Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Western
  • Krimi

Recenze (382)

plakát

Jedna kočka za druhou (1993) 

Technicky je adaptace div.hry na film téměř dokonalá, pokud režisér nechtěl natočit vlastní verzi ve stylu na motivy div.hry, tak to asi nešlo udělat lépe, i za cenu, že divadelnost je cítit z každého záběru. Režisér je tradičně citlivý, herci mají prostor k hraní a využívají ho uměřeně. Ale asi mám problém s Hubačovými tématy a trochu i se stylem, jakým předvádí charaktery postav, Já se s takovými lidmi nesetkal, asi se jim instinktivně vyhýbám. Lidi, kteří mají dlouhé a razantní projevy, značící jasný postoj, a následně (a někdy i vzápětí) udělají akci k tomu postoji opačnou, bez mrknutí oka, mne deptají a děsí. Vím, že změna má vnitřní logiku, vím, že ten opačný vnější projev je způsob vyrovnávání se se stresem, ale mně ti příliš připomíná Orwellovský "doublethink" a ten do mého světa napatří. Dokážu ocenit, že herečka takovou rozpolcenost úžasně předvede, ale podruhé bych už Kláru nedokázal vydržet.

plakát

Nabarvené ptáče (2019) 

Nečetl jsem předlohu, takže jsem ušetřen úvah o míře úspěšnosti převodu myšlenek původního autora na plátno. Mohu se soustředit jen filmařské kvality díla a hlavně na celkový dojem. Z ohlasů jsem získal poct, že hodnocení diváků se točí okolo otázky, zda je film brutální násilí zobrazuje naturalisticky nebo umělecky nebo skoro vůbec, tedy jen sugestivně diváka nutí si ho představit. I proto jsem se rozhodl film shlédnout, a nyní se cítím podveden: debata o násilí ve filmu nám byla vnucena, aby se nemluvilo o výsledném působení celého filmu, o jeho přínosu, o důvodu, proč měl být natočen. Děj filmu se skládá ze šňůrky epizod z putování malého chlapce válečnou krajinou. Až na naprosté výjímky potkává podivné nebo přímo odporné "lidi", kteří šíří kolem sebe zlo, ničí druhé i sebe. Je to panoptikum jedinců, případně skupinek, které spojuje především schopnost rozpoznat v klukovi Žida a tudíž někoho "jiného". Takových "jiných" se buď bojí nebo je nenávidí, většinou obojí. Nechci zpochybňovat tehdejší realitu v dané oblasti a čase, ostatně i dnes na mnohých místech naší planety bují nenávist, a všude rozpad úřední moci umožňuje kreaturám projevit se naplno. Pravděpodobnost, že by za tak krátkou dobu na úseku, které malý chlapec dokáže za pár týdnů ujít, našlo tolik tak vyhrocených případů, se mi zdá nepatrná. Reálnosti příběhu nepomáhají ani způsoby, které hrdinovi umožní přecházet z epizody do epizody. Asi má jít o symbolické znázornění panevropského antisemitismu. Ale ta hloupost a/nebo nelidskost protagonistů epizod, kteří "čistí" hejno od ptáčete jiné barvy, je tak zvýrazněna, že se podobenství stává propagandou. Kniha se asi soustředí na popisy fyzického násilí, které pana režiséra dlouhodobě fascinuje. Budiž, cítí-li se povolán k tomu, aby jeho uměleckým ztvárněním přispěl ke zlepšení světa, nic ho nezastaví. Ve své urputnosti udělat další svůj(!) film zapomněl, že základem dobrého filmu je jen kvalitní příběh. Nestačí jen kamera (všechna čest panu Smutnému) nebo herecké výkony (ty zajistily druhou mou hvězdičku, byť jde vlastně o přehlídku malých hereckých etud). Srovnání s filmy s podobnými motivy ( Evropa, Evropa - https://www.csfd.cz/film/42028-evropa-evropa/komentare/?comment=10112475, Ať žije republika, nebo Démanty noci) ukáže plochost Marhoulova díla. Nevěřím, že bude mít nějaký dopad, nějaký přesah, kvůli kterému se na něj bude vzpomínat. Kdo tohle ptáče neviděl, radím: ušetřete čas a pusťte si raději kterýkoliv ze zmíněných, klidně podruhé, potřetí.

plakát

Cahill, U. S. marshal (1973) 

Dobrý western s netriviální zápletkou - dobrý komentář Deimos .

plakát

Ragtime (1981) 

Tohle nemělo chybu, příběh má spád, není přímočarý, pro toho, kdo nezná knihu, není předvídatelný. Líbí se mi, když se jednotlivé dějové linky proplétají, ale ne tak, aby až jejich souběh dal filmu smysl - tedy ty vedlejší linie vlastně nejsou vedlejší, ale současně nejsou nezbytné k pochopení té jakoby hlavní, nejdramatičtější. Spíš dokreslují dobu. A řemeslo filmařské také skvělé, od kamery po herecké výkony. Reálie jsou uvěřitelné, odpovídají mé představě o stavu USA v té době, např. jak ruský žid zakládá filmový průmysl. Bohužel neznám historii tak detailně, abych posoudil možnost, že by se v té době našel černoch tak slepě věřící v rovnost nejen před zákonem, ale i v běžném životě. V kontextu segregačních zákonů v jižních státech a realitě o 50 let později (kdy Ku Klux Klan neožil jen tak z ničeho nic, bez podhoubí) se chování hlavního hrdiny jeví jako naivně riskantní. Ale věřím, že autoři předloh tu atmosféru v tehdejší společnosti znali z dobrých zdrojů. Jediná piha na kráse - hlavní hrdina se nějak moc rychle vyvinul v gangstera s velmi vysokou inteligencí a s přímo geniálními nápady. 90%

plakát

Dej si pohov, kámoši (1993) 

Klasické herectví předvádí ostré špičkování mezi dvěma staříky, kteří si nevyříkali událost z mládí, o které oba cítili, že nebyla tak zlá, jak se v dané chvíli zdála, byť nešlo o ukradenou skleněnku. Ale pocit, že něco není v pořádku a že za to může ten druhý, zůstával po léta a bránil rozvinutí dávného přátelství nebo aspoň ve sblížení ve věku, kdy má člověku převažovat moudrosti a odpuštění. Ale konec dobrý (který se dal tušit). všechno dobré.

plakát

Kaktusový květ (1969) 

Humor málem až anglický, v každém případě nezvyklý v kontextu americké produkce poslední 2-3 desítky let. Je to prostě jemné, ale ne komplikované a už vůbec ne šokující. Nevím, jak to dnešní mladá generace ocení, ale mě to potěšilo. Příběh je jednoduchý, předvídatelný, ale ne hloupý. Zapamatovatelné jsou herecké výkony hvězd a kukadla Goldie Hawn.

plakát

Nevědomí (2013) 

Film mne ničím nenaštval, vše bylo uměřené (v rámci žánru). Mělo to hlavu i patu.

plakát

Vlk z Wall Street (2013) 

Část komentářů zde se shoduje, že filmu chybí nějaké zakotvení, pohled v širších souvislostech. Mně navíc jako člověku nemající s "hraním na burze" žádné přímé zkušenosti, ale ani větší teoretické znalosti, chybělo podrobnější vysvětlení principu, v čem spočíval zdroj těch astronomických příjmů v tak krátkém čase. Ani ta nezákonnost nebyla podána srozumitelně, takže člověk marně pátrá, proč to tak dlouho trvalo, než byl Vlk zatčen. Přitom zrovna americká produkce je v průměru velice výuková, hrdinové běžně vyslovují tvrzení, která by se dala použít jako učebnicový text. Tady to bylo střídmé. Dokonce jsme se nedověděli nic o tom, co z člověka udělá makléře, z čeho se skládají ony zkoušky. Inu , americký divák je asi znalejší. Co mi ale hlavně vrtá hlavou, je důvod, proč byl film natočen právě takto. Celkově to vyznělo jako oslava amerického individualismu: když jste schopni najít skulinu v čemkoli, v zákonech nebo v zavedené praxi, která má potenciál vydělat peníze, byla by ostuda takovou skulinu nevyužít na maximum. Na nic jiného se neohlížejte, pokud někdo tvrdí, že to, co děláte je špatné, vysmějte se mu. To nejhorší, co se Vám může stát, je, že toho budete muset nechat. Kdybyste toho nechali sami, budete si to vyčítat po zbytek života. Money, money, money, it's a rich men world. Jako slabina ve scenáři mi přijde i to, že věichni tam berou drogy, poměrně dost, případně opravdu hodně a dlouhodobě, a NIKDO nejenom, že nezemřel nebo se nedostal do nějakých vážnějších zdravotnívh problémů, ale dokonce ani dočasně nebyl nějak postižen, třeba ztrátou paměti, chybným rozhodnutím - myslel jsem, že při práci na finančním trhu (kor v době bez programově řízených obchodů, algoritmických nákupů, umělé inteligence), je základem úspěchu velmi bystrá mysl. Asi i tady se pletu.

plakát

Pohádky pro Emu (2016) 

Plusem je, že Aňa konečně dostala roli, jejíž postava není ani nesnesitelná ani magorovitá. Vlastně je to docela obyčejná ženská, která trochu tápe, ale kdyý je potřeba, tak se zachová správně. A to AG zahrála dobře. Pan Vetchý je prostě pan herec, věrohodný v každé roli. Ema je v pohodě, film na ní nestojí (což je dobře, to by se snadno zvrhlo v doják), ale ona působí přirozeně. Stejně tak dialogy, nejsou šeblonovití ani deklamační. Prostě dobrý film.

plakát

Chuck Berry (2018) 

Vynikající dokument, nic na protagonistovi nepřikrášluje, nezamlčuje temnější epizody jeho života, a přesto Berry vychází jako osobnost, která "pohnula kolem dějin". A oprávněně. Hrané scény mi přišly adekvátní, vystihly atmosféru i vztahy mezi postavami. A grafické. jakoby "komixové" zpracování některých scének bylo velmi osvěžující. Nemalou část na kvalitě snímku mmá dostatek originální hudby, která není útržkovitá ani nepříjemně zkracovaná nebo narušovaná dialogy.

Reklama

Reklama