Israha

Israha

Oživlá Apokalypsa

okres Vsetín

6 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
    • 4.4.2020  10:03

    Slušná snaha o pěknou výpravu, jakžtakž zdařile udělané titulní monstrum...a jinak je to vlastně něco jako generický zvířecí "horror" ze Syfy Channelu. Survival elementy nefungují, vztahové peripetie mezi postavami taky ne, protože režisér jejich charaktery nezvládl rozehrát, není to moc napínavé, není to krvavé, není to ani obdařené kdovíjak povedenými triky. A extrémně okatě to kopíruje Jurassic World a Kong: Skull Island. Naprosto zapomenutelná záležitost, které neutkví v paměti ani tím, jak šíleně špatná je. Je "pouze" ubíjejícím způsobem podprůměrná. Ty dvě hvězdičky jsou velmi slabé, spíš tak 1,5.

    • 17.5.2020  09:51
    Lov (2020)
    ****

    Neskutečně uspokojivý film, pokud jste selektivní latentní misantrop a rasisti vás serou stejnou měrou jako protestující za skutečnost, že ve filmu, odehrávajícím se v evropském středověku, není žádný černoch. Pokud souhlasíte s otřepaným vtipem o podobnosti internetových diskusí a paralympiády, a považujete comment sekce na sociálních sítích za stejné zlo, jako covidovou karanténu, The Hunt si vychutnáte. Craig Zobel cituje ve své drsné společenské satiře Orwella, ale výrazovými prostředky se blíží spíš Řezníkovi, šije do extremisticky smýšlejících dementů napříč politickým, sociálním a názorovým spektrem a ambivalentně konstatuje "nesnáším je všechny". Skvělá zábava, která se nebojí poctivých gore efektů, rafinovaně si hraje s diváckým očekáváním a skvělým tempem baví od začátku do konce, jen mě zamrzelo, že satiricko-humorný aspekt velmi upozadil ten thrillerový, a nějakého napětí z postupně ubývajících obětí a jejich boje o přežití si moc neužijeme.

    • 15.9.2020  17:58
    Ouija Shark (2020)
    odpad!

    Brett Kelly strikes again filmem, který má na 81 minut stopáže asi tři momenty, které jsou pohledem ultrabrakové záměrně špatné optiky vtipné (první rande, Dr. Strange parafráze, fejk Trump na konci), a ve zbytku se honí stopáž předlouhými scénami ústřední pětice hereček, kterak chodí tam a zpět, žvaní o ničem a pod dohledem příšerné kamery v lokacích, které má snad Kelly doma za barákem, nehrají. To, že má Kelly už víc jak deset let pořád stejně mizernou technickou kvalitu filmů, bych byl ochotný přejít spíše, než fakt, že kontinuálně není schopen vymyslet nic, co by pokrylo více stopáže, než několikaminutový skeč, a pak to nafukuje do podoby nudných a umolousaných celovečeráků. Jeho tři předchozí sharksploitationy byly tak na tu jednu brakovou hvězdičku za občasné záblesky něčeho poklesle srandovního, ale Ouija Shark je scénka se třemi dobrými fóry a několika dalšími trapnými, ze které kdovíproč byl udělán "plnohodnotný" "film".

    • 17.5.2020  10:05
    V síti (2020)
    ****

    Nebudu kecat. Obával jsem se, že šokantnost odhalených skutečností a důležitost prezentovaného tématu udělá "V síti" výrazně pozitivní hodnocení sama o sobě, a dokument za tyto aspekty schová méně kvalitní zpracování, ale nestalo se. Natočeno přesně, linka se postupně rozvíjí nořením hlouběji do morálního bahna, stopáž není vycpána nicneříkajícími záběry a rychlým dávkováním odhalení udržuje pocit tíživosti. Potud super, a závěr zrovna tak, protože konfrontovaný "Ústečan" nejen ukázkově zosobňuje prohnilost sorty lidí, do nichž spadá, ale paradoxně při té zoufalé obhajobě vlastní špíny říká i pointy, které jsou svým způsobem velmi trefné. Dva zásadní nedostatky však vidím - Tereza Těžká byla i přes snahu druhých dvou figurantek jediná opravdu přesvědčivá v roli 12letého děvčete, to zaprvé. A zadruhé - krom odkrývání a upozorňování na znepokojivý stav věcí by bylo na místě, aby se využila přítomnost odborníků přes sexuologii, psychologii, právo, atd., a film prostřednictvím jejich komentářů rodiče, děti i samotné predátory důrazněji informoval o možných dopadech toho, co se děje. Klidně za cenu 15 - 20 minut stopáže navíc.

    • 20.11.2019  12:37

    Zředěnější odvar velmi povedené jedničky. Ta bodovala především tím, jak operovala s klaustrofobickou atmosférou uzavřeného prostoru, blízkosti nebezpečného predátora a docházejícího vzduchu, a v podstatě po celou dobu z této přímočaré cesty neuhla. Ve dvojce se srovnatelně hutné pasáže v podmořském městě, ve kterých se vkusně sází na tmu, neklid a tušenou blízkost žraloka, peklužel překlopí do za vlasy přitažené a béčkově vyznívající survivalové honičky, kterou ani režie, ani herecké výkony protagonistek nemají šanci utáhnout. Celkový dojem pořád spíše dobrý, ale rčení "méně je někdy více" zde platí zcela bez výjimky.

    • 27.4.2019  12:13

    Endgame to měl ve své podstatě strašně složité. Jeho úkolem bylo završit více než dvacetidílnou epickou ságu a ještě ke všemu překonat Infinity War, který byl definicí ultimátního filmového crossoveru. Russovci pochopili, že cesta nevede směrem "podruhé totéž, jen všeho víc", a poslední Avengeři fungují dokonale právě proto, že jsou "jiní". První třetina ukazuje ve velmi pochmurném a komorním duchu, že události z IW mají dopad nejen na univerzum jako takové, ale také na psychiky těch, kteří je svým selháním dopustili. Ukáže se, že všichni ti cool týpci se superschopnostmi, v hi-tech oblecích a mimozemskou DNA jsou životné charaktery, které cítí a prožívají. To, co se stalo, se na nich hluboce podepsalo. A divák to začne prožívat s nimi. Druhá třetina je pak monstrózním fanouškovským servisem, který elegantně kombinuje leckdy až přiblblé fórky se silnými "closure" momenty a jasně divákovi říká: "My, milovníci Marvelu, ti zde tobě, milovníkovi Marvelu, chceme udělat radost".A pak se to zakončí totálně megalomanskou závěrečnou bitvou, která svým rozsahem a vizuálním stvárněním opravdu dokáže zarazit do sedačky a zpomalit dechovou frekvenci. A najednou to skončí, staří známí se rozloučí a předají štafetu svým náhradníkům (na rozdíl od IW, kde byl prostor pro jednotlivé postavy víceméně rovnoměrně rozložen, se zde dění věnuje především těm, které odcházejí)....a je z toho tak nějak melancholicky smutno, ale dostavuje se i pocit uspokojení. Jedna éra skončila, další přijde, ale už bude jiná. A Endgame tuto končící éru uzavřelo vlastně nejlépe, jak to šlo. Myslím si, že Infinity War jako takový je ZÁBAVNĚJŠÍ film...rychlejší, barevnější, víc útočící na první signální. Endgame je pak spíš sešupem z vrcholu do poklidné cílové rovinky, kde se dostaví naplnění z uplynulé cesty. Feige a spol. to dokázali. Vytvořili filmovou franšízu, která bude transcendovat generace, jako kdysi Star Wars, a její první etapu zakončili tím nejvelkolepějším možným způsobem.

    • 22.8.2019  16:18
    Bažináč (TV seriál) (2019)
    ***

    Ambiciózní projekt, který hodně dílčích věcí dělá dobře či vysloveně výborně, ale dojíždí na množství vaty a rozklíženost, způsobenou nečekaným utnutím hned po první sérii. Jako nejzásadnější problém bych viděl asi to, že horrorovo/komiksová stránka seriálu kvalitativně dost výrazně dává na prdel té vztahově "soap operové", ale prostor mají obě zhruba stejný. Takže nedostaneme adekvátní množství geniálně pošahaného Woodruea (Kevin Durand opět vládne), tajemství okolo zesnulé Shawny, příjemně osmdesátkově vyznívajícího Blue Devila, ani dokonce samotného Bažináče, který jakožto ústřední postava seriálu spíš hledá sám sebe a převážne pasivně spojuje všechny příběhy lidí okolo něj. A naopak krizi manželů Sunderlandových (i když pochválit Willa Pattona za labužnicky slizce podaného Averyho je nutné), stereotypní rodinné trable paní šerifky a jeho syna či unylou Crystal Reed v roli doktorky Arcaneové sledujeme častěji, než by bylo milé. Ten koncept jednotlivých, někdy lepších, někdy horších mikropříběhů v rámci každého dílu, a na pozadí se rozvíjejících větších dějových oblouků, které se vzájemně proplétají, je v podstatě ryze komiksový, a dává smysl...ale tady se jednotlivé sešity psaly s vizí ongoing série, a nakonec vyšla jen limitka.

    • 9.11.2019  22:47
    Eli (2019)
    ****

    Ciarán Foy se stále nevymanil z neustupujícího stínu geniální Citadely, ale tímto filmem ukázal, že řemeslně slušný, ale poměrně rutinérský sequel Sinister byla spíše nešťastná náhoda. I když...on ani ten Eli není natočený kdovíjak úžasně, a zejména na poli dospělých herců dost drhne (ti dětští jsou naopak překvapivě docela fajn), nicméně Foy velmi rafinovaně míchá se subžánrovými kartami, otáčí směřování děje a nachytává diváka, a přitom se velmi soustředěně drží předem daného konceptu, který si vytýčil, a nenechá si ho rozjet pod rukama. Eli tak začne jako rodinné drama, pak se překlopí do jakéhosi lékařského polo-exploitation a když vyskočí duchařské elementy, možná si řeknete, že se to trochu čekat dalo...načež Foy vytáhne ještě jeden žánrový zvrat, na který sice v průběhu filmu nenápadně poukazuje, ale nebojím se říct, že tak 8 z 10 sledujících ho předem neodhadne. Eli tak sice není v žádném ze svých dějství nikterak originální (a hlavně ty duchařské pasáže jsou občas hoooodně unavené a okoukané), ale onou promyšlenou subžánrovou syntézou se nakonec originálním stává. Za tu odvahu vymanit se ze škatulek a sevřenost a ukočírovanost výsledného produktu dávám výrazný palec nahoru.

    • 28.3.2020  17:38

    První případ v celé ultramanské franšíze, kdy je spin-off film lepší seriálu, ke kterému je přidružen. Toto nehovoří až tak výrazně ve prospěch tohoto snímku, který je zase jen mnohokrát viděnou rutinou, která sází na velkolepý efekt crossoveru dějových linií více různých UItramanů a přítomnost dalšího, nového, (ne až tak) extranebezpečného kaiju (který je nadesignován hezky, ale při vymýšlení jeho jména to asi nechali na tříletém vnoučkovi šéfa týmu...Snake Darkness, really?). Spíš je to dokumentace faktu, jak špatná byla série Ultraman R/B sama o sobě. Film "Crystal of Bonds" dělá dobře aspoň to, že v propagaci rodinných hodnot ustupuje od přehrávaných pitvořivých projevů ústřední famílie, kterými neskutečně trpěla přidružená série, a vcelku dobře představuje nového rekurentního padoucha pro současný Ultraverse. Solidní, na to, jaká bída bylo těch 25 epizod, které tomuto filmu předcházely.

    • 1.6.2019  17:46

    King of the Monsters bude pro běžného diváka jen dalším obřím, natrikovaným blockbusterem, který se od řady jiných bude lišit snad jen tím, že vynechává humor a nadsázku, a sází na staromilsky působící pochmurnou serióznost. Takže z tohoto úhlu pohledu vlastně rozumím rozpačitým reakcím. Že má někdo problém s tím, když film, mezi jehož základní a explicitně zmiňované motivy patří insignifikantnost lidstva ve srovnání s obřími netvory, potažmo Zemí jako celkem, nemá silné lidské postavy, tomu už rozumím méně...ale naprosto rozumím tomu, co chtěl Dougherty svým pojetím filmu říct. Nic. Zhola nic. Položil se do role obtloustlého chlapečka v nerdovském tričku, který právě od rodičů dostal prachy na všechny své vysněné kaiju hračky, koupil si je a konečně si s nimi může pohrát dle vlastní fantazie. A všem těm, kteří kdy alespoň částečně měli podobné sny, tyto své fantazie ukázal. Fanservis jak hovado a splněný sen všech, co žerou japonské kaiju filmy a představovali si, jak by mohly vypadat natočené za velké prachy v hollywoodských studiích. Takhle, přesně takhle. Nic víc v tom není. Hodně monster, hodně easter eggů, apokalyptická atmosféra, banální zápletka opřená o jednoduchý scénář. Prostě "jen" monster movie, bez snahy o přidanou hodnotu či inovaci. Pravdou je, že osobitostí se Dougherty nevyrovná Edwardsowi, Vogt-Robertsovi ani Del Torovi, ale veškerou tou monumentální pompézností v takřka dokonalém CGI provedení pochyby stejně sfoukne stranou. Watanabe, Farmiga, Dance a ostatní jsou nedůležití, hlavními hvězdami jsou Godzilla a Ghidorah. A ti podávají jedny z nejlepších výkonů své kariéry, Ghidorah dokonce ten úplně nejlepší.

    • 4.4.2020  09:58
    Guns Akimbo (2019)
    *****

    Diváčtější a uchopitelné pro mnohem širší spektrum konzumentů, než režisérova prvotina Deathgasm (což byl, pro nepolíbené metalem, objektivně pouze lehce nadprůměrný komediální splatter), ale pořád pekelně zábavné a natempované. Videoherní stylizací mi to evokovalo Hardcore Henryho, špinavým vizuálem a feelingem zločinu prolezlého města zase Hobo With a Shotgun, a koncept smrtící reality show, plné honiček v autech i pěšmo, mi zase připomněl Blood Drive. Nutno říct, že Guns Akimbo není ultimátní pecka, jako výše zmíněné počiny, na to mu chybí trochu víc rafinovanosti a odvahy méně rozumovat, více posouvat hranice a otáčet klišé (buďme zas objektivní, jedná se o film, který je co do brutality násilí a humoru pořád spíše krotší), ale sympatická dvojice protagonistů v podání Radcliffea a Weaving, zběsilé tempo a hektolitry doruda zabarvené nadsázky a šáhlého humoru tomu i tak dávají poměrně razantní tah na bránu, který se víceméně po celou stopáž nijak závažně nezadrhne. Čistá pětihvězdičková kultovka to není, ale zaokrouhlím nahoru...za Cypress Hill, za pekelně sexy Nix, za roztomile pošahané záporáky v BDSM oblečcích a za nápad na superhrdinskou postavu ManMana (man gets bitten by a radioactive man and receives the power of man-ness!!!) :D

    • 14.4.2019  22:27
    Hellboy (2019)
    ****

    Marshall je horším režisérem než Del Toro, a proto je také jeho Hellboy horším filmem, než Hellboyové od Guillerma, o tom není pochyb. Ale i tak vcelku nechápu ty katarakty hejtů, co se vyrojily, protože v kontextu zkouknutí finálního traileru a znalosti Marshallovy filmografie bylo zcela evidentní, že nic jiného, než pokleslou zábavu pro okrajové publikum od nového Hellboye čekat nelze. Osobně s tímto filmem mám jen dva výraznější problémy. Prvním je vizuální neatraktivita ve spojení s mnohdy výrazně čnícími projevy nižšího rozpočtu (což Marshall vždy docela solidně uměl skrývat, ale tentokrát se mu to nějak rozpustilo pod rukama), druhým rejžova neschopnost navodit pocit epičnosti a osudovosti. Ve finále jsem dostal něco, co mi ze všeho nejvíc připomnělo Wirkolova Jeníčka a Mařenku - tedy přepáleně krvavou, absurdně nadsazenou béčkovou magořinu, která si povětšinou sebe sama uvědomuje, ale v momentech, kdy se zkouší tvářit vznosněji, začíná klopýtat. A nebudu lhát - to mi k radosti více méně stačí. Krev stříká, Harbour pod maskou Hellboye suše hláškuje, na plátně se promenádujou nádherně bizarní stvůry (ta démoní apokalypsa v Londýně!!! Mňam!) a tempo děje se po celé dvě hodiny v podstatě nezastaví. Jen trochu škoda rutinní a hůře nasnímané akce.

    • 8.7.2019  11:15

    Je to možná nepředstavitelné, ale po zhlédnutí The Coming Race si člověk uvědomí, jak bylo první Iron Sky ve vší své absurditě uměřeným a pohromadě držícím filmem. Tady se na nějakou pevnou dějovou kostru a sofistikovanější satiru zcela rezignuje a Vuorensola to do diváka pálí all-in v Sharknado stylu, tzn. dělá si prdel ze všeho a ze všech, a scénář mu slouží jen jako lineární pojítko mezi jednotlivými humornými pasážemi. Totálně přehnaná magořina, která ale (stejně jako jednička) disponuje téměř áčkovým vizuálem a precizním balancováním na hraně sebeparodie a absolutní trapnosti. V jedné chvíli se to se zlomyslným úšklebkem strefuje do nešvarů moderní doby, jako jsou konspirační teorie, závislost na technologiích či sociální sítě, a pak dojde na wrestling akčního hrdiny s trojicí raptorů a akční naháněčku, kdy protagonisté prchají před reptiliánskými verzemi papeže a Bin Ládina v povozu, taženém triceratopsem, zatímco se na ně valí hroutící se umělé slunce. Totální grindhouse (i když nikterak brutální a násilný), který se ani nijak zvlášť nepokouší to skrývat. Každému to nesedne, ale milovníci pokleslé zábavy, která umí ukázat chytrost, ale ve většině případů je záměrně dementní, budou nadšeni.

    • 16.10.2019  16:23
    Itsy Bitsy (2019)
    ***

    Řemeslně slušný pavoučí horror, který sází výhradně na tísnivou arachnofobickou atmosféru, a zcela se distancuje od pokleslých "creature feature" stylizací, a nutno říct, že v tomto ohledu docela boduje. Poctivě ručně dělaný model pavouka, velkého asi jako kočka, působí nepříjemně a zároveň dostatečně realisticky, a i když s ním protagonisti nejsou vysloveně izolováni od okolí bez možnosti úniku, scénář mu je docela dobře přihrává do cesty. Nicméně problém je, že tato linie zaujímá ve filmu až druhé místo, v prvé řadě jde o rodinné trable matky samoživitelky, která má co dělat se sebou, svými traumaty a závislostmi, a sotva tak zvládá své dvě děti. Tyto konflikty jsou rozehrány na naprosto banální a xkrát viděnou notu a okolo většiny postav staví neproniknutelný "plot armor", takže víceméně odpadá napětí a obavy o jejich osud. V tomto ohledu naprostá rutina, která nedovolí jít s hodnocením výše, byť potenciál tu byl.

    • 12.8.2019  20:57
    Kořist (2019)
    ****

    Aja se po několikaleté pauze k horrorům nevrátil ve stylu, na který jsme od něj byli zvyklí. Crawl není krví nasáklá odpornost pro gorehoundy, ale ve své podstatě středoproudý nature amok horror, na který v dnešní době, kdy jsou horrory v kině trendy záležitostí, půjdou zástupy jakože fanoušků žánru, kteří ale vlastně nechtějí vidět nic extrémního. Je však Crawl špatným, či dokonce nefunkčním filmem? Ani zdaleka! Aja se s tím stále ještě nemaže, pořád umí zatraceně dobře zahustit atmosféru boje o přežití proti hned dvěma silám přírody najednou, a velmi plynule do tohoto námětu zapojuje i osobní konflikty dvou hlavních protagonistů, aby měly dopad na konečné vyústění příběhu, a pouze nenatahovaly stopáž. Pravda, na explicitní násilnosti a krvavosti se sice ubralo, ale vybrané scény dokáží zabolet, fungují survival elementy a v subžánru i celkem netradiční (a skvěle vypointované) lekačky. Škoda jen horšího CGI (v případě stvárnění hurikánu, aligátoři jsou naopak vydaření a docela přesvědčiví), no a ty superhrdinské výkony ústředních postav je v rámci posouvání děje nutné mlčky přejít, s tímhle neúspěšně bojuje naprostá většina horrorových snímků.

    • 7.5.2019  17:51

    Spotřební duchařina pro teenagery a středoproudé diváky, kterým jinak horrory přijdou už přes čáru. Formálně solidní, ale zcela suché a generické strašení, ve kterém všechno funguje tak nějak napůl, ať už se bavíme o příběhu, vizuální stránce, atmosféře, lekačkách, vlastně čemkoliv. Filmy tohohle ražení mají štěstí, že příliš nestojí, a současná popularita žánru jim výdělky zaručí, ale jejich tupá neinvenční rutinnost brzy většinu diváků nevyhnutelně odradí. Nálepka ConjuringVerse a Wanova produkce jsou pro La Llorona lákavými reklamními triky, a diváky se pomocí nich podařilo natáhnout do kin úspěšně, ale ani jedno, ani druhé na konečné podobě filmu není skoro patrné. Výsledkem je pak ještě větší zklamání, než nedávná The Nun, a nejslabší příspěvek do Wanova horrorového vesmíru, dokonce i v porovnání s první Annabelle. Vlastně ani nevím, proč na tyhle druhy filmů do kina ještě chodím, nejspíš asi ze setrvačnosti a lásky k žánru...

    • 4.3.2019  18:58
    MOST! (TV seriál) (2019)
    ****

    Já bych řekl, že Most! vůbec není sluníčkařský a proromský. Však pokrytečtí sluníčkáři á la Blanka, agresivní cigoši jako Laco, karikaturní homosexuálové, a nakonec i ty transky (skrz suché konstatování, že předělaný chlap je v něčem pořád zkrátka chlap) to v něm schytají taky. Most! se zkrátka jen vysmívá demenci, tragédství a charakterovému mrzáctví, napříč sociálními i etnickými skupinami. A dělá to trefně, vtipně a leckdy dosti bodavě. V téhle satirické poloze je jeho největší síla, v poloze klasické české řachandy už je to o něco slabší (byť hlášky zde ten kultovní potenciál mají, a některé scény ve své absurdní přehnanosti rozesměji taky) a ten dramatický oblouk byl vydařený asi nejméně, hlavně kvůli leckdy vyloženě nepochopitelným názorovým a postojovým veletočům (jinak přesně a výstižně zahraných) postav. I přesto ale zjevení na české seriálové scéně, sice natočené "česky" a pro Čechy, ale dalece přesahující obvyklou malost, prázdnost a trapnovtipnost ostatních tuzemských seriálů. A Martin Hofmann se zde, troufám si říct, definitivně vyšvihl do herecké smetánky - i když v podstatě hraje pořád stejně (a přesto se mu nějakým způsobem daří přesvědčivě stvárňovat komické i vážné postavy).

    • 30.6.2019  16:11

    To je ale monstrózní nápad! Kaiju film, ve kterém se na monstra a jejich aktivitu nedíváme, ale posloucháme, jak si o nich lidští protagonisté povídají. Asylum se se svým nejnovějším mockbusterem dokonale trefili do noty kritikům, protože přinášejí ideální protiváhu ke Godzilla: King of the Monsters. Monstra ve svém Monster Islandu totiž skoro vůbec nemají a dialogům mezi postavami je věnována téměř celá stopáž. "Zlý" kaiju, připomínající hvězdici (mimochodem nápaditý design!) se vynoří z hlubin moře a potopí jednu loď, jeho rival (kterému se moc nedaří skrýt, že je inspirován Kongem, Godzillou a Mothrou zároveň) se po probuzení vyhrabe z hory, oba do sebe vrazí, spadnou a po pár minutách explodují. Tolik k monstrům ve filmu s názvem Ostrov monster. Jo, je tu vlastně ještě hejno létajících potvor, které za ty cca dvě minuty screentimu sežerou celé čtyři lidi a shodí jednu helikoptéru, a krom toho, že vypadají jako létající Skullcrawleři ze Skull Islandu, nijak zajímaví nejsou. A Eric Roberts, v další monstrózně špatné roli. Monstrózní nuda, v níž je nedostatek scén s monstry vpravdě monstrózní.

    • 4.4.2020  09:12

    Měl jsem pocit, jako kdybych čuměl na stand-up, který byl sice napsán někým, kdo má velmi dobrý smysl pro humor, ale přednáší ho totálně nevtipný a necharismatický nudař, přičemž v publiku sedí několik nastražených komparzistů, kteří pravidelně zvedají cedule s nápisem "SMÍCH". Nechápu, jak to Jarmusch udělal, ale Dead Don't Die není jen "obyčejná" nevtipná komedie. Je to komedie, obsahující řadu dobrých fórů, humorných situací a (sebe)uvědomělých referencí, ale naprosto paradoxně vůbec není srandovní a zábavná. Jestli celý ten koncept filmu má být nějaká reflexe klasického romerovského zombíka (a přeneseně také moderního konzumního člověka), který se pomalu potácí odnikud nikam, jeho konání je repetitivní, nemá řád ani smysl, pak nutno říct, že výsledek plní zadání takřka dokonale. Ale bez obalu druhým dechem přiznávám, že tohle je na mě už moc meta a rozhodně bych preferoval něco přímočařejšího. Dvě hvězdičky za herecké obsazení, vizuál a žánrovou chytrost, ale jako celek mě to absolutně minulo. IMHO je fakt, že se divák v důsledku otupění dutou pomalostí "děje" nesměje ani těm vtipům, které jsou opravdu povedené, pro komedii velmi špatným vysvědčením.

    • 19.4.2019  18:51
    Shazam! (2019)
    ****

    Shazam! je překvapivě daleko lepší, než by superhrdinský origin stylizovaný do rodinné komedie na papíře měl být. Sandberg ho režíruje stylem "na jistotu", ale velmi poctivě, a chytře se vyhýbá opulentní akci a osudové epice (které mu moc nejdou), přičemž se soustředí na silné stránky a dává jim vyniknout. Většina vtípků funguje, geekovské rýpání do supehrdinských stereotypů organicky zapadá do budování zápletky a nepůsobí samoúčelně, protagonisti jsou navzdory dětskému věku sympatičtí, a v Zachary Levim má film až nečekaně silného hereckého tahouna. Kvituju také stálé udržování veselého, necynického nadhledu, a funkčnost dojemných scén díky jejich nesklouznutí do cukrkandlového patosu. Trochu pokulhává kvalita záporáka (coby postavy, Strong ho hraje vcelku solidně) a akce, byť přehledná a kvalitně otrikovaná, poněkud postrádá nápad a dynamiku. Ale na to, jaká je ten film ve své podstatě blbost, s přehledem nabízí vyváženou porci zábavy jak menším dětem v doprovodu rodičů, tak nerdy teenagerům, co hltají komiksy, a nebude vysloveně urážet ani dospělé diváky. Komiksový blockbuster může fungovat i v poloze rodinné komedie, Shazam! je toho důkazem, a jeho (už téměř jisté) pokračování si ujít nenechám.

    • 19.1.2019  11:31
    Skleněný (2019)
    **

    Shyamalan měl perfektně vymyšlené zakončení svého příběhu "skutečných superhrdinů", ale zapomněl k tomu vytvořit také adekvátně kvalitní a zábavný zbytek filmu. Unbreakable i Split fungovaly dokonale jako samostatné příběhy, a propojení mezi nimi působilo jen jako třešnička na dortu; zatímco Glass je těžkopádna, na místě přešlapující zívačka, která neví, jak vyplnit tu spoustu stopáže před (nutno dodat zdařilým) závěrečným zúčtováním. McAvoy dělá, co může, ale ani jeho superherectví tu bídu nevytrhne, protože se děj už netočí jen kolem něj; Jackson těží z nerdovsky vymazleného konceptu své postavy, ale nemá co hrát, a z Willise se stal smutný, unavený stařík bez života. Vedlejší postavy jsou tam tak nějak na ozdobu, aby se divák nedivil, co se s nimi v době mezi filmy stalo, a ono plíživé, tajemné budování atmosféry, které skvěle fungovalo v předešlých dílech, zde z důvodu ztráty mystéria okolo postav a děje podřezává Shyamalanovi větev pod jím samým. Výsledkem je sice docela uspokojivé zakončení příběhu, ale vrcholně neuspokojivý film. Tolikrát propíraná režisérova autorská vize má svou sílu, ale nějak se skrze koncentraci na ni zapomnělo na dalš ingredience, které jsou k vytvoření celovečerního snímku na úrovni zapotřebí.

    • 8.7.2019  17:10

    Homecoming byl těžký průměr, který zvedala nahoru jen prvotřídní řemeslná kvalita, tohle je už téměř trefa do černého. Pryč je pocit, že film nefunguje sám o sobě, ale pouze jako epizoda seriálu, Holland konečně pochopil, jak má postavu Petera Parkera hrát, akce je kvalitnější a velmi dobře je vystižen i samotný Spiderman, jakožto víceméně lokální superhrdina, kterému vlastně voní víc zachraňování babiček před lupiči, než světů před zničením, protože je prostě jen obyčejný teenager s typickými teenage problémy. K tomu se přidává Gyllenhaal s jedním z nejlepších padouchů v rámci celé MCU, a jeho Mysterio je jak moderní a inovativní, tak zhusta odkazující svému komiksovému předobrazu. Jediné, co ten film absolutně nepotřebuje a co jej táhne dolů, je dementní humor ve stylu letních teen komedií. Jako jo, Spiderman byl vždy superhrdina, ke kterému humor seděl, ale tento humor spočíval v společenské neobratnosti a nerdství jeho civilní identity, a v sarkastických hláškách jeho maskované podoby, ne ve formě pitomých audiovizuálních gagů typu focení s kalhotami dole či trapných skečích s jeho zamilovaným tlustým kamarádem. Za to musím dát hvězdu dolů, i přes skvěle vypointované a představivost namáhající potitulkové scény.

    • 29.5.2019  11:25
    Syn temnoty (2019)
    ***

    Nápaditá žánrová mixáž uchopena naprosto základním, neinovujícím a režijně sterilním způsobem. Generické scény poznávání vlastních schopností střídají generické strašící scény, hlavní postava je jen dalším divným děckem, ty zbylé jsou figurkami bez charakterů. Do mírného nadprůměru posílá tento po všech stránkách obyčejný film pouze svižný styl vyprávění a poctivě využitý Rkový rating, přetavený do explicitních, nepříjemných, ale nikoliv samoúčelných krvavých scén. Jinak ale divák, který někdy viděl aspoň jeden superhrdinský origin a aspoň jeden horror na téma "creepy kid", vynecháním Brightburn o zhola nic nepřijde.

    • 23.9.2019  13:48
    Temný krystal: Věk vzdoru (TV seriál) (2019)
    *****

    Ještě lepší než film, který až příliš sázel na vizuální atrakce a příběhově byl poněkud plytký. Zde, na delší stopáži, je mytologie Thraa a tvorů, kteří ji obývají, konečně patřičně rozvedená, epický oblouk získává hloubku a k velkolepé obrazové nádheře, kde je klasická loutkařina s CGI v dokonalé symbióze, přidává příběhovou váhu. Pohádkovost tohoto světa je výrazná, ale výjevy ze života Skeksiů bych nejmenším dětem v rámci zachování klidného spaní spíš nepouštěl, tohle je fantasy spíš pro odrostlejší publikum. Fantasy s perfektně vyváženým poměrem ingrediencí, kde magickou krásu střídá temnota, osudové momenty jsou kombinovány s humorem a vše je podáno tak, že to v rámci celku působí přirozeně a nic z toho netrčí jak pěst na oko. Tohle bylo děláno s nadšením pro věc, a byť další sérii díky elegantnímu zakončení vysloveně netřeba, přeci jen bych se do Thraa mezi Gelflingy a jinou havěť ještě jednou rád vrátil.

    • 22.8.2019  16:38
    Trhlina (2019)
    ***

    V knižní verzi Trhliny fungovalo vyprávění stylem autorovy reprodukce "skutečného" příběhu, který mu pověděl někdo druhý, na výbornou, ale ve filmově podobě je to jedna velká zbytečnost. Jakkoliv už jsem poměrně unaven v poslední době stagnujícími found footage postupy, tak tady by seděly jako prdel na hrnec. Úvod do děje v podobě několikaminutového prologu s voiceoverem, "fakta" ohledně Tríbečské záhady by mohly padnout ústy protagonistů "na kameru", a pak už jen hrát tajemnou, zneklidňující partii uprostřed lesů, ve kterých není úplně vše tak, jak by mělo být. Protože v těchto pasážích filmová Trhlina má něco do sebe. Nejde o žádný ultimátně děsivý horror, u kterého budou i otrlí diváci drkotat zuby a kousat si nehty, ale iracionálno zde zlověstně vystrkuje růžky a solidně nabourává mysl, aniž by bylo potřeba vizuálních kejklí či nějaké propracované mytologie. Peklužel je omáčka okolo poznamenána televizní laciností a podprůměrným herectvím, takže celkový dojem z filmu je poněkud rozpačitý.

    • 18.4.2019  10:22
    Ultraman (TV seriál) (2019)
    ***

    Jasná snaha zpřístupnit Ultramana západnímu publiku, takže na klasickou kaiju/sci-fi tematiku jsou naroubovány prvky superhrdinské soap opery a jemně noirové detektivky. Což o to, originální to v rámci Ultraman sérií je, a fanoušci japonské předlohy (na kterou toto anime přímo navazuje) si vydatně pošmáknou na odkazech a easter eggs, takže tady v pořádku - seriál přináší něco nového a zároveň hluboce ctí své předchůdce. Problém nicméně je, že oba zmíněné inovativní elementy, jak ten detektivní, tak ten komiksový, jsou stvárněny v naprosto základním a stereotypním duchu. Charakterové prvky postav, jejich motivace a repliky jsou jako z nějaké příručky pro začátečníky. Takže ta originalita zde je jen v rámci žánrového mixu, na první pohled, na povrchu. K tomu uspěchaný a mírně zmatený konec, divná kombinace klasické a CGI animace...já být neznalý japonského Ultramana, tak mi toto anime danou franšízu nikterak výrazně nepřiblíží a nezatraktivní. Ve své podstatě se ze strany Netflixu nejedná o nějaký průser, jen je to celé bolestně obyčejné a zaměnitelné.

    • 18.3.2020  18:17
    Ultraman Taiga (TV seriál) (2019)
    *****

    Nejlepší Ultra Series od roku 2006. Moderní "fusion gimmick" ustoupil na druhou kolej a náš nejnovější mladý japonský hrdina není hostitelem jednoho Ultramana s více formami, ale hned tří různých Ultramanů, z nichž každý má svůj unikátní charakter a styl boje. Vynikající! Dále tu máme příkladnou vybalancovanost, kdy série nabízí takřka ideální poměr retro pokyvování ke starším Ultramanům, a inovativních postupů (vztaženo i na rovnováhu mezi novými a klasickými monstry, kdy se vracejí i taková, na které už všichni kromě nejzarytějších die hard fans zapomněli), má napříč všemi 25 díly funkční a soudržnou dějovou linku, ale přitom přináši jedny z nejintenzivnějších epizodních zápletek za posledních 15 let. A vše šperkuje postava ústředního záporáka, který už není noblesním temným tyranem, ani pošahanou legrační figurkou, ale chaotickým "jokerovským" šílencem, který to zlo páchá prostě proto, že ho to baví a že v něm vidí jen určitou alternativu k páchání dobra. Jo, a pokud už vás omrzely neustále se opakující banální poučovánky o důležitosti rodiny a přátel, Ultraman Taiga v sobě nese velmi aktuální, střízlivě podanou a nepatetickou antixenofobní agitku. Trefa do černého, a odpouštím i obligátně poněkud antiklimaktické finále.

    • 8.10.2019  16:10

    Ublábolené zmatené nic. U filmů, které se tváří takto důležitě a neustále před divákem zkouší naznačovat zvraty a významné pointy, mám vždy poměrně velký problém, když vlastně nedokážou nic uspokojivě sdělit. A In the Tall Grass přesně takový je. Což bych ještě byl ochoten přejít, kdyby aspoň měla sílu atmosféra, bylo to vygradované a horrorové; i zážitek bez pointy může být super. Ale In the Tall Grass není ani zážitkový. Jen se tu zmateně pobíhá v kukuřici, ječí a totálně chaoticky se háže časovými rovinami jednu přes druhou, aniž by to ve výsledku vůbec mělo nějaký smysl. Bez děsivých momentů, bez gore, suché. Dobrá práce snad jen v tom, že alespoň skládání příběhu má jakous takous rafinovanost, takže i když je film povětšinou nuda, nutí dokoukat dokonce a láká na nějaké závěrečné odhalení. To, že nic takového nepřijde, už je druhá věc...

    • 22.8.2019  16:49

    Buď Ferrantemu a Zieringovi došly po šesti Sharknadech nápady, nebo je to zase jen letmý nástřel, jestli se bláznivý nápad se zombie tsunami chytí a utvoří okolo sebe jakýsi malý kult. Zombie Tidal Wave mi vlastně hodně připomíná úplně první Žraločí tornádo. Pošahaný námět, zběsilé tempo, zřetelný komediální nádech, samozřejmě i nevalné filmařské kvality...ale také značná dávka jakési opatrnosti a neochoty se urvat ze řetězu hned na první dobrou. V žánrovém zařazení celkem správně chybí horror, protože tady nemůže o nějaké napínavé či děsivé atmosféře být ani řeč, Zombie Tidal Wave je ze všeho nejvíc osmdesátkama čpící krvavý akčňák, jen se v něm střílí a mlátí převážně do mrtvol, ne do živých. A jo, je to docela sranda, místy sarkastická, místy správně třeskutě pokleslá, místy roztomile naivní...ale ve srovnání s tím, co všechno tenhle tvůrčí tým magorů dokázal vymyslet se žraloky v cyklónu, taky dosti nesmělá.

    • 30.6.2019  16:48
    Zoombies 2 (2019)
    ***

    Druhý díl Zoombies, který na sebe v poslední scéně prozradí, že je vlastně prequelem, jedničku v mnohém překonává. Zaprvé lépe využívá možností, které zápletka s infekcí, zombifikující zvířata v zoo, nabízí - zejména úvodních asi 30 minut je úplně božích, nápad použít v rolích vražedných netvorů surikaty, hrabáče a dikobrazy je perfektně ujetý. Zadruhé je mnohem víc sebeuvědomělý, zcela rezignuje na zbytečné rodinné a ochranářské podzápletky, které v takto blatantně pokleslém filmu stejně nemají co dělat. A zatřetí si tu a tam povedeně střílí z žánrových stereotypů (ukecaný zbabělý černoch, krokodýl v kanalizaci, všudypřítomné pavědecké monology pronášené se smrtelnou vážností, atd.) a má přesně tu potřebnou dávku nadsázky, která tak nějak přiměje shovívavě přehlédnout technickou nedokonalost a nízký rozpočet. Plus je zde pro potěchu oka řízným temperamentem a neméně řízným výstřihem vybavená Erica Sturdefant v hlavní roli. Škoda ovšem je, že děj v druhé třetině ztratí tempo, poněkud dojdou nápady a v té chvíli se to celé začne nepříjemně táhnout. Méně rozumování v laboratoři a více zombie zvířecí akce by tomu prospělo. V závěru to pak chytí druhý dech, vrátí se roztomilé surikaty a celá infekce, plodící nemrtvé, je vyřešena v libově ironickém duchu, takovéhle epické a přitom důležité sebeobětování neobsahuje leckterý áčkový hit :D. Tohle je to, co chci od Asylum vídat častěji.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8