Lish84

Lish84

Česko

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 12.3.2007  09:55
    Trio (TV film) (1995)
    *

    Úplný začátek je sice vtipný a slibný, ale dál už je to šílená nuda. Možná, že herci hrají výborně a že téma filmu má něco do sebe, ale to na věci nic nemění. Jakoby tvůrci vůbec nemysleli na diváka - i když jsem se pokoušel do příběhu a postav vžít, film mi to zmateným vyprávěním neustále znemožňoval.

    • 9.12.2007  13:36
    Houpací křeslo (TV film) (1994)
    **

    Popiska v televizním programu lákala na brilantní výkon Jiřího Kodeta v hlavní roli. A právě Kodet je důvodem, proč se jinak vesměs nezáživná televizní hra dá zhlédnout docela v pohodě. Je radost na něj koukat - třeba když nesměle, leč jasně prosí o další skleničku. Hra má být o slovním souboji literárního redaktora a jeho nadřízeného - Kodet (redaktor) nakonec stejně ale vyhraje jen díky přítomnosti třetí osoby, která je na jeho straně a spolu tedy mají početní převahu. Mluví se většinou o knihách a to ne zrovna dvakrát zajímavě, proto těžko tato diskuze nějak zvlášť zaujme, natož abychom si z ní případně vzali nějaké poučení do života, jak vycházet s takovými lidmi, jako byl ve filmu Kodetův nadřízený. Žádná strhující bitva argumentů se zkrátka bohužel nekoná. Navíc: když se začalo filozofovat o knihách, které se po určité době sami zničí, měl jsem spíše dojem, že sleduji jakési podivné sci-fi... Ale jak říkám, vydržet se to dá :)

    • 17.8.2007  13:15
    Hrnec (1994)
    **

    Krátký televizní film natočený v rámci jakéhosi mezinárodního projektu. Zjevně ambicióznější než bakalářské povídky, dějově však ještě řidčí. Ze zvoleného tuctového motivu se dalo vytěžit mnohem více humornějších situací a dovést je více do absurdna, než tvůrci udělali. Ljuba Krbová a Jiří Štěpnička se snaží, ale co je to platné, když do všeho kecá hlas vypravěče a popisuje to, co stejně vidíme. Nejvíc tato čtvrthodinová záležitost asi poslouží programovým pracovníkům, aby mohli zaplácnout díru v programu (což se také 17.7.2007, kdy jsem Hrnec viděl, stalo :).

    • 27.8.2007  15:57
    In flagranti (TV film) (1993)
    **

    Rodinný příběh s povedenými hereckými výkony - vyčnívají zejména Petr Kostka a Jiří Hálek, mile překvapí i Ivan Řezáč. Komediální výstupy jsou chvílemi až na hranici bláznivé komedie a i když někdy staví na ohraných schématech, díky hercům to ani nevadí. Problém je, že tvůrci film koncipovali ne jako bláznivou komedii, ale jako příběh ze života s trochou nadsázky i hořkosti. Scénář sice nelze označit za odbytý - děj má spád a žádná hluchá místa - ale nutí postavy dělat věci, nad kterými lze jen kroutit hlavou. Hlavně když je v úvodu zcela cizí člověk vpuštěn do bytu, ačkoli se představí jen příjmením, neprozradí úmysl své návštěvy a navíc už je pozdě večer. Nebo dávali byste sousedovi - otravnému dědkovi - klíče od bytu jen kvůli případné katastrofě plynu či vodovodu? Kdyby byl děj aspoň nějak zajímavě ukončen, jenže jak to vlastně skončilo mi není doteď jasné. Jakousi snovou sekvenci a nezodpovězené otázky (Maminka umřela nebo je tedy jen v nemocnici? Dali se mladí snoubenci nakonec znovu zase dohromady?) za smysluplný konec zkrátka nepovažuji.

    • 2.10.2006  18:07
    Milá slečno (TV film) (1993)
    **

    Už forma monologu, kterou si tvůrci pro svůj krátký film zvolili, vyžaduje mnohem větší um zaujmout diváka než u "obyčejného" filmu. Monolog ženy k manželově milence - zní to zajímavě, ale zavání to pořádnou nudou. Tu naštěstí částečně odvrací herecký výkon Mileny Dvorské a konec, který od monologu upouští a kterému se výborně daří emoce postav přiblížit divákovi. Tento konec tedy dává té "nudě" smysl, ovšem poměrně nezáživný průběh filmu to nezachrání.

    • 25.3.2007  12:51

    V dětských letech se mi tento televizní film líbil, ale bohužel patří mezi ty, u kterých dnes pořádně nechápu proč. Zápletka je sice tuctová, přesto zajímavá. Bohužel je však i při krátké délce filmu dost natahovaná a hudba, kterou tvůrci zvolili, potencionální napětí v některých scénách pohřbívá, místo aby ho přiživovala. Ale jak říkám, před lety mi to nevadilo, takže dětským divákům se film může líbit.

    • 30.9.2007  09:23
    Zelený rytíř (TV film) (1993)
    *

    Veškerá pozitiva - což znamená pěkné exteriéry, přirozeně působící kostýmy, v jádru zajímavý příběh s lehkým nádechem fantasy a několik uznávaných herců v obsazení (Zahajský, Galatíková, Vetchý) - pohřbívá neinvenční až lajdácké režijní provedení. Snaha herců tak přichází samozřejmě vniveč, o nějaké dějové gradaci se v podstatě nedá mluvit a pokusy o napětí a akčnost v dramatických scénách působí místy až směšně. Třeba zapíchnutí jednoho z bojovníků v závěru je tak očividně předstírané, že se člověk až diví, jak něco takového můžou tvůrci se vší vážností divákovi předložit.

    • 27.8.2007  15:41
    Dvanáct měsíčků (TV film) (1992)
    **

    Nejvíc mě pobavila Gabriela Wilhelmová pronášející veselé průpovídky jako že "Ondrášek má rád hezky prostřeno" nebo že "je trochu ťululum" :) Jinak jde o dost slabé televizní zpracování klasické pohádky. Z herců ještě stojí za pochvalu Marta Vančurová, v kontrastu s ní a Wilhelmovou ovšem zamrzí poněkud bezradná Markéta Hrubešová. Yvettě Blanarovičové sice nelze nic zásadního vytknout, ale podobnou hereckou polohu mnohem lépe předtím rozvinula v O princezně Jasněnce a létajícím ševci. Pohádku hodně kazí technické zpracování - pozadí jsou sice pěkná, ale použití "klíčování" dojem z jejich malebnosti kazí.

    • 14.8.2007  13:57
    Případ s černým vzadu (TV film) (1992)
    ***

    Televizní detektivka podle mého gusta. Sice žádné přelomové dílo, ale fanoušky žánru určitě neurazí. Vývojem případu nás přehledně provází hlavní kriminalista (Pavel Nový). Pomáhá mu mladší parťák (Ondřej Vetchý) a jejich občasné blbnutí pobaví - tahle dvojka by si zasloužila i seriál. Výtky mám dvě. Jednu drobnou: napětí s postupem času moc nevzrůstá. A druhou zásadní: pointa případu porušuje jedno z pravidel pátera Knoxe. Úplně lacině kvůli tomu závěr naštěstí nevyzní, ale moc daleko k tomu nebylo.

    • 19.11.2006  12:27
    Hřbitov pro cizince (TV film) (1991)
    *****

    Pečlivě, promyšleně a citlivě napsaný scénář, které mi výrazně pomohl zase o něco lépe pochopit dobu a poměry ve společnosti po roce 1948. Také nápaditá režie a hudební doprovod - prostřihy na sbory zpívající budovatelské písně jsou pro film obohacením a když pak nadšeně zpívá i Josef Dvořák nemá to chybu - jedna z mála vtipných scén, i když vlastně spíše tragikomická. V neposlední řadě jsou výborné herecké výkony - nejen Bartoška, Dvořák a Šafránková, ale i herci ve vedlejších rolích.

    • 21.2.2008  19:21
    Jan (TV film) (1991)
    **

    Tvůrci se bohužel až příliš soustředili na netradiční formu vyprávění, než na příběh samotný. Hodně se tu stříhá a místy je nasazena rychlá střihová sekvence záběrů, které pocházejí ze scén, jež se ve filmu objeví až později. Působí to sice zajímavě a diváka to v orientaci v ději nezmate, smysl toho ale moc nechápu. Snad to nemělo působit jako jasnovidecká vidění hlavního hrdiny… Scéna samotného upálení Jana Zajíce nám ukázána není. Ne, že bych ji vyžadoval, ale zpracovat ji formou symboliky v podobě hořícího stromu mi přišlo příliš "umělecké". Snad by bylo lepší v rozhodující chvíli pouze otočit kameru stranou… Jako příklad filmu, kdy se podařilo netradiční formu vyprávění využít k prohloubení divákových emocí, bych rozhodně označil PF 77 od Jaroslava Brabce, které se též snažilo co nejautentičtěji vystihnout chování lidí v době komunistické nadvlády. Právě z PF 77 jsem tu dobu pochopil mnohem lépe, u Jana jsem se v podstatě jen nudil – navzdory vážnosti tématu.

    • 2.1.2008  18:22
    Pacholátko (TV film) (1991)
    ****

    Jednoduchý, ale krásný příběh z beskydské samoty. Přestože jsou nám ukázány drsné podmínky života na horách a vystupující postavy zdaleka nejsou žádní bodří horalové, člověk by se k nim hned skoro nastěhoval do sousedství. Režisér si mohl odpustit snové scény od moře a scénáři se snaží podrazit nohy jedna nepravděpodobná náhoda, ale zaplaťpánbůh to Pacholátku moc neubližuje. Opravdu pěkný film, který pozitivně nabije.

    • 15.11.2007  14:11
    Svlékání kůže (TV film) (1991)
    **

    Rodinné příběhy mám rád, ale tento patří k těm méně zajímavým – tedy lehce podprůměrným. Nicméně scénář staví postavy do emocionálně vypjatých situací a herci tak mají možnost naplno předvést své schopnosti – Jana Janěková v hlavní roli nezklame. Jde o film z roku 1991 a autoři se rozhodli do děje promítnout i společenské změny po roce 1989. Vše se odehrává někdy v prvních měsících roku 1990 a postava učitelky (již zmíněná Jana Janěková) tak nutí své studenty učit se najednou něco jiného, než jim přednášela předchozí roky. Škoda, že tento motiv je jen lehce naznačen, přitom by se kolem něj dal vystavět klidně celý film. V důsledku tak dobové motivy působí sice ne rušivě, ale zbytečně.

    • 13.7.2009  19:37
    Svědkyně (TV film) (1991)
    ****

    Výborná Bohdalka v roli "pavlačové drbny", která se díky jisté události cítí náhle strašně důležitá. Herečka sice místy moc tlačí na pilu a její role se stává až parodií - třeba ve scéně, když se opíjí rumem - ale vyčítejte jí to, když je tak kouzelná ("Ty tady jenom sedíš a smrdíš! ... S tím lepidlem.").

    • 13.8.2007  13:38
    Tma (TV film) (1991)
    ***

    Snad by se dala tato inscenace popsat i jako malé české Čekej do tmy. Americkou klasiku s Audrey Hepburn z roku 1967 jsem ale zatím neviděl, takže podrobněji soudit nemůžu. Nicméně čeští tvůrci se určitě nemají za co stydět. Nabízejí pomalu, ale jistě houstnoucí drama vrcholící až thrillerovým finále. Funguje zejména díky pečlivé dramaturgii a povedenému hereckému výkonu Simony Postlerové. Akorát vizáž staronového partnera hlavní hrdinky je snad až příliš "slizká" a vyvolává otázku, jak si ti dva spolu kdysi k sobě mohli najít cestu. To je však jen drobná výtka, protože hlavní důvod, proč přes všechny klady nedávám vyšší hodnocení, je chatrnost pointy. Lze jí jen těžko přijmout a i přes dramaturgickou snahu zpětně podkopává příběhu nohy. Zřejmě nad tímhle scénáristé při psaní mávli rukou a předpokládali, že při natáčení a stříhání už se to nějak zaonačí. Jenže co funguje tak tak na papíře, dostane na obrazovce ještě větší trhliny.

    • 30.10.2007  18:40
    Dětinské hry dospělých (TV film) (1990)
    **

    Téma nevěry dnes sice dokonale rozmělnily seriály typu Ordinace v růžové zahradě, nicméně je to něco, co má šanci zaujmout pokaždé, protože situace, kdy někdo zatlouká, lže a je nucen nést následky svého jednání, jsou divácky vděčné. Bohužel zrovna toho se ve filmu Dětinské hry dospělých moc nedočkáme. Zápletka se vyvíjí pomalu, leč zajímavě. Jenže když má přijít to nejzajímavější, tedy že postavy si budou muset důsledky učiněné nevěry "vyžrat" do důsledků, tak tvůrci děj milosrdně ukončují... Kdyby tak neudělali, pointa by tolik neztratila na síle.

    • 12.5.2008  17:51
    Nedosněné sny (TV film) (1989)
    **

    Pohled do rozervaného nitra Viléma Mrštíka vyžadující vnímavého diváka. Divákem vnímavým a trpělivým jsem se být snažil, leč diváckého zážitku se mi nedostalo. Řečeno naplno: až na pár zajímavých míst jsem se skoro celou dobu nudil. Zajímavé je téma, pár nahozených myšlenek o tvůrčích mukách spisovatele a forma vyprávění – střídání dvou časových rovin film obohacuje a prohlubuje. Protože však tvůrcům přišlo něco jako zápletka nebo příběh nanejvýš nevhodné, tak Nedosněné sny tvoří v podstatě jen sled velmi patetických scén. Cítil jsem až příliš velké soustředění na nekonvenční a umělecké podání tématu, než touhu diváka opravdu zaujmout tak, aby posléze zašel do knihovny a vypůjčil si Pohádku máje.

    • 28.5.2007  21:05
    Osmý div světa (TV film) (1989)
    ****

    Herecké výkony? Standartní. Vyčnívají Jiřina Jirásková a Marta Vančurová, ani ony však nijak zvlášť nestrhnou. Provedení? Průměrné, příliš zestárlé a občasné pokusy o umělecké záběry zbytečné. Proč tedy tak vysoké hodnocení? Protože tu je velmi silný příběh do kterého když se vžijete, velmi na vás jeho závěr zapůsobí. Podaří se mu ve vás zanechat hluboký smutný pocit ze sobeckého jednání mnoha lidí.

    • 1.8.2007  17:50
    Sama uprostřed noci (TV film) (1989)
    **

    Pokus o malý televizní thriller. Zpočátku si scénáristka připravuje půdu pro následné rozehrání dramatu, což mohla udělat o něco méně těžkopádněji. Nicméně budiž, protože když vstoupí David Matásek jako zloděj do bytu, křivka napětí stoupá strmě vzhůru. Bohužel záhy zase klesá - děj začne být dost natahovaný a z dialogu zloděje a malé holky nakonec tvůrci nevykřesali tolik napětí, jak si asi představovali. Vedlejší zápletka dívčiny matky na večírku, kde vzpomíná na staré časy s Karlem Rodenem, má zřejmě jediný účel natáhnout stopáž - zdržet matku na večírku by ovšem šlo rozhodně scénáristicky úsporněji. Natahovaností trpí i hlavní zápletka, díky čemuž s přibývajícími minutami působí čím dál méně věrohodně. Opravdu asi desetiletá holka nezná zpaměti 158? A když už, proč jí to číslo neřekla ta stará paní? Zkrátka: slibné, ale slabé.

    • 2.1.2008  18:08
    Utopím si ho sám (TV film) (1989)
    ****

    Od scénáře Zdeňka Svěráka sice člověk čeká nápaditější scénář a zajímavější pointu, nicméně i tak nejde o vůbec špatný příběh. Na soužití Vlastimila Brodského a Miloše Kopeckého je radost koukat a je fajn, že oba hrají velmi civilně a střídmě - nic ve stylu "A teď vám ukážeme pořádný herecký koncert!" – a přitom krásně, příjemně, místy až dojemně. Což platí i o Stelle Zázvorkové a Jiřině Bohdalové, které se občas přidají. Hlavně Bohdalka má kouzelné průpovídky. Utopím si ho sám je typický "lidsky hřejivý" film, u kterého si tyto přívlastky nezaslouží ironii.

    • 2.1.2008  18:26
    Dědek (TV film) (1988)
    ***

    Pobaví Jozef Kroner v hlavní roli, jinak jde o další "průměrně dobrou" televizní komedii. S koncem přesně takovým, jakým většina filmů se starými lidmi v hlavních rolích končí. Scénáristé se asi nikdy nepřestanou domnívat, jak díky tomu dodají příběhu hloubku a vážnost – mně to přijde ale spíš jako důkaz toho, že nedovedli vymyslet lepší "pointu". Nicméně to už je spíše jen taková poznámka na okraj, s filmem až tolik nesouvisející.

    • 10.7.2007  11:33
    Herec (TV film) (1988)
    ***

    Film přináší zajímavou zápletku z období okupace, která na téma odboje nahlíží zase trochu jinak, ale bohužel doplácí na průměrné scénáristické, režijní i technické zpracování. Zejména v závěru je cítit, že vše mohlo být dramatičtější, napínavější a snad i akčnější. Režisér až příliš spoléhá na dramatický potenciál hereckého výkonu Luďka Munzara v hlavní roli (který ale rozhodně nezklame). Jinak důraznou poznámku, že parašutistu neposlal Londýn ale Moskva, si tvůrci mohli odpustit...

    • 28.10.2008  13:40

    Platí totéž, co jsem napsal k prvnímu dílu. Návrat se mi ale líbil o něco víc, protože uvádí mj. mé nejoblíbenější zimní příběhy. A kromě toho příběhy jarní a podzimní, což jsou přeci jen více fotogeničtější roční období než léto, takže druhý díl je tak o fous atmosféričtější.

    • 2.5.2007  21:31

    Už z dětských let si tento film pamatuji jako dobrý, ale ne vynikající – a stejně na mě působil i dnes. Ubíhá příjemně, často pobaví a maličko i dojme, ale něčím alespoň trochu originálnějším či zajímavějším se chlubit nemůže. Samotné strašidýlko vypadá roztomile, ale je poněkud statické. A třeba žánrově podobný film Ať žijí duchové dokazuje, že tvrzení „co bychom po českém filmu chtěli“ v tomto případě neobstojí. Ono zase těch trikových scén ve filmu tolik není a tak působí částečně i rušivě. Místy jsem si i říkal, že fantastické prvky by tam nemusely být vůbec a mohl to být zkrátka jen film o malé holce na prázdninách u babičky a dědy.

    • 16.6.2007  19:36
    Svobodárna (TV film) (1987)
    ***

    Vcelku jednoduchá historka postavená na omylu, jejíž konec tušíte už předem. Díky Ivě Janžurové, která si svou roli viditelně vychutnala, ale rozhodně pobaví. Že se zvolená hudba k filmu zrovna nehodí pak ani moc nevadí.

    • 19.3.2007  11:01
    To se ti povedlo, tatínku (TV film) (1987)
    **

    Když Miloš Kopecký již poněkolikáté upozorňuje Sagvana Tofiho "Mlčoch! Pamatujte, Mlčoch!", má to náběh na potenciální hlášku. Kdyby byla v lepším filmu, možná by zaujala a zařadila se po bok dalších klasických hlášek z české kinematografie. Tento televizní film však kromě Kopeckého už toho moc nenabídne - historka o tom, zda být spravedlivý či brát úplatky je zpracována docela nezáživně. Navíc některé motivy příliš podléhají době vzniku.

    • 16.7.2007  14:44
    V kleštích (TV film) (1987)
    **

    Tvůrci si vybrali rozhodně kvalitní předlohu. Oficiální materiály sice inscenaci popisují jako detektivní, ale za podobnou zápletku by se nemusel stydět žádný dnešní thriller. Ve druhé polovině zde dochází k zajímavým dějovým zvratům. Ale jde samozřejmě o českou televizní inscenaci takže jakýpak thriller - abyste se do příběhu vžili, je chvílemi potřeba velká dávka shovívavosti... Hrozná je především výprava - africká nemocnice simulovaná ve studiích Kavčích hor vyznívá velmi kašírovaně a uměle, stejně jako křiklavá letištní "hala". Pařížské interiéry jsou zase přeplácané, to samé platí o kostýmech. Plus místy nezáživné pasáže, kde se dlouho mluví - věřím, že podle onoho francouzského románu se dal napsat scénář s větším spádem. Tohle všechno ubírá příběhu na působivosti. Ten sám o sobě je sice povedený, což ale není zásluha tvůrců, takže na vyšší hodnocení to není.

    • 3.10.2008  13:40

    Děti z Bullerbynu jsou hned po foglarovkách nejoblíbenější knihou mého dětství. Četl jsem je mnohokrát a vždy, když se blížily Vánoce, přečetl jsem si znovu všechny zimní kapitoly. V duchu jsem samozřejmě snil, že na Bullerbynu také bydlím a všechna dobrodružství prožívám... Na Děti z Bullerbynu natočené Lassem Hallströmem jsem měl matnou vzpomínku, kdy běžely v pořadu Vega v seriálové podobě. Televize je ale pak bohužel nadále ignorovala, nedávno však vyšly na DVD. Bohužel, nostalgický návrat do dětských let se nekonal. Na film zcela sedí označení "oživlá ilustrace knihy" - příběhy sice následují v jiném pořadí než v knize, samy o sobě se ale liší pouze v drobných detailech. Může se zdát, že v případě Dětí z Bullerbynu by to nemuselo vadit, naopak by to mělo být předností. Jenže kapitoly jsou do obrazové podoby převáděny prakticky bez jakékoliv filmařské invence. Jakkoliv sice všechno vypadá pěkně a idylicky a jakkoliv jsem knihu měl a stále mám rád, film mě už zhruba za dvacet minut začal vlastně nudit... Nevadí mi, že v něm chybí nějaká sevřenější zápletka - vyčítat to by bylo pošetilé, protože v knize tomu není jinak. Ovšem kniha má aspoň jakousi malou gradaci: Kerstin se narodí až v průběhu, v každé ze tří částí říká Lisa, jak je zase o rok starší apod. I když ve mně sice v nepatrném množství touhu bydlet v Bullerbynu film vyvolal, dávám tři hvězdičky opravdu spíše z lásky ke knize.

    • 3.12.2006  09:56
    Komando (1985)
    ***

    Znatelná inspirace prvním Rambem a také jistá nadsázka. Ta se ale tvůrcům místy vymkla až moc z rukou, zejména hlavní záporák působí dnes už opravdu úsměvně. A když třeba Matrixova nová kamarádka střílí raketometem na policejní vůz a to proto, aby Matrixe zachránila (nechápal jsem to, ale podařilo se jí to :), chce to také hodně shovívavosti. Avšak je tu Arnie a je zatraceně cool, když cedí hlášky a pálí do padouchů (rozhodně však ne v úvodních scénách ve stylu německých rodinných seriálů :). S ničím a hlavně s nikým se nemaže, což je jedině dobře. Někdy ve 14-ti letech se mi Komando líbilo víc, nyní mě trochu zklamalo, ale Arnie to zachránil :).

    • 26.11.2007  19:04

    Pokus o krátkou situační komedii, který nevyšel. Příběh? Nezajímavá historka o starém advokátovi a mladé dívce s nic moc pointou. Režie? Snaha o jemný humor ústí v roztahané, nudné až silně rozpačité scény. Herci? Jiří Holý se snaží, ale jeho snaha z výše zmíněných důvodů přichází vniveč. I ostatní nejsou špatní, ale vzájemně to mezi nimi a Holým zrovna nejiskří. Ať už láskou v případě Veroniky Gajerové nebo vzájemnou rivalitou v případě Vlastimila Haška. A nějaké klady? Určitě výprava - v českých podmínkách imitovaný Divoký západ totiž vůbec nevypadá kašírovaně a směšně.