VanTom

VanTom

Tomáš Kubín

okres Příbram
pracující

12 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 21 41 61 81
    • 18.1.2019  11:39
    Antikrist (2009)
    ****

    V některých drastických fyzických scénách zachází von Trier za hranu (jak bývá jeho zvykem), ovšem zejména v hutné, psychologické rovině žalu / ztráty příčetnosti / "ďáblovi v ženě" (atp.) přikládá pod kotlem. Partnerskou terapii po smrti dítěte (fascinující prolog) protkává těžkou symbolikou, kterou jsem samozřejmě pobral sotva z poloviny (včetně závěru), zároveň odcizování na opuštěné chatě v lůně přírody ošperkovává množstvím silných scén s až manýristicky podmanivým vizuálem (se saturovanými barvami či extrémními zpomalovačkami).

    • 18.1.2019  11:28

    Z hlediska vizuálu, stylu a výstavby příběhu děleného na kapitoly se snadno chápe kultovní status (aspoň pro QTarantina), kompozice barevných obrázků (pastelově červené "krvetrysky", pohyblivá, i když někdy nechtěně, nepříjemně se klepající kamera) rozhodně dostála i svému manga původu. Jenže na ni jedinou se režie zaměřila, chladnému nástroji pomsty, elitní vražedkyni Juki "zrozené z krveprolití", nepropůjčila žádné emoce (přeneseně ani divákovi) a veškeré nevýrazné bitky či osudové situace inscenovala velice rozvláčně a jednotvárně. Nemohl jsem si pomoct a docela se nudil. [Avšak napoprvé za 4*]

    • 17.1.2019  11:53

    Mladý zamilovaný páreček tráví líbánky na osamocené rodinné chatě v lesích u jezera, když tu se náhle začne žena chovat jaksi podivně… Anotaci děje jsem nečetl, takže mě průběh i celkem překvapil a dlouho jsem jen hádal, kam směřuje. Sice pointa ve výsledku nijak zvlášť nedopadla (člověk si řekl: "Hmm"), ale všeobecně zanechalo zručně natočené, atmosférické indie-hororové drama dobrý dojem.

    • 17.1.2019  11:46

    Michael Myers prostě musí vykuchat úplně všechny své příbuzné, i ty nejvzdálenější, kam zřejmě patří i noví nájemníci jeho domu. :-) Tentokrát na to ale náš mytický "zplozenec pradávného zla" není sám, pomáhají(?) mu jacísi okultní "muži v černém", kteří po něm zametají a perou zakrvácené cíchy. Anebo taky ne, v poslední, chaoticky prostříhané třetině už tento špatně zrežírovaný i zahraný paskvil nedává vůbec smysl. Ovšem ve výsledku s ním mám menší problém než s ultranudnou 5kou.

    • 15.1.2019  11:39

    Na nové diváky (ti tady sice nemají co dělat, ale nechytat se nebudou) se neohlížející vysokorozpočtová trojepizoda Akt X akceleruje čistě jen konspirační mimozemskou "mytologii" (plus platonický vztah ústřední dvojice) a mohutně s ní hýbe dopředu. Zatímco na řemeslném zpracování se filmový rozměr podepsal veskrze kladně (jen digitální triky silně zvrásčily), doslovnému scénáři rozmáchlé měřítko podkoplo nohy, v druhé polovině neudržel konzistenci ani logiku a zbrkle (béčkově marnotratně) skákal z místa na místo (od fanservisu k přehnané velkoleposti) v už poněkud unavující stopáži. 7/10

    • 15.1.2019  11:35

    Will Ferrell ve své typické poloze natvrdlého nekňuby/hovada překvapivě bavil míň, než ukecaný, ovšem jakž takž normální Kevin Hart, který se ječivě pitvořit začal až v přiblblém závěru. Námět "vytrénování zhýčkaného změkčilce na přežití nejtužšího vězení" vypadal zajímavě a cosi jako zápletku s obviněním nevinného ze zpronevěry 2/3 času zdařile ignoroval (což bylo úplně jedno), nicméně i přes pár dobrých či dokonce výborných vtipů převažovala vulgární trapnost.

    • 14.1.2019  11:44

    Politicko-"šedozónní" výzva rozpoutat válku mexických kartelů dlouho vůbec ne(v)táhla, ba co víc, ani o to nejevila sebemenší snahu. Prostě se udál terorismus na území USA, tak se zavolalo ostříleným profesionálům, kteří dostali volnou ruku. Teprve později, ve vztahu k unesené mladé dceři mocného narkobarona, se vynořily osobní pohnutky/city a přehnaně i morální ambivalence (vyvstávající z toho, jací byli všichni za nitky tahající pragmatičtí a bez svědomí). Do béčkových vod zabřednuvší finále navíc rozpadlý plán nikam nedotáhlo (protože má/mělo následovat pokračování). Režijně, audio-vizuálně či herecky ovšem nevytýkám nic.

    • 14.1.2019  11:35
    Žít (1952)
    ****

    Procítěný výkon Takašiho Šimury by vynikl více, kdyby neztvárňoval takového až karikovaně poníženeckého, ohnutého, no jinak se to říct nedá: ubožáka - "mumii", který si po fatální diagnóze trpce uvědomuje svůj promarněný život, zejména 30 let v bezvýznamné práci. A ve chvíli (tzn. téměř po hodině a půl), kdy mu konečně vnuknutí něco dokázat vlije do žil nový elán, STŘIH: Opilecké znevažování jeho zásluh o stavbu parku na pohřební hostině (ožíračce) mi přišlo až nedůstojné, zejména však zcela jednoúčelově akcentovalo kritiku překombinovaného a neschopného "úřednického šimla", který dělá vše, jen nepomáhá lidem. Ve výsledku tedy celkem příjemný filmek, v němž ale Kurosawa pravidelně střídal krásné lidské momenty se zdlouhavě, vyhroceně polopatickými. Mezi 3-4*

    • 11.1.2019  20:32
    Wind River (2017)
    *****

    Samotný případ umrznuté a znásilněné dívky / dcery se ve výsledku ukázal jako nikterak komplikovaný, jenže tady šlo především o působivé nahlédnutí do drsného, sněhem zavátého, zapomenutého kraje a podobně ledových srdcí jeho (původních) obyvatel. Což se režisérovi a scénáristovi v jedné osobě zatraceně vydařilo. Kromě nádherné kamery mu v tom vydatně sekundovaly úsporné, "plnovýznamové" dialogy jistých herců v rolích sice zkoušených, avšak silných a rozhodných postav.

    • 11.1.2019  20:21

    Útržkovité vyprávění / vzpomínání na klukovská léta strávená na venkově koncem 2. světové války vsadilo především na laskavou, nostalgickou poetičnost, jenže již na nic dalšího (pokud nepočítáme slušnou řemeslnou úroveň). V necelistvém scénáři bychom našli sotva náznaky zápletek, které však stejně odezněly nedramaticky do prázdna, přitom ani humor skoro žádný nepobraly. Úplně jsem se nenudil, zároveň mi jednolitě nevýrazné epizodky nijak zvlášť neutíkaly.

    • 10.1.2019  20:35
    Big Lebowski (1998)
    ****

    Originální, svá, ulítlá komedie o jednom (no, spíš všech) svérázným týpkovi, nedobrovolně se ocitnuvším uprostřed překomplikovaného "krimi" případu, se téměř zázračně bravurním Coenům nerozpadla na něco nepoživatelného, naopak pevnou rukou namíchali nenapodobitelnou lahůdku (a tím nemyslím Bílého medvěda :-)). Tu a tam se ovšem opájí svou stylovou jinakostí a vykolejeností natolik, až blábolivě ztrácí nit.

    • 10.1.2019  20:29

    Slušná eRková komedie ze zběsilého domlouvání jakéhosi "existenčního" kontraktu a paření v pro Amíky exotickém Berlíně mě celkem bavila širokým spektrem svého humoru a sympatickými postavami (typický "správňák-looser" Vince Vaughn, roztomile pomalý Dave Franco, plus do starého železa nepatřící Tom Wilkinson). V happy-endu samozřejmě vyměkla, aby korektně pohladila po rodinném, otcovském i zaměstnaneckém srdéčku.

