MajklCZsk

MajklCZsk

Michal Schmidt

okres Třebíč
Student filmové teorie / Pisálek / Performer

22 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 7
    • 26.4.2020  15:13

    Univerzity a svoboda krásně líčí problémy současného vysokého školství ve všech jeho ohledech. Jenže ke konci filmu se čím dál více dostáváme (asi) k samotnému jádru, proč asi dokument začal vznikat a to vyhozením spoluautora dokumentu, Víta Janečka. Na konci film působí už spíše jen jako ublíženeckou sondou, kdy se hlavní protagonista sebelituje a snaží se pro tento moment najít nedemokratické řízení FAMU jako i jiných institucí. S mnohými myšlenkami jsem v dokumentu souhlasil, ovšem osobní aspekt, kdy bez pořádných podkladů Janeček říká, že byl vyhozen (zřejmě z nedemokratických důvodů), spíše celé znění snímku diskredituje a vyplývá nám otázka, zda všechny podklady Janeček nehledal jen kvůli tomu, aby někoho účelně poškodil. Protože přece jen na každou svou pravdu najdete důkaz.

    • 21.4.2020  01:50
    Šeptej (1996)
    ***

    Šeptej začíná velmi nadějně. Klasicky ondříčkovská divná atmosféra a ještě více švihnuté postavy. Vše graduje až k parádní scéně na diskotéce a pak se vše jakoby rozsype. Budování postav a příběhu jde do kopru a nakonec se mi zdá, že film nic neuzavírá a fakt nemá konec. Prostě závěr je zničehonic. Ale za 3/4 filmu, která mě dostávala, dávám aspoň ten průměr.

    • 16.4.2020  03:57

    Přemotivovaná plytká břečka. Nemohu si pomoct. Pár dobrých nápadů je sraženo hrůzným scénářem. Kdybych viděl tuto epizodu z cyklu opravdu jako první, řekl bych si wtf a už nepokračoval ve sledování. Ovšem následující Beze stopy a především Hřebejkovy Nonstop lahůdky mě nadchly. Ale nepochopil jsem, že tato režisérka dostala za úkol natočit i další epizodu, na kterou se mi opravdu nechce dívat. Takže jaké je vyznění? Nebojte se svého těla? Sorry, klišé jak kráva. To už radši na sebe vylít ten jogurt. Tohle veledílo spíš utratit.

    • 7.4.2020  04:47

    Neskutečně překvapilo. Během jednoho dne jsem bingwatchnul obě série v průběhu koronavirové karantény a můžu si je jen vynachválit. Ovšem spousta lidí mi tvrdilo, že druhá série není tak dobrá jako první. A já si myslím přesný opak. S02 je vyzrálejší a příběh skutečně posunuje. Jen svým stylem trochu jinak. V prvé řadě už se nejedná o lehce naivní černou komedii, nýbrž o thriller s komediálními prvky. Postavy se uklidnily a staly opravdovými osobnostmi. Nejsou hektické a dospěly do jakéhosi bodu porozumění. Hlavní záporačka pak působí jako kontrast. Tedy zrcadlo Alysse a Jamese za jejich chování v první sérii a je hlavní příčinou spouštěče jejich démonů. Krásné dialogové finále v sedmé a epilog v osmé epizodě je pak jen pohlazením po duši.

    • 5.4.2020  04:13

    Skvělé uzavření celé série o moravském Slovácku. Vůbec zde není kladen důraz na vytvoření nových motivů, spíše staví na otázkách, které předchozí dvě části vytvořily a důsledně je uzavírá. Tedy to jak na Moravě jsou lidé svými rituály schopni vyvolat zombíky, jak je k tomu třeba dead metal a jak jsme všichni vzešli z AZ kvízu. Tvůrci skvěle pracují s moderními prvky, vstřebá do sebe dost podnětu z české bizarní meme culture, věnuje se bizarním a legendárním hudebníkům a někteří z nich zde i hrají - ústřední dvojicí je duo Kateřina a Jindra, která kdysi složila píseň Mosty, v komparzní roli pak hraje Samčo brat dažďoviek, satanistický folkař a jeden z nejpřednějších slovenských slamerů, a spousta dalších. Nechybí ani Root. Jedná se o úsměvné završení, které ale obsahuje tolik nápaditých mnohovrstevnatých scén, že se k němu budu vracet a rád.

    • 26.3.2020  10:51
    Staříci (2019)
    ****

    Staříci fungují skvěle v tom, v čem toliko českých filmů zaostává - výběr tématu, tempo a napínání příběhu. Narozdíl od většiny filmů o hrůzách komunismu, si jde Duškův a Provázníkův film vlastní cestou a jde spíše o vyrovnání podpořenou jakousi meditativně-stařeckou linkou. Tempo je vražedně pomalé, vtipy decentní, drama hutné. Jediný problém, který jsem měl, skýtal v nedůsledné kauzalitě. Až na jeden výrazný důsledek na konci filmu se situace na sebe nebalí a spíše jsou jednotlivými povídkami příběhu, které jakoby na sebe nenavazovaly. Ale to je opravdu jediné. Jinak Staříci šlapou jako hodinky... nebo spíše jedou jako invalidní vozík?

    • 27.12.2019  02:33
    Vlastníci (2019)
    ***

    Vcelku povedená česká hořkosladká komedie vyvolávající nespočet ambivalentních pocitů. Od smíchu po pláč. Vlastníci jsou dialogově asi nejsilnějším českým filmem, jaký jsem kdy viděl, Havelku bych se nebál označit za mladého Woodyho Allena, ale narozdíl od něho se jeho motivy z replik nijak nevyvíjí a zároveň se od zpočátku předmětných slovních tahanic stává až lehce úmorná nemyšlenkovitá uřvárna. Postavy nemají vývoj a jsou spíše karikaturami. Jinak ovšem režie je pevná, svižná a zábavná, pěkně se na to dívá a stále se jedná o lepší snímek tohohle roku.

    • 25.12.2019  23:25

    Pro někoho, kdo si projde rozvodovým procesem svých rodičů, bude tenhle film ránou do zdaleka ne uhojeného srdce. Začíná vše chápat z perspektivy svých pěstounů. Marriage Story je skvělým příkladem pomalého vztahového filmu, který s minimalistickými prostředky zahraje na obrovskou plejádu vašich citů. Třešničkou na dortu jsou ústřední herecké výkony Drivera a Johansson. Tohle bez plné palby nejde. Ne pro mě.

    • 24.12.2019  12:00

    Obří vyprázdněné nic. Jestliže si autoři chtěli vytvořit absurdní drama po vzoru Samuela Becketta, podařilo se. Většina pronesených replik nedává smysl, scénář tkví v kontextu celé série i jenom trilogie spoustu děr a můžeme zde počítat, kolik motivů si pro tento díl vycucali z prstu. Je smutné, že příběh nebyl napsán jako celistvá trilogie, ale kus po kousku, tak se tedy stávají zvraty, které jsou sice nečekané, ale jsou nečekané především kvůli tomu, že se k nim neschyluje z předchozích dílů. Autoři slíbili, že poslední díl pospojuje všechny trilogie dohromady, ovšem tím, že se ukáže prstem na zaporáka, moc se nespojí, maximálně tak ukážou na neschopnost scenáristů. Osmá epizoda byla sice průser jak vrata, ale Abrams měl alespoň navázat a ne stočit volant o 180 stupňů do příkopu, kde dětství většiny z nás i skončilo. Tak díky bohu, že už to máme za sebou a už se k této sérii nebudeme muset vracet. Minimálně u mě je sága ukončena šestým dílem a tahle trilogie se nestala.

    • 23.12.2019  01:43
    Zaklínač (TV seriál) (2019)
    ****

    Já jsem si tuto fanouškovskou jízdu naplno užil. Od povedených masek monster, skvěle zvládnuté choreografie soubojů, gradování práce s časovými linkami až po soundtrack a především jednotlivé písničky (Marigoldovy hitovky jsou fakt virálem). Ačkoliv jsem knížky četl, dokázal mě příběh zarazit a nahnat mi husí kůži, což ovšem mohlo být způsobeno i radostí z adaptace mé oblíbené látky. A lze vidět, že si autoři vzali inspiraci i z adaptace herní (ačkoliv zde nemůžu porovnávat, hrál jsem pouze první díl z trilogie a považuji jej za jednu z nejlepších her všech dob). A co mě především potěšilo bylo zpracování Bílého vlka. Geralt je charakter. Správně cynický i romantický. Jediné, co mě vytáčelo, byly některé herecké výkony (Triss byla otřesná) a částečné alogické kiksy ve scénáři, stejně jako levnější kostýmy. Ovšem i tak si seriál nese své velké kvality a po (očividné) velké sledovanosti, přijde i víc peněz, čili i zvětšená dávka muziky. S01: ****

    • 18.12.2019  04:00

    Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie je kompaktním filosoficko-uměleckým dílem neustále lamentující s vystřikujícími Vachkovými myšlenkami, neustálým polemizováním nad hranou přímé demokracie jdoucí ruku v ruce s demokracií socialistickou a zastupitelskou (parlamentní) demokracií. S neustálými odkazy na Sokrata a Platóna, Kanta a Nietzscheho, umělecká díla, tvůrce samotné a nadmíru současných i (tehdejších) komunistických politiků. V rámci pět a půl hodinové stopáže se to může zdát jako divnozměť plná jmen a referencí, ovšem monstrózní délka jí pouze přikrmuje na kvalitě a počáteční marast se začíná chytat do souvislostí a začíná prohlubovat dnešním moderním dějinám jistý kontext, zajímá se o stav dnešního člověka, o národ, a v čem tkví jeho současná nálada, z čeho vůbec pramení. Vachek má jasnou vizi a manipuluje člověka do fáze, kam on sám chce. Stejně jako s loutkami ve svém bytě si i on sám zahrává s divákem. A zároveň se nám předurčuje se svým názorem a následně ho v dalších scénách zboří a nahlíží na sebe sama s velmi distancovaným kritickým okem. Revoluce v devětaosmdesátém je zde vnímána jako subjekt bez názoru a snaží se ji hodnotit za pomocí historiků i konspiračních teoretiků. A jak sám říká - revoluce byla v šestaosmdesátém, rok devětaosmdesátý byl důsledek. V rámci necelých šesti hodin se dílo neboří a po vzoru - pro Vachka toho blbého - Muchy vytváří enormní výtvarně-filmovou koláž, jakousi Novočeskou epopej. Protože svět, ve kterém žijeme, není jako dřív a všemu nyní musíme dávat přídomek nové, či moderní. Vachek je tím největším filmovým filosofem, který zde v Česku, či snad i v Evropě (nebo na světě) byl.

    • 24.6.2019  20:44
    Snílci (2003)
    *****

    Jestliže od Snílků vyžadujete politický komentář s ohlédnutím na kritiku mladých, jednak to bude dokazovat vaši schopnost myslet naprosto prvoplánově, jednak se budete zkrátka přespřílišně mýlit. Bertolucciho film je především rozprava o naivním bohémském (a ve svém nitru) pózerském životě. Jedna z postav se ráda baví o politice, ovšem se nezajímá o zprávy ve své vlastní zemi. Další vypadá chladně a jako úplná femme-fatale, jenže ona v životě neměla jediného muže. A ten třetí je... zkrátka snílek, který zřejmě chtěl mít rád život, ale na to ho málo znal. V jádru Snílků tak autor neuvrhuje protagonisty do maoistického smýšlení jen tak, jako by mladí byli náchylní k totalitním režimům, ovšem jim možná nezbývá jiná možnost. Dojemné, svěží, citlivé.

    • 9.5.2019  13:58
    High Life (2018)
    *****

    Claire Denis má výborný cit pro vizuální estetiku a užití hudebních motivů do střihové skladby díla. Zdejšímu rozporuplnému hodnocení zde se nedivím, jedná se o věc, která si najde jen zlomek diváků, ale když dáte tomuto filosofickému scifi dílku možnost vás vtáhnout a budete se v něm topit a každý motiv si budete víc a víc užívat. Konec je pak třešničkou na dortu.

    • 14.4.2019  22:46
    Vodník (TV seriál) (2019)
    ****

    Kompaktní umělecké dílo na poli výtvarné kultury i literární bilance. Takto by měla vypadat souhra příběhu a vizuální koncepce. Jedno bez druhého totiž nelze. Tauš zraje jako víno a dokonce dokázal něco neuvěřitelného - Jarchovského opět vyzdvihl mezi scenáristickou elitu, ze které se pomalu vytrácel. Ono asi záleží, koho Jarchovský zrovna adaptuje. Sýkora jakožto nevyčerpaný autor má stále (na rozdíl od neustále omílaného Petra Šabacha) ve své literární tvorbě co nabídnout. Oceňuji reference na tvorbu Wong Kar-waie a na Twin Peaks.

    • 7.4.2019  10:02

    Stará dobrá pohádka až s původním grimmovským nádechem. Na první pohled budete pravděpodobně zmatení, nebudete vědět, co se vlastně děje. Ovšem postupem příběhu začínají do sebe různé dílky zapadat a začnou dávat smysl. Jen to chce více než nadprůměrnou diváckou pozornost. Valerie samotná variuje mezi pohádkou, groteskou, satirou, surrealistickým dramatem a romantickým příběhem. A je na vás, co si vlastně vyberete. ,,Běž si, Valerie, radši procvičit prstoklad měkkých stupnic."

    • 24.3.2019  15:47

    Příběh jednoho z největších básníků všech dob. Podmanivé, magické.

    • 9.3.2019  18:19

    Naprosto sebekritická výpověď o americkém rasismu. A nejen o bílých k černým, nýbrž i naopak, a že všichni ve výsledku stejně nenávidí Asiaty. Ve zjednodušeném měřítku je zde zcela přesně vyobrazená fanatická demagogie, která obstojí i proti Tomiu Okamurovi. Zcela kriticky rozebírá chápání výroků velkých černých autorit (Luthera Kinga a Malcolma X) jejich učenci. Ve výsledku jsme všichni pro okolní život nebezpeční. A může za to jen a jen naše ego.

    • 5.3.2019  15:09

    Krásně esteticky natočená a příběhově zcela věrohodná ukázka toho, že se film z komunistické éry dá natočit jinak než ala these. Že vlastně dopad režimu na normální lidi vydá i za milion slov. Děkuji Polákům za zvyšující se kvalitu jejich produkce a za úžasný audiovizuální zážitek.

    • 23.2.2019  17:42

    Velmi nezávadný film, který nikomu neublíží a ani neurazí ve svém provedení. Green Book je tuctová road movie, jejímž jediným posláním (potažmo lákadlem/pastí pro diváka) by měl být mezirasový přesah. Bohužel mi celkové provedení nevymaní z hlavy fakt, že film byl dělán až moc tezovitě. Celé to ,,sdělení" totiž tkví v promluvách hlavních postav. Sem tam se i něco udá skrz akci, ovšem tyto scény bývají spíše minoritní. Zcela naivně a hloupě vyznívá i proměna hlavní postavy. Na druhou stranu - jedná se o solidní podívanou, u které se dá dojmout i pobavit. Není udělaná špatně. Jen vás nesnesitelně vede za nos a snaží se k vám promlouvat skrze prvoplánová hesla (podobně jako Milada, brrr). A co si budeme, stejně toho Oscara vyhrají. :)

    • 15.2.2019  09:34
    Home Sleep Home (studentský film) (2018)
    *****

    Rybanský zde ukazuje, že je opravdu nejsilnějším objevem za posledních pár let pro českou kinematografii. Mezitímco jeho dokonalé Přátelské setkání nad sportem bylo pouhým opisem reality s humornými prvky, zde už Adam jde více po příběhu a jde mu to. Fandím mu neskutečně moc v jeho další tvorbě. Jen doufám, že se filmově nezkazí. Dal bych si domácí.

    • 8.2.2019  00:43
    Kdo je kdo v mykologii (studentský film) (2016)
    ***

    Krásný nápad a hravá imaginace dělá z tohohle filmu něco krásného. Ovšem přehnaná afektovanost celému dílu bohužel ubírá a rozhýbané hlavičky pánů doktorů jsou velmi prasácké. Ovšem se na to přese všechno velmi dobře dívá. Silné 3*.

    • 7.2.2019  20:19
    Dějiny Hollywoodu (TV seriál) (2010)
    **

    Místy až plochý popis toho, kdo s kým a za co spal. Jestliže se chcete vyznat ve vztahové křižovatce renomovaných tvůrců, jedná se o brilantní návod. Fakticky se nedozvíte zas tolik nových informací. Konečný melancholicky akt, který pláče nad odchodem klasického Hollywoodu, bych si dokázal i odpustit, neboť se jednalo o nezbytnou věc, bez níž by filmové USA bylo sto let za opicemi. I když ruku na srdce, v porovnání s evropskou audiovizuální kulturou je Amerika o hodně pozadu a bez proudu nových tváří z Dánska, či Řecka, by se jednalo už o nicneříkající filmařský pojem.

    • 4.2.2019  23:15
    MOST! - Epizoda 5 (E05) (epizoda) (2019)
    *****

    Snědá vole tíseň, Chánov United!

    • 31.1.2019  22:35

    Neuvěřitelně intimní a upřímná mikrokresba vztahů a prozření na romanci prvního pohledu. Velmi křehká záležitost a důkaz, že Goslingovi to s těmi ženami prostě nějak nejde (ale v tom jsme zajedno, chápu ho).

    • 27.1.2019  11:19
    Elixír života (2016)
    odpad!

    Když nevíš co, dej na konec Goldflama.

    • 24.1.2019  08:57
    Narušitel (2019)
    *

    Hrozný brak. Nepíšu to jen proto, že autorovi je osmnáct. Já jsem přece jen o pouhý rok starší. Ale příběh je neuvěřitelně kýčovitý, za herce mi bylo trapně, kamera má nehorázné kompozice, ostrost i proveditelnost (a co ten warp obrazu v postprodukci? Brrrr) a hudba Michala Hrůzy je už jen hřebíček do rakve Všehomíra. Nevím za co dávám tu hvězdičku... asi za snahu. Ale v tomto díle jde hrozně moc vyčíst nezkušenost, což se pak odráží ve scénáři, který byl napsán dost tezovitě a nemá moc vypovídající hodnotu. Mnohé pasáže nedávají smysl, nemají takřka návaznost. Ukončím to takto - díky bohu, že na novinářských projekcích se nemusí platit vstupné.

    • 22.1.2019  22:43
    Dukla 61 (TV film) (2018)
    ****

    Film svou kvalitou velmi kolísá. Některé herecké výkony jsou perfektní, některé se potápí pod hlubokým průměrem. Některé proměny charakterů jsou naprosto precizní a uvěřitelné, některé dramatické oblouky jsou naopak silné WTF?!. Některé příběhové sekvence jsou špičkové a velmi silné, některé jsou pak hluché a nic nevypovídající. Naštěstí těch dobrých věcí je o něco více. Může už za to především přesah, který nový Ondříček divákům dává. Hlavně že práce stále žije.

    • 10.1.2019  16:31

    Leč mi mnohdy filmy klasického Hollywoodu nevadí, zde jsem nemohl jinak. Jediné, co mi sedlo, byla kamera, která se svými poetickými záběry krásně souzněla s přírodou divokého západu. Příliš knižní dialogy postav, scenáristická akademičnost, divné romance a mnohdy prapodivné užití hudby (doteď nechápu, proč u mexické dívčiny použil skladatel orientálních melodií) mi ze sledování přináší leda úzkost a znavenost. Připočtěte si k tomu ještě režijní impotenci a máme vyhráno. Jeden z nejlepších westernů historie? Myslím si, že Italové to zvládají lépe.

    • 4.1.2019  14:56

    Neuvěřitelně křehký pohled do světa jednoho prostého idiota. Ti, co kritizují Lišku, by se měli podívat zrovna na tento film, kde dokáže skvěle hrát očima a veškerá z replik, kterou pronese (a moc jich není) je důrazná a výborně zahraná. Skvělá Kučerova kamera, Gedeonovo režijní vedení a dramaturgie, či Godárova hudba jsou naprostými triumfy v rukávu. Stále po dvaceti letech je film aktuální.

    • 3.1.2019  21:30

    Takový emocionální záhul jsem dlouho nezažil. Neuvěřitelně procítěný a autentický film, za jehož uveřejnění ve světě se nemusíme vůbec stydět, jelikož je na světovém měřítku. Dramaturgie zde neskutečně funguje, podobně i snímání obrazu a užití hudby. Největší problém jsem viděl ve střihu, kdy některé scény mohly ještě déle doznívat, ale pan Daňhel si zřejmě řekl ne. Dokážu si velmi živě představit živelné diskuze mezi režisérem Slámou a právě panem střihačem.

<< předchozí 1 2 3 4 6 7