Renesco

Renesco

Tomáš Gruntorád

okres Praha
Bochnislav Faldini

homepage

11 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 7.11.2009  11:19
    Naděje (studentský film) (2009)
    odpad!

    Tvůrci si zřejmě opravdu mysleli, že tvoří nejzávažnější drama roku s nejaktuálnějšími tématy. Dopadlo to ale jako klasická česká soap opera s dávkou takových emocí, které nemohou oslovit a procesem identifikace s postavami oblažit už ani upracované hospodyňky v domácnosti, natož pak G&L publikum, lidi nemocné AIDS, nebo dokonce Mádlův fanklub. Groteska bez humoru.

    • 24.6.2009  14:53

    Ryze západní žánr detektivky, v níž kralují drsní parťáci, se setkává s východním stylem vyprávění. Je to souboj neklidu s klidem, jako by Bodie a Doyle něco vyšetřovali v buddhistickém chrámu.

    • 24.6.2009  14:47

    Další geniální potvrzení toho, že detailní historické rekonstrukce ve filmu jsou doménou Němců, jejichž kapitoly zárověň patří mezi ty nejčernější.

    • 8.5.2009  10:26
    Iluzionista (2006)
    ***

    Vizuálně dokonalý film (připomínající v některých scénách svým obrazovým řešením "těkavost" filmu z "iluzionistického" konce 19. století), jemuž je třeba vytknout skluz z mysteriózní atmosféry do posmutnělé detektivky, v níž už triky nevzbuzují otázku, jak byly udělány, ale stávají se čirou fantasmagorií za hranicemi dobových možností. Nijak sympatická není ani detektivova rekapitulace všech detailů do mozaiky toho, "jak to vlastně bylo", a lá "Obvyklí podezřelí".

    • 12.4.2009  00:54
    Mrňousci (TV seriál) (2006)
    ****

    Snad jediný pořad večerníčkového typu, který vypadá moderně, a zároveň odkazuje ke klasickým destrukčním seriálům typu "Tom a Jerry", či "Jen počkej, zajíci". Místy přeci jen suché, ale s přehledem lepší než dnešní večerníčkový standard, oplývající spíše trapností.

    • 18.2.2009  21:37

    Postmoderní drama s muzikálovými prvky představuje souboj dvou světů: tvrdou tělesnost pornoherce, jehož zaměstnání je plné „lásky“, která možná uživí, ale nenaplní, narušují pochyby o smyslu tohoto zaměstnání v okamžicích křehkého a němého spolubytí v partnerském vztahu, jehož důležitým momentem se stává romantická chvilka mezi regály s pornografií, jíž natočil někdo jiný. Příběh tvoří dramaticky nezatížené črty, variace na různé formy trávení společného času, v nichž je zakonzervován vztah muže a ženy v ideální formě nikam nesměřující pohody. Poetický minimalismus dlouhých statických záběrů na líné proměny prostoru v čase střídají v okamžicích pozměněného vnímání postav (po usnutí, během orgasmů) extravagantní barvité muzikálové vložky, odrážející jejich fantazie a sebereflexe. Období sucha bez kapky deště, jež právě sužuje Tchaj-pej a spouští sérii mikropříběhů hlavních i vedlejších postav, shánějících rozličné alternativní zdroje vody, představuje paralelu k suchu v citových životech, jež dojdou v obou světech náležitého zavlažení i bez přispění „umíněných mraků“. Je to film o protikladech: tělesnost vs. senzitivita, stáze vs. dynamický pohyb, stísněné prostory vs. otevřený přírodní prostor.

    • 14.2.2009  23:07
    Mučedníci (2008)
    *****

    Viz Renescovy záchvaty

    • 30.1.2009  23:57

    Ten film je snad ve všech záběrech (ať už jsou to detaily nebo celky) tak k prasknutí napěchovaný hmotou, že v nich nezbývá žádný prostor pro spirit. Koloběh konzumace a vylučování čehokoliv funguje odjakživa a pokud zažijeme nějakou "po nás potopu", pak nejspíš ze sraček, jak ji způsobili Ferreriho gurmáni.

    • 20.12.2008  19:19
    Alpha (2007)
    ****

    Alpha nahlíží na první, a zároveň nejspíše i na poslední setkání dvou žen. Paranoidní dívka se snaží majetnicky si k sobě připoutat starší ženu, s níž hned na první schůzce strávila noc. Když ta začne naznačovat potřebu samoty a odpočinku, nějakého intervalu mezi tímto a příštím shledáním, urážlivá hysterka na odchodu projeví svou nesnesitelnou despotickou povahu. Film uplatňuje estetizující styl skrze černobílou kameru, sílu ticha a především ženskou nahotu – dívka je po většinu času tohoto „postkoitálního“ dialogu nahá, což symbolizuje její přilnutí k o dvacet let starší milence, která je naopak již od počátku zahalená a toužící po chvíli samoty. Název filmu má snad spojitost s výjimečností zobrazené události – prvního rande, které může počít nový vztah. V tomto smyslu je však více než zřejmé, že název "Omega" by vyzněl nejinak.

    • 20.12.2008  19:17

    "Malý tygr" reprezentuje typické severské zadumané a zasněžené vztahové drama, obohacené o svérázně úchylný smysl pro humor (alespoň co se týče expozice tří ďábelských kníračů úsměvným piktogramem na vrátkách od zahrady jisté paní domácí, jíž obestírá zabijácká pověst, a jejich následné neúmyslné likvidace řadou nešťastných náhod, které fungují jako running joke). Lesbický vztah je zde jen kulisou v příběhu chlapce Simona, který se se svými dvěma matkami přistěhuje do zapadlé vesničky o pár sousedech a je zde spíše vesele konfrontován s chodem konzervativní společnosti, v níž neexistuje žádné soukromí. Nachází zde však kamarádku s chlapeckým jménem Elliot, jež si sama zvolila, a se silnou vírou v moc individualismu. Její učení přivede malého Simona k pochopení vztahu jeho matek.

    • 20.12.2008  19:16
    1977 (2007)
    ****

    Svět v "1977" je staromilský, konzervativní a přesycený průměrností. Silnice, po níž pánové střední generace se svými partnerkami jezdí, jsou nesmyslně klikaté, krkolomné serpentiny obtáčejí jen prázdné travnaté plochy. Za dodržení dopravních předpisů a nevybočení z absurdní trati, pokryté nereflektovatelnými texty kdo ví pro koho, si může pán za zvuků videoherní elektronické fanfáry připočítat na konto 10 000 kreditů. Jednu dívku, která se o hodině zahledí na svou učitelku, a která si místo doma s panenkou hraje na hřišti fotbal, v tomto světě však namísto kreditů zavalují jen agresivní černá písmena, seskupující se do různých společensky deterministických klišé: „mužatka“, „lesba“, apod. Předměty v její blízkosti i kontury jejího těla - a především tváře - jsou neposedné, těkají a blikají jako porouchaná zářivka, deformují tvary a linie jejího ženství. Zaměňují dívčinu femininitu za maskulinitu, a naopak, aniž by ta s tím mohla něco dělat – jen sleduje své tělo a netuší, co se s ní děje. V této efektní animaci se neodehrává nic jiného, než ono známé překvapivé sebeuvědomění, onen coming-out, kdy hlavní hrdinka skopne stěnu z černých písmen do prachu země.

    • 20.12.2008  19:15
    Dive (2008)
    ****

    „Muzikálový“ film vypráví o nejisté budoucnosti vztahu dvou dívek, jehož nerovnosti jsou přirovnávány k rozdílnosti dvou hudebních stylů, které vedle sebe jen těžko koexistují. První z dívek je rebelka nedbalé elegance, jejíž charakter určuje rapperské sebevyjadřování a přímý tah na branku ve svádění děvčat po nočních klubech. Její láskou na jednu noc je obyčejná holka, notující si banální country song Jackson, v originální verzi duet muže a ženy. Obě se navzájem citově zraní skrze interpretaci toho, co se jim líbí, čímž je stvrzena jejich propastná disharmonie a neschopnost utvořit pár - rapperka se nechává v klubu unést svým talentem a předvádí se před neznámým chlapcem bez ohledu na svůj čerstvý dívčí úlovek, ta pak v nočním metru začne přiopilá zpívat k nechuti rapperky Jackson a nechává společensky unavaného spolucestujícího, aby se k ní přidal.

    • 15.12.2008  12:28

    Hodnotím "Drogové šílenství" spíše z komediálního hlediska. Odmyslím-li si tu dějovou konstrukci ("dramatické" situace a propagandistické intence), pak jde o fantastický filmový úlet. Dost mi to připomídá Eda Wooda v jeho nejlepší formě - jsou vaše srdce připravena přijmout šokující pravdu o násilných účincích smrtelně nebezpečné drogy z vnějšího vesmíru? A z minutové scény porady soudních porotců, na níž zazní vůči realistickým kvalitám filmu velmi výstižný termín "důvodné pochyby", jako by načerpali inspiraci tvůrci "Dvanácti rozhněvaných mužů".

    • 5.8.2008  16:16

    Viz Renescovy záchvaty

    • 28.7.2008  00:07
    Bathory (2008)
    **

    Viz Renescovy záchvaty

    • 16.6.2008  22:17

    Viz Renescovy záchvaty

    • 22.4.2008  11:26

    Viz Renescovy záchvaty

    • 12.4.2008  17:49

    Viz Renescovy záchvaty

    • 24.3.2008  23:47
    Konkurs (1999)
    ****

    Klíčová je dvojnásobná účast barmana se šejkrem - předvádí s ním to samé, co režisér tohoto filmu s informacemi.

    • 20.3.2008  21:22

    Další výborná žánrová děsuplnost pracující s mystérii prostor, kterou však dost poškozují překombinované čachry s identitami a zbytečně natahované honičky ve finále (no kam se poděla důstojnost "duchovně" založeného člověka, byť vraha, když se věčně přetahuje o vlastní pistoli se ženskou a pořád před někým utíká jak maratónec?). Jakkoli mi "utěsněné" interiéry filmu, postrádající přístupové chodby či jakékoliv jiné napojení na venkovní svět, připadají nadpřirozené, šestákové honičky oddalující dopadení / nedopadení gaunera mě vrhly zpět do světa teenagerských vybíjených.

    • 8.3.2008  22:56

    Ve svém žánru jasná špička. Konečně se po letech objevil pořádný akční výplach, který by diváka emočně interesoval, a zároveň posunul zobrazení fyzické destrukce ad absurdum (nebo k hyperrealismu?). Dalo by se namítat, že Stallone občanskou válku v Barmě jen využil, že si pohrává s divákovými city dávkováním utrpení (půl hodiny nechává vyvražďovat prostý lid juntou a pak až začne likvidovat juntu), a že zlounství šéfa samozvané armády "vysvětluje" záběrem na jeho homosexuální choutky. Ale koho u tak poctivé a nekompromisní střílečky zajímá etika? Poslední Rambo chutná nejvíce bez kontextů.

    • 1.3.2008  11:25

    Zatímco jiné Edovy filmy odsýpají svým tempem a skvěle baví, tento je černou výjimkou. Humor zde už neprosakuje přirozeně jen z podivných pravidel Woodova střihu, či z jeho dějových peripetií, "hereckých výkonů" a rekvizit, nýbrž je přímo vynucován dadaistickými rozhovory o hovně (na policejní stanici) a ubohými gagy (hádka o to, kdo donese inspektorovi noviny a její pointa, v níž si chce vítěz hádky začít ty noviny číst), jimiž se už ani děj neposouvá. Jinak je to ale skvělá - především montážní - komedie.

    • 19.1.2008  21:20
    Firewall (2006)
    ***

    Rutinní thriller připomene tisíce dalších thrillerů se stejnou zápletkou a navrch i film "Výkupné" s Melem Gibsonem ("moje žena a děti můžou být už klidně mrtví, takže s tebou vyjednávat nebudu, kreténe"). Je ale vcelku zábavný ve finále, kde se Ford, přiškrcený nezbytnou inženýrskou kravatou na krku, naštve a jde vymlátit srub, kde únosci drží jeho blízké - hotová bitva dobře oblečených manažerů.

    • 14.1.2008  11:35
    Radio (2003)
    **

    Příběhům o rasismu lidí, kteří se ve finále neubrání slzám nad svou špatností a poplácají šikanovaného černocha po zádech, prostě nevěřím.

    • 7.1.2008  22:33

    Nejpozoruhodnější filmové zúčtování se socialismem, jaké jsme dosud neviděli - konečně někdo ten moloch připodobnil k nechtěnému parazitovi, kterého je třeba "potratit" a vyhodit někam do smetí, aby se mohlo dýchat a žít volněji.

    • 26.3.2007  10:19
    Občan pes (2004)
    ***

    Po dobu promítání za plný počet. Je to ale film bez jakéhokoliv přesahu.

    • 10.3.2007  19:00
    Blíženci (1999)
    ***

    Počáteční sekvence jako by (především ve zvukové složce) poukazovaly na přítomnost jakéhosi démona, který má moc pobíjet lidi pouhým svým vzhledem; neustále se vrstvící reminiscence však děj stále více osvětlují a uvrhávají do pozemského "normálu". Nadpřirozeno začíná vyprchávat, a to je u filmu mysteriózního vzezření ta největší skoda.

    • 2.3.2007  14:30

    Cením si hlavně té stále se navracející myšlenky: když ortodoxní dogmatik, uvažující v mantinelech spletence pevně daných zákonů, stane tváří v tvář "nevyléčitelné" výjimce a dozvídá se skrze ní něco konkrétního o životě, o světě.

    • 20.1.2007  09:02
    Vysoká zeď (1964)
    *****

    Film o bariérách prostorových i věkových - a o odvaze je z lásky překonávat.

    • 29.12.2006  23:13
    Extra život (1997)
    ****

    Vizuálně perfektní komedie o kontrastu mužských a ženských principů, kde nejde přesně určit, kdo koho vlastně unáší a kdo koho vlastně řídí.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace