
gudaulin
Milan Černý
okres České Budějovice
poskok elektrárenský
199 bodů
Kdo jsem:
Jsem stalkerem filmových zážitků.

Stejně jako ke každým dveřím je potřeba najít ten správný klíč nebo přístupový kód, je ke každému filmu potřeba najít ten správný čas, náladu a přístup.

Nevzpomenu si ani při nejlepší vůli, jaký byl můj první televizní pořad, ale na svou návštěvu kina nezapomenu nikdy. Byla to japonská Gappa a já, coby malý předškolák, jsem třeštil oči na herce v gumové masce. Tenhle zážitek předurčil můj celoživotní zájem o žánr sci-fi a hororu, byť rejstřík oblíbených témat a žánrů je nepoměrně větší. Existují diváci masožravci a býložravci, já se řadím mezi všežravce s tím, že mi jde spíš o to, jak pečlivě je krmě připravena a jestli jí neschází nějaká důležitá ingredience. Vyrostl jsem na klasické sci-fi literatuře, kterou u nás reprezentovala především díla Stanislava Lema, bratrů Strugackých, Philipa K. Dicka, Raye Bradburyho, Isaaca Asimova či Roberta A. Heinleina. I dnes ocením kvalitní ať už technickou nebo filozofickou sci-fi se slušným rozpočtem a hlavně s myšlenkou. U hororů mám rád spíše klasickou duchařinu a hru s divákem, která pracuje s jeho fantazií. Filmovým fanouškem jsem se stal už v polovině 80. let, takže mám už něco nakoukáno Jak šla léta, moje pozornost se přesouvala od dobrodružné podívané k žánrům a formám, které vyžadují větší vnímavost a poskytují hlubší prožitek. Nejsem ctitelem akčních filmů a pokud akční film ocením, není to pro akci jako takovou, ale film si to musí zasloužit dobrým scénářem, režií i hereckými výkony.
Jakým způsobem hodnotím?
1) Ocením dobrou režijní práci, nápaditost, kvalitní kameru, smysl pro obrazovou kompozici, tedy poctivé řemeslo.
2) Základem filmu je scénář, bez něj se dobrý film natočit jednoduše nedá.
3) Kvalitní herectví může pozvednout i průměrný scénář, špatné může pro změnu slušný scénář potopit.
4) Důležitá je pro mě i výtvarná stránka, přes narůstající věk se nevyhýbám kreslenému či loutkovému filmu - bývám koneckonců pravidelným návštěvníkem Anifestu v Třeboni.
5) Nerozděluji žánry na umělecké a brakové - důležité je, jak poctivě je snímek zvládnutý.
6) Mám, jako koneckonců každý, i své oblíbené žánry, vedle výše zmíněných je to historické drama, dokumentární tvorba, válečný film.
7) Nevyhýbám se hodnocení televizních pořadů, divadelních her, publicistiky atd.
8) I když souhlasím s tím, že nejzásadnější díla filmové historie jsou vždy lepší v originále, dabing z principu nezavrhuji a myslím, že kvalitní překlad nebo dabing může výsledek výrazně pozvednout.
9) Na starší snímky se snažím hledět optikou oné éry, protože vyčítat filmu z 50. let nedostatek počítačových triků je nesmyslné.
10) Obecně u mě bodují snímky odvážné, které se snaží žánr a filmový kumšt někam posouvat než ty, které sází na stokrát vyzkoušené věci. Mám rád hrdiny a tvůrce, kteří jdou proti proudu toho, co společnost očekává.
11) Nemyslím, že k posouzení kvality je nutné shlédnout všech 850 dílů oblíbené telenovely a dokonce ani, že u zjevně nudného a špatně natočeného filmu je nutné vydržet až k závěrečným titulkům - hodnotu času oceníte až s přibývajícími léty, jen je férové na takové případy upozornit v komentáři.
12) Kámen úrazu v hodnocení představují seriály. Ty tam jsou doby, kdy scénárista napsal pěti, osmi nebo třináctidílný seriál s uzavřeným příběhem, aniž by dopředu kalkuloval s nekonečným protahováním v případě komerčního úspěchu. Po několika řadách je obvykle původní myšlenka a kvalita beznadějně rozmělněna, střídají se scénáristé, režiséři a dokonce i herci, zatímco vy si bezmocně lámete hlavu, jak jste této slátanině na začátku mohli nadělit plný počet hvězdiček… Pokud komentář nehovoří jinak, vztahuje se mé hodnocení na 1. sezónu.
