Parabot

Parabot

Petr C

okres Brno

1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2
    • 15.12.2018  02:35
    Roma (2018)
    *****

    Existuje spousta filmů, u kterých moc nerozumíte, proč se dostaly do kinodistribuce. A pak ty, určené pro malé obrazovky. Přitom patří na velké plátno s kvalitním zvukem. Jako Roma, a jsem velice rád, že jsem měl možnost ho vidět ve filmovém sále. Alfonzo Cuarón zase natočil mistrovské dílo. Nenápadně rozehrané civilní humánní drama z mexických reálií sedmdesátých let vás pohltí a nepustí až do posledního záběru. Významný podíl na tom má Cuaronova stylizace dlouhých scén, vyšperkovaná choreografie kamery a perfektně zrežírované do posledního detailu opulentní dění před jejím objektivem. Tedy to, co v Potomcích lidí nebo Gravitaci ukázal, že opravdu umí. K tomu navíc nevídaná práce s prostorovým zvukem.

    • 10.12.2018  01:05

    Měl to být trašně "funny" Marvel, říkali. Je to strašně konvenční komixárna. Přitom.

    • 10.12.2018  00:58

    Tři hvězdičky za to, že jsem dostal úplně přesně, co jsem čekal, a čtvrtá za Petera Dinklage. Jeho role bylo to nejsofistikovanější v celém filmu. Pětimetrový liliput a klíč k dění. Na druhou stranu bych jednu hvězdu mohl strhnout za hudbu ale čert to vem. Kdybych byl vášnivý čtenář marvelovských komixů, tak tomu napálím plný kotel a ještě dlouho otravuju své blízké rozborem díla. Ale nejsem. To znamená, že jsem se díval na Avengers jako nefanoušek a neměl ponětí, co je polovina postav zač. Nicméně jsem se k tomu postavil zenově. "Prostě tam jsou a tak to je!" A mezi námi, trochu mě irituje, jakým směrem žene Marvel/Disney blockbustery___Linie kolem Dr. Strange dává tak trochu tušit, že všichni zmizelí se zase objeví. Tedy dost umělý cliffhanger na konci. Motivace Tanose by dávala smysl, pokud by universe byl tvořen pouze planetou Zemí. Ne celým vesmírem. Ve filmu je zhruba 236 scén, kdy musí nějaká postava volit mezi humanismem a záchranou všeho a všech. Tvůrci si mohli alespon 118 takových scén ušetřit. Ty zbylé by pak měly alespoň trochu emocionální náboj. A byl to vůbec film? Nebyla to pouhá, byť drahá, monumentální, seriálová episoda?

    • 21.11.2018  17:58
    Vyprávěj (TV seriál) (2009)
    **

    How I met your mother meets Chalupáři. Prvoplánový útok na nostalgickou notu. Nutno přiznat, že ohledně událostí kolem 17. listopadu to na mě docela zafungovalo. Jinak taková typicky česká seriálová klasika, vezoucí se na vlně laskavého humoru s fakt podivným castignem a podprůměrným scénářem.

    • 22.10.2018  22:44
    Labyrint - Série 3 (série) (2018)
    *

    Po první sérii jsem si řekl OK. První vlaštovka české quality TV. Sice scénáristicky vykrádá, ale opravdu vykrádá, Villeneuveho Zmizení, Dánsko-Švédský Most, a zřejmě i první řadu Temného případu, ale konečně se někdo o něco snaží. Rok se z rokem sešel. Mezitím v české produkci vznikla Pustina, Svět pod hlavou, Spravedlnost. A Strach vypustil už třetí řadu svého Labyrintu. Progres? Naopak, degres. Celé to vyznívá jak stý odvar adaptace Dana Browna, do které Jiří až moc projektuje svůj přístup k víře. První věc, která tvoří tuto řadu nesnesitelnou. Druhá jsou herecké výkony. Třeba Žilková jako bývalá narkomanka je směšná. Není ve své roli jediná. Třetí je hudba. Typická pekelná unylost většiny českých seriálů. Čtvrtý scénář. Pátá dramaturgie. Vlastně už v tom výčtu nechci pokračovat.

    • 21.10.2018  17:12
    Total Recall (2012)
    **

    Povídka P. K. Dicka je naprosto jiná, než původní film se Schwarzeneggerem. Když už někdo přišel s nápadem, že vznikne remake, mohli se toho tvůrci chopit podstatně invenčněji, než že otrocky přeberou motivy filmu z osmdesátek. Třeba, že se víc budou držet původní předlohy. Nebo úplně jinak. Nestalo se. Paul Verhoeven je režisér se zřetelným osobitým rukopisem. Do svých, často béčkových filmů, byl schopen vklínit velmi svébytnou satiru. Wiseman evidentně žádný takový "special move" nemá. Takže natočil další nablýskané instantní, tedy i zbytečné sci-fi, které navíc vizuálem velmi okatě vykrádá další, daleko povedenější adaptace výše uvedeného autora. Takovéto pomrkávání stylu "víš, co mám na mysli" je v tomto případě spíš fakt k vzteku.

    • 21.10.2018  16:40
    8 MM (1999)
    *****

    Joel Schumacher patří mezi nejrozporuplnější filmové tvůrce. Na jednu stranu vyprodukoval velké množství balastu, kterému vévodí jeho zpracování Batmana. Naopak ale do jeho portfólia patří skvělá díla, jako Volný pád, Telefonní budka a 8mm. Jejich společným jmenovatelem je rozpad lidské osobnosti. 8mm se ovšem výrazně odlišuje formou. Zatímco první dva jsou nízkorozpočtové filmy tvářící se nezávisle, 8mm je neo-noirová záležitost, odkazující k Sedm či Obvyklým podezřelým. Samotné téma - vyhřeznutí té nejtemnější stránky lidského charakteru - má do jisté míry blízko ke Coppolově Apokalypse. Řeku Mekong a Kambodžskou džungli nahradily špinavé periferní uličky, skladiště, opuštěné továrny, a válečnou vřavu zase svět nejtvrdšího porna. Víceméně standardní procedurální krimi začne nabírat na skutečných obrátkách v katastrofické části - střetu se samotným ďáblem a jeho následovníky. Pak již jen sledujeme Cage-ho, staženého dolů do temné díry, který je ochoten se vzdát úplně všeho, jen aby dokonal destruktivní dílo zkázy. Na samotném konci běsnění, na hřbitově, nalézá muže, jakého potkáváme den co den na ulici, v práci, restauraci, obchodě nebo v parku.___ Na druhou stranu, všechny zde vyjmenované filmy jsou o řadu výš, než 8mm. Plusové body má ale za Aphexe Twina - Come to Daddy.

    • 18.10.2018  23:22

    Britské nekomediální seriály trpí stále stejným nešvarem. První série je často velmi originální, inovativní. Ta druhá, onu počáteční energii a invenci přetaví v ryzí zlato. A pak to jde do kytek. To je bohužel případ i Sherlocka, postavy pevně zakotvené do britské kultury. Seriál, který po právu po uvedení vzbudil velký rozruch, aby se po několika letech rozplynul neznámo kam. Matně si vzpomínám na třetí řadu, čtvrtou jsem úplně vytěsnil. Ale Skandál v Belgravii, ten si, pokud mě osud bude nakloněn, pustím ještě mnohokrát. Dokonale zvládnuté režijní, scénáristické i herecké řemeslo. Jedinou vadu na kráse vidím v názvu. Tento díl se prostě měl jmenovat The Woman. A nyní se mě v hlavě rozezněl další tón ze soundtracku, kdy si na konci detektiv definovaný hloupou čepicí se sentimentálním úsměvem pohodí s mobilem, podívá se z okna, a svým opravdovým hlasem zamumlá "THE woman". Každý muž, kterému zkřížila cestu skutečná femme fatale, pochopí.

    • 14.10.2018  23:48

    Podzim 2014 - Intestellar, 2016 - Arrival, 2018 - First man. Za mě momentálně film roku. Ty epické vesmírné výpravy v kombinaci se sondou do lidské povahy jsou prostě přitažlivé. Byť Armstrongův příběh vlastně není sci-fi, minimálně fi, i když se najdou lidi, kteří budou tvrdit opak.___ V kontextu těchto filmů: Zimmer a kolektiv dokazují, že varhany nemusí ze všeho dělat gotický horor. Johan Johansson RIP, že drony a ticho mohou být harmoničtější než většina aktuální popové produkce. A Hurwitz zbavil theremin nálepky divně kvílející zvukové krabičky pro nerdy a udělal z něj pohlazení po duši. https://www.youtube.com/watch?v=_6nelE4nieo https://www.youtube.com/watch?v=zcev7yEPeF8

    • 5.10.2018  20:43
    Cobra Kai (TV seriál) (2018)
    ****

    Opravdu nečekaně příjemné překvapení. Seriálové pokračování poměrně prostého jednoduchého teenagerského béčkového hitu, resp. trilogie, s tisíckrát opakovaným mustrem. Světlá strana (Daniel San) úpí pod tyranií rigidní temné strany síly (Johnny Lawrence) a díky osobní transformaci ji nakonec udolá, porazí. A navíc čestným způsobem! Tvůrci seriálu oživili obě hlavní postavy v současnosti, tedy v hyperkorektní, digitální době, kdy je bipolární vidění světa a společnosti dávno pase a tím pádem je i dobro a zlo prolnuté, daleko obtížněji definovatelné. Ze zjednodušených karikatur prostě vytvořili lidi. Přidali k nim další, o jednu až dvě generace mladší protagonisty a zručně rozehráli odlehčenější vztahové drama, o křivdách, traumatech, pomstě, soucitu a odpuštění. Nějaké karate se tam taky najde. Na druhou stranu. Po Postradatelných, Stranger Things, Ready Player One, ale i aktuálnímu Maniakovi a mnoha dalších, zase věc, která nostalgicky čerpá z osmdesátkové popkultury. Chápu, neviditelná ruka trhu nezná slitování, ale není to už trochu moc Antone Pavloviči?

    • 25.9.2018  01:07

    Podle traileru jsem čekal variaci Inception, což je v kombinaci s Fukunagou slušným důvodem, proč se dívat. Po první epizodě jsem dostal velmi osobitou záležitost, odkazující se k Věčnému svitu neposkvrněné mysli a Brazilu, co se neukotvenosti v čase v závislosti na prostoru a reáliích týče. Budu sledovat dál.

    • 25.9.2018  00:24

    Už od prvních dílů jsem se nemohl zbavit pocitu, že se nejedná pouze o pokračování kultovního seriálu, ale spíš rekapitulaci celoživotního Lynchova díla, kde ospalé městečko tvoří pouze něco jak základní, výchozí bod. A to nejen děním mimo Twin peaks, ale i drobnějšími detaily, jako třeba kamerou, záběry, castingem (Naomi Watts, Patrick Fischler) nebo hudbou - Gordon pohvizdující si Rammstein, Rebeccou del Rio v Roadhouse. Bylo fascinující sledovat, jak si zase Lynch jde svoji vlastní cestou, při které ignoruje současnou tvorbu a buduje opět něco osobitého, poutavého, suše vtipného i dojemného. S touto sérií mám ale dva problémy. První reprezentuje Forrest Douggie Gump. Zpočátku velmi vtipný prvek, který ovšem s přibývajícími epizodami čím dál víc monotónní, stereotypní až ubíjející - jak vítězně proplouvá děním s pomocí elementů za červenou oponou. Prostě, začal chybět starý dobrý agent Cooper. Naštěstí přišla epizoda s tanečkem Audrey, která byla poctivou uspokojující katarzí. Druhý problém je ale daleko horší. Poslední díl. Finále. Ano, Lynch si to dělá po svém, ale tohle bylo jak překvapivá nečekaná facka. Plivnutí do tváře. Král surrealismu, snění, vizí těsně před úsvitem zatřásl svým divákem a hlasem Gordona zařval: "Vstávej! Jdi do práce, zaplať složenky, vyplň excelové tabulky, nažer se ve fast foodu". Lynch prostě jedním rychlým gestem zbořil svůj domeček z karet. Jako písečnou mandalu, kterou mniši nakonec shrnou do nádoby a vysypou do řeky. Korekce v podobě další série nebo nového filmu už asi neproběhne. A to mrzí. PS: David Lynch ovšem opět potvrdil, že má velmi vytříbený vkus, co se hudby a žen týče.

    • 9.9.2018  01:06

    Jsou filmy, které jsou dobré, zajímavé, sugestivní ale po prvním shlédnutí už je nikdy nechci vidět znovu. Třeba Saló anebo 120 dnů sodomy nebo Cesta. Mazací hlava patří mezi ně a bohužel jsem ji viděl 2x. Poprvé v kině, v rámci Projektu 100, podruhé při nahrávání na VHS z ČT 2. Nikdy jsem se potom už na tu nahrávku nepodíval. Hlava videa maximálně přehrála několikrát (a asi mnohokrát) porno, kterým byl zbytek stopáže kazety doplněn. Nechci vědět, co jelo Lynchovi v mladistvých letech v hlavě. Můžeme být rádi, že své šílené neurotické vize, výjevy, obrazy rozředil. Jinak by se režijní a kulturní ikonou asi nestal.

    • 3.9.2018  01:02
    Brazil (1985)
    *****

    "Ahoj, já jsem Terry. Terry Gilliam. Ten, co dělal ty divné animace v Monthy Pythonovských skečích. Následujících patnáct let vám budu servírovat svérázné filmy. Začněme takovou variací na 1984, která bude hlavně o trubkách"___Je strašná škoda, že Gilliam si neušetřil pro svůj Opus Magnum - Dona Quijota - alespoň trochu imaginace, kterou měl, když režijně začínal. Na druhou stranu, není jediný.___ Skepticky pochybuji, že ještě někdo natočí tak autenticky svébytnou adaptaci výše uvedeného Orwelova díla, kde hlavní hrdina v pravém slova smyslu, a tak trochu deus ex machina, bude instalatér pracující načerno. Zatímco příběhový hrdina, snící pohádku, si zažije svoji revoltu, aby si nakonec z nouze vytvořil vlastní svět a zároveň skončil jak skončil. V prostředí autokracie, diktatury, absolutního podvolení. Zaplaťte za své zločiny, hříchy.

    • 3.9.2018  00:06

    Přemýšlím, zda tento film patří do kategorie odpad, nebo si zaslouží plnou hvězdnou palbu. Taková přehlídka edwoodovského diletantismu se jen tak nevidí. V optimálním rozpoložení (intoxikace, lobotomie) - a nezáleží, zda jste kovaný v Troškových spektáklech, či preferujete třeba Bertolucciho epopeje - dokáže vytvořit vskutku záživný společenský večer. Jako třeba když hrajete aktivity, dračí doupě, jste moc nahulení, abyste dál zkoušeli s kapelou, nebo nevíte jak rozjet bukkake večírek. To poslední jmenované je hypotetická situace ale věřím, že by to mohlo fungovat.

    • 2.9.2018  19:46

    Docela by mě zajímalo, jaká by byla následujcí DiCaprio role, pokud by ani za toto urputné plazení nedostal Oscara. By si zahrál nějakého krtka? Po druhém zhlédnutí ale váhám, zda Revenantovi neubrat hvězdičku na lepší průměr, protože mě, slovy našeho vrchního všeználka Vaška, přišel prázdný a falešný. Navíc, ta nejedna doslovná vykrádačka Tarkovského...

    • 25.8.2018  18:02

    Epizodní lesk a bída EDM scény bylo vedle hlavních témat, které se linou celou sérií, dobrým zpestřením. Gio tentokrát nejslabší - až moc kopíroval předchozí ebolu. Závěrečný Erran naprosto dokonalý.

    • 25.8.2018  17:53

    Výbuchy smíchu střídá až znechucený úžas spojený se zamyšlením, zda je Cohen tak zdatný manipulátor, nebo jsou účastníci jeho TV show prostě jen - hlupáci. Vlastně bych byl velmi rád, kdyby někdo něco takového udělal v českých reáliích. A klidně by mohl vycházet z Baronových inkarnací. Šiřitelů alternativních faktů, celebrit, expertů na gender a "Gun Nuts" máme taky přehršel.

    • 26.7.2018  01:46
    Příběh služebnice (TV seriál) (2017)
    ****

    Když jsem se o tomhle počinu dozvěděl, byl jsem hodně skeptický. Další dystopie. Tentokrát střižená na míru ženám. Skandální. Já nemám nic proti dystopiím a ženám. Naopak! Ženy jsou fajn a příběhy, které škodolibě říkají: "Tak jo, teď jste si žili až moc dlouho uvolněně, je čas utáhnout kohoutky, muhehe", poskytují takový ten zdravý nadhled. Je tam, proti jiným produktům kvality tv. míň rotačních kulometů a víc tenze. Vlastně je to trochu jak méně propracovaní Potomci lidi (sry. na Cuaronuv masterpiece to fakt nemá). Další chmurný pohled. Ale, v detailu nenalíčená a v prostoru snímaná služebnice má své autentické kvality. ...po první sérii.

    • 26.7.2018  01:03

    Seems you've begun to question the nature of your reality. Spoilery...V klasickém filmu byl vanishing point bod, kdy hlavní postava zmizí z radaru všech pronásledovatelů. We Westworldu jde o situaci, která definuje samotnou osobnost. Její identitu. Můžete utíkat. Můžete být, teoreticky, nesmrtelní. Ale tohohle se nezbavíte. Maximálně, v nejlepším, se ocitnete v kruhové místnosti, kde gramofon opakuje vaše oblíbené beaty a kulaté přesýpací hodiny, a kruhové akvárium definují vaši smyčku. Některé postavy vědomí nabývají a jiné jej pozbývají.... William se zbavil toho svého. Po determinační scéně jsem to vše musel pauznout a jít na cigáro.

    • 16.7.2018  12:50

    Skvělý minimalistický, řemeslně velmi zručný thriller, odkazující pojetím k Telefonní budce nebo Locke-ovi. Tedy film, který dává velký prostor divákově imaginaci. Na rozdíl od dvou výše jmenovaných je ústřední děj, který rekonstruujeme společně s hlavní postavou, temný a skutečně ponurý jako polární noc.

    • 22.6.2018  09:27
    Westworld - Labyrint (série) (2016)
    ****

    Pozn) Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.

    • 21.6.2018  11:37

    Na čem pracujete, doktore Čechove? Píši dvě sestry. A, není to málo, Antone Pavloviči? ___Lze diskutovat, na kolik je cimrmanovský humor lidový, či intelektuální, nicméně je velmi originální, a na české poměry až ikonický. Tak jako ten montypythonovský pro Brity.

    • 13.6.2018  15:39
    Westworld (TV seriál) (2016)
    ****

    Svoboda, kontrola, vědomí a identita. Ústřední čtyři pilíře, kolem kterých se točí tento zajímavý HBO počin se zcela zřetelným rukopisem Nolana mladšího.

    • 12.6.2018  12:30

    Atmosferická melancholická jízda. Přestože tento díl měl na hlavní dějové linky minimální vliv (alespoň jak se momentálně zdá), tzn. šlo o vatu, tak se mě vedle čtvrté epizody líbil nejvíc. Možná taky proto, že v něm nebyla ani sekunda Dolores a kolektivu. Její "narativ" je čím dál víc ubíjející. Uvidíme, za jej zvrátí poslední dvě epizody.___Mimo jiné díky WestWorldu se Ramin Djawandi zařadil do mého TOP filmových/seriálových hudebních skladatelů.

    • 6.6.2018  12:08

    Velmi průměrný film, který vlastně ani neví, co chce divákovi říct. Kromě toho, že vizualizuje vyřčené Solovy věci z původní trilogie. Nijak zvlášť zajímavým způsobem. Takže vlastní imaginaci, kterou Lucas divákovi nabídl, Ron Howard zase vzal. Film selhává podobným způsobem, jako třeba Prometheus mezi Vetřelci. ____Bohužel se s každým novým Star Wars filmem čím dál víc obnažuje fakt, že toto univerzum je již vyčerpané. A kromě recyklovaných motivů se moc nedaří vytvořit nové, dostatečně konzistentní ale zároveň originální. Závěr, kdy postavy řeší, kdo koho podrazil víc, už zavání fraškou ala Cimrman. Prostě, Disneyho mašina na mrzký peníz musí jet a zastaví se třeba někdy až za patnáct let, kdy bude točit 14. spin-off, tentokrát o "I Don't Like You Either Guy-ovi".___PS. Kathleen, jestli chceš ve Star Wars důstojně pokračovat, nedělej Zagorku a nech další trilogii udělat bratry Nolanovými.

    • 22.5.2018  12:22

    Strach - Chaos - Bolest...the stronger the issues, the more powerful the catharsis, jak uvádí tvůrce v jiném svém filmu. TDKR je příběh vyhořelého odpojeného jedince, který vše nedokončené, nežádoucí vytěsnil za velké zámky, do nehlubších stok nevědomí a to přikryl (sebe)klamem a lží. Jenže, jak už to tak bývá, nic potlačeného nezůstane pohřbeno věčně. Postupně to probublává skrze chatrný konstrukt na povrch, více a více, až nakonec obří silou protrhne oponu a vyhřezne ven. Za sebou pak nechává spoušť, jak fyzickou, tak psychickou a hlavní postavu uvrhává zpět do díry, hlubší izolovanější a temnější než kdykoli před tím. A aby se náš hrdina stal opět symbolem, musí se první stát zase člověkem. Skrze zpětné nalezení svého emocionálního já - na jeho napojení, v tomto případě reprezentované strachem - ústředním motivem prvního dílu trilogie. S tím rozdílem, že jej následně nezačne projektovat do druhých ale zpracuje formou (sebe)přijetí. Výše popsaný psychologický princip není navíc aplikován pouze na Bruce Waynea ale na celý Gotham.___Fantastické monumentální zakončení mé nejoblíbenější trilogie, organicky propojující dva předchozí filmy. Rozumím výtkám při srovnání s druhým dílem. Ano, není zde Joker a katarzní díl se opět přibližuje více komixu. Ale. Bane je skvělá volba. Jednak díky minimalistickému projevu Toma Hardyho a za druhé proto, co reprezentuje - bezohlednou, utlačovanou horu negativní energie. Dark Knight navíc obsahoval nesrovnalosti rovněž, pouze nebyly tak viditelné. Temný rytíř povstal je epická freska, ve které dojde k smysluplnému naplnění osudů všech postav, nejen Bruce Waynea, rámovaná Příběhem dvou měst od Charlese Dickense.

    • 17.5.2018  14:13

    Stagnaci první série tohoto seriálu s P. K. Dickovským námětem otočily až poslední díly. Nyní se jeví, že celá první řada byla pouhou expozicí toho, co teprve příjde. Nolan mladší a Joy se začínají dotýkat podstatně hlubších existencionálních témat. Opravdu se těším na pokračování.

    • 16.5.2018  11:54

    A já to klidně přiznám. Fakt nemám rád komixové filmy. Když vidím, že vedle sebe ve zpomaleném záběru řadí atlet v úplém trikotu, který umí teleportovat galaxie, cool týpek se specializací na točení s nožem typu motýlek a gymnastka, jež, je na kladině (na níž se obvykle vyskytují generičtí nepřátelé) jako doma, aby v perfektně estetickém útoku zpacifikovali zlořáda - čisté ztělesnění zla, začnu mručet jako Tom Hardy ve většině svých rolí. A pokud se k nim ještě následně přidá telepatka, schopná číst myšlenky, za podmínky fyzického uspokojení kategorie PG12, potomek aztéckého Opeřeného hada a nadlidsky silný mimozemštaň - vyděděnec s nihilistickými myšlenkami, aby opět zaútočili na zlořáda, znovu a lépe, tak se opravdu začínám vztekat. A následně se slzou v oku nostalgicky vzpomínat na normální filmy ze života, kde trochu nařachaný týpek s rotačním kulometem a motorovou pilou zlikviduje ideologicky nekompatibilní armádu země třetího světa. Naštěstí, ne každý tvůrce komixového filmu má potřebu podnikat regres do svého dětství a hojit traumata. Jako Mangold u Logana.___Mangold zcela zbavil hlavní postavy superhrdinské aury a takto obnažené, vybavené pouze svými drápy, je umístil, jako lovnou zvěř, do bezútěšného světa. Tomu odpovídají i akční scény. Jsou extrémně brutální, syrové, nelítostné, bolestivé, fyzicky i psychicky, kruté až na kost, bez jakékoli estetizující choreografie. A mezi tímto animálním násilím se odehrává civilní vztahové drama. Největší mínus celého filmu vidím v jeho předvídatelnosti. Po úvodní expozici je poměrně jasné, kam bude děj směřovat a jak budou jednotlivé oblouky hlavních postav zakončeny. Ostatně nejen ty hlavní. Když se třeba na scéně objeví rodina, která hrdinům poskytne teplo a mír domova, je vám jasné, že ti prostě půjdou. Do jednoho! To ale není v případě Logana zase až takový fail. Navíc, poslední záběr filmu - gesto malé Laury, je daleko silnější, než třeba Joseph Gordon-Levitt vyjíždějící na plošině v netopýří jeskyni.

    • 27.4.2018  10:45

    Léto 2005. Místo - grilování na zahradě v Londýnském Camdenu. St: "Teď jsme byli na tom novém Batmanovi." Já: "To je v kině zase nějaký nový Batman? Je dobrý, jako ti Burtonovi?" St: "Je jiný. Ukázali, jak začínal. Že ho jakože cvičili nindžové v horách". Oči se mě protočily ve sloup a v duchu si pomyslel, "bože, to bude zase pi****na."___Zima, začátek roku 2008. Místo - žlutý autobus nejmenované společnosti někde na cestě do Maďarského Győru. Zde si dovolím malou odbočku ve vyprávění. Vite děti, ono ty chytré telefony a tablety neexistovaly vždy. Dokonce vlaky a autobusy neměly zabudované malé displaye v sedadlech. Pokud už disponoval dopravní prostředek nějakou obrazovkou, byla umístěna v přední části a možná i někde po stranách, aby i cestující v zadní části měli nějaký filmový zážitek. No, zážitek. Stevardi mívali zvláštní fetišisticko-perverzní potřebu pouštět VHSkové céčkové záležitosti a zvyšovat tak utrpení dlouhé úmorné cesty. Ne tentokrát. Na obrazovce se objevil Bale, otevírající oči po dětské noční můře. Ko: "Ty jsi to neviděl? To je vynikající film". Ano, měl pravdu. Dodnes mě mrzí, že jsem ho neviděl na velkém plátně. A stačilo, kdyby St před třemi lety řekl, že Batman begins je od člověka, který točil Memento a Insomnii.______Nolan začíná něco, co piluje a zdokonaluje následujících deset let. A to nejen v rámci trilogie Temného rytíře, ale i filmů za odměnu - Dokonalého Triku, Inception a Interstellaru. Hned na několika frontách. Jednou z nich je storytelling, struktura příběhu. Batman begins má pevnou čtyř aktovou strukturu. Zní to banálně ale ani tu není schopna značná část filmařů udržet. První končí rozhodnutím nezabít, druhá odhalením kostýmu - alter ega. Třetí reprezentuje dějový oblouk Scarecrowa a čtvrtá finální střet s Ras al Ghoulem. Každá část je vyplněna konfliktem, ať už vnitřním, nebo vnějším, a vyprávění se plně soustředí na dané téma definované tímto sporem. Hlavní antagonisté společně s Brusem Waynem tvoří tzv. 4bodovou/rohovou opozici. Matrice více charakterů ve vzájemném střetu dává možnost košatějšího vyprávění, než prostý duální souboj dobra se zlem. A tu Nolan bohatě využívá.___Základy druhého pilíře, který Batman begins pokládá, je analytická psychologie postav. Každý komixový námět je vlastně absurdní. Tohoto nevnímaje. Hlavní postavě v dětství zabijí rodiče a on se chce mstít. Budiž. Ale tak, že si na sebe vezme kostým létající krysy a po nocích běhá po střechách a bije je pěstí? Christopher Nolan bere tento námět a přepracovává jej tak, že každá motivace, pohnutek, čin, rozhodnutí je smysluplné. V Batmanovi můžeme vidět reálné lidi, reálně se rozhodující v nereálném, komixovém prostředí, jež je determinuje.__Co poněkud zastinuje začínajícího Batmana vůči následujícím sequelům je fakt, že tvurci neměli k dispozici příliš velký rozpočet. Také casting nebyl úplně podařený. Tím mám na mysli především Katie Holmes. Ta měla opravdu hrát jen subjekt vlhkých snů středoškoláků ve fotbalových bundách, řešících hluboké problémy u plechových školních skříní někde na americkém středozápadě. A nakonec. Souboje. Těžko říct, jestli chtěl Nolan navodit atmosféru chaosu z pohledu bitých pěšáků, kteří neví, co se dějě, až do momentu, kdy jejich mysl knokautuje Wayneova pěst, vynořivší se ze stínu. Nebo to prostě neuměl natočit. V každém případě. Velmi slušný start mé nejoblíbenější trilogie.

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace