Israha

Israha

Oživlá Apokalypsa

okres Vsetín

6 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 26.2.2019  14:27
    Nightmare Shark (TV film) (2018)
    ****

    Sharky Krueger útočí ve filmu, který je i k mému úžasu mnohem lepší, než by kdo soudě dle názvu, synopse a tvůrčího týmu řekl. Filmoví žraloci se za posledních cca 10 let už objevili na tolika bizarních místech a disponovali tolika šílenými vlastnostmi, že už je v podstatě nemožné přijít s něčím originálním, ale tady se to povedlo a vznikl béčkový slepenec Čelistí a Noční můry v Elm Street (která se tu cituje opravdu HOJNĚ), založený na starodávné havajské legendě o astrálním žraločím démonovi. Na jednu stranu je to sice televizní hovadina, na stranu druhou se netopí v rutinérství ani třeskutě okaté kýčovitosti, a snaží se subžánr docela vtipně inovovat. Snové scény jsou bez přehánění a nadsázky povedené (když už ne provedením, tak alespoň myšlenkou), zápletka s podrazáckým doktorem je přiměřeně napínavá a vydrží až do konce nevyložit veškeré karty na stůl, a sebeuvědomělost je držena na uzdě tak, aby divák nebyl na pochybách, že vážně ten film brát nemůže, ale ani není zahlcen přívalem magořin bez znalosti míry. Velké překvapení, které potěší fanatiky do brakových sharksploitation filmů, ale není explicitně cíleno pouze na ně. Jo, a je to sequel Atomic Sharka a Trailer Park Sharka! Syfy a Asylum budují Sharkverse! :D

    • 25.2.2019  15:56

    Tak jsme se napošesté dozvěděli, proč jsou ti zatracení krokodýli v okolí Lake Placid tak velcí, a odkud se tam vlastně vzali. No, nebudu lhát, to mě potěšilo, protože celá tahle série je v mých očích takovým malým béčkovým kultem - i když jedním dechem dodávám, že za opravdu zábavné považuju snad tak první dva díly, a i ten druhý hlavně proto, jak moc je cheesy. Ale pokus o vytvoření vážně pojatého animal horroru tedy nevyšel. Sice se jakžtakž povedlo zakrýt malý rozpočet v čele s nepěkným digitálním krokoušem, ale to pobíhání po opuštěném vědeckém komplexu na stejně tak opuštěném ostrově velmi brzy ztratí i ten ždibec atmosféry, a chvílemi naznačovaná žánrová sebeuvědomělost vždy hned vezme za své doslovným vydojením dalšího klišé. A jedinou starost, týkající se postav, kterou budete mít, je přání, ať ten příšerně otravný černoch svým brzkým umřením jedno z těch největších žánrových klišé dodrží. Celkově se nejedná o nějaký vyslovený paskvil, jen o úmorně generický podprůměr, který ve finále baví či nudí (většinou spíš to druhé) podobně, jako bláznivé a přetažené čtvrtý a pátý díl, pouze poněkud jinými způsoby.

    • 25.2.2019  10:00
    The Golem (2018)
    ***

    Nebylo to úplně špatné. Tísnivá atmosféra židovské vesnice, zaseknuté ve středověku, fungovala obstojně, a mlčenlivé vraždící děcko s divnýma očima zabírá jako horrorový element téměř vždy. Nižší rozpočet je navíc celkem umně skryt kvalitní kamerou a zasazením do uzavřené komunity v jedné jediné lokalitě. Nepříliš dobře je však stvárněn mysteriózní element (tajemno v podstatě neexistuje, vše je podáno zcela explicitně) a dějové linie s morovou obětí a pokřiveným mateřským instinktem taky nefungují (hlavně proto, že nejsou kvalitní herci, kteří by to utáhli). Vychází mi z toho, že Golemovi snaha o polidštění příběhu v konečném důsledku spíše ublížila. Ale takový průser, jak ukazuje zdejší hodnocení, to není ani omylem.

    • 20.2.2019  20:19
    Overlord (2018)
    ****

    Parádně natočená Rková řežba, která je přesně fungujícím žánrovým mixem - což je nakonec její hlavní síla i největší slabina zároveň. Funguje akční válečný úvod, funguje emotivnější prostřední část ve vesnici, tím se pomalu, plíživě prolínají horrorové prvky, aby to vyústilo v šílené, grindhousem zapáchající krvavé inferno...a žene se to kupředu tempem, které nedá vydechnout, ale přitom umožní i budovat atmosféru. A pak si, až to skončí, řeknete, že jste asi chtěli víc bojové akce na frontě, víc hnusných kreatur a znetvořených těl, silněji vybudované vztahy mezi vojáky a rodinou francouzské dívky. On už na to ale v i tak štědré stopáži zkrátka nebyl prostor. A také vás celkem dost zamrzí, jak to má ve vší bizarnosti a drsnosti paradoxně příliš málo odvážné a přehnaně korektní vyznění. Film, který vás po celou dobu baví tím, jak je pojat a natočen, ale pokud jste především horrorový fanoušek, nevyhnutelně vás zklame, že není více šťavnatý a bizarní. Ale přesto výborná záležitost, u které je pekelná škoda, že se neprocpala do českých kin na úkor všech těch spotřebních duchařin pro celou rodinu.

