Reiniš

Reiniš

Jan Bodnár

okres Brno

117 bodů

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4 8 11 14
    • 20.11.2017  10:11

    Pro mě osobně jedna z největších filmových událostí na letošním Berlinale. Milostný příběh sedmnáctiletého chlapce a hosta jeho rodičů odehrávající se v létě 80. let na Italské riviéře, vychází z na západě populární knižní předlohy André Acimana. Stylově je to něco mezi Xavierem Dolanem, Bernardem Bertoluccim a queer heritage (na scénáři spolupracoval James Ivory). Film dokonale evokuje atmosféru osudového léta a nové lásky. Celý film táhne ústřední pár Timothée Chalamet a Armie Hammer, mezi nimiž funguje neuvěřitelná chemie. Postavy jsou i v rámci queer cinema poměrně ojedinělé; v aktivní roli se zde ocitá mladší postava. Zajímavý je prvek bezkonfliktnosti, primárně jde ve vyprávění o city a budovaný vztah mezi postavami, homofobie či dobové restrikce zde nemají místo.Film skvěle pracuje s plynutím času a postupnou gradací. Je do značné míry zosobněním milostného snu, utopií, kterou si jistě většina diváků přeje prožít. I přes značnou smyslnost celého příběhu je ústřední téma velmi univerzální. Atraktivnosti příběhu dodává i módní stylizace 80. let a trefný soundtrack. Film má potenciál stát se novou queer klasikou a zosobňuje, alespoň pro mě, novátorský přístup k žánru queer filmu, umě kombinující postupy hned několika kinematografických vlivů.

    • 17.2.2014  22:48
    Líbánky (2013)
    *****

    Líbánky se u seveřanů inspirují více, než by bylo nutné. Mají asi tři konce, přičemž v tom posledním jsou až zbytečně popisné. Některým dialogům (a jednomu dlouhému monologu) by slušela spíše divadelní prkna. Ale i přes všechny tyto výtky, vnímám Líbánky jako komplexní dílo dokazující, že Hřebejk není mrtev. Díky pánům Štrbovi s Březinou jakoby objevil nové způsoby filmového vyjádření. Téma mi přišlo neuvěřitelně nosné a resonovalo ve mně více, než bych od českého filmu čekal. Hraní si s metaforami (odhození urny, závěrečná montáž při rozhovoru se synem) a minimalistické zpracování plně podporuje příběh se společenskokritickým přesahem a hraním si s diváckými očekáváními. Přehlédnutí tohoto filmu diváky i kritikou mě překvapuje. Takto autentický soudobý film navíc s žánrovými přesahy tu už nějakou dobu chyběl.

    • 14.1.2014  13:48

    Intimní rodinné drama ze současného Iránu, uvnitř kterého se skrývá tragický příběh antických rozměrů. Příběh, ve kterém i detail jako jsou nevynesené odpadky, může sehrát roli v dalším osudu postav. Dokonale konstruovaný příběh připomíná svými narativními postupy, hrou s vodítky a diváckými očekáváními spíše detektivku, než vztahové drama. Režisér pracuje s kompozicí záběru v několika plánech a vytváří tak komplexní obraz světa, což napomáhá celkové autenticitě filmu. Pod tíhou íránské teokracie a tradic se odehrává příběh dvou lidí, kteří se po letech společného života odcizí a těžce k sobě hledají cestu zpátky. Tedy situace, se kterou se lehce ztotožní diváci na celém světě, o čemž možná vypovídá i přes padesát filmových cen, které film posbíral.

    • 23.6.2013  11:13
    Jack a obři (2013)
    *****

    Pro mě nejspíše největší překvapení sezóny, co se blockbusterů týká. Krásný příklad toho, jak film může doplatit na nedotažený marketing a špatnou distribuční strategii. Především tomu lze přičítat špatnou recepci filmu, který přitom udivuje filmařskou hravostí a vynalézavostí. Vtipně si pohrává se střihovou skladbou, intertextuálními odkazy na předešlé verze příběhu i s formou vyprávění (zadržování informací, falešná vodítka ad.). Na rozdíl od hollywoodských adaptací pohádek (Sněhurky, Karkulky) posledních let, se Jack nebere tak vážně (suchý anglický humor mu padne jako ulitý) a míří především na prepubertální chlapce/diváky. Některé trikové sekvence sice nejsou nejvyvedenější a Nicholas Hoult s Eleanor Tomlinson nejsou zrovna lákadlem pro davy. Vzhledem k tomu, že příběh o Jackovi mám rád už od té doby, co brázdil televizní moře (především na stanici Hallmark) a Bryan Singera považuji v rámci Hollywoodu za výjimečný talent, byl jsem s touto zábavnou fantazy jízdou spokojen. Jako bych se díky Jackovi vrátil do doby, kdy filmy jako Pyramida hrůzy, Rošťáci nebo Pán Prstenů, pro mě představovali zásadní divácké zkušenosti. Film, ze kterého musí být každé průměrně inteligentní dítě (a průměrně infantilní dospělý) na větvi.

