mchnk

mchnk

Tom .

okres Most
DJmechanik // nejen československý fajnšmekr // filozof samouk // promítač filmů


73 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Marketa Lazarová (1967)

    Markéta Lazarová:Film_____Jednoznačně kompoziční. Svá. Těžko napodobitelná. Jiná i složitá, pro někoho odrazující. Ve své podstatě ale přitahuje divákovu pozornost. Zbůhdarma vyprávěný příběh o nesnázích zasvěcené dívky, o rodu s vlčí krví i dobové politické moci. Nejsou zde hrdinové, kteří se zapsali do dějin. Je zde jen člověk vedle člověka,prožívající svou dobu a své určené místo - nudné? Pro mě fascinující. Zoufalost, krutost i romantická láska. Vančura myslel na vše. Lidé se přizpůsobují své době, ale v podstatě prožívají stále to samé. Vláčil a Středověk_____Věděl to Bergman, věděl to Tarkovskij a také jeden drobný muž, který si na vojně přivoněl k filmovému květu a sám poté vypěstoval vlastní odrůdu. Všichni tito umělci nás do svého světa přivádí během prvních vteřin filmu a rozhodně nás nehodlají pustit. Nabízejí maximální možné vyobrazení doby. V detailním prostředí i pohledu do mysli lidí, o kterých vypráví. Jejich smýšlení a chování je nedílnou součástí jedinečné atmosféry filmů od zmíněných režisérů. "Každá věta zde vyřčená je samostatný příběh...a já natočil jen neúplnou kostru" prohlásil mistr Vláčil. I tak v každé postavě dokázal vyobrazit to nejdůležitější. Zdeněk Liška_____ možná to, co zmíněným zahraničním mistrům tak trochu chybělo. Jiná volba nebyla možná. Geniální skladatel a jeho hudba jako nedílná součást dokonalosti. Obraz a zvuk. Mistři svého oboru si rozdělili naplnění atmosféru napůl. Jeden bez druhého by nefungoval. Markéta_____ztělesnění nevinnosti. Zaslíbená. Osudem stižená, ale i na svou pravou cestu nasměrovaná. Dobrosrdečná i morálně silná "není v jejich slovech žádné upřímnosti...". Markéta matka - spojení a pokračovatelka dvou rodů, krásný otevřený závěr. Člověk Vlk_____Straba a jeho potomci. S kapkou vlčí krve vzdorují mocenským zájmům, loupí a vraždí. Jsou na lovu, ve smečce. Kozlík a jeho rod. "praděd jeho matky vyšel z té ženy...všichni nosíte znamení jeho krve...ale k poslednímu synovi ta kletba nemá cesty" Václav a Markéta - Přežívají, jsou hnaní dalším osudem. Lazar_____ dobový obchodník (podnikatel) hrající s oběma stranami. Vychytrale proplouvá politickým systémem "královská ochrana není zadarmo, nejeden kvůli ní už pošel hlady..." Svou dceru zaprodá církvy - nakonec jí sám odsoudí. Mnich Bernard_____pohan promlouvající s Bohem. Smířlivý poutník, sledující a prožívající osudy z obou rodů. Kristian & Alexandra_____služebník boží poblouzněný pohanskou kráskou. Příroda vítězící nad duchovní poslušností (otroctvím). Jeden z nich musí přijít o rozum (o život). Kristianovo bloudění i prozření - rozhodně nejsugestivnější pasáž filmu. Já & Marketa_____výlet, který si dopřávám několikrát do roka. Magický film, který mne nikdy neopustí. Jeden ze snímků, který potřebuji k životu.

  • poster

    Spalovač mrtvol (1968)

