Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (8)

plakát

Perníkový táta (2008) (seriál) 

Breaking Bad je seriál, jehož pověst předchází jeho skutečné kvality. Vyprávění má několik rovin - na jedné straně rodinné drama, na druhé straně studie radikální proměny jedince pod vlivem extrémních okolností, dále komentář k soudobé společnosti a nakonec kriminální drama/thriller. Problém je, že kromě zpracování bodu číslo dva - a zčásti také jedna - seriál silně selhává. Postřehy k aktuálním problémům svazujícím dnešní svět se objevují spíše nahodile a působí dosti povrchně. Kriminální rozměr je pak největší slabinou seriálu - příliš se soustředící na efektnost, na vytváření samoúčelného napětí a nečekaného vývoje děje, přičemž často chybí věrohodné rozuzlení situací, což je řešeno vytvářením někdy až moc krkolomných oslích můstků. Nemůžu si pomoct, ale všechny postavy reprezentující zločinný svět, se kterými Walt přijde do styku, působí jako karikatury skutečných zločinců - jednorozměrné postavičky, které mají zaujmout tu zjevným šílenstvím (Tuco), tu jakousi strach nahánějící temnou aurou (Gus) nebo chladnokrevností a charismatem (Mike). Gang nacistů z páté série pak už vůbec nestojí za komentář. Velmi nevěrohodně působí také základní premisa Waltova "podnikání" - fakt, že vyrábí téměř stoprocentně čistý meth. Nedovedu si představit člověka prodávajícího takhle čistou látku, to je jednoduše vyhazování peněz z okna, nemluvě o tom, že starat se s přílišnou péčí o kvalitu produktu v prostředí charakterizovaném de facto konstantní poptávkou nedává příliš smysl ("No matter what we call heroin, it's gonna get sold. Shit is strong, we sell it, shit is weak, damn nigga, we gonna sell twice as much" - Stringer Bell.). Vzhledem k tomu, že nikoliv nepodstatná část děje se točí právě kolem Waltovy schopnosti takto kvalitní látku připravit, je po většinu času těžké brát seriál vážně. Abych nebyl jen negativní, je třeba pochválit tvůrce za obsazení Bryana Cranstona do role Walta - jeho výkon po celou dobu je vyrovnaný a velmi přesvědčivý. Je fascinující sledovat, jak na povrch vyplouvají temné stránky jeho osobnosti plynoucí z dávného pocitu ponížení a nenaplnění mimořádného potenciálu. Stejně tak některé scény konfrontující Walta a členy jeho rodiny zaměřené na spirálu lží, které Walt používá zčásti jako sebeospravedlňující mechanismus, zčásti jako zástěrku svého konání, působí velmi silně. Ale to všechno je dle mého málo na to, aby si seriál zasloužil tak nadšené kritické i divácké přijetí. Jako celek Breaking Bad trochu připomíná filmy C. Nolana - efektní, profesionálně zpracovaná podívaná, která září do dáli, ale pod povrchem je prázdná, přičemž tuto prázdnotu maskuje vytvářením iluzí o komplexnosti a jakési hlubší výpovědi. Ve skutečnosti se jedná o velmi nevyrovnanou podívanou, která nesnese srovnání se skutečně kvalitními seriály.

plakát

Nemoc třetí moci (2011) 

Film, který je zajímavější konsekvencemi pro autorku než svým obsahem a zpracováním. Že ve slovenské justici není vše v pořádku, to je dobře zmapované téma i v českém mediálním prostoru. Pozornost si zaslouží především několik rozhovorů s hlavním aktérem dění Štefanem Harabinem, který se neštítí opravdu ničeho, a záběry z jednání kárného senátu, jež ve světle fakt působí dost zneklidňujícím dojmem.

plakát

O slavnosti a hostech (1966) 

Vrcholný film Nové vlny, ze kterého dodnes mrazí, protože podoba a fungování totalitních režimů se z povahy věci nemění.

plakát

Treme (2010) (seriál) 

Amerika, nebo šířeji pojato starý svět, který douhá léta existoval a dával smysl, pomalu mizí a David Simon je člověk, který na to ve svém díle umí poukázat natolik působivě a komplexně - přitom bez prázdných gest a samoúčelných tvůrčích postupů -, že výsledkem je dílo nutící diváka přemýšlet o světě, ve kterém žije, o tom, co by on sám mohl udělat pro to, aby si tradiční instituce a sociální sítě spojující různé skupiny obyvatel zachovaly svůj účel, svou podobu a funkčnost. Dílo o potřebě být si vědom tradic a historie místa, ze kterého člověk pochází, protože právě to je jeden z hlavních prvků, které formují osobnost jednotlivce. Právě New Orleans zdevastované hurikánem Katrina je pro tento tvůrčí záměr ideální a když se vše spojí s dokonalou jižanskou hudbou a schopností (nejen díky hudbě) přiblížit atmosféru a feeling tradičního centra amerického Jihu, vznikne seriál vysoce převyšující svou konkurenci, srovnatelný jen s jinými díly stejného autora (ne, není to lepší než The Wire :) ). PS: Lucia Micarelli je nejkrásnější ženou široko daleko.

plakát

Televizní společnost (1976) 

Mrazivá satira odosobněného korporátního světa, ze kterého vymizely všechny atributy lidství, jejímž hlavním symbolem je televize - nástroj zotročení a oblbnutí obyčejného člověka. I přes značné stáří je Network velmi aktuální a řekl bych, že pokud ve své době působil či mohl působit jako neradostná vize nepříliš vzdálené budoucnosti, v dnešní obě by diváka měl přimět ptát se, zda již náhodou v takovém světě nežije.

plakát

Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) 

Excelentní analýza nesmyslnosti porotního systému soudnictví, která vydá za všechny odborné debaty na straně jedné, dechberoucí studie lidských charakterů a jejich projevů ve vypjatých situacích na straně druhé. Spolu s výtečnou formální stránkou lze hovořit o klenotu světové kinematografie.

plakát

Televizní noviny (1994) (pořad) 

Když člověk sleduje Televizní noviny, chápe, odkud se berou absurdní zpravodajské scénky ze seriálů typu Simpsonovi nebo South Park. Míra nezamýšlené sebeparodie je někdy opravdu zarážející. Špatný dojem jen umocňuje neuvěřitelně povrchní referování o domácím i světovém dění. Smutné je, že tento pořad má jako hlavní zdroj informací nemalá část Čechů.

plakát

The Wire - Špína Baltimoru (2002) (seriál) 

Nesmírně realistický a přesný portrét moderní (západní) společnosti trpící zásadními neduhy v oblasti několika sfér veřejného života. V průběhu pěti sezon seriál poukazuje na problémy ochromující řádné fungování moderního velkoměsta s nevídanou mírou detailů týkajících se vzájemných vazeb mezi jednotlivými složkami veřejné moci na straně jedné a více či méně organisovaným zločinem na straně druhé. Pozornost je upředena na jednotlivé představitele těchto složek, kteří se namísto správy věcí veřejných (jakkoli nepatřičně to může vyznít mezi pouličními gangstery) zajímají o vlastní prospěch a o přežití ve složitých strukturách klientelistického systému, čímž paralysují fungování veřejných institucí. V raných sériích naznačené problémy týkající se níže společensky ukotvených entit jsou postupem času zasazovány do kontextu vrcholné politiky, respektive dysfunkčního vzdělávacího systému generujícímu stále nové, v řádně fungující společnosti neuplatnitelné živly, čímž se uzavírá několikrát v seriálu předestřená myšlenka bludného kruhu mezi zločinem a jeho z podstaty věci nikdy ne zcela úspěšným potíráním a prevencí. Za velmi trefné považuju vylíčení nejednoznačně vnímaného vztahu mezi věcnou podstatou systému a lidí, kteří jej representují. Je systém nefunkční nezávisle na tom, kdo jej tvoří? Je nevyhnutelné, aby i poctivý a idealistický jedinec časem resignoval na snahu pracovat poctivě a legitimně? V této otázce je seriál spíše pesimistický a nedává mnoho nadějí a důvodů myslet si opak. Velké uznání si tvůrci zaslouží za herecké obsazení - málokdy se vidí tak přesvědčivé, přesné a civilní výkony a souznění mezi představitelem role a postavou samotnou. Nepovažuju za důležité upozorňovat na jedince v opravdu imposantním množství postav, ale jednu výjimku přesto udělám; musím vyzdvihnout Idrise Elbu představujícího elegantního a nesmlouvavého gangstera Stringer Bella. Kdykoliv se objeví na obrazovce, je z něj cítit obrovské charisma a přirozené vůdcovství. The Wire je po všech stránkách vysoce nadprůměrné dílo, které rozdílem třídy převyšuje cokoliv, co jsem dosud mohl na televisní obrazovce vidět a právem si zaslouží označení Nejlepší seriál všech dob.