Israha

Israha

Oživlá Apokalypsa

okres Vsetín

6 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 11.2.2020  17:56
    Urutoraman Ôbu (TV seriál) (2016)
    ****

    Ultraman Orb se svým pojetím částečně vrací ke kořenům franšízy, které obměňuje spíše v drobnostech a detailech. Takže místo vládní zásahové jednotky se tentokrát za monstry honí parta videobloggerů, jejich vůdcem je žena, a lidský hostitel Ultramana se s nimi seznamuje až v průběhu série. Svěží, neokoukané a odbočující od klasického klišé konfrontací monster a mimozemšťanů s ozbrojenými silami. Sám Ultraman Orb je zvláštní tím, že tentokrát má mimozemský původ nejen on sám, ale i jeho lidsky vypadající hostitel (což je po delší době taky celkem vítaná změna), a vůbec poprvé v historii jen mlčky nestojí proti celoplanetární hrozbě v podobě ničivých nestvůr, ale má taky svůj osobní příběh a úhlavního rivala (jehož charakter disponuje antihrdinskými elementy, což je v Ultra Series také spíše vzácnost). Ústřední dějová linka je tak dostatečně nosná, ale přitom se vůbec nezapomíná na silné zápletky jednotlivých epizod, kde zejména první polovina, kdy Orb postupně získává schopnosti přeměnit se do vícero různých forem, disponujících rozdílnými přednostmi, je velmi zábavná. Druhá půlka pak ze začátku nabídne nevídaný prvek, kdy se Ultraman dostane do konfliktu se svým temným já (což dříve v této franšíze nepřipadalo v úvahu), bohužel tento element po pár epizodách zmizí, příběh se zasekne a finální dvojdíl (a "boss" série, který v něm vystupuje) vyznívá antiklimakticky. Orb je ve výsledku velmi sympatický Ultraman, jehož série vkusně spojuje staromilské přístupy s decentními inovacemi, vypráví nosný příběh a elegantně zapojuje hračkářský PP do děje, bohužel poslední cca třetina se jeví jakoby spíchnutá příliš horkou jehlou.

    • 11.2.2020  17:34
    Ultraman X (TV seriál) (2015)
    ****

    Podstatné zlepšení a další známka vzestupného trendu kvality, který se u Ultramaních seriálů začal projevovat po hrozivém polo-restartu v roce 2013. Ultraman X zvládá velmi elegantně využít product placement ve prospěch děje, takže i když mávání figurkami, zbraněmi, elektronikou a tzv. kyberkartami monster běží naplno, dává to v rámci fiktivního světa slušný smysl. Výborným prvkem je také větší důraz na osobnost Ultramana a jeho interakci se svým hostitelem (do té doby byli Ultramani převážně mlčenliví strážci pořádku, jejichž charaktery se příliš neprojevovaly), a ještě lépe dopadla implementace komediálních prvků, která je zde napříč všemi Ultra Series asi nejlépe zvládnutá. Další klady? Opět lepší production value a na tokusatsu seriál dost netradiční práce s kamerou, skvěle zpracované crossoverové epizody s hostujícími Ultramany, a slušný balanc mezi rozvíjením epizodních zápletek (nikdy by mě nenapadlo, že v rámci Ultramana budou fungovat epizody, pojaté jako reality show či jako sportovní dramedie) a centrálního děje. Slabinou pak je na ploše 22 epizod až nezdravě velký počet "výplňovek" a stálé lpění na příšerném konceptu Spark Dolls, což je bez nadsázky nejhorší věc, která kdy Ultraman franšízu postihla. Ve výsledku je však i přesto Ultraman X první sérií z tzv. New Generation (od r. 2013), kterou lze v rámci žánru označit za povětšinou zdařilou.

    • 11.2.2020  17:19
    Urutoraman Ginga Esu (TV seriál) (2014)
    **

    O něco lepší než dějově přímo předcházející zoufalost Ultraman Ginga, ale pořád slabé. Tokusatsu seriály poslední dekády jsou v podstatě z půlky reklamami na hračky, a Ultraman není výjimkou, nicméně následující série tuto skutečnost povětšinou dokázaly docela solidně zaobalit do příběhu...Ginga S ovšem nikoliv. Takže se tu mává do obrazovky figurkami Ultramanů a monster, šermuje různými elektronickými udělátky a korunou okatého PP je neustále pojídání reklamnní čokolády postavami, přičemž epizodní zápletky jsou povětšinou redukovány do podoby generických poselství o důležitosti přátel a centrální děj série přešlapuje na místě a i na těch 16 dílů je velmi řídký. Ani sázka na jiný typ záporáka moc nevyšla, k Ultramanům vždy seděly spíše noblesně působící, ostentativně zlé temné entity, a ne banda nekompetentních hláškujích šašků (ke všemu série dělá hrubou chybu v tom, že finální boss nedokáže obstát v porovnání s "minibossem", objevujícím se v půlce seriálu). Přidání druhého Ultramana sice sérii celkem osvěžilo, ale tento koncept už byl dříve a mnohem zdařileji využit v řadách Ultraman Gaia a Ultraman Mebius, takže jedinou fakt stylovou novinkou jsou ultramanské "power-upy" v podobě částí těl monster, což je, uznávám, docela cool. Je to však jediný prvek, který (tedy společně se zlepšenou production value) stojí za pozitivní zmínku. Tuto sérii nelze doporučit nikomu jinému, než skalním Ultra-fans, kteří chtějí vidět všechno.

    • 20.11.2019  12:37

    Zředěnější odvar velmi povedené jedničky. Ta bodovala především tím, jak operovala s klaustrofobickou atmosférou uzavřeného prostoru, blízkosti nebezpečného predátora a docházejícího vzduchu, a v podstatě po celou dobu z této přímočaré cesty neuhla. Ve dvojce se srovnatelně hutné pasáže v podmořském městě, ve kterých se vkusně sází na tmu, neklid a tušenou blízkost žraloka, peklužel překlopí do za vlasy přitažené a béčkově vyznívající survivalové honičky, kterou ani režie, ani herecké výkony protagonistek nemají šanci utáhnout. Celkový dojem pořád spíše dobrý, ale rčení "méně je někdy více" zde platí zcela bez výjimky.

    • 9.11.2019  22:47
    Eli (2019)
    ****

    Ciarán Foy se stále nevymanil z neustupujícího stínu geniální Citadely, ale tímto filmem ukázal, že řemeslně slušný, ale poměrně rutinérský sequel Sinister byla spíše nešťastná náhoda. I když...on ani ten Eli není natočený kdovíjak úžasně, a zejména na poli dospělých herců dost drhne (ti dětští jsou naopak překvapivě docela fajn), nicméně Foy velmi rafinovaně míchá se subžánrovými kartami, otáčí směřování děje a nachytává diváka, a přitom se velmi soustředěně drží předem daného konceptu, který si vytýčil, a nenechá si ho rozjet pod rukama. Eli tak začne jako rodinné drama, pak se překlopí do jakéhosi lékařského polo-exploitation a když vyskočí duchařské elementy, možná si řeknete, že se to trochu čekat dalo...načež Foy vytáhne ještě jeden žánrový zvrat, na který sice v průběhu filmu nenápadně poukazuje, ale nebojím se říct, že tak 8 z 10 sledujících ho předem neodhadne. Eli tak sice není v žádném ze svých dějství nikterak originální (a hlavně ty duchařské pasáže jsou občas hoooodně unavené a okoukané), ale onou promyšlenou subžánrovou syntézou se nakonec originálním stává. Za tu odvahu vymanit se ze škatulek a sevřenost a ukočírovanost výsledného produktu dávám výrazný palec nahoru.

    • 9.11.2019  22:34
    Kletba (1987)
    ***

    Takové docela obligátní 80s béčko. Znalci předlohy v tom poznají inspiraci Lovecrafovou Barvou z kosmu, ale The Curse není lovecraftovský film. Je to velmi typický zástupce staromódních horrorů, vsázejících na gore, sliz a zatuchlý vzduch amerického venkova či maloměsta. Svými ručně dělanými triky a retro atmosférou je to sympatické, ale chybí tomu trochu silnější rukopis a nějaká tvůrčí vize, ikonické scény či výraznější "šťavnatost". Milovníky osmdesátek to nezklame, ale o žádnou výkladní skříň doby se v žádném případě nejedná.

    • 9.11.2019  22:29

    I se závěrečnými titulky má tento film 62 minut, a v této stopáži je obsaženo cca tolik, co se běžně vejde do jedné 25minutové epizody Ultramana. Divák je lákán na další epický crossover, v jehož rámci se potká hodně Ultramanů a jejich klasických antagonistů, kteří se budou mydlit hlava nehlava v přepálených akčních scénách...ale kde nic, tu nic. Nějaké relativně slušně natočené souboje tu jsou (za to ta jedna hvězda), ale jinak se jedná o úmorný festival tvůrčí lenosti. Koiči Sakamoto natočil roku 2009 nářezový film Ultra Galaxy Legends, takže s nepřiměřeně přeplácanými a bláznivě zábavnými mišmaši měl zkušenosti z dřívějška; zde tudíž nemůže být řeč o ničem jiném než o absolutní odfláklosti. Ve své nekvalitě je tento !kinofilm! ekvivalentem toho, jak v ČR chodí do kin škvár od Zdeňka Trošky. Suverénně nejslabší filmová část celé franšízy.

    • 9.11.2019  22:18

    Druhá půlka šedesátek a sedmdesátky znamenaly přeorientování kaiju eiga k rodinné zábavě. Godzilla blbnul se svým mentálně narušeným adoptivním synem, Gamera se kámošil s caparty ze základky, family values prosazovala i Gappí rodinka, a co se v té době dělo v Ultraman univerzu, je možná lepší nevědět...a Daigoro vs. Goliath se veze přesně na této vlně, jen se na rozdíl od "konkurence" prezentuje jako regulérní komedie. Upřímně ale nechápu, jak tenhle film mohl děcka v Japonsku bavit, protože je strašně ukecaný a nic, co by teoreticky dětského diváka mělo zaujmout, moc neobsahuje. Pasáží s monstry je málo a nejsou příliš dobře natočené, dějová linka se točí okolo dospělých a dětské postavy mají jen doplňující role, příběhu chybí spád. Ty dvě hvězdy dávám pouze proto, že jsem se místy dost hlasitě smál až groteskním komediálním výstupům neschopného vynálezce a tesaře-ožraly. A komedie, u které se člověk zasměje, už principielně nemůže být úplně špatná. Ale děckám bych to nepustil a fanoušci kaiju eiga mají jediný důvod se podívat - ten kompletionistický.

    • 24.10.2019  11:33
    Ultraman Ginga (TV seriál) (2013)
    *

    Ultraman Ginga zase jednou vrací Ultramany k moralisticky-poučnému podtónu, kdy se klade důraz na to, že síla přátelství a naděje zmůže stejně, co superschopnosti vesmírných tvorů a monster...a s tímto, i když je to taky už notně okoukaná záležitost, v rámci sci-fi seriálu pro celou rodinu nemám problém. Jenže co tu máme dál? Centrální dějová linka? Jakási je, a ne vysloveně marná, ale s výjimkou posledního dvoudílu se v podstatě od začátku nehne z místa. Epizodní dějové linky? Stereotypní banality bez nápadu. Akce a triková stránka? Nízký rozpočet strikes again, triků je pomálu, soubojové pasáže mají mizernou choreografii a je to dokonce tak levné, že se po celých 11 dílů fyzicky nehneme z blízkého okolí jediné budovy staré školy. Postavy? Poprvé v historii Ultra Series zde není zásahový tým, ale jen skupinka studentů, kteří se do mezihvězdných bojů mezi monstry a mimozemšťany přimotali spíš náhodou, a byť se je seriál snaží portrétovat vícerozměrně, i s negativy, nakonec vyznívají v lepším případě ploše, v tom horším otravně. A korunu tomu nasazuje katastrofální novinka v ultramaní mytologii, proklínaný koncept tzv. Spark Dolls. To prostě byli (bez vysvětlení jak a naznačení backgroundu toho všeho) Ultramani, mimozemštani i kaiju zmenšeni do podoby figurek, a pokud máte správné udělátko, můžete se pomocí něj a příslušné figurky v někoho z nich proměnit a "ovládat ho". Dehonestující ducha franšízy, po pár dílech zoufalé repetitivní, velmi často skřípavě vtipnotrapné. Fanoušky sice potěší návraty některých dlouho neviděných monster, jako Grand King, Kemur Seijin či Ragon, ale sledovat mluvící figurku Ultramana Taro, kterak hloupě vtipkuje a červená se, když se z poličky "dívá" na převlékající se studentku, nebo ožrale se potácejícího kaiju, kterého jeho "loutkař" neumí ovládat, to je v lepším případě (nejste-li skalní fanoušek) stupidní, v tom horším doslova bolestivé na sledování. Ale aspoň to nakoplo prodeje hraček, to je hlavní. Nejhorší Ultraman, s přehledem, a pevně věřím, že těch zbylých 6 sérií, které jsem dosud neměl možnost vidět, neklesne ještě hlouběji.

    • 23.10.2019  17:12

    Zábavná, "americky superhrdinská" buddy chemie mezi Ultramanem Zero a jeho kolegy z předchozího filmu Belial Galactic Empire a chladná technokratická atmosféra, kdy nad celou galaxií visí hrozba nadvlády strojů, kterou bude skoro nemožné odvrátit, je v první polovině tohoto ultramanského spin-offu něco, co svou neokoukaností zaujme i ostříleného diváka Ultra Series. Juiči Abe ale zjevně moc nevěděl, jak z toho ven, aby to dobře dopadlo a zároveň to nebylo úplně trapné, a tudíž po první půlce, plné akce s docela vysokým cool factorem (i když stále v nepěkné CGI animaci), dojde na tolikrát viděné polidštění a "zmoudření" strojů, ke kterému navíc dojde tak, že jedna z postav prostě ŘEKNE, aby to stroj udělal, a tím ho přesvědčí, což může být funkční leda tak v rámci rozprávky pro celou rodinu (což ale na druhou stranu Ultraman jako takový je, objektivně). A díky tomu zmizí tempo, začne se řečnit...a ruku na srdce, koho zajímají dialogy v akčním sci-fi tokusatsu filmu, že? Tento ultramanský "gaiden" byl, podobně jako řada jemu podobných, vysílán v podobě dvou cca půlhodinových epizod, přičemž ta první byla na silné čtyři hvězdy, a druhá cca na dvě. Výsledkem jsou tedy (v rámci žánru) průměrné tři.

    • 23.10.2019  16:54

    Motiv falešného Ultramana v roli záporáka už se v této dlouhé roky existující franšíze objevil nesčetněkrát, tady byl znovu zrecyklován, ale zároveň došlo k pár fajnovým inovacím. Kyber-Ultramani jsou novinka, a navíc celá jejich armáda? Výborné. Navíc má tento spin-off Ultra Galaxy skvěle schizofrenní atmosféru, kde postavy v mrtvém prostoru mezi jednotlivými dimenzemi potkávají své alternativní verze, a nikdo celkově moc nechápe, jakou má v běhu událostí, které nedávají smysl, roli. Nejednoznačné, napínavé, kreativní. Samozřejmě čím blíže konci jsme, tím víc se to začne spoléhat na klasická superhrdinská klišé a deus ex machina momenty a originalita upadá, ale i přesto se jedná patrně o nejsvojštější a nejzdařilejší "gaiden", spojující jednotlivé ultramaní filmy či série. Fanoušci kaiju eiga si navíc pochutnají na vícekolovém souboji monstra Gomory se svým mechanickým klonem, který je nejen skvěle udělaný pomocí klasických trikových záběrů, ale také vtipně a s úctou na více místech odkazuje na jiný filmový souboj monstra na G a jeho mecha verze.

    • 23.10.2019  13:04

    Ultraman meets Pokémon/Digimon meets Survivor :D. Hrozně pokleslý a zároveň hrozně atraktivní a zábavný koncept, který sympaticky nejde úplně toutéž cestou, co první, o rok starší série Ultra Galaxy, a s nadšením a místy menší či větší nadsázkou se snaží vytřískat co nejvíc z vpravdě mikroskopického rozpočtu. Dokonce je zde i snaha nespoléhat se donekonečna na repetitivní (a čím dál grotesknější) mlácení se mezi obludami, a dát seriálu hlubší příběhový rozměr. Toto však funguje jen napůl. Zapojení Ultramanů do celého tohoto "kaiju deatmatch" turnaje je organické a nápadité, ale druhá vedlejší linie s mstiteli z budoucnosti zabírá příliš mnoho času, aniž by vedla k nějakým zajímavým momentům, či měla dopad na zakončení příběhu jako takového. Ve výsledku je tam pak těch kaiju deathmatchů někdy až příliš málo, což je obrovská škoda.

    • 23.10.2019  12:52

    Příjemná akční jednohubka s množstvím soubojů mezi Ultramany a zlými mimozemšťany, která nenudí, fanouškům připravuje dárečky v podobě nových verzí některých oblíbených kaiju a docela elegantně spojuje sérii Ultraman Mebius s Ultra Galaxy příběhem. Jediný z celkem tří Mebiusových spin-offů, který není jen unavenou vyvařenou vodou z již viděného a vyřčeného (respektive ne úplně). Donekonečna omílaný "they're defeated, but not really" přístup k práci se záporáky a vizuální zpracování s dominancí CGI animace však nepotěší a výsledný dojem dosti kazí. Průměr, maximálně lehký nadprůměr, koukatelný navíc jen pro kompletionisty a znalce kontinuity.

    • 16.10.2019  16:38
    Neo Ultra Q (TV seriál) (2013)
    **

    Třetí, doposud poslední řada mysteriózního seriálu Ultra Q, a jednoznačně nejslabší. Tsuburaya Productions na to zde šli podle stejného receptu, jako v Ultra Q a Ultra Q: Dark Fantasy - tedy kombinováním tajemna, paranormálna, vesmírné i technologické sci-fi, a koření v podobě špetky horroru a klasického kaiju eiga, ale výsledek je rozpačitý zejména proto, že skrze úzkostlivé soustředění se na vypointování jednotlivých epizod došlo k úpadku kvality samotného vyprávění. Neo Ultra Q má působivě podladěné barvy, takže vyznívá velmi pochmurně; umí položit sžíravé otázky i zamrazit neznámým, a v jeho nadpřirozenu se hodně odráží skutečná realita světa...jenže zádrhel je, že i když seriál má co říct, nemá co ukázat, a k (leckdy dost temným a pesimisticky vyznívajícím) vyústěním se lopotně pachtí skrz toporné dialogy, nedějovost a bahnitě táhlé tempo, takže subjektivně každá epizoda trvá tak dvakrát déle, než je její reálná stopáž. Vynikající jedenáctý díl s ekoteroristy a mimozemsko inteligenci, a další dva kvalitní (čtvrtý, o neurochirurgovi, experimentujícím za hranou etiky; a pátý, o japonských replikantech) jsou na dvanáctidílnou sérii po hříchu málo.

    • 16.10.2019  16:23
    Itsy Bitsy (2019)
    ***

    Řemeslně slušný pavoučí horror, který sází výhradně na tísnivou arachnofobickou atmosféru, a zcela se distancuje od pokleslých "creature feature" stylizací, a nutno říct, že v tomto ohledu docela boduje. Poctivě ručně dělaný model pavouka, velkého asi jako kočka, působí nepříjemně a zároveň dostatečně realisticky, a i když s ním protagonisti nejsou vysloveně izolováni od okolí bez možnosti úniku, scénář mu je docela dobře přihrává do cesty. Nicméně problém je, že tato linie zaujímá ve filmu až druhé místo, v prvé řadě jde o rodinné trable matky samoživitelky, která má co dělat se sebou, svými traumaty a závislostmi, a sotva tak zvládá své dvě děti. Tyto konflikty jsou rozehrány na naprosto banální a xkrát viděnou notu a okolo většiny postav staví neproniknutelný "plot armor", takže víceméně odpadá napětí a obavy o jejich osud. V tomto ohledu naprostá rutina, která nedovolí jít s hodnocením výše, byť potenciál tu byl.

    • 8.10.2019  16:10

    Ublábolené zmatené nic. U filmů, které se tváří takto důležitě a neustále před divákem zkouší naznačovat zvraty a významné pointy, mám vždy poměrně velký problém, když vlastně nedokážou nic uspokojivě sdělit. A In the Tall Grass přesně takový je. Což bych ještě byl ochoten přejít, kdyby aspoň měla sílu atmosféra, bylo to vygradované a horrorové; i zážitek bez pointy může být super. Ale In the Tall Grass není ani zážitkový. Jen se tu zmateně pobíhá v kukuřici, ječí a totálně chaoticky se háže časovými rovinami jednu přes druhou, aniž by to ve výsledku vůbec mělo nějaký smysl. Bez děsivých momentů, bez gore, suché. Dobrá práce snad jen v tom, že alespoň skládání příběhu má jakous takous rafinovanost, takže i když je film povětšinou nuda, nutí dokoukat dokonce a láká na nějaké závěrečné odhalení. To, že nic takového nepřijde, už je druhá věc...

    • 8.10.2019  16:01

    Slibný začátek, epicky míchající tři různé alternativní ultramaní vesmíry, a studená atmosféra vylidněné Země a prázdných měst, zamořených monstry, má něco do sebe, a vyloženě zábavná je dynamika mezi Ultramanem Zero a jeho lidským hostitelem, kdy poprvé vidíme, že se Ultraman a "jeho člověk" neshodnou a jsou ve při. Z prvních cca 40 minut Ultraman Saga jsem byl téměř nadšený. Následuje však už jen záplava rutinního patosu, zaměřeného na smutné osudy dětských protagonistů, nezajímavé osobní konflikty postav a předigitalizované, televizně chudé bojové scény, kterým chybí patřičné velkolepé vyvrcholení. Na to, že měl Ultraman Saga v Japonsku kinodistribuci, působí ve své druhé polovině až nezdravě moc jako laciné direct-to-video. Z trilogie filmů, točících se okolo Ultramana Zero, rozhodně ten nejslabší.

    • 5.10.2019  00:53

    Yuichi Abe tímhle filmem posunul Ultramana od klasického kaiju eiga směrem ke...vlastně také klasické space opeře. Intergalaktický tyran a jeho armáda robotů, princezna vyhlazeného národu, dva chudí bratři na výpravě za záchranou vesmíru, hvězdní piráti, hledání starých artefaktů a naplnění pradávných proroctví...je tohle ještě vůbec Ultraman? V první půlce skoro vůbec, ta dějová linka obšlehlá z každého druhého západního vesmírného pulpu unavuje a hnusný videoherní CGI vizuál bez nápadu tomu taky nepomáhá. Nutno ale dodat, že závěrečných cca 30 minut, kdy se to všechno začne velmi hlasitě a velmi barevně řezat hlava nehlava, film se chvílemi překlopí z live action do regulérního anime (jak obrazovým provedením, tak ze řetězu urvanou akcí) a konečně se objeví taky nějaké to monstrum, hned se na to dívá lépe a dokonce se podaří navodit i příslušně epickou atmosféru vesmírného válčení. Ve výsledku je nicméně Belial Galactic Empire ze všeho nejvíce kočkopsem, který strašně moc chce do Ultraverse přinést nějaké novější elementy, ale dělá to povětšinou křečovitě a s rukama až příliš svázánýma žánrovými pravidly. Třetí hvězda hlavně za poslední půlhodinku, zbytek filmu je na dvě.

    • 2.10.2019  18:39

    Nejmonstróznější událost a v podstatě první jakýsi blockbuster v historii Ultra Series, kde se poprvé poodkrývá origin Ultramanů a nakoukneme blíže do jejich života bez lidských hostitelů, na scénu přichází první záporácký Ultraman, který je neodolatelně šablonovitě zlý, objevují se noví a mocnější Ultramani, vracejí se někteří staří, které byste úplně nečekali, a vše je dochuceno gigantickou dávkou monster, takže na ploše cca 90 minut sledujeme v podstatě nonstop akci, která neustále trumfuje sama sebe absurdním velikášstvím a přemrštěností. Božské, blaženě jsem se usmíval snad celou dobu, ale pět hvězd dát nemohu, protože jsem byl zároveň hrozně zklamán nahrazením většiny suitmation a klasického tokusatsu levným videoherním CGI. Tohle k Ultramanům nepatří :(.

    • 2.10.2019  18:31

    Sledování japonských tokusatsu seriálů je guilty pleasure samo o sobě. Ultraman je v tomto rámci guilty pleasure na druhou, a konkrétně série Ultra Galaxy rovnou na třetí. Jedna z postav seriálu je mladý expert na biologii monster, který ječí nadšením při spatření každého kaiju, chrlí ze sebe fakta a je mu jedno, že na něj mezitím zmíněná obluda hodlá šlápnout...a přesně do téhle role jsou zde posazeni i diváci. Ultra Galaxy bylo natočeno v době, kdy měli Tsuburaya prod. hluboko do kapsy, a tak se prostě vsadilo na prodej figurek monster a celých 13 epizod série se doslova nacpalo nekončícími souboji mezi různými kaiju, které se konají klidně i tři až čtyři na ploše jednoho dvacetiminutového dílu! Pro někoho, kdo má nakoukány všechny série a měl sen, že uvidí pohromadě ve vzájemných konfrontací monstra napříč celou, v roce natočení 40letou historií franšízy, je Ultra Galaxy totální žrádlo, které se nijak netají, že o mydlení se chlápků v neforemných kostýmech v něm jde v první, druhé i třetí řadě, ale přitom nemá vůbec špatnou zápletku, která chvílemi dokáže překvapit a veškeré ty bláznivé wrestlingové kreace, při nichž tvůrci už naprosto rezignovali na snahu stvárňovat boje obřích tvorů alespoň částečně realisticky, spojuje smysluplně a místy dokonce docela nápaditě. Ultimátní extáze pro kaiju fanatiky.

    • 2.10.2019  18:20

    Série Ultraman Mebius měla jeden z nejepičtějších a nejsilnějších konců, jaké bylo možné v rámci Ultra Series vidět. Tento spin-off celý zmíněný pocit velkoleposti poněkud kazí ve stylu "hlavní záporák byl poražen, ale ne tak docela, musíme ho doklepnout". Zbytečné, jediný význam má Armored Darkness v představení nového "monstra", které poté má poměrně důležitou roli v následující řadě Ultra Galaxy: Never Ending Odyssey. Jinak vata, která ma solidní vizuál a pár docela pěkných soubojových scén...což by v rámci dvojdílu uprostřed série fungovalo, takto samostatně už méně. Problém většiny ultramaních spin-offů, konec konců.

    • 1.10.2019  10:26

    "Ztracený svět" ve vesmíru. Má to pěkné exteriéry, slušné CGI modely kosmických plavidel a dinosaurů (na jejichž interakci se skutečným prostředím už ale rozpočet nezbyl) a v rámci možností snesitelné herce a kameru...a to je vlastně vše. Nějaké dobrodružné objevování neznámého světa se nekoná, napínavé nahánění se s ještěry taky ne, a převážně se tedy díváme na uměle generované konflikty mezi postavami a tahání kostlivců ze skříní. Takže i to při stopáži 74 minut šíleně nudí a byl jsem rozhodnutý tomu dát max jednu hvězdu, ale dojem nakonec trochu zvedla zápletka s trosečníkem, který jakoby vypadl z Hor, co mají oči, a vtipně přepálené heroické oběti postav, u kterých se to nečekalo, na samotném konci. Ale jak už napovídá samotný název, je to celé blbost, ke všemu navíc po většinu času velmi unavená a kostnatá.

    • 1.10.2019  10:12

    Tady někdo hrozně žere osmdesátky a devadesátky. Synťákový soundtrack, kyborgové, mimozemské cestování, píseční červi á la Duna, monstra jakoby vzniklá infekcí xenomorfa do dilophosaura z Jurského Parku, sex, gore, vulgární vtípky...no prostě to, co máme rádi. A taky, bohužel, celkem nulová režisérská vize. Mírným plusem je uvědomění si nižšího rozpočtu a z toho plynoucí snaha táhnout většinu filmu spíš v napínavém, lehce horrorovém stylu (protože ruku na srdce, ta akce je zde natočena hodně podprůměrně). Cit pro budování atmosféry však po hříchu taky nic moc a nebýt tedy nadšeného a důsledného recyklování (nebo, máte-li mrzutou náladu, vykrádání) dobových žánrových propriet, vlastně je celý Alien Expedition poněkud o ničem. Tvůrci zjevně milují ty klasické filmy z jejich mladých let, ale chybí jim prachy a talent na cokoliv víc, než na sice zapálenou, ale s postupem stopáže čím dál víc topornou poctu, která vlastně neví, co kromě jakžtakž slušného audiovizuálu a hromady pokývnutí nabídnout. Ale i ten zmíněný zápal pro věc se cení :).

    • 1.10.2019  09:59

    Jak by asi vypadal film člověka, který je maniak do monster movies a doma mu z bedniček hrajou převážně Steel Panther. Perfektní crazy komedie, která je primárně cílená na metalisty a fanoušky metalu, a "creature feature" aspekt je zde až na druhé koleji, takže pro plné docenění je nutné mít aspoň rámcový přehled o tvrdé hudbě a stereotypech, které jsou s ní spojené. Pak se budete v podstatě celou první půlku filmu chechtat členům osmdesátkové glam metalové "one hit wonder" kapely, kteří stále žijí ve stylu sex, drogy a rokenrol, a chtějí nakopnout svou umírající kariéru na lokálním fesťáku. Záměrně přehnané a přitom v mnoha aspektech přesné, a zejména Jake Busey coby i po letech stále idealistický rockový frontman a skvělý Tom Arnold v roli manažera si to užívají na maximum. Ironické, rýpavé, samozřejmě náležitě trhlé, ale přitom uctivé k estetice 80s glamových bandů. Nějaká ta akce s obřími mravenci přijde na pořad dne až relativně pozdě, a zde na nepříliš kvalitním CGI poprvé praští do ksichtu nižší rozpočet, ale tenhle film je prostě metal až na dřeň a nepřestane si ze sebe dělat prdel až do úplného konce, a tam, kde nezaberou bazuky a výbušniny (samozřejmě proto, že sekuriťáci na festivalech jsou důslední a se zbraněmi vás do areálu nepustí, ani kdyby z nebe pršeli Them!, if you know what I mean), metalovej ječák nakonec všechny dostane z bryndy v takovém stylu, že budete tleskat, i když nemáte čím. Sranda, jak má být, k dokonalosti tomu chyběl jen větší bodycount a víc mravenců.

    • 1.10.2019  09:44
    Oškliví Američané (TV seriál) (2010)
    *****

    Popkulturní a společenská satira, fekálně-vulgární humor á la Family Guy či South Park ve světě, kde reálně existují fantasy, sci-fi a horrorové bytosti? Tohle přesně je Ugly Americans. Osobně mě výše zmíněné animované sitcomy nikdy moc nebraly, protože jsou moc americké a moc "každodenní", ale zdejší nástavba v podobě pocty/parodii mých zamilovaných pokleslých žánrů mě dostala. Ugly Americans si nekompromisně dělá prdel ze všeho a ze všech, ale k tomu dokáže nabídnout i chytře vypointované zápletky jednotlivých epizod, kde se fiktivní svět plynule prolíná s tím skutečným. Animace je (asi úmyslně) jednoduchá a "nehezká", ale práce, kterou si tvůrci dali například s názvy obchodů, restaurací, TV pořadů či s camey nejrůznějších filmových a seriálových potvor (schválně, kolik jich poznáte?), je místy doslova mravenčí, o žádné odfláklosti nemůže být řeč. A plusem je taky to, že ačkoliv primárně je seriál samozřejmě sprostá, bezskrupulózní nechuťárna, u které se má člověk především chlámat na celé kolo, činy jednotlivých postav (z nichž v podstatě všechny jsou svým způsobem tragédi, ale každá má i nějaké pozitivní vlastnosti) a závěrečné voiceovery hlavního protagonisty mají překvapivě inteligentní (i když s cynickým úšklebkem) podané vyznění. První série lepší druhé, tam se to s přepálenýma hnusárnama chvílemi tlačilo už na sílu, ale celkově i tak jasných pět hvězd se zklamaným povzdechem o tom, že seriál zrušili opravdu příliš brzy.

    • 23.9.2019  13:48
    Temný krystal: Věk vzdoru (TV seriál) (2019)
    *****

    Ještě lepší než film, který až příliš sázel na vizuální atrakce a příběhově byl poněkud plytký. Zde, na delší stopáži, je mytologie Thraa a tvorů, kteří ji obývají, konečně patřičně rozvedená, epický oblouk získává hloubku a k velkolepé obrazové nádheře, kde je klasická loutkařina s CGI v dokonalé symbióze, přidává příběhovou váhu. Pohádkovost tohoto světa je výrazná, ale výjevy ze života Skeksiů bych nejmenším dětem v rámci zachování klidného spaní spíš nepouštěl, tohle je fantasy spíš pro odrostlejší publikum. Fantasy s perfektně vyváženým poměrem ingrediencí, kde magickou krásu střídá temnota, osudové momenty jsou kombinovány s humorem a vše je podáno tak, že to v rámci celku působí přirozeně a nic z toho netrčí jak pěst na oko. Tohle bylo děláno s nadšením pro věc, a byť další sérii díky elegantnímu zakončení vysloveně netřeba, přeci jen bych se do Thraa mezi Gelflingy a jinou havěť ještě jednou rád vrátil.

    • 23.9.2019  13:37

    Superior 8 Ultra Brothers se tematicky vrací ke konceptu Ultraman multiverza a propojuje původní Shówa kontinuitu s devadesátkovými Ultramany Tigou, Dynou a Gaiou. Je to v konečném důsledku pořád dosti naivní a dětinské, když dimenzionální bariéru dokáží postavy zlomit prostě jen tím, že chtějí...ale takový byl Ultraman v průběhu let většinou. Tady nejde o nějaký sofistikovaný temný příběh se záhadným odhalením a zvraty, jde jen o to, postavit vedle sebe co nejvíc Ultramanů, jejich lidských hostitelů a monster z různých sérií a hrát to na uspokojující efekt komiksového crossoveru, který je ve své podstatě zbytečný, ale už jen tím, že se tam spolu setká tolik různých postav, tomu vystřelí faktor coolovosti nahoru. A musím říct, že v tomto ohledu film funguje. Příběhově je to sice jen čekání na závěrečnou řežbu s final bossem, ale minimálně interakce Mebiuse s neultramaními verzemi jeho starších bratrů z alternativního světa je chvílemi docela vtipná a ty náznaky borcení stěn mezi realitami mají slušný mysteriózní nádech. Za ty prachy, za které to před dekádou Tsuburaya prod. točili, to o moc lépe ani dopadnout nemohlo.

    • 23.9.2019  13:10

    Jen minorita celovečerních filmů z Ultraman univerza má nějakou výraznější přidanou hodnotu, a tento není výjimkou. V podstatě jen rozšíření příběhové linie, která se odehrávala okolo cca 20. dílu série Ultraman Mebius, se sázkou na nostalgii v podobě účasti původních Ultramanů a jejich arcirivalů ze znepřátelených planet. A dalším rozmazleným dětským protagonistou v jedné z ústředních rolí. Na tři hvězdy tenhle po všech stránkách průměrný tokusatsu film dostávají jen dobře natočené bojové scény, fanservis a povedený finální boss. Ultramanům zkrátka formát seriálu sedí lépe.

    • 18.9.2019  17:02

    Tyhlety středometrážní spin-offy Ultramanů jsou v drtivé většině naprostými zbytečnostmi, a Hikari Saga potvrzuje pravidlo. Čtyřicet minut nezajímavých dialogů a nepříliš zábavně natočených soubojů v rámci příběhů, které buď už známe, protože byly zmíněny v sérii Ultraman Mebius, a nebo jsou tedy nové, ale mají nulovou přidanou hodnotu. Paradoxní je, že v rámci jednotlivých Ultra Series se docela pravidelně objevují dvojdíly či trojdíly, které by jako samostatné středometrážní filmy v pohodě obstály, a tyto "extras" povětšinou nestojí za nic. Kompletionisti se z povinnosti kouknou, aby neměli resty, ostatní mohou existenci Hikari Sagy s klidným svědomím ignorovat.

    • 18.9.2019  16:54
    Urutoraman Mebiusu (TV seriál) (2006)
    *****

    Čtyřicetileté výročí Ultra Series a jako dárek přichází řada Ultraman Mebius a s ní bezpečná sázka na jistotu, nostalgii a masivní fanservis. Mebius je v podstatě katalog všeho, co se za ty čtyři dekády v rámci mnohačetných ultramanských dobrodružství událo. Časová kontinuita je zde společná se starými řadami éry Showa, a v jejich duchu je celá série barevná, natrikovaná a v rozumné míře rodinně a poučně pojatá. Objevují se však i prvky, typické spíše pro devadesátkové série jako Tiga, Dyna či Gaia, například menší epizodičnost a větší důraz na centrální dějovou linku, více vědecký a "odborný" přístup k monstrům i technologiím, a po vzoru tehdy nejmodernějších řad Cosmos a Nexus je zde výrazně větší důraz na lidské postavy, které už mají daleko do anonymního křoví, které Ultramanům dělaly v jejich začátcích. No prostě totální úlitba všem fanouškům, co měli poctivě nakoukáno, a ve své podstatě jakýsi obří, padesátidílný highlight reel, který ukazuje, o čem vlastně je Ultraman. Jakožto samostatná série se Mebius nevyrovná méně formulaickému a rafinovanějšímu Ultraseven, ani nemá tak komplexní a kreativní backstory jako například Ultraman Tiga, ale coby dárek k pomyslným čtyřicetinám franšízy je prakticky dokonalý. This is Ultraman.