Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární

Recenze (592)

plakát

Jan Žižka (2022) odpad!

Kdybych měl rozebírat každý aspekt tohoto zpackaného filmu, zejména ten historický, tak je z toho disertační práce na 120 stran. Petr Jákl zcela promarnil potenciál, který měl rozpočet filmu i hvězdní herci (asi jediný pozitivní aspekt filmu) a místo toho servíruje až učebnicové tvůrčí neumětelství. V Janu Žižkovi selhávají úplné základy filmového řemesla. Na klíčové otázky, které by si měli tvůrci pokládat ještě před první klapkou, nenacházím odpovědi. Tak například jaký byl záměr film natočit a proč se zrovna jmenuje Jan Žižka. Děj filmu je totiž zcela fiktivní, špatně napsaný a lacině zpracovaný. Kombinuje (vykrádá) prvky z filmů jako Statečné srdce, Gladiátor, Rambo, Robin Hood či Ivanhoe a prakticky vůbec neutváří historickou postavu Jana Žižky. Nevkládá do něj motivace pro jeho pozdější husitské činy, nerozebírá jeho psychologii. Film mnohem více svou atmosférou (kamerové filtry, věčná mlha, déšť, bahno) a dějem (naháněčka v lesích a bitvy ve zříceninách) připomíná středověká béčka nultých let. Jenže ta se aspoň nebrala vážně a byla zábavná. Neukotvenost Jana Žižky je tak do nebe volající, že průměrný divák se i přes časté akční scény prostě začne časem nudit. Můžeme jen zaplakat, protože být Jákl aspoň trochu sečtělý, sáhl by po jakékoliv dosud nezfilmované české pověsti, báji, povídce či dramatu z českého středověku a měl by v ruce mnohem zajímavější příběh, který by stačilo jen udělat více akční a zfilmovat. Druhý povzdech musí přijít nad promrháním látky 15. století a zrodu husitství. Jákl jakoby sám natruc všem úplně ignoruje tehdejší společenský, náboženský a kulturní kontext a prostě si na koleni vyrábí vlastní historii a vlastní pravidla. Žádné přiblížení tehdejší doby, žádný umělecký přesah, důraz na detail, u kterého bychom si mohl říct: "Jo, na tomhle si dali záležet." Jákl tak naplno prohrává i s ryze průměrným Janem Husem od Jiřího Svobody a dalšími televizními rekonstrukcemi, které sice neměly stamilionové rozpočty, ale aspoň se snažily historické postavy ukázat v trochu netradičním světle. Přinést nové informace do národního povědomí o jejich době. Zde nic takového není. Servíruje se jednoduchý příběh, kde pokud by se vyměnilo jméno Žižka za Robin Hood a prostředí se přeneslo z Čech do Anglie, nepoznáme rozdíl. A když už se tedy vytvořil odbytý scénář plný nepochopení tématu a postavy Jana Žižky, přichází na řadu druhý průser. Jákl totiž svůj vlastní scénář není schopen ani filmařsky odvyprávět! Vývoj postav je velmi nudný, šablonovitý, prakticky žádná si nezíská vaše sympatie. Celá zápletka únosu dívky a budoucnosti českého království či dokonce Evropy je podána tak jednoduše a nepřesvědčivě, že žádný příčetný divák nemůže uvěřit tomu, že "takhle to mohlo s Janem Žižkou být". Co se týče historické věrnosti, asi nemá smysl rozebírat nepřesnosti v kostýmech, kulisách, zbraních, historických událostech roku 1402 atd. Je toho opravdu požehnaně. Ale zmíním jednu věc, která mě málem v kině zvedla ze sedačky a kterou jsem bohužel po velkohubých vyjádřeních Petra Jákla čekal. On totiž vůbec nepochopil smysl husitství a osobnost Jana Žižky a místo toho nám servíruje naprosto pokřivený obraz, který koluje v hospodách či facebookových skupinách. Místo aby, oproti jinak výtečné trilogii Otakara Vávry, přinesl racionální a kritický pohled na husitství očištěný od komunistické propagandy, tak nám naopak v tom svém pseudo-obrazu doslova vymáchal rypák. Při kázání Jana Husa jsem nevěděl, jestli poslouchám církevního reformátora, nebo Tomia Okamuru se svým pravidelným hlášením. Místo promluv o víře a jejím výkladu tam hovoří cosi o tom, jak má každý stát při své pravdě, neposlouchat zkaženou církev a podobné kecy pro jednoduché lidi. Vrcholem pak byl závěr, kdy se přenášíme do období husitských válek. Proti vozové hradbě najíždí křižácká jízda početnější než Rohirové v bitvě o Minas Tirith a film skončí psaným poselstvím ve smyslu: "Věnováno všem lidem, kteří věří ve svobodu a bojují za ni." V té chvíli jsem čekal, že se přeneseme ještě dál do budoucnosti a Petr Jákl nám ukáže zaplněný Václavák antirouškaři. Protože přesně tenhle populismus a antiestablishment je zřejmě hnacím motorem pro Jáklovu tvorbu. Není náhodou, že jeho "hrdiny" jsou Jiří Kajínek a Jan Žižka. A tady je zároveň možná odpověď, proč je film navzdory velkým ambicím tak jednoduchý - zkrátka protože jeho cílovkou jsou jednodušší lidé. Lidé, kteří znají jen to, že Žižka měl jedno oko, byl to bojovník "za pravdu" proti establishmentu, nikdy neprohrál a vždycky rád zpíval Kdož jsú boží bojovníci. Tahle písnička ve filmu zazní dokonce třikrát a její premiéra při kázání mistra Jana Husa byl přesně ten moment, kdy jsem se chtěl zvednout ze sedačky a odejít. Jákl mohl ve filmu použít jakékoliv z desítek dochovaných písní té doby, ale on tam prostě kopne pouze tu nejznámější, aby se zavděčil jednoduchým divákům A už si neklade otázky, proč by si ji lidé v kostele při kázání zpívali, když je to píseň ryze vojenská. Navíc se vsadím, že v roce 1402 ani neexistovala. Celkově řečeno, Petr Jákl natočil jednoduchý film pro jednoduché publikum, na který z marketingového důvodu přilepil značku Jan Žižka, protože jiný důvod ve filmu jeho jméno nemá.

plakát

Ms. Marvel (2022) (seriál) 

To prostě není komiks, ale hraný dokument o rozdělení Indie určený pro západní blbce, jako jsem já, aby pochopili, jak to vlastně tenkrát bylo, a spřátelili se s muslimskou komunitou. Není to první Marvelovka, kde se tohohle šlechetného úkolu zhostili, ale základním pravidlem je, že mě to musí bavit. Tady jsem si celý seriál proklikal za jednu hodinu. Víc bych té dějové vatě nerad obětoval.

plakát

Praha - den & noc (2022) (pořad) odpad!

Znásilnění diváka v přímém přenosu.

plakát

Thor: Láska jako hrom (2022) 

Marvel ve svých začátcích redefinoval filmový průmysl, kdy kvůli novému typu humoru dnes už každý druhý film křičí permanentně k divákovi "neber mě vážně a bav se". Díky tomu jsme přišly o otravné potoky slz z Raimiho Spider-manů, vnitřně rozervané hrdiny ze stáje DC i nudné originy od Sony, které se snaží divákovi sdělit to, co už jsme viděli před 20 lety. Marvel se na této nové vlně veze už minimálně 10 let a díky kasovním úspěchům stále hledá dno, kam by se prokopal. Naneštěstí tady máme přeborníka v této disciplíně Taika Waititiho, jenž zdatně likviduje cokoliv, co by ještě před pár lety vyžadoval fungující film. Nabízí jakousi sérii komických skečů, které mají diváka ubít do patřičné otupělosti, aby si nevšiml naprosto nesmyslného příběhu. Ze všech skečů u mě vítězí opětovné divadelní představení Sama Neilla, které nám ještě v Ragnaroku filmovým jazykem říkalo, že "asi není v Asgardu něco v pořádku", ale tady plní roli vtipné odbočky, jež je pro film úplně zbytečná a zabere více času, než je zdrávo. Zkrátka ideální kandidát do kategorie vystřižených scén, ale smát se musíme, tak šup tam s tím. Příběh jinak jede podle té nejprimitivnější šablony, která s odstupem času nedává smysl ani v rámci průměru marvelovek. To mi opravdu chcete namluvit, že celé vesmírné božstvo (vykreslené jak jinak než komicky) disponující neuvěřitelnými schopnostmi a zbraněmi se podělá z jednoho zombíka, který neumí téměř nic, jen má meč, jenž dokáže boha zabít, a k tomu armádu bubáků, kterou přeperou i děti? Dvě hvězdičky dávám za to, že na rozdíl od Doctora Strange 2 drží Waititi svůj film pevně v rukou, není to nepodařený nedodělek, ale záměrná lobotomie mozku, kterou řadím mezi nejméně povedené marvelovky.

plakát

Obi-Wan Kenobi (2022) (seriál) 

Kdybych měl hodnotit jen herce, zejména Ewana McGregora a Haydena Christensena, byl by to plný počet hvězdiček. Ani mnohými kritizovaná malá Leia nebyla špatná. Veškerou snahu tvůrců ale sráží průměrná režie a naprosto debilní scénář. Ten je tak špatný, že zejména 3. a 4. díl místy působí jako parodie. Obsahuje sbírku všech možných klišé, které si lze představit. Postavám se mění síla, rychlost, inteligence, dostupné vybavení a zbraně podle toho, jak si to scénář přeje. Darth Vader v jednom momentě cupuje, co mu přijde do cesty, ale poté mu hned dvakrát za seriál dojdou baterky a jen kouká, jak hlavní hrdinové utíkají. Postavy se teleportují dle libosti. Obi-Wan ucítí Lukea v nesnázích a přiletí k němu přes celou galaxii asi za 10 minut. Základna inkvizitorů je absolutně nechráněná před napadením, protože jak nám prozradí jedna postava: "Nikdo není tak hloupý, aby na ni útočil." To dělá ze seriálu zábavnou podívanou, ale pouze na úrovni fan fikce.

plakát

Jurský svět: Nadvláda (2022) 

Tak rejžo, začínáme psát scénář k Jurskému světu 3, co tam dáme? Začít bychom měli asi tím, že vysvětlíme, jak se pár dinosaurů uprchlých ze sklepa jednoho zámku rozlezlo po celé zeměkouli. / Hele, to je zbytečné. Logické vysvětlení pro to nemáme, tak to vezměme z opačného konce jako v Transformers 5. Nějak se to stalo, dinosauři jsou všude a koexistují s dnešními zvířaty a lidmi. / A jací dinosauři to teda budou? / Hele, nebudeme v tom dělat vědu, konec konců diváci se chtějí bavit a nepotřebují přemýšlet. Takže tam hoďme všechno, jen ať si užijí. Budou tam tedy dinosauři ze staré trilogie, noví dinosauři, ochočení dinosauři, zmutování dinosauři, dinosauři na prodej, prostě všechno. / Ok to bude bavit. A jak to vypadá s obsazením? / Hele, je to závěr celé série, takže vrátíme zpátky všechny hlavní postavy z původní trilogie a propojíme je s těmi současnými. / Rejžo, ale já už nyní počítám asi 7 stěžejních postav. Opravdu to příběh zvládne? / Jasně, hele, uděláme to jako jízdu v zábavním parku. Každá postava bude mít ve filmu separátně svou jízdu v podobě útěku, souboje či miniúkolu a na konci se všichni potkají a zvítězí. A jelikož to je film hlavně pro děti, tak se u té akce neboj odvázat. Nikdo asi nečeká, že nějaká z oblíbených postav zemře, je to přece jen jízda v zábavním parku, takže je vystav opravdu přepálené akci, kde vždycky jen o vlas uniknou smrti. / Ok, kdo bude záporákem? / Marně pátrám v paměti, neměl nějaký předchozí záporák příbuzné nebo tak něco? Ať to je hezky propojené. / Ne, ale teď mě napadá, že v jedničce byl nějaký chlápek se slunečními brýlemi, který zaúkoloval Waynea Knighta, aby Hammondův park zničil. / To je skvělý nápad! Tohle bude záporák ze všech dosavadních záporáků nejzáporákovatější. On to vlastně celé odstartoval a teď to symbolicky ukončí. / Jo a kdo tentokrát vyzve na souboj T-Rexe? Už jsme tady měli Spinosaura, zmutovaného Tyranosaura, zmutovaného Velociraptora, máme tam ještě něco? / Hele, nic moc. Je tu nějaký Giganotosaurus, který je T-Rexovi hodně podobný, má sice menší čelisti, ale tělo o pár centimetrů větší. / Ok, tak ho ale musí Dr. Grant uvést co nejvíc procítěně, že to je největší alfa predátor všech dob. Z toho půjdou všichni do kolen. Jo a ještě ho tam vykresli tak, jako že na rozdíl od dobráka T-Rexe podvádí a útočí i na nehýbající se hlavní hrdiny. Pak aspoň budou moci všichni fandit T-Rexovi. / Jo, rejžo, ještě tady čtu něco o nějakém Therizinosaurovi. Sice je to býložravec, ale podívej, jaké má drápy. / Výborně! Uděláme z toho takové dinosauří Avengers. Statečný a neústupný T-Rex, abnormálně silný Giganotosaurus a Therizinosaurus máchající drápy jako šavlemi. To bude zábava! Jo a jelikož jde o poslední díl, tak bychom tam měli dodat nějakou hrozbu globální apokalypsy. Na těch pár predátorů nám asi nikdo neskočí, ale co tam třeba dát nezničitelné kobylky? / To je dobrý nápad, ale jak vysvětlit jejich vznik? / Hele, máme tady ještě doktora Wu. To je v téhle sérii takový Jurský Kalousek, který může úplně za všechno. Tak tu kalamitu označíme za jeden z jeho omylů, který se musí v průběhu filmu napravit.

plakát

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství (2022) odpad!

Tak a je to tady! Tenhle vlak řízený neumětelem Davidem Yatesem a navigovaný scénáristikou nepolíbenou Rowlingovou dojel na konečnou stanici. V tomhle filmu nefunguje vůbec nic - motivace postav, dialogy, návaznost scén. Mads Mikkelsen nepřipomíná svým herectvím Johnnyho Deppa, ale co je ještě horší, ta postava je zde úplně jinak napsaná! Z pobledlého creepy padoucha tady máme najednou šaramantního elegána, jenž by měl být kouzelnickým Hitlerem. Kouzelnický Darth Vader Ezry Millera zase jen prohlubuje svou zbytečnost z druhého dílu. Jediným lehce obstojným hercem je Jude Law, ale i ten většinu času působí, že vůbec neví, o čem jsou jeho dialogy. Značka Wizarding World je tedy (aspoň pro mě) definitivně mrtvá a mně nezbývá, než se držet pouze série Harry Potter.

plakát

Ambulance (2022) 

ČSFD projekce: Můžete někdo identifikovat tu holku, co dostávala v sále permanentní záchvaty smíchu? Úplně ten filmový zážitek pro všechny diváky shazovala...

plakát

Falcon a Winter Soldier (2021) (seriál) 

Tenhle seriál byl kat mých uší. Horší dialogy a hlavně monology jsem dlouho neslyšel. Falcon fňuká, že není hoden Kapitánova štítu, Winter Soldier fňuká, že si nemůže najít holku. Oba fňukají, že vláda USA vytvořila nového Kapitána Ameriku. Jejich investigace probíhá ve stylu Pat a Mat - bez jakékoliv koordinace, či promyšleného systému. Pokud by se takhle chovali jakýkoliv agenti s povolením zabíjet, po pár dnech by přišli o funkci. A když už si člověk myslí, že nemůže být hůře, přijde na řadu ta zatracená propaganda.