    • 20.2.2019  17:53

    Když vám tři roky po skončení vašeho oblíbeného seriálu vydají bonusovou dvouepizodu, jste nadšení z návratu starých dobrých postav a nostalgie vám intenzivně brnká na duševní strunky...pokud však takovýto bonus nedokáže nabídnout nic víc, než tu nostalgii, jeho hodnota s odstupem let zcela vyšumí. A přesně to je případ Once Again Gaia. Umím si představit, že vidět to opravdu až po třech letech od dokoukání původní série Ultraman Gaia, byl bych spokojený a mávl bych rukou nad tím, že se jedná o průměrnou a ničím nezajímavou stórku, kde se naši dva hrdinové naposledy promění v Ultramany a ještě jednou zachrání Japonsko. Ale v přímé návaznosti na seriál tento DTV film nefunguje. Jsou tu dobře udělané klasické tokusatsu efekty a vcelku koukatelná bojová scéna, ale tím to končí. Neinvenční nastavovaná kaše.

    • 16.2.2019  13:06

    Crossover, ve kterém Tsuburaya prod. poprvé dali najevo, že to s myšlenkou ultramaního multiverza myslí vážně (a co se jim pak postupem času překlopilo do líbivého, ale překombinovaného a nepřehledného chaosu). Na to, že se jedná o setkání tří Ultramanů, jejichž vlastní série byly skvělé a patří k tomu nejlepšímu, co se za ty roky v této franšíze urodilo, je ovšem tento film pojatý dosti zpátečnicky. Náhodným hybatelem dění jsou opět naivní dětští protagonisté (Ultramani se dostanou skrz dimenzionální bariéru prostě proto, že si to přeje nějaké děcko? Wtf?) a spíš než o sci-fi akci se jedná o rodinnou moralitku. Což ale nemění nic na tom, že jsou tu povedená monstra a poctivě udělané destrukční scény, a místy to i lišácky pomrkne na staršího a zkušenějšího diváka (scéna, kdy lidská podoba Ultramana vběhne do geekshopu, kde jsou na zdi plakáty jeho jako seriálové postavy a k dostání jsou figurky monster, které porazil, je na hranici geniality). Jen má člověk pocit, že se dívá na starého šedestákového/sedmdesátkového Ultramana, jen v modernějším vizuálním hávu - což je přesně to, čemuž se Tiga, Dyna i Gaia coby seriály snažily vyhnout. Solidní, docela zábavné, ale nedosahující úrovně svých seriálových prequelů.

    • 14.2.2019  19:00
    Urutoraman Gaia (TV seriál) (1998)
    *****

    Ultraman Gaia. Seriál, který se stále drží klasického formátu akčního sci-fi, kde obří superhrdina bojuje s monstry a mimozemšťany, a místo razantních experimentů, přetáčejících pravidla franšízy, jde cestou vícečetných drobných úprav, díky kterým je na jednu stranu svébytný, na druhou stranu pořád "starým dobrým Ultramanem". Oproti předchozím řadám (Ultraman Tiga a Ultraman Dyna) ještě vzrostl důraz na centrální dějovou lini a ubylo epizodičnosti, je pozměněn koncept Ultramana coby bytosti z vesmíru (zde se jedná o jakési zosobnění životní energie samotné Země), výrazná je snaha ukázat, že dění seriálu se neodehrává v jakémsi fiktivním časoprostorovém vakuu (tedy přístup á la "celý svět je Japonsko, personál speciální jednotky pro boj s netvory čítá šest lidí, nikdo neví, kdo je Ultraman, i když to doslova mlátí do ksichtu" už neplatí) a zobrazené události mají dopad na životy lidí po celém světě, a v neposlední řadě je znát buď teda větší rozpočet, nebo důslednější a poctivější zpracování, protože to vizuálně ve srovnání s předchůdci vypadá prostě lépe. A kudos taky za to, že i přes opakované myšlenky o Zemi jako živém organismu a nutnosti koexistence s přírodou se to nikdy nezvrhne v únavnou environmentalistickou agitku pro nevychované děti. Ano, je to typický japonský kaiju/superhero kýč, Ultramani jím vždy byli a budou...ale tehdy v druhé půlce devadesátek se netočili jako poučné barevné báchorky pro nejmenší, ale spíš jako uvědoměle přepálená akce pro nerdy teenagery, co mají rádi vědu a akční figurky. A kus někoho takového v sobě pořád ještě mám, proto miluju Ultramana a zrovna Gaia, se svými cool souboji, nápaditě nadesignovanými monstry a atraktivním propojením světa techniky, výzkumu a mytologie, se stal zatím mým úplně nejoblíbenějším.

    • 20.1.2019  20:54

    Brakový kříženec Saw a Ready Player One v prostředí Jurského parku. V mnoha ohledech samozřejmě vědomá vykrádačka, ale poskládaná kupodivu tak, že to úplně nebije do očí, a dokonce to i v rámci vlastních pravidel drží pohromadě. Koncept (ne tak úplně) fejkové reality show z virtuální reality je atraktivní a podaný s pořádnou dávkou černého humoru a sarkasmu, a na to, jak mizerný rozpočet to pravděpodobně mělo, to vizuálně nevypadá vůbec zle. Samozřejmě je to béčko jako prase a nedá se brát vážně, ale ta intenzita, se kterou to šije do důvěřivé manipulovatelnosti hltačů komerčního TV vysílání a falešné morálky dnešní navenek hyperkorektní, ale v jádru zvrácené doby, by snad chvílemi i vedla k domněnce, že se v něm skrývá nějaké sdělení....ale pak se objeví Číňan, mydlící raptory kung-fu kopy a řetězem, a je nám jasné, o co tady jde především. O prdel. Ale tentokrát překvapivě dynamickou, docela rafinovanou, a byť přehnanou, tak ne vysloveně tupou. Být to víc krvavé a dochucené pár lžícemi ostré grindhouse omáčky, dal bych v pohodě plnou palbu. Takhle si tu poslední hvězdu schovám na případné pokračování, protože v průběhu jsem si říkal, že daleko víc cool, než raptoři a t-rex by byli laseroví raptoři a t-rex s raketomety...a oni tam v tom tak často používaném rádobyotevřeném konci fakt jsou!

    • 20.1.2019  20:34

    Kdepak, žádný žraločí horror s prvky nadsázky, ale čistokrevná crazy komedie. Buranská, o buranech, dělající si srandu z buranů i sama ze sebe, a dost blbá na to, aby se v ní hlavní protagonista explicitně přiznal, že je blbý buran. A právě proto je to taková sranda. Krom toho, že je tu perfektní zbohatlický záporák, který si dělá boty z kůže svých bývalých kamarádů; Tara Reid, která se nebojí žraloků, dokud nejsou v tornádu, a brání se jim motorovou pilou; a konečně žralok, kterého se nepodaří usmažit elektřinou á la Jaws 2, takže má díky tomu stylovou popáleninu na ksichtě a jako bonus generuje proud jako elektrický úhoř. To vše ve filmu, který je stejný trash, jako ti tragédi z karavanových kolonií, ze kterých si tropí šoufky. Vyšlo to v létě 2017 jako jeden z filmů v rámci tzv. "Sharknado Week" před premiérou pátého Sharknada...a je to cíleno na stejnou sortu diváků. Za mě slušná sranda, byť víc než tři brakové žralokohvězdy si to nezaslouží, mohl to být i větší odvaz.

    • 19.1.2019  11:31
    Skleněný (2019)
    **

    Shyamalan měl perfektně vymyšlené zakončení svého příběhu "skutečných superhrdinů", ale zapomněl k tomu vytvořit také adekvátně kvalitní a zábavný zbytek filmu. Unbreakable i Split fungovaly dokonale jako samostatné příběhy, a propojení mezi nimi působilo jen jako třešnička na dortu; zatímco Glass je těžkopádna, na místě přešlapující zívačka, která neví, jak vyplnit tu spoustu stopáže před (nutno dodat zdařilým) závěrečným zúčtováním. McAvoy dělá, co může, ale ani jeho superherectví tu bídu nevytrhne, protože se děj už netočí jen kolem něj; Jackson těží z nerdovsky vymazleného konceptu své postavy, ale nemá co hrát, a z Willise se stal smutný, unavený stařík bez života. Vedlejší postavy jsou tam tak nějak na ozdobu, aby se divák nedivil, co se s nimi v době mezi filmy stalo, a ono plíživé, tajemné budování atmosféry, které skvěle fungovalo v předešlých dílech, zde z důvodu ztráty mystéria okolo postav a děje podřezává Shyamalanovi větev pod jím samým. Výsledkem je sice docela uspokojivé zakončení příběhu, ale vrcholně neuspokojivý film. Tolikrát propíraná režisérova autorská vize má svou sílu, ale nějak se skrze koncentraci na ni zapomnělo na dalš ingredience, které jsou k vytvoření celovečerního snímku na úrovni zapotřebí.

    • 19.1.2019  11:22

    Defakto normální díl Ultramana, akorát natažený na dvojnásobnou stopáž. Příběh série Ultraman Dyna zde nikterak rozvinut není a vše nasvědčuje tomu, že se to natočilo jen proto, aby se na obrazovkách znovu mohl objevit oblíbený, patologicky roztomilý žlutý mončičák Hanejiro a (tentokrát nepříliš vtipná) trojice přiblblých kýchajících ufonů. Úplně zbytečný "polo-film", který by jako dvojdíl navíc v rámci celé série nikomu extra nevadil, ale takhle samostatně, s pětiletým zpožděním, nemá šanci obhájit svou existenci.

    • 15.1.2019  21:17
    Léto 84 (2018)
    *****

    Ta módní vlna retro osmdesátkovek se dřív nebo později zákonitě přejí, ale je fajn, když z ní vyleze kousek, jako je tento, který se netopí v nostalgickém odkazování, a 80s reálie společně se synťákovou hudbou využívá pouze jako atraktivní podklad k rozehrání velmi rafinované thrillerové hry. Tato ukázkově buduje paranoiu a neklid, a nutí diváka přemýšlet nad tím, v čem vlastně bude spočívat ten nečekaný zvrat...a pak svým způsobem nečekaně taky skončí, jen trochu jinak, než byste předpokládali. Intermezzo, parafrázující moderní found footage horrory a brutální slasherový závěr šperkují celkový dojem téměř k dokonalosti, ale ani vlastní rozkrývání záhady nenudí, a ke cti tvůrcům nutno přiznat, že mě dokázali přimět čtveřici protagonistů držet palce, i když je složena z archetypů nesympatičnosti (rádobydrsný sígr, paranoidní geek, sucharský šprt a obézní tragéd) a jejich životy a vztahy jsou definicí nudného stereotypu. Vše natočeno sebejistě a s jasnou představou, kam má film směřovat. První dojmy byly mezi čtyřmi a pěti hvězdami, ale po rozležení v hlavě nakonec pálím hodnocení nejvyšší. Summer of 84 dokázalo zůstat v hlavě jak díky jednotlivým působivým scénám, tak jako souvislý působivý celek.

    • 15.1.2019  20:42
    Ultraseven: Evolution (TV seriál) (2002)
    ****

    Naprostý odklon od klasického formátu Ultra Series s dvacetiminutovými díly, epizodičností a akcí na každém kroku. Evolution sice navazuje na původního Ultrasevena dějově, ale místo důrazu na souboje a efekty se zde hraje především na postupné rozvíjení vícevrstvé zápletky a stísněnou sci-fi atmosféru. Na Ultrasevena ve své typické obří podobě a jeho souboj s nějakým kaiju si počkáme až do třetího dílu, zato se mnohem víc pátrá, odkrývají tajemství, filosofuje a celkově dává důraz spíše na lidský element příběhu, přičemž se zcela vytrácí cílení na dětského, či obecně mladšího diváka. Osobně se mi úplně nezamlouval směr, kterým se dějová linie otočila čtvrtým dílem, který byl navíc hodně rozvláčný a budil dojem vaty - což při rozsahu pěti epizod je celkem značný nedostatek. I tak ale povedená minisérie, která ukazuje, že když je chuť a invence, lze i zdánlivě neinovovatelnou franšízu, ve které se donekonečna mydlí chlápci v bizarních kostýmech mezi modýlky budov, udělat trochu jinak. Jako jednorázový experiment je to hodně fajn, na své si přijdou jak milovníci staré šedesátkové řady, na kterou se hojně odkazuje, tak i ti, co touží vidět něco nového. Spektrum potenciálních diváků je nicméně dosti úzké...bez znalosti původní série nemá smysl sledovat.

    • 13.1.2019  19:35
    God Eater (TV seriál) (2015)
    ****

    Insiprace Attack on Titan je hodně znát, osobně jsem v tom viděl také celkem dost motivů, které se objevily v devadesátkovém anime klenotu Blue Gender. Celkově je to asi takové, jak by se dalo očekávat od série na motivy akčního RPG. To znamená příběh víceméně lineární, s pár jednoduchými zvraty, které zpětně nijak nepřekvapí; rozvoj postav strohý, důraz především na pochmurnou a tísnivou atmosféru, a na samotnou akci. Klasický postup dovysvětlování zákonitostí světa a historie postav přes flashbacky funguje, i když na můj vkus to cca ve dvou třetinách série bylo flashbackové až moc...dávalo to smysl vzhledem k plánům na druhou řadu, ale ta nevznikla a tak to postupné chystání něco většího vyznělo poněkud do ztracena. Co hodnotním kladně, je hlavní protagonista, který se zpočátku jevil jako typický mladý odrzlý "rebel", co pořádně neví, co se sebou, ale chce změnit svět, ale nakonec se vyvinul v docela sympatický charakter, kterému lze přát. Jinak God Eater funguje dostatečně dobře jako temná postapo řežba, ve které stojí za zkouknutí zdařilá animace a dosti zvláštně a zlověstně nadesignovaná monstra; ale krom konceptu God Arc (jakýchsi "živých zbraní") v něm není nic, co byste už neviděli jinde. Takový solidní nadprůměr, který mohl dopadnout lépe, kdyby skutečně vznikla i další série, ve které by se dořešily některé zásadní otázky. Čtvrtou hvězdu dávám především pro osobní slabost pro danou tematiku, než za reálné kvality seriálu.

    • 13.1.2019  19:15

    Do třetice všeho animovaně monstrózního, a stále s těmi samými neduhy. Planet Eater stejně jako jeho dva předchůdci opět nefunguje jako samostatný film (což u příběhu, který je rozdělen do tří celovečerních stopáží, nedostatek zkrátka je) a byť má v zádech detailně propracovaný, originální svět a dokáže přijít se silnými myšlenkami, rozbředlost děje a užvaněnost mu podráží nohy. První díl byl o lidech - bojovných, rezistentních, stojících si za svým přesvědčením a původem, stejně jako jejich monstrum Godzilla. Druhý díl byl o Bilusaluďanech - strojových, cenících si uniformnosti a podřízení vyšším záměrům, toužících po chladné dokonalosti, stejně jako jejich monstrum Mechagodzilla. A tento je o Exifech - nihilistických uctívačích nicoty a destrukce, stejně jako jejich monstrum Ghidorah. Skvěle vymyšlené, a koncept Ghidoraha jako lovecraftovské bytosti z jiné dimenze, podporované šíleným kultem, je zatraceně působivý (i když jeho design už méně), ale film jako takový tyhle silné motivy nedokáže přetavit v nic víc, než jen roztáhlou hromadu řečnění a halucinogenních výjevů, které jsou občas přerušeny nějakou cool scénou. Zpětně se přiznávám, že se mi tenhle poněkud metafyzický přístup ke klasické kaiju tematice celkem dostal pod kůži, ale celou trilogii fatálním způsobem devalvuje špatně zvolený formát. Tady se mělo buď krátit na dva cca dvouhodinové filmy, nebo z toho udělat regulérní anime sérii o 12 až 13 epizodách. Takhle se podařilo tu plejádu jednou více, jednou méně zajímavých motivů utopit v přepálené stopáži, rozdělené tak nešťastně, že ani na jednu část vůbec nemá smysl koukat samostatně, i když byly jako samostatné filmy původně vydány. Promarněná příležitost a tři hvězdy zase hlavně proto, že jsem skalní fanoušek žánru a našel jsem si v Planet Eaterovi "ty své" věci. Film sám o sobě je zase tak za dvě, maximálně.

    • 13.1.2019  18:57
    Gargantua (TV film) (1998)
    *

    Levný kříženec Gappy a Zachraňte Willyho (z Godzilly je tu jen minimum inspirace, ne-li žádná), který ani v jedné rovině skoro vůbec nefunguje. Nějaké prvky napětí tu má snad jen úvodní scéna, parafrázující Čelisti, a pak krátká noční honička po pláži a lese, jinak jde o nefalšovaný rodinný film, ve kterém jsou všichni zlí jen lidského druhu a zvířátka jsou chráněna, i když jsou dostatečně velká a agresivní, aby vás slupla či zašlápla jako brouka. Na nějakou klasickou kaiju destrukci se nemá smysl těšit, ta tu není vůbec, a tak je nakonec nejsvětlejším elementem filmu docela příjemně stvárněný vztah malého Emile Hirsche s mládětem netvora. Ovšem na to, aby se to mohlo výrazněji promítnout do celkového dojmu, je této dějové linii věnováno jen omezené množství času. Svého času byl Gargantua ve videopůjčovnách v regálech mezi dobrodružnými filmy, kam patří. O horror či akční film se nejedná ani omylem. Ovšem i toho dobrodružství a nějakých emotivních rodinných momentů je zde po hříchu málo, navíc v mírně řečeno úspornějším strvárnění. Zpětně moc nechápu, co mě tenkrát vedlo si Gargantuu v té půjčovně ještě dvakrát opakovaně půjčit. Dnes už nefunguje ani ten efekt nostalgie.

    • 6.1.2019  17:48
    SSSS.Gridman (TV seriál) (2018)
    *****

    Vhoďte do nádoby Ultramana, Transformers a Evangelion, důkladně rozmixujte, okořeňte fanouškovským servisem v takové míře, že z toho může až začít pálet žáha, rozdělte na dvanáct částí a máte SSSS.Gridman. Původní Gridman je i mezi fanoušky klasického japonského tokusatsu poněkud méně známou záležitostí, takže těch inspirací a citací je tu více z různých zdrojů, aby si přišli na své i méně znalí diváci, ale platí, že čím víc máte nakoukáno, tím nadšenější budete. Co je ale super, je fakt, že i když nechápete, proč jeden z kaiju má na krku takové divné díry, nepoznáté ve jménech postav odkazy na prominentní figurkářské giganty a nepochopíte, proč se řeší, že Red King vlastně není červený, tak SSSS.Gridman přináší dostatečně atraktivní a propracovaný dějový oblouk, který je správně surreální (ale přitom se dá pochopit a nenechá vás ztracené v nevyřčených myšlenkách a pointách), kterým vás provedou postavy, kterým se daří vyhýbat se ubrečeným a afektovaným stereotypům typických anime teenagerů, a je to zabalené do pekelně stylového vizuálního kabátu, kde animace sice má jisté rezervy, ale veškeré apokalyptické výjevy a bláznivé souboje ještě bláznivěji nadesignovaných monster a mechů vám díky své kreativitě i tak vystřelí adrenalin k limitním hladinám. Strhující jízda, kterou není problém zkouknout na jeden zátah.

    • 6.1.2019  17:20
    Urutoraman Daina (TV seriál) (1997)
    *****

    Devadesátkové Ultra Series, jejichž éru započala roku 1996 vynikající řada s názvem Ultraman Tiga, prodělaly vůči svým předchůdcům z éry "Shówa" tu menší, tu větší evoluci. Ultraman Dyna na Tigu přímo navazuje, odehrává se ve stejném univerzu a byť se od svého staršího bráchy poněkud liší tónem (Tiga byl víc mytologický, kdežto Dyna sází převážně na futuristickou sci-fi stylizaci), má s ním mnoho společného. Jednotlivé díly mají stále svůj uzavřený děj, ale na pozadí se rozvíjí jakási širší kontinuita, častěji se zde vrací jak k předešlé řadě, tak (v pozdějších epizodách) k událostem z úvodních dílů. Dále je zjevné zaměření na o něco starší děti, vytrácí se infantilita, v podstatě se nesetkáme s otravnými dětskými protagonisty v hlavních rolích a celé je to mnohem více "geeky". Snad poprvé v historii Ultramanů a jejich dobrodružství zde vcelku solidně fungují i humorné vložky a o něco více pozornosti je věnováno postavám a jejich vlastnostem. Série se navíc postupně zlepšuje, prvních několik dílů sází více na jistotu, ale od cca 16. epizody jde kvalita nahoru, víc se experimentuje a výplňových dílů je jen minimum. Vizuálně jde o sympatickou podívanou, kombinace klasických tokusatsu efektů a levného devadesátkového CGI má své nezaměnitelné kouzlo, designy monster a mimozemšťanů jsou zdařilé, a dokonce i to měnění "forem" Ultramana už začalo i trochu dávat smysl. Tady bylo zkrátka vidět, že ta 16 roků trvající pauza Ultra Sériím prospěla, navrátila se do nich nápaditost a nadšení. Mnoho dlouholetých fanoušků pokládá triptych sérií Ultraman Tiga - Ultraman Dyna - Ultraman Gaia za jedno z toho úplně nejlepšího, co se za ty dlouhé roky v této franšíze urodilo. Já se k těmto hlasům přikláním také.

    • 25.12.2018  22:15

    Super ptákovina. Už ten začátek, ve kterém se to položí do role neoficiálního pokračování Hadů v letadle, dává tušit, že tady půjde o srandu a nic než srandu...a ta je potom v průběhu celého filmu střídavě skvělá, blbá, či skvěle blbá. Ve velkém se tu šije do monstrfilmových klišé, své si schytají i horrory, buddy cop movies, komiksovky či Game of Thrones; hlavní studnicí zábavy ale je nekompromisní strefování se do gangsta rapových klišé a celkově takového toho "ghetto life". V těchhle momentech je to místy hodně cringe, když neherci dvojitým přehráváním parodují standardní přehrávání černošských rapperů, ale konkrétní scény jsou občas na hranici geniality (policajti u stánku se zmrzlinou, přepadení asijského prodavače, snová sekvence s Tupacem a Biggiem). Tak jako v reálném Comptonu, i tady se může stát absolutně cokoliv, takže se krom přestřelek, policejní brutality či užívání psychotropních látek nedivte ani tomu, když uvidíte přihřátě působícího černého nerda ojíždět obřího hada. Jo, to tam fakt je. A při závěrečném zůčtování si na mutantní bestii samozřejmě nepřijdou armádní letouny, tak musí situaci vyřešit lokální rapová crew s tvrdým freestylovým dissem. Který je objektivně fakt dobrý! Byť had nedostal možnost odpovědi. Ano, pochopili jste, ten film je velebrak...ale zatraceně zábavný velebrak. Nicméně nemohu doporučit těm, kteří nemají základní přehled o hiphopu, případně jim tento životní styl je nesympatický. Ti pak hodně vtipů nepochopí, resp. je bude při sledování vytáčet chování postav. O ty žánrové a popkulturní parodie jde totiž až na druhém místě.

    • 25.12.2018  21:55
    Aquaman (2018)
    *****

    Ryzí komiksárna. Epická, rozmáchlá, barevná, nekomplikovaná a náturou poněkud prostoduchá, jako ze starých sešitů. Film to pětihvězdičkový není, ale Wanova režie zprostředkovává pětihvězdičkový zážitek. Aquaman mohl velmi snadno skončit jako další DC propadák, ale totálně nadšenecké a srdcařské Wanovo pojetí, podpořené nejvyšší technickou kvalitou, ho katapultovalo na (nejen) letošní komiksovou špičku. Že to za ty šílené prachy bude celé vypadat dobře, se asi dalo čekat, ale klíčové je, že Wan se s tímto samotným faktem nespokojil, a akci a vizuálním atrakcím vtiskl výrazný punc kreativity a v podstatě v kuse diváka ohromuje tím, co se na plátně děje (hell, napadlo by někoho, že zrovna v komiksovém blockbusteru najde své místo lovecraftovská pasáž, že bude výborně udělaná a bude tam sedět?!). Jisté výhrady snad mohou být k humoru (tam ta snaha vyrovnat se MCU pořád úplně neklape) a tomu, že mezi Momoou a Heard funguje spíš buddy chemie, než milostný vztah, ale jinak Aquaman nijak neselhává ani na poli postav, herců, kteří je hrají, a jejich interakcí (ok, možná Wilsonův Orm je ve snaze o jakousi větší komplexnost záporákem poměrně nezajímavým a v tom ansámblu černobílých, ale výrazně definovaných charakterů se poněkud ztrácí), a nějak to celé funguje tak dobře, že veškerá ta opulentnost a velkolepost člověka vtáhne, nikoliv otupěle zadupe do země. Jasně, v podstatě je to celé jen přefouklá a cool se tvářící pohádka - ale to velké dítě, které ji natočilo, do ní s chutí a umem otisklo plno svých radostí, aby se o ně s námi mohlo podělit. Já jsem z těch, který jeho pohled na věc dokonale chápou.

    • 25.12.2018  21:32
    Pulgasari (1985)
    **

    Kuriózní leda tak zemí původu a okolnostmi natáčení, jinak jde o dosti stereotypní příběh z asijského středověku, kterak krutovládce padne "spravedlivou" rukou lidu, podporovaného nadpřirozenou silou - v tomto případě mýtickým křížencem Godzilly a Minotaura, který ke svačině nejraději železo. Krom úplného závěru víceméně totožné s "toho-áckou" Daimajin trilogií, zaměřené spíš na střety a (leckdy dosti směšně natočené) souboje farmářů s vojáky, přičemž trikových sekvencí s monstrem je spíše méně. Má to dosti rychlý střih a poměrně bláznivé tempo děje, takže nuda u sledování vyloženě nehrozí, ale celé je to takové...obyčejné, průměrné. To, že byl strýček Kim jedním z producentů, je na celém filmu paradoxně asi to úplně nejzajímavější.

    • 15.12.2018  22:10

    Dobrý horror. Ale ani omylem nic víc, žádná budoucí klasika žánru, nic takového. Zajímavý (i když zdaleka ne kdovíjak originální a v závěru sám sobě nohy podrážející) námět s nestvůrami, lovícími po sluchu, plnohodnotně vytěžuje pouze geniální scéna porodu, jinak nemůže být o žádné nervydrásajícím napětí ani řeč; a melodramatické rodinné vsuvky mi přišly ze všeho nejvíc jako účelová snaha Krasinskiho vyhnout se škatulce pokleslého žánru a navodit dojem "horroru pro intelektuály". Jako čistý postapo survival horror by to paradoxně fungovalo mnohem lépe, a nikterak by nevadil ani dosti nekreativní a okoukaný design monster. Takhle nám zůstala jedna opravdu špičková horrorová scéna, silný herecký výkon Emily Blunt, místy docela působivě skličující atmosféra a celkově solidní filmařina, která však i přes úpornou snahu působit nápaditě a odlišit se od celé řady podobných snímků zůstává v jádru dosti obyčejnou, byť dobře stvárněnou, podívanou. Hlasy o nejlepším horroru roku, či snad dokonce desetiletí, nelze brát vážně.

    • 15.12.2018  21:52

    Seriálový Herkules je pro mě klasikou z dětství, a i dnes, po víc než dvaceti letech, mě baví svým svérázným, nadsazeným, až na hraně parodie se pohybujícím přístupem k řecké mytologii. Na ploše celovečerního filmu to ale funguje podstatně hůř. Jako což o to, Sorbovy suché hlášky, srandovně natočené souboje a na TV produkci výborné trikové sekvence (tedy to, co dělá Herkula zábavným) tu jsou, ale natažení víceméně obyčejné zápletky pro jeden díl seriálu na dvojnásobnou dobu s sebou přináší až příliš mnoho hluchých kecacích pasáží a celková levnost zpracování je o to více vidět. A to si ještě vzdáleně vzpomínám, že Ztracené království patřilo v rámci těch pěti filmů s Herkulem mezi ty lepší...

    • 8.12.2018  11:29
    King Kong (1933)
    *****

    Naprosto přelomová práce trikařského boha Willise O'Briena, která stála (společně se Ztraceným světem z r. 1925) u samotného zrodu žánru, který dnes označujeme jako "monster movie". Ale zároveň ve své podstatě výborně natočený film se super dobrodružným tempem, typickou atmosférou tajemna, bohatou výpravou a opravdu hojně zastoupenými trikovými scénami. Defakto prototyp toho, jak má vypadat ukázkový blockbuster. Klasika, která je milníkem nejen v rámci subžánru a v kategorii zvláštních efektů, ale i v kinematografii jako takové. Zestárlo pouze vědecky nepřesné stvárnění dinosaurů a jiných pravěkých tvorů a (z dnešního pohledu už poněkud úsměvné) vizuální postupy budování napětí a strachu, ve všem ostatním je King Kong z roku 1933 víceméně nadčasový.

    • 13.11.2018  12:20
    6-Headed Shark Attack (TV film) (2018)
    ***

    Šestihlavá žralok-hydra, co chodí po zemi jako pavouk za použití čtyř hlav a sama si odkousne zabitou hlavu, aby ji mohla zregenerovat? Nádherně ujeté, to já rád, tady se Asylum zase příkladně utrhli ze řetězu. Jen je trochu škoda, že ta sebeparodie a až bláznivě komediální prvky nevyplňují ve větší koncentraci také první půlku stopáže. Kdyby Brandon Auret méně vzlykal a tesknil po bejvalce, a více odsekával žraločí hlavy, bavili bychom se všichni o něco více...a stejně tak bychom se bavili více, kdyby se začátek věnoval více žralokovi a jeho alotriím, a méně hloupé outdoorové terapii pro páry. Jako jo, jsou tu kozaté holky v upnutých neoprénech a místy to je až lahůdkově sebeironické (vedoucí terapie je sám po rozchodu a podaří se mu akorát tak jeden ze vztahů definitivně rozbít, a zbylé nechat sežrat), ale tady nebylo na co čekat, tohle měla být zběsilá brakoidní palba hned ze začátku. Proto jen tři hvězdy...byť za druhou půlku bych s radostí dal plnotučných odpadových pět (included asi nejvtipnější scéna zabití žralokem v historii sharksploitation filmů).

    • 30.10.2018  21:53
    Halloween (2018)
    *****

    Halloween 2018 aneb "Když chceš prostě jen slasher". V bodycountu, krvavosti a tempu plynutí děje poplatný dnešní době, ale jinak přísně se držící mantinelů, které jeho čtyřicet let starý předchůdce pomáhal nadefinovat. Snahám o dekonstrukci subžánru se vysmívající, psychologizaci zla odmítající oldschoolová vyvražďovačka, která přesně trefila poměr parafrázování originálu a šetrně pojatých inovací, aby na jednu stranu svůj předobraz neshodila, ale aby na stranu druhou nepůsobila zastydle a zastarale. Tomuhle návratu jednoho ikonického filmového zabijáka v podstatě nelze nic zásadního vytknout, možná až nečekaný kasovní úspěch je více než zasloužený.

    • 30.10.2018  19:03
    Megalodon (TV film) (2018)
    *

    Pravdivá synopse filmu by se dala popsat asi takto: "Další z mnoha levných a křečovitých ód na americké námořnictvo. V hlavní roli hrdinná multikulti posádka bitevní lodi. Dále hrají: zlý ruský Ivan a jeho nohsledi; M. Madsen, který se asi ztratil a na natáčení se přimotal omylem; digitální šmouha ve tvaru velkého žraloka." O ničem. Některé fláky z dílny Asylum se určitě stanou kultovními (Sharknado už to dokázalo nyní), ale celá společnost jako taková nikdy nebude "novodobou Tromou", protože až příliš často produkuje převážnělé, generické, spotřební nudárny za pár šupů, jako je tento Megalodon. Jedna hvězda za to, že se na obrazovce pořád něco děje a celkem rychle to celé uteče.

    • 20.10.2018  11:31
    Vesmírní draci (TV seriál) (1996)
    ****

    Sladké devadesátky. "Dračí letka" byla tehdy společně s Pánem žalářů, Hromkočkami a Kadilaky a dinosaury to, co jsem na Supermaxu hltal ze všeho nejvíc. Zachytil jsem jen několik dílů, takže jistá povrchnost a dějová řídkost nebyla patrná skrz nadšení z povedené animace, akčnosti a nápaditého prostředí, které kombinovalo fantasy, sci-fi a postapo elementy (a nějaké ty biblické prvky by se tam odhalit taky daly). Po shlédnutí celé série dnes, v roce 2018, už určitá část nostalgie vyšuměla, ale bavil jsem se pořád hodně slušně. Potěšilo mě zejména stvárnění záporáků, kteří byli na dětský seriál místy hodně temní a násilní, ale taky správně kýčovití a nadsazení, což mnohem víc vynikne v původním znění (jejích kápo Dreadwing má místy až geniální cit pro černý humor a slovní hříčky :D).

    • 16.10.2018  10:51

    Druhý příspěvek do MonsterVerse, který zvolil zcela odlišný přístup k věci, a na rozdíl od Edwardsova Godzilly (který vracel Krále monster na scénu v ambiciozně temném, pochmurném a apokalypticky vyznívajícím hávu) nezkouší být ničím jiným, než jen v jádru dosti hloupým akčním blockbusterem. Vogt-Roberts však ukazuje, že na jednu stranu chápe a ctí mytologii okolo Konga a Skull Islandu, a má nakoukáno (fanoušci si na nejrůznějších referencích a easter eggs pomlsají opravdu vydatně), ale zároveň se nebojí jít vlastní cestou a předkládá Kongův příběh v podobě, ve které jsme ho předtím ještě neviděli. Na své straně má naprosto fantastický vizuál (dokonalým CGI počínaje a dechberoucími kamerovými záběry konče), silný casting (který ale v důsledku malého důrazu na lidské postavy nemá zas tak co hrát), chytlavý soundtrack, všudypřítomnou lehkou nadsázku a elegantní, nenásilné napojení na MonsterVerse svět; určitým handicapem by mohl být scénář, ale tady musím podotknout, že kdo jde do kina na kaiju film kvůli propracovanému ději a postavám a ne kvůli destrukci a soubojům oblud, asi si trochu spletl žánr. Kong: Skull Island je zkrátka pro ty, kteří se u filmů rádi baví a nepotřebují nad tím, co se před jejich očima odehrává, přemýšlet. Běžný divák tak bude spokojen s nadupanou, přímočarou akční řežbou, nadšení stoupá úměrně s tím, jak dalece jste zažraní do Konga a kaiju tematiky obecně.

    • 16.10.2018  10:31
    Apostle (2018)
    ***

    Skvěle natočená, intenzivní a ze začátku velmi zneklidňující podívaná, jejíž koncept se ale postupně rozpadne v soubor epizodických scének, které jsou ve své brutalitě a temnosti velmi působivé, ale ne zcela dostatečně drží pohromadě. Interesantní mysteriózní element zůstal nevyužitý; paranoia a dusno uzavřené náboženské komunity se s postupem děje spíš zhušťuje do jednotlivých výstupů s vrtákem v hlavě či dcerovraždou, ale přestává zlověstně viset nad celým ostrovem a jeho lidmi. Jakoby Evans nevěděl, jestli chce natočit náboženský thriller, supernatural horror, nebo survival řezničinu, a proto použil prvky všeho a namixoval je tak, že jim ve výsledku chybí koherence, a to tím spíš na ploše více než dvouhodinové stopáže. Vizuálně nesmírně atraktivní, s drásavým zvukovým doprovodem a místy opravdu bolestivý - takový Apostle jednoznačně je. Ale taky přespříliš rozkouskovaný, a postupem času ztrácející drive a napínavost. Permanentně sjetý Stevens a zmagoření Sheen s Jonesem to sice herecky slušně táhnou (a souhlasím s těmi, kterým Jones přišel ve své roli daleko děsivější a přesvědčivější, než Sheen), ale i oni se v průběhu děje na delší dobu vytrácejí ze scény a tím se jen podtrhuje dojem celkové rozklíženosti. Škoda...Evans je evidentně výborný režisér, ale tady si ukousl poněkud větší sousto.