    Československá kinematografie má ve své sbírce i snímky, které mají v sobě přívlastek geniální. Herz - Milota - Liška - Hrušínský. Detailně připravovaný, záměrně natočen černobíle, doprovozen neskutečnou hudbou a kamerou, spatřuje světlo světa v poslední možné chvíli, aby mu svět reálný byl následně odepřen. Pan Kopfrkingl jako předvoj dob následujících? Neutuchající romantik nás zve do svého světa úsměvů a uklidňujícího pohledu, kde ovšem určuje pravidla ON. Upravuje si svou realitu...do krásy. Na obraze je ten, koho chci já, ne ten, který tam ve skutečnosti je. Klidně mi to přelepte. Prožívá životy jiných...těch nešťastných, kteří mohou trpět. Utrpení je zlé, velmi zlé. Je nutné ho odstraňovat...zachraňovat, neb spasení a zaručené očištění je zde pro každého...povinně. Svět se mění a jeho mysl rozkvétá, může totiž pomoci a pomáhá. Bude zbudován ráj. Ani ta neznámá černovláska s bílou pletí - připomínající jednu od Valmezu - nepochodila...jsou zde jiní. "čeká Vás práce pane Kopfrkingl, spousta práce" Černý humor, bezchybná hudba vycházející přímo z mysli pana Kopfrkingla a nekompromisně precizní přístup k filmu, zapříčiňuje toto nádherné hodnocení, které i v dnešní době potvrzuje, že poctivá filmová kvalita lidí na svém místě, má svoje uznání. Nehororový horor si zajisté vychutnáš daleko lépe jako dokonalé, psychologické válečné drámo. Jeden z filmů, který mě nikdy neopustí.

  • poster

    Kladivo na čarodějnice (1970)

    "V Olomouci žije bývalý inkviziční soudce......vykonával svojí praxi úspěšně 40let......co jste si přál pane?" Před bohem jsme si všichni rovni, u kůlu skončí pán i žebrák. Malý žebrající kamínek spustí lavinu, která s sebou nabalí kohokoli. Boblík je na koni. Jeho klid a sebevědomí je nestoudné, stejně jako jednoduchost, která z celého tématu přímo srší. Je to jednoduché, obviníme ty lidi z něčeho, co nemohou vyvrátit, a budeme je mučit a vyslýchat tak dlouho, dokud se nepřiznají, a když to vydrží, tak to bude hlavní důkaz toho, že jsou ve spojení s ďáblem. Jednoduché rady od nejen duchovního, ale i pokrevního bratra "víš co bratře? Drž hubu!" a dokoná to jednoduchý přístup kompetentních lidí, kteří tomu mohli zabránit "přiznali se ti lidé, přiznali tak co.....a ten Turek před Vídní...no nějak to dopadne". Politika současnosti bez příkras v podání nejsilnějšího a nejdéle vládnoucího politického systému, fungující na základě utrpení druhých ve jménu Boha. Vávra toto dílo natočil jako reakci na komunistický monster proces se Slánským. Jediný rozdíl je v tom, že obžaloba není vlastizrada, nebo velezrada, ale čarodějnictví. Film, se kterým jsem vyrůstal. V raném mládí jsem utíkal od televize před Lohniským, v pubertě jsem prostě nedokázal pochopit tu nespravedlnost a dnes jsem z tohoto filmu nadšen. Herecky bezchybné, až na pana Šmérala a Kemra. Ti nehráli. Ti se na chvíli převtělili do jiných lidí, jeden do pana z Edelstadtu a druhý do jeho sluhy. "Ďábel vší mocí usiluje o nadvládu nad světem, avšak bůh všemohoucí nám dal možnost odkrýt toto nečisté hnízdo, sláva jemu navýsost obdařil nás ctí, že můžeme toto nečisté hnízdo zašlápnout úplně ho zničit a vykouřit ohněm".

  • poster

    Balada o sedmi oběšených (TV film) (1968)

    Hm...nenápadný TV film, který má v sobě, jen tak mimochodem, špetku Sedmé pečeti, míchanou s Kladivem na čarodějnice a díky talentu mistra Lišky, můžeme přisypat i Marketu Lazarovou. Film, který ve mně vyvolal skutečně silnou dávku respektu k tomu, co vidím a skutečně i prožívám. O tom, co jsem slyšel, snad ani nepíšu. Nepochopitelně geniální smysl pro melodii a sladění hudby s filmem zde náš skladatel dotahuje do nadpozemské podoby. Neuvěřitelnou hudbu NAŠTĚSTÍ dolaďují precizní záběry a snímání daných scén, které to, v určitých momentech, přesně takto potřebovaly. Dáme si do toho ještě trošku fantazijní či vzpomínkové reality, aby ta dějová linie nebyla zase tak přímá a hodíme tam v podstatě neznámé herce (výjimky pochopitelně jsou) kteří to zahrají s takovým citem, že mi to vážně hlava nebere. Film, který zde nemá ani obal...328 hodnocení (zatím). Všechna tato skromnost, v kombinaci s excelentností filmu, vytváří ojedinělý, pro mě skutečně nečekaný zážitek. Chtěli zabít či již zabili, a budou zabiti. Smrt čeká, je zde, stojí vedle....podává ruku. Už visí. Závěrečné odpuštění a smíření se s osudem, je pro mě jeden z vrcholů československé kinematografie. Dvojice Martin Hollý a Stanislav Szomolányi, pro mě tímto bez diskuze konkurují dvojici Herz - Milota.

  • poster

    Šílení (2005)

    Nekompromisní režisérský diktát aneb Švankmajer na plný plyn...masitě šílený. Úchvatně temná záplava zvráceného absurdna, tedy našeho "bláznivého" světa, dnes, včera, před šesti sty lety...zde ovšem bez jakéhokoli obalu. Máme možnost zhlédnout umělecký underground (i když sám mistr toto za umění nepovažuje...což si ovšem může dovolit pouze on) oslavující absolutní svobodu a zároveň nekompromisně připomínající její pomíjivost, neb tak nedokonalá a slabá bytost, jakou člověk bez pochyby je, pro ni musí nejdříve trpět. Jan Švankmajer jako geniální umělec a Jan Tříska v herecké euforii zaslouží celosvětový respekt a ocenění. AAAAHAA HA HA HA HAAA!!!!

  • poster

    2001: Vesmírná odysea (1968)

    Další evoluční krok, nebo-li Kubrick předbíhá svou dobu, nebo-li toto je dílo, které se chtě nechtě týká každé živé bytosti na planetě Zemi. Téma lidského poznání a spojení s nekonečnem. Nikdy nikdo nic podobného neztvárnil a asi už ani neztvární. Cesta od uchycení a používání kosti, jako nástroje a zbraně, až po vesmírné moduly a základnu na měsíci, skutečně lidstvo dělí pouze chvilka, v časových hodnotách evoluce. Spojením k poznání, je monolit, který doprovází lidoopy i vesmírné cestovatele. Straussova hudba tomu dodává nevídanou vznešenost, která je u sci-fi filmů dodnes naprosto jedinečná záležitost. A naopak hudební doprovod při objevení monolitu, je zase neskutečně mysteriozní. Prostě Kubrickovo detaily, které z toho dělají kompoziční veledílo. Celkový obraz je dokonalý a scéna, kdy se Dave dostává do jiného prostoru a proměňuje se v nehmotnou formu života, může být na poprvé opravdu náročná, každopádně je to jeden z nejlepších kinematografických vrcholů všech dob. Musím uznat, že jsou zde někdy přehnaně zdlouhavé scény, ale to je prostě Kubrickova práce, což je potřeba respektovat. A hlavně, náš známý vesmír nejsou žádné Star wars (ve vší úctě), je to přesně tak, jak to zobrazuje Kubrick, zdlouhavé a nekonečné ...prostě reálný vesmír. "my mind is going I can feel it"

  • poster

    Rudovous (1965)

    Neuvěřitelně lidské, kruté i neskonale dojemné. Na kolenou a s tváří skloněnou k zemi, jsem stále ohromen tím, co ve mně film vyvolal. S hlubokou pokorou budu od dnešního dne snít, a možná i trochu doufat, že ve věci morálky a charakteru se dostanu ve svém životě alespoň na polovinu toho, co jsem měl čest zde zhlédnout, nejen v postavě Dr. Kyojio Niide, který zůstane v mém srdci i duši již navždy velkým vzorem. Režie, scénář i herectví je zde pro mě zcela bezchybné, navíc některé scény dosahují v mých očích statusu tvůrčí geniality...

  • poster

    Ring (1998)

    Stará japonská legenda o všudypřítomné energii. Dobré i zlé. Hlavně té zlé. Alter ego Sadako Yamamura, byla tímto energetickým zlem přímo stvořena. Dokáže jí využívat, nebo spíše Zlo využívá ji. Asiaté jsou všeobecně známí tím, že dokáží více poslouchat přírodu a jsou daleko vnímavější, co se týká duchovní a vnitřní energie i tisíciletých tradic. Na tom byl nepochybně založen třeba výcvik japonských bojovníků ninja nebo mnichů z chrámu Shaolin, kteří bezesporu dokázali "nadlidské" věci, právě využitím své vnitřní energie. Ztráta životní jistoty moderního světa bez záhad a tajemství, o tom je určitě tento film. Funkce lidského mozku a psychiky je záležitost, o které toho, jako lidstvo, víme velmi málo. Není možné popírat existenci jiného světa než toho, na který si můžeme sáhnout. Lidský život má jasně dané hranice a hranice musí něco ohraničovat, jinými slovy, za hranicemi musí něco být. Toto je pouze začátek a odstartování, pro mě geniálního díla, série filmů Ring. Teprve po zhlédnutí a pochopení všech dílů, je možné se děsit. Dokonale vyvolaná atmosféra pouze tím, že divák sbírá kusé informace, jež vedou k dokonalému objasnění. Osobně se ovšem obávám, že český překlad (myslím samozřejmě titulky, s dabingem bych se na to nikdy nepodíval) je mírně řečeno nedokonalý. I když japonština má dohromady "pár" slov, chtěl bych ten film vidět s Japoncem, který umí i česky, aby mi případně doplnil nepřeložené informace. Tak moc mám tuto sérii rád. Také díky naprosto precizní a jemné režii. Žádné nesmysly a nesrovnalosti ve scénáři v bezchybné atmosféře. Tohle není film natočený pro velké obecenstvo, k tomu je určena americká parodie Kruh.

  • poster

    Ring 2 (1999)

    Výborná a logická návaznost na první díl a v podstatě ukončení série. I když, ještě jeden film nás čeká, a právě první vteřiny Ringu 0 naznačují, že zlo, je stále mezi lidmi, konkrétně mezi Japonci. A je jasné, že těchto několik úvodních vteřin, jsou z budoucna po Ringu 2. Opět velmi silná atmosféra. Divák už zná jméno Sadako Yamamura, a ví, co dovede. Proto je více než zajímavé, jakým způsobem bude policie vést vyšetřování, což je také nedílnou součástí tohoto dílu. Příběh prožíváme s novou dvojicí, pro kterou je tohle všechno zcela nové. Nicméně Mai něco málo ví, nepochybně cítí a vizuálně tuší. Čím více se dozvídá, tím více je to pro ní reálnější. Pozorovat její narůstající děs, kdykoli se dozvídá více informací o energickém, pro ni zatím, neznámém zlu, je základem skvělého plynutí děje. Je zde také vědecké vysvětlení, této neskutečně zlé energie, v postavě dr. Kawajise a takový, řekl bych, vývoj, nebo další možnost zloby, v postavě studentky Kanae. Toto je konec Sadako tak jak ji známe. Stále ale chybí celá podstata zla, takže bez váhání do Ringu 0, odehrávající se v 60. letech.

  • poster

    Ring 0 - Zrození (2000)

    Atmosféra Ringu 0 by se dala už doopravdy krájet a dokonce si troufám říct, že Norio Tsuruta byl v lecčems daleko preciznější. Je to slast pro chápajícího a rozumného diváka Ringu 1 a 2. Všichni již víme, jak to dopadlo, ale proč a jak to začalo? Sadako o svém osudu neměla, vlastně měla ponětí. Přesně tak jak jí ho sestřička ukazovala a nejen jí. Tady je počátek všeho zla, které o 30 let později vyvrcholilo. Tragický příběh Sadako, která je plně pohlcena svým alter egem, je velice silný a skutečně smutný. V 60tých letech ti Sadako vstupovala do snů a dala jasně najevo, proč a co bude následovat. Scéna, kdy si alter ego Sadako přijde pro Aiko, aniž by si toho kdokoli, kromě oběti, všiml, je vrchol celé série. Závěrem musím napsat, že série Ring mě dost ovlivnila, je to skvěle zpracované ať si tady píše kdo chce co chce. Je to perfektní vývoj ve všech třech dílech. Není možné jeden díl nevidět, poté to nelze pochopit a užít si tu skutečnost, že je to docela reálné. Opravdu závěrem. Kdo neviděl Ring, neví kdo je Sadako Yamamura. Totální Absolutní Respekt.

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace