Israha

Israha

Oživlá Apokalypsa

okres Vsetín

6 bodů

Moje komentáře

    • 19.5.2019  14:29
    Phantasm (1979)
    ***

    Nadšenecky béčkový trippy maglajz bez děje a sympatických postav, u kterého výsledný efekt na diváka závisí pouze a jen na tom, jestli mu sedne jeho specifická atmosféra. U mě to zafungovalo tak napůl. Začátek byl skvělý, paranoia vyvolaná narůstajícím vlivem něčeho zlého vedly ke zvláštně příjemnému mrazení v zádech...ale film se nakonec rozplizne do bláznivého sledu surreálných sekvencí, jejichž vizuální nápaditost ovšem zůstává dosti za očekáváním a z jejichž podivnosti se spíš rozpačitě škrábete na hlavě, než že by působily nějaký neklid či úzkost. A fanoušky žánru ceněná postava Tall Mana zprvu působí zlověstně, ale nakonec se z ní stane tak trochu karikatura. Otevřeně přiznávám, že u Phantasm jeho kultovní status příliš nechápu.

    • 17.7.2018  17:52
    Pomsta (2017)
    ****

    Artově natočený rape-revenge film? Papírově kombinace, která za žádnou cenu nemůže fungovat, ale opak je pravdou. Obával jsem přílišného důrazu na uměleckou stránku, ale Revenge je nakonec stylovou, velmi drsnou a brutální jízdou, která si nebere servítky ani vůči postavám, ani vůči divákovi. Vůbec všechny násilné scény opravdu "bolí", nepříjemně se táhnou a kamera nikdy neudělá ústupek ve formě odklonění se, vše do detailu vidíme (a nejdrsnější je nakonec paradoxně "obyčejný" střep v noze, protože jde o druh bolesti, kterou člověk tak nějak chápe...na rozdíl od nože v oku či nabodnutí se na klacek), a všechno je doplněno opravdu štědrým, až přehnaným množstvím krve, přesně v duchu moderní francouzské exploitation školy. Přerod trojice chlápků do záporáckých rolí je v rámci žánru docela uvěřitelný, zkrátka neovládnutí pudů, panika, zkrat, a už to jede (a navíc jsou všichni správně odporní, zejména otylý Bouchede jakoby vypadl někde z nějaké 80s buranské vyvražďovačky); a k oběti si postupem času (vlastně už od podpálení keře, to bylo hodně drsňácké) najdete sympatie, i když jich v úvodní poloze přihlouplé zlatokopky také mnoho nevzbuzuje. A tu a tam se objeví chutný dotek záměrné brakovosti, jako třeba v dokonalé scéně halucinogenní noční můry. Je jen škoda, že se film někdy zbytečně zasekává u poetických záběrů krajiny a nicneříkajících dialogů, a nedaří se mu udržet drásavé napětí a pocit bezmoci po celou dobu, po každé drsné scéně přijde vždy nějaká forma odlehčení. Pak by to s přehledem bylo na plný počet, protože by v rámci žánru nabízel přesně to, co je potřeba.

    • 17.9.2018  22:26

    Očekávání naplněna jen zčásti. Nejslabší sólový Predator film, u kterého je obrovská škoda, že se kvalitě akce a drsné atmosféře nevěnovalo zdaleka tolik pozornosti, jako humoru, hláškování a nadsázce. Není to nuda, přiznaná béčková 80s stylizace s uspěchaným střihem mi osobně vůbec nevadila, v podobě Holbrooka je přítomen až nečekaně silný herecký tahoun a i zbytek obsazení svou pestrostí splňuje nároky na vedlejší postavy docela obstojně (snad kromě zoufale generického Brownova záporáka). Co mi ale vadilo, byl fakt, že o co víc důrazu je kladeno na břitkost verbálních stěrů, vulgární mluvu a všudypřítomnou odlehčenost, o to méně opravdu kulervoucích soubojů, vyhroceného napětí a drsných zabití se dočkáme. Nebýt výborné závěrečné cca dvacetiminutovky (zhruba od příchodu ke ztroskotané predátorské lodi), film by měl problémy se vymanit ze škatulky solidní, ale vlastně dosti obyčejné Rkové akční komedie, ve které je ten Predátor více či méně na vedlejší koleji. Tak na tři a půl hvězdy, ale jsem rád, že se tohle oblíbené vesmírné monstrum po letech zase vrátilo na plátna...nicméně to nadšení má nakonec dost pomíjivý charakter (update 20.10.2018). Od Blacka jsem čekal víc a především jsem taky víc CHTĚL.

    • 26.7.2017  00:14

    Jakoby si partička wrestlerů krátila volné chvíle mezi zápasy natáčením amatérského horroru, přičemž to většinu z nich ani moc nebavilo. Dívat se na to v podstatě nedá, technická stránka je otřesná, a ke všemu je to navíc nebetyčná nuda, kde kromě nějakých těch wrestlingových chvatů a sem tam narážek na prostředí wrestlingu není vůbec nic, co by zaujalo. Jako zombie horror to neobstojí (napětí nulové, masky zombií odfláklé), jako splatter taky ne (překvapivě málo gore efektů pochybné kvality) a jako komedie taky ne, protože to většinu času není vůbec vtipné. Ta jedna hvězda je za nadšený a trefně sebeparodický výkon Roddyho Pipera, který jako jediný pochopil, v čem to vlastně účinkuje, a podle toho to pojal. Štěky Hacksawa Duggana a Kurta Anglea, kteří to nejspíš pochopili taky, jsou natolik krátké, že výsledný nepříliš valný dojem nijak zvlášť nespraví.

    • 8.4.2018  18:42
    Proteus (1995)
    ***

    Zapadlá VHSková creature feature, která si půjčuje/krade (vyberte podle míry vašeho nadšení pro žánr) z kdejaké osmdesátkové sci-fi horror klasiky, a k tomu je ještě evokuje svým neodolatelně zastaralým vizuálním zpracováním. Kvalita tomu povětšinou chybí, béčkařské srdíčko ale místy tluče hodně hlasitě. Na časy, kdy jsem jako dítě chodil ve videopůjčovně okolo kazety s tímto filmem (jejíž zadní obal nepokrytě prozrazoval absolutně všechny obsažené nechutné scény) a dlouho sbíral odvahu k tomu, konečně si ji vypůjčit, nezapomenu. Velká nostalgie, i když po letech a opadnuvším nadšení už ne tolik zábavná.

    • 21.4.2019  19:04

    Jako fajn, hrůzoptáci jsou pro ekohorror (a vlastně filmy obecně) sympaticky neokoukanými aktéry. Vzpomenu si na Cestu do pravěku, Harryhausenův Mysterious Island a pár dílu Primeval, a tím jsme jejich kariéru ve filmovém byznysu nejspíše kompletně shrnuli. Škoda, že všechno ostatní krom "záporáka" je zde složeno z totálních prefabrikátů žánrových stereotypů, kterým chybí styl, nápad a koření. Upřímně - aby nejzábavnějším (či dost možná jediným aspoň trochu zábavným) aspektem filmu byla parodicky stvárněná postava hloupé blondýny, to je sakra málo. Tenhle sériově vyráběný brak nemá duši, a obsazení béčkových pseudoikon Evigana s Easterbrook a pár docela zábavně vypointovaných killů to nemá šanci zachránit.

    • 25.12.2018  21:32
    Pulgasari (1985)
    **

    Kuriózní leda tak zemí původu a okolnostmi natáčení, jinak jde o dosti stereotypní příběh z asijského středověku, kterak krutovládce padne "spravedlivou" rukou lidu, podporovaného nadpřirozenou silou - v tomto případě mýtickým křížencem Godzilly a Minotaura, který ke svačině nejraději železo. Krom úplného závěru víceméně totožné s "toho-áckou" Daimajin trilogií, zaměřené spíš na střety a (leckdy dosti směšně natočené) souboje farmářů s vojáky, přičemž trikových sekvencí s monstrem je spíše méně. Má to dosti rychlý střih a poměrně bláznivé tempo děje, takže nuda u sledování vyloženě nehrozí, ale celé je to takové...obyčejné, průměrné. To, že byl strýček Kim jedním z producentů, je na celém filmu paradoxně asi to úplně nejzajímavější.

    • 28.2.2019  18:32

    Proti tomuhle jsou veškerá Sharknada a zbytek cheesy sharksploitation filmů z nové vlny totální veledíla. A bylo to odhadnutelné hned od začátku, jakmile jsem mezi jmény tvůrců uviděl Bretta Kellyho. Není tu nic, dokonce bych to ani neoznačil za amatérský film, protože to víceméně ani film není, jen slepenec příšerně zahraných, příšerně nasnímaných a obludnými triky opatřených scén. Ale musím přiznat, že celou druhou půlku jsem se hlasitě chechtal tomu, jak je to bezuzdně blbé a jak je na všech zúčastněných vidět, že si tento fakt uvědomují. Jako série krátkých komediálních skečů, které mají parodovat shark movies, by to bylo boží, v podobě kompaktního cca 60minutového pokusu o film z toho třeští hlava. Tvůrčí záměr natočit žralokomedii jsem pochopil, ale si Scott Patrick trošku zahrál na Trošku a natočil žraločí Kameňák. Horší už je snad jen Psycho Shark. Odpad ale nedám, protože takové hodnocení si komedie, u které jsem se poměrně často upřímně řezal, nezaslouží :D.

    • 25.6.2018  13:37

    Nenáročný akční dobrodružňák, který nemá žádné jiné ambice, než pobavit, a ve kterém se vše odehrává pouze za jedním jediným účelem - aby na konci trojice mutantních zvířat mohla zničit Chicago a sebe navzájem (což vzhledem k tomu, že jde o adaptaci staré arkádové hry, nemůže nikoho extra překvapit). Proto dostal za úkol utáhnout první půlku svým charismatem The Rock, a to se mu jakžtakž daří. Tyhle role hláškujících akčních hrdinů jsou pro něj jako stvořené, byť tady jsem měl pocit, že buď je trochu svázán scénářem, nebo ho to až tolik nebaví. Jinak se ovšem cca do pasáže, začínající útokem vlka na žoldáckou jednotku, jedná o snesitelnou, ale ne moc atraktivní dějovou vatu. Poté se však vše takříkajíc "odšpuntuje", do hry se zapojí Jeffrey Dean Morgan se svým lehce "neganovským", ale přesto sympaťáckým agentem, a především přichází poctivý a pořádně dlouhý akční armageddon, který je skvěle nasnímaný, má šílené tempo, obsahuje plno cool vizuálních nápadů a disponuje v podstatě bezchybnou trikovou stránkou. V březnu jsem byl nadšený z parádního provedení finální bojové scény v Pacific Rim: Uprising, ale Rampage je v tomhle ohledu ještě o krok dál...ta pasáž v Chicagu je (po vypnutí složitějších mozkových aktivit) vysloveně uspokojující. Nebýt až příliš zjevně viditelné skutečnosti, že první půlka filmu je jen čekání na finální destrukci; a poněkud sterilní, koule postrádající režie, mohla být z Rampage plnotučná "skoro-kaiju" šupa. Takhle je to "jen" na čtyři hvězdy (po zprůměrování slabších tří za začátek a pětihvězdové palby za finální akci).

    • 28.12.2017  16:03
    Re-Kill (2015)
    *****

    Na můj vkus hrubě nedoceněný kousek, který naplno boduje zejména ve dvou aspektech. Zaprvé skvěle inovuje jinak už zcela vydřeněný žánr found footage horrorů; zadruhé díky vkusné stylizaci do podoby reality show dokáže velmi efektivně maskovat nízký rozpočet a levnou výpravu, takže to bez bližšího soustředění se na věc ani nepoznáte. Kdekoliv jiný found footage snímek přistupuje z důvodu dějové a scénářové nedostatečnosti k řečnění a vypínání kamery, se v Re-Killu objeví medailonek "soutěžícího", ve kterém se rozvíjí jeho charakter; nebo zpravodajství, které dovysvětlí něco o fungování světa a o událostech před filmem, nebo jen nicneříkající, ale vtipná a trefná reklama...a co je důležité - ono to celé v rámci toho bloku fiktivního televizního vysílání do sebe zapadá a nepůsobí to rušivě. A přitom Re-Kill v rámci "hlavní" dějové linie nezapomíná ani na tradiční zombie horror atributy, které sice podává v nijak objevném, ale poctivém, krvavém, temném a slušnou akcí okořeněném podání. Výborné, bez váhání bych řadil mezi horrorový top posledních pěti let.

    • 8.4.2018  18:33

    Odklon od knihy je v některých pasážích výrazný, ale nutno podotknout, že jedině ku prospěchu. Přeci jen, live action dračák, smažení starých arkádovek nebo recitování dialogů z Wargames by ve filmové podobě asi moc zábavné nebylo, proto se zde místo toho jede zběsilý automobilový závod nebo prochází dějem The Shining...ale o tyto konkrétní dějové rekvizity primárně až tak nejde. Důležité je především to, že Spielberg dokázal filmový Ready Player One podobně jako Cline ten knižní ukočírovat, a nenechal jej rozpliznout do nekompaktního slepence náhodných easter eggů, čehož jsem se v první chvíli poněkud obával. Ten film skvěle drží pohromadě, má vynikající videoherní tempo, maximálně vyladěnou audiovizuální stránku, a je nadšenou oslavou gamerství a geekismu stejně tak, jako hodnotných vztahů mezi lidmi. Jeden jediný element z knihy, který do filmové podoby přenesen nebyl, je dystopické zobrazení reálného světa. Tady lidi hrají Oasis především proto, že je to děsně cool, i když z knihy dost často dýchá závan toho, že virtuální realita je pro mnohé v podstatě to jediné hezké, co mají šanci zažít. Spielberg přesto s naprostou grácií zvládl nelehký úkol - adaptovat předlohu od nerda pro nerdy způsobem, aby i bez pochopení toho kolosálního množství fanouškovského servisu dostal divák působivý, funkční a především zábavný blockbuster.

    • 19.7.2019  19:17
    Reptisaurus (TV film) (2009)
    odpad!

    Kde nic, tu nic. Nulový rozpočet a nekvalitní technická stránka byly jasné už při pohledu na název filmu a jméno režiséra, ale Reptisaurus nemá opravdu nic, čím by mohl ospravedlnit svou existenci. Nápady, humor, sebeironie, akce, prostě nic. Jen snůška pavědeckých, militantních a hysterických pseudodialogů, pronášených mizerně obsazenými postavami v nehezkých exteriérech či interiérech, do toho pár minut s Reptisaurem, který řve, vznáší se na místě a protagonisté do něho pálí z pušek, aniž by mu cokoliv udělali. To vše v křečovitě vážném pojetí, které sice k monster movies patří, ale jeho podmínkou je určitá míra kvality. Té Reptisaurus nedosahuje, a zcela selhává i na poli záměrně špatné béčkové zábavy. Ta špatnost totiž po celou dobu sledování vůbec nepůsobí jako záměrná.

    • 6.1.2019  17:48
    SSSS.Gridman (TV seriál) (2018)
    *****

    Vhoďte do nádoby Ultramana, Transformers a Evangelion, důkladně rozmixujte, okořeňte fanouškovským servisem v takové míře, že z toho může až začít pálet žáha, rozdělte na dvanáct částí a máte SSSS.Gridman. Původní Gridman je i mezi fanoušky klasického japonského tokusatsu poněkud méně známou záležitostí, takže těch inspirací a citací je tu více z různých zdrojů, aby si přišli na své i méně znalí diváci, ale platí, že čím víc máte nakoukáno, tím nadšenější budete. Co je ale super, je fakt, že i když nechápete, proč jeden z kaiju má na krku takové divné díry, nepoznáté ve jménech postav odkazy na prominentní figurkářské giganty a nepochopíte, proč se řeší, že Red King vlastně není červený, tak SSSS.Gridman přináší dostatečně atraktivní a propracovaný dějový oblouk, který je správně surreální (ale přitom se dá pochopit a nenechá vás ztracené v nevyřčených myšlenkách a pointách), kterým vás provedou postavy, kterým se daří vyhýbat se ubrečeným a afektovaným stereotypům typických anime teenagerů, a je to zabalené do pekelně stylového vizuálního kabátu, kde animace sice má jisté rezervy, ale veškeré apokalyptické výjevy a bláznivé souboje ještě bláznivěji nadesignovaných monster a mechů vám díky své kreativitě i tak vystřelí adrenalin k limitním hladinám. Strhující jízda, kterou není problém zkouknout na jeden zátah.

    • 6.5.2019  13:05

    Velmi důležitý díl godzillí série. Poprvé došlo k expanzi příběhů nejslavnějšího monstra světa i za hranice planety Země, poprvé se na scéně objevil King Ghidorah, který se pak během let stal úhlavním nepřítelem Godzilly, a Godzilla samotný byl poprvé v historii oproštěn role veskre záporné, zlovolné entity, a stal se něčím, co dnes nazýváme "antihrdina". Na filmu, který se pokoušel o sci-fi epiku, velkolepé interakce monster a ambiciózní krimi zápletku, se však žel poněkud podepsal nižší rozpočet (není divu, když předchozí díl série, Mothra vs. Godzilla, vyšel v tentýž rok). Vidět je to zejména na chudším množství trikových záběrů a častém vypomáhání si výplňovými dialogy, celkově se úplně nepodařilo přenést kataklyzmický nádech zápletky do vizuální podoby. První kaiju se objevuje až po zhruba půlhodině, a kdo se, navnazen veskrze vážně míněnou prezentací filmu, těší na grandiozní finální souboj, bude zklamán, protože šarvátky monster jsou stvárněny jako rozpustilé taškařice a se seriózním tónem příběhu moc nekorespondují. Ishiro Honda však i přes tyto skutečnosti drží otěže filmu pevně v rukou, nepouští se schématu sci-fi velkofilmu a nenechá Ghidorah, the Three-Headed Monster sklouznout na úroveň přiznaně bláznivých brakových žánrovek, i když výsledek je pak zároveň docela působivý, ale stejně tak i kouzelně naivní.

    • 16.9.2019  13:50
    Santa Jaws (2018)
    *

    Spojení vánoční rodinné komedie, sharksploitation a komiksového filmu? No...zní to mnohem lépe a zábavněji, než to reálně je, jak to u podobné nízkorozpočtové soudobé produkce bývá. Dílčí nápady jsou občas až geniální, jako například ryze komiksový prvek s resetováním timeline či záporák v podobě pokryteckého majitele comicshopu, ale jako celek film selhává z mnoha důvodů, jako jsou například povětšinou šíleně křečovitý humor, nefunkčnost rodinné zápletky (aby divákovi záleželo na osudu filmové rodiny, není možné ji prezentovat jako snůšku individuí, která si v lepším případě nerozumí, v tom horším se nesnášejí a nemají potřebu to měnit) a totální nevyužitost žraločího prvku. Jako vážně, komiksový žralok se superschopnostma, ale reálně má jen santovskou čapku na ploutvi a chová se úplně normálně? Jedna z mnoha ukázek toho, že i na natočení "so bad it's good" cheesefestu je potřeba mít nápady a talent.

    • 17.9.2018  22:45
    Sestra (2018)
    ***

    Temná audiovizuální lahůdka, která ale nezvládá pořádně napnout, zamrazit ani vyděsit. Prostředí kláštera s přilehlým hřbitovem je pro nějakou tu duchařsko-démonickou jízdu jako stvořené, a Bichir s Farmigou přinášejí element sympatických protagonistů, o které budete mít obavy a budete jim fandit až do konce, takže tady dobré. Extrémní příběhová jednoduchost ale eliminuje většinu tajemna a nejistoty (není zkrátka co objevovat a odpadá strach z neznámého, a o to víc bije do očí šablonovitost scénáře), lekačky díky značné míře předvídatelnosti až na asi jednu jedinou nefungují a kdovíjak násilné a brutální to taky není, takže to vlastně na čistě horrorovém poli více či méně neuspívá. Jasně, celý ConjuringVerse je ve své podstatě jedno velké strašidelné klišé, ale pečlivostí a propracovaností strvárnění na nedostatek invence dává zapomenout. The Nun ale budí dojem spíše rutinního spin-offu a dojné krávy, než nějakého důležitého dílku skládanky. Po první Annabelle nejslabší film ze série. Ne vyloženě špatný a díky vizuální atraktivitě v pohodě koukatelný, ale působící tak nějak unaveně (příkladem za vše budiž příšerně okoukaná dějová linie s exorcistovým traumatem z nepovedého vymítání a dětské oběti - kolikrát jsme tohle už viděli? Dává to tomu příběhu něco? A když ne, je to aspoň dostatečně stylově udělané? No...odpovězte si sami).

    • 3.5.2019  19:25
    Shark Exorcist (2015)
    odpad!

    Co má společného Shark Exorcist se skutečnou obětí útoku žraloka? Obojí nemá hlavu ani patu. Tenhle sharksploitation se kvalitou zpracování a početností ne úplně pohledných aktérek podobá průměrnému pornu, ale v pornu aspoň nakonec dojde na nějakou akci. A těch scén útoků žraloka je tam tak zhruba stejně. O několik levelů horší, než většina SyFy filmů z Sharknado týdnů. Zabít tímto způsobem tak lahůdkově dementní nápad, jakým je mix žraločího horroru a Exorcisty, je v jistém slova smyslu trestuhodná záležitost. Nejhorší je, že ten film je celkově tak únavný, hnusný a nesympatický, že to nezachrání ani obligátní snaha si ze sebe dělat srandu a ukazování, jak moc byli tvůrci nad věcí.

    • 14.8.2018  17:21
    Sharknado 2 (TV film) (2014)
    *****

    Druhé Žralokonádo už zahodilo veškeré zábrany a stalo se totálním cheesefestem, který si dělá srandu ze všeho a ze všech, a úplně nejvíc sám ze sebe. Ještě se však nepokouší o "megalomanské" příběhové oblouky a je střídmější v popkulturní parodii (to začalo ve větší míře až ve trojce) a svou koncentrací na několik málo postav a umístěním jen v jedné lokalitě skvěle funguje jako frenetická akční jízda, která se nezastaví a ve které se může stát v podstatě cokoliv, i když to odporuje fyzice, logice i dobrému vkusu. Po úvodní, dokonale zábavné "Sharks on a plane" sekvenci sice nastává asi dvacetiminutové kecací volno, ale pak už je to nehorázná prdel až do konce, a závěrečná sekvence zničení žralokonáda a vším, co následuje, je doslova narvaná badass momenty. Někdo může být na pochybách, jestli je vše na tomto filmu tak dementní a technicky špatné záměrně, ale na to spolehlivě odpovídá "reálná" meteorologická relace, která po celou stopáž filmu dění na obrazovce odborně vysvětluje....aneb jak lépe dohnat ad absurdum už tak značnou koncentraci ujetostí, než se je s naoko vážnou tváří pokoušet vysvětlovat. Geniální komedie. Nebo nekoukatelný trash bez špetky míry, záleží na tom, jak jste nastaveni.

    • 7.8.2017  23:21

    K Sharknadu nelze mít neutrální vztah. Tu sérii buď milujete, nebo nenávidíte. Já jsem zamilovaný už od druhého dílu, protože ta drzost a neomalenost, se kterou si prostřednictvím těchto filmů Ferrante i všichni ostatní zúčastnění dělají prdel ze všeho a všech okolo a zároveň i ze sebe, to se jen tak nevidí. Pětka pokračuje v duchu čtverky, jen je zase o něco víc přehnanější, ujetější, sebeironičtější, rádoby megalomanštější, jednoduše více "žralokonádovatější". To hovoří za vše. Ano, objektivně je to furt špatně natočený trash, který navíc díky své pseudorozmáchlosti stěží drží pohromadě (byť třeba po stránce triků je vidět jakési postupné zlepšování), ale to je úplně jedno. Tenhle film má především bavit, a pokud přístoupíte na jeho hru a máte rádi tenhle specifický druh humoru, budete se bavit od začátku do konce. Plná palba a na šestku se těším už teď.

    • 19.4.2019  18:51
    Shazam! (2019)
    ****

    Shazam! je překvapivě daleko lepší, než by superhrdinský origin stylizovaný do rodinné komedie na papíře měl být. Sandberg ho režíruje stylem "na jistotu", ale velmi poctivě, a chytře se vyhýbá opulentní akci a osudové epice (které mu moc nejdou), přičemž se soustředí na silné stránky a dává jim vyniknout. Většina vtípků funguje, geekovské rýpání do supehrdinských stereotypů organicky zapadá do budování zápletky a nepůsobí samoúčelně, protagonisti jsou navzdory dětskému věku sympatičtí, a v Zachary Levim má film až nečekaně silného hereckého tahouna. Kvituju také stálé udržování veselého, necynického nadhledu, a funkčnost dojemných scén díky jejich nesklouznutí do cukrkandlového patosu. Trochu pokulhává kvalita záporáka (coby postavy, Strong ho hraje vcelku solidně) a akce, byť přehledná a kvalitně otrikovaná, poněkud postrádá nápad a dynamiku. Ale na to, jaká je ten film ve své podstatě blbost, s přehledem nabízí vyváženou porci zábavy jak menším dětem v doprovodu rodičů, tak nerdy teenagerům, co hltají komiksy, a nebude vysloveně urážet ani dospělé diváky. Komiksový blockbuster může fungovat i v poloze rodinné komedie, Shazam! je toho důkazem, a jeho (už téměř jisté) pokračování si ujít nenechám.

    • 20.10.2020  17:56
    Sidonia no kiši (TV seriál) (2014)
    **

    Vizuálně podmanivé anime, z něhož srší depresivní pocit technokratické atmosféry daleké budoucnosti, kde z lidstva a lidství už moc nezbylo, a jehož temný vesmír se všemi děsivými tajemstvími láká k prozkoumávání. Jenže tato tajemství zůstávají většinově pouze naťuknuta a nedořešena, dějový oblouk plyne divným tempem odnikud nikam (druhá řada příběh nedovyprávěla, a třetí není a nejspíše ani nebude) a zcelaotřesná je práce s charaktery, které jsou do jednoho zcela ploché a jediný způsob, jakým je tvůrci zkoušejí divákovi přiblížit, je jejich opakované vystavování rádobyvtipným společensky trapným situacím, které jsou zpočátku jen tak přihlouple nehumorné, ale postupem času se stávají bolestivě trapnými i pro sledujícího. Navíc je to na mecha anime po hříchu málo akční a ta akce, když už nastane, je často nepřehledná; a ani fanoušci bizarních kosmických nestvůr si nepochutnají, protože místní záporáci povětšinou vypadají jen jako neforemné hroudy, zamotané v chapadlech. Výsledkem je nedějová, často dost utahaná a emocí prostá záležitost, na které je opravdu přitažlivá jen atmosféra a byť zanedbávaný, tak aspoň nápaditý a otázky vzbuzující worldbuilding. To je ovšem dosti málo.

    • 18.2.2020  00:13
    Skeleton Man (TV film) (2004)
    **

    Skeleton Man v podstatě není film, ale spíš pásmo splatterových skečů, náhodně poslepovaných za použití nepochopitelnho střihu, neexistujícího scénaře a dialogů, jejichž dadaistické pojetí vynikne dvojnásob silněji při sledování českého dabingu. Nicméně nemrtvý indián, co se umí teleportovat, šípem sestřelit helikoptéru a odrážet kulky, má neodolatelně nonšalantní a suše metodický způsob nakládání s obětmi a to se v tomto žánru počítá. Kor když se to režisér prostřednictvím wannabe osudové hudby, prostřihů na stále stejný záběr letícího orla a vedením herců ke křečovitému přehrávání snaží úporně prezentovat jako vážný snímek, i když mu k tomu chybí byť sebemenší špetka jakékoliv potřebné kvality. O to větší sranda to je. Ale zase...ne až tak často, na ploše té hodiny a půl. Tohle by potřebovalo zvláštní sestříhanou, cca 20minutovou verzi, ta by směle mohla pokukovat po plném hodnocení. Takhle za dvě, protože rozpačité kroucení hlavou převažovalo nad škodolibým smíchem, a to je špatně.

    • 19.1.2019  11:31
    Skleněný (2019)
    **

    Shyamalan měl perfektně vymyšlené zakončení svého příběhu "skutečných superhrdinů", ale zapomněl k tomu vytvořit také adekvátně kvalitní a zábavný zbytek filmu. Unbreakable i Split fungovaly dokonale jako samostatné příběhy, a propojení mezi nimi působilo jen jako třešnička na dortu; zatímco Glass je těžkopádna, na místě přešlapující zívačka, která neví, jak vyplnit tu spoustu stopáže před (nutno dodat zdařilým) závěrečným zúčtováním. McAvoy dělá, co může, ale ani jeho superherectví tu bídu nevytrhne, protože se děj už netočí jen kolem něj; Jackson těží z nerdovsky vymazleného konceptu své postavy, ale nemá co hrát, a z Willise se stal smutný, unavený stařík bez života. Vedlejší postavy jsou tam tak nějak na ozdobu, aby se divák nedivil, co se s nimi v době mezi filmy stalo, a ono plíživé, tajemné budování atmosféry, které skvěle fungovalo v předešlých dílech, zde z důvodu ztráty mystéria okolo postav a děje podřezává Shyamalanovi větev pod jím samým. Výsledkem je sice docela uspokojivé zakončení příběhu, ale vrcholně neuspokojivý film. Tolikrát propíraná režisérova autorská vize má svou sílu, ale nějak se skrze koncentraci na ni zapomnělo na dalš ingredience, které jsou k vytvoření celovečerního snímku na úrovni zapotřebí.

    • 1.4.2019  23:20
    Smrtgasmus (2015)
    *****

    Hodně specifický film. Abyste ho plně ocenili, jednak musíte být fanoušek splatteru a mít základní přehled o metalové subkultuře (což ale není nijak vzácná kombinace), a k tomu navíc musíte mít nadhled a nebrat ani ten horror, ani ten metal úplně smrtelně vážně - a to je v obou fandovských obcích leckdy dost problém, proto se nedivím těm rozporuplným ohlasům. Deathgasm je v čistě splatter-comedy ranku maximálně nadprůměr (tedy hodně krve a občas vtipný kill, ale nic převratného), ale právě ta zápletka o metalu, který je zde jednak parodizován sám o sobě, jednak se s ironickou doslovností dělá sranda z pohledu "normálních" lidí na něj a v neposlední řadě je i nadšenecky oslavován, tomu dodává grády. Je to prostě prdel od začátku do konce, a co na tom, že se nejedná o žádnou sofistikovanou legraci, ale spíš o prvoplánovou, záměrně trapnovtipnou šaškárnu. Tohle nemá reformovat žánrová pravidla, tady si prostě pár bláznů do horroru a metalu natočilo béčkový filmík, který by rádi sledovali na svých vlastních chlastakcích. A pak prostě záleží, jestli jste s nimi na stejné vlně zábavy, nebo ne. Já jsem, proto jasných pět hvězd, Deathgasm u mě dokonale splnil účel. Ale hodnocení jednou či dvěma hvězdami se taky nedivím, pro nepolíbené metalem a odmítače komediálních aspektů v horroru tento film mnoho objektivní kvality přinést nemůže.

    • 15.9.2020  17:47

    Správně oldschoolové krvavé efekty potěší a minimálně na některých zúčastněných hercích (povětšinou asi kámošů režiséra) je vidět, že si při stvárňování svých postav užívají jakousi zábavu, ale celkově je tenhle polo-amatérský pokus o sharksploitation křečovitý ve snaze dávat najevo sebeuvědomělou nadsázku, k jejímuž patřičnému vyznění zde chybí kreativita a odvázanost. Dominuje zde nuda a zdlouhavé diagolové pasáže, což je u takovéhoto druhu filmu to úplně nejhorší. Odpad! to není, zábava většinou taky ne.

    • 29.5.2018  17:51

    Sázka na jistotu, míněno v čistě pozitivním slova smyslu. Tvůrčí tým pochopil, v čem tkví obliba filmového Hana Sola (antihrdinství, humor, buddy chemie s ostatními protagonisty) a staré SW trilogie (vesmírné honičky, cestování po různorodných světech a setkávání se s jejich fantastickými obyvateli, atmosfére Imperiální diktatury) a dal divákům ještě jednou, naposledy těchto oblíbených chutí zakusit. Výsledkem je briskně plynoucí sci-fi příběh, který vydatně brnká na nostalgické struny (tím víc, čím větší přehled má fanoušek v univerzu, a to i tom rozšířeném), ale přitom prošlapává sice dříve naznačené, ale dosud neodkryté cestičky, a netopí se tak pouze v přívalu retro pokyvování jako The Force Awakens. Ambicióznější Rogue One se mi ve výsledku líbilo o něco více, ale Solo ukazuje, že svět kdysi dávno, v jedné předaleké galaxii, nabízí velkolepá dobrodružství i bez využití světelných mečů a Síly. A to v povedeném, nepředigitalizovaném vizuálu a opět jednou s výborně obsazenými postavami. Jen ten nádech jakési ikoničnosti, která SW sérii od začátku provází, zde poněkud chybí.

    • 8.7.2019  17:10

    Homecoming byl těžký průměr, který zvedala nahoru jen prvotřídní řemeslná kvalita, tohle je už téměř trefa do černého. Pryč je pocit, že film nefunguje sám o sobě, ale pouze jako epizoda seriálu, Holland konečně pochopil, jak má postavu Petera Parkera hrát, akce je kvalitnější a velmi dobře je vystižen i samotný Spiderman, jakožto víceméně lokální superhrdina, kterému vlastně voní víc zachraňování babiček před lupiči, než světů před zničením, protože je prostě jen obyčejný teenager s typickými teenage problémy. K tomu se přidává Gyllenhaal s jedním z nejlepších padouchů v rámci celé MCU, a jeho Mysterio je jak moderní a inovativní, tak zhusta odkazující svému komiksovému předobrazu. Jediné, co ten film absolutně nepotřebuje a co jej táhne dolů, je dementní humor ve stylu letních teen komedií. Jako jo, Spiderman byl vždy superhrdina, ke kterému humor seděl, ale tento humor spočíval v společenské neobratnosti a nerdství jeho civilní identity, a v sarkastických hláškách jeho maskované podoby, ne ve formě pitomých audiovizuálních gagů typu focení s kalhotami dole či trapných skečích s jeho zamilovaným tlustým kamarádem. Za to musím dát hvězdu dolů, i přes skvěle vypointované a představivost namáhající potitulkové scény.

    • 19.10.2020  10:12
    Sputnik (2020)
    ****

    Poctivé řemeslo, které však není na žádné úrovni nikterak překvapivé a originální. Postavy jsou šablonovité, jejich morální dilemata taky, design monstra á la "něco vágně humanoidního, hubeného, přihrblého, s dlouhýma rukama" už tu za posledních pár let taky několikrát byl, a i ta dějová linie je těžce předvídatelná (spíš než Vetřelce parusky mi to připomínalo Venoma parusky). NICMÉNÉ - film táhne nahoru strohá, chladná a tak nějak typicky sovětská atmosféra napětí a neklidu (žádné stylové interiéry, nápaditý design a prostředí, které je sice děsivé, ale zároveň se vám líbí - tady na téhle vědecké základně byste pobývat nechtěli, není na ní nic atraktivního), nervózní industriální soundtrack a relativní syrovost zobrazovaného násilí, a tak je výsledný divácký žážitek pro toho, kdo má rád tento typ žánrovek, i přes neoriginalitu dosti zábavný. Prostě zatraceně dobře udělaná klasika (která peklužel i přes skvěle rusky chladný přístup nakonec skončí vysloveně americky).

    • 18.7.2018  15:32

    Duchem asi nejblíže k Verhoevenově klasice, a to jak návratem původních postav do hlavních rolí a explicitními odkazy, tak také opětovným důrazem na militaristickou propagandu, která zde už není jen jeden z dějových prvků, ale dokonce hlavním nosným motivem. Sice je to asi v souladu s knižní předlohou (nevím, nečetl jsem), ale v důsledku toho se na můj vkus až příliš ubralo na akci a násilí (a na tom především, tahle Hvězdná pěchota je oproti svým předchůdcům místy vyloženě krotká). A druhým poměrně značným problémem je, že ačkoliv zápletka má planetární, potažmo celogalaktický rozmach, provedení filmu je v kontrastu s tímto až příliš komorní, čemuž se třeba předcházející díl Invasion dokázal docela elegantně vyhnout (tam byl děj komorní sám o sobě, velký rozmach měly až jeho potenciální dopady). Animace je stále atraktivní a potěšil také plnohodnotný přerod Johnnyho Rica z namachrovaného frajírka do autentického badasse, s kterým jen tak někdo nevyjebe...ale film jako celek až tak "badass" není. Koukatelný, solidně zábavný, ale až moc se upínající na první díl a myšlenky z knihy, ale přitom méně šťavnatý a trochu postrádající jiskru.

    • 26.10.2017  23:54

    Vůbec nic vhodného pro běžného diváka, ale nevhodné i pro většinu horrorových fanoušků, kteří se chtějí příjemně bát nebo se jen tak trochu v nadsázce znechutit. Subconscious Cruelty je hodně hluboká a hodně znepokojivá sonda do těch nejtemnějších zákoutí lidské mysli, a jako takový funguje v podstatě dokonale. Vrcholně odporná záležitost, a to jak z toho prvoplánově fyzického, tak i z morálního úhlu pohledu. Navíc natočená osobitým, nervním, špatně uchopitelným "nočněmůrovským" stylem, takže v podstatě bez děje, jen mozaikovitě poskládaná. Pro ty, kdo jsou fascinováni odvrácenou stranou lidského podvědomí, psychiky a sexuality, je víceméně povinnost tento bizarní a zvrácený film shlédnout.