mrart

mrart

okres Brno
vizuální umělec

homepage

8 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2
    • 15.8.2015  22:35

    Hlavní kulisa - jednoho z bědně vybydlených měst v “novém území”, které bylo k Polsku po válce připojeno za části anektované Sovětským svazem (a z něhož bylo vyhnáno německé, tedy prakticky veškeré obyvatelstvo). Mírně desperátní skupinka se vydává do města “připravit” situaci ke znovuosídlení. Morální hodnoty už od prvních minut stanoveny a uplatňovány pěkně zostra předválečným učitelem, který si prošel odbojem i koncentrákem. Právoplatný žánrový western – eastern, se vším co k němu patří!

    • 15.8.2015  22:16
    Přelud (2014)
    ****

    Upoutávka na LFŠ zněla: “Jak by to vypadalo, kdyby Terrence Malick natočil Nespoutaného Djanga?” Musím uznat, že dost pravděpodobně asi takto nějak… Pomalé tempo, četný podmanivě halucinační vizuál, zdánlivá i opravdová nuda, skvěle vystavěné scény psychického napětí a spíše fádně vygradované akce. Příjemný zážitek s mírně nenaplněným očekáváním.

    • 15.8.2015  22:11

    Film podle divadelní hry Doroty Maslowské…, přiznaná a vtipně digitálně rozvedená divadelní stylizace…, kadence dialogů natolik rychlá, že číst titulky je neobyčejně vyčerpávající zlo. Pro ty, co jako já, dávno propadli kouzlu jazyka a kousavé ironii textů Maslowské, film stěží může zklamat. Ovšem výrazně záviděníhodnou výhodu budou mít ti, kteří pro polštinu titulky nepotřebují.

    • 7.2.2015  22:40
    Art in Progress (TV seriál) (2004)
    ****

    Jednotlivé díly seriálu představují proces práce několika současných umělců (mezi nimiž je řádka velmi zvučných jmen) z různých oblastí umělecké produkce, od fotografie (David Levinthal, Andres Serrano, Gregory Crewdson), objektové tvorby (Anish Kapoor, Urs Fischer, Conrad Shawcross), až po malbu (Julian Schnabel, Thomas Woodruff, Fred Tomaselli). Hlavním bonusem, vedle pohledu „pod ruce“ těchto umělců, je, že každý díl začíná přípravou na určitou důležitou sólovou výstavu, včetně plánování, nezdarů, pochyb, a končí finální vernisáží s rekcemi návštěvníků i kritiků.

    • 1.1.2015  16:33

    Neobyčejně černohumorný i děsivý tanec s typologií osob, dějovými zvraty i vizualitou. To vše naservírované s příměsí čisté černé magie a přimíchané do šmakózní houbové polívčičky. Promícháno - vycizelovaná dokonalost... Že se nebude jednat o mainstreamovou záležitost se dalo s jistotou předpokládat už z traileru, tedy jsem samozřejmě nadšen.

    • 1.1.2015  16:31
    Trip (1967)
    ****

    Pokusit se o „umělou“ vizualizaci zkušenosti na tripu je extra lákavé a samozřejmě i zhola nemožné. Ovšem vybrané fragmenty (a nebylo jich málo), se tomu přece jen zdařile přiblížily. Některé části ale nechtěně parodují samy sebe, obzvlášť ty, které jdou jakoby nejhlouběji do podvědomí. Stejně tak i odkazy ke smrti, které se člověk nemá bránit, viz dobově tendenční spojování zážitku na LSD s Tibetskou knihou mrtvých. Nesporné ale je, že Jack Nicholson (scénář) a jeho dva kumpáni z bezstarostné jízdy Peter Fonda a Dennis Hopper (zde coby aktéři), si museli užít moc zajímavých trípků nepočítaně.

    • 3.8.2014  10:04

    Greenway vždy potěší a okouzlí opulentní formulací díla a hrou s možnostmi formálního ztvárnění jeho vizí. Divadelně pompézní přemítání přesto jako by bylo autorovým monologem, hrou pro hru s patřičným množstvím možných proměnných. Goltzius (skutečný barokní grafik) a jeho společnost Pelikán mají na přání mecenáše prezentovat své pojetí sedmi hříchů na pozadí příběhů z bible. Oslava tělesnosti a její nutná obhajoba může začít...

    • 3.8.2014  09:40

    Makabrózní jízda, břitký humor, ambulantní western... Vícero odkazů na Tarantina, které jsou tu přiznané v nově vtipné rovině. Na další Bodzsárův film se rozhodně těším.

    • 2.8.2014  18:03

    Vizuálně, režijně i scénáristicky výrazně slibný režisérský debut. Skonieczny se před tímto snímkem věnoval hlavně hudebním klipům a na filmu je to v pozitivní rovině znát. Po jeho skončení navíc divákům zůstane v hlavě ne úplně příjemné množství otázek, což osobně hodnotím jako významně kladný přesah. Musel jsem si v hlavě několikrát celý snímek rekapitulovat a skládat si k sobě malá vodítka, která i přes všechnu snahu nechávají hlavní míru interpretace jednání hlavní postavy na divákovi samotném.

    • 2.8.2014  17:01

    Jednoduchý koncept a velmi působivé zpracování. Každodenní pouť do školy je u dětí ze snímku dokonale fascinující. Námět pro film je to samozřejmě podbízivý, rozhodně ale ne lacině. Štábu se povedlo cesty dětí zaznamenat excelentním způsobem a každá jednotlivá pouť obsahuje větší množství komických zážitků i úsměvných detailů, stejně jako chvilkových dramat. Respekt dětem i štábu, který to s nimi vždy několikrát absolvoval.

    • 2.8.2014  14:24
    Oheň (1916)
    ****

    Jeden z prvních italských pokusů o celovečerní film... Hrozivé a tragické grimasy ústředního hereckého dua si po sto letech nesou půvab velmi vtipné teatrálnosti, ovšem démonická básnířka v soví čapce byla jednoznačně úchvatně zlá. Dohromady s živým hudebním doprovodem brněnského uskupení Piča z hoven, se jednalo o velice nevšední zážitek.

    • 2.8.2014  12:28

    "Vše začíná dnes" je vpravdě velmi důležitý film a vzhledem k tématu je natočený podivuhodně přirozeně a civilně. Jakoby se vůbec nejednalo o hraný film, ale o dokument. Ideou filmu je upozornit na nejpalčivější problémy v systému předškolního vzdělávání, zprávy sociálního zabezpečení a komunální politiky v oblastech s vyšší mírou nezaměstnanosti, kdy stranou samozřejmě nezůstávají ani sami rodiče dětí. Nahuštěnost problémů se v dvouhodinové stopáži snímku může zdát přehnaná, stejně jako některé levicové pobídky řešení, které ve filmu zazní. Přesto se podařilo Tavernierovi natočit velmi autentickou a naléhavou výpověď stavu, který je v těchto oblastech prakticky stabilní záležitostí.

    • 6.7.2014  23:55
    Decasia (2002)
    ****

    Velmi podmanivá a meditativní koláž z poškozených filmových fragmentů, kde zpomalená sekvence záběrů nahrává vnímání samotných chyb a deformací obrazů. Hudební podkres dodává navíc zvláštní napětí a tíseň. Přesto, vzhledem k tomu, že je film bez dalších zásahů pouze pospojován, nabízí se srovnání se zcela jiným světem výtvarně experimentálních filmů, kde jsou průkopníky např. Stan Brakhage nebo Petr Skala.

    • 24.5.2014  10:00

    Reaktivace vzpomínek svého problematického dětství (resp. období jeho trochu předčasné ztráty) se Evě Ionesco scénáristicky i režijně povedlo respektuhodně výborně. Excelentní je i herecké obsazení dekadentní fotografky a sobecké matky Isabellou Huppert, která psychicky rozporuplné postavy zahrát opravdu umí. Samozřejmě Anamarii Vartolomei také patří za roli Violetty vyseknout jedině hlubokou poklonu. My little princess navíc vyvolává otázky, které jsou směrem k současnému uměleckému provozu stále aktuální...

    • 10.4.2014  18:36

    Jde rozhodně o zdařile vystupňovaný film na téma školní šikany, prioritně zřejmě orientovaný na středoškolské publikum. Stojí za zmínku, že se mi hned několikrát připoměl Klub rváčů. Mám rád, když mě film donutí přemýšlet o něm, a dostane se mi svým způsobem pod kůži, škoda jen těch příliš zjevných nonsensů v dějové lince.

    • 26.3.2014  14:38
    Rose, c'est Paris (TV film) (2010)
    **

    Rose, c'est Paris zřejmě záměrem naplňuje ideu ještě více vytěžit pompézní scény u příležitosti módního focení, tím, že se souběžně natočí něco jako surreálný doku-film, nastavený o trochu té teatrality navíc. Faleš a topornost pro oko objektivu, je ale místy až srandovní podívanou. Přesto jde o jistou formu vizuální rozkoše, při níž jsem se ale nemohl ubránit dojmu, že u povedených pasáží by mi stačila právě jen fotografie, pro kterou hlavně byly scény strojené.

    • 26.3.2014  14:36
    Up! (1976)
    ***

    Netuctově švihlým způsobem zvrhlé erotické béčko, které do žánru komedie posouvá převážně práce střihače a zvukaře. Nicméně nasmál jsem se, a to je hlavní.

    • 7.12.2013  09:46

    Dokument začíná roku 2006 dotazem na návštěvníky Whitneyova Muzea umění v New Yorku: „Můžete jmenovat tři ženské umělkyně?“... Women art revolution je důležitý dokument o feministickém uměleckém hnutí v Americe od konce 60tých do 80týchlet. Cenný je hlavně velmi archivními i vcelku nedávnými rozhovory s důležitými autorkami (včetně skupiny Guerilla Girls), které pomohly ke změnám a transformaci mnoha panujících stereotypů v uměleckém světě.

    • 6.12.2013  08:55

    42 sekund pro stopáž snímku je vskutku nadmíru šibeniční čas a zdá se až absurdní zvládnout naplnit toto zadání ve smysluplně koncentrované formě. I přes slavná režisérská jména je zde proto velký kvalitativní rozptyl jednotlivých mikrosnímků, obdobné je to ale samozřejmě u všech časově omezených vícerežisérských kompilací - např. Chacun son cinéma, Visions of Europe ad.). Obecně se tu také nejedná pouze o „natočení materiálů podle svých snů“ ale i specifických představ, což je něco jiného. Dohromady „One dream rush“ tvoří velmi zvláštní téměř videoartovou podívanou, kde v množství bizardních příspěvků jednoznačně vyhrávají ty konceptuálně čistější, není jich ovšem mnoho.

    • 19.10.2013  22:34

    Překvapivě vzhledem k hlavnímu tématu filmu, jde zpracováním vlastně o čistou (byť místy nepříjemně kousavou) komedii. Přestože pro mne osobně zásadnějším objevem není, své půvaby zvláštní jedinečnosti rozhodně má.

    • 19.10.2013  15:10

    Excelentní konceptuální dokument, u kterého si každý prožije Ameriku tak trochu jinak. Vedle aktuálního stavu naladění, hlavně díky schopnosti přemýšlivě vnímat a hledat v detailech i celcích. Takto složená Amerika je pak spíše emotivní cestopisnou výpovědí, což je víc než dobře. A mlčky poobědvat s Andym přibližně akorát vprostřed snímku, je jednoduše dokonalé vydechnutí.

    • 8.10.2013  17:08
    High School (1968)
    *****

    Z dnešního pohledu zajímavá školní sondáž z doby doznívající rasové segregace, éry hippies a války ve Vietnamu. Mezi slovními výměnami názorů staré a mladé generace většinou stojí strmá zeď a kamera se často zkoumavě magneticky přitahuje k detailům věcí, řečníků i poslouchajících. Hypnotické, vtipné, kuriózní.

    • 30.9.2013  00:48

    Reality show o hledání nové umělecké hvězdy? Někdy to přijít muselo a ostatně u nás se to dokonce dávno mírně ironicky předvídalo (http://artycok.tv/lang/cs-cz/2819/artstar). Tato americká už zcela „seriózně“ zpracovaná reality show především vtipně vystihuje fatalitu uměleckého snažení v časovém presu. Je sice drobnou záhadou, jak vlastně byli jednotliví účastníci vybráni, protože dohromady tvoří opravdu zvláštní skvadru, nicméně vzhledem k šíři umělecké produkce, jde o skupinu vlastně spravedlivě a atraktivně zastoupenou. Samotný formát reality show mě sice děsí, ale pokud přináší sofistikovaný zážitek, není důvod si ji nezamilovat. Ke shlédnutí zde: http://www.youtube.com/watch?v=PEbPMZh_rHs&list=PLD3A9CA3CC05F3B7C

    • 17.7.2013  21:33

    http://vimeo.com/8600304#

    • 9.6.2013  14:21
    Finisterrae (2010)
    ***

    Synopse k tomuto filmu nabízí přímo excelentní potenciál. Vizuální stránka, vtipné převedení duchů na postavy pod prostěradlem, vybrané scenérie, to vše si zaslouží jen pochvalu. Problém je ale stále patrnější v průběhu filmu, a to jeho relevantní prázdnota. Něčím podobným si lze projít i u filmu Zpěv Ptáků. Dialogy se ustrojí pouze do situační roviny a film tak zbytečně ztrácí možnost stát se soustředěnějším a hlubším podobenstvím. Škoda...

    • 9.6.2013  13:58
    Matka a syn (1997)
    *****

    Tento film je DOSPĚLÝ. Musí se na něj čekat! Všem unuděným nebo příliš zbrklým prostě nezbývá než doporučit, aby nejdříve zkusili tento film dorůst, než se o něj mohou opřít. Dostane se vám pak dospělé, pokorné a (navzdory téměř snovému vizuálu) nesmírně opravdové životní lekce.

    • 10.5.2013  01:07

    Youtube nejen v tomto případě přináší pouze polovičatý zážitek. Kvalitní shlédnutí přímo u zdroje, tj.: http://thebutterflycircus.com/short-film/

    • 13.2.2013  19:57
    Pokój saren (TV film) (1997)
    ****

    Pokój saren je autobiografická opera, v níž Majewski reaktivuje své rodinné vzpomínky a přetváří je do magického, lehce surrealistického podobenství. „Příběh“ se odehrává v jednom bytě postupně prostupovaném přírodou v průběhu čtyř ročních období – jarem počínaje, zimou konče.

    • 26.12.2012  23:41
    L'ange (1982)
    *****

    Cesta od temnoty ke světlu. V přístupu se tu setkávají jak filmové, tak fotografické, grafické až téměř malířské postupy. Experimenty optické, světelné, obrazové i narativní a vše neustále vybízí divákovu představivost i pozornost. Komentář bierce je ve všem dalším dokonale vystihující.

    • 26.12.2012  12:55
    Rychlofilm (2003)
    *****

    Na poli animace (způsobem animování, úžasnými nápady, vtipnou hrou s filmovými klišé i postupy a upřímnou adorací filmu obecně) je Fast Film vybroušený briliant.

<< předchozí 1 2