Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Animovaný

O mně

 

V současnosti absolvent filmové vědy a student balkanistiky (se zaměřením na srbštinu a rumunštinu) na FF UK. Různým způsobem se podílím na přípravě/pořádání různých českých filmových festivalů (KVIFF, LFŠ, Ji.hlava…), píšu pro Revue Filmového přehledu. Z pozice amatéra se věnuji i literatuře a výtvarnému umění. Občas se pokouším provozovat nějaký sport nebo spánek.

 

 

Filmy nesleduji jen proto, abych se bavil, ale jejich sledování mě stále velmi baví

Snažím se vystavit co největšímu množství co nejrůznějších podnětů, zajímá mě v podstatě všechno napříč žánry, tvůrci, roky výroby, zeměmi produkce… Jedním okem sleduji aktuální hity a kanonické filmy, abych měl „základní přehled“, druhým vyhledávám marginální produkci, která toho o době a místu svého vzniku často prozradí mnohem víc. Filmy rád vídám v kině, k seriálům se momentálně dostávám jen velmi sporadicky.

 

 

O mém přístupu k filmu (potažmo umění)

  1. Neexistují špatné a dobré filmy, existuje pouze hodnota, kterou jim přisuzujeme (každý jednotlivec i společnost celkově).
  2. I negativní zkušenost je obohacující – zabývat se filmem, který se nám z nějakého důvodu příčí, může mít stejnou hodnotu jako zabývat se filmem z opačného konce spektra (např. Kouř je pro mě stejně hodnotný film jako Nahota na prodej).
  3. Schopnost filmu vyprávět se silně přeceňuje na úkor vizuality a jeho schopnosti předat emoci – že film „nemá příběh“ nebo „není o ničem“ neberu jako výtku, nesnáším klišé o „vítězství formy nad obsahem“ (proto mám rád např. Crash od Cronenberga nebo Strach a hnus v Las Vegas).
  4. Hodnocení filmů je vždy relativní a má být prostředkem ke sdílení dojmů, nikoli fetišem. Za naprosto zcestné považuji úvahy typu „Na tento film se nepodívám, protože nemá na čsfd alespoň X %.“ nebo „Předpokládám, že až tento film uvidím, dám mu X %.“ Jejich majitelé by se nad sebou měli zamyslet. Stejně je to s oceňováním filmů a větou „Oscara v té a té kategorii měl vyhrát ten a ten film.“ Nevypovídá o ničem, smysl má ptát se, proč vyhrál Oscara ten a ten film.
  5. Filmová kritika má iniciovat debatu, spočívá-li pouze v hledání plusů a mínusů a následném vyřčení verdiktu, její hodnota je přinejlepším pomíjivá.

 

 

Co z toho vyplývá? Že na čsfd hodnotím jen část filmů, které jsem viděl (https://250films.net/users/Berglowski), že rád čtu texty, které se filmem zabývají podrobněji a zasazují jej do překvapivých kontextů, a že nemám žádné osobní „Top X“ žebříčky. Seznam mých oblíbených filmů by měl desítky, ne-li stovky položek, pročež jsem se rozhodl níže vypsat jen orientační seznam témat, která mě v současnosti zajímají.

 

 

Do oblíbených filmů jsem zařadil několik z těch, které měly zásadní vliv na mou diváckou zkušenost a v posledních letech jsem se k nim opakovaně vracel (alespoň myšlenkami).

Mezi oblíbenými režiséry mám takové tvůrce, od nichž bych si chtěl mezi své oblíbené filmy zařadit prakticky celou jejich filmografii (a často jsou mi také sympatičtí svým myšlením o filmu i životě).

 

 

Co mě momentálně nejvíc zajímá     

Filmová distribuce a recepce, Filmový modernismus a postmodernismus, Dějiny východoevropských kinematografií, Hollywoodská renesance, Americký nezávislý film, Spirituální film, Současné festivalové trendy, Slow Cinema, Extreme Cinema

V dohledné době se chci také seznámit s asijskými kinematografiemi a blíže poznat tvorbu francouzských, italských a švédských klasiků 

    

 

Současní režiséři, na jejichž nové filmy se momentálně těším nejvíc: Maren Ade, Ari Aster, Robert Eggers, Radu Jude, Maja Miloš, David Robert Michell, Lászlo Nemés, Olmo Omerzu, Hlynur Pálmason, Jordan Peele, Alice Rohrwacher, bratři Safdieovi, Srđan Spasojević, Viktor Tauš, Lorenzo Vigas, S. Craig Zahler

 

 

Současní režiséři, jejichž filmy mě většinou míjí: Noah Baumbach, Harmony Korine, Taika Waititi, Edgar Wright

 

 

Méně známé filmy, které stojí za pozornost: 100 minuta slave, Abendland, Cesta do Indie, Den Kobylek, Eliška má ráda divočinu, Krvavé léto v New Yorku, Křídla (1966), Kytice z tisíce a jedné noci, Lovcova noc, Moucha II, Pád (2006), Pět holek na krku, Pod kůží, Případ Pekosiňského, Upstream Color, Valerie a týden divů ad.

 

 

 

Profil bude nadále rozšiřován, děkuji za návštěvu!

 

 Obrázek 21

 

 

 

Reklama

Reklama