Rosomak

Rosomak

Hubert Poul

okres Praha-západ
indiefilm

homepage
Skype: hubert.poul

91 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 9 13 17
    • 8.12.2013  01:49
    L. H. (studentský film) (2013)
    ****

    /Možné spoilery/ Nejsem obeznámen se stavem současné studentské tvorby v ČR, ale kdyby vypadala nějak takto - určitě bychom měli naději slibné filmové budoucnosti. Má divácká zkušenost se studentskou tvorbou je většinou taková, že jsem uspokojen pouhým naplněním základních filmových vypravěčských strategií - protože popravdě (a zcela jen dle mé nikterak rozsáhlé zkušenosti) mnoho takových filmů nedokáže utvořit koherentní svět a náležitě funkčně jednotlivé prvky filmu využít v podpoření jeho konstrukce a ke srozumitelné artikulaci ústředních témat. Obecný ideál mainstreamu - tedy identifikovat se s postavami a mentálně s dějem souznít, jsem u studentů zažil možná tak dvakrát. Ke spokojenosti mi vždy stačilo vidět, že film umí nakládat se základními formálními postupy. V případě Lorda Hoven jsem se taktéž nedokázal vždy z této pozice vymanit, nicméně zdaleka nejvíc si mě ten film podmanil. Ve své podstatě je to samozřejmě vcelku modelový způsob vyprávění, v němž se proplétá osobní a profesní rovina detektiva - obě se navzájem ovlivňují a vzájemně se vženou do katarze (která krásně dotvoří celkové líčení fekální dokurvenosti společnosti), ale postavám nelze upřít plastičnost, takže jejich jednání vzbuzuje emociální reakci - i v případě absurdních situací. A deníček každodenních stolic je tak geniální nápad, že mě to dostává ještě teď. Těším se na další film! (regulérní komentář přidám až po dalším zhlédnutí)

    • 6.4.2013  02:13
    Kancl (TV seriál) (2005)
    *****

    Skvěle fungující komediální seriál, jemuž se daří i po několika sezónách reflektovat rysy každodenního světa kolem nás. Americká verze je se svými postavami určitě vstřícnější, než její předchůdce, Carell pojímá ústřední postavu jinak než Gervais, ale celému konceptu to jedině prospívá.

    • 4.4.2013  11:36
    The Wire - Špína Baltimoru (TV seriál) (2002)
    *****

    Svou hloubkou a realističností naprosto nevídaný počin.

    • 17.3.2013  22:40

    Derek Cianfrance má neuvěřitelný talent vnést skrze detaily do obyčejných scén vnitřní hloubku. Pohyby rukou, styl chůze, způsob oblékání - v tom všem dokáže své postavy obdařit nebývalou realističností. Přesto však ve výsledku film působí pro svou tuctovou zápletku a nepřekvapivé vyústění příliš banálně. Gosling ale konečně vypadl ze svýho hereckýho pozérství a od Blue Valentine jde snad o jeho první roli, kde lze mluvit o nějaké plastičnosti. Zato Cooper všechno hraje jen na svý psí oči. V detailech shledávám The Place Beyond the Pines za nápaditej film (vůbec práce s hudbou a záběrovánim je hodně zajímavá), kterej ale v celistvosti bohužel nefunguje.

    • 10.2.2013  22:49

    Gosling je génius! Věděl, že v tý flaštičce je kyselina!

    • 4.2.2013  09:45

    Zajímavý námět, který však postrádá propracovanější strukturu: témata jsou volně vnášena a občas jim chybí důkladnější expozice či argumentace.

    • 7.9.2012  02:01

    naprosto ubohá dramatická výstavba (oproti vypilovanému Temnému rytíři) - nelogické a patetické scény - významový přesah je zcela přehlušen banalitou situací - nefungující klišé - příliš mnoho neukotvených postav - o postavách buď nevíme nic, nebo naopak vše - všudypřítomná doslovnost (zejména ty flashbacky!!!) - a stále neumíme scény přehledně rozzáběrovat - velké zklamání

    • 23.6.2012  23:29
    Proboha! (2008)
    ***

    Jako přehlídka výstředních fanatiků je to zábavné. Bill Maher má podle mě ale na víc, než jen sarkastické stírání náboženských fundamentalistů. Dokument se nesnaží opačně smýšlející lidi (věřící v jakkoli absurdně znějící šílenost) pochopit, ale dělá si z nich pouze srandu - což je asi tak to nejjednoduší, co jde udělat. I ty otázky mohly být sofistikovanější a Maherovy argumenty trochu silnější.

    • 15.3.2012  22:35

    Snímek v jistém ohledu naplňuje žánrové konvence, kde je často závěr spojen s "překvapivým" zvratem, který během posledních pár minut zcela změní význam předchozího děje. Přesto má film skvěle vybudovanou atmosféru a například využití dlouhého záběru je v něm téměř dokonale využito ke stupňování napětí (první scéna ve tmě v chajdě v lese je díky němu hooodně intenzivní).

    • 21.2.2012  23:28

    Škoda, že se ta úvodní ztřeštěná premisa po čase rozpadne a není nějak zajímavě dotažena. Od podobné ulítlosti bych čekal více absurdity, sexu, násilí...a ono nic :)

    • 21.2.2012  23:22

    The Natural Phenomenon of Madness nefunguje jako psychologický film (postavy nejsou uvěřitelné, nezrcadlí se v nich komplikovanost života, ani nenabízí celistvé charaktery) a nedaří se mu také působit jako sociálně-kritická sonda, jak tomu je u řady snímků filipínské "nové vlny." Občas zde určité dotyky jsou, ale jsou strašně letmé a nedůsledné - jen co se ukážou, hned také zmizí. Doufám, že Charliebebs (původně střihač Brillante Mendozy) v budoucnosti upustí od zbytečně stylizovaného výrazu filmu a nabídne upřímnější sondu do psychologie vztahů mladých lidí. Bylo by fajn vědět, že se na festivaly dostává proto, že má co říct, a ne jen kvůli svému jménu a zeměpisné poloze :)

    • 11.2.2012  22:40

    Taky jste vždycky chtěli vědět, jak by to vypadalo, kdyby v Mazací hlavě hrál Brad Pitt? :) Tahle série videí je strašně povedená, hlavně tím, jak dokáže v rámci jediného záběru měnit významy a krásně zprvu navádět ke zcela odlišné interpretaci, než jaká z toho nakonec vyplyne :)

    • 11.2.2012  22:17
    Ve jménu vlasti (TV seriál) (2011)
    ***

    Z hlediska letošních seriálových novinek jde asi o nejzajímavější počin, ale to je tak vše. Jeho autoři si samozřejmě dávají pozor na to, aby ožehavé téma nebylo líčeno příliš jednostranně, nabízelo i jinou než dominantní rétoriku amerických médií referujících o terorismu, ale přesto v tom jsou dle mého názoru dost stále ještě dost konzervativní. Nejvíc mě na tom ale štve, že to nevyužívá svého seriálového formátu a třeba nejzásadnější přeměna postavy Damiena Lewise, která představuje to nejpodstatnější z celého seriálu, proběhne během jednoho dílu a to díky jedné hodně levně konstruované motivaci. (Hodnocení po zhlédnutí 1. série)

    • 11.2.2012  21:55

    Jeden z nejsilnějších zážitků poslední doby. Film žádné z postav nestraní a umožňuje divákovi identifikovat se s kýmkoli. Není to však "chladný analytický film", který jde na věc skrze odtažitý styl a enormní důraz na vytváření distance, ale naopak jde o snímek postavený na precizním scénáři, který nabízí hluboký ponor do psychologie postav, jež na plátně doslova ožívají a divák s nimi soucítí. Není to "pěkný" film. Svou intenzitou a realistickým vyobrazením životních problémů na mě naopak působil velmi rozkladně, protože se nesnaží diváka balamutit idealizovanými závěry, nebo jasně návodnými konci.

    • 18.1.2012  00:41
    Zamilovaní (2011)
    ***

    Když já za tim dost sentimentálnim filmem nevidim žádný další přesah... Navíc mě trochu mrzí fakt, že zatímco si Like Crazy utrhlo hlavní cenu na Sundance 2011, o rok dřív daleko preciznější studie vztahů Blue Valentine tamtéž úplně ostrouhala. (Ale ta poslední scéna je bezesporu výtečná!)

    • 28.10.2011  20:43
    Faust (2011)
    *****

    Jedna ze scén: Přijde žena ke vzdělancovi a navrhuje mu, aby jí udělal "poševní prohlídku". Ten se jí ochotně ujme, a zatímco svými špinavými prsty vniká do ženy, dáma leží na zádech a vzrušeně si do toho zpívá. Muž jí vzápětí z vagíny vyndá vejce a podá jej ležící ženě. Ta ho začne jíst. - No a jde snad filmu, kde je taková scéna, dát jiné hodnocení než plný počet hvězdiček? :) - - - Ne, teď vážně. Sokurov překvapil. Téměř žádné mlčení. Téměř žádný oddech. Za neustálými dialogy, které tvoří jakousi kulisu filmu, se postavy bezcílně toulají po uličkách středověkého města a pustém lese. Pochopit však na první zhlédnutí jsem Fausta nedokázal. Domnívám se, že jde o režijní záměr - nehledat racionální vysvětlení, vykašlat se na narativní slepé uličky a zmatené charaktery (což mnoho lidí nepřekousne). Naopak z filmu vytvářet něco ryze pocitového, jehož struktura není dána narativními vztahy jednotlivých prvků, ale vše se podřizuje zcela jiným zpočátku nevědomým pravidlům, které však dílo pevně svírají a dávají mu tvar (a ten tvar se tak musí nutně liší od námi navyklých zkušeností). Už samotný první záběr naznačuje mnohé. Uvědomujeme si za ním shluk pixelů, které generoval počítač, přesto se však v určitém momentu najednou obraz podivně pohne, kamera mírně uhne ze své původní trajektorie a v tomto neživém obraze se najednou začne probouzet zvláštní pnutí... A takový je celý Faust. Umělé věci ožívají, chvílemi jsme zcela uhranuti a pohlceni, hned v další sekundě ale zase suše distancováni - přitom genialita je právě v této dialektice.

    • 14.9.2011  00:02
    Kravaťáci (TV seriál) (2011)
    ***

    Aneb do jaké zvrácenosti může až zajít polidšťování kapitalistických korporací :)

    • 13.7.2011  01:17

    Zatímco Lawrence z Arábie a Most přes řeku Kwai ve mě vyvolaly hluboké emoce, u Doktora Živaga jsem obdivoval "pouze" jeho produkční kvality. Navzdory své výpravnosti a rozsáhlosti (přes tři hodiny) je příběh filmu podle mého názoru příliš přímočarý a strašně jednoduchý. Doktor Živago je tak pro mě filmem, kterému sice přiznávám určité kvality a výlučnost v kinematografickém kontextu, ale v rámci Leanovy tvorby jde podle mě o značný poklesek (a přechod k rutině) od jeho předchozích snímků.

    • 11.4.2011  02:01
    Pieta (2001)
    *****

    Způsoby samotného vnímání a prožívání uměleckých děl se v průběhu dějin lišily. Ještě v osmnáctém století třeba nebylo výjimkou, že nástěnné obrazy vzbuzovaly tak silné emoce, že před nimi lidé plakali. Dnes by podobné prožívání díla vzbudilo spíše posměch. Jsme bohužel už daleko více necitliví a vyžadujeme intenzivnější podněty - třeba právě ve formě filmu. A jak je vidět, tak mnoho lidí zůstává bezradných, když se film poměrně novátorským způsobem snaží aktualizovat historický způsob prožívání děl. V tomto případě i samotný název díla poukazuje na to, že Sam Taylor-Wood vychází z klasických malířských námětů a v podstatě zachytává živý obraz. Nenechte se zmást - živé obrazy mají svou tradici a ještě na začátku minulého století se s nimi šlo velmi ojediněle setkat. Je to úplně jiný způsob vnímání obrazu, ale to neznamená, že by kvůli tomu byl nějakým způsobem horší, než to, co nám současný filmový průmysl nabízí. - - - FateKEEPER: Najdi si definici kýče - pak uvidíš, že tohle opravdu kýč není.

    • 11.4.2011  01:45
    Breach (2001)
    *****

    Mám pocit, že spousta lidí pořád nechápe kategorii experimentální film.

    • 25.2.2011  17:30
    Ztraceni (TV seriál) (2004)
    *****

    Naprostá změna v tom, jak se v novém tisíciletí dají natáčet seriály. Jde to až na dřeň - jednotlivé narativní postupy jsou vytaženy k dokonalosti - stejně tak jako jsou všechna seriálová klišé umocněna až do absurdní podoby.

    • 19.2.2011  00:33

    Zlo jako genetické dědictví a naše neoddělitelná součást - nehledě na to, jak idylický život člověk vede... Geniální.

    • 16.2.2011  16:29

    Geniální - ale rozhodně úplně jiným způsobem, než jsem to od Tarra očekával. Je to úplně někde jinde, než jeho předchozí snímky. A Miroslav Krobot tam nakonec vůbec nehraje. - - - Jediný Tarrův komentář k Turínskému koni, který před plátnem řekl, byla věta: "It´s done". Načež se usmál a odešel :) A lepší tečku za svým dílem mohl asi těžko udělat. - - - To se to teď bude krásně psát, když máme jeho dílo tak pěkně uzavřené :) - - - P.S. Nevím, jak tomu bylo jinde, ale na druhé terase Berlinale Palast odešla během filmu minimálně polovina lidí. (delší komentář bude později)

    • 23.1.2011  21:55
    Nejistota (2009)
    *

    Zbytečný film - provařenější téma si snad nešlo vybrat a film přitom nepřináší ani v rovině zpracování nic zajímavého. Využití dvou paralelních linií je naprosto zybtečné. Oba příběhy se totiž navzájem nestřetnou ani navzájem neobohatí a ve výsledku vlastně říkají to samé. Proč musí být rozkopírována jedna triviální myšlenka do dvou příběhů tudíž naprosto nechápu...

    • 21.1.2011  02:05
    Zpátky do školy (TV seriál) (2009)
    ***

    Je to vystavěné na strašných stereotypech, ale nakonec mě všechny ty filmové odkazy (kterých je koncem první sezóny a v průběhu druhé sezóny plno) docela okouzlily :)

    • 21.1.2011  01:46

    Chci se na to podívat ještě jednou, protože mám takový dojem, že je zde zaděláno možná i na plný počet, ale nerad bych se unáhlil :) - - - Oproti jiným "indie snímkům" (tenhle vágní pojem nemám moc rád - důležité však je, že mluvím o vymezení na základě stylu filmu) se film Dereka Cianfranceho liší hlavně svou celkovou náladou a vyzněním (vizuálně třeba vůbec nevybočuje z trendu). Namísto odlehčené a příjemné atmosféry je svět Blue Valentine hodně pesimistický a depresivní. Nejde však o jednoznačnou negaci, ze které by vznikal převrácený princip kýče. Naopak, postavy jsou prokreslené a zároveň i do jisté míry nejednoznačné - přitom na příběhu samotném je strašně vidět, že Cianfrance opravdu pro řadu scén vycházel ze svých životních skušeností - jsou tak výstižné a přitom interpretačně bohaté (oproti doslové popisnosti většiny filmů). Jinak lineární příběh je navíc chytře rozsekán a na přeskáčku poskládán - ve filmu tedy neustále přecházíme z přítomnosti do minulosti. Tím se Dereku Cianfrancovi podařilo jednak vybudovat patřičnou fatalitu celého vztahu (radostné chvíle seznámení jsou vzápětí konfrontovány s vyčpělým vztahem v manželství), ale také obě pomyslné poloviny filmu vzájemně propojit drobnými detaily (z filmařského hlediska opravdové lahůdky), přičemž obě časové linie končí naprosto zásadním zvratem pro vztah hlavních hrdinů - což závěr snímku tedy ještě umocňuje. Ale samozřejmě nejde o pouhé laciné (omlouvám se za toto slovo-floskuli) dolování emocí! To je až vedlejší produkt filmu, který je až příliš reálný a ve svých postřezích velmi pravdivý... - - - Nakonec jsem si řekl (nemůžu si jinak pomoct), že musím napsat i jedno z největších komentářových klišé na CSFD: Ryan Gosling a Michelle Williams hrají naprosto perfektně :-) EDIT: Tak po třetím zhlédnutí jsem si jist, že jde téměř o dokonalý film!

    • 20.1.2011  14:18
    Zlatý Glóbus 2011 (TV pořad) (2011)
    ****

    Protože Ricky Gervais!

    • 12.1.2011  01:42

    Welcome to the Rileys je velmi precizně natočený film s výbornými hereckými výkony. Jeho síla je především v detailech, které způsobují, že jinak poměrně triviální příběh s tuctovým morálním přesahem dostává nečekanou hloubku. Mám s tím vlastně jediný problém a to ten, že nedokážu akceptovat finální vyznění celého snímku, které uhýbá veškerým konfliktům a přináší bezbolestný optimismus, jenž protiřečí předchozímu ději a realitě samotné.

    • 11.1.2011  02:14

    Gondryho přechod do mainstreamu se nepodařil. Můžeme jen spekulovat, zda ho semlelo producentské zázemí, či prostě vůbec neměl možnost do scénáře filmu zasahovat a ztratil tak nad snímkem autorskou kontrolu (podle IMDb sa na něm podílel pouze Seth Rogen a Evan Goldberg). U jeho nejznámnějších předchozích snímků (Věčný svit neposkvrněné mysli, Nauka o snech, Prosíme přetočte) byl režisérem a zároveň scénáristou. Všechny tři jsou pak především poctou samotnému tvůrčímu procesu a vytváření umělých světů. I proto asi překvapí, že se v Zeleném sršni nedaří fungující fikční svět vytvořit. - - - Film jednak nenaplňuje tradiční schémata mainstreamových filmů a nevytváří typického kladného hrdinu, výraznou zápornou postavu či nenabízí alespoň vedlejší romantickou linku završenou vytvořením fungujícího heterosexuálního vztahu. Film však rezignuje i na to, co mi přijde na superhrdinských filmech asi nejvíce opojné - seznamování se se světem, speciálními schopnostmi a nejrůznějšími superhrdinskými udělátky. Výroba zbraní a upgradování superautomobilu není na plátně vůbec vidět a jsme seznámeni až s hotovým produktem. Přitom tenhle proces budování superhrdinské identity mi přijde jako jeden z těch nejdůležitějších momentů takovýchto příběhů - dělá ze samotných hrdinů reálnější a uvěřitelné postavy, které se museli do své ikony těžce dopracovat (nejsou to ploché geniální postavy, které působí jak deus ex machina). V Zeleném sršni je hlavní hrdina vlastně naprosto neschopný a všechny věci pro něj vlastně dělá vedlejší postava Kato. - - - S tím souvisí i to, že film nedokáže vytvářet žádnou mytologii, přestože na ní většinou všechny comicsy stojí a je jednou z jejich velkých kvalit. Schválně jsem si přečetl pár sešitů Green Horneta od Helnit comics, Dynmite a Now Comics a všechny mě utvrdily v tom, že Zelený sršeň a Kato svou mytologii v comicsu mají a pouze filmu se jí nepodařilo nijak "zhmotnit." Například postava Kata je ve snímku naprosto nepropracovaná a o jeho minulosti nevíme zhola nic. Přitom je tak důležitá (například jeho původ ze samurajského rodu ad.) a z filmu se třeba nedozvíme, proč má v bitkách "šestý smysl." Comicsy navíc daleko zajímavěji pracují se samotnou distribucí narativních informací, dovolují si nejrůznější odbočky, chronologické skoky v čase a třeba i konkrétnější dobové zasazení. Nehledě na to, že třeba od vydavatelství Helnit Comics je Green Hornet daleko nekompromisnější v zobrazování agrese a násilí. V tomhle se nedá film srovnávat, protože je i v rámci současné mainstreamové kinematografie podstatně zpátečnický a neinovativní - přitom to jsou v posledních letech právě vysokorozpočtové filmy (často podle comicsu), které posunují kinematografii kupředu. - - - Pominu zcela fakt, že 3D efekt je úplně zbytečný, a akční scény díky chaotickému rozzáběrování strašně nepřehledné. Michel Gondry z mého pohledu nedokázal vytvořit bytelný svět (film je vlastně jen řadou hlášek a "vtipných" scén a vlastně se nijak nevyvíjí - ani jednotliví hrdinové neprojdou žádnou proměnou) a tudíž je pro mě Zelený sršeň jako comicsový film neschopný fungovat, natož přinášet do diskurzu něco nového. Zároveň je z mých letmých poznámek výše zřejmé, že to nelze považovat ani za autorský film, u kterého by bylo možné nedodržení některých tradičních postupů konstrukce filmů brát naopak kladně - jako režijní záměr.

    • 10.1.2011  00:40
    Super drbna (TV seriál) (2007)
    **

    Jako parodie na sebe sama to obstojí výborně! :)

<< předchozí 1 2 3 4 5 9 13 17
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace