe už to snad ani nejde.

    • 9.3.2016  14:03
    Najděte mi hrdinu (TV seriál) (2015)
    ****

    Quality TV pro náročného diváka. „Show Me a Hero“ je pečlivá a faktograficky přesná dramatizace ideového a politického střetu mezi komunálními politiky, (ne)spravedlivě rozhořčenými občany a hnutím za práva menšin, jehož středobodem se v 70. a 80. letech 20. století stala výstavba sociálního bydlení ve většinově bělošských čtvrtích města Yonkers ve státě New York. Je obdivuhodné, že i z tak nezáživné a ryze lokální látky, jakým komunální politika jednoho z několika desítek předměstí gigantické severoamerické metropole bezesporu je, dokázali Simon, Zorzi, Haggis a celý herecký ansámbl (Oscar Isaac ten Zlatý Globus dostal zcela zaslouženě, nicméně za zmínku stojí i výborný Alfred Molina či v podstatě všechny hlavní ženské postavy v čele s Katherine Keener, které jsou zahrané opravdu skvěle) vytřískat solidní dramatický potenciál a přetavili ji v obecně platnou moralitku o povaze politiky, síle předsudků a víře v demokracii. Což jsou ostatně témata, která palčivě rezonují (nejen) americkou společností i dnes, byť v odlišném kontextu. Závěrem lze jen doufat, že Simon onu laťku, kterou sám sobě svými předchozími projekty (Corner, The Wire, Generation Kill, Treme a s nepodstatnými výhradami i Show Me a Hero) nastavil proklatě vysoko, dokáže udržet i do budoucna.

    • 19.12.2015  23:51

    You should move to a small town, where the rule of law still exists. You will not survive here. You are not a wolf. And this is the land of wolves now. Bezchybné...

    • 14.12.2015  23:33
    Mokřina (2014)
    ****

    Solidní španělská žánrovka. Člověku se určitě vybaví první série "True Detective" (andaluzský venkov kdesi na "hlubokém jihu", močály, sériový vrah, dvojka svérázných detektivů), leč "La Isla Mínima" se obejde bez přehnaného filozofování a vzhledem ke klasické filmové stopáži si nemůže dovolit ani žádné košaté odbočky. Příběh je tak načrtnut jednoduchými tahy, rámován nádhernou kamerou Alexe Catalána a do zneklidňující nejednoznačnosti zabarven zasazením do postfrankistické kocoviny léta páně 1980.

    • 9.12.2015  14:12
    Fargo (TV seriál) (2014)
    *****

    Americký Středozápad, sníh, krev, více či méně vyšinuté charaktery a pár jedinců, kteří si v tom všeobecném blouznění dokázali udržet rozum a lidskou důstojnost. Seriál zachoval veškeré ingredience filmového Farga (včetně pořádné dávky černočerného humoru) a zároveň se dokázal od svého předchůdce plně emancipovat. Výsledek pak působí dojmem jakéhosi paralelního coenovského vesmíru, který je fanouškům tvorby obou bratří zároveň důvěrně známý a přitom v mnoha ohledech zcela odlišný. První série za 4*, druhá za plný počet (řemeslně excelentně provedený pastiš na sedmdesátkovou kinematografii a sarkasticky zlomyslná pocta celé té éře jako takové).

    • 6.12.2015  00:10

    Východní Brooklyn, 1980s, skvadra totálně zkorumpovaných policajtů, loupeže, vydírání, dealování, kokain, chlast a nekonečný kolotoč peněz... zkrátka příslovečná "the Game" se vším všudy. Stranger than fiction.

    • 5.12.2015  23:58
    The Man in the High Castle (TV seriál) (2015)
    ****

    Odchylek od - dle mého názoru téměř nezfilmovatelné - předlohy je tam více než dost. Nicméně, pokud se přes to dokážete přenést, zbyde vám řemeslně poctivě natočenou žánrovka, jaká tady už dlouho nebyla. A byť je to natočené jen "na motivy" knihy, pořád se jedná o jednu z mála těch opravdu dobrých adaptací P.K.Dicka.

    • 1.11.2015  02:56
    Narcos (TV seriál) (2015)
    ***

    Životopisný seriál? Dokudrama? Ale kdeže. Právě ona "wannabe" biografická a dokumentární rovina je tím místem, kde "Narcos" selhávají na celé čáře. O pozadí vzestupu kartelů v zemi, která byla od konce čtyřicátých let dvacátého století soustavně rvána na kusy šíleným politickým násilím (liberálové vs konzervativci, levicové guerilly, paras, eskadry smrti, stovky tisíc mrtvých), se člověk nedozví vůbec nic. Stejně tak tvůrci zcela rezignovali na to, aby osvětlili vazby mezi organizovaným zločinem a byznysem, politikou, bezpečnostním aparátem, zkrátka všemi těmi, kteří mu poskytují (poskytovali?) legitimitu a krytí a umožnili drogovým kartelům, aby se v daném místě a době staly integrální součástí celé společnosti. V neposlední řadě pak "Narcos" dost manipulativně pracují jak s fakty, tak s více či méně divokými fámami a v celé řadě případů pak skutečné události popisují úplně jinak, než se ve skutečnosti odehrály. Což by nevadilo, pokud by tvůrci přiznali, že to celé je ryzí fikce (based on facts), což se jaksi nestalo. Ve výsledku pak "Narcos" rozhodně nepřináší žádný nový pohled na onu nešťastnou válku proti drogám, nýbrž jen starou dobrou pohádku o boji amerického dobra s kolumbijským drogovým zlem. Což je dle mého názoru poněkud málo...

    • 25.10.2015  22:54

    Prostřednictvím paralelně vyprávěných příběhu arizonské dobrovolnické milice a michoacánských "Autodefensas ciudadanas" se autorům podařilo zachytit válku proti drogovým kartelům, která v jednotlivých mexických státech s proměnlivou intenzitou zuří už řadu let, v celé její nejednoznačnosti a se všemi morálními dilematy, které ji zákonitě doprovázejí. Navíc se dokázali vyhnout jakémukoliv patosu a bulvární senzacechtivosti. Výsledkem je dokument, který beze zbytku naplňuje otřepanou frázi, že skutečnost je mnohdy "stranger than fiction".

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8