Lish84

Lish84

Česko

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 9.10.2007  21:31
    Paní Mlha (TV film) (2000)
    *

    Zhruba dva týdny před zhlédnutím Paní Mlhy jsem viděl taktéž televizní pohádku Zelený rytíř. Mají docela dost podobného: nečerpají z klasických českých pohádek s čerty či vodníky, spíše jde o dětský fantasy příběh. Věci, které mi na Zeleném rytíři vadily, Paní Mlha často napravuje. Tvůrci vše natočili v exteriérech (krásné křivoklátské lesy) a na rozdíl od Rytíře i v reálných interiérech, což znamená žádné, atmosféru kazící, papundeklové kulisy. Malou připomínku mám ke kostýmům: obleky Ladislava Mrkvičky a jeho nohsledů jsou přeplácané - ve stylu "každý pes, jiná ves" nebo "co dům (respektive kostymérny Kavčích hor :) dal". Na Rytíří jsem kritizoval směšné akční scény – tímto nedostatkem Paní Mlha netrpí, protože vlastně žádné nemá. To málo ale aspoň nepůsobí trapně. Bohužel ani u Mlhy jsem se nezbavil dojmu, že se režisér držel hesla "Je to jen televizní pohádka". Dosáhnul minimálního napětí a dějové gradace, herce snad prakticky nerežíroval a jen je nechával suše odříkávat text. Profesionálové Jan Vlasák a Ladislav Mrkvička sice nezklamou, ale výstupy dvou mladých ženských hrdinek mi přišly jak z divadelního představení základní školy. I přes opravdu pěknou výpravu tedy dávám nejnižší hodnocení, protože to jednoduše byla nuda…

    • 4.10.2007  19:17

    Způsob, jakým se čtyřčlenná parta kluků do pravěku dostane, je v podstatě abstraktní a scénář ho neobaluje nějakou složitější zápletkou, jak činí podobné zahraniční filmy (ačkoliv zpočátku se prý uvažovalo i o jakési raketě). Což je jedině ku prospěchu věci a také díky tomu si film i dnes zachovává své kouzlo. Podrobnější popis by musel být dobově chtě nechtě více ukotven, což by v současnosti film zbytečně kazilo - už pionýrský šátek na nejstarším členu skupiny v úvodním záběru vyvolává zbytečné (a filmu škodící) asociace. Triky sice už místy působí naivně, ale rozhodně je stále znát jejich poctivost a snaha, aby byly co nejméně rušivé a do filmu zapadly - fungují a své kouzlo mají stále. Nejsou však to jediné, co činí film krásným. Je to především fakt, že pravěkem nepostupuje výprava nějakých dospělých vědců a badatelů, ale parta kluků. Díky tomu se hlavním hrdinům dá dodnes věřit jejich okouzlení a nadšení dávnými živočichy a fantastickou krajinou. V případě zahraničních starších filmů s dospělými hrdiny vyvolává jejich překvapení nad dinosaury už jen shovívavý úsměv. Cesta do pravěku v tomto ohledu funguje i díky povedenému výběru dětských herců, jejich hereckým výkonům a řekněme foglarovsky vykresleným charakterům. Film slouží i jako nenásilná učebnice: kluci postupují proti proudu řeky - což je jakási metafora cesty proti proudu času - a poznávají jednotlivá pravěká období. Obzvlášť kouzelně a mile na mě nepřestává působit scéna, ve které měří mrtvého dinosaura. Vždy mi bylo ale trošku líto, že ve čtvrtohorách místo pravěkých lidí poznali jen jejich jeskyni...

