Recenze (491)

Slané bonbóny (1985)
Nazvala bych to spíše "Slabé cukríky", neb je to opravdu velmi slabý čajíček - monotónní, suchopárné, mdlé, nevýrazné jak nápadem, tak herecky, nudné až na půdu - od poloviny jsem to brala posuvem, jinak bych u toho asi vykvetla. Štefankovičová došla svého vrcholu v hraných filmech až svým posledním hraným filmem "Kúpeľňový hráč" - ten u mě zabodoval.

Pasodoble pre troch (1986)
Za horníky ve sprchách v úvodu filmu jedna hvězda, i když více odvahy=explicity by vůbec nevadilo, naopak! Zbytek si naložte. Zdá se, že v průběhu 80.let začala důslednost "posudkových komisí" notně upadat a podle toho to také začalo vypadat. Navíc hlavní představitel dal filmu svým zjevem obstarožního santusáka tu poslední smrtelnou ránu.

Fanny a Alexandr (1982)
Další očistec z kuchyně slavného kino-řemeslníka Bergmana. Zda by tahle, hlemýždím tempem se vlekoucí patlaninka byla tolik opěvovaná "odborníky" jak od fochu, tak laiky, pokud by nenesla výrobní značku "Bergman", tot´ otázka. Oscara by získala pravděpodobně i bez "mistra", neb ingredience jako židovstvo a rádoby filosofické žvásty o bohu a lidské existenci na Americkou Filmovou Akademii spolehlivě zabírají. Film o ničem = oblbující pseudofilosofické plky pro nemyslící obecenstvo, stejně jako otřepaná zápletka na téma "zlý otčím", kterou už na plátno převedli dávno před "mistrem" mnozí jiní a mnohem kvalitněji. Měla jsem po ruce i pětihodinovou verzi, ale protože vím, co lze od "mistra" očekávat, začala jsem raději verzí tříhodinovou a světe div se - po dvou hodinách utrpení jsem tomu musela, chtě-nechtě, trochu pomoci posuvem vpřed. A sledovat dokonce onu pětihodinovou verzi "mistra" kejklíře bych nemohla a můj obdiv všem, kteří to dokázali a ještě se v té mistrově "genialitě" bahní. Mně naopak tahle "genialita" na oči už nesmí!

Poprask na silnici E 4 (1979)
Přepychový socialistický dyzajn, ale humorných scén/hlášek jako šafránu. Herecká "banda" skvělá, ale těžkopádný scénář je i na ni moc velké sousto. Štěpnička umí i komedie, ale přeslazený úsměv po mamince mu nesluší. Mimo jiných potěšili zvláště Vochoč a Homola - komičtí už od pohledu a herci par excellence. Překousla jsem i "krále" českých tók-šou, pocházejícího evidentně z "bohem-vyvoleného-národa", v roli do-společnosti-integrovaného-Roma, kterou zvládl celkem povedeně - vůbec ho totiž nemusím a nikdy jsem nemusela = vždy mi připadal jako gauner, který čeká na svou příležitost - a dočkal se. ...Komedie, která si občasnou reprízu určitě zaslouží.
Chladna zrána (1983) (TV film)
Další Drhovo povedené dílko. Jeho oblíbený filmový jazyk ve stylu "hraný film (téměř) jako dokument" zde dosahuje světové úrovně - těžko budete ve světovém kině hledat něco podobného. Skvělý herecký ansámbl, kde vlastně každý z herců je v čs. filmech dosti vzácný/neokoukaný. Dášu Neblechovou jsem poznala před mnoha lety osobně při mém pobývání v Plzni. Hálovou mám také velmi ráda, ale zde, chudák, vyfásla opravdu doslova úděsnou a těžko uvěřitelnou roli frigidní (?), s prominutím, krávy, která se chová ke svému muži-vojákovi na opušt´áku hůře než k hadru na nádobí a pro mě to byl ve filmu nesnesitelně rušivý element. Osobně si něco takového vůbec nedovedu představit, ale i takovéhle tupé jalovice se mezi námi děvčaty občas (nebo dokonce často?) najdou. Mladý Ivan Urbánek je moc hezký a v jeho profilu jsem nenašla film "Holka na krátkou trať", kde také hraje.

