Israha

Israha

Oživlá Apokalypsa

okres Vsetín

6 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
    • 17.5.2020  10:39

    Ze začátku nápaditá digimoní variace na Nebezpečnou rychlost, pak se to překlopí do klasické "evil creature invasion" stórky a vyvrcholí to poměrně tuctově, ale co? Za těch 30 minut to nestihne nudit, animace je zdařilá, akce houšť, není důvod si příliš stěžovat. Zbytečný tento spin-off je, to zase není třeba zamlčovat, ale jako jednohubka po dokoukání hlavní série Digimon Tamers chutná.

    • 17.5.2020  10:34

    Skvěle naanimovaná (filmová jednorázovka holt vždy bude vypadat lépe, než série o několika desítkách dílů) akční šupa, jejíž tempo se i díky střídmé stopáži nezastaví a z čistě prožitkového hlediska je z pohledu dětského i dospělého diváka akčního anime skoro pětihvězdičková. Jen zoufalé recyklování dějové linky z filmových spin-offů série Adventure je tak okaté a tak prosté inspirace, že to výsledný dojem srazí. Ale co si budem - jestli jsou pro někoho Digimoni guilty pleasure, tenhle středometrážní film bude guilty pleasure na druhou.

    • 17.5.2020  10:30
    Digimon Tamers (TV seriál) (2001)
    ****

    Mezi fanoušky Digimonů se vedou debaty, zdali je lepší sérií původní Adventure, nebo právě Tamers. Z mého pohledu jsou ve výsledku víceméně na stejné úrovni, i když každá z nich má na své straně trochu jiná pozitiva. Tamers mají rozhodně lepší scénář, kvalitnější animaci, originálnější dějovou linku a vyváženější vyprávěcí rámec. S obligátním "zlý Digimon chce ovládnout digitální i skutečný svět, musíme ho zarazit!" se zde nesetkáme, příběh je vrstevnatější, v první třetině se v rámci vyprávění poměrně výrazně ohrazuje vůči opakovaným srovnáním s Pokémony, a na závěr získá nečekaně epicky a náležitě temný rozměr (Japonci své děti mají rádi, když jim pouští tohle). Slabší jsou na druhou stranu postavy a jejich Digimoni. Uznávám, že Tamers jsou s přístupem "existují i nevýrazní a na první pohled méně významní lidé, ale i ti mají v běhu událostí své místo" realističtější, ale sleduje se to hůře. Hlavní protagonista Takato je zaprvé kopírkou Taichiho z Adventure a Daisukeho z Adventure 02 (stejně jako jeho Digimon je horší kopírkou Digimonů zmíněných postav, a ke všemu má příšerný kňouravý voice acting), a zadruhé jeho definující vlastností je to, že je prostě jen obyčejné děcko. Jeho kámoši Hirokazu a Kenta součástí série vůbec být nemuseli a nic by se nestalo, a jen stěží hledáte jiný význam existence rozmazlené malé sestry Jiana, než otravování diváka svými výlevy. Jian, Ruki a Yuri jsou sice fajn, ale celkově zde Tamers oproti postavám z Adventure co do propracovanosti a atraktivity osobních příběhů ztrácejí (není vzácné se přistihnout u myšlenek, že vám vlastně víc stojí za pozornost osudy počítačovými daty tvořených stvoření, než jejich kamarádů z masa a kostí). Jak jsem psal, možná realističtější, ale určitě méně sledovatelné. Ale není divu, když si zjistíte, že showrunner série dělal na mnoha young adult či dospěláckých anime, mimo jiné i NG Evangelion. Pak začne komplexnost, tonální rozhoupanost, bizarnost a menší přívětivost k dětskému divákovi (vyvážená momenty extrémní infantility) dávat smysl. P.S: speciální hejt si zaslouží postava Culumona, protože ta ubreptaná, patologicky roztomilá a nesnesitelně vlezle hodná nestvůrnost sice má své místo v příběhu, ale její stvárnění snad nemůže být nic jiného než trest pro starší diváky, za to že hledí na anime pro děcka.

    • 17.5.2020  10:05
    V síti (2020)
    ****

    Nebudu kecat. Obával jsem se, že šokantnost odhalených skutečností a důležitost prezentovaného tématu udělá "V síti" výrazně pozitivní hodnocení sama o sobě, a dokument za tyto aspekty schová méně kvalitní zpracování, ale nestalo se. Natočeno přesně, linka se postupně rozvíjí nořením hlouběji do morálního bahna, stopáž není vycpána nicneříkajícími záběry a rychlým dávkováním odhalení udržuje pocit tíživosti. Potud super, a závěr zrovna tak, protože konfrontovaný "Ústečan" nejen ukázkově zosobňuje prohnilost sorty lidí, do nichž spadá, ale paradoxně při té zoufalé obhajobě vlastní špíny říká i pointy, které jsou svým způsobem velmi trefné. Dva zásadní nedostatky však vidím - Tereza Těžká byla i přes snahu druhých dvou figurantek jediná opravdu přesvědčivá v roli 12letého děvčete, to zaprvé. A zadruhé - krom odkrývání a upozorňování na znepokojivý stav věcí by bylo na místě, aby se využila přítomnost odborníků přes sexuologii, psychologii, právo, atd., a film prostřednictvím jejich komentářů rodiče, děti i samotné predátory důrazněji informoval o možných dopadech toho, co se děje. Klidně za cenu 15 - 20 minut stopáže navíc.

    • 17.5.2020  09:51
    Lov (2020)
    ****

    Neskutečně uspokojivý film, pokud jste selektivní latentní misantrop a rasisti vás serou stejnou měrou jako protestující za skutečnost, že ve filmu, odehrávajícím se v evropském středověku, není žádný černoch. Pokud souhlasíte s otřepaným vtipem o podobnosti internetových diskusí a paralympiády, a považujete comment sekce na sociálních sítích za stejné zlo, jako covidovou karanténu, The Hunt si vychutnáte. Craig Zobel cituje ve své drsné společenské satiře Orwella, ale výrazovými prostředky se blíží spíš Řezníkovi, šije do extremisticky smýšlejících dementů napříč politickým, sociálním a názorovým spektrem a ambivalentně konstatuje "nesnáším je všechny". Skvělá zábava, která se nebojí poctivých gore efektů, rafinovaně si hraje s diváckým očekáváním a skvělým tempem baví od začátku do konce, jen mě zamrzelo, že satiricko-humorný aspekt velmi upozadil ten thrillerový, a nějakého napětí z postupně ubývajících obětí a jejich boje o přežití si moc neužijeme.

    • 26.4.2020  12:07

    Tři vteřiny digitální šmouhy tvaru velkého pavouka, pár desítek vteřin digitálních šmouh ve tvaru rádobydraků, necelá minuta štírů jako z devadesátkové videohry a v součtu opět okolo minuty konstantně rozmazaného "King Konga". A pak jen bloumání po džungli tam a zpět, řečnění, řečnění a bloumání po džungli tam a zpět. Méně dobrodružný dobrodružný film jsem už dlouho neviděl. Je to Asylum, takže jsem se asi třikrát zasmál u "so bad it's good momentů" (larvální terapie, souboj s noži, exploze bomby - a speciálně ta první scéna je ultimátní nářez, když při hlášce "larvy vyžerou mrtvou tkáň a ránu sterilizují" nacpe týpek borce do díry v noze hroudu bahna s červy :D), ale zbytek je křeč o maximální úrovni křečovitosti. Špatné, nevtipné, nudné, úmorné. Chvílemi jsem si říkal, že blatantní znásilnění Doylova Ztraceného Světa do podoby, kde postavy nemají povolání, věk a dokonce ani pohlaví svých literárních předloh, a kde se neobjeví jediný dinosaurus, je ve své troufalosti aspoň na tu jednu brakovou hvězdu...ale když on je ten film fakt úmorná nuda.

    • 26.4.2020  11:52

    (komentář slouží jako souhrnné hodnocení celé šestidílné série) Protagonisté Digimon Adventure nám zestárli, jsou na prahu dospělosti, a společně s nimi se změnil i tón příběhu, kterého jsou součástí. DA: Tri je vážnější, vyspělejší a temnější; veselými barvami stvárněné dětské dobrodružství se překlopilo v šedě tónovanou melancholii, kde i vítězové utrpí ztráty a nic už nebude jako dříve, což jde ruku v ruce s vývojem (opět vrstevnatě a životně napsaných) postav. Zlepšila se úroveň animace, ta je chvílemi nebál bych se říct výborná, a fikční svět, ve kterém se série odehrává, významně nabral na hloubce a komplexnosti - a z toho plyne i zásadní, po necelých dvaceti letech stále přetrvávající problém, kterého se Digimon Adventure nedokázal zbavit, a tím je absolutní nevyrovnanost a nesoustředěnost vyprávěcího rámce. Scénář rozehraje několik vzájemně prolnutých dějových linek, pak se ale zasekne u rozvíjení charakterů a dojení emocí (kteréžto obojí zvládá poměrně na úrovni, aby nedošlo k chybné interpretaci), a podobně jako první Digimon Adventure i DA: 02 nakonec dopadne ve stylu "chystáme, chystáme, chystáme, počkejte si....do prdele, není čas, musíme to nějak narychlo dovyprávět". Některé dílčí příběhy pak skončí nedořečené, jiné se zase odbydou pár větami bez dopadu na centrální dějový oblouk a divák si pak klade otázku, proč tedy vůbec byly v rámci celého vyprávění otevřeny. Je to škoda, a dvojnásob po uvědomění, že v druhé části se více než třetina stopáže ztratila neúnosně infantilním a nevtipným blbnutím, a de facto celá pátá část se neúspěšně snaží vyvolat zájem o osobní příběh postavy, která je učebnicovým archetypem pasivního ufňukánka, a jejího Digimona, kteréhož příběh by se kompletně dal shrnout vousatou větou "byl stvořen zlý, ale můžeme v něm najít i dobro". Za nejsilnější části bych naopak označil jedničku, která funguje i samostatně jako fantastický, trochu mysteriózní kaiju film; poté pochmurnou a ve své zatěžkanosti velmi emotivní trojku, a pak závěrečný díl, který naplno tlačí na apokalyptickou atmosféru a přichází se záporákem, který je legitimně děsivý, a dětem, které se přišly podívat, jak že to vlastně dopadne s jejich oblíbenými veselými příšerkami, může přinést drahnou spoustu neklidných nocí. (hodnocení díl po dílu: Reunion 4/5, Determination 3/5, Confession 4/5, Loss 3/5, Coexistence 2/5, Future 4/5)

    • 9.4.2020  15:09
    Vortex, the (2012)
    ***

    Docela zábavný camp, který nejde cestou sebeironického, satirického pomrkávání, ani bláznivých přehnaností, nýbrž takové poklidné, roztomilé nablblosti, která se chvílemi tváří uvědoměle, chvílemi vůbec. Rozpočet byl evidentně ultranízký, protože CGI je příšerně nekvalitní a ještě k tomu sporadicky používané, v davových scénách (no, jedné jediné) nejsou ani komparzisti a opakování exteriérových lokací je tak očividné, že si z toho postavy naskrz čtvrtou stěnu dělají prdel. Brak jak prase, ale celou dobu dokáže udržet na rtech diváka takový ten pohrdavý, ale přitom pobavený úsměv, převážně skrz neustálé dojení humoru přes konfrontaci charakterových stereotypů vymletého vojáka a v praktických činnostech nepoužitelného vědátora, a to prostřednictvím místy až sitcomového neherectví. Chvílemi to sranda je, (častějšími) chvílemi ne. Třetí hvězdičku dávám za závěr, protože když si záporácký šílený vědec zabodl do zad krystaly a proměnil se v mluvícího, oheň chrlícího obřího hada, dostal jsem záchvat smíchu...a poté i druhý, když ten samý akt provedl vrchní zelený mozek v návalu sebevražedného heroismu taky.

    • 4.4.2020  10:54

    Slušný digimoní spin-off s fajn temnější atmosférou a dobře naanimovanou závěrečnou akcí. Také poněkud zbytečný, reycklující, a nepřinášející do fiktivního univerza nic nového, ale aspoň na ploše těch skromných 30 minut relativně zábavný. Dobrá jednohubka mezi sledováním jednotlivých sérií.

    • 4.4.2020  10:51

    Tohle mi nedávalo žádný smysl, a pochybuju, že to může nějaký smysl dávat dětskému divákovi, kterému je to primárně určeno. Hvězdička za animaci, která je mnohem lepší, než bývá standardem u seriálové podoby Digimonů, jinak jsem to nepobral a absolutně jsem nepochopil, co má tento příběh přinést do digimoního univerza, proč by mě měl zaujmout či co by mi měl sdělit. Chaos, navíc pekelně nudný. Mizející postavy jen tak náhodou, roztříštená struktura vyprávění, záporák, co záporákuje, protože si myslí, že se s ním nikdo nekámoší...a z toho surreálního závěru, který mi chvílemi evokoval šílenosti jak z NG: Evangelion, už mi šla hlava kolem úplně. Nebrat, dokonce ani tehdy, jste-li fanoušek Digimonů. Tohle má smysl vidět jen, pokud jste kompletionista.

    • 4.4.2020  10:43

    Středometrážní anime film s velmi atraktivním námětem (digitální nestvůra se tentokrát dostane do skutečného digitálního prostoru v našem světě a škodí odtamtud), ale šíleně odfláklou strukturou vyprávění a ještě odfláklejší animací. Jakžtakž koukatelný, ale poměrně nudný a dosti zbytečný digimoní spin-off, který potvrzuje typický problém japonských tvůrců s převodem dvacetiminutových epizodních vyprávění v rámci seriálu do podoby filmového média.

    • 4.4.2020  10:37
    Digimon Adventure 02 (TV seriál) (2000)
    ***

    Podstatně slabší, než první řada. Výrazně generičtější a méně sympatičtí protagonisté (více "relatable" jsou zde snad jen Iori a Ken, zbytek nových Digivyvolených jsou jednorozměrné archetypy dětských hrdinů), přeplácaní, ale ve výsledku méně zajímaví a propracovaní Digimoni (hlavně ty armor evolutions byly všechny na jedno kopyto), vyprávění není tak strhující z důvodu, že hrdinové nejsou ve světě Digimonů uvězněni a konstantně vystaveni nebezpečí (takže je, bohužel, víc času na povětšinou bolavě antivtipné "humorné" vložky z reálného světa) a příběh, který je sice poskládaný tak, že dění do sebe krásně zapadne a i události z první série začnou kontextuálně dávat smysl, je vyprávěn ve velmi nevhodně zvoleném tempu, kdy první část s Digimon Kaiserem je neúnosně dlouhá a repetitivní, a naopak vynikající závěr s Yukio Oikawou a Daemon Corps je extrémně uspěchaný, aby se to celé stihlo odvyprávět na ploše předepsaných 50 epizod. A animace mi připadala ještě levnější, než v případě předchozí série. Tohle je čistý průměr, který asi ani ty dětské diváky nebude bavit po celých padesát dílů. Třetí hvězdu dávám za poslední třetinu série, která je výborná...leč to zlepšení už přijde příliš pozdě.

    • 4.4.2020  10:25

    V podstatě animovaný kaiju kraťas. Je tu všechno, co bylo typické pro subžánr v době, kdy se přehoupl do formy zábavy spíše rodinného charakteru - tvorba přátelství dítěte s malým monstrem, poznávání schopností příšerky a její potenciální nebezpečnosti okolí, nějaké ty destrukční scény ve městě a také souboj s nepřátelskou nestvůrou na závěr. Jako prequel k Digimon Adventure to zas tak klíčové není, vysvětlí to pár detailů, ale seriál pochopíte i bez nich; mnohem lépe to funguje jako samostatný krátký film.

    • 4.4.2020  10:20
    Digimon Adventure (TV seriál) (1999)
    ****

    V Česku hrubě nedoceněné anime, které utrpělo především tím, že bylo vysíláno ve stejné době, jako konkurenční Pokémoni a bylo opakovaně nařčeno z jejich kopírování (což není pravda, podobnost obou franšíz je spíše koincidentální), které prý navíc bylo prováděno v mnohem horší konečné podobě (a to už vůbec není pravda, v podstatě neexistuje aspekt, ve kterém by seriáloví Pokémoni mohli Digimonům konkurovat). Je třeba brát v potaz, že Digimon je anime primárně pro děti, takže nelze očekávat nějaké ultrasofistikované myšlenky a komplexní děj, to je jasné; ale příběhově a postavově je to úplně v pohodě koukatelné i pro dospělého diváka, a troufám si říct, že ve srovnání s Pokémony je to i pro ty děti z hlediska vyznění výrazně vhodnější - zde jsou monstra plnohodnotnými charaktery, které tvoří s lidskými protagonisty rovnocenné vztahy a pomáhají jim v boji proti zlu, zatímco Pokémoni jsou v podstatě podřízení, nucení majitelem bojovat proti sobě z čistě sportovních pohnutek. Seriál samozřejmě má své vady, chvílemi je až příliš infantilní (ale to bych řekl, že je problémem i mnohých dospěláckých anime), epizodní zápletky jsou v některých fázích série dosti formulaické, animace není vždy úplně kvalitní a celkově mám pocit, že těch 54 dílů je vzhledem k nosnosti příběhu už trochu moc...ale je TO pořád tam, kouzlo Digimonů přetrvává i v době, kdy je dětská nostalgie nenávratně pryč, a dospělý divák návdavkem ocení vrstevnatě, realisticky napsané charaktery a jejich vzájemné vztahy, emotivní momenty, místy relativně povedené fórky a slušně temnou atmosféru některých dílčích dějových linek (celkově nejzdařilejší je asi pasáž invaze monster do reálného světa). PS: Jakkoliv jsem, podobně jako většina zainteresovaných, spíše odpůrcem anglicky předabovaných verzí japonských děl, tak Digimon Adventure v anglickém dabingu není vůbec špatný. Trochu jinak, víc komediálně vyznívající (Etemon ftw!), ale rozhodně ne špatný.

    • 4.4.2020  10:03

    Slušná snaha o pěknou výpravu, jakžtakž zdařile udělané titulní monstrum...a jinak je to vlastně něco jako generický zvířecí "horror" ze Syfy Channelu. Survival elementy nefungují, vztahové peripetie mezi postavami taky ne, protože režisér jejich charaktery nezvládl rozehrát, není to moc napínavé, není to krvavé, není to ani obdařené kdovíjak povedenými triky. A extrémně okatě to kopíruje Jurassic World a Kong: Skull Island. Naprosto zapomenutelná záležitost, které neutkví v paměti ani tím, jak šíleně špatná je. Je "pouze" ubíjejícím způsobem podprůměrná. Ty dvě hvězdičky jsou velmi slabé, spíš tak 1,5.

    • 4.4.2020  09:58
    Guns Akimbo (2019)
    *****

    Diváčtější a uchopitelné pro mnohem širší spektrum konzumentů, než režisérova prvotina Deathgasm (což byl, pro nepolíbené metalem, objektivně pouze lehce nadprůměrný komediální splatter), ale pořád pekelně zábavné a natempované. Videoherní stylizací mi to evokovalo Hardcore Henryho, špinavým vizuálem a feelingem zločinu prolezlého města zase Hobo With a Shotgun, a koncept smrtící reality show, plné honiček v autech i pěšmo, mi zase připomněl Blood Drive. Nutno říct, že Guns Akimbo není ultimátní pecka, jako výše zmíněné počiny, na to mu chybí trochu víc rafinovanosti a odvahy méně rozumovat, více posouvat hranice a otáčet klišé (buďme zas objektivní, jedná se o film, který je co do brutality násilí a humoru pořád spíše krotší), ale sympatická dvojice protagonistů v podání Radcliffea a Weaving, zběsilé tempo a hektolitry doruda zabarvené nadsázky a šáhlého humoru tomu i tak dávají poměrně razantní tah na bránu, který se víceméně po celou stopáž nijak závažně nezadrhne. Čistá pětihvězdičková kultovka to není, ale zaokrouhlím nahoru...za Cypress Hill, za pekelně sexy Nix, za roztomile pošahané záporáky v BDSM oblečcích a za nápad na superhrdinskou postavu ManMana (man gets bitten by a radioactive man and receives the power of man-ness!!!) :D

    • 4.4.2020  09:37

    Legend of the Overfiend je dílo, které samozřejmě primárně stojí na brutálním násilí a množství velmi explicitního a velmi, VELMI nekonvenčního sexu, to si není třeba nalhávat opak. Faktem ale je, že tyto elementy nepoužívá (možná až na jednu scénu) samoúčelně a temný urban fantasy příběh, který vypráví, má sílu, propracovanost a údernost (ten konec, ten teda úderný je...až moc, možná). Anime formát tomu pak dává téměř volnou ruku v možnostech vizuálně se vyřádit, a že tu možnost tvůrci využili zhusta. Vypadá to asi tak, jakoby se spojily typické japonské tentacle hentai úchyláčkoviny s klasickými dantovskými vizemi pekla a tvůrčí koření tomu dával naklonovaný hybrid Hieronyma Bosche a Clivea Barkera. Výsledek je pekelně (pun intended) působivý, především proto, že dokáže utkvět v paměti nikoliv jako prvoplánová přehlídka bizáru, ale jako velkolepě zvrácený umělecký opus.

    • 4.4.2020  09:12

    Měl jsem pocit, jako kdybych čuměl na stand-up, který byl sice napsán někým, kdo má velmi dobrý smysl pro humor, ale přednáší ho totálně nevtipný a necharismatický nudař, přičemž v publiku sedí několik nastražených komparzistů, kteří pravidelně zvedají cedule s nápisem "SMÍCH". Nechápu, jak to Jarmusch udělal, ale Dead Don't Die není jen "obyčejná" nevtipná komedie. Je to komedie, obsahující řadu dobrých fórů, humorných situací a (sebe)uvědomělých referencí, ale naprosto paradoxně vůbec není srandovní a zábavná. Jestli celý ten koncept filmu má být nějaká reflexe klasického romerovského zombíka (a přeneseně také moderního konzumního člověka), který se pomalu potácí odnikud nikam, jeho konání je repetitivní, nemá řád ani smysl, pak nutno říct, že výsledek plní zadání takřka dokonale. Ale bez obalu druhým dechem přiznávám, že tohle je na mě už moc meta a rozhodně bych preferoval něco přímočařejšího. Dvě hvězdičky za herecké obsazení, vizuál a žánrovou chytrost, ale jako celek mě to absolutně minulo. IMHO je fakt, že se divák v důsledku otupění dutou pomalostí "děje" nesměje ani těm vtipům, které jsou opravdu povedené, pro komedii velmi špatným vysvědčením.

    • 28.3.2020  17:38

    První případ v celé ultramanské franšíze, kdy je spin-off film lepší seriálu, ke kterému je přidružen. Toto nehovoří až tak výrazně ve prospěch tohoto snímku, který je zase jen mnohokrát viděnou rutinou, která sází na velkolepý efekt crossoveru dějových linií více různých UItramanů a přítomnost dalšího, nového, (ne až tak) extranebezpečného kaiju (který je nadesignován hezky, ale při vymýšlení jeho jména to asi nechali na tříletém vnoučkovi šéfa týmu...Snake Darkness, really?). Spíš je to dokumentace faktu, jak špatná byla série Ultraman R/B sama o sobě. Film "Crystal of Bonds" dělá dobře aspoň to, že v propagaci rodinných hodnot ustupuje od přehrávaných pitvořivých projevů ústřední famílie, kterými neskutečně trpěla přidružená série, a vcelku dobře představuje nového rekurentního padoucha pro současný Ultraverse. Solidní, na to, jaká bída bylo těch 25 epizod, které tomuto filmu předcházely.

    • 28.3.2020  17:25

    Námětem obšlehlé z ani ne deset starého spin-offu Ultraman Zero: Killer the Beatstar, jen méně atmosférické, roztahanější a s dosti nevyužitým záporákem. Kladné body si tento film zaslouží jen za poctivě natočené soubojové scény a fanservis v podobě pasáže v baru pro ilegální mimozemské přistěhovalce, jinak dojde jen na xkrát viděnou rutinu, která navíc naprosto "excelentně" pohřbívá jak slušně napsané charaktery ze sérií Orb a Geed, k jejichž crossoveru zde dojde, a ke všemu zcela devalvuje auru okolo monstra Galactrona, okolo jehož moci byly vystavěny jedny z nejsilnějších epizod dvou výše zmíněných Ultra sérií, ale zde se v důsledku ledabylé práce tvůrčího týmu stává "jen další obyčejnou příšerou". Nuda. Jo a nápad, že se jedny z nejatraktivnějších postav v rámci moderního Ultraverse (myslím tím Ultimate Force Zero) zúčastní filmu jen v podobě pasivních cameo participantů, by zasloužil veřejný lynč.

    • 28.3.2020  17:13

    Filmový spin-off Ultramana Orb de facto rezignoval na jakékoliv pokusy být něco více, než fanservis a přehlídka trikových záběrů. Na papíře žrádlo pro každého milovníka tokusatsu, rezultující však v ubití kvantitou. Když totiž celou druhou půlku filmu stopáže tvoří jedna dlouhá nepřerušovaná bitka mezi Ultramany a zlými emzáky ve městě, triková stránka ztratí na atraktivitě a senzorický nátlak otupí pozornost i těch nejskalnějších fandů žánru. U takhle koncipovaného filmu by se blbě držela pozornost, i kdyby byl stvárněn v prvotřídním hollywoodském CGI, natož pak takto. Úplně se v tom guláši pak ztratí cameo UltraSevena a zapadne i úžasný Deavorick, kterého řadím mezi nejlepší nově vytvořené Ultra kaiju za posledních pět let. Ve výsledku daleko více zaujme první půlka, která sympaticky připomíná jednu velice zvláštní a dost nedoceněnou epizodu z původního Ultramana. O motivaci ústřední záporačky je lepší pomlčet...jako chápu, že se každý rok nedají vymyslet úplně extra originální a vymakaní padouši, ale touha proměnit vše živé v drahokamy do sbírky? To tam někdo napsal v polospánku na poslední chvíli, ne?

    • 28.3.2020  16:58

    Filmové spin-offy ultramanských seriálů mají až na výjimky pořád stejný způsob realizace (a tím spíš se to ukazuje v poslední dekádě, kdy se stalo tradicí připojit filmové rozšíření ke každé právě skončené sérii). Vytvoří se nový, nutno podotknout většinou hezky udělaný, kostým monstra, zrecykluje se několik klasických, aktuálně trendujícímu Ultramanovi se pošle na pomoc pár starších, aby to získalo punc crossoverové jedinečnosti, a vypráví se příběh, který jakoby odpovídal ztracené epizodě, která se nedostala do seriálu, a je natažená na dvojnásobek až trojnásobek standardní stopáže. Ultraman X: The Movie tomuto naprosto přesně odpovídá, a do mírného nadprůměru jej zvedá jen relativně slušná výprava a triková stránka. Zábavný, docela pěkně udělaný, ale v podstatě celkem zbytečný tokusatsu film.

    • 26.3.2020  15:17

    Totální trip. Thajská děcka zde několik minut v kuse tančí nějaký tanec svatého Víta, lupič střelí asi 10letého protagonistu zblízka pistolí do ksichtu, podvyživené holohlavé dítě lítá po přírodě a furt jen huláká "HANUMAAAAAAN!!!", dva automobiloví závodníci se pořád řehtají jak zfetovaní a předvádějí výstupy, které jakoby vypadly z estrádního programu Petra Novotného, Hanuman (který vypadá jak obří chodící soška nějakého bůžka) se na duhovém pozadí vykecává se sluníčkem, které má podobu buclatého asijského strýčka (!!!), dekapitovaná monstra s pahýly krků pobíhají tam a zpět jak slepice na dvorku, Hanuman přelomí zločinci páteř stromem a nechá ho umírat, nebo strhne nepřátelské potvoře kůži a maso z hlavy až na kost...a tohle má být jako dobrodružné scifíčko pro děti a mládež. Tsuburaya Productions asi ani dodnes nechápou, k čemu to propůjčili svůj trademark v podobě Ultramanů (kteří zde mají jen epizodní, druhotně významnou roli). Pochopitelné asi jen na DMTčku, za střízliva jsem celých 100 minut nevěřícně civěl na to, co se v tom filmu děje. Bizár, naprostý...ale fakt jen bizarní, rozhodně ne zábavný.

    • 18.3.2020  18:17
    Ultraman Taiga (TV seriál) (2019)
    *****

    Nejlepší Ultra Series od roku 2006. Moderní "fusion gimmick" ustoupil na druhou kolej a náš nejnovější mladý japonský hrdina není hostitelem jednoho Ultramana s více formami, ale hned tří různých Ultramanů, z nichž každý má svůj unikátní charakter a styl boje. Vynikající! Dále tu máme příkladnou vybalancovanost, kdy série nabízí takřka ideální poměr retro pokyvování ke starším Ultramanům, a inovativních postupů (vztaženo i na rovnováhu mezi novými a klasickými monstry, kdy se vracejí i taková, na které už všichni kromě nejzarytějších die hard fans zapomněli), má napříč všemi 25 díly funkční a soudržnou dějovou linku, ale přitom přináši jedny z nejintenzivnějších epizodních zápletek za posledních 15 let. A vše šperkuje postava ústředního záporáka, který už není noblesním temným tyranem, ani pošahanou legrační figurkou, ale chaotickým "jokerovským" šílencem, který to zlo páchá prostě proto, že ho to baví a že v něm vidí jen určitou alternativu k páchání dobra. Jo, a pokud už vás omrzely neustále se opakující banální poučovánky o důležitosti rodiny a přátel, Ultraman Taiga v sobě nese velmi aktuální, střízlivě podanou a nepatetickou antixenofobní agitku. Trefa do černého, a odpouštím i obligátně poněkud antiklimaktické finále.

    • 18.3.2020  18:01
    Ultraman Rûbu (TV seriál) (2018)
    *

    Hlavní poselství ultramaních dobrodružství (a vlastně tokusatsu tvorby obecně) byl vždy důraz na sílu spolupráce a přátelství. Ultraman R/B zkouší jít poněkud jiným směrem a jeho leitmotivem jsou hodnoty rodinné. Snad poprvé v historii této dlouholeté franšízy je na lidské hostitele Ultramanů a jejich rodinu dáván příběhové větší důraz, než na vesmírné superhrdiny samotné, postavy dokonce explicitně prohlásí, že bytí Ultramany pro ně má podružný význam. Inu, proč ne, to by mohlo při vhodném uchopení vést k netradiční a atraktivní zápletce...jenže problémem je, že takto pojaté vyprávění potřebuje sympatické, divácky přijatelné postavy. A zde prezentovaná rodinka je snůška otravných, podivínských individuí, jejichž pitvoření před kamerou se místy dá vydržet jen se zatnutými zuby - a na tomto Ultraman R/B v podstatě celý padá. A nezachrání to ani triková stránka či silné epizodní zápletky, ani jedno z nich totiž není přítomno. Lokace se opakují, monstra se objevují náhodně a beze smyslu, první záporák série má sice docela atraktivní motiv (proč ne, snaha být lepším Ultramanem, než ti stávající, není špatný námět na zápletku), ale je ještě méně snesitelný než jeho protějšci, a nezachrání to ani nudně, antiklimakticky stvárněný kaiju, fungující jako "finální boss" série. Jednou hvězdou hodnotím i proto, že mě zde poprvé od restartu v roce 2013 a série Ultraman Ginga vyloženě otravovala do očí mlátící "hračkovost" (hlášku "Select! Crystal!" jsem nesnášel už po cca třetí epizodě).

    • 18.3.2020  17:45
    Ultraman Geed (TV seriál) (2017)
    ****

    Ultraman a tokusatsu seriály mívají kvůli omezenému rozpočtu vždy potíž, že jejich dění se odehrává v jakémsi časoprostorovém vakuu, kdy jsou jednotlivé události nepropojené a nesouvisející se světem "tam venku". Výjimkou byla fantastická série Ultraman Gaia z roku 1998, a teď se o odbourání tohoto jevu sice méně efektivně, ale přesto sympaticky snažil tři roky nazpátek i Geed. Máme zde několik postav se samostatnými dějovými liniemi, které se vkusně prolínají, vše zastřešuje intergalaktický konflikt mezi Ultramanem Zero a Ultramanem Belialem, do jehož centra se dostala i Země, a celkově ten fiktivní svět je zde prezentován na poměry Ultra Series celistvě a relativně vkusně. Ústřední dějová linka se téměř v každé epizodě někam posouvá, ale přitom i jednotlivé epizodní zápletky mají slušnou úroveň, hodně se investovalo do nových kostýmů a trikových záběrů obecně. Jen je škoda, že potenciálně nosný prvek o antihrdinském Ultramanovi, který nosí geny svého zlého otce, je ne že nevyužit, ale vyloženě ignorován, a původně druhotná dynamika Zera s jeho hostitelem v podobě ušlápnutého obchodního zástupce je nakonec tím nejzajímavějším, co série nabídne v rámci práce s postavami. A pak nesnesitelně ukňouraný pidlooký ufounek, který je kamarádem hlavní postavy...ach jo. "Gimmickovost" série už nemá smysl moc komentovat, to je prostě v tokusatsu teď trendy, a byť to moc nemusím, tak Geed zvládá veškeré ty hračky, které pak mohou děti loudit na rodičích v obchoďácích, zapracovat do děje jakžtakž organicky (s výjimkou využívání alternativních forem titulního Ultramana, to smysl převážně nedává). Celkově zdařilá série, která ne úplně vše dotáhla do konce, ale pracuje s tématem Ultramana se sympatickým rozkročením mezi nostalgií a inovací, podobně (i když zároveň poněkud jinak), jako předešlý Ultraman Orb.

    • 18.2.2020  00:13
    Skeleton Man (TV film) (2004)
    **

    Skeleton Man v podstatě není film, ale spíš pásmo splatterových skečů, náhodně poslepovaných za použití nepochopitelnho střihu, neexistujícího scénaře a dialogů, jejichž dadaistické pojetí vynikne dvojnásob silněji při sledování českého dabingu. Nicméně nemrtvý indián, co se umí teleportovat, šípem sestřelit helikoptéru a odrážet kulky, má neodolatelně nonšalantní a suše metodický způsob nakládání s obětmi a to se v tomto žánru počítá. Kor když se to režisér prostřednictvím wannabe osudové hudby, prostřihů na stále stejný záběr letícího orla a vedením herců ke křečovitému přehrávání snaží úporně prezentovat jako vážný snímek, i když mu k tomu chybí byť sebemenší špetka jakékoliv potřebné kvality. O to větší sranda to je. Ale zase...ne až tak často, na ploše té hodiny a půl. Tohle by potřebovalo zvláštní sestříhanou, cca 20minutovou verzi, ta by směle mohla pokukovat po plném hodnocení. Takhle za dvě, protože rozpačité kroucení hlavou převažovalo nad škodolibým smíchem, a to je špatně.

    • 11.2.2020  18:09
    Urutoraman Ōbu Ji Orijin Sāga (TV seriál) (2016)
    **

    Ultraman jako space opera nefunguje, na to má aktuálně Tsuburaya Productions příliš hluboko do kapsy. Orb Origin Saga se sice snaží působit velkolepě, ale musí se kvůli vesmírnému settingu hodně spoléhat na výpomoc CGI - které je nekvalitní, a obětuje epizodické postupy ve prospěch jedné kontinuální dějové linie, která má ale obsah dostatečně široký tak pro 100minutový celovečerák, a nikoliv pro 12 dílů po cca 20 minutách. Jako jednorázová akční sci-fi pohádka by to potenciálně fungovalo slušně, je tu hodně monster, hodně soubojů, hostují zde někteří déle známí Ultramani a ten typický spaceoperovský patos je místy nostalgicky příjemný. Na 250 minut stopáže tomu ale bolestivě chybí substance (a děj je tedy řídký a nudný) a rozpočet (a trikové sekvence jsou tudíž nepovedené a není jich dostatek). Ve své podstatě dosti zbytečný spin-off.

    • 11.2.2020  17:56
    Urutoraman Ôbu (TV seriál) (2016)
    ****

    Ultraman Orb se svým pojetím částečně vrací ke kořenům franšízy, které obměňuje spíše v drobnostech a detailech. Takže místo vládní zásahové jednotky se tentokrát za monstry honí parta videobloggerů, jejich vůdcem je žena, a lidský hostitel Ultramana se s nimi seznamuje až v průběhu série. Svěží, neokoukané a odbočující od klasického klišé konfrontací monster a mimozemšťanů s ozbrojenými silami. Sám Ultraman Orb je zvláštní tím, že tentokrát má mimozemský původ nejen on sám, ale i jeho lidsky vypadající hostitel (což je po delší době taky celkem vítaná změna), a vůbec poprvé v historii jen mlčky nestojí proti celoplanetární hrozbě v podobě ničivých nestvůr, ale má taky svůj osobní příběh a úhlavního rivala (jehož charakter disponuje antihrdinskými elementy, což je v Ultra Series také spíše vzácnost). Ústřední dějová linka je tak dostatečně nosná, ale přitom se vůbec nezapomíná na silné zápletky jednotlivých epizod, kde zejména první polovina, kdy Orb postupně získává schopnosti přeměnit se do vícero různých forem, disponujících rozdílnými přednostmi, je velmi zábavná. Druhá půlka pak ze začátku nabídne nevídaný prvek, kdy se Ultraman dostane do konfliktu se svým temným já (což dříve v této franšíze nepřipadalo v úvahu), bohužel tento element po pár epizodách zmizí, příběh se zasekne a finální dvojdíl (a "boss" série, který v něm vystupuje) vyznívá antiklimakticky. Orb je ve výsledku velmi sympatický Ultraman, jehož série vkusně spojuje staromilské přístupy s decentními inovacemi, vypráví nosný příběh a elegantně zapojuje hračkářský PP do děje, bohužel poslední cca třetina se jeví jakoby spíchnutá příliš horkou jehlou.

    • 11.2.2020  17:34
    Ultraman X (TV seriál) (2015)
    ****

    Podstatné zlepšení a další známka vzestupného trendu kvality, který se u Ultramaních seriálů začal projevovat po hrozivém polo-restartu v roce 2013. Ultraman X zvládá velmi elegantně využít product placement ve prospěch děje, takže i když mávání figurkami, zbraněmi, elektronikou a tzv. kyberkartami monster běží naplno, dává to v rámci fiktivního světa slušný smysl. Výborným prvkem je také větší důraz na osobnost Ultramana a jeho interakci se svým hostitelem (do té doby byli Ultramani převážně mlčenliví strážci pořádku, jejichž charaktery se příliš neprojevovaly), a ještě lépe dopadla implementace komediálních prvků, která je zde napříč všemi Ultra Series asi nejlépe zvládnutá. Další klady? Opět lepší production value a na tokusatsu seriál dost netradiční práce s kamerou, skvěle zpracované crossoverové epizody s hostujícími Ultramany, a slušný balanc mezi rozvíjením epizodních zápletek (nikdy by mě nenapadlo, že v rámci Ultramana budou fungovat epizody, pojaté jako reality show či jako sportovní dramedie) a centrálního děje. Slabinou pak je na ploše 22 epizod až nezdravě velký počet "výplňovek" a stálé lpění na příšerném konceptu Spark Dolls, což je bez nadsázky nejhorší věc, která kdy Ultraman franšízu postihla. Ve výsledku je však i přesto Ultraman X první sérií z tzv. New Generation (od r. 2013), kterou lze v rámci žánru označit za povětšinou zdařilou.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8