Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Akční
  • Krátkometrážní

Poslední recenze (3)

plakát

Encanto (2021) 

(SPOILER ALERT) Prvním instinktem po shlédnutí Encanta pro mě bylo odmítnutí. Pravda je ale taková, že film se zarývá do paměti především díky Lin-Manuel Mirandovi, který vytvořil jeden z nejinovativnějších a nejchytlavějších soundtracků dokonce i v rámci Disney produkce. Kromě hudby má Encanto ještě tři silné rysy: téma, ztotožnitelné pro většinu lidí, kteří mají vícegenerační rodinu, plejádu postav a jejich vztahů, dobře postavených, vykreslených i srozumitelných, a vybudovanou mytologii světa, velice zábavnou, svěží a plnou skvělých příležitostí (schopnosti jednotlivých postav, žijící dům). Příběh je i dobře nastaven v tom, že sleduje dívku, která se jako jediný člen rodiny narodila bez magických schopností, tudíž je hlavou rodiny vnímána jako problém. Ten pro mě však spočívá ve vyústění příběhu. Je v pořádku, že film v podstatě nemá „zápornou postavu“, v rodinných konfliktech to tak bývá, problémem pro mě je obrat antagonistky, kdy po katastrofě (zřícení domu a ztrátě magických schopností pro všechny) najednou stačí si všechno vysvětlit. Moment, kdy si Abuela a Mirabel všechno vysvětlí na mě působil antiklimaticky a trochu příručkově. Z filmu pro mě vyplynulo také to, že všechny magické schopnosti postav byly využity jen během písniček (které jsou opravdu nejlepšími částmi filmu), ale na děj nemají ve výsledku skoro žádný vliv a nejsou reálně využity. Poslední otázka do pranice: je závěrečný návrat do „statusu quo“ správný? Film se uzavírá tím, že po znovupostavení domu všechny postavy získávají zpět svoji magii, přestože příběh naznačuje, že bez ní jsou šťastnější a pod menším tlakem. Ve výsledku si ale člověk z filmu bere a pamatuje především to, co autoři udělali správně, živé postavy, chytlavou hudbu a hezký svět.

plakát

Drive My Car (2021) 

Tato adaptace Murakamiho povídek je velice rozporuplným zážitkem. První třetina, která je zároveň úvodem – úvodní titulky se totiž objeví až po tomto prvním aktu - se nese v duchu až téměř nesnesitelného přepisu Murakamiho poetiky do dialogů. Je statická, plná odkazů, až otravná a těžko přístupná. Film však náhle po prvním obratu nabírá dech a divák zjišťuje, že to všechno byla teprve expozice. O čem film skutečně je a jak je vystavěn se dovídáme až s těmi titulky po téměř hodině sledování. Od tohoto bodu už film šlape, hraje si s Murakamiho typickými motivy krize autorství, bolesti ze ztráty partnera, stejně jako se zvláštní až hororovou podivností postav. Protrpěný upovídaný začátek se dokonce zúročuje v jedné z nejsilnějších scén filmu, jednoduché jízdě a dalším monologu, který ale už kvůli své až hororové podivnosti najednou funguje. Důležitou rovinou je také zobrazení autora v krizi, režiséra pracující na Čechovově hře ve zvláštním pojetí, kde herci nehovoří stejnými jazyky. Divadelní scénu ze Strýčka Váni ve znakovém jazyce znovu považuji za jeden z vrcholů filmu, je čistá, nepřehnaná, jednoduchá. Bohužel jí ale předchází jiná scéna, která je pro mě na druhou stranu mírně křečovitým návratem k sentimentu a na můj vkus přílišnému melodramatu, má působit katarzně, ale čiší z ní autorské dolování emocí, které je příliš dlouhé. Murakami, kterého mám rád, k tomu evidentně vybízí a adaptace jeho literárního jazyka nabízí mnoho příležitostí, které Hamaguchi určitě využil, ale i dost překážek, které pro mě nepřekonal.

plakát

Příběh hrůzostrašné Eliz (2021) (studentský film) 

Studentský film z dílny Katedry scenáristiky a dramaturgie na FAMU překvapuje na několika úrovních. Tím nejočividnějším překvapením je profesionálnost, s jakou je film technicky proveden a která se leckdy nevidí ani u českých celovečerních filmů. Film je natočen tak precizně z hlediska obrazové, zvukové a střihové dramaturgie, že dalece přesahuje všechny nálepky studentského filmu a blíží se mu snad jen studentskou stopáží. Dalším vítězstvím jsou dětští herci, které film představuje. Kováříková se Struhalou si dali velice záležet na tom, aby filmová stylizace šla dětským hercům naproti. Práce s dětmi, pro současný český film bohužel velmi komplikovaná výzva, je tak jednou z největších výher „Eliz“, protože jsou přirozené, vtipné a dostaly příležitost se ve filmu pořádně vyblbnout. Třetím překvapením filmu je směr, kterým se tvůrci vydali oproti obecnému trendu hlavně na úrovni školních filmů. Místo psychologických a sociálních dramat, které je ve světě školních filmů o něco jednodušší napsat, vymyslet a zrealizovat, se vydali cestou filmu čistě stvořeného pro pobavení diváka, takového, co si nehraje na zbytečné přesahy, nesnaží se být urgentní a je vyprávěn s lehkostí zábavného filmu. Samozřejmě, že komerčních tvůrců, kteří chtějí dělat lehké žánrové komedie bez moralizování je mnoho, ale těch, kteří to dělají dobře a chytře, už tak moc není a mezi režírujícími FAMU studenty nejsou prakticky žádní. A potom přichází na řadu příběh, respektive tři příběhy, protože Eliz je povídkovým filmem. Eliz těží z toho, že vypráví tři příběhy vyfabulované třemi chlapci, každý chlapec má úplně jiný druh příběhu a přináší nám jiný žánr. S tím přichází moje jediná námitka, a sice ta, že ten nejbombastičtější, nejujetější a nejfantasknější příběh, plný nadupaných referencí na jiné filmy přichází na začátku a až po něm ty zemitější a realističtější povídky. Možná je ale dobře, že se tvůrci rozhodli jít od nejbombastičtějšího příběhu k tomu nejosobnějšímu, co já vím, recept na to nemám. V každém případě ale Kováříková a Struhala dláždí cestu novým možnostem nejen pro svoji vlastní katedru, ale pro každého, kdo by se případně chtěl na škole věnovat nějakému čistému „entertainment“ žánru.

Poslední hodnocení (1 439)

Dvě či tři věci, které o ní vím (1967)

25.01.2023

Jsme v tom spolu (2022) (studentský film)

24.01.2023

Popel a démant (1958)

17.01.2023

Hvězdy na čepicích (1967)

15.01.2023

Holky z Derry (2018) (seriál)

13.01.2023

Bridgertonovi (2020) (seriál)

11.01.2023

Každý den odvahu (1964)

09.01.2023

Na nože: Glass Onion (2022)

07.01.2023

Na nože (2019)

07.01.2023

Reklama