    • 12.3.2013  14:16

    Epická podívaná představující netarantinovského Tarantina a po dlouhé době výrazně "chlapský" film našeho oblíbeného úchyla z videopůjčovny. Stejně jako u Panchartů i zde se příliš nehledí na věrohodnost dobových reálií. Django ale zanechává překvapivě serióznější dojem jako chytře napsaný a konstruovaný film, čímž trochu zastiňuje již zmiňované manýristické a krapet na efekt hrající Pancharty. Zaujme (na Tarantina) nečekaná kritika amerického systému a snad poprvé je z filmu výrazně cítit režisérův kosmopolitismus. A že je Django rasistický? To potom můžeme Kill Bill číst jako xenofobní podívanou, v níž nadřazená blonďatá žena vyvraždí černovlasé japonce z instituce Yakuza a projde jí to. Takhle černobílé to myslím nikdy není.

    • 30.9.2012  20:06

    Divoká hororová jízda která po celou stopáž stojí na originálních nápadech, mající svůj původ už v prehistorických atributech hororového žánru. Ta inovativní konstrukce vyprávění tohoto filmu je až nečekaně prostoduchá. Dřív než řeknete Sam Raimi, spolknete to tvůrcům i s navijákem. Nejde o to Co ale Jak. A když už by se vám chtělo brblat nad logikou či uvěřitelností, snímek se ubrání velkou dávkou nadhledu a sebe-parodickým podtónem. Zřejmě nejzajímavější a nejzábavnější (nejen) hororová událost poslední dekády.

    • 8.9.2011  10:33

    Tohle jsem nečekal. Krásná ukázka Scorseseho mistrné manipulace s divákem. Sympatie k postavě(vám) se mění v soucit, soucit v nenávist, a tak pořád dokola až do nečekaného konce. L. DiCaprio s M. Ruffalem tvoří zajímavý vyšetřovací pár a po celou dobu jim zdárně sekunduje Ben Kingsley. Hlavně jeho zásluhou má film tak dechberoucí konec a jsem rád, že po tak dlouhé době ztvárnil natolik dobře napsanou postavu. Film první polovinu vypadá, že absolutně postrádá tah na branku a hlavní děj je prokládán nepochopitelně samoúčelnými vsuvkami s Michelle Williams v roli Danielsovi manželky. Mrazí mě ještě teď, když si vzpomenu, proč to tak bylo. Prokletý ostrov je hoden dalšího prozkoumání. Ty detaily, dějové odbočky, vyvrcholení...Mistrovské dílo.

    • 14.8.2011  10:50

    Některé povídky se povedly více, jiné méně. Své favority jsem našel a zavzpomínal na známá místa. Pokud milujete Paříž jako já, ten film vás pohltí.

    • 31.7.2011  22:06
    Kick-Ass (2010)
    *****

    Kick-Ass není až tak originální a drsňácký, jak by být chtěl. Na to má příliš přímočarý děj, místy nehezky předvídatelný. Rozhodně má ale neuvěřitelný drive, ukrutně vtipné repliky a hlavně jedny z nejzábavnějších komiksových postav poslední dekády. Příjemné je zjištění, že Nicolas Cage může ještě vypadat neokoukaně a sympaticky. Jeho Big Daddy a Hit-Girl mají zaděláno na post kultovních postav a Chloe Moretz na nejzajímavější talent nastupující herecké generace. Matthew Vaughn je velmi stylový a vkusný režisér a já vyjímečně doufám, že bude brzy následovat díl druhý. Protože potenciál je tu skutečně veliký.

    • 23.7.2011  11:31
    Sedm (1995)
    *****

    Konečně viděno celé. Skutečně se jedná o filmové dílo. Přesně stylizované, plné chytrých detailů a obohacené o existencionální přesah. O kvalitách svědčí i to, že film dokáže strhnout a vyděsit i v dnešní době, kdy naše obrazovky bombardují všemožné CSI seriály a různé krimi pořady. Fincher se zde skutečně vyřádil, stačí si všímat úhlů kamery nebo práce s hudbou, to jak pracuje s náznaky. A policejní duo Pitt-Freeman funguje znamenitě. Až seberu odvahu, chci to vidět znovu.

    • 12.5.2011  09:24

    Hana a její sestry dokáží vyvolat celou paletu emocí. Scénář je bezchybný stejně jako civilní herectví všech zůčastněných. Allen rozehrává na pozadí čtyř ročních období v New Yorku komediální vztahový více úhelník, který má často hrany ostřejší, než leckterá dramata. Spolu s Purpurovou růží z Káhiry pro mě nejlepší Woodyho film.

