Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Krimi

Recenze (616)

plakát

Avatar: The Way of Water (2022) 

Pěkný, byť poněkud délkou přehnaný spořič obrazovky s naprosto dětinsky triviálním dějem.

plakát

Irma Vep (2022) (seriál) 

Zajímavé nápady - zejména prolínání několika rovin (zákulisí natáčení filmu, samotný film, předloha, počátek 20. století), a zapojení jistého "meta" aspektu (dialogy či monology o významu filmu a jeho vztahu ke kultuře obecně). Dále mě zaujaly správně jeté postavy (hlavně režisér a Gottfired/Moreno). Ale nemůžu si pomoci - výsledek mohl vypadat trochu víc dynamicky. Zjistil jsem, že mě v průběhu sledování více lákalo objevování oněch "meta" kreací než samotný děj. Necítil jsem takřka žádnou gradaci a po poněkud sterilním finále veškeré dojmy odezněly tak nějak do ztracena. Škoda.

plakát

Thor: Láska jako hrom (2022) 

Tak nakonec za 2 hvězdy. Řeknu to asi takhle - když se film snaží být alespoň trochu vážnější, podle mě funguje naprosto v pohodě. To se týká především všeho okolo Jane a Gorra, kterého si Bale vskutku dával. Takže tyto hodnoty drží tento snímek alespoň trochu nad vodou. Ovšem jakmile převáží "komediální" vložka, mluvíme následně o nesmírně otravných pasážích, které z tohoto filmu dělají infantilní píčovinu. Jak už zde někdo upozornil - uvolněný přístup, který byl svěží u dílu Ragnarok, zde zkrátka nefunguje. Do jinak standardního scénáře se přimíchávají nefunkční rádoby vtipné vsuvky, které nepadají na úrodnou půdu. Jo a Russelle, co to mělo být? Jeho Zeus totiž působí jako Zdeněk Troška - a neříkejte, že ne! Takže tedy 2 hvězdy. Poslední fáze Marvelu začíná být otřesná. Utněte to!

plakát

Elvis (2022) 

Vztah mezi Presleym a plukovníkem je fajn. To je asi hlavní lákadlo filmu. V případě herců, výpravy a technických aspektů můžeme rovněž hovořit o pozitivech. Nicméně nemůžu být ve výsledku štědrý, protože mě zkrátka snímek od poloviny přestal bavit. Stopáž je hodně dlouhá a hemží se vatou. Skoro jsem měl pocit, jako by scénář už nevěděl, o čem má vyprávět. A ještě jedna problematická věc. Jasné - dočkáme se i mnohých audiovizuálních dadaistických radovánek, přesto mám pocit, že střih byl často poměrně násilný a chaotický - zejména v "montážních" scénách. Takže za mě jenom tři hvězdy, nemůžu si jinak pomoci.

plakát

Obi-Wan Kenobi (2022) (seriál) 

Nakonec dle mého názoru velmi dobré. Jasně. Čtvrtá epizoda nebyla úplně to nejlepší, několik momentů nepadlo vyloženě na úrodnou půdu, logika místy pokulhávala, ale jakmile se vše začalo točit okolo Vadera, myšlenky ohledně hodnocení mířily až k pětihvězdičkovému skóre. Současně podotýkám, že seriál ve své podstatě představuje onu výplň a pomyslnou sázku na jistotu. Celkově jsme dostali kompilát sestávající z  Mandaloriana (vztah Obi-Wana a Leii), hry Jedi Fallen Order (vše ohledně inkvizitorů) a Pomsty Sithů (vztah Anakina a Obi-Wana). Tyto esence ostatně představují to nejlepší, s čím vesmír Star Wars přišel za posledních 20 let. Pouze upozorňuji, že mě na této značce už nebaví onen vztah mentora k dítěti. To už si člověk říká, jestli někde za rohem nehoní nějakej klerik. A současně neuznávám onu olympiádu v obětování a zachraňování uvězněných bytostí. Chce to už cosi invenčního, není-liž pravda? Ale rád bych se dostal ke kladům. Jak už jsem uvedl na začátku - Vader! VADER! Líbí se mi, že zvěsti nelhaly a dostali jsme pořádně nasranýho a přesílenýho Darthíka, na kterého jsme tak dlouho čekali. Všechny asociace s Darthem Disneyho impérium dle mého názoru nepokazilo. Skeptická a pesimistická část mého já pouze dodává: zatím. Ale jo, všechny momenty s transformovaným Anakinem jsem si užil a byly oním hlavním stimulantem pro natěšení na další díly. Hlavně Hayden... Jo, možná mohl dostat na plátně více času, ale opět - byla radost ho vidět jak v padawanských, jedijských či vaderovských oblecích. A hrát kurva umí! A uměl! Tečka! Samotný Obi-Wan má velmi uspokojivý vývoj. Na začátku je zlomený, ale postupně nabývá síly i Síly. A na konci je to onen úžasný defenzivní a trollící Master Highground, tak jak ho máme rádi z prequellů. Neměl jsem nic proti Revě a její herečce, která teda dle mého názoru sklidila nezasloužený hate. I ke konci série se její charakter pěkně vybarvil. V menších rolích se mi líbila i Indira Varma, Joel Edgerton či Rupert Friend v roli Veleinkvizitora (ten mohl ale získat širší prostor). Je pravda, že hudba nepatří ke špičce, ale alespoň v závěru jsme si mohli poslechnout známé motivy. A duely se světelnými meči? Rozhodně nejlepší od dob prequellů. Ctí dědictví prvních epizod (těch prequellových), působí však poněkud umírněně, aby se vkusně připravila půda pro matche ve filmech pro pamětníky. Takže tedy jo. Obi-Wan nezklamal, ačkoli má slabší momenty, ale ty 4 hvězdy jsou zasloužené.

plakát

Obi-Wan Kenobi - Část IV (2022) (epizoda) 

Normálně jednotlivé epizody nehodnotím či nekomentuji, ale zde musím zasáhnout. Jsou tu totiž na místě rozpolcené pocity. Komentář bude v bodové formě rozdělen na plusy a mínusy. Budou spoilery. + Obi-Wan v akci. Postupně nabývá síly i Síly.  + Vzpomínka na hru Jedi Fallen Order. Jak jinak. + Pevnost inkvizitorů sama o sobě. + Úvodní paralelní kompozice s Obi-Wanem a Vaderem v baktě.  + Celkově vzato zpracování není nudné. + Indira Varma. + Trollící Leia. + Nasranej Vader. A teď k mínusům. - Děsná uspěchanost a líný scénář. Viz. Obi-Wan na sračky, Obi-Wan v baktě, Obi-Wan opět na nohách. To vše během asi 3 minut.  - K línému scénáři. Proč se zase koukáme na mistrovství světa v zajetí postav a jejich osvobozování. No do prdele... Leia je snad nejčastěji uvězněnou postavou ve světě fantasy. A to trumfne i Geralta. Už během tohoto seriálu byla 2x zajata. K tomu připočtěme osvobozovací akci v Nové naději, praktické zatčení v Impériu a dvojnásobné zajetí v Návratu Jedie. WTF? Aspoň, že nová trilogie v tomhle udělala posun. Docela děsné zjištění, když si u sequelů uvědomíte něco kladného. K tomuto bodu přidávám i scenáristickou lenost u zachraňování na poslední moment apod. - Scénáristické i logické blbosti v pevnosti inkvizitorů. Máme hi-tech architekturu. Jedná se o vskutku masivní monument, který je z velké části ponořen pod oceánem. Dole jsou umístěny důležité místnosti střežící důležitá imperiální tajemství. Tyto místnosti spojují prosklené tunely. Tunely, které by měly mít zcela jistě odolnou strukturální integritu. V čem je problém? Sklo dokáže být zničeno pouhou jednou střelou z blasteru! WTF? OK - Aspoň zde máme dveře, které zcela jistě zadrží velký tlak vody. Ano? Ne. Samozřejmě ne! Dále je tu problém v tom, že na jednu z nejtajnějších základen Impéria si může každý bez problému přiletět, jak chce. Zarostlej Obi-Wan s nacpaným kabátem je jistě k nepoznání mezi oholenými imperiálními důstojníky. Atd... - Show se jmenuje Obi-Wan Kenobi, ale jinak se díváme akorát na variaci Mandaloriana (kterého jinak mám rád, aby bylo jasno). Pouze Grogu byl nahrazen Leiou. Zase hrdina střežící dítě. Člověk si říká, proč si Kenobi zvolil jméno Ben. Výstižnější by byl Pedo-Van.

plakát

Top Gun: Maverick (2022) 

Maskulinní amerikanistický patetický kýč. Ale na těch pět hvězd to prostě je!

plakát

Poslední závod (2022) 

Zcela jistě kvalitní počin zasluhující 4 hvězdy, přesto si myslím, že v něm mohlo být leccos lepší. Ale nejprve ke kladům. Především oceňuji to, že zobrazované události a reálie se snaží být velmi autentické. Po příchodu z kina jsem porovnal zobrazovanou fikci s historickými fakty a ano - zde si dali tvůrci velice záležet. Zároveň tento aspekt je zesílen i tím, že jsou ve filmu dobře zahrnuta dobová témata - počátky sportovního lyžařství a napětí mezi Němci a Čechy. A ano, nechybí zde i vsuvka ze socialistického Československa. Tím se dostávám k další velmi pozitivní hodnotě, kterou jsou 2 dějové linie. První z dob uvadajícího Rakouska-Uherska a ta druhá odehrávající se v období "rozkvětu" komunistické totality. V první linii exceluje Hádek, v druhé Kaiser. K hereckým kvalitám tedy není třeba moc dodávat. Posledním výrazným kladem je zkrátka ona snaha působit tak trochu jinak, což je přítomné v mnohých detailech. Kamera, prostřihy, záběry scenérií i hudba. Jo, ve všech oblastech najdete maličkosti, které jsou na naše poměry vskutku osvěžující. A co tedy nakonec říct k těm záporům? No, ono ve výsledku se nejedná o žádná extrémní negativa, ale domnívám se, že k některým hodnotám mohlo být cosi přidáno. Možná by snímku prospěla dynamičtější dramatičnost a hlubší vykreslení vedlejších postav. Zároveň si myslím, že nebyla naplno využita problematika vztahů mezi Němci a Čechy. Možná by tyto nedostatky opravilo pár přidaných replik, a pak by bylo možné atakovat na plné hodnocení. Ale i tak si Poslední závod ode mě odnáší velmi silné 4 hvězdy.

plakát

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (2022) 

Tak tu máme další marvelovku, tentokrát s Doctorem Strangem, který rovněž vystupoval v posledním Spider-Manovi, jehož považuji za snad nejvíce přeceňovanou komiksárnu poslední doby. Ale dobře, to sem možná nepatří. Co tedy říct k aktuálnímu filmu? Začnu tedy klady. Tím nejzásadnějším je podle mě Elizabeth Olsen a její ztvárnění Scarlet Witch. Vývoj a motivace této postavy vyplývají z nedávného seriálu WandaVision, i když si myslím, že díky počátečnímu "okecání" její situace můžete tento jmenovaný počin stejně přeskočit, pokud jste jej nezhlédli. S mírnou příměsí fetišismu rovněž dodávám, že její kostým je zkrátka úchvatný a Elizabeth to prostě sekne. Jop. Zároveň v souvislosti s kostýmy dodávám ještě jeden výrazný klad, a tím je stylistické a vizuální zpracování. Možná se po této stránce jedná o nejvyspělejší marvelovku. Kouká se na to zkrátka s velmi potěšujícím výrazem. Ta kombinace rudé, fialové a oranžové vytváří velmi působivou paletu. No a poslední výraznou pozitivní hodnotou jsou různé, takřka dadaistické vychytávky přítomné v soubojích. Jako příklad uvádím onen souboj s notami. Infantilnost, ale potěší. Jo a jistě. Benedict je jako Strange výborný. Jsem rád i za to, že dostala širší prostor Rachel McAdams. No a nyní k záporům. Se samotnou Scarlet Witch se pojí jeden velký problém, který je typický pro všechny možné nastavované fantasy/sci-fi univerzy. Zatímco v prvních marvelovkách máme postavy, které jsou schopné zdevastovat několik ulic v severoamerických městech, později přijde na řadu Thanos, který vymaže půlku vesmíru. Jasně - to je možná přirozená evoluce, i v kontextu toho, že se ve filmech s Avengery neustále řešily šutry nekonečna. No a teď tu máme totálně OP postavu, která si po přečtení jedné červené knihy takřka v pohodě žongluje s alternativními vesmíry. K tomu se může dostat v pohodě komukoli do hlavy. Proč ne. Jasně, v komiksech jsou nějak vysvětleny všechny možné pseudozákonitosti, já pracuji však jen s tím, co nachystaly filmy. Zkrátka syndrom Dvou bratrů z Ricka a Mortyho. Dalším problémem je, že celková myšlenka, když se člověk setká s nějakým artefaktem, který mu slíbí megaschopnosti, ale zároveň ho jaksi posedne, mi připadá už vyčpělá. Není možné přijít s něčím jiným? No a když o tom mluvím, nepřipadá vám celá premisa tohoto filmu, jako by byla vykradená z Inception? Touha po shledání s dětmi (i když v tomto případě by se jednalo spíše o pseudoúnos), napojená na cestování mezi různými druhy realit? Ne? Ok. Na závěr pouze dodávám, že ke konci je film už dosti natahovaný a překombinovaný, což také snižuje celkový dojem z něj. Takže tedy suma sumárum - 3 hvězdy. Marvel začíná být vyčpělý.