Mertax

Mertax

Ms. Film

okres Praha

homepage
Jabber: Jabba Hut?

179 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 10 15 19
    • 21.7.2017  23:27

    Skvělý Serkis a triky zase o něco dál. Těžko se však dá zopakovat onen údiv, kdy příslušníci rodu Homo sapiens sapiens lovili na podlahách kin své čelisti, když se na konci původní Planety opic dozvěděli šokující zvrat. Válka o planetu opic Matte Reevese, který točil i dvojku, žádné podobné překvapení nenabízí. Utlumuje témata, která zaktualizoval zejména první díl (práva zvířat) a soustředí se na příběh jedince. Překvapivě se jedná o téměř komorní snímek, ve kterém většinu stopáže sledujeme detaily na tváře hominidů, které vede Caesar. Nevydává se tak cestou typického letního blockbusteru na jedno zhlédnutí, ale rozhodně není filosofickou sci-fi velikosti třeba 2001: Vesmírné odysey. Je však na jednu stranu obdivuhodné, jak moc se film se 150milioným rozpočtem soustřeďuje na dialogy a emoce./// Poněkud velkohubě se režisér hlásí k inspiraci Kurosawovými samurajskými eposy a westerny s Eastwoodem, z nichž čerpal téma vnitřního konfliktu hlavního hrdiny. Chytrý šimpanz se totiž během měsíců dostal od znakové řeči a holých vět k složité větné syntaxi, což má demonstrovat vývoj jeho mozku. Spolu s rozvojem řečové centra dochází i k duševnímu vývoji, což je zajímavé sledovat./// Plukovník na rozdíl od vůdce opic nemá na plátně dostatek prostoru, aby jeho postava působila plastičtěji. Harrelsonova herecká kreace je poněkud přepjatá a nepomáhají ani okaté odkazy na postavu plukovníka Kurze z Apokalypsy. Kdyby to náhodou divák minul, zabere kamera nápis „Ape-calypse Now“ hned několikrát, což působí spíše směšně./// Stopáž filmu je dlouhá. Minuty navíc jsou patrné zejména tehdy, pokud čekáte akční sekvence. Ty ve filmu téměř absentují, resp. jsou velice krátké, takže je dobré se nenechat zmást trailery. Je však logické v záběru trilogie očekávat střet, ten se však odehraje spíše v rovině slov, kdy plukovník vysvětluje zajatému Caesarovi svůj ďábelský plán. Mezitím jsou ostatní opice nuceně nasazeny a je vidět, že velitel si užívá vedení svého malého koncentráčku. Reeves, který je zároveň spoluautorem scénáře, se snaží plukovníkovi vtisknout rozpolcenost a lidskost, které má paradoxně více Caesar. Trochu rušivou volbou, která měla odlehčit Caesarovu bolest a zoufalství z toho, že on válku nechce, ale musí bojovat, bylo napsání šimpanze-baviče. Tuto roli zastával v jedničce občas orangutan Maurice, teď je to starší lidoop, který žil dříve v zoo, nemluví tak dobře jako Caeasar a je celkově hloupější. Z toho pramení většina vtipů, které však až příliš narušují vypjatou atmosféru. Tyhlety opičky si zkrátka mohl Reeves odpustit. [Kino, 2D s titulky]

    • 24.6.2017  00:05
    Smrtihlav (2017)
    ***

    Anthropoid i Atentát se v lecčem zcela vědomě odchylují od faktů a je třeba respektovat tvůrčí licenci a ptát se nikoliv potom, proč má padák jinou barvu, ale jakou funkci tato změna ve filmu má. Pokud tedy nemluvíme o jednom z prvních zpracování atentátu, kterým byl Hitler’s Madman (1943), v němž útok probíhá v lese a Heydricha zastaví žena na kole :). Tady je jasné, že tehdy nebyl dostatek informací. Smrtihlav se svou strukturou narace zásadně odchyluje od tradičního vyprávění, což může na některé působit poněkud neumětelsky. Opak je však pravdou, neboť snímek vykazuje promyšlené postupy uměleckého filmu, kdy si například musíme kvůli výpustkám domýšlet děj. Snímání pak vykazuje zřetelné impresionistické rysy, protože sledujeme spíše pocity a nálady než jen řetězec událostí, v němž jedna scéna zřetelně navazuje na další a osudům zásadních postav se dostává rozuzlení. Mnoho figur z odboje se ve filmu jen jakoby míhá nebo jejich osud sledujeme v závěrečné krátké montáži beze slov, kterou doprovází vážná hudba. Většině scén vévodí klavírní, houslové či varhanní skladby, které téměř vždy vhodně dokreslují atmosféru dané scény, aniž by zneužívaly tklivých melodií pro otravný patos. Heydrich ani na smrtelné posteli nepřichází se zásadním prozřením, jeho ženě se nedostane uspokojujícího ujištění. Scéna končí horečnatým pohledem na rozmazávající se obličej Himmlera a jeho děsivý knír./// Ani Jimenez se vedle režisérů Sequense a Ellise v závěru nevyhýbá touze po větší akci, když parašutistům dává do ruky automatické zbraně a šíří tak mezi diváky letitý mýtus dál. Vhodnou změnou příběhu však byl důraz na vznik přátelství Gabčíka a Kubiše, které tak rámuje film skrze neověřitelnou historku o jejich setkání. Tato volba pak má zcela logicky za následek, že oba muži končí svůj život bok po boku v kryptě, ač realita byla odlišná. A na závěr jeden historický fun fact. Heydrich, respektive jeho řidič, by za předjíždění zleva (tramvaje č. 14 dostal) nejmíň 7 bodů. Poučení? Předjíždět se setsakra nevyplácí… 70 %. [Kino]

