Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Krimi

Poslední recenze (81)

plakát

Jerry Maguire (1996) 

Zvnějšku: Schizofrenní satira, která nutí diváka dojetím slzet nad tím, čemu se vysmívá. Nepomáhají ani zaručené triky: lobotomické dialogy, přepálená klišé, Tom Cruise.__________Zevnitř: 138 minutový mix scén, které by tři dobří režiséři vystříhali z romantické komedie, sportovního dramatu a filmu o "vnitřnostech systému". Výsledná břečka je zcela příznačně indiferentně pojmenována jménem hlavního hrdiny, jediným prvkem, který ji drží pohromadě.

plakát

Nene (2022) 

Kritici ani široké publikum se neshodují, zda je i v Peelovu třetím filmu ukryté nějaké to poselství, nebo je ho zcela prost. Autor tak potvrzuje svou schopnost pojednat současná témata, aniž by se stal tvůrcem s agendou; zůstává v prvé řadě mistrným bavičem.________________Současné je Nene jednak představeným archetypem postav (samotáři žijící si každý na své vlastní uzavřené „sociální farmičce“) a jednak tematizací „spektáklů“ (pod nimiž se skrývají konspirační teorie, systémy reprezentace kultur, objektifikace všeho druhu…). Agitační není, neboť existenci těchto spektáklů ukazuje jako inherentní součást světa – neskrývá jejich atraktivitu ani nebezpečnost (riziko, že své recipienty doslova pohltí). Ukazuje ale cestu, jak se s nimi vyrovnávat. Individuálně, promýšlením jejich fungování, například s uměleckým dílem, jakým je Nene – paradoxně obřím spektáklem –, který klasické formy a vzorce přenáší do nového socio-politického kontextu (protagonistou kovbojem je introvertní černoch OJ /Otis junior, samozřejmě…/ v křiklavě oranžové mikině z natáčení Krále Škorpiona), přitom zůstává dokonale fungující žánrovou zábavou spojující western, horor i fantazii._______________Mimo jiné nepochybně díky Peelovu neobyčejnému citu pro vyprávění obrazem (smrt otce v úvodu pojedná beze slov čtyřmi záběry, v sekvenci Gordyho útoku šimpanze záměrně dlouho vůbec neukáže), a smyslu pro detail – celý film je vnitřně propojen skromnou sadou výrazných motivů. Někomu může vadit jistá mechaničnost jejich využití, nebude to ale ten, kterého baví (alespoň některé) filmy Hitchcocka či Shyamalana. Snad ještě více než ony je Nene zároveň mimořádným estetickým zážitkem – noční obloha v něm není černá ani inkoustová, ale stříbromodrá._______________Nene je velký film, s nímž Peele nachází alternativu k sériové replikaci (uměleckých, myšlenkových…) produktů na straně jedné, a jejich dnes tolik módní subverzi na straně druhé. Nejblíž k podvratnosti má velmi jemným vtípkem – potitulkovou komerční vsuvkou, který je ale pravděpodobně míněna zcela vážně. Stejně jako celý film, který ukazuje, že svět lze zachraňovat i „mimochodem“, jak říká OJova sestra Em, primárně s vidinou vlastního zisku. Hrdinové se místy sice chovají i amorálně (krádeže, šmírování), ale neničí „anonymní“ zástavbu, nevystupují jako vyvolení a samozvaní spasitelé světa (jako třeba děti v neskonale nudnějších čtvrtých Krotitelích duchů). Tím Nene akcentuje to lepší z amerických mýtů.

Poslední hodnocení (1 892)

The Doors (1991)

23.01.2023

Danielův svět (2014)

21.01.2023

Good Old Czechs (2022)

21.01.2023

Království - Exodus (2022) (série) (S03)

21.01.2023

Fabelmanovi (2022)

21.01.2023

Řekni cokoliv... (1989)

30.12.2022

Jerry Maguire (1996)

30.12.2022

Rimini (2022)

30.12.2022

Babadook (2014)

30.12.2022

Reklama

Poslední deníček (6)

2022

Bilanci roku 2022 jsem letos sepsal pro anketu F&D už začátkem prosince, sem ji nakonec kopíruji bez jakýchkoli úprav. Není tak sice už zcela aktuální, ale za soudy v ní vynesenými si stále stojím. Takže…

~

Legenda: Následující literární útvar považujte za seznam potenciálních zdrojů inspirace i dobré zábavy. Všechny níže vypsané filmy se roku 2022 nabízely legálně ke zhlédnutí na území ČR, zdaleka ne všechny takové tituly však autor seznamu viděl – některé mu unikly (All inclusive, Oběť, Tři tisíce let touhy…), jiné budou premiérovány až po uzávěrce ankety (Avatar: The Way of Water). Seriály stejně jako filmy uváděné výhradně skrze VOD platformy z výběru s jednou výjimkou vypouští, neboť je nestíhá sledovat. Na přesném pořadí titulů v rámci jednotlivých žebříčků netrvá.

 

Zavedení autoři:

1) Lékořicová pizza (r. Paul Thomas Anderson) – Klasicky unikavý Anderson a opět trochu jinak – tentokrát odstředivý i konkrétní, intimní, řízený perfektně vybranou hudbou a neokoukanými hereckými interakcemi.

2) Pan Landsbergis (r. Sergej Loznica) – Litevská revoluce bezmála den za dnem. Povinný studijní materiál pro každého zájemce o moderní dějiny mimo jiné vyjevuje zrádnost populárních politických narativů.

3) Il Boemo (r. Petr Václav) – Život umělce (18. století) zachycený v detailech, s úctou k jeho dílu, ale také s vědomím, že o samotné umění kolikrát vůbec nejde.

4) Elvis (r. Baz Luhrmann) – Strhující auto-tematický film o osvobozujícím potenciálu kýče a nejlepší superhrdinský příběh roku.

5) Hrdina (r. Asgar Farhádí) – Nic není, jak se zdá, přitom zůstáváme nohama na Zemi. Krutě černohumorný „thriller všedního dne“, v němž každá akce vyvolává nečekanou reakci.

6) Podezřelá (r. Park Chan-wook) – Krystalicky čistá romance maskující se jako mimořádně zašmodrchaná detektivka podaná opulentní paletou výrazových prostředků.

 

Mladý film:

1) Nebudeš sama (r. Goran Stolevski) – Navýsost poetický horor o zlu jako přirozené součásti světa. Dokonalé zužitkování „malickovské“ optiky.

2) Nene (r. Jordan Peele) – Slastný žánrový film, který zažité konvence přenáší do novodobého socio-politického kontextu bez tolik módní subverze a otravné agitace.

3) Je nalezena tím, koho hledá (r. Petr Michal) – Neobyčejně citlivý a vizuálně oslnivý portrét Anny Kareninové odhaluje principy komunikace prostřednictvím umění.

4) BANGER. (r. Adam Sedlák) – Stylem současný a tématem výjimečně aktuální český film o chorobné touze nebýt zapomenut.

5) Zapomenutá země (r. Hlynur Pálmason) – Dánsko-islandská balada o plytkosti víry i charakteru nepoučitelného pátera Lucase. Pálmasonův styl snese co do osobitosti a koncepčnosti srovnání s tím Parkovým.

6) Nultého června (r. Jake Paltrow) – Titulní (ne)datum je Braudelovou pěnou na hladině oceánu dějin. Individuální lidské příběhy plné nejistoty, pochybností i pochybení, jež má přikrýt, odhaluje Paltrowův snímek.

 

Pod čarou – filmy s letošní distribuční premiérou, které byly u nás k vidění už loni: Drive My Car (r. Rjúsuke Hamaguči), France (r. Bruno Dumont), Na cestě (r. Panah Panahi)

 

Zvláštní uznání – filmy k dalším úvahám: Blondýnka (r. Andrew Dominik), Všechno, všude, najednou (r. Dan Kwan, Daniel Scheinert), Zločiny budoucnosti (r. David Cronenberg)

 

Nejpřeceňovanější filmy roku: Trojúhelník smutku (r. Ruben Östlund), Top Gun: Maverick (r. Joseph Kosinski)

~

Nádavkem doplňuji seznam nejočekávanějších filmů roku '23 dle WoR: https://www.worldofreel.com/blog/2022/12/bhful15ig0e9a7yl103pixzx0801z6