Lish84

Lish84

Česko

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 2.5.2007  21:31

    Už z dětských let si tento film pamatuji jako dobrý, ale ne vynikající – a stejně na mě působil i dnes. Ubíhá příjemně, často pobaví a maličko i dojme, ale něčím alespoň trochu originálnějším či zajímavějším se chlubit nemůže. Samotné strašidýlko vypadá roztomile, ale je poněkud statické. A třeba žánrově podobný film Ať žijí duchové dokazuje, že tvrzení „co bychom po českém filmu chtěli“ v tomto případě neobstojí. Ono zase těch trikových scén ve filmu tolik není a tak působí částečně i rušivě. Místy jsem si i říkal, že fantastické prvky by tam nemusely být vůbec a mohl to být zkrátka jen film o malé holce na prázdninách u babičky a dědy.

    • 2.5.2007  20:31
    Operace Silver A (TV film) (2007)
    ****

    První díl se moc nepovedl. Ano, hned od počátku jsem byl ohromen výpravou, za kterou by se nemusel stydět ani celovečerní film pro kina. Pečlivá, až velkolepá a hlavně se jí výborně daří navodit atmosféru počátku čtyřicátých let minulého století. Jenže co se týče děje, buduje režisér napětí tak pomalu a opatrně, že nakonec nevybuduje skoro žádné a mrazivá tečka v závěru nevyzní tak mrazivě.Chce nám představit všechny postavy a uvést nás do děje, ale za cenu mírného nudění diváka. Celkově bych označil první díl za zklamání. Teprve druhý díl, kdy se s postavami již sžijeme a dramatické motivy rychlou měrou nabírají na síle a intenzivnosti, nabídne opravdový divácký prožitek a spoustu působivých a mrazivých obrazů, které konečně vyzní. Např. když jednu z žen nacisté provázejí sklepením, kde mučí lidi. Zároveň film diváka nenásilně nutí k úvahám o relativnosti pojmů čest a hrdinství. Nicméně i zde mi přišlo, že vše mohlo či dokonce mělo být ještě více dramatičtější. Operace Silver A je povedený televizní film, kterému ale k dokonalosti ještě pár kroků chybí.

    • 2.5.2007  20:17
    Cesta do Vídně a zpátky (TV film) (2007)
    ***

    Příběh nezní špatně, leč průměrně a přesně tak také samotný film dopadl. Ten sice často pobaví a ponaučení, které nabízí, nevyznívá zase tak klišovitě a mravokárně, jak se mohlo snadno stát. Leč i na nudu se dostane. Scénárista si mohl lépe vyhrát - udělat postavy životnější a zahladit hluchá místa filmu. A režisér to pak mohl zase celé více opepřit. Herecké obsazení sází v hlavních rolích na osvědčené herce a je to právě Ivana Chýlková, kdo film táhne. Méně známí herci v menších rolích ale také rozhodně nezklamou (zejména Věra Kubánková).

    • 2.5.2007  20:10
    Samota (TV film) (2001)
    **

    Místo děje má nepopiratelné kouzlo - starý statek v krásné, leč drsné krajině. Kamera to využije k mnoha působivým obrazům a právě díky ní a výpravě je prostředí uvěřitelné a nečouhá z něho fakt, že všechny ty rekvizity sem teprve před chvílí filmaři navezli. Režisér Jaroslav Brabec, původní profesí kameraman, potvrzuje svou zručnost a profesionalitu. Tím však výčet kladů filmu končí. Herci se snaží, bohužel jsou často nuceni pronášet velmi knižně znějící fráze a ačkoli to byl zřejmě účel (snad tím tvůrci chtěli zdůraznit, jak velké a vážné lidské drama sledujeme), výsledek je poněkud nezáživný. Často jsem se nudil a jen díky výše zmíněným kladům se dá film dokoukat.