    • 23.6.2017  23:08
    Okupace - Série 1 (série) (2015)
    ****

    Dějové výpustky mezi jednotlivými díly bohužel nepůsobí jako součást promyšlené struktury vyprávění, ale jako scenáristická nedbalost. Kluk hodí Molotovův koktejl na restauraci a v dalším díle žádná reakce? Ředitelka PSD v noci jede za hledaným člověkem a vymluví se z toho? Druhá polovina řady je výrazně slabší. Premiéra zase chtějí unést a nejzajímavější postava je odstraněna. Osobní linie jsou nezáživné (vážná nemoc, nevěra) a nedaří se postavy řádně vykreslit. Kdyby se tvůrci drželi striktně roviny politického thrilleru s extra aktuálním tématem expanzivního Ruska, mohla to být seriálová událost roku, takto je to jen solidní seriál se štědrým rozpočtem komerční norské TV, o kterém si můžeme nechat zdát. 70–75%. [V originálním znění]

    • 29.5.2017  22:36
    Transparent (TV seriál) (2014)
    ****

    Tématem moderní a originální seriál, který očividně pro trans komunitu hodně udělal, soudě tedy podle proslovů tvůrců a herců na různých výročních cenách. Obsazení je sympatické, Tambor našel svou životní roli, dialogy jsou nenásilné. Transparent pro mě však není transcendentní zážitek ani intenzivní dramedie s pronikavým humorem, jak hlásají zahraniční recenze. Jde spíše komorní seriál s příjemnou atmosférou, u kterého však postrádám nějaké zásadní konflikty. P.S. Trochu násilně podané (viz obě dcery) je však sdělení, že jsme vlastně všichni bi, jen to potlačujeme do naší třicítky, v horším případě čtyřicítky.

    • 21.2.2017  23:09
    John Wick 2 (2017)
    ****

    Christian Grey si může své pomůcky strčit pěkně hluboko. John Wick je totiž pravým ztělesněním ženského snu. Milující partner, který se pro lásku vzdá prestižního a výdělečného zaměstnání. Člověk, který se láskyplně stará o své štěně, ale také extrémně schopný a silný muž, který pomstí narušení vaší památky a k tomu ještě mluví plynně několika jazyky a umí se oblékat! Pro muže tu jsou zase palné zbraně, rychlá auta a přitažlivá žena, která vám nemůže odmlouvat, neboť je němá./// Ale dost vtipků. Dvojka přináší všechny atributy, kterými se jednička stala zjevením v akčním žánru. Dočkáme se tedy znovu nabitých akčních scén, které jsou naprosto přehledné, a samozřejmě nekompromisního hlavního hrdiny s bolestí v srdci a psem po boku. Nahlédneme více do tajemné mytologie zabijácké subkultury a sítě hotelů Continental, kterou Kolstad rozvádí do neskutečně absurdních, ale vzrušujících rozměrů (ti bezdomovci!). Vrací se svérázné postavy jako úslužný recepční, chápavý policista nebo korektní manažer, které v prvním díle zaručovaly, že Stahelski vše pojímá se zábavnou nadsázkou a prokládá strohými dialogy, které však řeknou více než tisíc slov. Dvojka je snad ještě stylovější a co do interiérů promyšlenější. Finále se odehrává v prostorách modernistické výstavy se zrcadly a rudým nasvícením, a to dohromady se stylem snímání vypadá, jako kdyby chtěl režisér přímočarý akčňák povýšit na umění, což nadšeně přijímám. Záporák vypadající jako Pavel Kříž zamlada se však Nyqvistovi nevyrovná a dlouhá sekvence z klubu zůstává nepřekonána, neboť akce je nyní více rozkouskovaná a určité věci se opakují. Když jde však o film, který točí stunt-double Nea, vyzvání v něm černé pevné linky a Reeves se později setká s Fishburnem na střeše, aby prohodili pár slov o „choice“ a „the one“, telelíte se blahem. [Kino]

    • 9.2.2017  23:58

    Sodoma a Gomora pro nenapravitelné romantičky, které věří, že narušeného a v mládí zneužívaného sadistu změní láska a bude pečlivě a nesobecky dbát na dlouhou předehru. Pokud přijmete i podruhé hlavní nonsens filmu, kterému říkám „něžné znásilnění“, jednička vás nějak zásadně nenudila a knižní předlohy vás bavili, nemůžete být příliš zklamání. Pokračování však je o úroveň slabší, neboť koncept zromantizovaného poznávání BDSM světa už zopakovat nešlo a přichází dvouhodinové rozjímání takřka nad ničím. Chybí zásadní dějové konflikty a de facto i jakýkoli ucelený příběh, který se snaží suplovat vedlejší linie o bývalkách a nahodile působící scény, které jen nafukují stopáž. Je paradoxní, že přes marketingovou kampaň „Už žádná pravidla“ a dobrovolný návrat Anastasie do vztahu jsou hrátky ještě mírnější a nenápaditější. Když se totiž konečně odeberou do červené herny, Grey ji *spoiler* postříká, chvíle napětí.... olejem! A to je skoro vše. Potenciální erotiku naprosto maří popové písničky, které se hlasitě rozezní pokaždé, když jeden z herců ukáže kus kůže. Nicméně faktem je, že Dornan od jedničky nabral více svalů, získal mužnější rysy v obličeji a nechává si strniště, takže občas je nač se dívat. Nejsem si tentokrát jistá, zda jde v rámci franšízy opět o dokonale vytěženou zakázku, která bude mít své publikem jisté a naplní kapsy producentům, nebo už si divačky ten filmových výprask líbit nenechají. 30 %. [Kino].

    • 1.2.2017  23:54
    Moonlight (2016)
    ****

    Na teprve druhý celovečerák jde o velmi zručně zrežírované drama s promyšleným snímáním od dosud totálně béčkového kameramana. Moonlight je citlivě natočeným příběhem o tom, že i ten největší svalovec má citlivou duši a musí nakonec odložit svůj zlatý chrup. Velkou oporou filmu jsou všichni představitelé Chirona včetně mladého 50 Centa./// Rozdělení života hlavní postavy na tři etapy po cca deseti letech svůj smysl má, ale eliptické vyprávění moc neumožňuje k postavám přilnout. Emoční dopad na mě osobně tak byl poměrně malý. Nemohla jsem se zbavit pocitu, že Ali a další zmizeli příliš brzy. Konstantou zde zůstává na cracku závislá matka, která zklamala ve své zásadní úloze, působí však mírně ploše. Když by člověk chtěl být cynický, dalo by se říct, že Jenkins si odškrtal hned několik atributů, které si možná trochu hlasitě říkají o ceny a pozornost. Černoch z nižší sociální vrsty? ✓. Matka na drogách? ✓. Queer tematika? ✓. Šikanovaný introvert? ✓. ♫ Every Nigger is a Star. 70 %. [Kino]

    • 29.12.2016  14:02

    Hoši, klid. Kdybych chtěla být zlá, mohla bych napsat něco o tom, že je to zprasený mix Matrixu a danbrownovských slátanin, ale vidím za filmem hodně námahy a piplání. Kurzel pokračuje ve svém výrazném vizuálu a opět nabízí fantaskní výjevy a mluvné postavy, kterým zůstala shakespearovská serióznost. Přibyly parkourové honičky jako v Princi z Persie, ale celková atmosféra je opravdu smrtelně vážná, co může ve spojitosti se zápletkou o Rajském jablku (zdravíme Anděla Páně 2!) působit směšně. Oceňuji však, že tahle videoherní adaptace neotravuje neustálými vtípky a má nějaké myšlenkové podhoubí, byť nedostatečně rozvinuté./// Bohužel je motivace hlavní postavy podobně nepropracovaná jako v prvním díle série AC. Postavy zbytečně deklamují věci, které jsou zcela zjevné (viz scéna s obrazem, kdy musí být řečeno, že na plátně hoří oběti inkvizice, kdyby si třeba někdo myslel, že v sídle templářů je malůvka fajrujících vater na buřty). Neuspokojivé je také vykreslení ostatních asasínů v Abstergu, které vyvolává mnohé otázky. (To jsou všichni mistři bojových umění? Proč je tedy hlídají obyčejní sekuriťáci z Tesca? Proč jsou v objektu zbraně jejich předků?)./// Lze také namítat, že Kurzel volí jen akční scény bez širšího kontextu doby, které poněkud nelogicky utne v nejnapínavějších momentech a už se k nim nevrací. Kameraman (Temný případ, Macbeth) si až příliš potrpí na příšeří (3D nebrat!), a to mají ještě postavy kapuce, ale honičky a souboje jsou vzrušující a dynamické. Nechybí známé herní atributy jako vystřelovací dýky nebo skok důvěry, aniž by z toho byl úslužný fanservice jako třeba v Rogue One. Fassbender chce chvíli Cotillardovou uškrtit, vzápětí s ní koketuje a na konci si nesmyslně strhne tričko a připojí se k Animu, ale i přes vyjmenovaná negativa v tom nelze nemít zalíbení a říkejte tomu třeba guilty pleasure, byť to není béčko. AC je mixem artu s nekomunikativními postavami a detaily na tváře postav a blockbusteru za 125 milionů $ a já doufám, že existuje nějaký Director’s cut, který oba přístupy dá spojí mnohem lépe, o čemž částečně svědčí původní sestřih. P. S. Výborná je zneklidňující hudba od režisérova bratra, Kanye naštěstí absentuje. 70 %. 🍎 [Kino 2x, 2D, 3D s titulky]

    • 14.12.2016  23:31

    The Force is not strong with this one. [Kino, 2D s titulky]

    • 1.12.2016  17:23

    Opět dorazila vánice zvratků, smršť nadávek a místo vůně vaječného koňaku je cítit odér kocoviny. Všechno je zase špatně, ale tentokrát už to není taková zábava. Shrňme to písní v duchu filmu, tedy nevhodnou pro děti! ♫ Rolničky, rolničky, kdopak vám dal hlas? Kašpárek Tony Cox nebo Santa Claus? Rolničky, rolničky, co to zvoní v nich? Thortonovy kurvičky, Vánoce a sníh. ♪ Zvonky loňských let, rozezvoňte svět, těm co už jsou dospělí, vraťte prachy zpět! Zmáčkne stehýnka, stačí chvilinka, vzpomínka na těsnou řiť, v srdci zacinká! ♪ Sláva už je sníh, jedem na saních, postavy si melou své, jenom divák ztich. Kouká na obraz, znuděn nadoraz, co to slyší v rolničkách? Na co vzpomíná? ♪ Na jedničku. [Kino]

    • 23.11.2016  23:32

    Kdyby všichni teplí návrháři točili takové filmy, bylo by na co každý měsíc s radostí chodit, byť je někdy Fordova stylizace poněkud přepjatá, žánrově je snímek až příliš rozkolísaný a utvrzuje ve stereotypech týkajících se smetánky a vidláků. Film má však své trýznivě nepříjemné sekvence (auto), hypnotické momenty, zábavně rozevlátou úvodní scénu s vícero vrstvami, dobrý soundtrack, skvělého Shannona a paralely, o kterých můžete ještě dlouho přemýšlet./// Apartní kostýmy Phillipsové, která pracovala s Fordem už na Single Manovi, sice až příliš okatě kopírují životní styl postav a jejich pocity, ale je za nimi vidět hodně práce. Režisér totiž odmítl použít oblečení ze své kolekce, v níž šaty stojí jako byt na maloměstě, a také jiné značky, byť závěrečné titulky děkují Pradě, Chanelu a desítkám dalších./// Může se zdát, že Ford jen zachycuje odvěkou pravdu, že rozchody/rozvody bolí a že jen kopíruje filmy o pomstě bývalým partnerům, nebo že se snaží předat myšlenku odpuštění, ale podle mého velmi přesně zachycuje hned několik situací a složitých pocitů zároveň. Jednak to, jak velký vliv v otázce vztahů, může na člověka mít okolí, dále to, že stále hledáme něco lepšího, aniž víme přesně co. A do třetice: jak moc někoho milujeme, tak moc ho pak i nenávidíme celé roky, ba dekády, než se v nás pak něco zlomí a konečně otočíme list, ať už doslova jako Edward, nebo obrazně. Takže interpretace, že Edward skončil jako jeho knižní předobraz, je podle mě lichá. [Kino]

