Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Romantický

Recenze (1 562)

plakát

Boj o budoucnost (2022) 

Hongkong i pod čínskou kuratelou chce posouvat hranice možného ve filmu. Ambiciózní scifi bylo v produkci od roku 2017 a Luis Koo je dost možná klíčový muž pro místní filmový průmysl (kdo pravidelně sleduje moje příspěvky a zprávy na FB fóru). Žánr scifi je zde velmi vzácný a film svými efekty, vizuálem může bez problémů konkurovat zahraničí. Premisa příběhu o zabijácké rostlině Pandora, která pohlcuje zemi, je sice silně béčková, ale na rozehrání impresivního sledu atrakcí to stačí. Dystopický look filmu a tísnivá atmosféra přidává napětí, sekvence s roboty výborné, akční scény patřičně na výši. Charaktery jen základně nahozeny a vcelku křečovité pokusy o emoce, nebo nějakou větší hloubku příběhu vycházejí spíše do ztracena. Ale i nad tohle bych se povznesl, Hongkong tlačí bota jinde, pořád nevidím mladou generaci herců, respektive nějaké talenty pro budoucnost, přece jen není normální stále obsazovat lidi, co jsou v byznysu 3-4 dekády! Je potřeba nová krev a atraktivní tváře talenty, nevím, co místní agentury dělají, protože tenhle problém trvá už mnoho let (kdežto v Japonsku, Koreji i Číně můžeme stále vidět nejen nové, ale taky schopné tváře mladé generace). Navzdory mám výhradám, film a schopnosti tvrůců na mě udělaly dojem, 3,5 hvězdy.

plakát

Amanat (2022) 

Carské Rusko bylo v 30. a 40. letech 19. století ve válce, muslimský Dagestán zjevně neměl chuť na absolutistické nevolnictví. Džamalutdin je poslán jako rukojmí, zástava (amanat) do Petrohradu, kde se mu dostane na vojenské akademii vzdělání. Rusko a někteří Rusové, včetně jedné slečny mu přirostou k srdci, nicméně odmítá být kolaborant, a hledá cestu pro mír ve své zemi. Šlechta a nevolnictví není zobrazeno vždy v lichotivém světle a hlavní hrdina neváhá nastavit chest, aby bojoval o čest (jak bylo v té době dobrým zvykem). Film je napínavý nemá černobílé postavy, nebo snahu být jednoznačný, nebo v nějakém ohledu propagandistický. Je to prostě tragédie Kavkaz https://www.kosmas.cz/knihy/259601/kavkazska-tragedie/ Sympatická snaha o velkofilm, který je napínavý, romantický, výpravný, má solidní herce, 3,5 hvězdy, zaokrouhluji na 4.

plakát

Only Fools Rush In (2022) 