    • 11.4.2007  19:39

    Co na filmu zaujme hned od první minuty je technická kvalita, neznámí či neokoukaní herci ve většině rolí a výprava - ne velkolepá, ale rozhodně pečlivá a autentická. Je to zkrátka jiná liga než většina ostatních televizních filmů České televize. Ovšem atraktivitu námětu se bohužel nepodařilo na obrazovku přenést. První problém je podle mně v obsazení: Milan Kňažko jistě není špatný herec, ale do role starého Goetheo mi moc nesedne. Navíc Igor Bareš jako jeho syn... Obsazení sice netradiční, nicméně typově to sedí. Bohužel jsem v nich ale celou dobu viděl jen herce a ne postavy, které představují. Druhý problém vidím v nedostatečném vypíchnutí atraktivních momentů příběhu - jak po stránce scénáristické, tak režijní. Ze začátku se sice daří navodit působivou atmosféru, ale pak to jde ke dnu a když už se Ulrika začne sbližovat s Goethem, bylo mi to tak nějak jedno. Divák by měl chápat touhu jednoho po druhém a být napnutý, jak bude zejména Ulrika zvládat nepříjemné reakce okolí. Což o to, takové situace tam sice jsou, ale i ty vyznívají sterilně. To horké léto v Marienbadu je v oblasti českého televizního filmu silně promarněná příležitost.

    • 2.4.2007  16:12
    Jánošík (1935)
    ***

    Postavy se sice občas hýbají a chovají jako v němém filmu a to mi i na rok 1935 přijde trochu archaické. Na druhou stranu má film spád - uběhne jen pár minut a Jánošík už s kumpány přepadává bohaté pány. Prostor dostává hlavně akce a žádné dlouhé povídačky. Dočkáme se i humoru - místy chtěného, místy nechtěného. Rozhodně se na tento film kouká docela příjemně a i když je někdy potřeba trocha shovívavosti, nuda nehrozí.

    • 2.4.2007  16:08
    Wasabi (2001)
    ***

    Jeanu Renovi role drsného poldy a nejistého otce ulítlé holky padla jako ulitá. Pobaví i jeho parťák, přestože jeho humor spočívá pouze v tom, že kouká s otevřenou pusou a tváří se jako blbec. Film začíná svižně, bohužel pak tempo ztratí a nabere ho zpět zhruba v půlce. Když Reano v obchoďáku nenápadně likviduje padouchy v rytmu techna a když tancuje za doprovodu jakési japonské disco vypalovačky, nemá to chybu. S ohledem na tyto dvě skvělé scény zamrzí, že zbytek je - sice slušný, ale přesto - průměr, který by si zasloužil také vyšperkovat a přitlačit tu a tam na pilu.

    • 25.3.2007  12:51

    V dětských letech se mi tento televizní film líbil, ale bohužel patří mezi ty, u kterých dnes pořádně nechápu proč. Zápletka je sice tuctová, přesto zajímavá. Bohužel je však i při krátké délce filmu dost natahovaná a hudba, kterou tvůrci zvolili, potencionální napětí v některých scénách pohřbívá, místo aby ho přiživovala. Ale jak říkám, před lety mi to nevadilo, takže dětským divákům se film může líbit.

    • 21.3.2007  15:16

    Mé dojmy po shlédnutí filmu se dají shrnout do zvolání: To byla zase blbost! I podle popisky na zadní straně DVD, která popisovala orientaci hlavně na dětského diváka, jsem čekal všelicos, ale tancují Godzillu opravdu ne :) Celkově jde o sice pozoruhodnou, leč poměrně nezáživnou filmovou kuriozitu.

    • 19.3.2007  11:01
    To se ti povedlo, tatínku (TV film) (1987)
    **

    Když Miloš Kopecký již poněkolikáté upozorňuje Sagvana Tofiho "Mlčoch! Pamatujte, Mlčoch!", má to náběh na potenciální hlášku. Kdyby byla v lepším filmu, možná by zaujala a zařadila se po bok dalších klasických hlášek z české kinematografie. Tento televizní film však kromě Kopeckého už toho moc nenabídne - historka o tom, zda být spravedlivý či brát úplatky je zpracována docela nezáživně. Navíc některé motivy příliš podléhají době vzniku.

    • 12.3.2007  09:55
    Trio (TV film) (1995)
    *

    Úplný začátek je sice vtipný a slibný, ale dál už je to šílená nuda. Možná, že herci hrají výborně a že téma filmu má něco do sebe, ale to na věci nic nemění. Jakoby tvůrci vůbec nemysleli na diváka - i když jsem se pokoušel do příběhu a postav vžít, film mi to zmateným vyprávěním neustále znemožňoval.

    • 6.3.2007  19:18
    Děkuju, pane profesore (TV film) (1982)
    **

    Zajímavé téma - zejména vzhledem k tomu, že film byl natočen v roce 1982. Je však zpracované příliš "vznešeně" - patosu je ke konci až moc. V programu byl film označen jako televizní hra a bohužel obsahuje hlavní negativum hrozící z tohoto žánru - hodně se tu mluví, všichni se strašně vážně tváří a je to nuda. I přesto, že tu hrají uznávaní čeští herci Eduard Cupák a Jiří Adamíra.

    • 5.3.2007  20:52
    Swingtime (TV film) (2007)
    ****

    Ačkoli je Swingtime film televizní, má poměrně bohatou výpravu a díky povedené režii a kameře vypadá jako film z kina. Na druhou stranu: tvůrci Swingtime zvolili celovečerní stopáž a přesto pointu krátkého filmu Hranice, který se zabývá úplně stejným tématem, pouze prakticky zdvojnásobili. Konec sice trochu překvapivý je, ale na druhou stranu se něco takového dalo čekat. Vůbec se všechny motivy mohly uzavřít a splést dohromady působivěji (a jasněji). Co StB sledovala tím, že Vladimíra Dlouhého držela u hranic a jeho partnerku zároveň sledovala v Praze, je nutné z filmu víceméně dedukovat - z této pointy se dalo "vytřískat" více. Nicméně i tak Swingtime nabízí hodně podařených dramatických momentů - film se napětím naplní už od začátku a to neopadne prakticky až do konce. Zklamání přichází právě až na závěr - po tom všem jsem zkrátka čekal víc...

    • 1.3.2007  12:41
    Nezvěstný (TV film) (2003)
    **

    Nejpřitažlivější je na filmu samozřejmě doba, ve které se odehrává - popisuje události spojené s únorem 1948. Bohužel o moc víc toho film nenabízí. První díl je ještě celkem dobrý - různé zápletky vzbuzují očekávání, že budou v druhém díle zajímavě spleteny. Byl jsem bohužel zklamán - o to se tvůrci nesnažili a raději se víc soustředili na vytvoření jakéhosi obrazu doby, což ale v tomto případě znamená patetické a nepřirozené proslovy herců. Pořád jsem si při sledování druhého dílu říkal, co tím chtěl vlastně "básník" říci. V románu, podle kterého film vznikl, to snad (nečetl jsem ho) jasné je, ale do filmu se to přenést nepodařilo. Vše je sice vyprávěno celkem srozumitelně a přehledně, nicméně smysl většiny zápletek mi uniká. Například postava Čechoameričana, který neustále hledá svůj kufr. Děj skoro neovlivní, jen si na konci stále stěžuje, že jen hledá kufr. A já naivně čekal, že obsah toho jeho kufru je přeci jen nějak důležitý... Z hereckých výkonů zaujme Jiří Štěpnička v roli soudruha Matějky (hlavně v prvním díle).

    • 23.2.2007  15:46
    Výbuch (TV film) (2001)
    ****

    Zajímavý a povedený film mixující hrané scény a skutečné nebo inscenované výpovědi svědků a kriminalistů. Méně obvyklým zpracováním dosáhli tvůrci povedeného napětí, což by se při pouze dramatickém zpracování a stejných nákladech asi nepovedlo. Dramatičnost výrazně zvyšuje fakt, že tyto věci se opravdu staly u nás a poměrně nedávno. Nejzajímavější byly sekvence popisující průběh vyšetřování a kriminalistické postupy.

    • 21.2.2007  19:32

    Nečekal jsem, že z tohoto pro mě neznámého a televizemi opomíjeného filmu se vyklube takové povedené dílko. Vůbec v ničem si nezadá s tou trochou dnešních českých teenagerských komedií a to i díky tomu, že do filmu nepronikly žádné politické reálie (pionýři apod). I při srovnání se zahraničními komediemi (mám na mysli hlavně Holky to chtěj taky či Panenství na obtíž) vychází Hon na kočku vítězně, protože tvůrci se nesnaží být líbivě cool a naopak se při rozmluvách holek a kluků snaží o reálnost, aby se každý ve filmu aspoň trochu poznal a řekl si: To je přesný! Lásky jedné plavovlásky jsem neviděl, ale je znát, že režisér Milan Muchna se trochu snažil Formanův styl napodobit - drobná rolička Milady Ježkové se dá chápat jako polehčující přiznání. Nicméně inspiruje se jen částečně a snaží se být řekněme více komerční. V dospělých rolích tedy sází na osvědčené herce a zejména Bronislav Poloczek opravdu pobaví - kdyby se tehdy rozdávali Čeští lvi, bez váhání bych mu ho udělil. V hlavní roli se mi líbila sympatická Jaromíra Mílová.

    • 17.2.2007  09:54
    Sniper 2 (TV film) (2002)
    ***

    Povedené a příjemné béčko. Nestaví na obrazových efektech či rádoby cool scénách, ale hlavní je tu zápletka. Jako obvykle jednoduchá, leč napínavá a oproštěná od dějové vaty a zbytečných dialogů. Hlavnímu hrdinovi přidělí parťáka a společně dostanou za úkol zabít jakéhosi válečného zločince kdesi v jihovýchodní Evropě. Což se podaří, ale pak se akce probíhající dosud podle plánu začne hroutit. Filmu to slouží jako záminka k efektním a napínavým scénám (zejména ostřelování tramvaje). Zamrzí zbytečně dlouhé a už poněkud mdlé finále. Herec hlavního hrdiny sice moc charismatu nepobral, ostatní to ale celkem vyvažují. Nejvíc film okořeňují maďarské exteriéry, což má podobnou příchuť jako ty české třeba v xXx a také se díky tomu do filmu dostalo i pár vozů Škoda 105 či 120 (i v policejních barvách :).

    • 17.2.2007  09:47

    Scénář Miloše Macourka sice není vyloženě špatný, ale je vidět, že je to jen takový zbytek z jeho tvůrčí dílny a to lepší si nechával pro Václava Vorlíčka. To, co mám na Macourkových scénářích rád (bláznivě popletený, ale přehledný gradující děj), z toho v Lidoopovi zbyly jen náznaky. Režiséru Milanu Muchnovi se moc nedaří zkombinovat reálné a fantastické prvky, oceňuji snad jedině českokrumlovské exteriéry. Z hereckých výkonů pobaví Josef Kemr a Josef Vinklář.

    • 17.2.2007  09:35
    Jako zajíci (1981)
    ****

    Z volné trilogie tvůrčí spolupráce scénáristů Radka Johna a Ivo Pelanta a režiséra Karla Smyczka jsou dnes Jako zajíci nejméně známí - rozhodně však ne o nic horší. Vypráví o kamarádství dvou kluků s nádechem foglarovské romantiky, které je narozdíl od jiných filmů s motivem dětského přátelství přímo konfrontováno se světem dospělých. Těm tvůrci zcela přesně "nastavují zrcadlo". Nevyčítají, pouze poukazují. A nenechme se uchlácholit tím, že doba se po listopadu 89 změnila. Tedy přesněji řečeno: doba ano, ale lidské charaktery vůbec. Proto Jako zajíci bez problémů fungují i dnes. Navzdory prosluněné letní atmosféře je to celkově smutný film, přestože zdánlivě o téměř nic nejde.

    • 7.2.2007  18:58
    Vše, co povznáší (TV film) (1998)
    ***

    Standartní televizní rodinný film. Ve slabých chvilkách sice připomíná epizodu Doktora z hor, ale jinak je příjemné koukat, jak se malý chlapec statečně vyrovnává s nepřízní osudu a ke konci je to i přes jistý patos dojemné.

    • 6.2.2007  14:17
    Jako kníže Rohan (TV film) (1983)
    *****

    Tato inscenace začíná nenápadně, jen jako standartní zpracování klasikova díla (v tomto případě novely Karla Václava Raise). Vladimír Menšík jako Špáta však tak strhne svým výkonem, že navzdory televizní dekoracím a méně kvalitnímu technickému zpracování jsem se zcela ponořil do děje a plně soucítil se Špátovou manželkou. Menšíkův rádoby pán mi byl protivný i směšný, přesto jsem ho alespoň částečně chápal a na konci mi ho bylo i trochu líto. Námět filmu, že "peníze nedělají člověka šťastným", se může zdát jako klišé, ale film tak rozhodně nepůsobí. Díky Menšíkovi i dalším hercům a díky režii, která jen plně slouží příběhu a citlivě vede herce.

    • 27.1.2007  18:47
    Karcoolka (2005)
    ****

    Tvůrci se hned od začátku snaží, aby se divák ani chvíli nenudil. Využívají k tomu chytlavé písničky nebo hudební podklad, jeden vtípek střídá druhý, z nichž sice ne každý je povedený, ale žádný není trapný. Každá výpověď čtyř účastníků (Karcoolka, vlk, hromotluk a babička) je vyprávěna v trochu jiném stylu a s jinou hudbou. Tyto drobné změny stylu jsou osvěžující a film pokaždé nakopnou. Akorát poté, co i babička odvypráví to své a zloděj receptů je odhalen, film tempo ztrácí a to nejlepší už má za sebou. Následuje akční finále, v němž třeba Karcoolka používá kung-fu, ale už to není ono a nemá to takovou energii jako předchozí sekvence. Sympatie ve mně Karcoolka vzbudila hlavně tím, že do žánru 3D animáků nepřinesla další příběh o napravení nějaké bytosti nebo o sbližování dvou kámošů, z nichž jeden se přátelit nechce. Kdyby v závěru neztratila dech, nerozpakoval bych se jí dát plné hodnocení.

    • 27.1.2007  18:37
    Konference ve Wannsee (TV film) (2001)
    ***

    Ačkoliv se většina filmu odehraje v jedné místnosti, o nezáživnosti se nedá mluvit. Nelze si při sledování nevybavit jiné filmy (případně dokumenty), které to, o čem se tu jen mluví, opravdu znázorňují. Právě z toho film čerpá a v tom je jeho síla. Jinak je však zpracován velmi tradičně, až neinvenčně, takže navzdory některým výborným hereckým výkonům (zejména Kenneth Branagh jako Heydrich) a velmi závažnému tématu mě nemrazilo tolik, jak by snad mělo.

    • 22.1.2007  18:29
    Bečička (TV film) (1971)
    *****

    Trio Moučka, Chramostová, Vášová si své role zjevně užívá a humoru rozhodně nedosahuje za cenu "tlačení na pilu". Zvlášť roztomilé je hašteření Marie Vášové a Jaroslava Moučky a především Moučka v této krátké povídce exceluje a snad každou svou větou pobaví. Bečička je ten případ, kdy legrace naštěstí nezůstala ve studiu a beze zbytku se ji nenuceně podařilo přenést na obrazovku.

    • 21.1.2007  09:09
    Odcházeti s podzimem (TV film) (1965)
    *

    Nuda. Nic přesněji tento krátký televizní film nevystihuje. Co na tom, že předlohou byla povídka uznávaného klasika Fráni Šrámka, že Blanka Bohdanová zde dostala příležitost naplno předvést své herecké schopnosti, že mladý Vít Olmer působí velmi charismaticky, že v malých roličkách se objeví vynikající čeští herci a že příběh je sice jednoduchý, ale zajímavý. Kámen úrazu je v netradiční formě vyprávění - působí sice srozumitelně, ale nezáživně, a neumožní divákovi se do filmu ponořit. Při sledování jsem se s přibývajícími minutami nudil čím dál víc a navzdory výše zmíněným kvalitám nebudu předstírat opak.

    • 14.1.2007  10:07

    Po předchozím díle, který byl ve stylu "budeme ukazovat jen prsa a Stiflerův zadek", se mi líbilo, že se ukazuje všechno :) Když se tři holky před během Nahé míle svlečou a ukážou nám svá pozadí, nemá to chybu (a to jsem se bál, že svlékat se budou jen komparsisté a herci do toho zase nepůjdou :). Vůbec celá scéna Nahé míle je správně ujetá a hodně vtipná. Stejně jako celý film. Někdy to zavádí trošku trapností, místy trošku patosem, ale ne moc a do prcičkovské série to vneslo svěží závan. Takhle by mělo vypadat správné video pokračování a ne jako předchozí nedomrlý díl Na táboře. Jinak Jimově tátovi přidaly šediny na serióznosti a jeho postava narozdíl od předchozího dílu nepůsobí jako destilování někdejší popularity.

    • 2.1.2007  13:55

    Než jsem v programu na 24.12.2006 zaregistroval tento krátký film, měl jsem za to, že kromě třináctidílného seriálu a čtyř celovečerních filmů už s Jaroslavem Marvanem jako panem radou Vacátkem nic nevzniklo. A tu se z televizních archivů vynořila inscenace, kterou Česká televize snad skoro vůbec nevysílá (možná se trochu mýlím). Ovšem díky faktu, že jsem film předtím neviděl, to byl velmi příjemný vánoční dárek, lahůdka, dezert po vánoční nadílce a já nevím co ještě. Obraz byl sice televizní a film ne tak výpravný (kromě pár exteriérových scén se děj odehrává jen ve dvou interiérech), ale rozhodně není o nic horší než další věci o hříšných lidech města pražského. V něčem snad dokonce ještě lepší: herci si o to víc se svými rolemi vyhráli a mluva hrdinů je tu ještě o něco roztomile vytříbenější - co věta, to hláška (dovolte mi tohle moderní slovo v souvislosti s tímto příběhem z první republiky použít). Štědrý večer pana rady Vacátka je milá filmová povídka, co pohladí.

    • 19.12.2006  21:31

    Milenci a vrazi jsou pro mě bohužel dalším důkazem toho, že režisér Viktor Polesný nedokáže natočit divácky přitažlivý film, ani když dostane ke zpracování atraktivní téma. Tentokrát natočil shluk několika různě se prolínajících příběhů. Některé scény jsou sice zajímavé a působivé (třeba návštěva opilé Zlaty Adamovské na pokoji dělníků), film má dobrou pointu, ale díky mnoha postavám, které se na plátně střídají víceméně nahodile, jsem se pořádně do jejich osudů nedokázal vžít a prožívat je s nimi. Místy jsem se i nudil, účel a smysl mnoha scén jsem nepochopil. Na druhou stranu film aspoň nepůsobí televizně, jak se často režisérům točícím většinou pro TV stává.

    • 11.12.2006  18:20
    Lítost (TV film) (1970)
    *

    I při krátké délce jde o film velmi nudný. Ačkoliv se jedná o dílo Jiřího Hubače, dialogy (či spíše většinou monology) neuvěřitelně šustí papírem a přitom právě na nich film staví. Jsou velice schématické, stejně jako celý děj a díky tomu se mi nedařilo vcítit do hlavních postav.

    • 10.12.2006  13:31

    Už při scéně židobraní jsem si říkal: A tohle má být jako vtipné? Stejnou otázku jsem si pak položil v průběhu filmu ještě několikrát. Tedy aby bylo jasno: vůbec mi nevadí, že jde často o vtipy antisemitistické nebo rasistické. Když je něco vtipné, může to být drzé sebevíc. Ale v samotném faktu, že v Kazachstánu pořádají honičky na Židy, žádný vtip nevidím. Boratovo "vtipkování" v tomto směru mi přišlo strašně primitivní a jakž takž legrační jen občas. Moje zklamání z Borata však pramení hlavně z toho, jak se pořád všude psalo, že jde revoluční film a něco, co tu snad ještě nebylo (tím myslím hlavně recenze filmových kritiků a ne články politických komentátorů). Jenže bylo, akorát ne na plátnech kin, ale na televizních obrazovkách. V Boratovi sice kamera není skrytá, ale jeho vtipy jsou často právě tak "vtipné" jako v pořadech tohoto typu. Takže Boratovi by televizní obrazovka, kde vznikl, bohatě stačila i nadále.