Eruntano

Eruntano

Josef Dubec

okres Mladá Boleslav
Studium

homepage

11 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 3.1.2011  23:27

    Nechápu, proč Allen propadl tak hloupému a povrchnímu kýči. Obsah filmu odpovídá mírně podprůměrné televizní reklamě, stejně jako propracovanost postav, z nudy se utápějících v povrchních citových vzplanutích. Největší podraz je ovšem to, že se děj maskuje do filmařské zručnosti a charaktery do velkých keců a gest týkajících se umění atd. Kdyby to byla parodie, dávalo by to smysl. V téhle podobě je to zvrácenost.

    • 3.1.2011  23:23

    Neuvěřitelný a drsný příběh tří přátel, mezi nimiž se našla jedna svině, což se velmi hodilo polským STBákům. Dokument, který má naprosto unikátní schopnost odkrývat nejen pokřivenost života v socialistické tyranii, ale také kuří oka lidských charakterů. Kdyby toto byla vyfabulovaná detektivka, byla by skvělá. Jenže ona je to pravda, a to mrazí.

    • 3.1.2011  23:02

    Žasnu nad tím, jak úchvatně v těch dávných dobách Sjöstrom, mistr řemesla, režíroval. The Wind se v jeho rukou proměnil v plynule vyprávěný, svižný a díky narativní jemnosti až strhující příběh. Příběh poměrně prostý co do fabule, ale krásný hloubkou postav, o nichž vypráví. Křehká dívka Letty je devastovaná ani ne tak drsným podnebím "krajiny věčného cyklónu", jako nehostinností zdejších obyvatel. Bezbrannost a bezmoc v jejím souboji s krajní životní situací představuje Lillian Gish způsobem, díky kterému se do jejího herectví nelze nezamilovat. Dokáže mimicky vykreslit pestrou paletu emocí a stavů a pohnutek; pouhou tváří vypráví příběh své postavy zcela bravurně. I obsahově tak patetická scéna, kdy Letty strachem propadá do šílenství, je díky Gish k mému velkému překvapení neuvěřitelně přesvědčivá a tedy i dojemná. Druhá hlavní role v podání Larse Hansona, který bez problému přechází z komické postavy do tragické s tím, jak jeho bezstarostný Lige zažívá životní zlom, je také bravurní. Moment, kdy tento prostý venkovan pochopí, že jeho naivní představa o životě se rozplývá i se vší bezelstnou radostí, kterou do ní vložil, patří mezi nejsilnější ve filmu. Vedle těchto dvou ale díky suverénnímu režijnímu vedení vynikají i ostatní: co postava, to jasně vykreslený typ, počínaje již perfektní vizuální stylizací (zamračená hrubozrná Cora porcující prase, šaškovitý strejda kovboj Sardough...). Tam, kde nestačí herci, vypráví Sjöstrom geniálním střihem, jímž s lehkostí mistra rozhýbává potřebné souvislosti. Dokáže díky němu vytvořit výsostně dramatické scény, například při konfrontaci novomanželů. V závěru gradujícím k nesnesení napíná diváka na skřipec tím, jak mu poťouchle ukazuje jen část děje a nechává situaci dramaticky otevřenou až do konce. Nevěřil bych, že v té době filmové vypravěčství mohlo dosáhnout tak suverénní a zralé vypravěčské promakanosti. Děkuji Sjöstromovi za humor, napětí, strach i dojetí. Vše v míře vrcholné.

    • 3.1.2011  19:26

    Tohle je jeden z kultů mého dětství. Ten film jsem znával nazpaměť. Ale to my bylo tak osm. Vidět to teď bych se bál.

    • 3.1.2011  19:15

    Nuda nudovatá, přetažená, nevtipná a hloupá poněkud. Kouzlo ostatních dílů zde absentuje.

    • 14.12.2010  10:54
    Vajíčko (divadelní záznam) (1968)
    *****

    Komedie je to řemeslně bravurně napsaná, s velmi přirozeným smyslem pro humor. Dějově působí celou dobu prostince a jednodše. S dobromyslnou nadsázkou předvádí bystrého, leč obyčejného chlapíka glosujícího svět kolem sebe. No jo, jenže ony se zdánlivě neškodné postřehy o systému a společenské konformitě nakonec mění v brutální a technicky dokonalý nástroj zla. Geniální pointa. Pokud navíc máte Václava Vosku, nad jehož všestranně promakaným a radostným Herectvím (nikdy bych netušil, že existuje tolik forem ironie) visí čelist, vytřískáte z toho maximálně lahodný zážitek srdce rozplesávající a v mefistofelském závěru zároveň mrazivý. A k tomu nám dopomáhej Ornestova režie se skvělými nestřihovými přechody.

    • 28.12.2009  00:38
    Kikudžiro (1999)
    ****

    Ze začátku je to slabota; člověk se v duchu ptá, proč si tak polovičatý kýč vysloužil 85 procent, a obává se dalšího zklamání. Jenže postupně se to začne rozjíždět ("propíchnem mu gumu a on nás vezme") a ve chvíli, kdy na scénu vstoupí Tlusťoch s Holou lebkou (alias panem Chobotnicí atd.), nastávají totální orgie.

    • 27.12.2009  10:46
    Hafið (2002)
    ***

    Nevím, kam to ti Islanďané dotáhnou, když tak strašně (alespoň co se filmové tvorby týče) ujíždějí na budování své identity coby afektovaných kreténů. Opět hezky natočený film se silnými scénami a fajn herci. Ale jak říkám, opět o idiotech. Tudíž bez hlubší než formální a více méně náhodné poutavosti. Sice tu byl náznak zajímavější postavy v jaksi nejednoznačném otci s pevnými hodnotami a zároveň pevnými závadami... ale nakonec nebyl nijak podrobněji vykreslen, bohužel.

    • 25.12.2009  01:21

    Dechberoucí mistrně taneční zamyšlení nad stereotypy chlapáckých vztahů a jejich mnohdy velmi hořkými limity. Krásné.

    • 22.12.2009  23:43

    Natočené je to hezky a Gudnason hraje o sto šest. Což je asi jediný důvod, proč to rovnou nezahodit. Jinak je to totiž pustoprázdná povídka o vrcholně nesympatickém pitomci, který není lautr ničím zajímavý a za celou dobu nehne ani prstem proto, aby tomu bylo jinak. Veškeré dějové posuny (včetně jeho poněkud neopodstatněného napravení) přicházejí tak nějak mimochodem, náhodou. Žádný čin, jen pasivita. A tudíž na druhé straně, tedy u diváka, žádné napětí a opět jen pasivita. A žánr komedie to neomlouvá ani náhodou.

    • 22.12.2009  00:54

    Sympatická a zábavná detektivka. Její kouzlo spočívá hlavně v pokoře, s jakou je natočená. Prostí jsou herci (minimálně Sigurdsson byl okouzlující; a některé lehce bizarní postavičky jako Ellidi a Rúnar také stály za to) i prostředí, což působí nesmírně přirozeně a sympaticky. Vtáhne to diváka. Bohužel Mýrin zapadá do spousty klišé, které jinak převážně dobrý dojem kazí. Hypercynický patolog je stokrát provařená figurka ze seriálů, detektiva drsňáka lze brát jen do chvíle, kdy jako jediný bez roušky glosuje shnilou mrtvolu (to už je trochu moc), kolega střevo též zavání laciností (i když jeho honička s Ellidim je úžasná). Škoda zbytečných zádrhelů. I přes ně jsem to ale rád viděl.

    • 26.1.2009  08:32

    V něčem snad dobře zachycené zlo, tupost a zířeckost... ale strašně schematicky, předvídatelně (a tím pádem otravně), skoro bych řekl prvoplánově (stéká to do velké míry jen po povrchu tématu) a s množstvím blbostí.

    • 13.1.2009  14:12
    Pahorek (1965)
    ****

    První část filmu jsem protrpěl prodlévajíc ve velkém zklamání. Pitomý scénář s šíleně nekonzistentními charaktery, klišovitými scénami, blbými dialogy, špatnými vtipy doprovázenými neadekvátními výbuchy smíchu ze strany herců (tohle mě ničilo snad nejvíc) atd. Nemohl jsem dál a když přišla "vrcholná" scéna se Stevensem, byl jsem již tak konsternován, že jsem film zlostně vypnul. Když jsem se chtěl filmu za strašný zážitek odvěčit zaslouženým sepsutím, zjistil jsem z komentářů zdejších uživatelů, že právě závěr filmu, ke kterému jsem se nedopracoval, by měl být podstatou jeho kvality... dal jsem tomu tedy druhou šanci a přesně od té minuty, kde jsem zhnuseně přestal, začal kulminaci blbosti nahrazovat příval toho nejlepšího, co jsem schopen od filmu očekávat. Situace se vyhrotila a psychologie postav se začala odkrývat až na samu dřeň. Závěr byl pak naprosto vrcholně dramatický a já v těch filmařsky dokonalých minutách sledoval se zatajeným dechem, jaké šílené boje se v těch lidech odehrávají, jak strašlivě napjatá je ta situace a jak její výsledek visí na vlásku. Intenzitou ta poslední scéna překoná i 12 angry men. Lumet se pro mne začíná stávat předním tlumočníkem toho, co znamená v prostém životě dobro, jak šílené je balancovat na hraně mezi ním a zlem a jak těžké a do velké míry nevděčné je přiklonit se právě k němu. Bravo! A vrcholné extempore pana Kinga je asi nejvtipnější scéna, kterou jsem kdy ve filmu viděl. Do Pahorku jsem se zamiloval a má u mne v srdci zajištěno stabilní místo. Jaká škoda, že si to kazí tak zlou první hodinou...

    • 6.1.2009  21:39
    Sartre, věk vášní (TV film) (2006)
    **

    Informačně prázdná nuda. Bezkoncepční kompilát jakýchsi výroků s povrchním milostným a dramatickým pozadím bez špetky zajímavosti. Možná zaujme frankofily pokusem o portrét doby, ale jinak snad ničím nikoho. Kromě strukturní špatnosti koukají dráty i z jednotlivých scén a dialogů. Nedokoukatelné. Možná jsem to vzdal příliš brzy, ale nemohl jsem dál.

    • 20.10.2008  17:24
    Vernisáž (TV film) (1990)
    *

    Nehorázně zprzněný text. Nevýrazní herci v čele s úplně pitomým výkonem Ornestovým (přitom byl skvělý ve Stížené možnosti soustředění), který zřejmě vůbec nevěděl, která bije, je přebit ještě strašnější prací s kamerou a střihem. Nad tím zůstává rozum stát. Po formální stránce nestravitelné.

    • 17.9.2008  13:33

    Podařená taškařice. Je v ní silně znát Allenův barový původ a láska ke grotesce: bez kloudné linky film chrlí jeden gag za druhým. Na vysoké úrovni, samozřejmě: inteligentní (více či méně latentně) a plné třaskavého humoru. Doporučuji sledovat ve společnosti, ve které se "béčkový" humor násobí. Také doporučuji zamyslet se nad podobnostmi a rozdíly mezi tímto žertíkem a o poznání smysluplnějším Love and Death - je to rozhodně nejednoduché a zajímavé srovnání.

    • 17.9.2008  09:02
    Futurama: Benderovo parádní terno (video kompilace) (2007)
    ****

    Po dvojím vidění mám jasno, že se mi film až překvapivě líbí. Zábavy i vtipů si s ním užívám dostatek a příběh, ač podezřele zamotaný, mě pointou také velice těší. Nezávazná a přitom inteligentní podívaná, za to nemohu nebýt rád.

    • 17.9.2008  08:35

    Tak trochu podezírám autora titulků, že je zprasil a že to způsobilo můj zmatek. Nic to ale nemění na tom, že z filmu jsem neměl takřka žádné kladné dojmy. Z dějového chaosu jsem měl pocit, že scénárista je sedmnáctiletý nadšenec, který nemá nouzi o postavy, události a zápletky, ale není schopný svůj výtvor vnímat jako celek a posoudit, nakolik se mu z těch prvků daří poskládat smysluplný výsledek. Moje schopnost porozumět logice děje a chování jeho protagonistů byla dokonale napálena. Jednu hvězdu dávám za to, že mě film definitivně zbavil obav z toho, že nedovedu být vůči korejským filmům kritický. ...ani toho baletu tam moc nebylo.

    • 17.9.2008  08:22
    Hank a Mike (2008)
    **

    Je to zábavný a srandovní film. Obzvláště ze začátku, kdy se nám v sérii vtipů servíruje expozice. Má ale pár velkých záporů. Přede všemi ten, že ačkoliv se snímek snaží poněkud absurdním námětem a prostředím vymanit z žánrových hranic a stereotypů, strukturou příběhu a stylem vyprávění se jich nepřestává dokonale držet. Navenek tedy budí dojem originality, ale zevnitř je vystavěný podle stejného mustru jako tuny podobných komedií, které by mu rozhodně podobné být neměly. Jak by to mohlo dopadnout, kdyby režisér oplýval alespoň špetkou imaginace a odvahy Terry Gilliama je Hubrissův lovesong - nejvtipnější místo filmu nejen svým nápadem, ale právě i nečekaným a překvapivým příchodem v jinak konvenčně se odvíjejícím ději. Trapně zbytečná použití klišé (např. pitomá romantická linka, která by opět zasloužila pořádnou nadsázku, viz výše) a mizernou pointu již nebudu tolik rozpitvávat. Je to film velmi polovičatý a tak nějak promrhaný.

    • 3.9.2008  13:15

    Sám sobě se divím, ale shledávám to vtipným. Avšak vzhledem k tomu, že podobných hříček lze nalézt milony, jak tu kdosi pravdivě poznamenal, je to jen nicotná bezvýznamnost. Je zarážející narazit na to právě na CSFD.

    • 2.9.2008  08:23

    Nebýt jeho specifických pohnutek, tak jsem se s malým Tetem zcela ztotožnil. Vynikající, absurditkami lízlá studie o fascinaci ňadry! Jen by mě zajímalo, jak mohli natočit závěr - to je úřady nechaly? Holt Španělé. Jen škoda, že jsem nakonec nevěděl, jestli je to víc o Tetem, o Miguelovi nebo o Star. Nejspíš o všech. Což je ale škoda, protože kromě Teteho nikdo z nich zajímavým příběhem neoplýval. Trochu se to v téhle všeobecné vyprávěcí rovině, na kterou to nemělo materiál, rozplyzlo a vzalo prostor Teteho dětským svůdnickým pokusům.

    • 7.8.2008  14:07
    Old Boy (2003)
    **

    Film je to sympatický. Obzváště ze začátku vyvolá velké očekávání. Nicméně nakonec tratí slabým a logicky těžce nefunkčním příběhem, prázdnotou, prachmizernou pointou, zbytečnou délkou a žánrovou nejednoznačností. Režisér je technicky dokonalý řemeslník, jak už Asiaté podle jistého stereotypu bývají, ale nepovedlo se mu udělat celistvý a hlavně smysluplný film. Pozitivum ale je, že vedle Oldboye vyniknou o to víc kvality předchozího "dílu".

    • 15.6.2008  17:04
    Samaritánka (2004)
    **

    Nerozumím vám, když píšete, že postavy se nechovají nereálně a nelogicky, neřku-li, že se z filmu dá vzít morální poselství. Já mám dojem, že v celém snímku se jen těžko dá dohledat motivace postav (anti-prostituce? proč?). Nedejbože jeho správnost, protože celý film nemá jedinou kladnou postavu, která by se byť náznakem pokusila smysluplně řešit nějaké problémy (otec likviduje klienty místo likvidace příčiny jejich existence, dokonce místo jakéhokoliv pokusu zjistit, o co jeho dceři jde). Každý si žije ve svém vopruzu jako by to byla jediná cesta a režisér z toho nevykřesává takřka nic. Žádný emotivní přesah a jen málo toho estetického. Když píšete, že film dává příležitost k přemýšlení, napište o čem. Mě se nezdá, že by ukazoval něco zajímavého než několik základních a často iracionálních lidských chyb s extrémními důsledky. U mě slabé.

    • 4.5.2008  00:21

    Neurazí. Možná nejfrekventovanější slovo mezi komentáři. To podle mě odpovídá jedné hvězdě. Druhou dám za to, že mi to s blížícím se koncem připomnělo krásné chvíle s atmosférou Falloutu. Termogirl ale byla děsná, co vás na ni tak nadchlo?

    • 6.4.2008  12:59

    Konečně! Po tolika zklamáních v poslední době splněný divácký sen. Skvělý film - vtipný i mrazivý, grandiózní herecké výkony. Gilliam je pokaždé výzva, ale tentokrát jsem nebojoval proti němu, ale s ním.

    • 22.3.2008  07:49

    Ó ano, pointa a vycrcholení byly dokonalé! Ale nemohu přijít na to, proč k nim režisér potřeboval celé ty dvě předešlé hodiny. Vývoj milostného trojúhelníku nebyl po celou dobu nijak zajímavý a vedlejší dějová linie odstavena na tak vzdálenou kolej, že v podstatě vyzněla do ztracena. Mám rád filmy, které se nenápadně vyvíjí a vřou pod povrchem, aby mohly na konci explodovat zároveň s divákovým pochopením (něco podobného jsem zažil nedávno při sledování jiného korejáku Maljukgeori janhoksa). Jenže to jsem tady nezaznamenal, tady byl ten korpus dosti chladný.

    • 20.3.2008  20:20
    Ruská archa (2002)
    *

    Smysl mi unikl. Co zbylo? Nic. Jsem asi příliš obyčejný člověk, který není s to prohlédnou filmovou symboliku. Závidím těm druhým, přesto si nemohu nestát za hodnocením ze své pozice.

    • 16.3.2008  09:54

    Není to úplně nejšťastnější zpracování. Připadalo mi příliš klipovité, útržkovité. Chyběla mu větší celistvost, která by dala příběhu nádech jakési pohádkovosti, která do něj podle mě patří. Ze stejných důvodů nebyla příliš zdařile a uvěřitelně vykreslená Maude, což je nedostatek dosti závažný (i když v porovnání s paní Fialovou by asi těžko někdo obstál na výbornou). Nebýt neskutečně DOKONALÉHO zpracování Harolda, úžasnému soundtracku a skvěle zvládnutému konci, nebyl bych filmem moc otěšen. Takhle to ale pořád stojí za to.

    • 15.3.2008  12:30

    Je zvláštní, že může film být napěchovaný klišé a omletými motivy až po střechu, ale ve chvíli, kdy je to film korejský, kouká se na něj pořád velice dobře. Ono ho to vlastně dokáže vytáhnout mezi filmy zajímavé, protože jeho dějový plán podléhá realismu (snad díky deníkové formě s reálným podkladem), čímž se vysmýkáva z kolonky sériových bonbonů a spadá do poněkud obsažnějších kategorií. Duše hlavního hrdiny zraje pěkně dlouho, aby pak vytryskla v parádní existenciální drama.

    • 15.3.2008  12:25
    Zelig (1983)
    ***

    Allenův nápad je skvělý, ale pravděpodobně ne dost tučný na to, aby na něm byl postaven celý film. Pozornost sice udrží, vtipy se na něj dají navázat dobré (ortodoxní provedení Snu noci svatojánské), i když by jich mohlo být víc, i herci si místy příjdou na své. Jenže když to celé sečtu a vydělím těmi osmdesáti minutami, připadám stejně trochu ochuzen.