    • 9.1.2019  20:45
    Amadeus (1984)
    ****

    "Těžkotonážní" dobový velkofilm snese ta nejpřísnější měřítka ve všech kategoriích: režie, herecké výkony, kamera, výprava, kostýmy, HUDBA… ale mezi své oblíbené jej nezařadím. Je to možná záležitost 3hodinového režisérského sestřihu, jenže okouzlení Mozartovými kompozicemi trošku ubírá na emocích a základní konflikt nespoutané geniality se závistivou průměrností tolik nevyhrocuje, vlastně o něm především retrospektivně přemítá. Nekonformní, nepraktický a pyšný talent od Boha totiž směřuje ke své sebedestrukci (alkohol, dluhy, absence pokory) víceméně vlastní vinou, kultivovanému, uznávanému, avšak úzkoprsému a "zmijovsky" přátelskému Salierimu jej stačí jen tu a tam podle pošťouchnout či zatahat za nitky u dvora. Plus nepomáhá, když divák ví, že výše popsané osobnosti ani vztahy nemají s historickou realitou téměř nic společného (byť o to samozřejmě Formanovi vůbec nešlo).

    • 9.1.2019  20:40

    Zábavné MEGavolovině (to se prostě nabízelo :)) celkem výrazně od půlky docházel dech a zamýšlený "highlight" na pláži s podvodní honičkou jak ze Star Wars už nepřekvapil. Klišovité jednorozměrné postavy ale ušly a bývali by si zasloužily i méně stupidní smrti, ovšem výprava, triky a především podmořské prostředí plus neustálý tah na branku (mluvilo, vysvětlovala i "zakoukávalo se do sebe" s mírou) nedávaly moc času na přemýšlení o všemožných (efektních) MEGanesmyslech.

    • 8.1.2019  19:55
    Pelíšky (1999)
    ****

    Řetízek humorných, vypointovaných, instantně zlidovělých scének dvou protikladných rodin po svém slavících Vánoce a (pubertálně) se zamilovávajících povyšuje promyšlený scénář podsouváním vážných témat (smrt maminky, ideologické protimluvy, závěrečná okupace/emigrace) z bezkonfliktního smířlivého obrázku na přesvědčivý portrét (samozřejmě stále zamlžený laskavou nostalgií) "bezčasí" před hořkým pádem z nadějeplných vyhlídek do šedivé nicoty. Hereckou elitu ve svém živlu nemožno dostatečně vychválit.

    • 8.1.2019  19:47
    Mrtvý bod - Série 1 (série) (2015)
    ***

    Svižná (s neklidnou kamerou pořádně rozklepaná) kriminálka záhy zrovnoprávnila kontinuální zápletky členů vyšetřovacího týmu FBI s epizodickými případy, které luštili z celotělního tetování amnestické Jane Doe. Jak to někdo v pozadí takhle precizně naplánoval, nad tím jsem neustále kroutil (méně již uznale kýval) hlavou: vodítka, skrytá v jiných hádankách, poukazující na tajné podvody a zločiny, co právě probíhají nebo se teprve stanou, na nejvyšších místech vládních / armádních / špionážních agentur… Což samozřejmě dospělo do bodu, že něco natolik komplikovaného (a nemožného a nesmyslného) pozřelo samo sebe a jakýkoliv cíl by s takovou mocí a prostředky šel zajistit mnohonásobně snadněji. Jenže vlastně se nic neodhalilo a závěrečné zvraty postavily na hlavu i pár zdánlivě daných faktů. Když se v (procedurálních) hloupostech divák nevrtal (a že občas bily do očí), dalo se.

    • 7.1.2019  11:34
    Mary Poppins (1964)
    ****

    Muzikálová pohádka o lehce samolibé / parádivé kouzelné chůvě (přesná a půvabná Julie Andrews), která na deštníku přilétá postarat se o nezkrotná dítka upjatého bankéře Bankse (jakož i o problémy celé rodiny, již nakazí nevyléčitelným smíchem a optimismem), si mě získala bezbřehou fantazií, často kombinující živé herce s kreslenou animací, dávno "zhitovělými" písničkami a souvisejícími tanečními čísly. Malovaná pozadí zapadají do nerealistické (studiové) stylizace magického Londýna 1910 plného laskavých figurek a oživeného stále dechberoucími triky. Jenom 140minutová délka nedělá prosté "hrané disneyovce" dobře, dlouhé hudební výstupy nikoliv bez hluchých míst nutí závěrečné prozření / zadostiučinění / poučení do krkolomných zkratek.

    • 7.1.2019  11:26

    Vyrovnaná série suverénně drží nastavenou "trpaslíkovskou" laťku, možná se přeci jen trochu opakuje (resp. těží ze svého odkazu), ovšem vidět staré páky užívající si životní role je k nezaplacení. Nic se prostě nezměnilo. Snad hodnocení časem zmaximalizuji, až se i z trapných fórků znovusjížděním stanou vtipné (jako už tolikrát předtím). :-)

    • 4.1.2019  12:29

    V okouzlující pohádce (takové svěží, zdravě emancipované a živé, "nekarikované") se všechno dokonale sešlo, od jednoduchého, srozumitelného (i vtipného) romantického příběhu, líbezné hudby, neokoukané zimní výpravy, zkušené režie, až po perfektní obsazení, z něhož zejména krásná Libuše Šafránková uhranuje ve všech natolik odlišných polohách (malá holka - pískle / mladý čarostřelec / princezna - nevěsta).

    • 4.1.2019  12:24
    Oni žijí! (1988)
    **

    Nepokrytá kritika konzumu, kapitalismu a oblbování myšlení televizí sice přesahuje do satiry i (sebe)parodie, ovšem primitivní zápletku, nebo spíš nahozený námět, hrozně úmorně roztahuje na celovečerní stopáž (viz nekonečná pouliční rvačka parťáků, aby si druhý nasadil TY brýle). V rozklíženém béčkovém formátu tak bezrozměrná hlavní postava představovaná necharismatickým wrestlerem zdlouhavě bloumá po městě a střílí a hláškuje, což vůbec nedrží pohromadě.

    • 3.1.2019  11:34
    Batman (1989)
    *****

    Burtonova temně pokřivená (a jemně úchylná) estetika perfektně sedí k naturelu batmanovských komiksů. Přestože filmu jasně vládne egoistický šílenec Joker (resp. Jack Nicholson), výborně obsazené, zahrané i napsané jsou všechny postavy (nádherná Vicky Vale, roztržitě odtažitý miliardář Bruce Wayne či ochranářský Alfréd). Plus dobrý scénář, osobitá výprava (Batmobil!) a famózní Elfmanův soundtrack rovná se nestárnoucí (tedy s výjimkou digitálních triků) komiksová klasika.

    • 3.1.2019  10:55

    Dvojka romantické komedie přímo navazuje na jedničku, když páruje zbylé důchodce, expanduje svérázný hotel a připravuje velkou tradiční svatbu. Zacílení na "starší a pokročilé" sálá z každého nekonfliktního vtipu (byť často poukazujícího na blízkost smrti) či průhledné podzápletky, optimismus a energii na sklonku života pak rozhazuje plnými hrstmi. Také exotickou Indii "katalogově" vymalovává jako báječnou zemi plnou přátelských a moudrých lidí.

    • 2.1.2019  11:47
    Den mrtvých (1985)
    ****

    Systém velení se v izolovaném podzemním vědecko-vojenském bunkru (počet vystresovaných přežívajících: 12) kvůli únavě, nejistotě a neustálému ohrožení hroutí, což může vyústit jen v jediné - zaplavení (a sežrání = pořádné gore) nemrtvými. Romero svůj zdevastovaný svět nadále ambiciózně zkoumá a rozšiřuje (snaha o ochočení a vycvičení zombíků!) a i 3. zastávku své volné série chytá za odlišný, "filosoficko-antropologický" konec.

    • 2.1.2019  11:30
    Supergirl - Série 1 (série) (2015)
    ***

    V zápletkách, akci, vztazích i chování povětšinou velice hloupoučká (ale nenáročně zábavná) komiksovka si s ničím hlavu nelámala a (s)prostou logiku neřešila. Dokonale se ovšem povedl casting především dámských rolí - naprosto úžasná, neodolatelná Melissa Benoist jako Supergirl a energická Calista Flockhart jako její jízlivá, přezíravá šéfová. Naopak überfail ve ztvárnění Jamese Olsena maskulinním plešatým černochem, ze kterého Kaře instantně vlhly kalhotky, byl zase hodně mimo.

    • 20.12.2018  13:01
    Cesta (2014)
    ***

    Až hypnoticky pomalá, nelítostně fatalistická roadmovie zaprášenou "postapo" australskou pustinou svádí dohromady dva nepravděpodobné spolujezdce z banálního důvodu - krádeže auta. Deset let po kolapsu civilizace, při absenci řádu i zákona (jen roztroušené poloarmádní hlídky), zůstává v srdcích rezignovaných obyvatel místo pouze pro beznaděj, prázdnotu a primitivní násilí bez následků. Tudíž k umanutému, nemilosrdnému, zamlklému tulákovi ani bojechtivému retardovi (tzn. hlavním protagonistům) asi nelze najít cestu, přestože režisérova vize disponuje podnětnou atmosférou i hloubkou.

    • 20.12.2018  12:57
    Šofér (2014)
    **

    Za jednu hektickou noc musí řidič limuzíny / začínající herec sehnat peníze na splátku dluhu, vyrovnat se se svojí bejvalkou a, samozřejmě, "odvázat se a začít žít" (TM). Od rozvážení primadon přebíraných konkurenci ujede k plnění úkolů pro zazobaného perverzního magora na útěku před FBI, než všechno vyeskaluje do bezzubého konce. Přepálená akční komedie měla fajn momenty, ovšem humor stavící na vyšinutosti postav a ulítlosti zápletky mě povětšinou míjel a nedotažený scénář nevěděl, kdy v prvoplánové bizarnosti ubrat.

    • 19.12.2018  13:55

    Na detailní realistickou animaci a grafiku postav, zbraní/bojových obleků i prostředí bych sice nepěl úplné ódy, ale vypadaly skvěle a líbily se mi velmi. Nijak mě ovšem nezaujal nevýrazný, stroze ohraničený příběh politického spiknutí (jednotlivce) za účelem zničit Mars (kvůli popularitě?!), do kterého nevýrazná režie nevtáhla ani v konečně citelně hmotné, nicméně celkem jednotvárné (střílení a bombardování brouků) akci. Ke všemu ubylo krve a žádná vojanda neukázala prsa!

    • 19.12.2018  13:49

    Svižné akční soubojové béčko si od prvních ran pro sebe ukradnul nabušený Scott Adkins jako tvrdý Boyka, protože co tahle všestranná mlátička předváděla (bez drátů?), to se jen tak nevidí. Michael Jay White měl úlohu zkomplikovanou arogantností svého křivě obviněného boxera, jenže stejně ji moc nedával a závěrečnou jasnou výhru mu předložili scénáristé "na talíři", jelikož z tréninkových montáží by viditelně nestačil (byť po jeho direktech odlétávali muklové pět metrů nazad). Nad jednoduchostí "vězeňské" zápletky postupně víc a víc propadající klišé se pozastavovat nebudu, ovšem takto přemrštěný happy-end snad nemohla myslet vážně.

    • 18.12.2018  11:58
    Idiot (1951)
    ***

    Dobrosrdečný, laskavý (diagnostikovaný) idiot byl po návratu z války vržen do zašmodrchaného klubka vztahů mezi několika muži, ženami a jejich rodinami. O jeho dobrotě a chápavosti všichni mluvili a jaksi automaticky (skrz dlóóóuhé pohledy a slzy) ji v něm viděli, jenomže on sám nijak aktivně nekonal a tomu, že se do něj dvě rozdílné krásky hluboce zamilovaly, jsem nevěřil. Režie sama střídala brilantní filmové pasáže (mj. sněhem zasypané Hokkaidó) se statickými, zatíženými obsáhlými divadelními dialogy, a tragický závěr mi přišel notně japonsky přepálený; nicméně enormní délka 166 minut se ustála v pohodě.

    • 18.12.2018  11:53
    Devil (2001)
    ***

    Netradiční umístění vcelku obyčejné, byť zajímavě pootočené duchařské historky do odlehlého venkovského sirotčince za dozvuků občanské války a ustanovení party kluků jejími protagonisty jí dodalo kontrastní kouzlo "zaprášeného" střetu dětské uličnické bezprostřednosti s dospěláckou surovostí a zištností. Del Toro si s režií a zejména s vizuálem umně pohrál, ostatně jako vždy. Slušné 3*

<< předchozí 1 2 3 4 21 41 61 81
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace