Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Dokumentární

Recenze (138)

plakát

Banksy: Exit Through the Gift Shop (2010) 

Banksyho terminologií: ,,Ptejte se mě na co chcete, já Vám na nic neodpovím." K dokumentu ,,Banksy: Exit Through the Gift Shop" chybí jakýkoliv manuál. Je třeba, aby si ho filmový divák napsal sám. Výsledkem je sto lidí sto chutí, tedy neexistence jednostranného výkladu. Vystupuje v dokumentu skutečný Banksy? Je či není Thierry Guetta nastrčená, uměle zmedializovaná postavička street artu? Opravdu se přes noc může stát i z potrhlého francouzského pošuka pop artová superstar? Existují skutečné filmové záznamy z průběhu Banksyho sprejování? A co na to Jan Tleskač? Osobně rád věřím své verzi a sice, že Banksy je chlapík, který rád tahá lidi za fusekli, kašle na opulentní výstavy v nóbl galeriích, klidně posadí starého dědulu do stánku a nechá ho prodávat svá díla za 60$ (viz. youtube), má zatracený talent, hbité nohy a jedním nástřikem na zeď je schopen donutit kolemjdoucí k zamyšlení. Ať už je Banksy nebo jsou Banksyové, za mě určitě velký dík! 4*.

plakát

Rozchod Nadera a Simin (2011) 

Bez újmy rozchodit ,,Rozchod Nadera a Simin" nebude obtížné pouze pro ty z Vás, kteří si zapomenete do burky vystřihnout otvory na oči nebo si ji nasadíte obráceně. V opačném případě Vám Farhadiho drama nabídne nenačančanou konverzační podívanou, v níž filmové postavy žonglují se svou pravdou tak mistrně, že i kdybyste se po celou dobu sledování tloukli Koránem do hlavy, nebudete si 100% jistí v tom, koho že je ta pravda pravdovatější. Netuším jestli jsou Nader a Simin podporovatelé vojenského jaderného programu, nemám představu jak dlouho trvá všem těm Ajatolláhům nechat si narůst ZZ Top plnovous, jedno však vím jistě, Íránci píší úžasné scénáře a disponují velmi přesvědčivým hereckým/ nehereckým ansámblem. Ať nejsem nevěřící pes, dávám za 4*.

plakát

Kobry a užovky (2015) 

Nechat se uštknout kobrou, kterou v teráriu vykrmuje Jan Prušinovský není vůbec špatný nápad. Obzvláště dostane-li filmový chovatel plán, že k jed plivajícímu nájemníkovi přihodí snaživou, slizkou užovku. Prosklený prostor je jasně ohraničen. Bude třeba nastavit jasná pravidla. Kdo je bude určovat není jasné. Teplota v teráriu stoupá, plazům se zvyšuje apetit. Kobra jedná na rovinu, vše má v paži - v ocásku. Užovka se snaží taktizovat a častěji převléká kabátek - odumřelou pokožku. Je-li mezi nesourodou dvojici vhozena nějaká ta žabka či hlodaveček, je jasné, že se skla terária pořádně orosí..........Výborný scénář, Haďáci syčí znamenitě. Pochvala za 4*. P.S. Točit ,,Kobry a užovky" Angláni, vyplodí depresivní, šedivé sociální drama. Češi si umí rádi zašvejkovat a tak se divák v kinosále nejednou dobře pobaví.

plakát

Domácí péče (2015) 