    • 10.5.2011  10:28
    Cizinec (1946)
    *****

    Napínavá noir podívaná, obohacená o typicky Wellesovské inovativní úhly kamery, působivou hru se světlem a stíny a hutnou atmosféru. Herecky vyčnívá ústřední trojice, charismatický Edward G. Robinson, mírně stylizovaná Loretta Young a hlavně démonický Orson Welles, který jakoby místy parodoval sám sebe. Klasická podívaná studia RKO, opět ovšem nesmírně kvalitní.

    • 21.2.2011  20:22

    Natalie Portman je dokonalá. Jako kdyby to ani nehrála, na plátně jsem celou dobu viděl Ninu a ne Natalie. Jednoduše jsem jí to spolkl i s navijákem. Což bohužel nemůžu říci o celém filmu. Aronofsky místy až nepříjemně vykrádá sám sebe, a to co působilo u jeho předchozích filmů originálně a úderně, se mi začíná jevit jako čistokrevná manýra. Jeho styl se mi sice líbí pořád, zažitek to byl, ba co víc v dnešních multikinech působí Černá labuť jako čiré zjevení (a to i vzhledem k tomu, jak se Fontána s Wrestlerem našimi kiny jen tiše proplížili). Jenom ono tahání hrdinů až na samé dno, začíná působit jako laciný kalkul.

    • 9.1.2011  10:25
    Babel (2006)
    *****

    Velkolepá mozaika, jejíž skládání mě přinutilo nespouštět oči z rodícího se úžasného obrazu přede mnou. Pravda, ono proplétání dějových linek, je tentokrát o něco předvídatelnější. To ale Iñárritu kompenzuje citlivým přístupem, a tak je jedno zda hlavní postavy mluví anglicky, japonsky, marocky či španělsky. Budete jim rozumět i beze slov. Za to náleží dík všem umírněným (ne)hercům v rolích hlavních i epizodních. Po dlouhé době mě mrazilo v zádech, výjmečný film.

    • 30.12.2010  11:21
    Andělé v Americe (TV seriál) (2003)
    *****

    Andělé v Americe jsou unikátní a velkolepé televizní dílo. Složité, kontroverzní a místy zbytečně teatrální. Přesto nabízí působivou podívanou, takřka jedinou svého druhu. Herci podávájí jedny z nejzajímavějších výkonů své kariéry. Hlavním objevem seriálu je pro mě Mary-Louise Parker v roli nepředvídatelné Harper, které se daří ukrást si většinu scén pro sebe. Dojmů je hodně a proč popisovat nepopsatelné, to se musí vidět.

    • 31.8.2010  10:38

    Legendární film a jedna z prvních dokonalých transformací Meryl Streep. Zajímavé je i zjištění, že Peter MacNicol a Kevin Kline kdysi hráli i seriózní role. Pomalé, intenzivní a nezapomenutelné.

    • 18.8.2010  10:52

    Každý režisér má film, který ho charakterizuje nejlépe. U Almodóvara je to podle mě právě Vše o mé matce. Všechno, co známe z jeho minulých i budoucích snímku je zde. Vypravěčské mistrovství, řádně spletitý příběh ovšem naprosto přehledný a hlavně postavy, které budete milovat, litovat, fandit jim a většinu času je i nenávidět. Pedro dělá z mužů ženy, z žen štětky, z krasavic feťačky, z ošklivek sexy idoly a z diváků součást filmu, kde je jen na vás, jestli se necháte přetáhnout do jeho barvitého světa. Ty příběhy za to totiž stojí.

    • 3.8.2010  11:21

    Napínavé od začátku do konce, navíc s existenciálním rozměrem, tak jako v knihách jednoho z nejzajímavějších spisovatelů dneška Cormaca McCarthyho. A Javier Bardem zde hraje postavu, tak krásně zlou a tajemnou, že se těším na příští setkání. Poctivá filmařina, jež nemá k dokonalosti daleko.

    • 21.6.2010  17:21

    Film, který překračuje rámec klasického filmového vyprávění, a jež je jako stvořený pro detailnější zkoumání. Snímky o drogách většinou bývají klišovité a předvídatelné. U Requiemu po celou dobu tušíte, jak to dopadne, to co se ale odehraje v posledních deseti minutách, je zřejmě to nejsilnější (nejhorší?), co jsem jako divák viděl. Kdo neviděl nepochopí, kdo ano nezapomene. Tleskám Aronofskému a jsem rád, že v Americe pořád ještě někdo točí s mozkem v hlavě a ne jen s bankovkou v kapse.

    • 14.6.2010  10:22

    Opravdu jeden z nejlepších (a nejděsivějších) českých filmů. Nemám, co víc dodat, vše už bylo řečeno. ,,Spasím je všecky" mi zní v uších doteď...

    • 10.6.2010  10:12

    Pollackův film hezky bez pozlátka a nehezky naturalisticky o životě. Divák přikován do sedadla, sleduje proměnu ,,obyčejných" lidí na ploužící se trosky na pokraji zhroucení (až smrti). O to je horší, že to podstupují dobrovolně, jen pro vidinu velké peněžité výhry...Jak příběh pomalu směřuje k strhujícímu tragickému závěru, uvědomuji si, že sleduji jeden z přelomových amerických snímků (kritika společnosti je tu všudypřítomná). A Jane Fonda zde září, tak jako později už málokdy.

    • 28.3.2010  11:07
    12 opic (1995)
    *****

    Asi jako, když jsem poprvé viděl Matrix. Až s odstupem času mi dochází, jak chytré a působivé to vlastně bylo. Navíc ústřední herecký trojlístek a pan režisér ve vrcholné formě. Těším se na opakované shledání, ten film za to totiž stojí.

    • 17.1.2010  16:35

    Klasický Tarantino se všemi svými trademarky, dlouhými dialogy začínaje a úžasnými hereckými výkony konče. Pozornost na sebe strhává hlavně Mélanie Laurent a Christoph Waltz, jež nemají problém přehrát i několik známějších kolegů. Co na tom, že z historického hlediska je to blábol, když je to taková zábava.

    • 30.12.2009  00:01

    Těžko se mi hledají slova. Opravdu hodně silné, promítal bych to snad jako povinnost.

    • 28.12.2009  22:24
    Avatar (2009)
    *****

    Vyjádřit své pocity z Avatara by mi zabralo několik stránek, proto stručně. Prožil jsem dech beroucí tři hodiny na do detailu vypiplané Pandoře a s nejlepšími počítačem vytvořenými (Glum promine) postavami. Je vidět, že na filmu se dlouho a usilovně pracovalo, a tak snímek šlape na sto procent bez jediného zaškobrtnutí a podle mě nabízí nejintenzivnější zážitek od Návratu Krále. Cameron propojil to nejlepší z filmů poslední dekády a natočil film přímo stvořený pro další zkoumání. Avatar má určitě svoje mouchy, jsou to ale jen kosmetické vady na jinak mistrovském počinu a netřeba si jimi kazit ten úchvatný výlet na vzdálenou planetu obydlenou modrými sympaťáky.

    • 27.12.2009  23:55
    Star Trek (2009)
    *****

    Nikdy jsem nepatřil mezi fandy Star Treku, ale film mého oblíbence J. J. Abramse, dopadl na výbornou. I přes přehršel digitálních triků, snímek neztrácí kouzlo a hlavně je to pořád ta stará poctivá filmařina, jako když kdysi Lucas tvořil Hvězdné války. Co dodat, už teď se těším, až si tuhle vesmírnou jízdu pustím znova.

    • 19.12.2009  12:08

    Krásný a dojemný film, kterému nemám téměř, co vytknout. Uchvátila mě citlivá režie, mistrovské herectví všech zúčastněných (to se týká i dětských představitelů) a jako vždy působivá hudba Jana A. P. Kaczmarka. Ty necelé dvě hodiny, jsem se bavil opravdu královsky.

    • 17.11.2009  14:07

    Už chápu, kde vzali Wachowski Brothers tolik inspirace pro Matrix. Úchvatná manga, která položila základ cyberpunku, je možná citově rezervovaná, rozhodně ale nepostrádá nápaditý děj a povedené akční scény. Matrix o čtyři roky později dotáhl intelektuální myšlenky skloubené s akcí do dokonalosti, Ghost in the Shell mu ale prvně ukázal cestu.

    • 16.11.2009  10:55
    Psycho (1960)
    *****

    Netřeba sáhodlouze komentovat. Děsivý, inteligentní, zábavný, kultovní a nestárnoucí horor. Jediné, co mě mrzí je, že jsem jako první viděl verzi od Gus Van Santa, která mě připravila o překvapení.

    • 24.9.2009  21:36

    Woody mi připoměl jaké to je si u filmu trochu zasnít. Vykašlat se na zajeté konvence a naivní příběh a nechat se unášet skvěle šílenou atmosférou snímku. Uchvátila mě křehká Mia Farrow, zábavný Jeff Daniels a hlavně Woody Allen, coby režisér upřímně nerealistické pohádky, kde se svět snaží, alespoň na chvíli, vypadat jako vzrušující a skrytými fantaziemi oživlé místo.

<< předchozí 1 2 3 4 8 11 14
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace