Lish84

Lish84

Česko

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 5.12.2006  19:12
    Comeback (TV film) (2005)
    **

    Po upoutávkovém videoklipu jsem se těšil, ale nakonec jsem byl bohužel zklamán. Začnu klady: ocenit se musí Richard Krajčo, který film pozvedá, dává mu tvář a díky němu Comeback rychleji utíká. Fajn je i snaha o autentické dialogy - třeba když štamgasti vyzvídají, kolik ti umělci vlastně berou (není to bohužel snaha důsledná). Film je kromě Krajča do značné míry postaven na písničkách Vlasty Redla, což vyvažuje (jistě záměrně) řídký děj. A tím se dostáváme k záporům: tvůrci si sice libovali, jak Redlovy písničky do filmu sedly, z mého úhlu pohledu však děj zbytečně zpomalovaly a místy působily i rušivě. Často to jsou songy sice pěkné, ale někdy bývají zahrány příliš dlouho (třeba při scéně v hospodě). Pěknou písničku si člověk může pustit samostatně a i když se film pěknými písničkami zaplní celý, neznamená to automaticky pěkný film. Celkově tedy spíše nuda.

    • 3.12.2006  09:56
    Komando (1985)
    ***

    Znatelná inspirace prvním Rambem a také jistá nadsázka. Ta se ale tvůrcům místy vymkla až moc z rukou, zejména hlavní záporák působí dnes už opravdu úsměvně. A když třeba Matrixova nová kamarádka střílí raketometem na policejní vůz a to proto, aby Matrixe zachránila (nechápal jsem to, ale podařilo se jí to :), chce to také hodně shovívavosti. Avšak je tu Arnie a je zatraceně cool, když cedí hlášky a pálí do padouchů (rozhodně však ne v úvodních scénách ve stylu německých rodinných seriálů :). S ničím a hlavně s nikým se nemaže, což je jedině dobře. Někdy ve 14-ti letech se mi Komando líbilo víc, nyní mě trochu zklamalo, ale Arnie to zachránil :).

    • 28.11.2006  17:38
    Skřítek (2005)
    **

    Obavy, které divák může mít z neobvyklé formy filmu - tedy grotesky beze slov - zaplaší režisér hned v úvodu. Je to svižné, vtipné, má to smysl a funguje to. Bohužel dál už je to pořád to samé a s nabývající délkou film čím dál tím víc nudí, ani skvělá Eva Holubová už pak nepobaví. I hodina a půl je na Skřítka moc.

    • 26.11.2006  14:51

    Slovo nadšení sice může znít v případě Letu 93 nepatřičně, ovšem pocity z filmu vystihuje dokonale. Nejde o nadšení ze zajímavého námětu, z pocitu, že takhle nějak se to opravdu stalo, z hereckých výkonů či citlivé a pečlivé režie, ale o nadšení ze silného zážitku, který tyto jednotlivé atributy dohromady přinášejí. Zaujal by mě jistě i dokument nebo o něco slabší film věnující se letu 93, ale sotva bych měl po jejich skončení tak silné pocity jako po Greengrassově zpracování. Snad se na film raději ani podruhé dívat nebudu, při všech jeho kvalitách by při druhém shlédnutí zážitek nemusel být tak moc silný.

    • 19.11.2006  12:27
    Hřbitov pro cizince (TV film) (1991)
    *****

    Pečlivě, promyšleně a citlivě napsaný scénář, které mi výrazně pomohl zase o něco lépe pochopit dobu a poměry ve společnosti po roce 1948. Také nápaditá režie a hudební doprovod - prostřihy na sbory zpívající budovatelské písně jsou pro film obohacením a když pak nadšeně zpívá i Josef Dvořák nemá to chybu - jedna z mála vtipných scén, i když vlastně spíše tragikomická. V neposlední řadě jsou výborné herecké výkony - nejen Bartoška, Dvořák a Šafránková, ale i herci ve vedlejších rolích.

    • 13.11.2006  18:28

    Stejnojmenný román Michala Viewegha jsem nečetl, přesto to na mě působilo jako jeho filmová ilustrace. Často promlouvající hlas hlavní hrdinky či literárně znějící dialogy - takový filmový román. Ale nakonec proč ne, byl to zjevně záměr a proto vyčítat to tvůrcům by byla rána pod pás. Film je natočen docela moderně a působí "světově" :) Plus pěkné písničky Ivy Frühlingové. Přesto všechno mě film nudil, zejména díky dost řídkému ději a "vtipným" scénám, které mě moc nepobavily. Ani dobré herecké výkony Simony Stašové, Marka Vašuta a Stelly Zázvorkové to nezachránily. Vidět tento film jednou mi bohatě stačilo.

    • 9.11.2006  20:13

    Tvůrci avizovali snahu, aby film působil reálně až dokumentárně. To se jim zcela podaří snad jen v úvodním pokecu kluků o Angeline Jolie, jinak se o to spíš jen snaží a místy na to i kašlou. Škoda, kdyby se o tu dokumentárnost snažili opravdu důsledně, filmu by to jen prospělo. S onou reálností je také dost na štíru závěrečné jednání Šárky Vaňkové. Snad měl takový konec starší diváky šokovat a mladé tím přitáhnout. Každý si ale nakonec stejně položí otázku, proč to ta holka udělala. Další trapná věc ve filmu je cameo Libora Boučka - nutno ovšem dodat, že ta scéna je trapná a nesmyslná už před jeho příchodem... Na druhou stranu někdy kritizované politické vtípky hostinského mně přišly celkem fajn, také mě pobavila scéna s bezdomovcem na nádraží. Podařených scén je ve filmu víc, ale obstojí spíš samy o sobě než jako součást celku. Až na zmíněné výhrady se mi film líbil. Nabízí se srovnání s Rafťáky - ti jsou sice celkově o něco lepší, ale Panic mi byl zase sympatičtější svou snahou o dokumentárnost (pomiňme závěr se Šárkou Vaňkovou :) a také vystihuje o něco lépe letní prázdninovou atmosféru. Zasloužil by si propracovanější scénář, ale svému žánru ostudu nedělá.

    • 9.11.2006  19:56
    Poseidon (2006)
    ****

    Úvodní let kamery kolem lodi byl sice velmi efektní (i když bylo až moc znát, že jde místy jen o počítačovou animaci), avšak moje obavy o smysluplnosti remaku byly zaplašeny v okamžiku, kdy se Poseidon začal převracet. Tato scéna je velmi intenzivní a strhující - prostě zážitek. Přesně to, co čekáte od velkého bijáku. A ani dál napětí neustává, čímž mě režisér Wolfgang Petersen definitivně přesvědčil, že natočit remake smysl mělo. Nabízí totiž tak intenzivní zážitek, který vám původní zpracování už dnes při vší úctě nepřinese. Děj Poseidonu se nikde nezdržuje a ubíhá rychle kupředu. Pořád tu něco hoří, padá a stále někde teče voda. Že se postavy se na žádném místě lodi dlouho nezdrží je plus - já osobně na dlouhé dialogy či monology nejsem v tomto typu filmu zvědavý. Když o jedné scéně řeknu, že se v ní jen pár lidí snaží odsunout traverzu padlou na nohy jednoho pasažéra, zní to banálně a klišovitě. Wolfgang Petersen tuto scénu přesto dovede ztvárnit tak dramaticky, že mi to v tu chvíli ani nepřišlo. A tak to bylo v podstatě s celým filmem. Moje výtky k filmu se týkají toho, že se postavy občas chovají až jako velcí supermani (což se možná dá brát jako daň za rychlé tempo filmu). Také jsem nepochopil jaký smysl mělo, že Kurt Russel je bývalým starostou New Yorku... Kdyby se snažil režisér to celé ztvárnit stejně intenzivně, ale o něco reálněji (řečeno Cimrmanem: "aby to bylo jako ze života"), mohlo to být klidně pět hvězdiček.

    • 6.11.2006  18:54

    Na více než 50 let starém filmu mě rozhodně překvapila technická kvalita (barva, prakticky čistý obraz). Holt je vidět, jakým filmům bylo v 50. letech přáno... Pomiňme více či méně skrytou propagandu a místy trapné dialogy a scény (zpívající nebo tancující vojáci jsou opravdu k smíchu :) a zůstane nám jednoduchá dramatická zápletka (připomínající o pár let později natočeného Krále Šumavy), jejíž vyústění je sice brzy předvídatelné, přesto jisté napětí se jí upřít nedá. I atmosféra filmu má něco do sebe (rukopis pánů Jasného a Kachyňi se nezapře). Ještě lepší atmosféra by ale neškodila, stejně jako propracovanější zápletka, ne tak ploché herecké výkony (kromě záporných rolí :) a více akce. Všechny tyto výtky později odstranil Král Šumavy...

    • 5.11.2006  08:48
    Spirála nenávisti (TV film) (1999)
    **

    Ze začátku mi přišlo, že jde o patvar detektivky s dramatem, ovšem zdánlivě nesouvisejícími tématy a postavami si jen scénáristé budovali půdu pro závěrečnou pointu, která přítomnost téměř všech těchto "zbytečností" s přehledem obhájila. Film bohužel kazí poněkud staromódní režie a hudba, což tvrdím i přesto, že jde už o osm let staré dílo. Sice je tu snaha o filmovou kameru, ale vedení herců, kteří předstírají jakési noční děsy nebo vidiny jedné z postav působí jak z nějaké nepovedené inscenace. Libůstka v podobě prostřihu na šetřič obrazovky se dá akceptovat, ale vložená znělka počasí už působí divně a hlavně nadbytečně. Ukázky z francouzského Navarra sice svůj smysl v příběhu mají, ale potěší asi málokoho. Jeden opravdu zajímavý režijní nápad uznat musím: muž v maringotce poslouchá jednoduchý hudební motiv z kazeťáku, který náhle obohatí další zvukové stopy - to už ale vidíme, že teď poslouchá žena z hi-fi věže.

    • 31.10.2006  20:27

    Nedávám sice příliš vysoké hodnocení, ale jsou to 2 body plně zasloužené. Nejhorší je na filmu název, který vzbuzuje očekávání, která především díky nízkým výrobním nákladům rozhodně nemůže splnit. Tvůrcům se ale musí přičíst k dobru, že se o béčkovou kopii prvního dílu ani nesnažili a šli jinou cestou. Stvořili komorní sci-fi akční thriller, který sice místy vypadá hodně televizně, ale má spád. Napětí tvůrci dávkují pěkně vzestupně a systematicky a celkem se jim to i daří. Rozhodně jde o napínavější film, než žánrově podobný a nákladnější Doom. Hvězdná pěchota 2 si docela drží stylovou jednotu (místy se tvůrci utrhnou ze řetězu a nabídnou scény ve stylu zombie hororu - nejsou špatné, ale působí jak z jiného filmu). Jinak tento filmeček nemá s prvním dílem téměř nic společného, jde jen o boj s brouky, ale místo nich to mohly být jakékoliv jiné příšery.

    • 22.10.2006  08:36
    Hladová noc (2001)
    *

    Úvodní scéna naznačovala velmi slušné béčko. Dál se to rozjíždělo jako poměrně slušné béčko, ale postupně padalo až do céčkových vod. Čím víc filmu přibývají minuty, tím větší nesmysly nám tvůrci servírují. Film je typický příklad levného a odfláklého hororu. Potěšilo mě jen pár sebeparodických momentů (občas asi i úmyslných).

    • 22.10.2006  08:18
    Kočky (TV film) (2006)
    ***

    Námět „dvě ženy, které na první pohled nemají nic společného, k sobě pomalu nacházejí cestu“ není v českém televizním filmu posledních let neobvyklý (např. Povodeň nebo Společnice). Tento film na toto téma pohlíží zase trochu jinak a ačkoliv se jedná o téma hlavní, vyklube se až někdy po 2/3 – což ale nevadí. Přestože je příběh jednoduchý a nikam nespěchá, tak film nenudí. Až zhruba poslední 1/4 filmu doplácí na nenápaditost scénáře. Herecký výkon Báry Hrzánové film pozvedá, Klára Issová ho naopak sráží. Zejména její vstup na scénu vyznívá až trapně. Báře Hrzánové jsem její postavu zcela uvěřil, ale postava Issové místy působila téměř jako karikatura (kostým, mluva, gesta apod.). Režisér film ozvláštnil akční kamerou, což jsem zpočátku přijímal s rozpaky, ale rychle jsem si na to zvykl a líbilo se mi to. Nicméně ve filmu s tímto námětem a žánrovým zařazením jde spíše jen o předvedení kameramanských schopností, nějaké kriminálce by takový způsob kamery slušel mnohem více a byl by v ní i logičtější.

    • 14.10.2006  19:25
    Zastřený hlas (TV film) (2006)
    **

    Tvůrci by si měli hlavně ujasnit žánr. Krimi thriller s příměsí rodinného dramatu - to se dá akceptovat. Ale když na scénu vstoupí Jiřina Bohdalová, je z toho najednou bláznivá komedie... Co se týče kriminální zápletky, není těžké odhadnout pachatele předem - bohužel hodně předem, už někdy v 1/3 filmu. Ne že bych byl tak dobrý detektiv, ale tvůrci velmi nešikovně použijí postupy podobných zahraničních filmů. Sice se pak snaží diváka zviklat pár scénami a záběry, ale aranžují je velmi okatě až trapně.

    • 9.10.2006  20:24
    Klobouk plný deště (TV film) (1973)
    *

    Výborní herci v hlavních rolích a zajímavý příběh o feťákovi (dnes už sice provařený, ale to mu body neubírá) slibovali dobrou podívanou. Ve výsledku je ale tato inscenace hrozná nuda. Hlavní chybu vidím v neúnosné délce. Ačkoli herci podávají skvělé výkony (hlavně Jan Pivec a Jana Hlaváčová), ačkoli se tu křičí, brečí, dojímá, stejně mě z té nudy nic nevytrhlo, ani absťáky Luďka Munzara. Příběh by se dal podle mě se stejnou silou a vyzněním odvyprávět za půlku stopáže.

    • 7.10.2006  19:48
    Sexy Pistols (2006)
    ***

    Tvůrci přirozeně sázejí na půvaby Penélope a Salmy. Obě hrají dobře a film zdobí, jejich vzájemné hašteření celkem pobaví, stejně jako většina dalších humorných scén ve filmu. Pár vtípků si však filmaři mohli odpustit - např. škytání Salmy Hayek. Ačkoli na dvojici hereček film stojí, jeho hlavní klad vidím ve svižnosti. Námět a žánrové zařazení hrozí výskytem scén, které mají být romantické a dojemné, často jsou však spíše trapné. I tady se romantiky a dojetí dočkáme, ale tvůrci se v tom rozhodně nevyžívají a přesně je dávkují. Vůbec celý film většinou pěkně šlape a nikde se zbytečně nezdržuje - těch pár hlušších nebo trošičku trapných míst je vždy brzy přebito dalšími scénami. Akorát, že Penélope pochází z prostého lidu, ale obléká se nelogicky stejně dobře jako Salma z bohaté rodiny...

    • 2.10.2006  18:07
    Milá slečno (TV film) (1993)
    **

    Už forma monologu, kterou si tvůrci pro svůj krátký film zvolili, vyžaduje mnohem větší um zaujmout diváka než u "obyčejného" filmu. Monolog ženy k manželově milence - zní to zajímavě, ale zavání to pořádnou nudou. Tu naštěstí částečně odvrací herecký výkon Mileny Dvorské a konec, který od monologu upouští a kterému se výborně daří emoce postav přiblížit divákovi. Tento konec tedy dává té "nudě" smysl, ovšem poměrně nezáživný průběh filmu to nezachrání.

    • 1.10.2006  13:06

    Tempo je svižné, děj se nikde zbytečně nezdržuje a příjemně odsýpá. Což je hlavní klad tohoto filmu. Scénář je ale občas přitažen za vlasy, hackera v týmu scénárista obdařil snad až nemožnými schopnostmi. Naštěstí to tolik nevadí, je to aspoň ku prospěchu svižného tempa. Co se týče akčních scén - úvodní honička člunů v Benátkách je sice svižná a nenudí a chápu, že tvůrci se nesnažili o kdovíjak adrenalinovou akci, ale tahle honička určitě mohla nabídnout víc. Nepovažuji to však za velký zápor, protože těžiště filmu na akčních scénách nespočívá, ty jsou jen takovým kořením. Menší výhradu mám k dějovému zvratu, kdy lupičská parta plánuje akci a divák se těší, až to, o čem se tu zatím jen mluví, uvidí konečně na plátně. Jenže nastane změna a nic takového se nestane. Zajímavý nápad, příběh bez zaváhání běží dál a svižnému tempu to na síle neubere. Přesto si nejsem jistý, zda tvůrci nabídnou opravdu odpovídající "náhradu". Třeba motiv dvou zlých psů byl tak zbytečně pohřben - jeden člen party se vyjádřil, že z nich má hrůzu, ale scénář mu už neumožnil se s nimi setkat. Všechny mé výhrady k filmu ale nejsou až tak závažné a příjemný zážitek nezkazí.

    • 30.9.2006  10:29

    Jde o televizní věc, takže diváka čekají komorní studiové interiéry (což ale nevadí) a je tu i pár exteriérových scén, které film osvěžují. Film uvádí i zakončuje vyprávění postavy v podání Petra Kostky - tento úvod i závěr mi přišel nadbytečný. V průběhu děje tvůrci přichystali několik zvratů plus závěrečný. Jako ve správné detektivce, tak se mi to líbí. Ovšem přiznám, že zejména v závěru jsem se místy v ději ztrácel a ani teď si vlastně nejsem jistý, zda jsem všechno opravdu správně pochopil... Při odhalení vraha film trpí dodatečným vysvětlováním, které je překotné a přímo z něho čiší to, že to ona postava (Petr Kostka) říká vlastně pro diváka. Nicméně když dáte filmu šanci, zaujme i dnes - navzdory tomu, že je téměř čtyřicet let starý, černobílý a ne s již zcela kvalitním obrazem a zvukem.

    • 25.9.2006  19:58

    Dočkáme se sice hodně lekaček (i povedených), jenže ty tu jsou jakoby jen z povinnosti (tvůrci si snad řekli "každých pět minut dáme jednu"). Ani by tak nevadilo, že filmaři používají staré známe triky tvůrců hororů - například sledujeme nějakou postavu stojící zády k nám a najednou před kamerou přeběhne jakýsi stín, doprovázený děsivým zvukem. Kdyby to v příběhu mělo nějaké větší opodstatnění, tak na tu hru rád přistoupím. Filmařům bych klidně odpustil i klišé, kdy holčička mluví s kamarádkou, kterou ale vidí jen ona, kdyby s tím souvisela nějaká pointa - podobně jako ve skvělém hororu Ti druzí. Že tvůrci strašidelné scény zařazují velmi samoúčelně je nejvíc zřejmé na úplně poslední scéně filmu. Je děsivá, působivá, vyleká, ale příběh nijak nedoplní, natož aby ho završila. Prostě tam je jen proto, aby na konci ještě bylo něco efektního.

    • 25.9.2006  19:42

    Návaznost filmu na předchozí mayovky Haralda Reinla je jen vnějšková - podobný hudební motiv, vtipné postavy lorda Castlepoola a Sama Hawkense a vůbec celé dějové schéma a ladění scén filmu. Poklad na Stříbrném jezeře a zejména trilogie Vinnetou byla obohacena o motiv, kdy divák soucítil s utlačovanými indiány, jejichž území drze zabírá bílý muž, což veskrze dobrodružné filmy naoko povyšovalo do vyšších pater žánru. Tentokrát už sledujeme jen dobrodružnou zápletku. Ovšem ani ta není zpracována dvakrát kvalitně. Příběh nezaujme, akční scény jsou odbyté a nezajímavé a to, co dříve vypadalo sice nasládle, přesto obdivuhodně (hrdinské kousky) či dojemně (proslovy o přátelství bílého a rudého muže apod.), působí tady už jen trapně.

    • 22.9.2006  19:11
    Hooligans (2005)
    ****

    Naprostá většina postav zde má svůj smysl a dříve či později nějak ovlivní děj. Zpočátku se může zdát, že cestu amerického studenta k hooligans provází zbytečně moc postav, ale tím si jen scénárista připravuje půdu pro budoucí pointu. Příběh přináší hned několik menších překvapení a zvratů. Ale nelíbilo se mi, že film dělá z rowdies skoro až hrdiny - narážím na závěrečnou "hrdinskou bitvu" a pochod do ní. I když jeden člověk při potyčce zahyne, nedočkáme se vystřízlivění postav s tím, že tohle bylo opravdu zbytečné. Smrt této postavy je znázorněna jako hrdinská oběť. Jenže bitka fotbalových fandů přece není bitva v Pánovi prstenů... Jinak ale prostředí rowdies slouží spíše jen jako záminka k tomu, aby byl divákovi ukázán postupný růst sebejistoty Elijaha Wooda. Což je podle mě další klad filmu.

    • 22.9.2006  18:58
    Hostel (2005)
    ***

    Někteří recenzenti filmu vytýkali pomalý rozjezd a dlouhou dobu, než dojde k mučícím scénám - hlavního motivu filmu. Já si myslím, že režisér buduje napětí dobře a důmyslně - hezky postupně, ani pomalu, ani rychle, každá scéna má v tomhle nějaké opodstatnění. Je to ten typ režiséra - fanouška, který točí takové filmy, jaké by v kině sám chtěl vidět. Mučících scén tu je akorát, přesně tolik, kolik příběh vyžaduje. Jsou úplně to nejlepší na celém filmu. To, že je Krumlov vydáván za Bratislavu mě celkem netrápí, stejně jako mně v xXx nevadilo, že Alpy začínají kousek za Prahou. Je to právo filmařů a když něco v rámci filmu funguje, vůbec nevadí, že je to ve skutečnosti blbost.

    • 22.9.2006  18:54

    Nejvíc na filmu kladně hodnotím to, že přináší do české pohádky něco nového. Scén z pekla jsme se dočkali už několikrát, ale na scény z nebe si z jiné pohádky nevzpomínám. Jsou milé, vtipné a patří k tomu nejlepšímu. Na zemi je centrem dění hrad Kašperk a je fajn, že se tvůrci nespolehli na Pernštejn či Bouzov, které jsou v českých filmech již přeci jen okoukané. Kamera na Kašperku vykouzlila maximum i to i v interiérech (ty se ale dle titulků točily i jinde). Co se týče hereckých výkonů: ústřední dvojice Ivan Trojan a Jiří Dvořák hraje skvěle, zaujme i Zuzana Stivínová. Zuzana Kajnarová, David Švehlík či Oldřich Navrátil jsou spíše standartní, ale určitě ne špatní. Ve vedlejší roli kuchařky hraje Jana Štěpánková, je dobrá, ale nijak originální - hraje roli podobně jako třeba babičku v Ranči u Zelené sedmy. Což je spíše vina scénáře a režiséra a jeho pokynů. Podobně na tom jsou i malé roličky ztvárněné např. Stanislavem Zindulkou či Jiřinou Jiráskovou. I když Anděl Páně vznikala jako televizní pohádka, i tak působí docela filmově - zejména díky kameře, hudbě a povedeným trikům. Nakonec stejně jako ostatní úspěšné české pohádky skončí na obrazovkách a bude odsouzena ke každoročnímu opakování v době Vánoc.

    • 21.9.2006  18:04
    Rajónové blues (TV film) (2005)
    ***

    Za klady filmu považuji kvalitní technické zpracování, vtipné scény (hlavně ples a vše kolem něj), některé postavy (zejména ostravský mazák) a také chytlavý hudební doprovod (ruská lidovka na plese neměla chybu :). Občas mi to při sledování sice trochu připomnělo Černé barony a Tankový prapor, ale je vidět, že se tvůrci snažili, aby to právě tyto dva filmy evokovalo co nejméně (vyhnout se tomu úplně se přirozeně nedá). Přes tyto klady mě ale film zejména díky příběhu (žádný velký) až tak nechytl a v podstatě mi bylo jedno, jak to skončí. Dobrý průměr přesně na jedno podívání.

    • 21.9.2006  17:53
    Hranice (studentský film) (2006)
    ***

    Film se snaží o překvapivou pointu, ta ale překvapí jen neznalého člověka, který o tzv. akci Kameny ještě neslyšel. Já už o ní kdysi viděl dokument, takže takový konec jsem očekával. Nicméně tvůrci se snaží: např. když roli amerického vojáka hraje Pavel Kříž, ale schválně mu zprvu není vidět do tváře, aby snad divák z faktu, že Američana hraje Čech, něco nevytušil. A moment prozrazení pointy je doprovázen hned několika rychlými flashbacky, aby byl divák překvapen s ještě větší razancí. Zpracování je pěkné a moderní, označit ho za vynikající by bylo přehnané, kvalitní však určitě je (zejména na české poměry).

    • 11.9.2006  18:51
    Nechcete jet do Bembrly? (TV film) (1969)
    **

    Herecké výkony jsou vynikající a dobře jsem se nad herectvím Pavla Landovského a Jaroslava Marvana bavil. V závěru jsem však čekal nějakou pointu, ne zásadní ani překvapivou, ale takovou, která dá smysl tomu, proč drzý mladík (zřejmě zločinec) otravoval starého pána. Že si z tohoto setkání každý z nich nakonec odnese nějaké ponaučení. Pointy jsem se však nedočkal žádné, což mě velmi zklamalo. Když se pan Marvan lekl nového cestujícího (Jiřího Krampola), přišlo mi to jen jako chabý pokus o nějaké smysluplné zakončení této povídky. Motiv mladík obtěžuje a posléze i ohrožuje staříka, nakonec mladík vystoupí a je konec - to je pro mě opravdu málo. Celá povídka mi přišla nakonec jen jako silvestrovská scénka ve filmové podobě - byť se skvělými hereckými výkony.

    • 29.8.2006  15:36

    Hned na začátku dají tvůrci ztvárněním rvačky u motorestu najevo, že Torque vůbec nemáme brát vážně. Tuhle ironickou rovinu si film udrží až do konce, přičemž nikdy nesklouzne ke komedii či dokonce parodii, což považuji za největší plus. Bál jsem se, že po úvodní scéně film tempo ztratí, ale obavy byly zbytečné. Každou chvíli se na vás valí zajímavé kaskadérské kousky, přitažlivé videoklipové sekvence, efektní hrátky s kamerou - prostě vychytávky, které tvůrci servírují až do konce. Hrdinové i záporáci říkají dobré a vtipné hlášky. Když občas dojde k nějaké scéně, která by se mohla zdát už opravdu přehnaná (honička na střeše vlaku i vlakem a jízda městem na superrychlé motorce), tvůrci stejně nějakým způsobem dají vědět: my to víme (v případě honičky vlakem hrdina zahláškuje: nevěděl jsem, co všechno dovedu pod tlakem :). Navíc tyhle scény - i jiné, ale ne tak divoké - jsou dlouhé tak akorát, tvůrci ukážou jen to nejlepší a zbytečně každý dobrý nápad nevymačkávají jako citrón.

    • 26.8.2006  11:09
    Kousek nebe (2005)
    ****

    Milý romantický film, aspoň na mě tak přes všechny scény násilí a jiné smutné momenty působil - to považuji za největší klad. Skoro to až vypadá, jako by upozornění na zločiny komunismu nebylo cílem filmu (ale ono to podle mně cílem tvůrců je, jen to nečiní tak prvoplánově). Zarazil mě docela pozvolný a řekl bych až nudný úvod filmu. Teprve od scény soudu děj nabere spád, do té doby jsem si stále říkal, kdy se to konečně rozběhne (a ono pořád nic :). Scény předtím sice představí vězně, kterého hraje Petr Forman, ale jinak mi přišly až zbytečné - některé diváky by mohly i odradit. A film má přece chytnout hned od první minuty. Ale to je víceméně má jediná výtka vůči filmu, jinak na mě film zapůsobil (zejména scéna s rotvajlerem, kdy napadna bachaře). Herci ve vedlejších rolích (Zedníček, Javorský) sice do děje výrazně nezasáhnou, ale jejich průpovídky pobaví.

    • 26.8.2006  10:57

    Hodně divný český film, chvílemi zajímavý a přitažlivý, většinou však nudný a velmi rozpačitý. Pokus o umění. Rozhodně materiál pro filmové teoretiky, kterým nečiní potíž o jedné scéně (někdy i záběru) popsat pět stran. Film mě přilákal a zaujal motivem lovu na kostrouny. Scény z lovu byly pro mě to nejzajímavějším na celém filmu, kostrouni vypadají opravdu dobře. Marně jsem v tom však hledal nějaký smysl, nějakou jednotnou linii "co tím chtěl básník říci". A troufám si tvrdit, že to pořádně nevědí ani tvůrci sami.