Mertax

Mertax

okres Praha
Married to movies

homepage

180 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 11 15 20
    • 27.5.2020  22:26
    Too Hot to Handle (TV pořad) (2020)
    ***

    #TeamAccountant. Zábava na jeden víkend, která sice rychle vyvane, ale zároveň v něčem povznese. Podobně jako u jiných reality show ona přitažlivost spočívá ve skutečnosti, že se utvrzujeme v tom, jak jsme lepší než účastníci. Posmíváme se tomu, jak jednají, a bavíme se jejich tupostí. Tady ještě okukujeme údajně totálně sexy lidi, o čemž by se v řadě případů dalo polemizovat./// Pokud se nad show zamyslíte trochu víc (stihnete to třeba u desítek záběrů na toho leguána), tak vlastně zjistíte, jak málo využívá svůj potenciál. Navíc až příliš podobá VyVoleným, přidaná exotika už to o moc nevylepší. Představené workshopy jsou ukázány hrozně odbytě a povrchně, což souvisí také s hlavním neduhem pořadu, kterým je nejasné plynutí času. Show je sestřiháná dravě a dynamicky, ale kde je ukazatel toho, kolikátý den už v resortu jsme? Kde je ten vzrušující odpočet? Kolik těch dnů vůbec bylo? Kdy byl budíček? Pak přichází další otázky… Co vaření, jak se jedlo? Mohli se soutěžící ukájet na záchodě, nebo tam byly taky kamery? Proč nedostávali úkoly nebo výzvy? Mohla to být neskutečná hlína, kdyby měl od produkce každý soutěžící různá zadání. Tady se dočkáme leda toho, že si Chloe jde „vážně pohovořit“ s Korim – tak to je drama! Je to křečovité a je znát, že byla ke kroku navedena. Co nějaké vyřazování à la Kdo přežije? To neskutečně dynamiku ve skupině změní. Lidi tady vůbec nekuli pikle, a to je škoda. Mimochodem to máme fakt uvěřit, že Jesus najednou prozřel, nechal si ujít výhru a odešel? Chce nám produkce namluvit, že všichni předem nepodepsali obří štosy papírů, ve kterých bylo jasně napsáno, kdy smí odejít – a taky onen drobný fakt, že je budou natáčet i na hajzlících (jak později potvrdil Bryce)? Ale teda gratulki – Harry a Francesca prý už mluví o děcku!

    • 10.4.2020  23:38

    Tohle šupinaté disko by se dal žánrově odbýt jako bizarní drama, ale jde spíše o mytický muzikálový thriller s gore výjevy. Netradiční debut, který měl velmi solidní rozpočet (3 miliony dolarů) a prodal se do řady zemí. Film vypráví o dvou mořských pannách Stříbrné a Zlaté („Hepnarová“ Olszanská), které se dostanou do světa lidí, který je zasazen do ponurých barev komunistického Polska. Od nevinné víly z disneyovského animáku by se však tyto zpěvem vábící sirény nemohly lišit více. Pracují v nočním klubu jako zpěvačky a striptérky, které svými lascivními pohyby a velkými ocasy dostávají diváky do varu./// Film je protkán polskými písněmi a americkými hity ze 70. let, které však svým textem poněkud překvapivě s příběhem korespondují jen málokdy. Nazpívány jsou však zcela bez playbacku a pouze herci. Muzikálové snahy se jeví velmi ambiciózně, neboť ve filmu jsou písně velmi odlišných žánrů, což nebývá pro muzikály pravidlem, výběr však koresponduje s žánrovou rozháraností a celkovou bizarností filmu. Černohumorný tón prostupuje snímkem již od začátku, kdy jsou obě bytosti ihned zaměstnány, aniž by kohokoli více zajímalo, co jsou vlastně zač a jak je vůbec možné, že existují./// Ve většině scén mají panny odhalená prsa, tváří se nesmírně nadrženě a hypnotizují očima, což se po čase poněkud vyčerpá. Když mají hlad, narostou jim ostré špičáky a nastávají jatka, která má na svědomí Zlatá. Stříbrná je spíše romantickou bytostí, která se zamiluje do místního basisty, avšak vzhledem k tomu, že zde platí pravidla o proměnění se v mořskou pěnu z Andersonovy pohádky, musí si bytost dávat pozor. Napětí ale pramení z toho, že do poslední chvíle netušíme, jaké atributy z pověstí a pohádek fikční svět přejal, a také nevíme, jak takovou mořskou pannu ulovit a postavit před spravedlnost, když si drze odplave do Ameriky… [LFŠ 2016]

    • 4.2.2020  00:52
    Vášeň (1954)
    **

    Opulentní historické kostýmní drama se zříká neorealismu a režisér se kloní k melodramatu, takže postavy vášnivě trhají hlavou a teatrálně provolávají své repliky, jako kdyby byly v divadle, které ostatně snímek uvozuje. Vášeň totiž začíná scénou v operním domě, v němž postavy sledují Verdiho Trubadúra, čímž režisér naplno přiznává svou lásku k prknům, která znamenají svět, neboť za svůj život zrežíroval řadu oper./// Použití Technicoloru a promyšleného svícení dalo v úvodní nacionalistické scéně vzniknout zářivým barvám, které střídá hra stínů v nočních (studiových) Benátkách nebo luxusním sídle hrabat. Válečné scény působí svou nepropracovaností úsměvně a psychologie postav je pouze načrtnutá, neboť ani na konci snímku není jasné, co vlastně rakouský voják ke své milence cítil, což není výsledkem chytře podané ambivalence, ale spíše špatného režijního vedení. Předvídatelná zápletka o lásce dvou lidí ze znepřátelených zemí, které po celé dvě hodiny strojeně a beze změny hrají italská hvězda Alida Valli a americký herec Farley Granger, jenž natočil v Itálii několik dalších filmů, je po čase kvůli své vypjatosti ubíjející. Člověk už jen otráveně vyhlíží finální střet, který romanci pošle k benátskému dnu. [LFŠ 2016]

    • 30.1.2020  22:41

    Kameraman Mutu nasnímal oceňované 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny a zde dokázal přesvědčivě zachytit ubíjející pudovost, syrovou tělesnost i téměř hmatatelné zoufalství, a to nejen filtrem, který sídliště, přírodu a nebarevné oblečení dělá ještě šedivější a ošklivější, ale i promyšleným způsobem rámování. Někteří filmu vyčítají dějovou vyprázdněnost a je třeba říci, že snímek skutečně nemá jednu dějovou linii, která by prostupovala celou stopáží, ale jedná se spíše o mozaiku volně propojených příběhů, jejichž společným jmenovatelem je spíše než láska umíněná touha a upínání se k něčemu nedosažitelnému. Místy se však režisér Wasilewski příliš úporně snaží, aby mohl zapadl do rumunské nové vlny. Postavy staví do okatě bezútěšných lokací, které jsou zabírány s chladným odstupem, aby nás pak šokoval poněkud samoúčelným zvratem, který nemá tak silný emoční dopad, neboť snímek zkrátka postrádá postupnou gradaci. 70 % [LFŠ 2016]

    • 29.1.2020  23:42

    Jde o adaptaci stejnojmenného románu od švédského blogera F. Backmana, který v desetimilionové zemi prodal rekordních 700 tisíc kopií. Kniha, jež vyšla i u nás, částečně tematizuje střet starší generace a její představy o blahobytné, férové zemi pro všechny a změny, kterými v posledních desetiletích prochází. Počty emigrantů se zvyšují a dostupným blahobytem pro všechny zůstala už jen IKEA, jak zaznělo při úvodu. Film je však obsahově plošší a je spíše sledem epizodek ze života čerstvě vyhozeného 59letého vdovce Oveho, který je zastáncem pořádku, dochvilnosti, poctivosti a dalších hodnot, které se ze společnosti vytrácejí, jak se snaží snímek „nenápadně“ naznačit. Holm neustále lavíruje mezi komedií o nevrlém dědkovi, který chce spáchat sebevraždu, a intenzivním tearjerkerem se vskutku tragickou linií, která vrší jedno neštěstí za druhým. To má spíše za následek určité otupení a distanc, byť se určitému dojetí ubránit nelze, a to zejména ve flashbackových pasážích. V nich se autor dle svých slov inspiroval kultovním Forrestem Gumpem – k jeho překonání má však směšně daleko. Sem tam padne docela dobrý vtípek, který ironizují typickou švédskou náturu nebo důchodcovské manýry, ale celkově jde o zcela zapomenutelný film na jedno zhlédnutí. [LFŠ 2016]

    • 31.12.2019  00:15

    Že bych si z toho intenzivním nadšením leštila svůj lightsaber, se říci nedá, ale rozhodně nesdílím místní kritickou hysterii. Je sice pravda, že se závěrem každé ságy se pojí očekávaní vyšší než obvykle, ale pokud vás nějak nepohoršila Ep. VII jakožto vykradačská Ep. IV a Ep. VIII coby taškařice s roztomilými zvířátky, těžko vás tohle může drasticky zklamat. *Spoilery* Oceňuju značný úbytek humoru, který nefungoval v této trilogii skoro nikdy. Může se zdát, že se Abrams věnuje mrtvým (postavám a herečce) vice než živým, ale kde jinde než na samém konci přivést ony milované figury zpět? To vsak neplatí pro zombíka Palpatina, jehož linie působí nuceně – a je poznat, že s ním v předchozích dílech nepočítali. Zároveň Abrams zpětné dovysvětlí, proč to Rey s tou Silou šlo už od počátku tak skvěle, z čehož měli fanoušci po premiéře Ep. VII totální amoky (podobné výkřiky jsou teď ohledně Force healing, což však beru jako další skill pro pokročilé uživatele, ale samozřejmě Abramsovi neříkejte, že tím popírá celou Ep. III). Cením, že navázal na zcela evidentní pnutí Rena a Rey z osmičky a neudělal z nich sourozence či tak něco./// C3PO má příliš prostoru, další roztomilý robot nebyl nutný stejně jako creepy Lando. Podobně nadbytečné jsou i nové postavy (Poeova ex, černoška Jannah), které jsou spíš jen stafáž./// Dopadlo to ale přesně v souladu s nastolenými motivy a tématy napříč desetiletími – jedinec překonal za pomoci přátel své slabiny a konečně přijal svůj úděl/moc. Ve vztahové rovině On vykonává oběť z lásky a zaplatí cenu nejvyšší, aby Ona mohla žít./// Na TRoS je rozhodně poznat, že probíhaly různé přepisy scénáře a přetáčky. Kdo např. poznal, že na začátku je Kylo na Mustafaru a že Finn chce Rey říct, že je Force sensivite, ne zamilovaný? Každopádně je naivní kritizovat jen režiséra či scenáristy, tohle totiž opravdu nejsou autorské filmy. Hlavním problémem je, že si Disney na začátku trilogie neurčil alespoň základní dějový oblouk a najímal vždy nové lidi, takže stížnosti posílejte Myšákovi. P. S. A jestli je tohle intenzivní fan servis, tak proč většina fans nadává? [2x kino, 2D s titulky]

    • 26.12.2019  17:12
    Luther (TV seriál) (2010)
    ****

    Tak tento seriál se ničeho nebojí. *Velké spoilery* Na konci první řady nechají tvůrci zemřít Lutherovu ženu, ve třetí sezóně dostane Justin brokovnicí a vám jen zůstane čelist na zemi. Luther je obviněn z vraždy své manželky, kterou ve skutečnosti zabije jeho blízký přítel. Když mu zemře kolega a téměř i přítelkyně, je obviněn z obojího. V páté sérii tvůrci odpraví Bennyho kulkou do hlavy, a klidně se tak zbaví dalšího Lutherova parťáka. Vyjmenovávám to proto, aby bylo zřejmé, že je to bez legrace tragédie shakespearovských rozměrů, avšak prosta velkých gest a teatrálních dialogů. Po několika sériích nevíte o hlavní postavě téměř nic, přesto kdykoli se Idris objeví na scéně, chcete ho sledovat./// První série je nejlepší a napomáhá tomu i nekonvenční snímání, kdy je Luther mužem na hraně, aniž by přímo stál na kraji střechy. I když tam postává nápadně často...

    • 5.12.2019  17:56

    Scenáristi přidali poušť, zasněžené hory, hejno zdivočené zvěře a dvě vyhaslé hvězdy minulých dekád. Premisa je beze změny, do hry akorát přibudou nové postavy a obmění se levely a skilly. The Rock je pořád nabušený v těsném oblečení a jeho postava je z toho fascinovaná. Black a Hart zase dělají srandičky a spoře oděná Gillanová skotačí ve scéně bojového tance (opět!). Napoprvé to byla celkem sranda a bylo zábavné sledovat, jak celý svět funguje, ale tohle je jen slabší verze, kterou rozhodně nevytrhne stále populárnější Awkwafina a už vůbec ne vykrádačka Hry o trůny, která chce těžit z Ohaře a Zdi. 45 %. [Kino, 2D s titulky]

    • 28.11.2019  00:08

    Jedna ze tří nejlepších epizod seriálové produkce za posledních deset let. Nic víc, nic míň.

    • 15.11.2019  20:24

    Těžko si představit, že si film většinově užijí nediváci seriálu. Snímek má sice dvě hodiny, ale nezdržuje se s představováním veškerých postav a už vůbec se nevrací k jejich minulosti – a že se toho během šesti sezón odehrálo hodně./// Je na tom cosi uklidňujícího, když opět slyšíte ony známé tóny úvodní melodie a vidíte paní Patmorovou jak se zlobí v kuchyni, hraběnku Violet jak kuje pikle a špičkuje se s baronkou Isobel. K tomu přidejte zmateného lokaje Molesleyho, přepečlivého majordoma Carsona a mnohé další, čímž ihned získáte pocit, jako kdyby seriál nikdy neskončil. Značně romantizující představa vrchnosti a poddaných ale zůstává neměnná. Do toho se přidává o poznání křečovitější společensko-politický podtón, vyšší rozpočet na snímku téměř není vidět a příběhově je zajímavější libovolný vánoční speciál./// Úsměvná revolta dopadne přesně dle očekávání, ale chybí zde jakákoli katarze, pointa nebo alespoň nějaký ten melodramatický šok. Film návštěvou monarchů zdaleka nevrcholí, nabízí jen hořkosladké vyústění osudu jedné z postav. Je to smutné, neškodné, ale nikterak nečekané, zároveň dojemné a promlouvá to ke každému, což vlastně platí i pro celý film. Jedná se o příjemnou podívanou, která nejde v ničem do hloubky, nikoho se nedotkne, avšak zároveň plně neobstojí coby samostatný kinofilm. [Kino]

    • 6.10.2019  13:31

    Těžko napsat k Zelené míli něco, co tady ještě nepadlo, ale to ani není mým cílem. Spíš bych se chtěla zamyslet nad tím, že před asi 15 lety, kdy jsem film viděla poprvé, mě hodně dojal, považovala jsem ho tehdy za jeden z nejsilnějších zážitků, a to jsem ho viděla v dabingu na malé televizi. Když jsem si ho po letech pustila znovu, už jsem viděla určitou křeč, kýč a kalkul. Duncan se svým věčně zkřiveným obličejem, sentimentální linka s myší a kostrbatě podané pokání, které je za něco, co si odsouzený přál a čemu se postava Hankse ani nesnažila zabránit. První třetina je až příliš rozvolněná, ale i přes vše zmíněné jde o zdařilé drama, které oživují zejména prvky fantastiky. Otázkou zůstává, co na něj řeknu za dalších 10 let…

    • 3.10.2019  16:08

    Ptáče je natočeno natolik odtažitým způsobem, že jsem během něj necítila téměř žádné emoce. Nejde o to, že příběh postrádá klasickou gradaci nebo že by obsahoval ono pověstně nechutné násilí, protože oproti polské Volyni se jedná skoro o nevinnou podívanou. Nedokázal však vypiplané obrazy naplnit životem. Téma je potenciálně srdcervoucí, ale film jako by zůstal na půli cesty mezi standardním válečným dramatem a uměleckým snímkem. Záběry jsou nečekaně krátké, těch pár minut dialogů působí až rušivě. Režisér se nedokázal oprostit od filmového jazyka jednoznačnosti a přístupné symboliky.//// Už s Tobrukem však dokázal, že mistrně ovládá zvukovou složku. Vzhledem k tomu, že film nemá žádnou hudbu, je každičký výstřel či ruch slyšet o to víc. Herci jsou typově vybraní dobře, make-up a kostýmy jsou fantasticky propracované do nejmenšího detailu – ať už se na pár minut ukáže starý žárlivý mlynář, nebo umouněný vesničan./// Je to po mnoha letech český film, za který se rozhodně nelze stydět a u nějž s klidem přijímáte zprávy, že se bude promítat na dalším světovém festivalu. Není však úplně ideální, když vás Marhoulův monolog o tom, jak za něj kamarád přes rok platil elektřinu a známá mu darovala všechny peníze, které měla, dojme mnohonásobně víc než putování chlapce válečnou krajinou…[Kino]

    • 25.9.2019  22:15
    71st Primetime Emmy® Awards (TV pořad) (2019)
    **

    To, že si u toho stihnete udělat mani i pedi a ještě vám zbyde čas, asi úplně není lákadlo. Přes dvě hodiny dlouhý ceremoniál je i bez reklam dosti nudný, byť paradoxně obsahuje jen málo hudebních a jiných vložek oproti Oscarům. Některé výstupy byly mírně vtipné (např. Anthony Anderson), ale jinak totální bída (Maya Rudolph, Veep ad.) včetně podivného komentátora. Hodnotit přenos na základě výherců nebo proslovů je nesmysl a moderátor žádný nebyl, takže co ještě zbývá? Osvětlení, design pódia, kvalita ozvučení nebo snad polstrování židlí? Tyhle show se musí změnit, a to rychle… Stačí se podívat na sledovanost, která byla letos u Emmy nejnižší za poslední tři dekády.

    • 1.9.2019  15:28
    Lucifer (TV seriál) (2016)
    ***

    Tvůrci měli z pekla štěstí na hlavního představitele, který je charismatický a pohledný. Horší je to však s hláškami jeho postavy, které jsou pekelně nevtipné, protože se pořád točí kolem téhož. Lauren Germanová coby detektiv Deckerová není úplně marná, ale její nehybné monstrózní obočí a botoxové čelo ji do hereckého nebe nevynesou. Po první sérii zůstává Maze jen bezkrevnou vedlejší figurou, která je hříšně nevyužitá. Amadiel s terapeutkou (oba ze seriálu Suits) nejsou o moc víc prokresleni. Základní premisa seriálu je atraktivní, na papíře zní skvěle, ale zůstává zcela nevyždímanou. Jednotlivá vyšetřování jsou navíc strašně nezajímavá a lokace chudé, Lucifer jen občas ďábelsky zamrká nebo někoho odmrští, to je ale pohříchu málo. Není tak divu, že po třech sériích dal Fox seriálu sbohem. [1. série].

    • 4.8.2019  21:13
    Soumrak dne (1993)
    ****

    Stejně jako Downton Abbey dokáže z natrhnuté zástěry kuchařky udělat masivní problém, tak v Soumraku dne hospodyně šílí z přesunuté sošky v salónku. Vítejte u britského heritage filmu./// Na panství Darlington nastupuje slečna Kentonová (Thompsonová), aby zde zastala roli hospodyně, což bylo velice solidní zaměstnání, neboť pod sebou měla řadu podřízených. Majordomem je minimálně o dekádu starší pan Stevens (Hopkins), který je přísný, puntičkářský, ale vždy korektní a až komicky slušný, zkrátka pravý Angličan. Mezi oběma postavami se začne rozvíjet cit, ale Stevens je natolik rezervovaný, že na jakákoli rozvernější slova Kentonové reaguje jak nudný patron. Majitel panství se mezitím seznamuje s nacistickou ideologií a je jí nakloněn. Sledujeme tak intimní příběh jednoho „nepáru“ na pozadí velkých dějinných událostí. Takových snímků existuje mnoho, režisér mu však dokázal vtisknout téměř hmatatelný cit a živost, byť se téměř všechny postavy striktně drží pevně dané hiearchie dané dobou a nikdy nepřekročí neviditelné mantinely dobové morálky a tradic./// Ocenit zaslouží také konec, který se vyhýbá tradičnímu happy endu a leckoho donutí si otřít slzy. Samozřejmě dokonale vyžehleným kapesníčkem a s decentní výšivkou, který galantně nabídnete nejbližší dámě. Perličkou je, že v rolích všemožných lokajů, komorníků atd., se objeví hned dva herci z Hry o trůny, a to představitelé Maestera Aemona a také Cersei Lannister.

    • 4.8.2019  20:56
    Osmý smysl - Série 1 (série) (2015)
    ****

    Duhově pestrá skvadra osmi jedinců napříč kontinenty, kulturami, rasami, konfesemi a sexuálními orientacemi. LGBT téma je skutečně vytěženo na maximum (páry mj. tvoří dvě lesby, dva gayové a jedna z hereček je transgender). Byť občas tlačí na pilu např. ve scéně orgií nebo když se místo narušování stereotypů uchylují k jejich upevňování, kdy si prostě hoši musí na první schůzce ihned vykouřit na WC, nepřichází Wachowští s prvoplánovou snahou šokovat, ale rozvíjejí motivy své tvorby, které už byly v Matrixu (Neo hledal svou identitu) nebo Atlasu mraků, kde muži hráli ženy či černoši bělochy a čínská cenzura vystřihovala milostné gay scény. V závěru Sense8 se však sourozenci přikloní k ustavení klasického heterosexuálního páru a tradičně hollywoodského happy endu./// Pokud nechám toto stranou, tak musím konstatovat, že Wachowští pořád umí – vybudovat napětí, dotvořit atmosférou skvělým výběrem songu, vést herce nebo perfektně natočit divokou přestřelku. Někdy po pátém díle, kdy proběhne seznamovací kolečko, začne však zájem opadat vinou poměrně neuspokojivé gradace. V porovnání s Doonou Bae, jejíž postava mistrně ovládá kickbox, se uťápnutá Indka nebo islandská DJka jeví naprosto nudně a nezajímavě. To pak člověk jen přemítá, jak je potenciál nápadu s clusterem nevyužitý a jak by to vypadalo, kdyby ostatní měli také podobně výrazné talenty a schopnosti, a tím samozřejmě nemyslím vyrábění korálků z papírmašé, ale divácky vděčnější záležitosti. Byť každá postava nějak pomůže ostatním, ať už herectvím (sexy Lito) nebo znalostí chemie (inteligentní Kala) či aut (van Damme coby typická postava „hodného černocha ze slumu“), je zarážející, že veškeré snahy sedmi Sensates, a tudíž nejdelší část stopáže finálních epizod, je věnována postavě, která neumí a neví nic./// V rámci nastavených pravidel fikčního světa, v němž členové clusteru emotivně propojeni, dává smysl, že pomůžou členovi kruhu v nouzi, kterým je Riley sužovaná traumaty minulosti. Tím nejcennějším se tak v seriálu stává obyčejný člověk, který překoná své niterné bolesti, postaví se na nohy a koná, což z něj činí největšího hrdinu. Škoda však, že dialogy jsou občas patetické a postava, kterou byste zrovna chtěli sledovat dál, je téměř vždy utnuta tou méně atraktivní dějovou linií. Po vzoru Atlasu mraků jsou přechody mezi scénami vizuálně či významově motivované, celkově se však v první sérii nevyskytuje ani jedna scéna, která by vyloženě brala dech. Úvodní znělka je výborná a ukazuje Zemi ve své jedinečnosti a rozmanitosti. Pozitivem je, že finance nechyběly a je to vidět. Druhá série určitě má smysl a snad více osvětlí, jak přesně to uvnitř clusteru funguje (proč se jeho členové navštěvovali spíš nahodile, zda dokáží zastavit přenos emocí či zda je to celé spíše volní akt, nebo částečně automatický, kdy jsou přivoláni, protože to za ně rozhodně ono tajemné spojení). 75 %.

    • 7.7.2019  22:03
    Hatfieldovi a McCoyovi (TV seriál) (2012)
    ****

    Neskutečně pochmurný a depresivní seriál. Neustálé výpady jedné rodiny vůči druhé, zbytečné násilí a vršící se msty se nesledují lehce. Pozitivem jsou pečlivě vybrané lokace lesů, plání, ale také opocené a umouněné kostýmy, špinavé zuby a neoholené tváře, které spolu s výbornými herci dotváří celkovou autentičnost minisérie. Horší je to však s vyobrazením motivací, protože vzájemná nenávist Hatfieldů a McCoyů přece nestojí na pár rvačkách a roztržek v saloonu. Za necelých pět hodin se scenáristům nepodaří křivdy minulosti ani načrtnout, takže konflikty současnosti působí trochu vynuceně a hlavně se neustálé opakují. Nekonečný cyklus „ten napadne toho, oni se mu pomstí“ může otravovat, přesto je jde však o výborný seriál s gradující milostnou linií á la Romeo a Julie, byť poslední díl, kdy vše vrcholí, je trochu upovídaný a romance poněkud odbytá./// Přerody obou postav v průběhu let jsou poměrně dramatické, ale naštěstí nešustí papírem. Randall McCoy začíná jako přesvědčený křesťan, posléze zažívá zklamání Bohem a obrací se na sekulární řád v podobě zákonů Kentucky. Když mu ani ty nepomohou dosáhnout spravedlnosti, stává se člověkem, kterého už neomezují žádná pravidla a který bere pomstu do svých rukou. Oproti tomu Hatfield, jenž je také zásadovým mužem, což však nevychází z víry či zákonů, ale vlastní soustavy pravidel, jejímž hlavními body jsou prosperující podnikání a ochrana rodiny za každou cenu, se ke konci života nechává pokřtít. Přijímá tak do svého života víru, kvůli kterému považoval McCoye za slabocha. P.S. Matt Barr může ke mně do srubu vždycky. [Originální znění]

    • 29.6.2019  00:59
    My (2019)
    ***

    Trailer neskutečně navnadil, bohužel ve výsledku je film spíše zklamáním. Herci výborní a hudební podkres včetně písničkového soundtracku se opravdu podařily./// Peele zručně rozehrává úvodní děsuplnou sekvenci, v níž zároveň nechybí humor. Nejde však o stupidní fórky ve stylu série Scary Movie, ale celkem dobře zvládnutá odlehčení vyplývající z otcova chování, který je takovým křečovitě pohodovým rodičem. Jakmile ale zjistíme, o co dvojníkům jde, mizí stísněnost rodinného domu a přichází nebezpečí ve větším měřítku, které však nikdy není pořádně ukázáno. Film navíc lenivě pracuje s naznačenými motivy – dvojníci vědí, jak se chovaní jejich předobrazy, tudíž je má být složité porazit. Peele s tím však příliš nepracuje, rodince se celkem překvapivě daří bránit./// Režisér je rozhodně poučený tvůrce žánru a pracuje s klišé typu „postavy se chovají hloupě a nevolají policii“, do toho nás ještě zásobuje popkulturními narážkami na série Sám doma nebo Star Wars, ale čím víc se stopáž blíží je ke konci, tím víc nastupuje pocit, že jde o dílo až příliš ambiciózní, které ale nedokáže využít svůj potenciál. [Kino]

    • 31.5.2019  22:03
    Shazam! (2019)
    ****

    Tady je zase zapšklých komentů! Shazam má oproti různým marvelovkám výhodu, protože nežádá znalost dalších x filmů, aby divák porozuměl všem narážkám, motivacím a vztahům. Může dokonce fungovat jako rodinný film, z jehož estetiky režisér čerpá. /// Sympatický Levi v upnutém červeném kostýmu s naprosto komicky nanicovatým bílým pláštíkem, je sice nejen vysvalený, ale hlavně přesvědčivý svou poťouchlostí. /// Výraznou slabinou filmu je záporák doktor Shivana, který nenabízí nic, co bychom už mnohokrát neviděli. Byť má film přes dvě kilowatthodiny, je téměř prost zcela nezáživných sekvencí. Scenárista se přiznaně ani nesnažil napsat spletitý příběh s mnoha podzápletkami, které většinou jen tříští pozornost a bývají galakticky překombinované. Nemá ani tak desetinu akce, co jeho ostatní sourozenci z DC rodiny a některé triky zejména v létajících scénách jsou poněkud slabší. Nabízí ale skutečně fungující humor, není v něm taková tma a nemá kamenné herce (zdravím Henryho Cavilla) a postavy, které se berou tak smrtelně vážně, až je chcete proplesknout (posílám pozdravy Batmanovi). [Kino, 2D s titulky]

    • 25.3.2019  22:18

    Potřetí a nejlépe. Famózní krimi s chlapáky ze starého světa. "Nigga! - Likewise." [Febiofest]

    • 11.3.2019  21:52

    Když koncem 70. let zavedla čínská vláda politiku jednoho dítěte, miliony rodin se ocitly v neřešitelných situacích. Děti byly odkládány do sirotčinců, ale v horším případě i usmrcovány. V rurálních oblastech bylo možné po první dceři mít ještě jedno dítě. Když se tak Fengxia narodí jako druhorozená dcera, je odložena v naději, že se rodině narodí chlapec. Muž jakožto symbol síly, který bude celý život manuálně pracovat a později se postará o stárnoucí rodiče, což je v Číně absolutní povinností vyplývající nejen nedostatečného penzijního systému, ale také hluboce zakotvené úctě ke starším (např. celý život prarodičům vykáte). Tvůrcům se zde podařilo zachytit co do zvratů výjimečně pestrý příběh ženy, která hledá své biologické rodiče skrze dobrovolnickou organizaci./// Nečekaně otevřený dialog mezi adoptivním a biologickým otcem, kteří po oslavách Nového roku sdílejí jednu postel, je tím nejjímavějším a zároveň nejbolestivějším, co jsem za dlouho dobu viděla – a pasáži nechybí ani humor. Filmaři nikoho netlačí k detailním zpovědím, byť je zřejmé že sami protagonisté cítí, že když je kamera pozoruje, je třeba něco říci, což je občas zjevné. Technicky se jedná o solidně zvládnutý dokument, který se nesnaží být sociologickou sondou do čínské společnosti, neboť se nedozvíme nic o současné situaci (muži mají problém si najít partnerku, protože zkrátka nejsou) a bokem zůstává i postoj vlády k aktivitám neziskovek (film se v Číně promítat smí) či rozbor toho, proč se politika v posledních letech změnila (pokud jsou vaši rodiče jedináčci, můžete mít děti dvě, vše se ale liší včetně trestů provincii od provincie)./// Ocenit je třeba také fakt, že ač je to tematika dosti depresivní a převažují příběhy spíš smutné než šťastné (jen minimum rodin se shledá), tak v tomto případě se nejedná o žádné misery porn, ale příběh, který dává určitou naději, byť si Evropan může jen těžko představit, co protagonistka zažívá a jak se cítí, když si s matkou kvůli jazykové bariéře nemůže pohovořit ani o jídle, natož o podstatných tématech. Emoce tak vycítíme z mimiky a stydlivých objetí. Jak nestandardní z dnešního pohledu onen zavedený systém byl, nejlépe popíše malý synek protagonistky, který jej vůbec nechápe./// Dodám osobní poznatek. Mluvila jsem s řadou Číňanů kolem třicítky, kteří si už na nařízení vlády zvykli a propaganda se pro ně stala normou natolik, že ani oni – konkrétně příslušníci vyšší střední třídy, nechtějí mít druhé dítě... Uvidíme, jestli bude nová generace jiná. [Jeden svět, 2019]

    • 9.3.2019  23:03

    Od léta 2016 je v Texasu možné legálně nosit zbraně na univerzitních kampusech. V tomto kraťasu (který měl úspěšnou crowdfundingovou kampaň) sledujeme, jak vznikla spontánní odezva na Facebooku, která se začala rychle šířit. Spočívala v hesle "Cocks not Glocks", kdy začali studenti viditelně nosit pestrobarevná dilda (což je v Texasu přestupek), aby tak dali najevo, že mnoha lidem opravdu není příjemné, že je povoleno nosit zbraně na např. na kolejích či ve třídách. Stopáž filmu neumožňuje nějakou hlubší analýzu a zaměřuje se zejména na hlavní organizátorku, ale i na omezeném prostoru dokáže vyobrazit energii a zapálení, které organizátorky mají. Tvůrci se nebojí ukázat i přešlap protagonistky, vytknout však můžeme absenci pohledu z druhé strany. Zbraně jsou v USA stále velmi diskutované téma, které vždy po nějaké střelbě ve škole nabude na intenzitě a poté pomalu vyčpí. Po poslední tragédii na Floridě je ale zřejmé, že tlak neustane. V únoru demokraté předložili návrh zákona zavádějícího bezpečnostní prověrky na všechny prodeje zbraní, byť na to, aby Trump změnil názor, nebude stačit ani to nejmacatější dildo. [Jeden svět, 2019]

    • 13.2.2019  20:54
    Volyň (2016)
    ****

    Film začíná poměrnou dlouhou scénou z vesnické svatby, na níž se berou Polka s Ukrajincem. Sledujeme obě skupiny lidí, kteří se odlišují nejen národností, ale i vyznáním. Kamera nás provází dobovými zvyky a zpěvy a občas zachytí útržky rozhovorů, v nichž se dozvídáme o problémech mezi obyvateli, kteří však slaví v pospolitém a radostném duchu. Tento úvod se může zprvu jevit jako příliš detailní, postupně však vychází najevo, že tvoří silný kontrapunkt ke zbytku štědré 150minutové stopáže. Forma vyprávění trochu připomene ruskou klasiku Jdi a dívej se, v níž očima mladíka, který prochází krajinou, sledujeme válečné hrůzy. Tady je hlavní postavou mladá Polka Zoša (vynikající Łabaczová), která je nucena si vzít bohatého sedláka. Během několika měsíců zažije tolik hrozivých událostí a je svědkem takové množství zvěrstev, že jen těžko udržuje jakoukoli mentální rovnováhu. Scény vyvolávají pocit, že uplynuly spíše desetiletí, což však konvenuje se zážitky ženy, pro niž musela válka trvat subjektivně velmi dlouho. Režisérovi by se dalo vyčíst, že Zoše nakládá až nesmyslně mnoho tragédií, které působí zcela nereálně. Její postavu však lze vnímat v metaforické rovině jako ztělesnění všech dotčených obyvatel, kteří zažívali nevýslovné hrůzy banderovců, jež nespočívaly jen v děsivém násilí, ale v tom, že se soused obrátil proti sousedovi.//// Určitou slabinou jsou málo vykreslené postavy. Dialogy jsou omezeny na naprosté minimum a režisér vypráví spíše skrze sugestivní pohledy a pohyby protagonistů. Eliptická narace může být poněkud matoucí a občas kvůli ní nemají některé scény čas doznít./// Film ve zcela zaplněném kině uvedl sám režisér a už tehdy bylo jasné, že o něm bude ještě slyšet, což potvrdil Klerem, která v Polsku trhá rekordy a hýbe společností. [LFŠ 2017]

    • 20.1.2019  14:31

    Shortujeme o sto šest, swapujeme CDO na druhou, vytvoříme tranše sekuritizací a miliony jsou v kapse! Filmy s podobným tématem nedokázaly látku podat tak přístupně a záživně dohromady. ///Snímek je naplněn vtipnými hláškami, vzrušenými výkřiky a opepřenou hantýrkou amerických finančníků. Kapitolou samou pro sebe je vizáž aktérů, která je svou přehnaností skoro až podvratná. Pitt má ohavný účes s brýlemi á la „strýček pedo“, Gosling tmavou paruku a solárkový mejkap, Carell ošklivě odbarvené obočí a světlou kštici, jednooký Bale pak naducanou parukou ve stylu devadesátek. Světoví hezounci tak dobrovolně podstoupili zohyzdění. Vyprávění jako kdyby za hlavní postavu zvolilo swap úvěrového selhání (CDS), kterému sekunduje zajištěná dluhová obligace (CDO) a vyvrcholením běžných narativních vzorců, kdy se například dvojice dá dohromady nebo se vypátrá vrah, je nalezení viníka, kterým je zcela nehmatatelná syntetická CDO. Postavy tak slouží spíše jako vysvětlovači událostí, které se kolem nich v zatím abstraktním světě financí odehrávají. Vzájemně si vysvětlují složité operace (a tím i nám), což graduje, když se Goslingova postava otočí do kamery a začne oslovovat přímo diváky./// S dravým stylem filmu úzce souvisí právě kamera, která velice rychle snímá aktéry, a to hlavně v polodetailech. Styl kameramana Ackroyda je okamžitě rozpoznatelný a citlivému pozorovateli se může zvednout žaludek jako třeba u Letu číslo 93 nebo Kapitána Phillipse. Kamera během scén zaostřuje a pátrá, jako kdyby se nejednalo o předem secvičené scény. Dojem autenticity zvyšuje použití skutečných záběrů různých osobností, opuštěných domů a živořících lidí, kteří v důsledku krize přišli o dům, práci nebo obojí. Rychlý střih v kombinaci se zoomováním vyvolává dojem okamžitého a nepřipraveného zachycení události jako v dokumentech, čemuž nahrává i určitá míra improvizace, kterou McKay hercům dovolil.¨/// Jeden z nej filmů roku 2016. [Kino]

    • 10.12.2018  19:43
    Spojenci (2016)
    ***

    Herci mají potřebné charisma a schopnost opanovat plátno, což je v tomto filmu extrémně důležité. Cotillardová v dobových kostýmech a s naondulovanými vlasy a padesátník Pitt s tvářičkou jak dětská prdelka vyzařují glamour a eleganci. Druhý jmenovaný však zažil největší slávu v 90. letech a film se z něj snaží udělat hvězdu z poloviny minulého století, ale to je aura, kterou hezounek Pitt nikdy neměl./// Zemeckis za pomoci velice solidních triků oživuje domy a ulice Casablanky. Film však utíká od válečného dramatu k melodramatu (scéna porodu), zcela opouští akční žánr a přechází ke špionážnímu dramatu. Spojenci jsou žánrově dosti pestrým filmem, ale je to spíše negativum, neboť prolínání různých módů nepůsobí promyšleně a nedovoluje se soustředit více na jedno téma či plně využít žánrové konvence. Chvíli totiž sledujeme psychologické drama o manželské (ne)důvěře, jindy se Zemeckis v zjednodušující zkratce, která je jen neobratnou sociologickou sondou, snaží vykreslit dopady války na lidi nebo vyloženě násilně vsunout alespoň nějakou akci (kromě atentátu je ve filmu pouze jedna přestřelka). Zemeckis celkově doplácí na scénář, jehož tempo má zásadní nedostatky./// Ve chvíli, kdy se snímek blíží ke svému vyvrcholení a kdy zjišťujeme, jak důležitá je otázka partnerské důvěry, tušíme, že nepřijde sladký happy end, ale není zde ani překvapivá pointa či výrazná replika. Spojenci jsou nesmírně neinspirativní z hlediska režijního pojetí a chybí jim nějaké ozvláštnění. Nefungují ani na emoční rovině příběhu, takže selhávají i jako současný pokus o novou romantickou klasiku, který navíc postrádá i humor. [Kino]

    • 10.12.2018  19:11
    Oni a Silvio (2018)
    ***

    Skvěle blazeovaný Toni Servillo se AB po italsku role zhostil vynikajícím způsobem, což však nelze říct o režii. V Itálii se snímek promítal ve dvou částech po zhruba 100 minutách, u nás se uvádí zhuštěná 150minutová verze, která je ale překvapivě prázdná. /// Sorrentino se částečně vrací k fantastické úvodní scéně z Velké nádhery. Dokonalá těla se hýbou do rytmu hudby v obscénních kreacích, v mezičase souloží na pokojích či fascinovaně hledí na západ slunce v nehybné scéně, jako kdyby se staly výřezem z kýčovitého obrazu. Bohužel předlouhé scény nikam nevedou, po chvíli je vyloženě nudné vlnící se těla sledovat. Sorrentino dokáže zobrazit krásu a chatrnost tělesné schránky jako nikdo jiný, jenže tentokrát už jen opakuje již viděné a nepřináší nic nového. Žádná z postav není skutečnou postavou, jsou jenom neživotnými figuranty, kteří zaplňují prostor před kamerou. Ve filmu neexistují žádné alespoň trochu propracované vztahy mezi protagonisty kromě manželů. Některé postavy mají reálné předobrazy, jiné jsou zcela smyšlené. Problémem však je, že osoba, která nás zajímá nejvíce, se objeví na plátně až téměř po hodině. Excentrického zhýralce je tak pohříchu málo./// Chvíli se mluví o chtíči, pak se uplácejí senátoři. Chybí rozvíjení motivů, vztahující dialogy i gradace. Má byt „Loro“ (jak se film v originále jmenuje a znamená to „oni“, ale také „zlato“) politickým dramatem, které chce ukázat soukromý život zásadní postavy italských dějin? Má to být kritická sonda o střetu zájmu a sílícím populismu napříč planetou? Nebo jen bakchanáliemi, které začínají první lajnou v podvečer a končí unavenou souloží nad ránem?/// Ve scéně s krysou je cítit závan Sorrentinovy mocné dekadentní magie, která však už vyvanula. [Kino]

    • 29.10.2018  21:05

    Teď budu trochu provokovat. Tmavý digibordel BvS a nelogičnost, které uráží vaše myšlení, nebo raději bezzubou zápletku, při je vrcholem občanské války zlomená nožka Cpt.? Tady je osudovost, vážnost, byť se zase zachraňuje svět a přibyl místy nadbytečný humor pro mladé, který však koresponduje právě s mladou generací X-Menů, která zkrátka chce hangouvat v mallu a říkat Auf wiedersehen před zasazením rány protivníkovi. Fassbender je skvělý, i kdyby hrál rezavý hřebík. I slabší repliky podává se shakespearovskou grácií, že to ani nemusí doprovázet destrukce Osvětimi nebo podobná, na efekt vymyšlená scéna. Atraktivní oproti BvS, kde se okatě upozorňovalo, že v místě bojiště nejsou lidé, je to, že zde se skutečně hroutí celá civilizace a Káhira se mění v prach. Chybí však záběry z ulic a domovů. Miliony umírají a režisér nad tím mávne rukou jako Mauglí nad půlkou sežehnutého pralesa. Odbýt to jednou scénou s generály je trestuhodné, nehledě na další následky, kdy se spoluviník vykoupí postavením domu a odchází s úsměvem pryč. Celkově to samozřejmě na předchozí díly nemá, ale je to solidní zábava na jedno kino-odpoledne a na zoufalé nářky to vskutku není. [Kino, 2D s titulky]

    • 25.9.2018  22:43
    Jan Palach (2018)
    **

    Premiéře filmu na LFŠ předcházelo promítnutí 35minutového filmu Zmatek (1968), který je dokumentem zachycujícím srpnovou okupaci. Nepříliš známé záběry od několika kameramanů dokázaly i při krátké stopáži postihnout nálady a pocity onoho osudového léta. O to silnější pak byl kontrast s hraným filmem, který selhal v každém ohledu. Skromná výprava dává vědět, že peněz nebylo mnoho, avšak i s tím se dá pracovat. Problémem je, že všichni na plátně vypadají, jak kdyby právě vyšli z kadeřnictví a schůzky se stylistou. I sovětští vojáci mají po dlouhé cestě nažehlené uniformy./// Vyprávěním se snaží režisér přiblížit Palacha, který byl zkrátka běžný student, jenž randil, četl a kterého máma peskovala, že si neuklidil pokoj. Nedaří se však vůbec přiblížit vnitřní pochody, které k činu vedly. Palach žádné podrobné vysvětlení nezanechal a dodnes jeho rozhodnutí mnozí nejen nechápou, ale i odsuzují, neboť vnímají sebevraždu jako zbabělost. Ať už je váš postoj jakýkoli, faktem je, že coby diváci sledujeme jen sérii doslovných či zcela návodných scén. Tu jde Palach do kina na grotesku a někdo v ní hoří, poté si čte, jak se upálil mnich. Nic z toho nemá základ v historických pramenech, ale o to nejde, byť se scenáristka snažila vycházet z faktů. Vedlejší linie jsou neuzavřené, a působí tak odbytě. Palach je v podání Zavadila neskutečně topornou postavou, která nemluví, ale deklamuje. Ostatní herci byli očividně vedeni stejně, takže jen koženě prohlašují, co si myslí, a nápadně nás informují o různých historických souvislostech. Scény ve Francii jsou neskutečnou křečí a nejsou jediné. Sedláčkovi jako vypravěči schází rafinovanost, byť se mu nedá upřít, že poslední sekvence, ve které se příliš nemluví, je velmi silná. [LFŠ]

    • 15.8.2018  21:28

    Cavill je absolutní miscast série, Baldwin je parodií na sebe sama už od dob Team America, avšak Cruise zastavil čas a k tomu předvádí solidní herecký standard v rámci žánru, ale ty závěrečné slzičky mu nelze věřit. Hodně lidí jen popouškuje marketingovou kampaň o tom, kterak herec sám dělal nebezpečné kaskadérské kousky. Problém je ale v tom, že kdyby to nebylo divákům měsíce cpáno, těžko si toho někdo všimne. Pokud máte dostatek peněz, umně scénu sestřiháte a nasmímáte, je výsledek tentýž. Fallout sice není přeplácaný komiksový digifest, ale také jím nikdy být neměl, tak z čeho se máme teda radovat? Dialogy jsou prázdné, občas směšné nebo snažící se o křečovitou vtipnost. Vlastně jen čekáte, kdy začne další šílená akční sekvence. Zápletka překombinovaná zvraty pro zvraty, lokace pestré jako katalog cestovky… To vše byly atributy M:I série, nebo alespoň posledních dvou dílů, jenže teď se film bere nejvážněji a McQuarrie zároveň zapomněl, jak vyprávět. 70 %. [Kino, 2D]

    • 21.5.2018  23:29
    Deadpool 2 (2018)
    ***

    Říká se, že podruhé je to lepší než poprvé. Už víte, co čekat, lépe se znáte, jste poučení z minula. Dvojka je přesně taková, což však znamená, že tentokrát to dře. Odrzlý antihrdina nemá čím překvapit, vrací se známé postavy, které se nijak nerozvíjejí, a zůstávají slabiny jedničky jako nevalné triky, nevyvážené střídání tónu a smršť popkulturních narážek, která teď už působí křečovitě. Zase se Deadpool omluví za nedostatky filmu přímo do kamery a nic s nimi nedělá, zase je tam fórek o strap-onu a zase cáká krev a létají nadávky. Sekvence s výsadkem nového týmu je nápaditá a dokáže v rámci vyprávění překvapit, jinak je to však příliš opatrná sázka na jistotu. Raději tedy trochu neohrabanou a místy upocenou jedničku, z které je cítit počáteční vzrušení tvůrců, než tohle viagrou podpořené druhé kolečko. [Kino, 2D]

<< předchozí 1 2 3 4 6 11 15 20