V posledních letech jsem se strachoval o úroveň české filmové tvorby, dlužno podotknout, že povětšinou oprávněně, avšak v tomto případě, přehnaná péče nebyla namístě, poněvadž ,,Domácí péče" zahnala všechny chmury. Slávek Horák, byť klučina od reklamy, jasně ukázal jak se dá točit na tzv. vyšší level. Léty vypiplaný scénář je znát z každé minuty, přechody mezi dramatickými a úsměvnými momenty obdivuhodně plynulé, neexhibující práce s kamerou, smysl pro drobné detaily či filmové špíčky (vedlejší role, dekorace, kostýmy,...). Režisér/ scénárista si byl kvalitou své celovečerní prvotiny natolik jist, že se naprosto oprostil i od hudebního doprovodu. Netřeba pomocných berliček jak navodit atmosféru. Ústřední dvojici Mihulová/ Polívka si vystačí pouze se silným textem a dokonale civilním herectvím. Tvůrcům ,,Domácí péče" patří velký dík! Slávek Horák je jako filmové zjevení, které si jednoznačně řeklo o nominaci na Českého lva. 4,1*.

plakát

Spojenec (2006) 

Bankovní loupež Spike Leeho s Vámi naváže spojení již úvodním příchodem ,,malířů" do peněžního ústavu. Až závěrečnými titulky se vzájemný kontakt přeruší a Vy zjistíte, že je ,,vymalováno-uklizeno" (bystřejší poznají zapůjčení hlášky z Lovce hlav). Je libo udělat komerčku či spořku? Zde se Vám nabízí ukázková inspirace jak na to. Otázkou zůstává zda ve výše jmenovaných naleznete tak obsahově zajímavou schránečku jakou byla ta s číslem 392. (Jak o ní lupiči věděli? Nemám tušení. Já vybírám peníze pouze z bankomatu). Clive Owen, Jodie Foster, Willem Dafoe...vlastně jsem ani nezachytil jejich hvězdnou hollywoodskou zář. Na rozdíl od herce Washingtona jim tvůrci filmu nenabízí tolik prostoru. Je to škoda? Ne! Rozhodně ne. Zmiňovaní jsou dobře padnoucím dílkem puzzle do konečného obrazu, stejně jako např. chlapík, jenž nechce vypovídat bez turbanu. Režisér Lee navíc nabídl ještě něco navíc a sice obecnou pravdu, o které ví nejlépe postava ztvárněná Christopherem Plummerem:,, Žádný člověk není tak bohatý, aby si koupil svou vlastní minulost" (Oscar Wilde a opět Belmondův snímek Lovec hlav). ,,Inside man" = jasné 3,8*.

plakát

Za borovicovým hájem (2012) 

Čas ,,Za borovicovým hájem" plyne pozvolna. Tu a tam přijedou světští se svou krepovou, cukro-vatovou podívanou, ale i ti po předvedení nablýskané parády zapřáhnou své maringotky a putují zas o dům dál. Pokérovaný sympaťák Gosling dával tušit, že jeho jízda bude mít docela slušný drive jako ve filmu ,,Drive." SPOILER. Tvůrci filmu se však v necelé půli rozhodli nikotinového Jamese Deana poslat do urnového moto háje a svého diváka pro změnu začít seznamovat s rodinou Cooperových. (Již mistr Hitchcock předvedl obdobný veletoč ve své motelové romanci ,,Psycho", ve které se s námi ústřední hrdinka rozloučí namydlenými zády ve sprchovém koutu). Zádumčivého motorkáře jsem tedy v rychlosti oplakal, protože život jde dál, ale posléze jsem se přistihl, že mi milovník jablek chybí víc a víc. Bradley Cooper svou práskačskou policejní kariérou nedělal žádné přešlapy, vše řešil v mezích zákona, avšak v mých očích příběh ztratil drobet tempo. Vše nakonec v pomyslný kruh uzavřely dětičky obou zmiňovaných, mně to však přišlo jako nedotažená elipsa. Možná, snad, kdyby za kamerou stál Steven Soderbergh (Traffic - nadvláda gangů) nebo Clint Eastwood (Tajemná řeka), mělo by vrstevnaté krimi-drama režiséra Cianfrance 5* jen to fikne. Snaha se však cení, takže 3,6* čili 4 jsou fér. P.S. Ten rty špulící mladík (Cooperův filmový synek), to bylo jako co? Parodie na padouchy ze Scorseseho mafiánek?

plakát

Orphan (2009) 