Někdy není vhodné používat číselnou stupnici na tak silný zážitek jako je Only Fools Rush In. Přitom výchozí podmínky nejsou pro diváka vůbec přátelské natož user friendly (zejména pro možné začátečníky s čínskou kinematografií). Příběh nám představuje 20-ti letého mladíka Wu Ren Yao (Liu Hao Ran), který se bez naděje protlouká životem, musí se starat na jednom ostrově v jižní Číně o nemocnou babičku, podporu rodiny má omezenou. Je však talentovaným řidičem, motorky jsou jeho vášní. Pokouší se sbalit číšnici Zhou Huan Song (Liu Hao Cun) tak se seznámí s jejím bratrem Zhou Huan Ge (Yin Zheng). Ten má svůj motorkářský team loserů (RSZ stroje), co ne a ne vyhrát, logicky se nabízí, aby se Ren Yao stal členem. Hlavní hrdina zažije také neplánovanou návštěvu svého otce. Jehož představa je, že péče probíhá stylem, setkání jednou za mnoho let, předá mu hodinky a 30 000 yuanů (což je bratru asi jeden měsíční plat v Číně). Film představuje podivné, loserské charaktery na periferii, osciluje mezi trapností a vtipem, první desítky minut vítězila často trapnost (div ne ubohost). Měl jsem vyloženě problém se vcítit do charakterů a atmosféry filmu. Nicméně to všechno má svoji úlohu a moje (vaše) trpělivost bude bohatě odměněna. Uvidíte totiž, jak se sny mládeže brzy doslova potopí a i nadále budou klesat na dno. Ren Yao vyrazí se svojí láskou do Guangzhou, aby našli lepší život a vybojovali si svoji existenci navzdory nepřízni osudu. Nemělo by smysl, abych spoileroval děj, protože to nikdy není účelem recenze, nebo komentáře. Snímek se z hravého magického neorealismu se postupně přesouvá zcela nenásilně do sociálního dramatu, vyloženě kritického filmu, aniž by nějak okázale moralizoval, nebo ukazoval prstem. Je to sonda do života mládeže, která je ekonomicky, geograficky, sociálně na periferii a megaměsta lepší úděl často nenabízejí... Mnoho dětí, mladých lidí je buď zcela bez rodičů, nebo jejich péče (protože rodiny žijí odděleně), nemají žádnou šanci na vzestup a jejich život se stává dluhovou pastí, kde zločin a soukromí půjčovatelé peněz vládnou neomezenou rukou za přihlížení státních orgánů. Na čínské poměry velmi kritický, trefný a sžíravý film. Samozřejmě nechybí romance, povedené komediální momenty, kdy v rámci cameo roliček uvidíte, jak William Feng hraje lehce natvrdlého, ale idealistického policistu, nebo Jordan Chan (a mluví v kantonštině!) jako mistr závodních okruhů. A snové finále vyloženě korunuje celý příběh, kdy se Ren Yao pokouší s motorkou o nemožné, aby a splnil svůj sen (přijde mi to jako jedna z nejsilnějších společenských metafor, kterou jsem kdy viděl, protože dokonale vystihuje současný úděl mladých lidí, nejen v Číně). Všechny kousky skládačky zapadnou na svoje místo, byť se počátek zdá neohrabaný, atmosféru nostalgie, magického neorealismu protne sociální drama, věřte mi, že vás film s přibývajícím časem čím dál více přiková ke sledování, a budete si časem klást otázky, jak je možné, že lidé musí takto žít? Film je perfektně vizuálně zpracovaný, kamera a barevné filtry na výbornou, velmi silně podporuje celkový feeling i hudba ve finální části, snímek je skutečně čím dál napínavější, není to žádná emoční ždímačka a koncentrované utrpení, snaha o realismus, určitou přízemnost není jalová, nebo prvoplánová. Perfektně vyvážený žánrový mix a nově dosažený milník ve schopnostech režiséra, prostě film, který musíte vidět pokud to myslíte s čínskou (potažmo asijskou) kinematografií vážně.

plakát

The Hidden Fox (2022) 

Jin Yong (čti Ťin Jung, v době své smrti (2018) byl nejlépe prodávaným čínským autorem, prodalo se více než 100 milionů kopií jeho děl) je považován za klasika a boha literatury wuxia příběhů. Dílo Fox Volant of the Snowy Mountain bylo zfilmováno mnohokrát, leč nikdy jsem ho neviděl, marně jsem se pokoušel skousnout adaptaci z roku 2007 (prostě mě nudila navzdory dobrému hereckému obsazení a choreografii). Od tvůrců je tak svým způsobem odvážné, když chtějí narvat rozsáhlou látku a klasiku do jednoho filmu (nepochybuji, že znalci předlohy a jiných verzí to mohou vyloženě vnímat jako ikonoklasmus). Společnost iQIYI se toho však nebojí, mladý, debutující režisér, scenárista Lei Qiao (*1984) navíc není žádný zajíc, dělal asistenta režie u Brotherhood of Blades (2014). K ruce dostal tvůrce solidní finanční prostředky, herci neznámí (převážně z pevniny), ale schopní, pouze Ray Lui může být považován za hvězdu. Technické zpracování je na velmi vysoké úrovni, kamera, akční scény, a velmi mě zaujal i soundtrack (který je dynamický a dravý, využívá škálu symfonického orchestru, čínské nástroje i moderní prvky, bravo). V hlavní roli je talentovaný mladíček Zhao Hua Wei (Tsui Hark s ním počítá do trilogie Condor Heroes, tak mi věřte že umí), jeho charakter Gui Yu se ocitne mezi vyvrhely a byť má jiné etické hodnoty a morálku, musí s vlky výti a býti.. Chen Yu Si je rovněž mladá herečka, která měla zatím vedlejší role, ztvárnila Qing Wen, adoptivní dceru jednoho vůdce gangu. Film se dost dobře mohl jmenovat také osm zloduchů. Protože vůdci padouchů už roky pasou po jednom pokladu, údajně ukrytým v horách. Počátek příběhu vám bude připadat asi překotný a chaotický, ale musíte dávat dobrý pozor, protože děj  je fakt rychlý. Navíc, ne vždy lineární, ale nic složitého, vše pochopíte. Film je neuvěřitelně dynamický, dravý, agresivní, dokáže rychle představit a charakterizovat výrazné postavy. Souboje jsou vyloženě LAHODA! Každý má svoji nějakou superschopnost a časem přituhuje v piklení i soubojích. Napětí skutečně stoupá jako tlak v papiňáku a velkolepé finále vám představí důkladně motivaci hrdinů. Jsem z toho paf, rozhodně si chci dát reprízu, protože film je má jednak určitou atmosféru tajemna, napětí, je navíc i značně syrový, brutálně nesmlouvavý (ale není to přehnané ad absurdum, nebo lacině krvavé, atd.). Nečekal jsem, že na pevnině se po tolika letech objeví takto kvalitní wuxia, byť s neznámým obsazením. 4,5* a jsem nalomen na 5, uvidíme po repríze, OST samozřejmě chci.

plakát

Samrat Prithviraj (2022) 

Akshay Kumar v hlavní roli vládce Rádžasthánu Indie pozdního 12. stol., Prithvírádža III. Čauchan měl samozřejmě větší ambice, než vládnout domácímu království. Nicméně Ghzanovská říše muslimů měla také zálusk na severní Indii a boje trvaly dlouho, než rádža vstoupil do legend... Můžete čekat tradiční zobrazení a předsudky indického historického velkofilmu, nicméně velmi profi kameru, hudba, akční scény (bitevní taktika dává smysl, někdo si tady na tom dal vážně záležet). Samozřejmě se musíte povznést nad hrdinské nadsazenosti (1 vs. many, hero stuff as usual) a divokou fantazii tvůrců jako gladiátorská aréna. Na wiki si můžete dohledat jak pestré zdroje jsou na téma bojů Rádžputů proti muslimům v této době, ale film je holt zobrazuje jinak. Bavil jsme se většinu času velmi dobře, ale nemá to prostě ještě ty koule a herecké výkony  jako jiné velkofilmy (na výpravu, efekty je to srovnatelné s ostatními tituly ve svém ranku). Velice doporučuji knihu https://www.amazon.co.uk/Warfare-Weaponry-1000-1800-Oxford-Readings/dp/0195648714/ na seznámení s problematikou bojů v severní Indii. Dozvíte se totiž jak náboženství, složení společnosti ovlivňovalo boje a muslimové měli na své straně docela zásadní výhody, ale nebudu spoilovat.

plakát

Man on the Edge (2022) 

Relativně hvězdné obsazení (Richie Yen, Simon Yam, Patrick Tam, Alex Fong) hraje slušně svoje party ve hře na triády a policii. Jako obvykle musí být v rámci pravidel za vším nějaký zlý Kavkazan... Ani tohle by nevadilo, ale undercover žánr krimi je provařený, tady se ho tvůrci snažili aktualizovat do politické roviny, provázanost běžné politiky, byznysu se světem zločinu. Ne snad, že by byla nouze o napětí, nebo akční scény, ale je to vše relativně předvídatelné a sterilní. Tenhle posmrtný záškub  hongkongského filmu nevyšel...

