Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Sci-Fi
  • Krimi

Recenze (235)

plakát

Pozemšťan (2007) 

Levicově střižená minulost Země, průměrné herecké a režijní výkony. Nicméně z minima prostředků (a akčních scén) limitně se blížící nule vydupal scénárista naprosté maximum. Setkání vysokoškolských profesorů a jejich intelektuální vřava eskaluje napětí takovým způsobem, že divák ani nepostřehne, že nesleduje horor, bonda nebo vetřelce, ale konverzační tlachárnu. Úžasně životachopná myšlenka prostě stačila a nahradila vše ostatní včetně nadupaných rozpočtů. Na konci si sice tvůrci neodpustili trochu lacinou rodinnou vsuvku, ale i tak stojí film za shlédnutí. Tentokrát mu odpustím výhrady z první věty a dám plný počet.

plakát

Taking Off (1971) 

Forman v nejlepší formě. "Nová vlna" v Americe funguje a tento film s jednoduchým dějem, s náznakem těžkých ovšem s obrovským nadhledem lehce rozdrolených témat si to šlape lehounce do konce, jak se na tohoto režiséra sluší. Vrcholem díla je asi lekce kouření marihuany a následná ztráta důstojnosti před vlastním dítětem. Snímek mě příjemně překvapil a je jedním z důkazů o vyjímečnosti jednoho českého rodáka. 4,5*

plakát

Megažralok vs. obří chobotnice (2009) 

Jeden z nejroztomilejších filmů roku. Název vystihující naprosto vše, který s představivostí diváka neustále pracuje a zkouší, kam se až dá zajít v lacinosti triků. Na každý pád, koho by napadlo, že žralok spolkne ve vzduchu dopravní letoun a chobotnice si udělá ze stíhačky tenisový míček? Naprostý vrchol filmu je však v laboratoři, kde skupina vědců vedená blonďatou Marie Curie míchá nějaký mega driják z limonád všech možných barev. Sice tvůrci zapomněli sdělit, co vlastně míchají a k čemu to má sloužit, ale jsme zase svědky hereckých eskapád hlavních hrdinů při jejich vědeckých nezdarech . A o to je ta scéna kouzelnější. No nakonec si zašukají a uvědomí si, že musí namíchat feromony, čímž celý film dostane jasný smysl. Zařazuji mezi své top shit a dávám 5*.

plakát

Nevěsta monstra (1955) 

Je to Wood, je to bizarní, je to strašlivé. Jeho extrémně poetické neumětelství graduje až v posledních metrech filmu, zato však v dnes již legendárních scénách. Neustále strašidelně se ksichtící Lugosi (v případě potřeby na hodně vysokých podrážkách), hrůzostrašný Johnson a především tajemný vražedný netvor - gumová nepohyblivá chobotnice s dalšími obvyklými ingrediencemi Woodových filmů dávají vítr do plachet této vlajkové lodi světového braku. Scénář je odzbrojující, vědec šílený a hrůza explicitní. Dnes už asi nikdo nezjistí, jestli by Woodovy snímky byly (třeba pro mě) tak zajímavé bez Burtona, ale asi tušil, že objevil velmi impozantní individuum. Tento film je toho dalším jasným důkazem.

plakát

Americká krása (1999) 

Skvělá sonda do nitra člověka, který je otráven životem okolo a je si vědom, že sám je ostatním jedem. Snaží se o restart, cítí, že na to má, ale okolí jej dál nechápe. Tragický konec je snad jediným možným řešením. Hořká zábava, tak podobná hořkostem běžného bytí. Snad jen východiska bývají přece jen běžnější a konce méně bizarní. Takže (ne)Americká "krása" zaslouženě na piedestalu mého top ten.

plakát

Zákon touhy (1987) 

Kde Cameron potřebuje třetí rozměr a zaměstná půl Nového Zélandu na filmový trik, Almodovarovi stačí napsat skvělý a chytrý scénář s mnoha obrazy, barevnějšími než ty Cameronovy, kde si Cameron pomáhá trapnou a lacinou agitací a moralizováním všech, kdo nestačili zabořit provinilý zrak hluboko do linolea, tam se Almodovar jenom směje a zvedá obočí. To ani nemluvím o hudbě. Je fascinující, jak sofistikovaně a přitom civilně umí Pedro bavit. Jak překonává překážky, které si sám staví a vykouzlí z předem ztraceného příběhu, kde nenajdete ženu (ale zato plno buzíků v čele s Banderasem), nervydrásající, přestože dosti oplzlé kriminální drama. Jeho filmy netvoří žádná poselství ani si nekladou ambice někoho měnit nebo napravovat nebo nedejbože kritizovat. Almodovar je zkrátka plný nápadů a režijního umu, kterého skvěle využívá pro rozvinutí a potvrzení skvěle napsaných příběhů, které, ač to tak nevypadá, jsou ze všední reality. Člověku pak už nezbývá nic jiného než přemýšlet, co je ten Pedro zač a jaké Běsy(nechápu na konci "i") skrývá jeho tak kreativní osobnost. Přemýšlel jsem nad tím, jestli by tato story šla odvyprávět v jiném než homosexuálním prostředí a odpovídám si, že nevím (jak oslnivé...). Nikdy jsem nic ohyzdnějšího neviděl a některé scény s Antoniem heterosexuála vyloženě šokují. Z filmu však vyzařuje tolik života, tolik existencionálních odkazů, že člověk i tomuto podlehne a ke konci filmu, opět s kyslíkovým dluhem, nezbyde než Španělovi složit další poklonu. Přestože heterosexuál, 5*.

plakát

Avatar (2009) 

Avatar bez třetího rozměru? Banální příběh, provařená lovestory, trapné zelené poselství, Cameronův Freudovský problém nenávisti k sobě (k lidem), průměrná animovaná pohádka o jedné planetě. A když přidáme 1 D navíc? Začneme žít Pandorou, můžeme sem vměstnat jakýkoliv příběh (ne ten ušmudlaný Cameronův) nebo příběhů víc, můžeme se na něj vracet, zkoumat a objevovat jej. Inu Cameron vytvořil nový svět, který je schopen samostatného života a v tom je dílo revoluční. To je Cameronova vyjímečnost. V dějinách filmu se tohle povedlo nad jen Star treku a ten na to potřeboval léta. Za to Avataru odpouštím výše uvedené a nekřesťanské vstupné. Věřím, že IMAX by tomuto spektáklu slušel úplně nejvíc, přece jen menší formát člověka nepohltí úplně. A co říci k techncké stránce? Má své mouchy a k dokonalosti má ještě daleko. Pořád mi připadá, že na postavy nepůsobí gravitační ani jiné síly. Taky souboj hlavního hrdiny s pumou na začátku byl dost rozmazaný a nepřehledný. Ještě poznámka na konec. Je s podivem, jak velcí manipulátoři - fimaři- dosáhnou toho, že si každý v kině může být jistý svou orignalitou a svou vlastní alternativou ve sporu s velkými nadnárodnostními korporacemi a VŠEMI ostatními průměrnými lidmi. Vždyť ty ve filmu zastupovali (v Cameronově podání) těžaři a zlosyni. Takto tady máme armády zelených a lidumilných originálů... Upřímně řečeno jsem měl po pročtení mnoha komentářů ten svůj nachystaný dopředu, ale nepoužil jsem z něj ani slovo. Snímek mne přesvědčil o tom, že lze hodně věcí (některé zde neuvedené) lehce zřít a vysolit plný počet .

plakát

2022 Suenami Wanhloksanghaan (2009) 

Tak to je bonbónek. Nebudu se unavovat hodnocením a přihodím pár sSPOJLERŮ.1.Projev Premiéra - hrdiny: "Extrémní změny teplot způsobily pohromu v ozónové vrstvě,způsobující hurikány, cyklóny,sněhové bouře, pohromy a sopečné erupce"(přesný přepis)....2. Jedna ze spoluhrdinek promlouvá s hrůzným digitálním delfínem thajsky, čemuž tento savec jasně a zřetelně rozumí... 3.Tatáž žena se potápí v moři, "aby našla svou několik let ztracenou matku".... 4.místní všehoschopná mafie se "zbaví neposlušných vesničanů" tím, že přivážou náhodně vybraného starce ke kameni na břehu a nahlas s hurónským smíchem všem divákům sdělují, že "se o něj postará příliv". Překvapivě jej "na poslední chvíli" zachrání místní salónní bojovník proti drogám. 5. V Thajsku se se zloduchy nemažou, takže hlavní odpůrce hrdinného premiéra je oplzlý homosexuál a jeho syn je obchodník s drogama...6. Nakonec se náš hrdinný premiér Thajska vrhne sám za záchranou dětí z autobusu, je o tom přímý přenos v televizi, všichni fandí jenom jemu (ostatní miliony mrtvých jdou stranou). A přece jej nenecháme umřít, zjeví se nakonec v náruči obrovského Buddhy živý a zdravý, aby si nenechal ujít závěrečné státnické řeči až biblických rozměrů, když slíbil,že Thajsko taková pohroma už nezasáhne... Inu komu čest, tomu čest

plakát

Moon (2009) 

Sci-fi, které jde jinou cestou než Emmerich nebo (jak se dozvím zítra) Cameron. Úsporné kulisy prakticky bez triků (vynecháme-li mluvícího robota :-)) jsou obestoupeny strhujícím, ač komorně laděným dějem bez politických či jiných klišé (až na zlou nadnárodní společnost, no...). Sam Rockwell jako dvojjediný herec v celém snímku působil velmi autenticky a doplňoval scénaristy dobře vymyšlenou story o měsíčním osamění. Zápletka, která z tohoto příběhu vyvstane, splňuje všechny nároky chytrého thrilleru s "bombastickým", pouze v jedné krátké větě vysloveným, rozuzlením Když ke všemu pomineme pár věcných chyb (na odvrácené straně Měsíce lze vidět Zemi), dostaneme zajímavou střízlivou sci-fi s atmosférou podobnou "Ikarii XB1" (zatíženou ideologií pouze nezbytně nutně) aspirující na smetení takových filmů jako je třeba "Pandorum". Zdá se, že rok 2009 žánru sci-fi skutečně prál. 4,5*

plakát

Invaze světů (2005) 

Představte si otočný knoflík (něco jako volume), který umí zvýšit kvalitu zpracování námětu. Tohle jde jen u několika málo vybraných filmů. No a tady je volume na nule. Vzácná lahůdka pro gurmány braku, protože máme k dispozici i protipól s volume vpravo. I proto jsem se bavil královsky a nemůžu jinak než 5. Paradovně u originálu jsem dal 4, no...