    • 3.10.2007  18:11
    Kruh (1959)
    ***

    V rámci české kinematografie jde o film na svou dobu jistě tématicky i koncepčně neobvyklý, avšak nutno říci, že ne přelomový - takové dějově podobné Svědomí Jiřího Krejčíka je už z roku 1948 a přitom je dramatičtější, modernější a v jistém ohledu i svěžejší. Ani Kruh však rozhodně nezklame a zaujme. Všichni členové rodiny v něm jsou dobře charakterově vykresleni i zahráni, příběh není obalen žádnými nadbytečnými motivy ani neobsahuje nic, co by už dnes působilo výrazně archaicky a tím rušivě. Navíc do filmu nepronikla žádná politika (narozdíl od téměř dvacet let mladšího seriálu Žena za pultem, který si v souvislosti s Kruhem nelze nevybavit, protože podobnost některých motivů a postav je až zarážející). Místy překvapí i zajímavá kamera - nejvíc asi při pohledu na stůl shora. Škoda ale, že se režisér občas neubránil jisté sladkobolnosti (např. slova o kaštanu pod oknem). Konec ponechali tvůrci otevřený - snad z důvodu vědomí toho, že zcela jasné uzavření příběhu, ať už jakékoliv, by nějakou skupinu diváků mohlo i trochu naštvat. Nicméně laděním závěrečné sekvence včetně posledního záběru a vůbec názvem filmu naznačují konec spíše happy-endový - a tedy méně reálný.

    • 2.10.2007  18:59

    Krásné exteriéry: sluncem prozářená pláž u rybníka s molem sloužícím jako taneční parket a přilehlá malebná vesnice. Plejáda vynikajících herců tehdejší doby. Řeší se tu vztahy partnerské i mezigenerační. Přesto nuda k uzoufání. Lidé tu mluví jako knihy a občas to jsou řeči skoro jako o nesmrtelnosti chrousta (aby ne, když jde o adaptaci divadelní hry). Díky tomu mi byli všichni naprosto lhostejní. A přiznávám: milovník lyriky zrovna nejsem.

    • 1.10.2007  20:43
    Next (2007)
    ***

    Zajímavost a kvalita příběhu osciluje kolem průměru (předlohou sice byla povídka uznávaného klasika sci-fi žánru Phil K. Dicka, ale tvůrci prý převzali stejně jen základní motiv člověka vidícího dvě minuty do budoucnosti). Nabízí se srovnání s filmy Minority Report a Výplata - též vycházejícími z Dickových děl. Minority Report je díky režii Stevena Spielberga jiná liga, Next zůstává lehce pod úrovní průměrné Výplaty. Kromě příběhu bych za průměrné bych označil i herecké výkony a režii. Lee Tamahori má sice pár dobrých nápadů (třeba balení holky na několik pokusů), dovede ale také nudit a spadnout do patosu (návštěva Indiánů). Dobrou akční scénu útěku před padajícími kameny, povozy, auty a kdoví čím ještě zase kazí očividné digitální triky. Nakonec snad pár slov k závěrečné pointě: zpětně uznávám, že má něco do sebe, ale určitě nešokuje tak, jak asi tvůrci zamýšleli.

    • 1.10.2007  19:44
    Hodina klavíru (TV film) (2007)
    ***

    Jiří Hubač se v Hodině klavíru tématu "problémy umělce s alkoholem" nevěnuje poprvé. Ačkoliv jde o samostatný film, v podstatě volně navazuje na Hubačovy inscenace Ikarův pád a Tažní ptáci s Vladimírem Menšíkem v režii Františka Filipa. Ikarův pád vyprávěl o odhodlávání se k léčbě a Tažní ptáci se soustředili právě na pobyt v léčebně - tyto fáze Hodina klavíru shrnuje ještě před úvodními titulky. Na malém prostoru tu jsou stručně, leč výstižně vystihnuty charaktery všech hlavních postav příběhu - tedy Františka Stáry, jeho ženy, syna a spolupacienta Edy Mandíka. Postavy Bolka Polívky (Stára) a Pavla Lišky (Mandík) jsou krásně napsané a herci opravdu mají co hrát (což v případě českých - nejen televizních - filmů bohužel zdaleka vždy neplatí). Nedá se to ovšem moc říci o vedlejších postavách, ty jsou většinou jen lehce načrtnuty - ale třeba Jan Budař dokázal i přesto zazářit. Co se týče příběhu: pan Hubač si místy až příliš zjednodušoval práci (uklízečka na ZUŠ a následné Stárovo vyhození, půjčení peněz Mandíkovi) a i díky tomu nepůsobí film moc věrohodně a autenticky, vyznívá až příliš tradičně. Snad je to tím, že jeho základ byl napsán už někdy před dvaceti lety. Ačkoliv jsou kulisy a kostýmy současné, jen těžko si lze představit, že by se v současném světě události seběhly a lidé ve filmu mluvili vždy přesně takhle. Přitom u jiných Hubačových příběhů jsem pocit nepřirozeného chování lidí neměl - naopak! Nekřivděme však scénáristovi, na vině je z velké části režisér - je znát, že Zdeněk Zelenka nemá s příběhy ze současnosti zkušenosti. Místo, aby jistou neautenticitu scénáře zahladil, naopak ji ještě zvýrazňuje – např. řidiči kamiónů hrající karty o peníze vypadají spíše jak piráti v krčmě, které pouze někdo oblékl do současných kostýmů. Snahu o přiblížení kino filmům poznáme hlavně díky častému použití kamerových nájezdů. Sice nejsou zcela dokonalé a obraz se při nich místy až příliš zatřese, ale film rozhodně vylepšují. Horší jsou pokusy o větší zdramatizování některých scén - nejkřiklavější je vyhození mobilu. Jednak působí zastarale jak z inscenace z 80. let (tehdy se ale samozřejmě rozbíjely jiné věci než mobily :) a navíc je to natočeno, jako kdyby se dělo něco mnohem drastičtějšího a pod koly kamionu neskončil mobil, ale člověk. Jediné opravdové kvality filmu tedy tvoří herecké výkony Boleslava Polívky a Pavla Lišky. Není to málo, ale čekal jsem rozhodně více.

    • 30.9.2007  09:23
    Zelený rytíř (TV film) (1993)
    *

    Veškerá pozitiva - což znamená pěkné exteriéry, přirozeně působící kostýmy, v jádru zajímavý příběh s lehkým nádechem fantasy a několik uznávaných herců v obsazení (Zahajský, Galatíková, Vetchý) - pohřbívá neinvenční až lajdácké režijní provedení. Snaha herců tak přichází samozřejmě vniveč, o nějaké dějové gradaci se v podstatě nedá mluvit a pokusy o napětí a akčnost v dramatických scénách působí místy až směšně. Třeba zapíchnutí jednoho z bojovníků v závěru je tak očividně předstírané, že se člověk až diví, jak něco takového můžou tvůrci se vší vážností divákovi předložit.

    • 18.9.2007  20:23

    Úplně první scéna filmu měla být asi "cool", je ale v lepším případě rozpačitá, v horším trapná. Pořádně jsem si oddechl, když se vzápětí ukázalo, že to byl jen jakýsi prolog a film dál bude "normální". Což samozřejmě automaticky neznamená kvalitní a povedený - tyto přívlastky si Manželé roku 2006 nezaslouží ani náhodou. Na vině je především zoufale banální příběh, který nemá moc šancí zaujmout. Stejně banální je i závěrečná pointa, která je navíc ještě zbytečně doslovná. Některé vtípky sice lehce pobaví, z podprůměru však film zdaleka nevytáhnou. A co se týče hudebního doprovodu písničky Shut Up od Black Eyed Peas, tak čeho je moc, toho je příliš.

    • 18.9.2007  18:50

    Jana Štěpánková zůstává dost ve stínu Aleny Vránové. Zatímco Štěpánková znovu opakuje hereckou polohu ironicky glosující starší dámy, Vránová to pořádně “roztáčí“. Prakticky celou dobu se nezastaví a z vět, které jí scénář předepisuje, se v jejím podání stávají “hlášky“. Zejména ta “Nikdo si nemůže být jistý svou kariérou, dokud je naživu jeho třídní učitelka“ nemá chybu. Škoda, že ona i Jana Štěpánková neměly ve scénáři větší oporu. Ten by se dal stručně charakterizovat jako “dobrý, ale nedotažený“. Ústřední motiv je rozhodně originální a zajímavý a když už se zdá, že víc než pár scének film nenabídne, začne se rozvíjet taktéž zajímavá zápletka. Jenže ačkoliv se zdá, že přichází dějový vrchol, v další scéně zjišťujeme, že se celá věc už vyřešila a příběh se uzavírá. Přes své klady tedy film zůstal v “pouhém“ slušném průměru.

    • 17.9.2007  17:41

    Klad číslo jedna: výborně vybraní herci (většinou spíše vlastně neherci) v čele se sympatickou Denisou Demeterovou v hlavní roli. V podstatě všichni Romové tu působí velmi přirozeně. A s tím souvisí klad číslo dvě: Romové tu jsou vykresleni "normálně" - ne jako zloději, ne jako legrační postavičky mluvící lámanou slovenštinou a tvůrci se nedopouští ani druhého extrému, kdy by na ukázkách tanců a písní ukazovali, jak je romská kultura skvělá a úžasná, jak jsou všichni krásně bezprostřední a odvázaní a vůbec jak je skvělé býti Romem. Jenže: Snaha tvůrců neuvíznout v klišé příběhů o lásce bílého muže a Romky je sice chvályhodná, ale je to bohužel zřejmě jeden z důvodů nezáživnosti příběhu i celého filmu vůbec. Ačkoliv jsou tedy načaty některé zajímavé motivy, žádného většího dramatu se nedočkáme. I msta Mariiných bratrů nějak podivně vyšumí. Podivné také je, že důležité momenty nám nejsou ukázány. Třeba postupné sbližování páru - vidíme jak se seznámí na slavnosti, kde nakonec Marie Frantovi řekne, aby se za ní když tak zastavil v nemocnici. To se nestane, naopak za několik minut následuje scéna u rybníka, kde už se chovají prakticky jako normální dávno sblížená dvojice. A přestože všechny následující scény poukazují spíše na to, že jejich vzájemná láska je vlastně platonická, najednou se později dozvídáme, že už spolu spali. A předpokládám, že rozhodně nešlo o úmyslný dějový zvrat scénáře. Tvůrci se také až moc soustředí na vedlejší motivy - třeba postavu Táňi Pauhofové vidím pro ústřední téma zcela zbytečnou. Závěr tedy zní: tématem zajímavý, ale v důsledku nepovedený nudný film.

    • 9.9.2007  14:44

    Uprchlík v sukních, napadne asi každého. Dvojí obvinění se ho sice nesnaží otrocky napodobovat, ale shodné prvky tu najdeme a obsazení Tommy Lee Jonese rozhodně nebyla náhoda. Film jsem shlédl až v září 2007 v televizi, ale předpokládám, že už v roce 1999 musel v kině působit jako televizní věc. Od běžné televizní thrillerové produkce se liší snad jen právě účastí Jonese a pár lehce akčními scénami, které by si v televizi asi dovolit nemohli. V kině bych byl určitě zklamán, ale v sobotu v devět večer na ČT1 mi to celkem stačilo. I tu sladkou a zbytečnou závěrečnou scénu jsem tvůrcům odpustil.

    • 7.9.2007  18:36
    Škodná (TV film) (2007)
    ***

    Takový záporák se v české tvorbě jen tak nevidí - je to ještě větší blázen, než byl Jan Dolanský alias Křížek v Sametových vrazích. Ve Škodné je nám představen totální magor, který si před krádeží nasadí na uši sluchátka a k poště za doprovodu oblíbené hudby takřka dotančí (kouzelná scéna). Nejen krádeže, ale i vraždy si vyloženě užívá. Hrozba, aby se z jeho výstupů nestala "trapná šaškárna", se povedla úspěšně odvrátit. A co se týče případné výtky, že v rámci zahraničních kriminálek o nic nového nejde: je to charakter, který když je dobře zahrán, zapůsobí - a svým způsobem i potěší - pokaždé. O to víc zamrzí, že tuto postavu tvůrci tak zoufale nevyužili. Co na tom, že k poště dotančí, když je vzápětí chycen. Nedlouho po začátku filmu to působí rozpačitě, protože Dagmar Bláhovou jasné definování tří směrů pátrání slibovalo napínavé vyšetřování. Pachateli se sice podaří později uniknout, ale výrazněji se předvede už jen ve scéně bouračky v lese. Tvůrci kdoví proč věnují radši pozornost mileneckým výstupům smíšené dvojice vyšetřovatelů, což je zcela zbytečná dějová linie. Ukázat soukromí detektivů nemusí sice být vždy na škodu, ale musí pro to být dobrý důvod a filmu to nějak prospět - zde to jen zdržuje. Spolu s faktem, že o nějakém velkém a gradujícím napětí se moc nedá mluvit, to znamená, že jde o velmi průměrnou až spíše lehce nezáživnou kriminálku. Ne, že by se tvůrci o modernost a jistou akčnost nesnažili, jenže zůstali daleko před cílem. Už v roce 1979 dosáhnul Jindřich Polák filmem Smrt stopařek o několik řádů většího napětí, takže výhrady "na Česko dobrý" nelze akceptovat. Abych to shrnul: Škodná je zajímavý pokus o moderní českou kriminálku, ale bohužel opravdu jen pokus.

    • 31.8.2007  11:24
    Podezřelé okolnosti (TV film) (1977)
    *

    V české televizní tvorbě nejsou hry na Ameriku či Francii (asi nejčastější případy) výjimkou. Jenže pokud pomineme historické látky, tak mají tyto filmy většinou dva shodné nedostatky - nevěrohodné interiéry (příliš kašírované) případně exteriéry (příliš povědomé) a málo uvěřitelné herecké výkony. V případě inscenace Podezřelé okolnosti se na Kavčích horách rozhodli zahrát si na Hollywood. Vyloženě směšně to sice nedopadlo (až na pár momentů), ale o povedené inscenaci se mluvit nedá. První zápor se tentokrát povedlo celkem úspěšně odvrátit - vyložená Amerika 70. let to sice asi není, ale interiéry působí docela přirozeně a český obývák nepřipomínají, což je bohužel častý případ podobných inscenací. S herci je to horší, protože prostředí Hollywoodu je nutí spíše k přehrávání - asi nejvíc je to zjevné na Aleně Vránové jako zhýčkané herecké hvězdě (vizáží zřejmě měla evokovat Brigitte Bardot). Místy se neubránila ani Jana Hlaváčová - to když její postava začne být "rozjuchanější". Ale zase Václava Vosku jako filmového producenta lze snadno akceptovat, stejně tak Vladimíra Brodského jako bývalého zvukaře. Celkově by se nad hrou na Hollywood daly přimhouřit oči, kdyby se tvůrcům podařilo vybudovat aspoň nějaké napětí. V ději sice dojde ke dvěma úmrtím, jedno se vynoří i z minulosti, ale o kriminálce natož detektivce se nedá mluvit. A pokud budeme inscenaci chápat jako vztahové drama, tak je problém ve zmíněné uvěřitelnosti hereckým výkonům. Také ji můžeme brát jako "nemilosrdně nastavené zrcadlo zhýralé kapitalistické Americe", jenže to bychom z toho měli už komedii a na to mám české inscenace příliš rád...

    • 28.8.2007  14:01
    Chlípník (TV film) (2002)
    **

    Na to, že scénář psal Zdeněk Svěrák jsem rozhodně čekal víc. Mnohem víc. Opravdu zábavných tu je asi jen tak prvních pět minut - Kamila Špráchalová nevědomky flirtuje, Oldřich Navrátil hází nešťastné grimasy. Ale jak naskočila snová scéna dívky na koni, pocítil jsem rozpaky. Tedy, ne že bych se kvůli velmi lehce erotickým scénám červenal - naopak jsem se navzdory jim nudil. Postavu "chlípníka" záhy opouštíme a sledujeme, jak Špráchalovou balí Lukáš Vaculík, ale kazí mu to popleta Jiří Strach. Momentů k úsměvu je tu minimum, celé je to hodně rozvláčné a nudné. Závěr ukáže, že to celé mělo být o tom, jak bylo za cenu osobních "obětí" zabráněno tomu, aby vlakový omyl nebyl politicky zneužit. Ale je to spíše o ničem, protože film jednoduše nemá šťávu - navzdory dobrým hercům, hezké výpravě (občas se sice do záběru dostaly moderní stožáry elektrického vedení, ale vem to čert) a vůbec docela povedené atmosféře staré dobré první republiky. Výsledný dojem je tak velmi rozpačitý.

    • 28.8.2007  13:43
    Zvláštní případ (TV film) (1971)
    ***

    Je trochu záhadou, proč název zní Zvláštní případ, když klasické detektivní schéma zde není ničím ozvláštněno. Skupina lidí tráví vánoční svátky na horské chatě pravděpodobně v Krkonoších. Jeden z obyvatelů je nalezen zavražděný a vyšetřovateli Vašátkovi je jasné, že vrahem musí být někdo z přeživších. Jenže motiv jich má hned několik... Stručně: zápletka sice ničím neobvyklá, ale dobrá, spolehlivé herecké výkony (hlavně Lukavský a Kemr) a ač zub času zapracoval na kvalitě obrazu, spolu s černobílým obrazem a útulným prostředím chaty to dnes působí docela mile retro.

    • 27.8.2007  15:57
    In flagranti (TV film) (1993)
    **

    Rodinný příběh s povedenými hereckými výkony - vyčnívají zejména Petr Kostka a Jiří Hálek, mile překvapí i Ivan Řezáč. Komediální výstupy jsou chvílemi až na hranici bláznivé komedie a i když někdy staví na ohraných schématech, díky hercům to ani nevadí. Problém je, že tvůrci film koncipovali ne jako bláznivou komedii, ale jako příběh ze života s trochou nadsázky i hořkosti. Scénář sice nelze označit za odbytý - děj má spád a žádná hluchá místa - ale nutí postavy dělat věci, nad kterými lze jen kroutit hlavou. Hlavně když je v úvodu zcela cizí člověk vpuštěn do bytu, ačkoli se představí jen příjmením, neprozradí úmysl své návštěvy a navíc už je pozdě večer. Nebo dávali byste sousedovi - otravnému dědkovi - klíče od bytu jen kvůli případné katastrofě plynu či vodovodu? Kdyby byl děj aspoň nějak zajímavě ukončen, jenže jak to vlastně skončilo mi není doteď jasné. Jakousi snovou sekvenci a nezodpovězené otázky (Maminka umřela nebo je tedy jen v nemocnici? Dali se mladí snoubenci nakonec znovu zase dohromady?) za smysluplný konec zkrátka nepovažuji.

    • 27.8.2007  15:41
    Dvanáct měsíčků (TV film) (1992)
    **

    Nejvíc mě pobavila Gabriela Wilhelmová pronášející veselé průpovídky jako že "Ondrášek má rád hezky prostřeno" nebo že "je trochu ťululum" :) Jinak jde o dost slabé televizní zpracování klasické pohádky. Z herců ještě stojí za pochvalu Marta Vančurová, v kontrastu s ní a Wilhelmovou ovšem zamrzí poněkud bezradná Markéta Hrubešová. Yvettě Blanarovičové sice nelze nic zásadního vytknout, ale podobnou hereckou polohu mnohem lépe předtím rozvinula v O princezně Jasněnce a létajícím ševci. Pohádku hodně kazí technické zpracování - pozadí jsou sice pěkná, ale použití "klíčování" dojem z jejich malebnosti kazí.

    • 27.8.2007  15:21

    Když Nataša Gollová vstoupí na scénu, jeví se její postava jako karikatura z nějaké bláznivé komedie - něco na způsob americké tetičky z "Co je doma, to se počítá, pánové…". Naštěstí tento dojem netrvá dlouho, protože Gollová si postavu dámy, co ráda ovlivňuje dění a lidi kolem sebe, nádherně vychutnává. Třeba ve scéně, kdy se snaží na svou stranu získat dceru Jiřího Adamíry, je vyloženě kouzelná. Ostatně Adamíra jako "synovec" marně se snažící vymanit z vlivu "tety" také předvádí kvalitní herecký výkon, přestože jeho postava přirozeně není tak diváky vděčná. Škoda, že jinak příběh vyznívá celkem průměrně a končí až moc dobře a že identita vraha byla snadno předvídatelná.

    • 17.8.2007  13:15
    Hrnec (1994)
    **

    Krátký televizní film natočený v rámci jakéhosi mezinárodního projektu. Zjevně ambicióznější než bakalářské povídky, dějově však ještě řidčí. Ze zvoleného tuctového motivu se dalo vytěžit mnohem více humornějších situací a dovést je více do absurdna, než tvůrci udělali. Ljuba Krbová a Jiří Štěpnička se snaží, ale co je to platné, když do všeho kecá hlas vypravěče a popisuje to, co stejně vidíme. Nejvíc tato čtvrthodinová záležitost asi poslouží programovým pracovníkům, aby mohli zaplácnout díru v programu (což se také 17.7.2007, kdy jsem Hrnec viděl, stalo :).

    • 17.8.2007  12:47
    Cry Wolf (2005)
    ****

    Cry_Wolf se tváří jako další béčková teenagerská vyvražďovačka, ale klame tělem. Jak píši ve svém profilu, mám rád filmy s překvapivými konci. A konec Cry_Wolf mě opravdu překvapil - hlavně proto, že jsem ho nečekal :). Tím spíš, že tvůrci diváka průběžně svádějí na špatnou stopu. Pořád sice platí, že jde o béčko, ale rozhodně ne o béčko odbyté a bez ambicí. Zápletka je sice možná za hlavu přitažená, ale docela propracovaná a ač s podobnou pointou už asi někdo dávno přišel, snaha o originalitu se musí tvůrcům přiznat.

    • 14.8.2007  14:34
    Na psí knížku (TV film) (2002)
    ****

    Scénář přináší povedený příběh, kterému by ale neškodilo zabalení do propracovanější zápletky. "Vysvětlující" dialogy by si také zasloužily ještě kapku přepracovat. Zábavné a zároveň dojemné herecké výkony však vše bohatě vynahrazují. Pochvalu si zaslouží nejen ústřední trio Iva Janžurová, Jiří Lábus a Stella Zázvorková. I Jan Skopeček malý prostor dokonale využije. Nelze nezmínit také Evu Holubovou: její postava je sice ohraná karikatura, co se do tohoto filmu moc nehodí, ale to, co za asistence "Janžurky" předvede na tramvajové zastávce nemá chybu. Nejlepší scéna filmu - škoda, že ji tvůrci kapku více nerozehráli.

    • 14.8.2007  14:02
    Historky z Ražické bašty (TV film) (1979)
    **

    Plejáda známých a výborných herců, malebné exteriéry a podařená výprava krásně navozující atmosféru starých dobrých časů na jihočeském venkově. Což k tomu, aby tento krátký film pobavil, překvapivě nestačí. Jednotlivé historky sice nejsou špatné, ale plynou docela nudně a nezaujmou.

    • 14.8.2007  13:57
    Případ s černým vzadu (TV film) (1992)
    ***

    Televizní detektivka podle mého gusta. Sice žádné přelomové dílo, ale fanoušky žánru určitě neurazí. Vývojem případu nás přehledně provází hlavní kriminalista (Pavel Nový). Pomáhá mu mladší parťák (Ondřej Vetchý) a jejich občasné blbnutí pobaví - tahle dvojka by si zasloužila i seriál. Výtky mám dvě. Jednu drobnou: napětí s postupem času moc nevzrůstá. A druhou zásadní: pointa případu porušuje jedno z pravidel pátera Knoxe. Úplně lacině kvůli tomu závěr naštěstí nevyzní, ale moc daleko k tomu nebylo.

    • 14.8.2007  13:51
    Kaskadér (TV film) (1982)
    ***

    Označení bakalářská povídka možná kdovíco neslibuje, ale tahle patří k těm povedeným - zejména díky Jiřímu Krampolovi a Jaroslavě Kretschmerové i té herečce představující prostorově výraznější Broňu :) Snaha o autentičnost dialogů povídce jen prospěla. Kam se hrabou dnešní slabé bakalářské odvary v pořadech To nevymyslíš! a Trapasy...

    • 13.8.2007  13:38
    Tma (TV film) (1991)
    ***

    Snad by se dala tato inscenace popsat i jako malé české Čekej do tmy. Americkou klasiku s Audrey Hepburn z roku 1967 jsem ale zatím neviděl, takže podrobněji soudit nemůžu. Nicméně čeští tvůrci se určitě nemají za co stydět. Nabízejí pomalu, ale jistě houstnoucí drama vrcholící až thrillerovým finále. Funguje zejména díky pečlivé dramaturgii a povedenému hereckému výkonu Simony Postlerové. Akorát vizáž staronového partnera hlavní hrdinky je snad až příliš "slizká" a vyvolává otázku, jak si ti dva spolu kdysi k sobě mohli najít cestu. To je však jen drobná výtka, protože hlavní důvod, proč přes všechny klady nedávám vyšší hodnocení, je chatrnost pointy. Lze jí jen těžko přijmout a i přes dramaturgickou snahu zpětně podkopává příběhu nohy. Zřejmě nad tímhle scénáristé při psaní mávli rukou a předpokládali, že při natáčení a stříhání už se to nějak zaonačí. Jenže co funguje tak tak na papíře, dostane na obrazovce ještě větší trhliny.

    • 10.8.2007  12:48

    Asi neexistuje omletější klišé animovaných filmů (jak 2D tak 3D), než roztomilá zvířátka napodobující lidské konání. Tancují, zpívají, pořádají party, jezdí v autě či na motorce, koukají na televizi s plechovkou piva a kdovíco ještě. Tohle všechno film nabízí. A jestliže to pobavilo tisíckrát předtím, pobaví to i po tisící prvé. Samotný začátek sice nevzbudí velké naděje, film vypadá jako epizoda nějakého seriálu z Kouzelné školky. Ale s první nadupanou písničkou nabere obrátky. Ano, je to prvoplánové, ovšem nadmíru zábavné a nezasmál by se jen ten největší morous. Za chvíli zjistíme, že rozjařit nás bylo cílem tvůrců, abychom se o to víc vžili do osudů hlavního hrdiny, který musí poznat, že život není jen o té zábavě. Ve finále sice zvítězí nad šakaly až příliš snadno a tou jízdou na motorce už tvůrci možná kapku přestřelili, ale jde vlastně o jediné závažnější výtky. Mezi námi zvířaty je roztomilý filmeček a na sledování s dětmi ideální :)

    • 7.8.2007  13:15

    Nepočítám se mezi ty diváky, kterým se musí vše přehledně a jasně naservírovat a nejsou ochotni si nic domyslet. Ale tento film podle mě jednoduše nemá konec. Ano, je tu scéna na mostě, která měla být jakýmsi finále, ale spíš ji tvůrci využili jako záminku, jak aspoň nějak příběh ukončit. Rozehrát tajemný děj a nadhodit zajímavou záhadu dokáže, když to s prominutím přeženu, "každý blbec", ale dohrát to a alespoň naznačit (ne nutně zcela odhalit), vyrobit ze všeho nějakou zajímavou pointu a uspokojivě vše ukončit (klidně i částečně otevřeně) - to už dovedou jen mistři. Což o tvůrcích Proroctví z temnot bohužel říci nemůžu.

    • 7.8.2007  13:01
    Švédská zápalka (TV film) (1982)
    ***

    Skvělá předloha, skvělí herci a průměrné zpracování. Ač jde o adaptaci povídky a ne divadelní hry, bylo mi zejména při scénách s Rudolfem Hrušínským líto, že nesedím v hledišti a nesleduji jeho výstupy na jevišti. Tam by mnohem více vynikly - např. ten s židlí posazenou na nohu svědkovi.

    • 7.8.2007  12:49
    Černý slzy (TV film) (2002)
    ***

    Povedený dramatický příběh s řadou silných momentů. Jenže: bůhvíproč se ho tvůrci rozhodli nenatočit "normálně" ale "umělecky". Což filmu dost ubližuje a snadno ho to mohlo zkazit úplně. Hodit obraz do černobílých odstínů a dát mu barvu jen v pozitivních chvílích bylo jistě myšleno dobře, nicméně je z toho zbytečná stylizace, která diváka pocitu "úplně stejně to přece chodí u nás ve městě" spíše zbavuje, než aby ho prohlubovala. Stejně jako hudební doprovod, kterého často bylo až příliš. Co se týče dvou muzikálových čísel, ty radši mlčky přejdu a budu se tvářit, že ve filmu vůbec nebyly...

    • 7.8.2007  12:44
    Ulejváci (2002)
    *

    Zprvu to vypadá na dobrou průměrnou teenagerskou komedii o tom, jak kluci pomocí různých vynalézavých podvůdků prolézají univerzitou. Jenže ukáže se, že o tom zápletka vlastně nebude a začnou se objevovat různé bláznivé momenty - rádoby vtipné a otrocky aplikující prcičkovské gagy. O nic se nesnaží a myslí si, že např. holka masturbující s vibrátorem je vtipné samo o sobě. Není... Nicméně pořád je to tak na dva body a dá se na to s přimhouřením očí dívat. Ale finále už je vrchol trapnosti a snůška všemožných klišé, které pokazí, co se ještě pokazit dá. Prostě ještě větší blbost, než jsem čekal.