Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Animovaný
  • Akční

Deníček (8)

51. MFF KV

Asi mě víc než psaní o MFF baví dělat z něho videa, která nejsou o filmu – snižuji se tak k názoru nezasvěcené většiny, že do Varů se chodí chlastat, fotit se s hvězdama a tak nějak si prostě jen užívat.

 

Protože v minutě vyprodaný tisícimístný kinosál je událost, která se svou každodenní železnou pravidelnosti nehovoří o ničem jiném.

51. MFF KV

50. MFF KV

Místo Filmového klubu na ČT jsem si za 6 posledních let zvykl hledat zajímavé filmy na festivalu ve Varech. Objevil jsem zde jistou odrůdu filmařů, jejichž díla ve mně vyvolávají těžko popsatelnou náladu (letos Princess, v minulosti třeba Aurora). Ta pramení z toho, že mě u daných snímků jednak osloví námět a jednak se mi pak i samotné filmy líbí, ovšem jak stopáž plyne, tak s lítostí zjišťuju, že ono dobře natočené dílo ve výsledku nemá (asi) žádnou hloubku. Narazil jsem též na svérázné dokumenty, které mě fascinují jak obsahem, tak i formou, se kterou jsem se u televizních dokumentů nikdy nesetkal (Extáze Wilka Johnsona letos, Perverzní průvodce ideologií v minulosti). Jsou i věci, které ve mě vzbuzují odpor a ve většině diváků ne (letos Pohádka pohádek, loni Malej Quinquin). S chutí pak objevuju asijské filmy západního střihu (letos třeba výborné Hledisko interpretace) či ze stejného kontinentu filmy notně svérázné a zároveň i neobyčejně citlivé (Černé kamení).

 

Ovšem – jak jsem se letos opět ubezpečil – z celého programu festivalu mě přeci jen nejvíc lákají pocty, resp. sekce zvláštních uvedení – tedy výběr více či méně starých děl. Letos mě tak festival seznámil s tvorbou Larisy Šepiťkové, ukázkového dříče s citem pro spravedlnost. Z pěti uvedených filmů jsem viděl tři, zbylé dva již čekají na zhlédnutí doma.

 

K tomu se váže i zbrusu nová sekce Šest blízkých setkání, která skrývala mj. pět let starou perlu Poezie z Jižní Koreji. Tu jsem viděl jako první z celého maratonu. Vpravdě osudové setkání – jednak to bylo to nejsilnější, co jsem letos viděl, a jednak jsem na projekci nastydl (a po týdnu dostal zánět středního ucha).

 

A jak jsem se letos snažil vyhýbat se českým filmům s myšlenkou, že se k nim v případě potřeby bez větších komplikací v budoucnu nějak dostanu, na Ztracený případ jsem si (šťastnou náhodou) zašel. A jeho tvůrce Štetinu poté obdivoval. A obdivuju doteď. :)

50. MFF KV

49. MFF KV

Karlovy Vary 2014 skončily a já si sem pro osobní potřebu ještě před usnutím o nich musím napsat záznam. Byly pro mě již páté v řadě a dosud asi nejpovedenější. Viděl jsem zde celkem 22 filmů poprvé v životě a pár dalších archivních kousků z lásky k nim již podruhé. Níže je seznam pěti nejlepších děl 49. ročníku z mého pohledu:

 

1. Solaris

2. Volný pád

3. Šílení

4. Věčný svit neposkvrněné mysli

5. Chlapectví

 

Projekce Solaris jsem zažil na vlastní bytost všechny, tedy obě dvě. První mě ohromila a rozechvěla, s druhou jsem teprve pochopil, oč Tarkovskému šlo. Solaris je nosníkem velkých myšlenek; po právu byl uveden v největším kině festivalu; po právu jej zhlédlo minimum lidí. Průměrný festivalový divák mi dokázal, že netouží po ryzí kvalitě filmu, na který jde. Vyfackoval mě i s projekcí Švankmajerových masterpieců – Možnosti dialogu a Šílení –, které se zúčastnil poloprázdný Malý sál.

 

Další ranou pod pás byla houfná návštěva očekávaného hitu Malej Quinquin, ze kterého se nakonec vyklubal zákeřný hnůj s humorem zakotveným ve vzduchu, tedy vlastně nezakotveným, neopodstatněným. Zkrátka humorem, který si z ničeho nedělal legraci, jen chtěl být „prostě“ vtipný. A festivalový divák mu tu radost dopřál, chechtal se.

 

Pochopitelné byly naopak úniky z projekce Je těžké být bohem. Film s mizerným scénářem a nechutnými scénami přeci geniální zpracování atmosféry středověku nemůže zachránit – bez ironie.

 

Avšak místní hodnocení Volného pádu mě vrací na začátek k Solaris. I festivalový divák z řad ČSFD zklamal. Hluboce.

 

Osobně se kaju za nepochopení Bena Riverse. Z mého pohledu bytostního filmaře-amatéra. Vyčkávám den, kdy pochopím jemu na festivalu vzdanou poctu.

49. MFF KV

Budoucnost

Dozrávám k názoru, jímž předpovím budoucnost. Troufalá, možná nepromyšlená, avšak pro mne aktuální myšlenka – režisér Tarkovskij bude pro vaše děti, či snad až děti vašich dětí stejným pojmem, jako je nyní pro nás da Vinci, Beethoven nebo Dostojevskij.

Au!

Vyhraněnost Quentina Tarantina – vyhraněnost jeho fanouška

Jedno ze dvou tvrzení výše bude platit, pokud nebudou platit obě.

 

Projekce Nespoutaného Djanga pro mne byla velkým zážitkem, který v závěru vyústil v nepochopení. Z výborného zážitku rázem stal se neočekávaně nepříjemný zážitek. Kdo viděl, jistě mi rozumí. Kdo neviděl, nechť ho to neodradí v návštěvě kina!

 

Přeci jen, každý jsme jiný. A to, že mně nemusí vonět negerský naturel na pět jednoznačných hvězd, jež jsem vyjma Jackie Brown a právě Djanga každému Quentinově filmu dal, neznamená, že nebude vonět i ostatním. Otázkou však je: mám se cítit jako předpojatý blbec, když se přitom jako rasista necítím, nebo Tarantino tvoří filmy o černoších předpojatě, tedy jinak, řekněme méně propracovaněji, než snímky s hlavními postavami různě barevnými?

Samoúčelný děs

Počítačové hry a film toho mají mnoho společného. Dokážou někdy i mnohem více – stejně tak jako film někdy dokáže mnohem více, než hra. Kupříkladu děsit je pro filmaře převelice těžký úkol, s nímž se všichni režiséři, jež znám, dle mého názoru ještě nedokázali stoprocentně vítězně poprat.

 

Ať už ovšem na hororový žánr máte názor jakýkoliv, kvality freewarové hry Slender musíte respektovat. I když se jedná jen o samoúčelnou hrůzu.

Videoart

Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Dvacet minut trvající film s ženou pojídající cibuli. Ona pláče a její film ve skutečnosti trvá 20 minut a 1 vteřinu.

 

Galerie Rudolfinum mě chtěla výměnou za 130 Kč přesvědčit o tom, že tohle je umění. Video-umění, tzv. videoart. Text výše v sobě skrývá 1 201 tučných znaků a reprezentuje stopáž onoho filmu – znak coby představitel vteřiny. Tajemství, jež je nudné hledat, nýbrž forma jeho schránky je nudná. S výjimkou dvou snímečků je výstava Tváře o tom samém.

 

Příloha: http://www.vice.com/cs/read/koncim-s-predstiranim-ja-proste-umeni-nechapu