13) Nostalgie je potvůrka a někdy se nestačíte divit, jaké zklamání vám přinese setkání s filmem, který si pamatujete z doby svého dospívání jako skvělý ba klíčový zážitek. Člověk se stále vyvíjí, zraje a jeho zájmy ale i vkus se s přibývajícími léty pod vlivem nových zkušeností i senility stále mění...Proto je nutné čas od času přistupovat k revizi svých dřívějších hodnocení. Koneckonců příděl hvězdiček ovlivňuje i momentální nálada a vstupní očekávání, revidovat proto někdy musíte i nedávné hodnocení. Pokud je u daného pořadu komentář, odpovídá obvykle i počet hvězdiček mému dnešnímu cítění.
14) U každého komentáře je údaj udávající v procentech celkový dojem, který neznačí nic jiného než celkové emocionální ztotožnění s daným snímkem. Maximální počet hvězdiček dostává obvykle film s 90% až 100% hodnocením, 4 hvězdičkám odpovídá 70 - 85%, 3 hvězdičky jsou 50-65%, 2 hvězdičky 30-45%, 1 hvězdička 15-25%. Méně než 15% dostává filmový odpad. Ve výjimečných případech, pokud je mi film něčím sympatický nebo mě naopak něčím irituje, se můžu od uvedeného schématu odchýlit.
15) Film by měl mít hlavu a patu a ať už buduje jakékoliv fantastické světy, které zabydluje těmi nejpodivuhodnějšími tvory, měl by mít svoji pevnou logickou konstrukci, jedině tak se jako divák aspoň na chvíli stát jeho součástí a spoluprožívat příběhy jeho hrdinů.
Čím jsem starší, tím víc se zajímám o filmovou klasiku a všeobecně o pozadí filmové tvorby - jak ten film vznikl a proč. Vzhledem ke svému časovému vytížení nesleduji filmové novinky, lépe řečeno dostávám se k nim až na výjimky s určitým časovým odstupem. Filmová setkání mi nejčastěji zprostředkovává televizní obrazovka nebo výprodeje klasických děl v Levných knihách. Od sovětských perestrojkových filmů jsem se přes polský film morálního neklidu postupně propracoval až k americké nezávislé scéně a především latinoamerické kinematografii i když, středoevropskému a východoevropskému filmu zůstávám nadále věrný. Díky návštěvám filmového klubu jsem se seznámil i s méně známými kousky. Až na výjimky mi nesedí asijská a zejména východoasijská produkce, která obvykle představuje odlišný hodnotový žebříček a jinou mentalitu. V poslední době objevuji kinematografie severní Evropy, které dokazují, že i malé země mohou produkovat velké filmy a že působivost filmu nespočívá jen na velikosti rozpočtu…
Kategorie oblíbených uživatelů mi umožnila postupně vytvořit skupinu filmových fanoušků, kteří mi nejen dávají tipy na zajímavé filmy, seriály nebo televizní pořady, ale především mi poskytují zpětnou vazbu svým pohledem na mnou dříve viděné filmy. Alternativní vidění je důležité a někdy mě svým úsudkem přesvědčí o změně stanoviska. Upřednostňuji ty, kteří mají na svém kontě více komentářů s přidanou hodnotou a nejdou vždycky s davem.
Kromě kvalitní i pokleslé literatury, filmu a výtvarného umění jsem ctitelem dobrého jídla a pití. Filmy mi poskytují neocenitelný únik před prací, rodinou a všelikerými povinnostmi. Někdo může tvrdit, že totéž poskytnou i drogy, ale ty přece jen lezou víc do peněz.:-). Na žebříčky moc nevěřím a považuji je jen za orientační záležitost. Až příliš podléhají diktátu masového vkusu tzv. průměrného diváka nebo aktivismu skupinky nekritických nadšenců...Každé setkání s kvalitním snímkem si vychutnávám, protože:
1) Dobré filmy se většinou netočí...
2) Když se už natočí, nedostanou se do distribuce...
3) Když už se dostanou do distribuce, nemají reklamu a zapadnou...
4) Když už se k nim dostanu, tak je z nepochopím...
5) Když už vyspěju natolik, abych je pochopil, tak na ně pod přílivem banalit a popkulturních stupidit stačím mezitím zapomenout...
Moji oblíbení hrdinové












Moji oblíbení režiséři








Moje oblíbené herečky












Moji oblíbení herci









Moje neoblíbené noční filmové můry






Moje oblíbené filmy










Moji oblíbení spisovatelé
















Moje oblíbené knížky










Moje oblíbená hudba






Moji oblíbení výtvarníci








Nejčastější místo mého výskytu
