Eruntano

Eruntano

Josef Dubec

okres Mladá Boleslav
Studium

homepage

11 bodů

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4
    • 30.9.2007  21:26

    Zbožňuji příběhy. Nechat se unášet na vlnách působivého vyprávění je pro mne jedna z nejsladších věcí na světě. A je jedno, jestli ji najdu v knize, filmu nebo třeba počítačové hře. Vím ale, že i příběh se dá doplnit či nahradit různými jinými kvalitami. Jenže když je (ať už slouží jako vata nebo ne) natolik tupý, schematický a nelogický, že to bolí, těžko se to zachráňuje čímkoliv jiným. U tohoto filmu se mi alespoň chvíli zdálo, že klasický heroicky válečný recept svojí mrazivou atmosférou přeci jen něco pozitivního přinese. Jenže i ty náznaky brzo vyprchaly. Co zůstalo? Úmorný patos, který se vymykal i širokým mezím mého vkusu. Rádobypůsobivé fráze, které jsou v lepším příbadě jen prázdné a v tom horším trapné a paradoxní (něco jako „svobodný národ se postavil tyranii“ – odkdy svobodné národy zotročují vlastní děti sakra?). Nudně klišovitá vedlejší linie, zbytečná a nepříjemná jak zduřelý apendix. Klíčový zvrat v podání deus ex machina nejvyššího kalibru, tedy totální scénáristická nemohoucnost. A samozřejmě bitky, které mi ale bohužel nedovolily vypnout mozek a užívat si akci, protože mě ubíjely pro mě nepochopitelně nelogickým chováním nepřátel, na které jsem alergický (proč proboha neposlali místo jednoho nosorožce těch zvířat padesát najednou?). Na takovém filmu bohužel snad kromě pár obrazů, které se vynořily z bažin kýče k docela pěknému pokoukání, a několika málo míst, kde atmosféra přebila tupost, nenacházím nic hodnotného. Místo efektů bych raději zaplatil vzdělání pár desítkám afrických děcek, třeba by některé z nich v budoucnu natočilo něco pořádnějšího.

    • 3.1.2011  23:31
    Antikrist (2009)
    ***

    Má to svoji filmařskou působivost a na thriller docela fajn děj. Trier si s řemeslem mile hraje. Míra perverzity a dalších ujetých efektů je dost zbytečná. Tím nejhorším jsou ale pokusy ten film hlubokomyslně vykládat. Kdyby měl Trier skutečně co sdělit, tak by to sdělil. Tím, že se skrývá za neprostupnou mlhou slepých symbolů se o právo na interpretaci sám připravuje.

    • 26.7.2011  14:49
    Auto*Mat (2009)
    ****

    Je sranda, jak je existence názoru okamžitě považována za demagogii. Jste líní a neumíte se s názorem, třebas kriticky a nesouhlasně, vyrovnat? Nebo jste prostě jen sráči, co mají z názorů bobky? Vážně by vám vyhovovala pohodlná beznázorovost, která divácký mozeček nebude otravovat prací? Mě asi ani ne. Proto je mi milejší film s názorem, byť vyhraněným, se kterým je nutno se popasovat, než neangažovaná, ergo nesmyslná tzv. objektivita. Obzvláště, má-li postoj zajímavě a smysluplně podložen, což zde platí alespoň do takové míry, aby bylo možné vzít ho vážně.

    • 17.9.2008  08:35

    Tak trochu podezírám autora titulků, že je zprasil a že to způsobilo můj zmatek. Nic to ale nemění na tom, že z filmu jsem neměl takřka žádné kladné dojmy. Z dějového chaosu jsem měl pocit, že scénárista je sedmnáctiletý nadšenec, který nemá nouzi o postavy, události a zápletky, ale není schopný svůj výtvor vnímat jako celek a posoudit, nakolik se mu z těch prvků daří poskládat smysluplný výsledek. Moje schopnost porozumět logice děje a chování jeho protagonistů byla dokonale napálena. Jednu hvězdu dávám za to, že mě film definitivně zbavil obav z toho, že nedovedu být vůči korejským filmům kritický. ...ani toho baletu tam moc nebylo.

    • 3.9.2008  13:15

    Sám sobě se divím, ale shledávám to vtipným. Avšak vzhledem k tomu, že podobných hříček lze nalézt milony, jak tu kdosi pravdivě poznamenal, je to jen nicotná bezvýznamnost. Je zarážející narazit na to právě na CSFD.

    • 28.1.2008  13:49
    Barry Lyndon (1975)
    ***

    Bude zřejmě patřit mezi tu skupinu, které se Kubrick příliš nezavděčil druhou polovinou tohoto svého filmu. Polovinou, ve které se z úsměvného příběhu lehtajícího pírkem absurdity, které mám velmi rád, stává průměrný, nezáživný viktoriánský román, který nezachrání ani velmi zajímavé postavy typu reverenda Runta nebo melancholika Lorda Bullingdona. Co do pokochání se je ale Barry úchvatný, to ano. Mé srdce doslova plesalo nad mnoha obrazy. Jenže to bohužel není věc, která mi u tříhodinové ságy připadá podstatná.

    • 1.1.2008  12:26
    Bio Ráj (1988)
    ***

    První půlka filmu je krásná. Tak hutná atmosféra a vtipně zachycené kouzlo konkrétní doby a konkrétního místa, které jsou od nás oddělny nepřekonatelnou časoprostorovou bariérou, a tak můžeme jen s pocitem, že nám něco chybí, tiše závidět lidem, kteří je zažili na vlastní kůži, pro mě znamenaly velmi příjemný zážitek. Užíval jsem si jednotlivé postavičky, epizodky z jejich životů a sympatický naturel jejich světa. Pak ale Toto vyrostl a film se pro mě nepochopitelně rozpadl, rozvlekl a odkouzlil. A konec byl TAK předvídatelný, že jsem už při pohřební scéně usoudil, že TAKHLE to určitě nedopadne. Selektivní paměť si s tímhle problémem ale lehce poradí:-)

    • 3.10.2007  09:41
    Black Books (TV seriál) (2000)
    ***

    Mám za sebou pár dílů. Žádnou pecku v tom nevidím, ale pár dobrých vtípků se zatím pokaždé našlo a celkově jde o docela sympatický seriál. Z postav to táhne hlavně cvok Bernard, to je povedený kus.

    • 7.9.2006  11:19
    Blade Runner (1982)
    ***

    Ne, Scott na mne asi nikdy nezapůsobí. Na jeho díla se hezky kouká, ale náplň mají příliš řídkou. Podobně jako v The Duellists, i tady je potenciál na parádně rozvedený příběh, navíc okořeněný zajímavými a rozhodně nosnými myšlenkami o snících androidech. Ty se ale dostávají ke slovu až v samém závěru, který je sice úchvatný, ale zbytek nezachrání.

    • 12.1.2008  01:07
    Bouře století (TV seriál) (1999)
    **

    Opravdu pitomé. Nechápu, jak je možné, že dialogy v Kingových knihách jsou tak parádní a zápletky chytlavé a strhující, zatmco v tomto filmu je to bída s nouzí a tupým scénářem.

    • 31.1.2008  11:45

    Film, u kterého moc nevím, co bych měl ocenit. Připadá mi, že kdyby ho natočili Evropané, že by ztratil celý zbytek kouzla, protože obsah je naprosto primitivní. Hodnotit ale film jen kvůli exotice mi nepřipadá rozumné. Co tedy zbývá jsou dobří herci (líbil se mi hlavně otec rodiny Lalit, který například z linie pedofilního strýčka udělal bravurním monologem velmi působivý prvek filmu), nedějové medailonky z ulic Dillí, něteré milé vtípky a samozřejmě šílená postava Dubého (i té jeho pracovní megačety). Je to ale film, který mi proletí hlavou jak obláček dýmu a nezanechá po sobě lautr nic.

    • 7.11.2007  12:05

    Úžasné. Nevím, kdy mě naposledy něco dojalo tak, jako tito Kubánci, kteří ve svých požehnaných letech dokáží vychutnávat život způsobem, jaký jim já můžu jen tiše závidět. Jsem jim vděčný za to, že mi svůj svět, v jakém na Kubě žijí, dokáží alespoň přiblížit svojí úžasnou hudbou. Vytvořil jsem si k nim za ty necelé dvě hodiny velmi blízký vztah a vrchol v Carnegie Hall jsem prožil jako bych tam byl. Miluji filmy, které mi dokáží připomenout, že na světě existují hodnoty, na které sám trochu zapomínám, nebo kterých nejsem s to se držet tak moc, jak bych chtěl. Díky za to, že tito lidé byli "na poslední chvíli" zachováni pro další generace.

    • 11.2.2008  08:59
    Casino (1995)
    ****

    Nebýt úžasných herců a parádního zpracování, dal bych méně. Uvnitř je ten film totiž povážlivě prázdný. Kouká se na to dobře i přes tříhodinovou stopáž, protože je to natočené perfektně, ale když se nad tím filmem zpětně zamyslím, vkrade se mi do hlavy jakýsi myšlenkový stín. Kromě promě překvapivého způsobu konstrukce příběhu (který byl ale dán pravděpodobně reáliemi) tu není moc záchytných bodů a protože samo vyprávění neaspiruje na to být strhující, ale epické, samo si tak vytváří mezeru, kterou není schopno vyplnit. Ještě něco: Sharon Stone může být jakkoliv dobrá, ale její postava mi připadala v kontextu filmu docela zbytečná a bylo na ní vyplýtváno příliš mnoho prostoru.

    • 30.9.2007  21:27

    V první řadě jsem rád za ten dobrý konec. Velmi mě potěšilo, že v něm „zvítězila“ jednoduchá lidskost a láska a dobro. I když se celý film nesl v o dost temnějším, nebo spíše šedivějším duchu maloměstské letargie, pod kterou se skrývá hromaděný vztek, únava, rezignace a podobné nepříjemné věci. Líbí se mi, jak hluboko se umí film zavrtat do existenciálních problémů současných lidí a jak bohatě je umí pojmenovávat. Hallmström se drží realističnosti a důslednosti i za cenu pomalejšího tempa a menší přístupnosti. To je mi sympatické, protože díky tomu jsou otázky, které jeho film klade, důvěryhodnější a jeho emotivní dopad hlubší a působivější. Zároveň jsou obě složky, jak filmová, tak kritická, dobře vyvážené. Jo a herci jsou vynikající, to nejde nedodat.

    • 26.7.2012  11:40
    Další rok (2010)
    **

    Docela zklamání. Snímek je typický Leighovým citem pro tvorbu postav, zachycování jejich životů, duší, pocitů, pohnutek... Hezky se na to kouká, obzvláště díky hereckým výkonům. Leigh umí vést k naprosto přirozenému herectví, zároveň ale kořeněnému láskou ke groteskní nadsázce. Toto jakési "nadrealistické" vyznění je velmi osobyté a mám ho na Leighových filmech rád. Problém Another Year je ale v tom, že se vyhýbá skutečně dramatickému konfliktu, ergo mu v konečném důsledku chybí i jakákoli katarze. O tom, co se režisérovi povedlo v Secrets & Lies si tady můžeme nechat jen zdát. Jakoby Leigh rezignoval na aktivní přístup k látce, kterou zpracovává. Vystupuje zde pouze jako pasivní (možná unavený?) pozorovatel. Výsledkem je líbivá, hořce sentimentální, ale dost plochá podívaná.

    • 22.12.2007  11:22
    Disturbia (2007)
    ***

    Racionálně vzato na tom filmu nebylo vůbec nic zajímavého. Mainstreamový produkt nejhrubšího zrna s klišo-kýčovitým scénářem pro blbce. Jen herci to tahali z vod průšvihu. Davida Morse jsem se vážně bál, a to pro něj mám slabost. Čímž se dostávám k druhé rovině mého zážitku: nevím, co to způsobilo, ale přes všechny zápory to byl hrozný nervák, takže jsem si to nakonec užil. Zvláštní.

    • 25.12.2009  01:21

    Dechberoucí mistrně taneční zamyšlení nad stereotypy chlapáckých vztahů a jejich mnohdy velmi hořkými limity. Krásné.

    • 24.4.2012  13:06
    Eroica (1957)
    ***

    Dvě šikovně natočené, chytré a originální povídky plné solidních hereckých výkonů. Přese vše ale vlastně docela nevýrazné. Možná to bude tím, že překotnost jejich vyprávění nedostává ambicím, které si kladou - tedy revizi pojmu hrdinství. V polském prostředí to jistě byl velmi provokativní a třaskavý počin. K nadčasovosti by ale potřebovaly obě storky více prostoru, na kterém by měly šanci proniknout do hloubky.

    • 7.12.2007  23:45
    Flash Gordon (1980)
    ****

    "From this day on, let every breed of Mongo live together in peace!" Na tomhle jsem vyrůstal, smrk...

    • 17.9.2008  09:02
    Futurama: Benderovo parádní terno (video kompilace) (2007)
    ****

    Po dvojím vidění mám jasno, že se mi film až překvapivě líbí. Zábavy i vtipů si s ním užívám dostatek a příběh, ač podezřele zamotaný, mě pointou také velice těší. Nezávazná a přitom inteligentní podívaná, za to nemohu nebýt rád.

    • 18.5.2011  03:32
    Gallipoli (1981)
    *****

    Silný válečný film. Jeho zajímavost startuje s již ne právě známou událostí, jíž Australská účast na boji proti Turkům je. To hlavní je ale způsob vyprávění, zaměřený vůbec ne na filmovou líbivost válečné akce, ale na lidské příběhy. Peter Weir ukazuje, jak vypadá pozadí války. Vzdálené události jsou pro Australany jakousi exotickou romantikou, kterou vnímají jako vlastenecký výlet. Většina filmu také je výletem, na kterém vznikají a prohlubují se přátelství proto, aby mohla být zničena krátkým, leč drtivým střetem s realitou války. Dramatický závěr proti sobě skvěle staví lidskost a absurditu - kdo z nich má větší šanci zvítězit? Weir skvěle pracuje s herci a není zde vedlejší postavy, která by nepůsobila živě. I díky tomu film diváka vtahuje do děje, který nelze vnímat s odstupem pozorovatele. A třešničkou jsou postavy ústřední. Například Gibsonův mimický komentář k poslední čtvrthodině událostí je úctyhodným (a pro hloubku sdělení filmu důležitým) výkonem.

    • 28.1.2008  12:21
    Gauneři (1992)
    ***

    Dobrý film. Tak specifický a svérázný, jak jsem si u Tarantina zvykl. Nejvíc na QT (a tedy i na tomto filmu) zbožňuji ty skvělé poloabsurdní dialogy takříkajíc "o ničem", to je už opravdové umění. Těsně za tím následuje výběr a "použití" herců, na kterých stojí drtivá míra drajvu, který filmem prostupuje. No a samozřejmě nelze zapomenout na tu vzácnou vymazlenost, která se do filmů dostává s upřímnou láskou jejich tvůrců a tady je jí více než požehnaně. Konkrétně u RD mám ale problém s nedotažeností či nevyrovnaností. Často se mi totiž stávalo, že se mi opěvované dialogy před očima proměňovaly ve zdlouhavé tlachání a drajv ve zbytečně natahovanou nudu. I příběh (ač braný s nadhledem) občas uskočil z přesvědčivosti kamsi do pochyb. Holt každý se na něčem učí. Mám ten film ale rád.

    • 27.12.2009  10:46
    Hafið (2002)
    ***

    Nevím, kam to ti Islanďané dotáhnou, když tak strašně (alespoň co se filmové tvorby týče) ujíždějí na budování své identity coby afektovaných kreténů. Opět hezky natočený film se silnými scénami a fajn herci. Ale jak říkám, opět o idiotech. Tudíž bez hlubší než formální a více méně náhodné poutavosti. Sice tu byl náznak zajímavější postavy v jaksi nejednoznačném otci s pevnými hodnotami a zároveň pevnými závadami... ale nakonec nebyl nijak podrobněji vykreslen, bohužel.

