Lish84

Lish84

Česko

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 28.1.2008  23:41
    Monstrum (2008)
    ***

    Díky své koncepci měl film působit co nejautentičtěji, ale podle mě se to ne zcela povedlo. Ano, v rámci těch nejdramatičtějších scén je velmi působivý (zejména už z teaseru známý pád hlavy Sochy Svobody), horší je to se zápletkou. Ani by tak nevadila její určitá banálnost, jako spíš příliš "filmové" chování postav. Jejich jednání sice lze snadno pochopit a akceptovat, ale zároveň je cítit, že skuteční lidé by se ve stejné situaci zachovali přeci jen jinak. Díky tomu film nepůsobí jako reálný a autentický záznam, nýbrž jako klasický "příšerácký" film, při jehož natáčení šoupli kameru kvůli onemocnění kameramana do ruky jednomu z herců... A to k dosažení autenticity zkrátka nestačí.

    • 28.1.2008  23:41

    V paměti jsem měl ještě zdrcující recenze (zejména ty internetové) a tak jsem čekal jen "všechno nejhorší". Režisér Martin Kotík v nich byl označován vesměs za diletanta a jeho film za trapný. Proto jsem byl zprvu mile překvapen, že Kotík dokáže pěkně vystihnout atmosféru rušného města, dobře vybrat a zrežírovat herce a natočit moderně působící film. Na scénáři je také znát pečlivá příprava a je vidět, že každá scéna i věta byla předem dobře promyšlená a u každé by dovedli scénáristé přesně vysvětlit, proč ji do příběhu zařadili. Kotík tedy určitě točit umí a film Všechno nejlepší jistě trapný není. Ovšem je bohužel velmi nudný. Nuda se pomalu ale jistě vkrádá od prvních minut až v závěru přeroste v nudu obrovskou...

    • 9.1.2008  16:30
    Psí kus (TV film) (2005)
    ****

    Díky hlavnímu motivu "Rudolf Hrušínský se změní v psa" jsem k filmu přistupoval s určitou skepsí. Jenže vynikající herci, tedy zejména kvarteto Stašová, Hrušínský, Šafránková a Kříž mě nadchli a šlo nakonec o příjemně strávenou hodinku a čtvrt.

    • 9.1.2008  16:24
    Silvestr svobodného pána (TV film) (1979)
    ***

    Spíše estrádně pojatá televizní komedie, která je ke konci až moc bláznivá a ve které každou chvíli křepčí nějaké slečny. Nic, kvůli čemu bych se smíchy plácal do kolen, ale i tak mě rozesmálo hned několik vtipných momentů, hereckých výstupů a "hlášek". Hlavně Petr Nárožný jako soused neměl chybu.

    • 9.1.2008  16:22
    Láska jako trám (TV film) (1967)
    ****

    Postava, kterou zde představuje Jan Pivec, je s prominutím naprostý idiot. Jako dar chce své ženě koupit příšerný kožich s liščími hlavami, ale protože má málo peněz, vymění ho za svůj kabát, který dostal právě od své ženy k narozeninám. A nevšimne si, že prodavač mu tento kabát zabalí místo onoho liščího kožichu… Fakt, že některé situace byly až příliš "crazy", mě místy i lehce štval, ovšem Jan Pivec, Jiřina Šejbalová i Bohuš Záhorský byli tak kouzelní, že jsem to scénáristům prostě musel odpustit.

    • 2.1.2008  18:26
    Dědek (TV film) (1988)
    ***

    Pobaví Jozef Kroner v hlavní roli, jinak jde o další "průměrně dobrou" televizní komedii. S koncem přesně takovým, jakým většina filmů se starými lidmi v hlavních rolích končí. Scénáristé se asi nikdy nepřestanou domnívat, jak díky tomu dodají příběhu hloubku a vážnost – mně to přijde ale spíš jako důkaz toho, že nedovedli vymyslet lepší "pointu". Nicméně to už je spíše jen taková poznámka na okraj, s filmem až tolik nesouvisející.

    • 2.1.2008  18:22
    Pacholátko (TV film) (1991)
    ****

    Jednoduchý, ale krásný příběh z beskydské samoty. Přestože jsou nám ukázány drsné podmínky života na horách a vystupující postavy zdaleka nejsou žádní bodří horalové, člověk by se k nim hned skoro nastěhoval do sousedství. Režisér si mohl odpustit snové scény od moře a scénáři se snaží podrazit nohy jedna nepravděpodobná náhoda, ale zaplaťpánbůh to Pacholátku moc neubližuje. Opravdu pěkný film, který pozitivně nabije.

    • 2.1.2008  18:08
    Utopím si ho sám (TV film) (1989)
    ****

    Od scénáře Zdeňka Svěráka sice člověk čeká nápaditější scénář a zajímavější pointu, nicméně i tak nejde o vůbec špatný příběh. Na soužití Vlastimila Brodského a Miloše Kopeckého je radost koukat a je fajn, že oba hrají velmi civilně a střídmě - nic ve stylu "A teď vám ukážeme pořádný herecký koncert!" – a přitom krásně, příjemně, místy až dojemně. Což platí i o Stelle Zázvorkové a Jiřině Bohdalové, které se občas přidají. Hlavně Bohdalka má kouzelné průpovídky. Utopím si ho sám je typický "lidsky hřejivý" film, u kterého si tyto přívlastky nezaslouží ironii.

    • 2.1.2008  17:48
    Škola ve mlejně (TV film) (2007)
    ***

    Režisér Karel Janák sliboval pohádkovou variaci na Vetřelce a "tak trochu jinou pohádku" se mu opravdu povedlo natočit. Ze zjevně komorní dekorace toho dokázal vymáčknout docela dost a věrně navodit iluzi vodnické školy, potažmo celého vodnického světa. Chobotnice vypadá vcelku dobře, s jejími celkovými záběry navíc režisér šetří a rychle je stříhá, takže na smích na účet tvůrců není čas. Na jednu stranu kloubouk dolů, co dokázal Janák tam, kde ostatní vyrobí pouhou konverzačku v jedné zámecké místnosti, nicméně Škola ve mlejně dovede i nudit a být rozpačitá (hudební doprovod v podobě moderní písničky). Janák ukázal, jak se dá také natočit televizní pohádka, ale nenatočil nic, co by nadchlo a strhlo. A to by příběh o velké chobotnici podle mě měl…

    • 2.1.2008  17:41
    Křišťálek meč (TV film) (2007)
    **

    Pěkná výprava a kostýmy - loupežníci se opravdu povedli. Za takové zjevy by se nemusel stydět snad ani Peter Jackson v Pánovi prstenů. Scéna loupežnického přepadení nabídne pár zajímavých záběrů a při troše snahy by z ní dal snad i dokonce sestříhat dobrý trailer na jakoby fantasy film. Jenže právě v této scéně jsem nad Křišťálkem mečem zlomil hůl. Navzdory těm pár povedeným záběrům a výpravě je zoufale neakční a nenapínavá a doprovozena sic pěknou, nicméně k dané scéně vůbec se nehodící hudbou. Chtělo by to rychlejší střih a nápaditější režii! A spád a švih! Protože když pomineme scénu s loupežníky, zbude nám spousta natahovaných scén, kterých je pohádka plná k prasknutí. Ještě malá poznámka k ději: opravdu asi šestiletý kluk může zapomenout na svoji maminku a po letech ji nepoznat? A nejen ji, ale i místa kde vyrůstal? A když ne on, tak ani kamarádka jeho maminky, která ho znala od kolébky? To mi vážně nešlo do hlavy. Jinak základní námět sám o sobě špatný není, ale provedení, jak jsem již psal, děs běs...

    • 2.1.2008  17:35
    Tři srdce (TV film) (2007)
    **

    Pohádka zjevně velice ambiciózní, ale tvůrci si ukousli příliš velké sousto. Je fajn, že se snaží vybudovat iluzi světa, který nebude tolik připomínat českou krajinu - ke slovu se velmi často dostanou digitální triky. Bohužel z nich jejich digitálnost čiší až moc a sopka dokreslená na obzoru si nezadá se sopkou v americkém příšerném hororu Pterodaktyl. Děj má šanci zaujmout dobrodružností a nabídne i několik akčních momentů, které ale svou "akčností" nemají dnes už šanci obstát. Přitom by stačila trochu nápaditější kamera, lepší střih a hned by to bylo o fous lepší. Asi se při natáčení spěchalo… Mladí herci v hlavních rolích jsou nevýrazní - až na dobromyslného tlouštíka. O Vánocích 2006 nabídl režisér Václav Křístek pohádku Tajemství Lesní země a místo aby se zlepšil, šel s kvalitou o stupeň níž.

    • 2.1.2008  17:27
    Tři životy (TV film) (2007)
    ***

    Vlajková loď nových televizních pohádek Vánoc 2007, nasazená v hlavním vysílacím čase 24. prosince. Hodně slibovalo jméno režiséra Jiřího Stracha, tvůrce povedeného Anděla Páně. Na poměry české televizní tvorby začíná děj Tří životů až nečekaně akčně - tři vojenští zběhové utíkají před svými pronásledovateli a ukryjí se na starém hradě. Úvod, kdy jeden z nich splní úkol zadaný tajemnými dívkami, se odehraje během pár minut. K tomu všemu zní hudební doprovod, který napětí a drama umocňuje na těch správných místech. Což by sice měla být samozřejmost, ale kdo filmy České televize sleduje častěji tak ví, že není. I nadále se pak dramatické okamžiky rychle střídají s klidnějšími momenty, nicméně ohledně té akčnosti a dramatičnosti mohl režisér rozhodně mnohem více přitlačit na pilu. Když už tedy přitlačil na pilu v romantické linii a ukázal nám princeznu nahou zezadu… Vojtěch Dyk i dvojčata Molnárovy v hlavní roli jsou sympatičtí a ani v obsazení dalších rolí film neselhává. Tři životy jsou z nových svátečních pohádek roku 2007 sice nejlepší, ovšem bohužel jde o vítězství jednookého mezi slepými.

    • 2.1.2008  17:19
    Začarovaná láska (TV film) (2007)
    ***

    Pohodová pohádka, která si na nic nehraje. Neoslní, dějem nestrhne a ani se o to nesnaží, ale potěší svou příjemností až roztomilostí. Prostě fajn kulisa ke štědrodennímu odpoledni. Výborným krokem bylo obsazení Ivany Chýlkové do role čarodějnice. Ta vlastně navazuje na Helenu Růžičkovou z O princezně Jasněnce a létajícím ševci a Lucii Bílou z Princezny ze mlejna, ovšem nekopíruje je - je svá a jednoduše kouzelná.

    • 26.12.2007  17:20
    Václav (2007)
    **

    Václav mě nemile překvapil v tom, jak moc je komediální. Sice není nabit vtipy od začátku do konce - na dramatickou notu je zahráno nezřídka - jenže komediální scény jsou tak čistě komediální a tak výrazné (jeden vtip dokonce nezapře velkou podobnost s vtipem ze série o Mr. Beanovi), že bych byl velmi opatrný označovat film za cokoliv jiného než komedii. O žádné drama o vině a trestu rozhodně nejde, protože jak jinak si vysvětlit fakt, že potenciálně nejdramatičtější scéna filmu - střelba na pouti - se odehraje v rámci rychlé pasáže podbarvené ukolébavou hudbou. Nebo jiný příklad, proč film jako drama nefunguje: záběr, kdy Václav sedí na schodech uvázaný želízky k zábradlí, vystřídá vtipná a čistě komediální scénka, jak starosta za pomoci slivovice přesvědčuje policisty, aby nad Václavovým prohřeškem (pomalování vesnice nápisy) přimhouřili oči a pustili ho. Veškeré napětí a drama z předchozí scény je tak pohřbeno. S trochou nadsázky by se dal film označit i za "parodii na vesnici". Vysvětlím. Z děje je jasné, že se odehrává po roce 1989. Když nám je ale představeno prostředí zemědělského družstva, hraje k tomu budovatelská hudba a nad družstvem vlaje vlajka. Nejsem znalec zemědělství, ale nevím o žádném družstvu, kde by toto po roce 1989 praktikovali. Proč to takhle tedy tvůrci zaranžovali vůbec nechápu. Mně nevadí, že děj není konkrétněji dobově ukotven - naopak, to by filmu jen ublížilo. Ale podivná směsice na plátně mi zkrátka nesedla. Dalšími důvody, proč film označuji za "parodii na vesnici", jsou klišovité vedlejší postavy. Třeba vrátný v družstvu, typický zástupce vrátných, jaké známe ze starších českých filmů (a pomiňme fakt, že jen málokteré vesnické družstvo má vrátného, který navíc slouží i v noci). Dále pak sousedky, které Václava zesměšňují v knihovně. Co se týče hereckých výkonů: ano – Ivan Trojan, Emília Vašáryová a Jan Budař - všichni hrají pěkně, ale film to z výše zmíněných důvodů zachránit nemůže.

    • 26.12.2007  15:03
    Hypermarket (TV film) (2007)
    **

    "To je zase dílko!“ skoro se mi chtělo zvolat při sledování Hypermarketu. Zpočátku se film jeví jako umělecké nastavování zrcadla konzumní společnosti, z čehož se ovšem záhy vyloupne zápletka o nevěrném manželovi. Hned to začne být o chlup zajímavější, i když se v tu chvíli zase vynoří otázka, proč se to celé vlastně jmenuje Hypermarket. Když se nevěrník probudí jednoho dne v bytě člena ostrahy hypermarketu, zároveň bývalého agenta StB, a je nám vyjevena dá se říci hlavní pointa filmu, byl jsem ochoten leccos snímku odpustit. Pointa to totiž není vůbec špatná a díky ní lze i zpětně snadno odpustit banálnost zápletky o nevěře. Jenže Hypermarket bohužel ještě dál pokračuje a to dost podivně, stačí jen jmenovat vloženou upoutávku na německý film. Nevím, buď se tak tvůrci snaží přidávat filmu další významy a to zrcadlo nám nastavit co nejvíc nebo jen prostě chtějí být zajímaví. Nedaří se jim ani jedno.

    • 19.12.2007  19:41
    Zimní víla (TV film) (1999)
    ***

    Zimní víla zjevně neměla o moc větší rozpočet než většina ostatních českých televizních pohádek, přesto je o řád kvalitnější a "filmovější" (nejen díky kvalitě obrazu). Nabízí docela pěkné obrázky zimní krajiny, přirozeně působící prostředí a pěkný hudební doprovod zakončený podmanivou písničkou (jen bych ubral ty elektrické kytary…). Jednoduchý příběh bez nadpřirozených motivů zaujme, ale v závěru je znát, že by si zasloužil ještě trochu dopracovat. Bohužel ani Zimní víla není oproštěna od častého neduhu televizních pohádek a to odbytých scén – např. scéna, kdy má být dívka shozena do strže. Na to, jak má být dramatická, je až překotně odehraná a to jí ubírá především na přirozenosti. Podobné "maličkosti" Zimní vílu dost kazí, nicméně i přesto jde o rozhodně příjemnou záležitost.

    • 17.12.2007  15:17
    Krev zmizelého (TV seriál) (2006)
    ***

    Film byl koncipován jako prakticky neustálé drama plné emočně vypjatých scén. Ty sice v seriálové verzi zůstaly, ale byly proloženy spoustou scén snových a řekněme meditativních. Ale takové pojetí seriálu mi vůbec k chuti nepřišlo. Přínos těchto scén je podle mě minimální – to, co ve filmu příjemně odsýpalo, je v seriálu až neúnosně natahováno. Pár snových scén bylo i ve filmu, ale bylo jich minimum a svůj účel splnily do puntíku – tedy prohloubily zážitek. V seriálu ho naopak rozmělňují. Kromě oněch snových a meditativních scén přibyly i nějaké ty "normální", např. řecká oslava. Ale i o nich platí, že zdržují a při výrobě filmu skončily na podlaze střižny zcela oprávněně. Žádnou ze zápletek totiž pořádně nerozvíjí a nic nového zásadního či výrazného nepřinášejí. Pocit, že jsem o něco ochuzen, jsem měl při sledování filmu akorát v závěru. A to je asi jediný případ, kdy je seriálová verze lepší. O trochu lépe osvětluje motivy Dorli, proč se rozhodla emigrovat, vstoupit do kláštera a pak se vydat do Afriky. Díky tomu jsem i lépe chápal, proč nakonec nechtěla odletět s Kongo Müllerem vrtulníkem. Kvůli tomu ale stačilo natáhnout film o čtvrthodinu a ne vyrobit více než čtyřhodinový seriál…

    • 16.12.2007  10:36

    Příjemná chuťovka. Zápletka se sice nedá označit za vrchol originality a nápaditosti, ale rozhodně je docela fajn a poskytuje hercům spoustu možností se "vyřádit". Chybu nemá dvojice Medřická a Kopecký, o moc pozadu nezůstává ani Vlastimil Brodský s Karolínou Slunéčkovou. Ti mladší už sice nemají vtipné výstupy "v popisu práce", ale třeba Vladimír Dlouhý Daně Medřické ve společné scéně zdatně sekunduje.

    • 9.12.2007  13:36
    Houpací křeslo (TV film) (1994)
    **

    Popiska v televizním programu lákala na brilantní výkon Jiřího Kodeta v hlavní roli. A právě Kodet je důvodem, proč se jinak vesměs nezáživná televizní hra dá zhlédnout docela v pohodě. Je radost na něj koukat - třeba když nesměle, leč jasně prosí o další skleničku. Hra má být o slovním souboji literárního redaktora a jeho nadřízeného - Kodet (redaktor) nakonec stejně ale vyhraje jen díky přítomnosti třetí osoby, která je na jeho straně a spolu tedy mají početní převahu. Mluví se většinou o knihách a to ne zrovna dvakrát zajímavě, proto těžko tato diskuze nějak zvlášť zaujme, natož abychom si z ní případně vzali nějaké poučení do života, jak vycházet s takovými lidmi, jako byl ve filmu Kodetův nadřízený. Žádná strhující bitva argumentů se zkrátka bohužel nekoná. Navíc: když se začalo filozofovat o knihách, které se po určité době sami zničí, měl jsem spíše dojem, že sleduji jakési podivné sci-fi... Ale jak říkám, vydržet se to dá :)

    • 9.12.2007  13:31
    Tajemství Viléma Storitze (TV film) (1967)
    ***

    Tajemství Viléma Storitze se neodehrává v nějaké exotické lokaci jako Tajuplný ostrov či Cesta do středu Země, které patří mezi ty nejznámější verneovky. Místem děje je tentokrát stará Praha (v Praze byl film také natáčen), která ale jistě není výrazně méně tajemnější. Ani o další klasické verneovské atributy nejsme ochuzeni - tedy postupně se odkrývající tajemství a zejména motiv převratného vynálezu v rukou zla. Děj sice není až tolik strhující a ke konci je už zbytečně natahován, kdovíjaká nuda ale nehrozí. Hlavně díky povedené výpravě (především tajemnem dýchající interiéry) a pečlivým, poctivým a přirozeně působícím trikům. A protože se jedná o česko-francouzskou koprodukci, potěší nás i přítomnost českých herců v pár vedlejších rolích.

    • 27.11.2007  18:00
    Šakal (1997)
    **

    Já jsem Bruce Willis, já Richard Gere a oba jsme strašně drsní a cool. Hlavně když se potkáme a významně si pohlížíme do očí. Kam se hrabe Sergio Leone s Tenkrát na západě… Tyto slova jsou samozřejmě myšlena ironicky. Šakal je nezáživný thriller, který se bere příliš vážně a ve kterém na zhruba deset minut nudy připadá minuta něčeho, čemu se dá jakž takž říkat napětí či drama.

    • 26.11.2007  19:04

    Pokus o krátkou situační komedii, který nevyšel. Příběh? Nezajímavá historka o starém advokátovi a mladé dívce s nic moc pointou. Režie? Snaha o jemný humor ústí v roztahané, nudné až silně rozpačité scény. Herci? Jiří Holý se snaží, ale jeho snaha z výše zmíněných důvodů přichází vniveč. I ostatní nejsou špatní, ale vzájemně to mezi nimi a Holým zrovna nejiskří. Ať už láskou v případě Veroniky Gajerové nebo vzájemnou rivalitou v případě Vlastimila Haška. A nějaké klady? Určitě výprava - v českých podmínkách imitovaný Divoký západ totiž vůbec nevypadá kašírovaně a směšně.

    • 15.11.2007  14:11
    Svlékání kůže (TV film) (1991)
    **

    Rodinné příběhy mám rád, ale tento patří k těm méně zajímavým – tedy lehce podprůměrným. Nicméně scénář staví postavy do emocionálně vypjatých situací a herci tak mají možnost naplno předvést své schopnosti – Jana Janěková v hlavní roli nezklame. Jde o film z roku 1991 a autoři se rozhodli do děje promítnout i společenské změny po roce 1989. Vše se odehrává někdy v prvních měsících roku 1990 a postava učitelky (již zmíněná Jana Janěková) tak nutí své studenty učit se najednou něco jiného, než jim přednášela předchozí roky. Škoda, že tento motiv je jen lehce naznačen, přitom by se kolem něj dal vystavět klidně celý film. V důsledku tak dobové motivy působí sice ne rušivě, ale zbytečně.

    • 12.11.2007  20:08

    Romeo a Julie na konci listopadu je přesně ten typ filmu, který vybízí k povzdechnutí, že takové se už dnes netočí. A že takoví herci už dnes nejsou. Samozřejmě nadsazuji, nicméně film podává důkaz, že Karel Höger a Dana Medřická jsou za herecké legendy označováni plným právem. Zde mají navíc velkou oporu ve scénáři a vnímavý divák si užije každé jejich slovo. Herecké výkony ale nejsou jedinou kvalitou filmu - Romeo a Julie na konci listopadu je smutný, leč krásný a dojemný příběh a stejné přívlastky se dají vztáhnout na hudbu. Škoda poněkud schématičtějších vedlejších postav.

    • 6.11.2007  18:22
    Kolotoč (TV film) (2007)
    **

    Banální, místy až zoufale. Sled nesnází mladého páru při péči o miminko není skoro ničím výjimečný a zajímavý a nad úroveň průměru ho zřejmě chtěli tvůrci povýšit netradičním hereckým obsazením. To se moc nepovedlo, takže z filmu jsem si akorát odnesl poznatky, že Aleš Háma si vypěstoval slušné panděro, že Ivo Šmoldas by měl další herecké nabídky raději odmítat, protože tomu, co předvedl v Kolotoči se říká recitace a ne herectví a při výstupech Petra Čtvrtníčka mi bylo líto, že nesleduji Kinobox, v němž se ve svém humoru zdaleka tolik nekrotí. Scénáři musím ještě kromě již zmíněné banálnosti vytknout klišé o práci v reklamní agentuře, která je ve filmu prakticky zredukována na vymýšlení sloganů, které se musí rýmovat. Ale že se třeba rýmovat nemusí pracovníky nějak nenapadne... Na druhou stranu, říkanka "Plenek Pipi nadílka, sametová prdýlka" je tak blbá, až je vlastně fajn a ve filmu vložená animovaná reklama na tyto plenky patří k tomu nejlepšímu, co Kolotoč nabídl.

    • 30.10.2007  18:40
    Dětinské hry dospělých (TV film) (1990)
    **

    Téma nevěry dnes sice dokonale rozmělnily seriály typu Ordinace v růžové zahradě, nicméně je to něco, co má šanci zaujmout pokaždé, protože situace, kdy někdo zatlouká, lže a je nucen nést následky svého jednání, jsou divácky vděčné. Bohužel zrovna toho se ve filmu Dětinské hry dospělých moc nedočkáme. Zápletka se vyvíjí pomalu, leč zajímavě. Jenže když má přijít to nejzajímavější, tedy že postavy si budou muset důsledky učiněné nevěry "vyžrat" do důsledků, tak tvůrci děj milosrdně ukončují... Kdyby tak neudělali, pointa by tolik neztratila na síle.

    • 23.10.2007  19:52
    Zlá minuta (TV film) (2005)
    **

    Nudil jsem se o chlup méně než u Muže a stínu - předchozího filmu s detektivem Klubíčkem. Výprava je sice o poznání skromnější, vyvažuje ji však působivější atmosféra zimní pražské noci - působivější ovšem ve smyslu rčení o jednookém mezi slepými. Vyšetřovaný případ je zajímavější a Miroslav Donutil jako Klubíčko o něco lepší než minule - stále to ale není postava, která by mě zajímala a chtěl bych ji znovu vidět. Takže, jak jsem již zmínil, je to sice nuda o chlup menší, přízvisko strašná si ale pořád zaslouží. Mluví se tu tolik, až se člověk v detailech zápletky ztrácí a tím si děj plně nevychutná, stále to nemá pořádný spád a švih. Odvyprávět stejný příběh klidně i za půlku stopáže (tedy za cca 3/4 hodiny) by filmu jedině prospělo. Závěrem musím přiznat, že při vší nudě jsem v jednom momentě téměř vyprskl smíchy - to když garážmistr zkomolil Klubíčkovo jméno. Tenhle vtípek se tvůrcům povedl.

    • 23.10.2007  18:29
    V proudech (1957)
    **

    Česko-francouzská koprodukce je jev velmi neobvyklý a tuto výjimečnost ještě znásobuje rok vzniku 1957. Film by se dal charakterizovat jako barevná a širokoúhlá pohlednice staré Prahy a hlavně tatranské přírody, natočená zejména pro francouzské diváky. A v tomto ohledu svůj účel plní: krásy slovenských hor jsou podány lákavě a dovedu si představit, že leckterý Francouz se po zhlédnutí filmu začal o Tatry zajímat. Zatímco obrazová stránka je příjemná, s dějem je to horší - romantická zápletka povětšinou spíše nudí. Začátek sice slibuje i lehkou příchuť dobrodružné krimi, která ale zcela vyprchá právě po příjezdu na Slovensko. Zpozorněl jsem u scény, kdy se dívky rozhodly v noci vykoupat nahé, vše však bylo natočeno velmi cudně (to už ale uvádím jen jako perličku, není to důvod nižšího ohodnocení :).

    • 16.10.2007  19:05
    Muž a stín (TV film) (2007)
    *

    Pokud tvůrcům šlo o navázání na tradici Hříšných lidí města pražského nebo alespoň Četnických humoresek, tak to prohráli na celé čáře. Neuvědomili si především jednu základní věc: Hříšní lidé i Humoresky jsou sice retro, ale v jádru se snaží být velmi moderní. Dočkáme se v nich často i téměř akčních scén a např. zhruba poslední třetina Pěničky a paraplíčka je napínavé drama. To v Muži a stínu se jen mluví a mluví, střídavě v kavárně, kanceláři, případně na ulici. Ano, salónní detektivka, proč ne, ale nudná, bez jiskry a bez emocí. Jakoby retro automaticky znamenalo pomalé tempo a unylost. Děj je sice rámcově jasný, ale v detailech moc spletitý a nepřehledný - to bych si musel film nahrát a poté s podmínkou opakovaného přehrání některých scén znova pustit, abych zápletku zcela pochopil. Jenže z filmu chci mít zážitek na první zhlédnutí. Pointa je příliš předvídatelná a zoufale banální (a také porušuje pravidlo pátera Knoxe, ale vyčítejte to zrovna Dušanu Kleinovi :). Jinak: že se Miroslav Donutil alespoň nevyrovnal Jaroslavu Marvanovi by vůbec nevadilo, o to mu ani nešlo a nikdo to nečekal, ale charismatem zůstává daleko a i za celou pátračkou z Humoresek. Nicméně alespoň se snaží a neexhibuje ve stylu "já jsem Mirek Donutil a kdo je víc" jako ve svém 3+1. To někteří herci ve vedlejších rolích přehrávají (Hádek, Maurerová) a neúspěšně se snaží napodobit kolegy právě z Hříšných lidí a Humoresek. Co se týče výpravy, také žádná sláva – sice pár slušných a v nočních scénách i hezky nasvícených exteriérů, ale interiéry působí dost uměle, přestože některé z nich vznikly v reálných prostorách. Ohledně autenticity lokací snad nastavily Humoresky určitou laťku, což ovšem tvůrci Muže a stínu s klidem ignorují.

    • 10.10.2007  21:25
    Povodeň (1958)
    ****

    Hrozí přetečení přehrady a tím následné zatopení převozníkova domku. Jenže ten ho nemůže opustit, protože má nemocné dítě a to by přemístění nepřežilo... Český katastrofický film - dalo by se skoro říci. Navíc už z roku 1958. Opravdové katastrofě je sice na poslední chvíli zabráněno, záběrů valící se a vše sebou beroucí vody se ale dočkáme. S ohledem na dobu vzniku překvapí takové scény svou poctivostí a přesvědčivostí. Ačkoliv v pozadí příběhu je cítit trochu agitka, nemusel by se za takovou zápletku stydět ani dnešní americký televizní film. Drama se sice rozvíjí velmi pozvolna - začátek filmu by se dal označit i jako nudný - ale jak se ocitneme mezi dělníky na přehradě, začne děj napínavě gradovat a zastaví se až na konci.