Lish84

Lish84

Česko

3 body

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
    • 21.7.2008  16:53
    Aksál (TV film) (1969)
    *****

    Frajírek, pro kterého je "ukecávání" slečen a mladých paní příjemnou každodenní zábavou a jde mu jen o povyražení? Zprvu se tak mladík v podání Josefa Abrháma jeví. Navíc je to ten typ, který nesází na "sladké řečičky", nýbrž klade drzé a provokativní otázky - z nich některé jsou velmi osobní. A stačí mu jich jen pár, aby přesně dovedl odhalit stávající citové rozpoložení Marie Drahokoupilové - mladé manželky Jiřího Adamíry. Ta je nucena zamyslet se nad věcmi, které si dosud nepřipouštěla. Dialog se postupně mění ve snad až přílišné filozofování, které vrcholí mladíkovým velmi odvážným návrhem (sexu se netýká...). Jenže přijde závěrečná pointa a ta zase vrátí všechno hezky zpátky na zem. A my si musíme klást otázku, zda bohužel nebo bohudík. Každopádně je jasné, že v tom manželství už nic nebude jako dřív... Výborně napsané a výborně zahrané.

    • 9.4.2008  16:40
    Počítání oveček (TV film) (1981)
    *****

    Smutné, místy i tísnivé (hlavně díky ruční kameře) a přitom krásné a dojemné. Není to film, kterému lze propadnout od první minuty. Přiznávám, že zpočátku mě i lehce nudil. Do svého světa vtáhne lehce a nenásilně. Nehraje prvoplánově na city: jakkoli by měl divák nejvíc soucítit s postavou malého děvčátka v podání vynikající Žanety Fuchsové, tak zrovna ona lítost vůbec nevyvolává. To spíš postava Věry Galatíkové nebo Naďi Konvalinkové (malá Hanka ji odbývá, protože žárlí, že se vdává). Sympatie vzbudí postava primáře ve výborném podání Vlastimila Brodského, kterého Hanka něžně oslovuje "dědku"…

    • 4.10.2007  19:17

    Způsob, jakým se čtyřčlenná parta kluků do pravěku dostane, je v podstatě abstraktní a scénář ho neobaluje nějakou složitější zápletkou, jak činí podobné zahraniční filmy (ačkoliv zpočátku se prý uvažovalo i o jakési raketě). Což je jedině ku prospěchu věci a také díky tomu si film i dnes zachovává své kouzlo. Podrobnější popis by musel být dobově chtě nechtě více ukotven, což by v současnosti film zbytečně kazilo - už pionýrský šátek na nejstarším členu skupiny v úvodním záběru vyvolává zbytečné (a filmu škodící) asociace. Triky sice už místy působí naivně, ale rozhodně je stále znát jejich poctivost a snaha, aby byly co nejméně rušivé a do filmu zapadly - fungují a své kouzlo mají stále. Nejsou však to jediné, co činí film krásným. Je to především fakt, že pravěkem nepostupuje výprava nějakých dospělých vědců a badatelů, ale parta kluků. Díky tomu se hlavním hrdinům dá dodnes věřit jejich okouzlení a nadšení dávnými živočichy a fantastickou krajinou. V případě zahraničních starších filmů s dospělými hrdiny vyvolává jejich překvapení nad dinosaury už jen shovívavý úsměv. Cesta do pravěku v tomto ohledu funguje i díky povedenému výběru dětských herců, jejich hereckým výkonům a řekněme foglarovsky vykresleným charakterům. Film slouží i jako nenásilná učebnice: kluci postupují proti proudu řeky - což je jakási metafora cesty proti proudu času - a poznávají jednotlivá pravěká období. Obzvlášť kouzelně a mile na mě nepřestává působit scéna, ve které měří mrtvého dinosaura. Vždy mi bylo ale trošku líto, že ve čtvrtohorách místo pravěkých lidí poznali jen jejich jeskyni...

    • 6.7.2007  16:46

    Mrazivé, dynamické a drsné. Zpracované moderně, realisticky a divácky přístupně, přitom vůbec ne podbízivě. Neobaleno žádnými dalšími zbytečnými motivy, které by se snažili už tak silné téma ještě nějak umělecky povýšit (na což bohužel doplácí spousta filmů). Zkrátka natočeno tak, aby téma oslovilo především mladé lidi. Je to příběh, který by se mohl odehrát kdekoli na světě. Tedy: v různých obdobách už se dávno odehrává, akorát pomsta obětí nebývá tak tvrdá. Z filmu jsem měl docela nepříjemné pocity, protože důvěru v lidi a společnost rozhodně neposílí. Když se šikanovaný Joosep pomstí svým agresorům, není vám jich v podstatě líto, i když zadostiučinění přirozeně necítíte. Jeden film samozřejmě šikanu na školách nezmírní, ale pokud se někdo kvůli němu v hloubi duše alespoň trochu zastydí, tak nevznikl marně...

    • 8.6.2007  10:03
    Toxymoron (2005)
    *****

    Ještě sice ne tak emocionálně silné a s tak podmanivou atmosférou jako novější film Jakuba Hussara Dalur, ale i zde je působivě a přitom jednoduše nastíněna neradostná budoucnost. Skvěle je rozehrána jednoduchá dramatická zápletka a díky tomu, že se ve filmu nemluví, tak herecké výkony netrhají za uši amatérismem - naopak! Především z filmu sálá velký potenciál tvůrce, který netápe - ví co chce a jak toho dosáhnout. A kterému byste okamžitě svěřili peníze na nějaký pořádný profesionální sci-fi celovečerák...

    • 21.2.2007  19:32

    Nečekal jsem, že z tohoto pro mě neznámého a televizemi opomíjeného filmu se vyklube takové povedené dílko. Vůbec v ničem si nezadá s tou trochou dnešních českých teenagerských komedií a to i díky tomu, že do filmu nepronikly žádné politické reálie (pionýři apod). I při srovnání se zahraničními komediemi (mám na mysli hlavně Holky to chtěj taky či Panenství na obtíž) vychází Hon na kočku vítězně, protože tvůrci se nesnaží být líbivě cool a naopak se při rozmluvách holek a kluků snaží o reálnost, aby se každý ve filmu aspoň trochu poznal a řekl si: To je přesný! Lásky jedné plavovlásky jsem neviděl, ale je znát, že režisér Milan Muchna se trochu snažil Formanův styl napodobit - drobná rolička Milady Ježkové se dá chápat jako polehčující přiznání. Nicméně inspiruje se jen částečně a snaží se být řekněme více komerční. V dospělých rolích tedy sází na osvědčené herce a zejména Bronislav Poloczek opravdu pobaví - kdyby se tehdy rozdávali Čeští lvi, bez váhání bych mu ho udělil. V hlavní roli se mi líbila sympatická Jaromíra Mílová.

    • 6.2.2007  14:17
    Jako kníže Rohan (TV film) (1983)
    *****

    Tato inscenace začíná nenápadně, jen jako standartní zpracování klasikova díla (v tomto případě novely Karla Václava Raise). Vladimír Menšík jako Špáta však tak strhne svým výkonem, že navzdory televizní dekoracím a méně kvalitnímu technickému zpracování jsem se zcela ponořil do děje a plně soucítil se Špátovou manželkou. Menšíkův rádoby pán mi byl protivný i směšný, přesto jsem ho alespoň částečně chápal a na konci mi ho bylo i trochu líto. Námět filmu, že "peníze nedělají člověka šťastným", se může zdát jako klišé, ale film tak rozhodně nepůsobí. Díky Menšíkovi i dalším hercům a díky režii, která jen plně slouží příběhu a citlivě vede herce.

    • 22.1.2007  18:29
    Bečička (TV film) (1971)
    *****

    Trio Moučka, Chramostová, Vášová si své role zjevně užívá a humoru rozhodně nedosahuje za cenu "tlačení na pilu". Zvlášť roztomilé je hašteření Marie Vášové a Jaroslava Moučky a především Moučka v této krátké povídce exceluje a snad každou svou větou pobaví. Bečička je ten případ, kdy legrace naštěstí nezůstala ve studiu a beze zbytku se ji nenuceně podařilo přenést na obrazovku.

    • 2.1.2007  13:55

    Než jsem v programu na 24.12.2006 zaregistroval tento krátký film, měl jsem za to, že kromě třináctidílného seriálu a čtyř celovečerních filmů už s Jaroslavem Marvanem jako panem radou Vacátkem nic nevzniklo. A tu se z televizních archivů vynořila inscenace, kterou Česká televize snad skoro vůbec nevysílá (možná se trochu mýlím). Ovšem díky faktu, že jsem film předtím neviděl, to byl velmi příjemný vánoční dárek, lahůdka, dezert po vánoční nadílce a já nevím co ještě. Obraz byl sice televizní a film ne tak výpravný (kromě pár exteriérových scén se děj odehrává jen ve dvou interiérech), ale rozhodně není o nic horší než další věci o hříšných lidech města pražského. V něčem snad dokonce ještě lepší: herci si o to víc se svými rolemi vyhráli a mluva hrdinů je tu ještě o něco roztomile vytříbenější - co věta, to hláška (dovolte mi tohle moderní slovo v souvislosti s tímto příběhem z první republiky použít). Štědrý večer pana rady Vacátka je milá filmová povídka, co pohladí.

    • 26.11.2006  14:51

    Slovo nadšení sice může znít v případě Letu 93 nepatřičně, ovšem pocity z filmu vystihuje dokonale. Nejde o nadšení ze zajímavého námětu, z pocitu, že takhle nějak se to opravdu stalo, z hereckých výkonů či citlivé a pečlivé režie, ale o nadšení ze silného zážitku, který tyto jednotlivé atributy dohromady přinášejí. Zaujal by mě jistě i dokument nebo o něco slabší film věnující se letu 93, ale sotva bych měl po jejich skončení tak silné pocity jako po Greengrassově zpracování. Snad se na film raději ani podruhé dívat nebudu, při všech jeho kvalitách by při druhém shlédnutí zážitek nemusel být tak moc silný.

    • 19.11.2006  12:27
    Hřbitov pro cizince (TV film) (1991)
    *****

    Pečlivě, promyšleně a citlivě napsaný scénář, které mi výrazně pomohl zase o něco lépe pochopit dobu a poměry ve společnosti po roce 1948. Také nápaditá režie a hudební doprovod - prostřihy na sbory zpívající budovatelské písně jsou pro film obohacením a když pak nadšeně zpívá i Josef Dvořák nemá to chybu - jedna z mála vtipných scén, i když vlastně spíše tragikomická. V neposlední řadě jsou výborné herecké výkony - nejen Bartoška, Dvořák a Šafránková, ale i herci ve vedlejších rolích.

    • 13.7.2009  19:37
    Svědkyně (TV film) (1991)
    ****

    Výborná Bohdalka v roli "pavlačové drbny", která se díky jisté události cítí náhle strašně důležitá. Herečka sice místy moc tlačí na pilu a její role se stává až parodií - třeba ve scéně, když se opíjí rumem - ale vyčítejte jí to, když je tak kouzelná ("Ty tady jenom sedíš a smrdíš! ... S tím lepidlem.").

    • 25.1.2009  10:18

    Sestřih druhé sezóny seriálu, což sice znamená televizní obraz a méně výpravné kousky, o to víc je to ale hravější a zábavnější. Jak se členové party dovedou vyblbnout jak malí kluci je jednoduše sympatické. Samotný závěr je pak vyloženě dojemný (jaký to rozdíl oproti odhalené důchodkyni v Number Two). Nechutné kousky samozřejmě nechybí a je to dobře, ale jejich míra a množství je přesně "tak akorát".

    • 30.12.2008  12:06

    Rozverné, vtipné a jednoduše nápadité hudební vystoupení.

    • 7.12.2008  18:16

    Ještě o něco zábavnější a příjemnější než předchozí díl Akce Mojžíš. Do rodiny totiž přibyl nový člen - nezbedná Skrållan zlobící hlavně svého dědečka. Navíc část děje se odehrává v zimě a my můžeme poznat ostrov Saltkräkan i v bílém hávu.

    • 18.11.2008  12:11
    Narozeniny (TV film) (1984)
    ****

    Velmi příjemná zábavná záležitost. Scénárista napsal sice obyčejnou a jednoduchou, ale nápaditou a vypointovanou historku a neopomněl si vyhrát s dialogy. Herce jejich role očividně baví. Trio Navrátil, Schmid a Krampol sice nevybočuje ze svých obvyklých typů a nesype tu ze sebe kdovíjak originální "hlášky", ale stejně jednoduše válí. Třeba v podání Jana Schmida je úsměvná i obyčejná otázka "Nepojedete se mnou po červené?" Ani ostatní se nenechávají zahanbit, včetně komparsu. A nutno pochválit i kameramana, který si vyhrál se scénami jízdy na lyžích.

    • 8.11.2008  19:12

    Narozdíl od Dětí z Bullerbynu tentokrát knižní předlohu Astrid Lindgrenové neznám. Kdysi jsem ji sice zkoušel číst, ale nijak mě nechytla. Zato film jsem si zamiloval hned. Sympatické děti (Tjorven a Stina nemají chybu!), roztomilá zvířata (platí skoro to samé co o dětech :) a zápletka s ponaučením, že když parta drží při sobě a pomáhá si, všechno dobře dopadne. Člověk podvědomě tuší, že život na ostrově není vždy zas až taková idylka, po zhlédnutí filmu by se tam ale stejně rozjel a strávil s jeho obyvateli celé prázdniny.

    • 21.9.2008  21:30
    Dlouhý podzimní den (TV film) (1971)
    ****

    Už když to pánové v úvodu rozjeli na rozlučce s prací, naskočil mi tváři spokojený úsměv - a vydržel až do konce. Samozřejmě díky Ladislavu Peškovi v hlavní roli, který okouzluje i dojímá. Ovšem pozor: Dlouhý podzimní den není zrovna laskavá komedie, v zásadě je dost smutný. Dozvíme se důležitou skutečnost o dceři a zeťovi hlavní postavy (což je ale prozrazeno jakoby mimochodem a bez patosu) a jak už to tak ve filmech podle Jiřího Hubače bývá, dojde i k vypjaté hádce. Nicméně vyznění snímku je přese všechno smutné veskrze optimistické: za každé situace je možné mít radost ze života.

    • 18.8.2008  16:53
    Pozdní léto (TV film) (1974)
    ****

    Není to sice vždy veselé, protože lidé se tu dost hádají, ale celkově to je pravda takové uhlazené - takoví Indiáni z Větrova jsou víc opravdovější. Nicméně i tak jde o hodně pěkný a dojemný (nikoliv kýčovitý) film. A takové prarodiče jako Danu Medřickou a Ladislava Peška by si přál snad každý.

    • 31.7.2008  16:38
    Dialog s doprovodem děl (TV film) (1982)
    ****

    Josef Vinklář s nádhernou přesností vystihl postavu generála, který je naplněn despektem z vývoje první světové války. Z toho, jak velký rozsah válka nabrala a z toho, kolik mladých životů kvůli tomu zhaslo. A uvědomuje si, že díky své pozici na tom i on má svou část viny. Věnuje zdánlivě přehnaně velkou pozornost uměleckým předmětům kolem sebe, ale to jen proto, aby své myšlenky alespoň na chvíli oprostil od válečných hrůz. Návštěvu mladého lékaře (Viktor Preiss) vnímá podrážděně: jak mu může někdo, kdo nemá se zákopy osobní zkušenost, radit? Název sice slibuje dialog, ale mluví hlavně generál. Jeho slova se nikdy nepřeklopí do realitě vzdálené filozofické úvahy a díky poměrně krátké stopáži také nepřestanou nudit. Známá slova Jana Wericha, že "válka je vůl", si díky této inscenaci uvědomíme ještě intenzivněji.

    • 10.7.2008  16:55
    Dny zrady I. (1973)
    ****

    Ano, historie je zde zkreslována a z filmu div nevyznívá, že kdyby bylo na komunistech, tak možná žádná druhá světová válka ani být nemusela (zprvu bychom se bránili sami, záhy by nám na pomoc přišli Sověti a Hitlerovi by rychle spadlo sebevědomí). Neřekl bych však, že by Dny zrady byla nějaká plakátová propaganda, ale "jen" alternativní verze dějin (a uvozovky u slůvka jen chápejte prosím jako velmi tučné). Forma jakéhosi hraného dokumentu je nadmíru působivá a divák tak může mít pocit, že je opravdu u toho. Scény z politických schůzek jsou pak prokládány davovými scénami, z kterých až mrazí - zejména ze scény pochodu Nerudovou ulicí k Pražskému hradu. Plus také je, že se v takových velkolepých výjevech režisér Otakar Vávra nijak nevyžívá a servíruje je jakoby nic. Dny zrady jsou jednoznačně nejlepší díl trilogie.

    • 8.7.2008  16:58

    Jeden vtip praví, že smíšené pocity jsou, když se vaše tchýně zabije ve vašem novém autě. Jenže to se vám sotva někdy stane - mnohem snadněji si je přivodíte zhlédnutím tohoto novozélandského filmu :) Režisér si s námi diváky s trochu škodolibou radostí hraje: na jednu stranu nás nenásilně nabádá, abychom Garymu - hlavní postavě - fandili, na druhou stranu film začíná určitou tragikomickou událostí, v jejímž světle pak toto fandění vypadá dost nepatřičně. Po závěru už pak vůbec nevíme, co si o téhle směsi komedie a dramatu myslet, ale rozhodně nemáme pocit zbytečně ztráveného času. A co ještě stojí za pochvalnou zmínku: tísnivého pocitu je v některých scénách dosaženo hučící zvukovou kulisou, která ale v dané scéně nezní, pouze ji doprovází - stejně jako filmová hudba. Funguje to výborně.

    • 25.6.2008  16:47
    Studené léto (TV film) (2006)
    ****

    Hodina a půl dramatu a napětí natočená profesionálně, působivě a srozumitelně.

    • 23.6.2008  16:39

    Veselý příběh o klukovi, který si rád ověřuje fyzikální zákony v praxi a naráží přitom na nepochopení svého okolí. Ovšem to je mu úplně jedno :) Film jsem viděl už několikrát v dětství a nezklamal mě ani dnes, kdy jsem ho znovu zhlédl po dlouhé době. Postavy, které je velmi snadné si rychle oblíbit, spousta hlášek a scének, jež vyloudí lehký úsměv na tváři a hlavně dobrá nálada, která z filmu sálá. V hodnocení možná trochu nadržuji, ale vůbec se za to nestydím :)

    • 26.2.2008  14:45
    Vlna (TV film) (2008)
    ****

    Na poměry české televizní tvorby měla Vlna nemalé ambice - rozmáchlý příběh s mnoha postavami a se snahou o překvapivé dějové zvraty plus netradiční způsob vyprávění a snímání skoro až ve stylu Tonyho Scotta. Svoboda sice napodobuje zahraniční vzory dobře, umírněně a citlivě, ale trochu mu podráží nohy, že Vlna je film televizní a kvalita obrazu tedy méně kvalitní - takže ty obrazové hrátky občas působí lehce lacině. Nicméně i tak docela efektně a až na pár výjimek (házení talíře psovi ve třetím díle) ne zbytečně. Co se týče zápletky: první díl v podstatě vysvětlí, jak se Krausův pas dostal ke Kleinovi i proč Klein přijal jeho identitu. V druhém díle pak divák logicky čeká, jak se bude příběh dál překvapivě a dramaticky vyvíjet, jenže nic takového se bohužel nekoná. Příběh samotný se totiž posune jen o kousek - navíc nijak zajímavě - a zbytek druhého dílu v podstatě spočívá v opakování a objasňování toho, co už první díl dávno objasnil. Navíc má i podobnou strukturu - znovu a znovu tvůrci vkládají záběry s kapelou hrající Satisfaction, znovu nás čekají záběry z Kleinovy minulosti - buď ty samé nebo jiné týkající se téhož… Naštěstí se ve třetím díle vrací tempo vyprávění, které tvůrci nasadili v části první. Sice i zde je na začátku zopakování děje delší než by stačilo, ale po zhruba deseti minutách už se příběh žene rychle dopředu. Kapela hrající Satisfaction se sice občas zase mihne, ale tentokrát už tyto prostřihy mají aspoň nějakou logiku než v díle druhém. Vše směřuje k závěrečnému, napínavému a docela i překvapivému rozuzlení - takže nakonec nad tím druhým dílem přimhuřuji oči…

    • 4.2.2008  14:36
    Kukačky (TV film) (2008)
    ****

    O tom, jak se snaží rodiče snoubenců zabránit sňatku svých dětí, protože jinak by u případných vnoučat mohlo dojít k vážné újmě na duševním zdraví… Způsob, jak to provedou je vskutku pikantní. Když se na scéně objeví "předmět doličný" (nebudu prozrazovat o co jde, ale stejně to najdete v komentářích jiných uživatelů), je to přesně ten okamžik, kdy člověk nevěřícně zírá a zároveň se smíchy skoro za břicho popadá. Protože mu konečně dojde, o čem se to vlastně předtím Jaroslav Dušek a Eva Holubová bavili a když si představí, co tedy musela Eva Holubová absolvovat... No, nebudu to dál rozmazávat, ostatně tvůrci se v žádných "záchodových" scénách ala Prci, prci, prcičky také nevyžívají - jen naznačují a o to je to celé hned vtipnější. Motiv divokého řidiče autobusu je sice tak trochu navíc a hrozil trapností, ale nakonec jde o další povedené vtipné scénky. Kukačky mají originální námět přepsaný do povedeného scénáře a skvělé herecké obsazení. Jako rodiče excelují Simona Stašová a již zmínění Jaroslav Dušek a Eva Holubová - Bohumil Klepl se tolik nepředvedl. Jakuba Prachaře obvykle nemusím, ale zde mi vůbec nevadil a výborně se s Martou Issovou doplňovali. Při psaní tohoto komentáře a tedy oživování celého filmu jsem znovu dostával téměř záchvaty smíchu :)

    • 4.2.2008  14:01
    Stop (TV film) (2007)
    ****

    Svěží vánek v rámci současné české televizní tvorby. A přitom stačilo tak málo - být nápaditý. Vůbec slovo nápaditost se v souvislosti se Stopem musí skloňovat často. Ukazuje se už při umístění úvodních titulků ve vhodných částech obrazu. Pokračuje nápaditě se rozvíjející zápletkou, od které rozhodně nečekejte prázdné tlachání o životě mezi řidičem a stopařkou, ale zajímavě vymyšlený malý příběh, v jehož rámci má každý motiv svůj smysl. Někdo si holt příjemně vyhrál. To vše podpořeno příjemnými a zábavnými herci v hlavních i vedlejších rolích. Stop má nápad a vtip a to se cení.

    • 9.1.2008  16:30
    Psí kus (TV film) (2005)
    ****

    Díky hlavnímu motivu "Rudolf Hrušínský se změní v psa" jsem k filmu přistupoval s určitou skepsí. Jenže vynikající herci, tedy zejména kvarteto Stašová, Hrušínský, Šafránková a Kříž mě nadchli a šlo nakonec o příjemně strávenou hodinku a čtvrt.

    • 9.1.2008  16:22
    Láska jako trám (TV film) (1967)
    ****

    Postava, kterou zde představuje Jan Pivec, je s prominutím naprostý idiot. Jako dar chce své ženě koupit příšerný kožich s liščími hlavami, ale protože má málo peněz, vymění ho za svůj kabát, který dostal právě od své ženy k narozeninám. A nevšimne si, že prodavač mu tento kabát zabalí místo onoho liščího kožichu… Fakt, že některé situace byly až příliš "crazy", mě místy i lehce štval, ovšem Jan Pivec, Jiřina Šejbalová i Bohuš Záhorský byli tak kouzelní, že jsem to scénáristům prostě musel odpustit.

    • 2.1.2008  18:22
    Pacholátko (TV film) (1991)
    ****

    Jednoduchý, ale krásný příběh z beskydské samoty. Přestože jsou nám ukázány drsné podmínky života na horách a vystupující postavy zdaleka nejsou žádní bodří horalové, člověk by se k nim hned skoro nastěhoval do sousedství. Režisér si mohl odpustit snové scény od moře a scénáři se snaží podrazit nohy jedna nepravděpodobná náhoda, ale zaplaťpánbůh to Pacholátku moc neubližuje. Opravdu pěkný film, který pozitivně nabije.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8