    • 3.1.2011  23:51
    Hamlet (divadelní záznam) (1986)
    *****

    Úžasný důkaz toho, do jakých výšin se může vzepnout divadelní režie. Neuvěřitelně poctivý a pracovitý a přemýšlivý Macháček každou scénu, každou repliku proložil maximální dávkou konkrétního významu. Jeho Hamlet je lidsky absolutní příběh, ze kterého lze číst jak z Bible. Nejlépe o tom, jak může v sobě člověk najít sílu čelit zlu, i když vše, ale kurevsky vše kolem smrdí shnilotinou..

    • 17.9.2008  08:22
    Hank a Mike (2008)
    **

    Je to zábavný a srandovní film. Obzvláště ze začátku, kdy se nám v sérii vtipů servíruje expozice. Má ale pár velkých záporů. Přede všemi ten, že ačkoliv se snímek snaží poněkud absurdním námětem a prostředím vymanit z žánrových hranic a stereotypů, strukturou příběhu a stylem vyprávění se jich nepřestává dokonale držet. Navenek tedy budí dojem originality, ale zevnitř je vystavěný podle stejného mustru jako tuny podobných komedií, které by mu rozhodně podobné být neměly. Jak by to mohlo dopadnout, kdyby režisér oplýval alespoň špetkou imaginace a odvahy Terry Gilliama je Hubrissův lovesong - nejvtipnější místo filmu nejen svým nápadem, ale právě i nečekaným a překvapivým příchodem v jinak konvenčně se odvíjejícím ději. Trapně zbytečná použití klišé (např. pitomá romantická linka, která by opět zasloužila pořádnou nadsázku, viz výše) a mizernou pointu již nebudu tolik rozpitvávat. Je to film velmi polovičatý a tak nějak promrhaný.

    • 16.3.2008  09:54

    Není to úplně nejšťastnější zpracování. Připadalo mi příliš klipovité, útržkovité. Chyběla mu větší celistvost, která by dala příběhu nádech jakési pohádkovosti, která do něj podle mě patří. Ze stejných důvodů nebyla příliš zdařile a uvěřitelně vykreslená Maude, což je nedostatek dosti závažný (i když v porovnání s paní Fialovou by asi těžko někdo obstál na výbornou). Nebýt neskutečně DOKONALÉHO zpracování Harolda, úžasnému soundtracku a skvěle zvládnutému konci, nebyl bych filmem moc otěšen. Takhle to ale pořád stojí za to.

    • 30.12.2007  20:13

    Parádní podívaná. Stylová, elegantní a zároveň drsná a neotesaná. Z plejády skvělých herců se těžko vybírá ten nejlepší, i když nejblíže by k tomu asi měl přeci jen Eli "When you have to shoot, shoot. Don't talk." Wallach. Film ubíhá pomalu a je možno si ho patřičně vychutnávat - je plný téměř okouzlujících scén a obrazů. Hudba je úžasná, vtipu je skromně, ale o to je údernější. Pro pistolnickou poetiku mám prostě slabost (ach, Rolande!), ale tady nezůstává jen u ní.

    • 24.12.2007  17:40

    Nechápu, jak mohl tento film historicky přežít. Vidím v něm (mimo jiné) až mrazivý útok na zvířecí socialistické poměry své doby. Kromě toho je to vtipná, velmi inteligentní a především pohádková pohádka s dokonalými herci. Navíc o okraj naditá nezapomenutými replikami. "Volám tě potřetí PhDr. Solferne! Všechen Kapitál je v prachu..."

    • 3.1.2011  19:15

    Nuda nudovatá, přetažená, nevtipná a hloupá poněkud. Kouzlo ostatních dílů zde absentuje.

    • 3.1.2011  23:42
    Interview (2007)
    ***

    Je to svižné, dramatické, napínavé. Oba herci hrají o sto šest a je paráda je při tom sledovat. Jenže co naplat, když je děj o nesympatických lidech žijících v nesympatickém světě, ve kterém nikomu nejde o nic víc než o malicherný prd. Kdyby to byla kritická sonda, budiž. Ale Buscemi na pravidla tohoto světa (v touze po vyhrocenosti a vypointovanosti) plně přistupuje, čímž se stává nesympatickým sám. Smůla.

<< předchozí 1 2 3 4