Kvočny a Král (1974)
Námět mi vůbec nesedl a jeho provedení jakbysmet. Spíše mi to připadlo, jako když přivezli zkaženou mládež ze Západu, aby ji v socialismu přivedli na správnou cestu. A přerostlý odpudivý kojenec (Tabery) je v roli "šéfa" zlotřilé bandy hejsků úplně mimo mísu. Fuj!
Dlouhá bílá nit (1970) (TV film)
Připadlo mi to velmi za vlasy přitažené, hodně mimo mísu. Asi také proto, že nejsem z těch, kteří na něco/někoho čekají a čekají a čekají, a když to nepřijde, tak pláčou a naříkají. Osudu se musí jít vstříc a ne ho nechat, aby nás převálcoval. Ač jsem z města, na socialistické vesnici (a ne na jedné) jsem prožívala (na střídačku) půl života a takovouhle morbidní atmosféru tam opravdu nepamatuji, právě naopak. ...Herci skvělí, hlavně dámské osazenstvo, ale předramatizovaný, nereálný a umělý příběh je ubíjející a nezábavný. O herecké extra-lize Antonie Hegerlíkové může po zhlédnutí tohoto dílka pochybovat jen blbec. Naopak předlouhé close-ups na Hrušínského "prasečí ovar" za velké umění opravdu nepovažuji.

Slunce, seno, erotika (1991)
Troška, bravo!!! Rodinná komedie, obsahující krásnou přirozenou nahotu a navíc skvěle komediálně zúročenou, nemá ve světovém kině obdoby a mít nikdy nebude! Na "svobodném" Západě a v USA zcela nepřípustné nebo jen silně cenzurované. Kdo našel u nás po roce 1989 podobnou odvahu a umělecký vkus? - NIKDO! V bývalé východní "totalitě" bylo, co se přirozenosti a vkusu týká, více svobody než na celém Západě dohromady a nejodvážnější byla zejména DEFA v bývalé NDR. Uživatelů-božích hovádek, kteří zde označují Troškovu vysoce uměleckou nahotu za porno, bych se zeptala - "víte vůbec co je to porno?...viděli jste vůbec někdy porno?!" Zatímco porno je jeden velký a zbytečný HNUS a byznys, přirozená nahota je naší součástí, a proto i součástí naší kultury. ....Ultimátními filmovými díly s vysoce uměleckým zobrazováním nahoty/erotiky jsou díla Piera Paola Pasoliniho, ale ten netočil rodinné komedie ani filmy pro mládež!

Hlídač (1970)
Zajímavé téma - vývoj (většiny) psychopatů = od týrání/zabíjení zvířat k týrání/vraždění lidí - je podáno velmi zjednodušeně, povrchně a amatérsky (srovnej např. s "U Zlaté rukavice"). Režizér nenašel odvahu nebo se nechtěl obtěžovat explicitními scénami týrání vězńů - což by byly samozřejmě scény fingované a daly by moc práce - a proto "vylepšil" svůj film reálným týráním nevinného zvířete, což nedalo práci vlastně žádnou, ale zato je to totálně přes čáru. Jak režizér, tak i hlavní představitel se předvedli jako skutečná hovada, která se neštítí ničeho. Filmy, kde se reálně týrají zvířata, nemohou být ničím jiným než odpadem a "umělci", kteří překročí "červenou linii" mají šupem putovat do kotelny nebo uranových dolů!

Kráva a zajatec (1959)
Pěkné exteriéry a příjemný celkový dyzajn, ale zábava pod psa. Tohle jestli je komedie, tak já jsem papež.