plakát

New Kung Fu Cult Master Ⅱ (2022) 

Začínáme, kde jsme skončili v příběhu super zbraní nebeského meče a dračí šavle. Zhang Wu Ji musí kromě likvidace a nepřátel hledat také ve svém srdci, která žena mu bude osudem. Druhý díl je na souboje ještě nabušenější, než první a výprava mi přijde v ještě větším měřítku (včetně námořního boje). Příběhová linka se krásně větví a kompletuje, film má emoce a nejen souboje pro souboje (jak to tak někdy bývá). Bradu jsem měl dole z různých choreografických neuvěřitelností a celkově takovou intenzitu a propracovanost soubojů už často nevidíte. Souboj vládní moci a bojových sekt vrcholí za velkolepého hudebního doprovodu, Lincoln Lo se v nápaditosti přímo překonává jako skladatel, symfonická hudba i tradiční nástroje, nebo metalový spodek (uff uff, centrum rozkoše vnitřního ucha bylo dočase přetíženo:) Navíc Janice Man krásně hraje svůj part mongolské princezny Man Man, která je nejen mocichtivá, ale i chytrá. Raymond Lam zase válí stejně jako další herci. Mohl bych tady chrlit superlativy dál, ale proč? Nejlepší wuxia posledních 5 let. A zase, není to škoda, že omezení troglodyté co nám zde vládnou neumí dostat takový snímek do kin? Tyhle filmy patří na stříbrné plátno. Vy politické skety a pozéři, kde je ta podpora Hongkongu a Tchaj-wanu?

plakát

Yi tin to lung gei (2022) 

Film navazuje na konec snímku https://mydramalist.com/4452-kungfu-cult-master na rozdíl od románové klasiky Jin Yonga má však hlavní hrdina Zhang Wu Ji (Raymond Lam) před sebou mnohem temnější cestu.V dětství postupně ztratil rodiče, ale ujal se ho mistr bojových umění, který mu doporučil jisté techniky a manuál, aby se stal silnější, než ostatní. Při návratu do světa bojových sekt se dostane k frakci Ming, která hledá vůdce. Po cestě na Ohňový ostrov se samozřejmě zaplete s nějakými těmi kráskami. Režisér Wong Jing byl posílen na svém postu výraznou persónou -  Venus Keung Kwok-Man, který je navíc ještě zároveň akčním choreografem, kameramanem. Což je asi tajemství úspěchu, proč snímek působí jako jedno z nejnabušenějších wuxia posledních let. Velmi dynamické, napínavé a strhující souboje. Mohu uklidnit, že Louis Koo se ve filmu jen mihne a Donnie Yen má pouze menší cameo. O to více jsem příjemně překvapen, jak šikovně vybrali obsazení, v hlavní roli Raymond Lam, kterého z filmů moc znát nemůžete protože působí hlavně v HK seriálech. Přesto se do hlavní role hodí má charisma, i pohybové nadání. V ženských rolí vládne Janice Man jako mongolská princezna Man Man, ale i dvě další herečky se snaží nezaostávat (Sabrina Qiu jako Zhou Zhi Ruo, a Yun Qian Qian, jako posvátná panna a později služtička hlavního hrdiny Xiao Zhao). Souboje vůdců bojových sekt perfektní, děj má spád a příběh vás bude bavit, byť jeho tempo je možná někdy až moc rychlé. Lincoln Lo složil povedený hudební podkres. A samozřejmě cliffhanger na závěr vás zve k druhému dílu...

plakát

The Murder in Kairoutei (2022) (seriál) 

Keigo Higašino je autorem vysoce zajímavé předlohy (japonskou adaptaci musím vidět https://www.csfd.cz/film/398533-kairoutei-satsujin-jiken/galerie/plakaty/), která řeší případ požáru v luxusním hotelu Kairoutei. Seriál klame žánrově tělem, protože detektivní linka je hodně upozaděna a vystupuje naplno až v závěru, spíše jde o drama, romanci. Rodina magnátů Gao řeší problém nástupnictví ve firmě. Jelikož ředitel Guang Gao Yi je bezdětný, tak se zdá vše jako jasná záležitost, dědicem bude synovec Gao Zi Jian a basta. Jenže on je pěkně povedené, všehoschopné kvítko. Navíc Jiang Yuan Xing (božsky krásná Deng Jia Jia) je pověřena šéfem vypátrat nemanželského syna, o jehož existenci dosud neměl tušení. Cheng Cheng (stoupající mladá hvězda Zhang Xin Cheng, který je profi herec, nikoliv idol) je však pěkné kvítko a odmítá s Yuangxing spolupracovat. Vidím mezi dvojkou moc pěknou chemii, skutečný žár, humor, hašteření. Seriál má neuvěřitelný spád a je zatraceně návykový(a to se mi dlouho nestalo) navzdory tomu že se jedná o obyčejné mocenské soupeření. Prostě vás cliffhangery nutí pokračovat pořád vpřed. Postavy jsou dobře prokreslené a to všudypřítomné napětí vás dostane, stejně jako romantická linka. Rád bych znal originál, abych posoudil jako moc pozměnili Číňané závěr. Ale nejen na čínské poměry povedený seriál, doporučuji oba hlavní herce sledovat!

plakát

Moto kare no juigondžó (2022) (seriál) 

Kenmoči Reiko (Ajase Haruka) je všehoschopná právnička, která ovšem ráda jí, a hlavně vždy chce svůj případ vyhrát a shrábnout vysokou odměnu. Jednou však vystoupá příliš vysoko, že už pod ní schody nejsou, musí se z prestižního místa pakovat. Náhle přijde závěť, ex-přítel z univerzity si na ní vzpomněl, ovšem nejen na ni, ale i další ženy... Zatímco jiné mají peníze, nemovistosti, šperky, ona dostane právní kancelář v sešlém domě... Reiko se ovšem šance na bohatství nevzdává a jde si za svým. Ajase Haruka je naprosto výborná v roli tvrdohlavé, svérázné a značně inteligentní právničky. Seriál klame tělem, začíná jako záhadná detektivka s neuvěřitelně silným obsazením (Ikuta Tóma,  Kaname Džun, Fueki Júko, atd.), jenže časem se ukáže, že hlavní postava bude Keitaró Šinoda (Jó Óizumi), který byl osobním sluhou ex-přítele Reiko. Je to naivvní, snílkovský, vynikající kuchař a milovník tajemných detektivek obstarožního střihu. Spolu s Reiko budou řešit záhady a právní případy. Seriál v sobě kombinuje detektivku, drama, občas i trochu komedie (takový ten kameňácký, černý humor). Nabízí divákovi možnost, aby si případ vyřešil sám ještě před postavami, když mu dává vodítka a hraje si s ním, čeho si postavy všímají... Vcelku originální a neobvyklý námět (nevychází z mangy, ani knihy!), který přináší velmi osobité charaktery, Ajase Haruka je fakt boží, ale poteší i ostatní v dalších rolích. Komorní hudbu dodal Kendži Kawai, asi seriálu nadržuji, protože ne vždy měl napětí, nebo spád, ale ty interakce postav stály za to, tak povedené charaktery jsem už dlouho neviděl (mazaný právník Cucui, doslova jezevec má přezdívku v sérii, asistentka Sae, atd.). Milovníci starších knižních detektivek i filmových starých klasik budou určitě nadšeni množstvím odkazů. Dávám 3,5*, ale zaokrouhluji na 4*, za další sezónu bych se nezlobil, sledovanost 9,1% naznačuje, že taková šance existuje.