Pokud budete zvažovat adopci sirotka z Ruska, preferujte raději malého, zarytého komunistu s úsměvem od ucha k uchu, před uvážlivou, zádumčivou ratolestí co sice umí pěkně malovat, ale u které hrozí, že Vás může také pěkně zmalovat. Velmi příjemný, rodinný film se špetkou toho mrazení v zádech. Doporučuji. 4,4*.

plakát

Rambo: Do pekla a zpět (2008) 

Barmská, krvavá mise Johna Ramba rozhodně není filmovou cestou do pekel. Režisér/ scénárista/ herec s pohledem nešťastného baseta a kdo ví co ještě všechno se se svým legendárním hrdinou z Vietnamu popasoval více než na pohodu. Čím je válečník starší, tím více by tlachal a rozumbradoval o bezpráví ve světě či nesmrtelnosti chrousta, posléze si však naštěstí uvědomí, že od toho tu přeci není, vztyčí hlavu, do svých svalnatých, žilnatých pazourů drapne svůj toulec s oštěpy a bez servítků jde řešit problémy nikoli slovy, ale pořádně bolestivými činy. John Rambo je legenda a proto mu rád odpustím nejednu minelu, jelikož vím, že i přes jeho chyby, minimálně jeho střely vždy najdou svůj cíl. Pokud se Rambo dostal ,,Do pekla", klidně uvítám jeho návrat ,,Zpět." 3,7*.

plakát

Rambo: První krev (1982) 

,,První krev tekla mně, ne jim," žaloval jsem s brekem mamce. ,,A navíc byli to kluci ze druhého stupně, minimálně šesťáci," dodal jsem dotčeně. Mamka se na mě rozlobeně podívala a pravila: ,,Posero, vezmi si tady tu strejdovu ohranou VHS-ku se Stallonem a mazej se něco přiučit. Pokojík si nech pootevřený, chci vidět jak u filmu klikuješ." Pravda, strejdova VHS-ka s vietnamským veteránem nebyla nejlepší kvality, ale při troše soustředění v pauzách mezi kliky jsem Johna Ramba podle nože hravě rozpoznával. Byl to klaďas, neohrožený válečník, zkrátka chlap! Rambovo ,,lesní trampování" na mě udělalo neskutečný dojem. S protivníky si pohrával jedna báseň a mně to ani trochu nepřišlo uvalené. ,,Vždyť ten John je stejný charakter jako náš pionýrský vedoucí Láďa", pomyslel jsem si a ke klikům si s chutí přidal ještě sklapovačky. Závěrečná spanilá jízda městem na můj vkus až přespříliš vybuchovala, ovšem tato skutečnost pramálo změnila mé předsevzetí, že od zítřka....ne za týden, budu minimálně stejně dobrý jako náš Láďa. Vrátil jsem mamce VHS-ku a odhodlaně vyšel vstříc těm namachrovaným šesťákům. ,,Rambova první krev" byla, je a bude vždy tou jedničkou.

plakát

Spása (2014) 

,,Western" nemusí automaticky znamenat rovnítko ,,made in USA." Jak vidno, také Dánové umí prohnat velkou dávku střelného prachu ústím hlavně. Snímek ,,Salvation" nenabízí žádnou spásu či přelom v daném žánru. Ostatně proč? Je to poctivá, čistokrevná, pistolnická záležitost, ve které není čas na velké mudrování, zato kolty čeká pořádně krvavá šichta. Kdyby neostřílený, nevystřílený jedinec zažil v 89 minutách tolik utrpení co drsný, málomluvný seveřan Mads Mikkelsen, pískl by na opodál stojící drožku a raději se kvapem nechal odvézt k nejbližšímu felčarovi, aby si udělal klystýr. Ne pro každého je Amerika země zaslíbená. Pokud tedy nechcete přijít o krásnou ženu, malého synka, správňáckého bráchu, Divokému západu se širokým obloukem vyhněte. Doporučuji. 3,9*.