    • 16.11.2016  18:50

    Retro variace na Pokémon Go má na 133 minut příliš řídký příběh, v němž se bez jakéhokoli rytmu střídají strašidelné, destruktivní (překvapivě ve velkém měřítku) a humorné scény. Redmayne coby magiozoolog sice odložil šaty dánské dívky, ale zůstal mu zjemnělý hlásek, stydlivé odvracení zraku a nepřítomné pohledy na hranici snesitelnosti. Ztrápený záporák je odhadnutelný už od prvního záběru, v němž vidíme jeho zmučený výraz a účes podle hrnce. Politická linie působí násilně a kouzly se trochu šetří, i když se občas podaří navodit atmosféru magického světa. Nejvíce utkví nečar (Fogler) a s ním flirtující nitrozpytka (Sudolová), zelená odrůda Groota a zábavný hrabák ve zpomaleném záběru, který by snad stál i za 3D, na které mimochodem dohlížel Heyman (Gravitace). *Velký spoiler* Při závěrečném zvratu zalitujete, že sympatického Farrella nahradil odulý Depp s vizáží kolotočáře, na němž je nejděsivější jeho blond přeliv. 55 %. [2D s titulky, kino]

    • 9.11.2016  23:53

    Gibson se po 10 letech vrátil, aby natočil jeden z nejlepších válečných filmů posledních let. Sebejistá režie, která nabízí vtahující scény z pekla bitvy, a zároveň slzopudný příběh o odvaze, přátelství a vnitřní síle bez laciného patosu. První třetina à la filmy z 50. let, kdy Doss poznává svou lásku, je sice o něco delší, než by bylo nutné. Avšak běloskvoucí scény z nemocnice, kdy se pár seznamuje, pak o to více kontrastují s utrženými končetinami, ohořelými těly a nabroušenými bajonety, kterými se však režisér samoúčelně neopájí. Gibsonovi je bayovský patriotismus vzdálený včetně ukňouraných konverzací vojáků a přílišných zpomalených záběrů. Garfield se na rachitického vojína perfektně hodil, byť někdy působil příliš nablble, Vaughn poprvé dokázal, že umí i vážné role. Téměř neznámí scenáristé napsali i několik solidních fórků a zkrátka výsledek, který stál 40 milionů, vypadá na mnohem víc./// Příběh se v otázce, proč nechce Doss nosit zbraň, oddaluje od skutečnosti – jeho volba primárně vychází z traumatizujících zážitků v rodině, nikoli z příslušnosti k církvi. Postava je tak vstřebatelnější pro více diváků a její činy, ač místy na hranici uvěřitelnosti, působí věrohodněji. Tomu pomáhá rozumné rozhodnutí tvůrců, kterým bylo nezahrnout do filmu veškeré Dossovo hrdinství (zachraňoval i mimo Okinawu), což by šlo jen stěží natočit bez obvinění z přehánění či patetismu. Škoda poněkud přehnané finální scény, v níž se Gibson nedokázal vzdát okaté symboliky, čímž ostatně potrvrzuje, že nedokáže a asi ani nechce být nestranný./// Není to vypravěčsky rafinované, ukazuje to lásku a hrdinství jako z plakátu, ale tak dojatá jsem nebyla od Návratu krále. P.S. Milovníkům různých (nad)interpretací doporučuju sledovat postavu nabušeného vojáka jménem Hollywood, který všem ukazuje své koule, ale na bojišti je zbabělcem. 90 %. [Kino]

    • 9.11.2016  23:11
    Příchozí (2016)
    ****

    Krásná sci-fi s jímavým poselstvím pro jedince i společnost. Zneklidňující snímek, který však téměř po celou dobu pracuje až s dětskou fascinací ženské hrdinky cizími bytostmi à la Kontakt či Propast, a konečně film, ve kterém mimozemšťani nekomunikují v angličtině a nemají dvě nohy. Ostatně scény s dorozumíváním, které je pojato opravdu originálně, jsou těmi nejlepšími částmi filmu. Čím míň však víte, tím lépe, takže škoda dosti spoileroidního traileru. Pohyb lodí, respektive jejich snímání je ve velmi utlumeném stylu, což je opravdu osvěžující v porovnání s blockbusterovým pojetím nablýskaných plavidel s kanóny a výbuchy./// *Mírné spoilery* Když už začínají flashbacky na dceru lingvistky mírně nudit, ukáže se, že struktura vyprávění není tak prostá, jak se zdá. Když už se příliš vrší vojenská klišé, kdy Rusové zabíjejí vědce a velmoci zbrojí, přichází film se zvratem tak naivně absurdním, že by se cynik smál. Avšak tahle vizuálně vytříbená a herecky velmi dobře zvládnutá (zejména Adams, méně už opuchlý Renner) sci-fi je tak přesvědčivá, že by toho generála Čínské lidově-osvobozenecké armády asi opravdu dojala. 85 %. [Kino]

    • 22.10.2016  17:30

    Ve všech ohledech nezajímavý, průměrný a předvídatelný film, který nemá jediný zapamatovatelný moment, natož scénu, nebo alespoň hudební motiv. Oproti jedničce značný propad a žánrový posun k jakémusi krimi dramatu se špetkou akce a melodramatem na konci./// Z Reachera je ze Zwickově podání člověk bez jakékoli osobnosti, motivací a zájmů. Je tulákem, který spal s tolika šlapkami, že by si je dle jména a fotky očividně ani nevybavil. Tak aspoň že dbá o dentální hygienu, když už nic jiného./// Cruisovo charisma však stále je cítit, a to i pod nánosem lejn v podobě kostrbaté zápletky, nezáživná akce bez nápadité choreografie, nevýrazného záporáka beze jména (!), stárnoucího hrudníku ve zbytečných nahoře bez scénách, nevýrazné Smuldersové a kýčovitého konce. Jacku, nevracej se! 50 % [Kino]

    • 28.9.2016  22:54
    Anthropoid (2016)
    ****

    Režisér se rozhodl pro film založený na skutečnostech, nepodsouvá nám dokument ani vypiplanou rekonstrukci jakou je např. Let č. 93, takže nemá smysl se zaobírat různými anachronismy nebo smyšlenými postavami. Nacisti zůstávají pouze anonymním, leč všudypřítomným nebezpečím, neboť je příběh vyprávěn výhradně z hlediska parašutistů. K atentátu totiž dojde zhruba po hodině, což však není příliš času na to, abychom se s postavami a jejich emocemi seznámili, ale režisér se snaží k představeným figurám vracet v poslední třetině filmu. Charakterizace parašutistů samotných je spíše jen načrtnutá, ale skrze několik krátkých scén, kdy muži zapochybují, dodává režisér léta glorifikovaným postavám, které jsou pro mnohé synonymem velkého hrdinství, rozměr lidské slabosti./// Známosti obou protagonistů působí poněkud vynuceně a Geislerová je na roli přestárlá. Dalším minusem je fakt, že britští herci svou angličtinu přizpůsobili tuzemské „čengliš“. Když se tak Dornan s Murphym představují jako čeští výsadkáři s rádoby českým akcentem, působí to nepatřičně komicky a sál se směje. Je to však možná lepší řešení, než kdyby byli všichni Češi předabováni, neboť postsynchrony nepůsobí nikdy dobře. Pokud odhlédneme od přízvuků, podávají všichni herci věrohodné výkony a některé možná překvapí, že pan Sadistický bičík dokáže skutečně dobře hrát./// Ellis nasnímal Anthropoid podobně jako svůj předchozí snímek. Obraz je tak v neustálém pohybu a kamera v polodetailech těká i při dějově klidnějších scénách. Mistrovskou sekvencí je boj v kostele. Postavy již nemluví a na řadu přichází nesmírně autentická a syrová přestřelka, v níž vzduchem létají granáty, kulky a kusy masivního kostelního zdiva. Perfektně sestřihaná akce zůstává po celou dobu přehlednou a nesmírně napínavou, i když víme, jak to dopadne. K intenzivnímu zážitku nepochybně přispělo obrovské plátno velkého sálu s bezchybným ozvučením. Parašutisté si nevyměňují pro americké válečné filmy typické vlastenecko-heroické repliky a ani nevzpomínají na své rodiny. Anthropoid zůstává téměř úplně prost patosu (výjimkou je např. scéna, kdy k odbojářům vtrhne gestapo za doprovodu tklivé houslové skladby), a pokud by někomu ona známá věta „Jsme Češi! Nikdy se nevzdáme se, slyšíte? Nikdy!“ připadala zbytečně kýčovitá, už je z něj asi cynik, který si nedokáže představit, že film by v rukou blockbusterového rutinéra nebo podfinancovaného českého filmaře dopadl o poznání hůře. [51. MFF KV]

    • 24.8.2016  16:44
    Ben Hur (2016)
    **

    Ubíjející, neinvenční, předvídatelný a otravně hlasitý jako bubnování pro veslující otroky v podpalubí. Nelze říct, že herci by byli špatní (Huston prokázal své kvality jako válečný veterán v Boardwalk Empire) a dialogy křečovité, slabinou jsou obměny v příběhu, které filmu ubírájí emoce. Hur už není obětí nešťastné nehody a bezpráví a k tomu vyprávění spoléhá opakovaně na prvek náhody. Legendární závod čtyřspřeží nepřenáší nic, co bychom neviděli třeba už v černobílé verzi z roku 1925. Nové zpracování je dokonce krotší než Wylera verze s Hestonem, chybí tak zobrazení krutosti a surovosti v cirku a film ani nedokáže prodat fakt, že kvadrigy skutečně řídili herci. Kamera se i v klidných scénách zbytečně klepe a střih je někdy skutečně podivný, což dokazuje poněkud komická scéna s Ježíšem, který uprostřed tržiště vyrábí nábytek. Prefekt Gratus je nesmyslně vyměněn za Piláta Pontského, který se ve filmu s Kristem (konečně ho nehraje běloch) ani nesetká. /// Film, který neutáhnou ani čtyři koně neboli 🐎🐎🐎🐎, když to má ten rating pro mladé. [IMAX, 3D, titulky]

    • 15.4.2016  15:42
    Zlatá mládež (TV pořad) (2015)
    ****

    Tak pokud se podíváme na zdejší komentáře, Zlatou mládež tvoří: rákoska courající po mole, falešně přirozený damák, nestandardně orientovaný chlapec alias bukanýr zostuzující gaye, budoucí politický trafikant a ku*vička. Některá pojmenování pobaví, jiná méně, každopádně by si někteří mohli odpustit nesmyslné a trapné výkřiky o koncesionářských poplatcích, protože ČT zkrátka nemůže a ani nemá vysílat (viz její statut) jen dokumenty o našich vysloužilých pilotech v RAF nebo cestopisy s Bartoškou z dob, kdy měl ještě pár plicních sklípků zdravých./// Celkově sice seriál spíše utvrzuje v stereotypech a předsudcích, než aby je rozbíjel, byť se mu to občas daří. Dalo se předpokládat, že tito účinkující budou dělat problémy, ale v docu-reality nikoho nezajímá rozumná mládež, která to má v hlavě srovnané a není zhýčkaná penězi a komfortem./// Situace, kterým je skupina vystavena, jsou pestré. Mládež však není motivována tresty ani odměnami, tvůrci je tak nechají odjet z Chánova do hotelu, z lesa do hangáru. Chybí tomu pak napětí a grády./// Beru zpět, vojenský výslech, když se jedna sesypala a ostatní si taky částečně sáhli na dno, byl nečekaně drsný na první veřejnoprávní! Zlatá mládež v rámci skromného počtu dílů nabízí výzvy pracovní (jatka), fyzické (výcvik), sociální (Chánov) nebo emoční (domov důchodců). Vzhledem k délce natáčení výsledná stopáž neposkytuje dostatečné odpovědi na řadu otázek. Pracovali opravdu týden? Kde jedli? Co dělali večer? O čem se bavili? Proč jim nechali notebooky? Směli chodit po práci, kam chtěli? Když už začínají aktéři konečně komentovat zajímavá témata nebo čerstvé zážitky, díl končí. Prostor není věnován ani sporům mezi účinkujícími, takže pokud to má být reality show, je to nedomrlé. Jestli to chce být dokument, je pak chudý na informace. Celkově je to však zábavné a myslím, že pro mnohé i podnětné, protože pořad zkrátka vybízí k tomu, abychom konfrontovali sami sebe s otázkou, jak bychom se v daných situacích zachovali my. Ovšem nečekejte skutečnou zlatou mládež, ta vypadá jinak. Kvůli dvacce sem si zničil boty za dva tisíce.

    • 30.3.2016  17:37

    Nejdůležitější a zcela kruciální kvestii, kterou vyvolává toto komplexní, postmoderní a hluboce filozoficko-nábožensko-psychologicko-politické drama, je: „Proč ku*va Superman v zimě nosí čepici?“/// Mohl film, primárně zacílený na náctileté, jehož předlohou je nejznámější mainstreamový komiks a který točí režisér nevyrovnaných výkonů, dopadnout výrazně lépe? Těžko. Scénář sice obsahuje zajímavá témata (např. mesiášský komplex nebo rovnost před zákonem), ale poněkud se svou ambiciózností ničí, výsledkem je tak poněkud nabubřelý a až příliš seriózní trhák, který by udělal lépe, kdyby myšlenkovou nadstavbu nechal stranou a nabídl víc zábavy. Hudba je řízná a amazonský motiv Wonder Woman obzvlášť, herci až na otravného Eisenberga solidní, ale akční scény jsou bez nápadu (jediná dobrá, v níž jde Batman pro kryptonit, je snová), zápletka je i po hodině (!) k nenalezení. Obdivovat Batmanovu tradičně velkou bystrost, inteligenci a zdroje nelze, neboť z něj scenáristé udělali zmanipulovatelného troubu. Nezbývá než alespoň vzpomínat na montáž, v níž cvičí s pneumatikou, a s mlsným pohledem přemýšlet, jak se tak obří hruď vůbec vešla do záběru. 70 %. [Kino, 2D s titulky]

    • 21.3.2016  22:50

    ✡✡ [Febiofest]

    • 20.3.2016  14:48
    Deadpool (2016)
    ****

    Váš přátelský soused? Ne. Tak tichý ochránce a bdělý strážce? To sotva. Princ Asgardu? Ani omylem. Deadpool není žádný superhrdina, ale antihrdina, který jedná z čistě sobeckých pohnutek. Přístupnost R umožnila otevřený sexuální humor a situace, kdy si ani Deadpool nemůže být jistý, že jeho pozadí zůstane, ehm, netknuto. Čeká vás téměř nonstop vypouštění vtípků oplzlého, ale i popkulturního charakteru, kdy se dočkáme zmínek o sérii Blade, Vetřelec nebo Celine Dion. Pokud však budete pozorně poslouchat, všimnete si, že řada osob byla lokalizována do češtiny, takže se u nás například méně známý zpěvák mění na Justina Biebera. Na jeden dobrý vtip však Deadpool vypustí pět slabších, navíc jejich timing není vždy nejlepší. Zároveň to ale koresponduje s charakterem tohoto červeného degeneráta, který neustále mele, protože nás chce pobavit, případně znechutit, ale hlavně pro to, že mentálně není v pořádku./// Nejnápaditější (kromě zdařilého marketingu filmu) je úvodní sekvence, kdy kamera projíždí „zmrazenou“ scénou v havarovaném autě. Do ní hraje romantická píseň Angel of the Morning o loučení se s milencem, jehož význam pochopíme později. Deadpool je totiž vyprávěn nelineárně a přepíná mezi dvěma časovými liniemi, což postava komentuje stejně jako produkci filmu nebo hollywoodské blockbustery obecně./// Nekončící smršť legrácek se po čase stane otupující. Finále končí zcela očekávatelně a nezakryje to ani Deadpoolův komentář nad jízdou kamery či erotická narážka. Tím, že na klišé explicitně upozorníte, ještě neznamená, že zmizí. Každopádně Reynolds je ve své roli zábavný a Miller se v rámci žánru uvedl tak dobře, že má na koks až do konce století. 70–75 %. [Kino, IMAX]

    • 10.3.2016  21:41

    Filmoví fajnšmekři naleznou odkazy na televizní westerny 50. let a další zapomenuté či neznámé bizarnosti, ke kterým se cinefil Tarantino vztahuje, i bez jejich znalosti má však film co nabídnout. Typicky dlouhé dialogy neberou konce, neboť se snímek de facto skládá jen z promluv jednotlivých postav. Ani kávový dýchánek zúčastněných není časem posezení beze slov či tlacháním o mizerném počasí. Všechny rozhovory mají svůj daný cíl, poskytují určitá vodítka k odhalení hledaných, budují napětí a na začátku seznamují s minulostí protagonistů. Režisér po nás chce trpělivost. Pokud budete po hodině zívat, můžou vás probrat finální jatka, těžko však doceníte břitkost dialogů a sofistikovaně rozesetá vodítka. To je také důvod, proč Tarantina milují dnešní otrlí teenageři a zároveň seriózní kritici, kteří však v režisérovi hledají někdy vrstvy, které ne vždy má./// Osmička je zejména v poslední třetině plná gore výjevů, jejichž děsivost snižují přehnané výstřiky krve či ironické hlášky. I přes nadsázku dokáže násilí však občas znechutit a místy jako by se film svou celkovou teatrálností stal parodií na sebe sama./// Mnoho replik je čistě komediálních a rozhodně nefungují všechny. Zároveň se však Tarantino nevzdává vážnějších tónů. Jedná se o jeho nejpolitičtější film, v němž komentuje etnické rozpolcení USA a rasismus, který tematizoval již v Djangovi. Ďábelský Jackson je pro něj vděčným instrumentem, který vyprávěním brutální historky o vynucené felaci přeneseně trestá (a doslova umlčuje) arogantního bílého může, který se v minulosti na černém tolikrát provinil. The nigger in the stable has a letter from Abraham Lincoln? [Kino]

    • 9.2.2016  20:56

    Are you ready to beliebe? Tentokrát větší show než u jiných roastů, ale až moc naspeedovaný moderátor Kevin Hart./// Dalo by se možná trochu čekat, že vystupující budou zpěváka trochu šetřit, protože na rozdíl od Hasselhoffa nebo Anderson není v šoubyznysu tak dlouho, aby si získal určitou otrlost. Komici mu však drsně nakládájí. Co se vtipů týká, tak víme, že v Hollywoodu je už více než pár let dovoleno si dělat srandu z holocaustu, přidalo se i 11. září a nejnověji ISIS. Rádoby necenzurovaná zábava zde působí dojmem, jako by neměla hranic. Kdepak. Stále je tady totiž N-word! O negrech smí mluvit jen černoši, z čehož má Hart stejně hrůzu. Amíci tak v tomto ohledu zůstávají pokrytci./// Nejlepší jsou fórky na adresu ostatních roasterů než Biebse, ale i v rámci 85 minut se trochu opakují (Snoop Dogg je starej a má vyhulenej mozek, Shaquille O'Neal je zase velkej a tlustej). Celkově je to však stále zábavná show o tom, jak nejvíc urazit a pak se obejmout a omluvit.

    • 30.12.2015  13:34
    Země lidí (TV seriál) (2011)
    *****

    Viděla jsem už několik výborných BBC dokumentů na podobná témata a říkala jsem si předem, že mě už jen těžko další fascinuje. V domnění, že už mě nic zásadně nepřekvapí či nestrhne, jsem zhlédla na plátně všechny díly. Samozřejmě perfektní rozlišení a zvuk celkovému dojmu přidávají. Bez ohledu na technické kvality mi však v každém díle (vzoru Stanleyho Ipkisse) alespoň jednou spadla čelist, protože Human planet je nesmírně informačně nabitý a vizuálně ohromující pořad.

    • 2.12.2015  23:55

    První třetinu tvoří soudní, kdy se bojuje za práva a spravedlivý proces cizince ze znepřátelené země. Důstojný Hanks v roli člověka s vysokou profesní etikou odvádí standardně kvalitní výkon. Spielberg vytváří přesvědčivou atmosféru antikomunistické propagandy, strachu z nepřítele, závodů ve zbrojení a mocenských bojů mezi Spojenými státy a Sovětským svazem. Výprava působí velmi autenticky, ať už vidíme dobová auta nebo krátké kravaty z 50. let. Náladotvorná kamera Kamińského sestává z promyšlených, spíše delších záběrů, a výrazné hry se světly a stíny evokující noir filmy (např. scéna v dešti), čímž podtrhává vynikající řemeslné kvality snímku. Slabinou je tak spíše pomalejší tempo, kdy vyprávění bez překvapivých zvratů směřuje k vytyčenému cíli. Absentuje větší napětí v průběhu filmu, což však nemůžeme přičítat tomu, že z historie předem asi víme, jak to s výměnou dopadne. Lincoln stál také na známém výseku z dějin, a přesto byl fascinujícím portrétem jednoho státníka. Donovan je oproti němu charakterově plošší. Zajatý pilot je využit pouze k jedné akční scéně, která je osamoceným momentem napětí, neboť na Most špiónů totiž převládá pozvolné drama o síle slova. Řada scén je tak postavena na Donovanově rétorickém umu, ale i jeho nezkušenosti se světem vysoké politiky, když doráží do Berlína, kde má domluvit výměnu zajatců. Do města nepřijíždí jako oficiální zástupce vlády, takže má ve vyjednávání relativně volnou, ale vždy neozbrojenou ruku. Lehce rušivým elementem filmu jsou humorné vsuvky scenáristického dua bratří Coenů, které někdy až příliš zlehčují potenciálně velmi nebezpečné situace, kdy ve všech vrstvách společnosti rezonuje obava z války. Newmanova hudba je kýčovitá a násilná, Rylance poněkud toporný. Most špiónů coby příběh malého člověka ve velkém světě je však stále vytříbenou podívanou s málem patosu. Poselství filmu, cynicky řečeno, krásně zabijí pozdější výrok kralující 70. let a mění jej na "Obrovský skok pro člověka a malý krok pro lidstvo". Režisér tak možná implicitně komentuje v současnosti velice intenzivní napětí mezi oběma mocnostmi, v němž sebedůležitější čin jedince nehraje žádnou roli v celkovém uspořádání. Největší odměnu/změnu tak Donovan nalézá v individuální rovině, tj. pyšný pohled manželky. [Kino]

    • 12.11.2015  23:09
    Steve Jobs (2015)
    ****

    Režijně, scenáristicky, herecky, vizuálně i hudebně film k nakousnutí. 85 %. [Kino]

    • 23.10.2015  18:06

    Aziz vyprodal teprve jako sedmý komik v historii 20tisícovou Madison Square Garden, ale spolu s tím i svůj humor. Sice pořád naspeedovaně poskakuje po pódiu, ale 32letý člověk moc nemůže pobavit výstupem o koloběhu života, protože je až příliš patrné, že ho prožil jen málou část. Nejzdařilejší je část o upřímnosti ve vztazích a domlouvání schůzek přes mobily, v níž je několik opravdu pravdivých a zábavných poznatků. Nejvtipnější je zapojení divačky skrze její smsky, které potvrzovaly Azizovy dřívější fórky až natolik, že to spíš vypadalo na pečlivý předvýběr.

    • 8.10.2015  22:21
    67. Emmy Awards (TV pořad) (2015)
    **

    Je to sotva usledovatelné i bez reklam. Desítky cen se sice předávají v rychlém sledu, ale znamená to, že úplně chybí záběry ze seriálů, hudební vystoupení nebo nějaké skeče. Nejlepší vtipy byly v úvodní řeči Samberga, sem tam něco vtipného řekli předávající či ocenění (John Oliver, Jimmy Kimmel, John Hamm)./// Letos se mluvilo o právech transgender komunity, divadlo dojímala Viola Davis o hereckých příležitostech pro černošky a úplně mimo zůstalo světové dění, potažmo politika, kdy jsme slyšeli jen narážku na kandidujícího Donalda Trumpa./// Katastrofou večera byla spoileroidní montáž, která vyzradila finále (!) několika (!!) před maximálně rokem skončených (!!!) seriálů jako Mad Men, Sons of Anarchy, Boardwalk Empire a dalších, což je obzvlášť trapné a stupidní vzhledem k tomu, že na začátku show je poměrně dlouhý výstup utahující si z toho, že sledování seriálů zabere hodně času a vidět všechny trvá měsíce. Výsledky samotné by vydaly na rozbor. Omezím se na to, že Stewartova show brala cenu spíš z nostalgie, že pořad skončil, Hamm byl konečně oceněn, když si akademie uvědomila, že má poslední šanci a Hra o trůny vyluxovala Emmy 12 soškami (včetně technických), protože když máte za sebou bohatou HBO, konkurence nemá šanci. P.S. Tak a teď si dáme módní koutek->............ :-(

    • 1.10.2015  00:08
    Marťan (2015)
    ****

    Když vám na Marsu dojde kečup, musíte žrát jen holé brambory a poslouchat ABBU, je to na píííp neboli hovno. Právě ono vám však zachrání život coby jediné dostupné hnojivo na celé planetě. Marťan je odlehčená sci-fi o obrovské touze přežít, která celou dobu stopáže jede na palivo se značnou příměsí humoru. K tomu přičtěte disko fláky 80. let, solidního Damona, charismatického Danielse a máme tu zábavný film, který sice nedosahuje audiovizuální opojnosti Gravitace nebo ambicióznosti Interstellaru, ale je důkazem, že Scott není senilní hňup, což se po Prometheovi dost hlásalo. O další díly Promethea tak nemám starost, spíš aby se však tří sequelů dožil. Ač má Marťan 3D nativní, není využito příliš efektivně a vynikne spíše ve velkých celcích, ale na Marsu toho k vidění příliš není./// PR agentury filmu a NASA mají dobrý smysl pro timing. Nezbývá než dál napjatě sledovat, co vědci na planetě objeví, pak si zase přizvat odborníky ke spolupráci a těžit ze situace. Byť je škarohlídsky třeba dodat, že se tvůrci několikrát faktů nedrželi (viz např. chůze místo hopsání nebo bouře, která by kvůli řídké atmosféře nebyla tak silná). Umělecká licence je však báječná věc a rozčilit to může jen totální suchary. Trochu zklame zápletka s Čínou, která už byla např. v Kontaktu, ale tady je v ní patrná režisérova snaha pojistit si tržby na čínském filmovém trhu, který v posledních letech zachránil nejeden kasovní neúspěch v USA. /// Fanoušky Pána prstenů čeká jeden skvělý metavtip. *Mini spoiler* Sean Bean vysvětlí, co je Elrondova rada *Konec spoileru*. [Kino, 3D s titulky]

    • 21.9.2015  19:40
    Dárek (2015)
    ****

    Dárek je jedním z nejlepších thrillerů, který bohužel našimi kiny jen prošuměl. Několik opravdu nečekaných lekaček, dokonale vystižená atmosféra trapnosti doprovázející nevyžádané návštěvy a zjištění, že Bateman umí hrát vážné role! Neskutečně promyšlený scénář, kdy si myslíte, že vývoj odhadnete, ale pak jen zjišťujete, že jste mimo. Pozvolné dávkování informací, které aktualizují již řečené, má za následek téměř neustálé napětí, aniž by to na konci byl nějaký divoký nolanovsko-fincherovský mind*uck. Finální pointa není jen prostým ukázáním na viníka, které by mělo okamžité následky, jak tomu u krimi zápletek často bývá, ani nerozčiluje samoúčelným otevřeným koncem, který by značil bezradnost debutanta, ale nastoluje drásavé chvíle přemýšlení o tom, jak hrozivé věci můžeme po letech o partnerovi zjistit a co vše jsme jemu, sobě i našemu trýzniteli schopni odpustit. [Kino]

<< předchozí 1 2 3 4 6 10 15 19
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace