Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Horor
  • Animovaný

Deníček (9)

96. ročník Oscarů za rok 2023

Tak se 13 nominacemi vévodí Oscarům přeceňovanej Oppenheimer.
Vzápětí vysvětlím, proč to ani zdaleka není tak dobrej film, jak se obecně myslí a proč by si větší uznání zasloužily dva jiné (podstatně dokonalejší) filmy:
- Jeden z těch dvou sice získal 10 nominací, ale Oppík již dominoval Zlatym Glóbům a předpokládá se, že bude dominovat i Oscarům, z toho důvodu, že Nolan ještě žádnýho plešouna nemá, ač se ví, že by ho už asi nějakou dobu mít měl a dědkovská akademie vám ho dá spíše za biografii velké osobnosti než za sci-fi nebo třeba superhrdinský film.
- Je rovněž vypozorováno, že velcí režiséři někdy dostávají očekávané ocenění právě za slabší film, své kariéry. Takový Scorsese ho dostal až v roce 2007 za Skrytou Identitu a já si myslím, že si by si dalšího zasloužil za své dosud nejambicióznější dílo, o němž by šlo prohlásit (i vyargumentovat), že je jeho mistrovským. Nolan si za to své banálního a nabubřelé naopak plešouna nezaslouží.


Oppenheimer má 3h stopáž a v tomto prostoru pojednává o 30 letém časovém období a příliš mnoha motivech, z nich žádný nemůže být dostatečně prokreslen na to, aby se stal zajímavým. Svědčí o tom i banální pointa filmu, jejíž poselství je známo od dob studené války.
- Dle mého by Nolan udělal lépe, kdyby více akcentoval odvrácenou tvář úspěchu, problematiku vysokých ambic, protagonistovu psychologii a pointou bylo "Pozor na to, co tvoříte a na čem se podílíte" spíše než: "Víte, že se atomovkama můžeme vyhladit?"

Killers of the Flower Moon (10 nominací) tematizují ve 3,5h stopáži podstatně užší události z 20s, tudíž to není tak rozkročené, může to jít tematicky hlouběji a výsledkem je podstatně sevřenější dílo, které svým významem spíše opodstatňuje svou existenci i požadovanou dobu pozornosti.

Nehledě pak k tomu, že Scorsese poskytl i vizuálně atraktivnější a pestřejší podívanou. V Oppenheimerovi se valnou část stopáže postavy dohadují v různých místnostech.
- A né, že by mi vadily komorní filmy, kde spolu postavy diskutují v jedný místnosti. Mnoho takových naopak zbožňuji, protože mívají skvěle vystavěný scénář: bývají dialogově a tematicky propracovaný.

Oppenheimer je překombinovaný, aby nebylo poznat, že je poměrně plytký (navzdory tomu, že se dotýká mnoho samo o sobě zajímavých témat: psychologie/vnitřní pochody protagonisty, etiky, mccarthismus, geopolitika té doby i fyzika...). Takhle do široka rozkročený materiál není příliš nevhodný k filmovému zpracování. 

Naštěstí pro Nolana i studia Universal divácký i finanční úspěch filmu nezávisí čistě na jeho objektivních kvalitách, ale v rámci nejprestižnějšího oceňování kinematografie by na nich záviset mohlo (avšak víme, že tomu tak nebývá). Kdyby tomu tak ale bylo, hlavními rivaly by museli být Scorseseho Zabijáci a Asterovo bojící se Beau.

Právě "Beau is Afraid" v kinech projel, ač je to mistrovské dílo, které je obsahově plné, tematicky relevantní, formálně přesné a velmi zábavné k tomu. Rozhodně je to pak jeden z nejoriginálnějších filmů posledních let.
Počet nominací: 0

Nechť je tedy toto bráno jako doporučení.

96. ročník Oscarů za rok 2023

Dlouhé filmy

3h=180min, 4h=240min, 5h=300min, 6h=360min, 7h=420min, 8h=480min

Birth of a Nation - 190 min
Napoleon - director's cut: 330 min
Big Country - 165 min
How the West Was Won - 162 min
Ben Hur - 212 min
Spartacus - special rdition: 198 min
Lawrence of Arabia - director's cut: 228 min
Cleopatra - director's cut: 320 min
Doctor Zhivago - 197 min
Good, the Bad and the Ugly - alternativní: 179 min
Once Upon a Time in the West - director's cut: 175 min
Godfather - 175 min
Scenes From a Marriage - theatrican cut: 169 min
Godfather II - 202 min
Barry Lyndon - 184 min
Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel - 202 min
Deer Hunter - 183 min
Apocalypse Now - special edition: 196 min
Heaven's Gate - director's cut: 219 min
Fanny a Alexander - theatrical cut: 188 min 
Once Upon a Time in America - director's cut: 251 min
Dances with Wolves - director's Cut: 237 min
Goodfellas - 146 min
JFK - director's cut: 206 min
Satanstango - 439 min
Casino - 178 min
Heat - 170 min
Titanic - 194 min
La Commune (Paris, 1871) - 345 min
Lord of the Rings: Fellowship of the Ring - director's Cut: 228 min
Lord of the Rings: Two Towers - special edition: 223 min
Lord of the Rings: Return of the King - special edition: 263 mi
Dogville - director's cut: 178 min
American Gangster - special edition: 176 min
There Will be Blood - 158 min
Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford - 153 min
Pirates of the Caribbean 3 - 161 min
Dark Knight - 152 min 
Avatar - director's cut: 178 min
Watchmen - director's cut: 186 min (lepší než special edition: 215 min)
Inglourious Basterds - 153 min
Počátek - 148 min
Django Unchained - 165 min
Temný Rytíř Povstal - 158 min
Wolf of Wall Street - 180 min
Nymphomaniac I. - director's cut: 145 min
Nymphomaniac II. - director's cut: 180 min
Interstellar - 169 min
Hateful Eight - special edition: 187 min
Revenant - 156 min
Blade Runner 2049 - 164 min
House That Jack Built - director's cut: 155 min
La Flor - 808 min/13 h
Hidden Life - 174 min
Irishman - 209 min
Avengers: Endgame - 182 min
Once Upon a Time in Hollywood - 161 min
Batman - 176 min
Avatar 2 - 192 min
Babylon - 189 min
Beau is Afraid - 179 min
John Wick 4 - 169 min
Oppenheimer - 180 min
Killers of the Flower Moon - 206 min
Napoleon - director's cut: 270 min

WESTERN: historie divokého západu a vývoj žánru

Westernové příběhy se běžně spojují s lidovými příběhy Spojených států, zejména jihozápadu, ale i severního Mexika a západní Kanady. Bývají zasazeny na tzv. Divoký Západ - do nepřátelské, řídce osídlené oblasti (hranice) ve stavu téměř naprostého bezpráví, plného pistolníků, kovbojů, psanců, šerifů, lovců odměn. Protagonisté bývají rozervaní mužští hrdinové, pronásledovaní ztrátou nebo vinou a žánr samotný (na rozdíl od většiny jiných) není k jejich osudu příliš milosrdný. Často jde o statečného pistolníka bojující za svět, který už ho více nebude potřebovat.
S tím souzní, že žánr se obvykle týká postupných pokusů zkrotit zločinem prolezlý americký západ pomocí širších témat spravedlnosti, svobody, drsného individualismu, manifestního osudu a národní historie a identity Spojených států. Zahrnuje rovněž geografii, historii, folklór a kulturu spojenou s vlnou americké expanze v pevninské Severní Americe, která začala evropskými koloniálními osadami na počátku 17. století a skončilo přijetím několika posledních západních území jako států v roce 1912.
Frederick Jackson Turnerem však již ve své frontier thesis z roku 1893 formuluje, že hranice byla dobyta a Západ už nebyl divoký. Zkušenost z dobývání hranice však dala vzniknout novému národu. Dostupnost neosídlené půdy po většinu americké historie byla nejdůležitějším faktorem určujícím národní rozvoj. Nové příležitosti změnily staré tradice, instituce se přizpůsobily a společnost se stala demokratičtější, když se třídní rozdíly zhroutily. Výsledkem byla jedinečná americká společnost, odlišná od těch evropských, z nichž pochází. Všechno v americké historii až do 80. let 19. století nějak souvisí se západní hranicí, včetně otroctví.

V rámci širokého westernového žánru existuje několik uznávaných subžánrů. Některé si udržují standardní westernové prostředí a zápletky (Spaghetti Westerny), zatímco jiné přenáší westernová téma a archetypy do jiných časoprostorů (Neo-Western, Space Western...).



--------------------------------------------------------------------------------------
ZÁPLETKY:
Frank Gruber identifikoval sedm základních zápletek pro westernový žánr:

1. Příběh Union Pacific
Děj se týká stavby železnice, telegrafního vedení nebo nějakého jiného typu moderní technologie na divoké hranici. Do této kategorie spadají příběhy vagónů a vlaků.
2. Příběh ranče
Rančeři chránící svůj rodinný ranč před zloději nebo velkými vlastníky půdy, kteří se snaží vytlačit správné vlastníky.
3. Příběh impéria
Zápletka zahrnuje vybudování rančového impéria nebo ropného impéria od nuly, klasický spiknutí z hadrů k bohatství, často zahrnující konflikt o zdroje, jako je voda nebo nerosty.
4. Příběh pomsty
Zápletka často zahrnuje propracované pronásledování a pronásledování ukřivděného jednotlivce, ale může také zahrnovat prvky klasického mysteriózního příběhu.
5. Kavalerie a indiánský příběh
Děj se točí kolem „zkrocení“ divočiny pro bílé osadníky a/nebo bojující domorodé Američany
6. Příběh psance
V akci dominují gangy psanců.
7. Příběh muže zákona
Muž zákona a jeho povinnosti ženou děj kupředu.

--------------------------------------------------------------------------------------

NARATIVY:
Will Wright identifikoval 4 typy narativů:

1. Klasický příběh
Příběh osamělého cizince, který přijede do sužovaného městečka a zbaví ho útlaku, načež získá respekt obyvatel a srdce ženy.
Klasická zápletka definuje žánr a ostatní typy zápletek jsou vybudovány na symbolických základech této. Klasická zápletka je o hrdinovi, který je nějakým způsobem odcizen od společnosti, na právě na jeho schopnostech osud společnosti závisí. Záporák ohrožuje společnost, dokud se mu hrdina nepostaví a nezachrání onu společnost. 
Lze v příbězích redukovat postavy na tři typy: hrdina, společnost a záporák – to proto, že členi společnosti sdílí stejné zájmy a nemají mezi sebou žádné spory.

1. Hrdina vstoupí do sociální skupiny
2. Hrdina je společnosti neznámý
3. Ukáže se, že hrdina má výjimečné schopnosti
4. Společnost si uvědomí, že hrdina se od ní liší svými schopnostmi – hrdinovi je dán speciální status
5. Společnost hrdinu plně nepřijímá 
6. Objeví se konflikt zájmů mezi záporákem a společností
7. Záporák je silnější než společnost: společnost je slabá
8. Panuje zde silné přátelství nebo respekt mezi hrdinou a záporákem
9. Záporák ohrožuje společnost
10. Hrdina se vyhýbá zapojení se do konfliktu
11. Záporák ohrozí hrdinova přítele 
12. Hrdina bojuje se záporákem
13. Hrdina porazí záporáka
14. Společnost je v bezpečí
15. Společnost přijme hrdinu
16. Hrdina ztratí anebo se vzdá svého speciálního statusu

2. Variace pomsty 
Víceméně následuje strukturu klasického příběhu, ale vztah mezi hrdinou a společností už není tak jednoduchý. Na rozdíl od klasického příběhu, kde se hrdina přidá ke společnosti a pro svou sílu a jejich slabost/weakness/zranitelnost, hrdina pomsty opouští lidi pro svou sílu a jejich slabost. Klasický hrdina vstupoval do svých bojů z principů společenských hodnot, zatímco hrdina pomsty je ze stejných principů opouštěl. 

1. Hrdina je nebo byl součástí společnosti
2. Zloduch ublíží hrdinovi a společnosti
3. Společnosti je neschopna zloducha potrestat
4. Hrdina prahne po pomstě
5. Hrdina opustí společnost
6. Ukáže se, že hrdina oplývá významnými schopnostmi
7. Společnost si uvědomí, že hrdina se od ní liší svými schopnostmi – hrdinovi je dán speciální status
8. Reprezentant společnosti žádá hrdinu, aby se upustil své pomsty
9. Hrdina upustí od své pomsty
10. Hrdina svede boj se zloduchem
11. Hrdina porazí zloducha
12. Hrdina se vzdá svého speciálního statusu
13. Hrdina vstoupí do společnosti

3. Přechodové téma
Kolem roku 1950 se objevily tři westerny (Broken Arrow, High Noon, Johnny Guitar), v nichž vztah hrdinou a společností byl významně pozměněn co se týče vzoru odcizení-přijetí, který nacházíme v klasických zápletkách a variacích pomsty. 
Jedná se takřka o přímě převrácení klasické zápletky. Hrdina je součástí společnosti na začátku a na konci do ní nezapadá. Hrdina má stále svou výjimečnou sílu a speciální status, ale společnost, která byla v klasické zápletce slabá a zranitelná, je zde pevně etablovaná a díky tomu – i své velikosti – je silnější než hrdina nebo zloduch. Než aby byl hrdina vtlačen do boje se záporákem za společnost, je zde spíše hrdina nucen bojovat se společností, která se přeneseně identifikuje se záporákem klasické zápletky. Nakonec i žena, kterou hrdina miluje přestane smiřovat hrdinu se společností a namísto toho se k němu připojí v boji i jeho separaci od společnosti.
Hrdina klasické zápletky vstupuje do boje se zloduchem, aby ochránil společnost, v níž se zračí principy dobra, pravdy, spravedlnosti, statečnosti, individuálního života a slušnosti i hrdosti. Zde však členové společnosti (obyčejní občané, mírumilovní usedlíci a nositelé civilizace klasické zápletky) zaujímají klasické postavení padoucha a aby hrdina ochránil ty stejné principy, tak nyní bojuje se společností.
Hrdina může být napadán měšťany za to, že je relativně cizí, nekonvenční a nezávislý.  V klasické zápletce tyto kvality činí společnost nedůvěřivou k hrdinovi, ale jeho principy a síla si nakonec získají přízeň lidu. V těchto příbězích však tyto kvality činí hrdinu společností nenáviděným a pouze jeho neobvyklá síla ho zachrání před jejich hněvem.
Hrdina opouští společnost ve společnosti ženy ve všech třech filmech.

4. Příběh profesionálů
Profesionální zápletka je v mnoha směrech porodná té klasické: Hrdina je pistolník stojící mimo společnost. Jeho úkolem je bojovat se zločincem, který ohrožuje společnost nebo její část. Avšak vztahy mezi různými postavami příběhu se signifikantně změnily:
Hrdina je nyní profesionální bojovník ochotný bránit společnost jen v rámci peněžité zakázky nebo záliby k boji – nečiní tak již kvůli ideji zákona nebo spravedlnosti. 
Společnost je po vzoru klasiky vyobrazena jako slabá, ale není nadále viděna jako zvlášť dobrá nebo žádoucí. Členi společnosti nejsou krutí nebo nespravedlivý jako v přechodovém tématu – zde jsou jednoduše nepodstatní. Společenské hodnoty jako jsou láska, manželství, rodina, mír a byznys je radno se vyhnout. Výsledkem jsou tedy vztahy mezi společností a hrdiny (či záporáky) minimální. Společnost figuruje jako pole konfliktu, jako záminka k boji spíše než jako příležitost ke způsobu života.
Příběh profesionálů se zaměřuje na konflikt mezi hrdiny a záporáky. Obvykle jsou oba profesionály a jejich souboj se stává soutěží ve schopnostech, který je signifikantní sám o sobě. Zájem o boj mezi sebou rovnými muži se speciálními schopnostmi je prvkem všech westernů, ale jen v této konkrétní verzi mýtu je boj samotný oddělen od všech společenských a etických implikací a stává se tam jádrem věci. Závěrečné přestřelky, kterými vrcholí filmy jako Shane nebo Stagecoach, se nyní stávají prodloužením bitvy, které trvá po celý film v různých podobách. Klíčovým aspektem je to, jak je boj bojován vzhledem k tomu, že zde boj generuje vlastní hodnoty, které v mýtu nahrazují hodnoty společnosti (jako spravedlnost, pořádek a pokojný rodinný život). Novými hodnotami a kvalitami jsou: čisté odhodlání, síla, sklil, užívání si boje a maskulinní soudržnost založená na respektu a zaujetí ve vzájemné schopnosti a dovednosti.
Interakce mezi hrdiny je tedy založeny na vzájemném uznání a přijetí navzdory nepříznivým podmínkám a také frajerství a humoru často tváří v tvář nebezpečí. Ačkoliv tito hrdinové obvykle bojují kvůli nějaké sociální příčině, tak jako skupina separovali sami sebe od společnosti a nemají s ní žádný kontakt. Boj samotný, či spíše, soudržnost jejich společenství, které boj utváří, dostatečně ospravedlňuje jejich jednání. Hrdinové těchto příběhů mají malý nebo žádný zájem o ženu – pokud se tedy žena nestane součástí jejich skupiny. Pokud nějaký takový hrdina jeví zájem o ženu, nenabízí mu alternativní sadu hodnot – naopak ona sama se obvykle zapojuje do boje, ale rovněž slouží dalšímu odůvodnění hrdinovy síly a maskulinity. Tato proměna hodnot je nejvíce patrna na konci těchto příběhů: Ačkoliv hrdina vyhrál v boji, tak se mu neotevřeli dveře k žádnému novému poklidnému způsobu života. Namísto toho, aby se oženil a usadil, zůstávají společně jako skupina, aby udrželi vztahy, které vzešly z boje. V jistém smyslu jim vítězství umožnilo/vyneslo nový smysluplný způsob života, ale tento nový život vyžaduje velmi maskulinní společenství, které je separované, nezávislé a o něco lepší než běžná společnost rodin a obchodu.
Zatím co přenosových příbězích je společnost silná a špatná, zde je slabá a irelevantní. V obou případech jsou však hodnoty společnosti odmítnuty hrdiny, kteří se vzhledem k ní identifikují jako její opozice. Rozkmotření se společností klasických příběhů začalo až v přenosových příbězích a příběhy profesionálů poskytly alternativní soubory hodnot, aby zaplnily vakuum. V přechodových příbězích jsou společností odmítnutí hrdinové nuceni do nezávislého skupinového nebo partnerského vztahu založeném na respektu či zalíbení. V přenosovém příběhu končívá hrdina v páru s ženou, kdežto v profesionálních příbězích končívá ve skupině s muži. Ženy v přechodových příbězích však bojují po boku svých mužů stejně jako ženy příběhů profesionálů – Zdá se tu být tedy logickým i historickým postupem, že z ženy reprezentující společenskou alternativu k hrdinovu bojovému způsobu života se stává žena, která bojuje po jeho boku a podporuje ho v jeho způsobu života až k ženě, která je irelevantní vůči hrdinům, kteří formují maskulinní skupinu založenou na jejich vlastních hodnotách, schopnostech a síle. Autonomnímu páru na konci přenosových příběhů se daří propojit sociální pár klasického spiknutí s maskulinní skupinou profesionálního spiknutí. Právě z tohoto hlediska se zdá, že téma přechodu má význam navzdory tomu, že je tato forma odvozená pouze ze tří skutečně úspěšných filmů.
Narativní funkce, které tvoří strukturu profesionální zápletky, se více zabývají charakterizací hrdinů než popisem standardního vývoje zápletky. Symbolický důraz již není kladen na vztah hrdiny ke společnosti, ale na vztahy hrdinů mezi sebou. Důraz – společné jádro příběhů profesionálů – je kladen na skupinu hrdinů a jejich dlouhou bitvu; takže motivace k boji, který byly tak důležité pro klasické příběhy a jejich variace pomsty, jsou nyní méně podstatné. Z tohoto důvodu se zdá, že příběhy těchto profesionálních westernů se liší podstatně více než příběhy předchozích typů.
Rozsáhlé variace v příběhů let šedesátých způsobily, že toto období představovalo anarchický rozklad dříve dobře strukturovaného mýtu, stejně jako tonality moderní hudby alespoň na první poslech vypadají, ve srovnání s harmoniemi klasických skladatelů. Implicitní strukturu jsem poznal, když jsem si uvědomil, že všechny filmy šedesátých let, až na čtyři výjimky (kromě tří satir), mají jednu věc společnou, která nebyla dříve pro žánr typická – bylo tam více hrdinů než jeden. Více než jedna postava je na konci živá a šťastná, umí rychle tasit a je sympatická – více hrdinů se zkrátka spojí a mají se rádi. To je tak zásadní změna, že když jsem začal hledat strukturu založenou na této skupině hrdinů, brzy se to ukázalo

1. Hrdinové jsou profesionálové
2. Hrdinové se ujmou úkolu.
3. Darebáci jsou velmi silní.
4. Společnost je neefektivní, neschopná se bránit.
5. Úkol zapojuje hrdiny do boje.
6. Všichni hrdinové mají zvláštní schopnosti a zvláštní postavení
7. Hrdinové tvoří skupinu pro tento úkol
8. Hrdinové jako skupina sdílejí respekt, náklonnost a loajalitu
9. Hrdinové jako skupina jsou nezávislí na společnosti
10. Hrdinové bojují s padouchy
11. Hrdinové porazí padouchy
12. Hrdinové spolu zůstanou (nebo spolu zemřou)
--------------------------------------------------------------------------------------



KLASICKÝ WESTERN
(Film Edwina S. Portera "Great Train Robbery" z roku 1903 bývá uváděn jako první western. Je shoda na tom, že tento film ustanovil vzor zločinu, pronásledování a odplaty pro westernový žánr. Období od roku 1940 do roku 1960 bylo nazýváno „zlatým věkem westernu“ a je ztělesněn hlavně dílem Johna Forda a Howarda Hawkse, kteří často obsazovali Johna Wayna do hlavní role
Tradiční westerny se řídí specifickými vzorci a konvencemi, které sahají až do nejranějších dnů Hollywoodu. Klasický western je idealizovaně naleštěný, protože utvářejí/upevňují nejstarší americký mýtus, o osidlování západu a dobývání hranice. 

Protagonisté bývají správňáčtí hrdinové, jimiž jsou muži se silnou vůlí, kteří navzdory všem překážkám bojují pro dosažení svých cílů. Tito hrdinové mají obvykle tragické nedostatky, které je činí nějakým způsobem zranitelnými, ale jejich hrdinské vlastnosti vždy vyniknou na konci každého příběhového oblouku. Dobro a zlo je zde snadno odlišitelné, Indiáni bývají vykreslováni jako divoši a explicitní násilí není přítomno.)
Hell Bent, 1918
Iron Horse, 1924
Wind / Země věčného cyklónu, 1928
Virginian, 1929
Big Trail, 1930
Riders of Destiny, 1933
Man from Utah, 1934
Star Packer, 1934
Lonely Trail, 1936
King of the Pecos, 1936
Winds of the Wasteland, 1939
Stagecoach, 1939 (Fordova klasika)
Dodge City, 1939
Union Pacific, 1939
Arizona, 1940
Texas, 1941
They Died with Their Boots On, 1941
Spoilers, 1942
Ox-Bow Incident, 1942 (raný revizionistický, westernových 12 Angry Men)
My Darling Clementine, 1946 (protagonista symbolizuje zdvořilost a možnost budoucího lepšího světa)
Duel in the Sun, 1946
Angel and the Badman, 1947
Unconquered, 1947
3 Godfathers, 1948
Yellow Sky, 1948 (raný revizionistický)
Fort Apache, 1948 (1. díl Fordovy kavaleristické trilogie)
Red River, 1948
Treasure of the Sierra Madre, 1948 (spíše dobrodružné drama o zlatokopech)
Man from Colorado, 1948
She Wore a Yellow Ribbon, 1949 (2. díl Fordovy kavaleristické trilogie, Dave Kehr: „možná jediný avantgardní film o důležitosti tradice“)
Colorado Territory, 1949
Rio Grande, 1950 (3. díl Fordovy kavaleristické trilogie)
Wagon Master, 1950
Devil's Doorway, 1950
Broken Arrow, 1950 (vyobrazuje Indiány přívětivěji)
Gunfighter, 1950
Winchester '73, 1950
Secret of Convict Lake, 1951
Westward the Women, 1951
Big Sky, 1952
High Noon, 1952 (raný revizionistického western, společenský přesah)
Bend of the River, 1952
Rancho Notorious, 1952
Shane, 1953 (načančaný a utahaný western pro báby)
Naked Spur, 1953 (psychologický western)
Far Country, 1954
Vera Cruz, 1954 (raný příklad revizionismu) 
Johnny Guitar, 1954 (protagonistka žena)
Man from Laramie, 1955
Searchers, 1956 (antihrdina)
3:10 to Yuma, 1957
Tin Star, 1957
Forty Guns, 1957 (noirový western)
Gunfight at the O.K. Corral, 1957
Man of the West, 1958
Bravados, 1958
Big Country, 1958 (psychologický western, revizionistické motivy)
Rio Bravo, 1959 (Waynova odpověď na High Noon)
Poslední vlak z Gun Hillu, 1959
Alamo, 1960
Cimarron, 1960 (epický western o expanzi a změně doby v průběhu desetiletí)
Magnificent Seven, 1960 (pohádka, zvláštní postavení, remake Sedmi Samurajů)
One-Eyed Jacks, 1961 (melodramatický western)
Ride the High Country, 1962 (nudný raný Peckinpah)
How the West Was Won, 1962 (nejširokoúhlejší film, těžce idealizované)
Man Who Shot Liberty Valance, 1962
El Dorado, 1966
True Grit, 1969
Rio Lobo, 1970
Butch Cassidy a Sundance Kid, 1969 (antihrdinové, absence explicitního násilí)

REVIZIONISTICKÝ WESTERN
(Tato post-klasická variace klasického westernu je signifikantní tím, že podvrací mýtus a romantiku klasického westernu prostřednictvím vývoje postavy a realismu, aby představil třeba méně zjednodušující pohled na život starého západu. Diváci jsou nuceni zpochybňovat jednoduchý dualismus dobra-zla či amorálnost užití násilí. Jednou z hlavních změn bylo také stále pozitivnější zastoupení domorodých Američanů, kteří byli v dřívějších filmech vykreslováni jako divoši.
Revizionistická témata existovala od počátku 20. století, ale teprve v roce 1968, kdy byla omezení Haysova kodexu zrušena, revizionismus konečně nahradil klasický western.
Ačkoli je mnoho westernů před těmi Leoneho označováno za revizionistické, rozdíl mezi těmi klasickými bývá často stírán proměnnými tématy. Některé jsou označeny jako psychologické westerny, které úzce souvisí a někdy se překrývají s žánry psychologického dramatu a psychologického thrilleru. Zaměřují se totiž na charakter na úkor akce a napětí, které převládá v klasickém westernu. Jiné revizionistické filmy, ve kterých zůstává výrazná akce a dobrodružství, jsou označeny jako outlaw/gunfighter westerny, protože místo tradičního hrdiny je hlavním hrdinou rodilý Američan, psanec nebo pistolník. Spaghetti westerny (z Itálie) 60. let, které nebyly vázány Haysovým kodexem, byly silně revizionistické tím, že představovaly morálně nejednoznačné příběhy s antihrdinou nebo charismatickým padouchem. 
Na začátku 60. let začalo mnoho amerických filmařů zpochybňovat a měnit mnoho tradičních prvků westernu a vytvářet revizionistická pojetí žánru, které je podstatně špinavější, násilnější a nejednoznačnejší. Tvůrci byli svobodnější poté, co byl roku 1968 zrušen haysův kodex a Italové už diváky uhranuly svým pojetím westernu, přešli i Američané na revizionismus. Někteří tvůrci klasického westernu však revizionismus odmítali a kritizovali a snažili se dále tlačit své pojetí, kterému už lidé nevěřili. Od roku 1969 převládá ve westernu revizionismus. Žánr však zažil ztratil popularitu v 80. letech, kdy vznikaly buď okoukané kovbojky anebo nedivácké antiwesterny, jenž šly proti žánrovým očekáváním a snažily se zachytit dobu takovou, jaká opravdu byla. V raných 90. letech western znovu zaznamenal značný úspěch. Posledními významnými přírůstky žánru jsou tarantinovky z roku 2012 a 2015.)
Fistful of Dollars, 1964 (špageťák, remake Yojimba z roku 1961)
For a Few Dollars More, 1965 
Big Gundown, 1966
Professionals, 1966
The Good, the Bad and the Ugly, 1966 (špageťák, nejlepší a nejdiváčtější Leone)
Once Upon a Time in the West, 1968 (špageťák natáčený v USA, freska podvracející očekávání)
Django, 1966 (béčkověji laděný špageťák, studený western - bláto)
Hombre, 1967
Great Silence, 1968 (špageťák, studený northern - vánice)
Mercenary, 1968 (špageťák)
Butch Cassidy a Sundance Kid, 1969 (antihrdinové)
Wild Bunch, 1969 (pesimistický náhled na Divoký západ)
Little Big Man, 1970 (reflektující genocidu původních obyvatel)
There Was a Crooked Man..., 1970 (antihrdina)
Man Called Horse, 1970
Soldier Blue, 1970
Man in the Wilderness, 1971
Lawman, 1971 (nejasná dichotomie dobra a zla)
Red Sun, 1971
McCabe & Mrs. Miller, 1971 (poetický a nudný antiwestern)
Jeremiah Johnson, 1972 (dobrodružný western o horalovi)
Pat Garrett a Billy Kid, 1973 (dojemně nostalgický western o přátelství a umírání)
High Plains Drifter, 1973 
Life and Times of Grizzly Adams, 1974 (pro děti)
Last Hard Men, 1976
Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson, 1976 (antiwestern)
Outlaw Josey Wales, 1976 (dobrá clinťárna)
Missouri Breaks, 1976 (nejasná dichotomie dobra a zla)
Heaven's Gate, 1980 (megalomanský antiwestern, který přivedl studio ke krachu)

Zde je na místě si vysvětlit, proč westernový žánr přestal být populární:
1. Únava žánrem
Žánrová produkce je tak vysoká, že nakonec diváky unaví a oni se přesunou jinam - třeba ke sci-fi.
Andrew Patrick Nelson: Still in the Saddle, The Hollywood Western, 1969–1980
„Mladí dospělí, kteří opustili westerny v pozdních 60s a 70s byly pravděpodobně dětmi, kteří vyměnily své šestiraňáky a Howdy Doody panenky za laserové pistole a vesmírné helmy v pozdních 50s a raných 60s.“ (což je jev, který tematizuje Toy Story)
2. Sebevražda žánru 
Revizionistické westerny podvrátily žánr dost na to, aby žánr samotný shodily ze sedla.
Nelson tvrdí, že žánr hledal regeneraci, ale nerozporuje, že žánr spáchal sebevraždu. Klasické westerny totiž zůstávaly populární a podvratnost nebyla vlastní pouze těm tzv. revizionistickým. Ostatně Ox-Box Incident nebo High Noon jsou označovány za revizionistické, ačkoliv vznikly v klasické éře. Teorie žánrové sebevraždy je typická pro historiky umění, kteří zapomínají na kontext mimo rámec umění, které studují. Westernový žánr však jest velmi flexibilní. Ačkoliv se odehrává v minulosti, tak podtext je o současnosti.

Long Riders, 1980
Silverado, 1985
Pale Rider, 1985 (vyčpělá clinťárna)
Young Guns, 1988
Young Guns 2, 1990
Dances with Wolves, 1990 (vzepětí žánru, z 7 z 12 nominací na Oscara proměněno)
Unforgiven, 1992 (Clint chytl druhý dech)
Tombstone, 1993
Wyatt Earp, 1994
Bury My Heart at Wounded Knee, 2007
True Grit, 2010 (coenovsky komediální)
Django Unchained, 2012 (postmodernistický western vážící se k otroctví)
Hateful Eight, 2015 (tarantinovské napínání v rpostoru jednoho srubu)
Killers of the Flower Moon, 2023 (Scorsese o další temné kapitole dějin USA)  

revizionistický: SPAGHETTI WESTERN
(Filmy natáčené Italy v Itálii či Španělsku. Někdy s americkými herci/americkou hvězdou v hlavní roli a za americké prachy)
Fistful of Dollars
, 1964 (remake Yojimba z roku 1961)
For a Few Dollars More, 1965 
Big Gundown, 1966
The Good, the Bad and the Ugly, 1966 (nejlepší a nejdiváčtější Leone)
Once Upon a Time in the West, 1968 (freska podvracející očekávání)
Django, 1966 (stylové béčko, chladný western)
Great Silence, 1968 (podvratný zimní western)
Mercenary, 1968
Death Rides a Horse, 1967
Day of Anger, 1967
Bůh odpouští, já ne!, 1967
Ace High / Trumfové eso, 1968
Boot Hill, 1969
My Name Is Nobody, 1973
Sbohem, Kalifornie, 1977
Mannaja, 1977

ZAPATA WESTERN
(Odehrávají se v období mexické revoluce v roce 1910)
Killer Kid, 1967
Bullet for the General, 1967
Mercenario, 1968
Villa Rides, 1968
Five Man Army, 1969
Tepepa, 1969
Companeros, 1970
Town Called Bastard, 1971
Duck, You Sucker / Fistful of Dynamite, 1971 (protirevoluční Leone)
Bad Man's River, 1971
Don't turn the other Cheek / Long Live Your Death, 1972

EPICKÝ WESTERN
(Typ westernu, epického rozsahu, který zobrazuje kolektivní nebo individuální snahy o osídlení Západu a nastolení národních hodnot . Na rozdíl od nízkorozpočtového westernu obsahují tyto filmy okázalé produkční hodnoty, obsáhlý cast, velké hlavní hvězdy a natáčelo se přímo na místě.)
Big Country, 1958 
Cimarron, 1960
How the West Was Won, 1962
The Good, the Bad and the Ugly, 1966
Once Upon a Time in the West, 1968
Little Big Man, 1970
Heaven's Gate, 1980
Dances with Wolves, 1990
Cold Mountain, 2003
Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, 2007
Django Unchained, 2012
Killers of the Flower Moon, 2023 (částečně western)

ACID WESTERN

(Subžánr, který se objevil v 60. a 70. letech 20. století a v němž se vyskytují symbolické ambice psychedelického rocku z éry kontrakultury. Tento termín se také občas používá k popisu filmů, které do svého produkčního designu a kinematografie začleňují psychedelické prvky.)
Shooting, 1966
El Topo, 1970
Greaser's Palace, 1972
Keoma, 1976
Dust Devil, 1992
Dead Man, 1995
Blueberry, 2004

BLAXPLOITATION WESTERN
(Blaxploitation westerny byly podmnožinou žánru blaxploitation, který měl své kořeny v černých akčních filmech 60. let. Stejně jako u jiných blaxploitation filmů, tyto filmy inklinovaly být násilný, sexuální, a politicky sporný. Filmy se často odehrávaly v minulosti a zasazovaly černé hrdiny do westernového prostředí.)
Red, White and Black / Soul Soldier, 1970
Baadasssss Song od Sweet Sweetback, 1971
Blacula, 1972
Buck and the Preacher, 1972
Legend of Negger Charley, 1972
Soul of Nigger Charley, 1973
Thomasine & Bushrod, 1974
Boss Nigger, 1975
Adiós Amigo, 1975
Posse, 1993
Django Unchained, 2012
Hateful Eight, 2015

KOMEDIÁLNÍ WESTERN
(Tento subžánr je svým stylem napodobující, aby zesměšňoval, komentoval nebo bagatelizoval zavedené rysy, témata, autorské styly nebo nějaký jiný cíl západního žánru pomocí vtipné, satirické nebo ironické imitace nebo parodie.)
Frigo a kráva, 1925
Paleface, 1948
Along Came Jones, 1945
Sheepman, 1958
Limonádový Joe aneb Koňská opera, 1964
Cat Ballou, 1965
Bůh odpouští, já ne!, 1967
Trumfové eso, 1968
Support Your Local Sheriff!, 1968
There Was a Crooked Man..., 1970
Support Your Local Gunfighter, 1971
Lucky Luke - Daisy Town, 1971
Life and Times of Judge Roy Bean, 1972
Blazing Saddles, 1974 (parodie)
Cry, Onion, 1975
Lucky Luke - Balada o bratrech Daltonových, 1978
Maverick, 1994
Lightning Jack, 1994
From Dusk Till Dawn, 1996 (postmoderní hybridní western)
Wild Wild West, 1999
True Grit, 2010
Rango, 2011 (animák)
Lone Ranger, 2013
Nespoutaný Django, 2012
Osm Hrozných, 2015
Ballad of Buster Scruggs, 2018 (povídkové)

CONTEMPORARY WESTERN

(Současný western míchá prvky současnosti s prvky starého západu, jak je známe z westernového žánru. 
Neo-Western bývá zasazený do současného prostředí, ale obsahuje typická žánrová témata, motivy a archetypy starého západu: jako je vzpurný antihrdina, otevřené pláně a pouštní krajiny nebo přestřelky. Často spojen s kultem kovbojství.
Post-Western je zasazen třeba i do historického období dobývání západu, ale obsahuje množství postmoderních prvků.
Urban-Western by asi měl být uvědomělejší a velkou roli v něm hraje městské prostředí.)
Lusty Men, 1952
Bad Day at Black Rock, 1955
Lonely Are the Brave, 1962
Hud, 1963
Coogan's Bluff, 1968
Midnight Cowboy, 1969 (Urban-Western: osamělý kovboj přijíždí do velkoměsta)
Dirty Harry, 1971 (Eastwoodův kovboj v roli detektiva)
The Getaway, 1972
Junior Bonner, 1972
J. W. Coop, 1972
Thunderbolt a Lightfoot, 1974
Bring Me the Head of Alfredo Garcia, 1974
Hearts of the West, 1975
Comes a Horseman, 1978
Lone Wolf McQuade, 1983
Flashpoint, 1984
Extreme Prejudice, 1987
El Mariachi, 1992
Desperado, 1995
Last Man Standing, 1996 (stylizovaná kopie z kopie zasazená do období hospodářské krize)
Once Upon a Time in Mexico, 2003
Lone Star, 1996
Ravenous, 1999 (post-western: bajka o kanibalismu)
Way of the Gun, 2000
Missing, 2003
Kill Bill: Volume 2, 2004 (post-western)
Down in the Valley, 2005
Three Burials of Melquiades Estrada, 2005 (neo-western, NCFOM před NCFOM)
Brokeback Mountain, 2005
Don't Come Knocking, 2005
No Country for Old Men, 2007 (oživení zájmu o neo-western)
Grand Torino, 2008
Crazy Heart, 2009
Django Unchained, 2012 (postmoderní western)
Out of the Furnace, 2013
Mystery Road, 2013
Rover, 2014
Hateful Eight, 2015 (postmoderní western)
Revenant, 2015 (naturalistické revenge odysea)
Hell or High Water, 2016 (ryzí neo-western)
Brimstone, 2016 (post-western)
Wind River, 2017 (neo/northern)
Logan, 2017 (fantasy neo-western)
Hostiles, 2017
Old Henry, 2021
Power of the Dog, 2021 
Last Victim, 2021
Cry Macho, 2021
Nope, 2022
Killers of the Flower Moon, 2023
TV shows:
Breaking Bad, 2008
Sons of Anarchy, 2008
Yellowstone, 2018
Too Old to Die Young, 2019

NORTHERN WESTERN
(Podžánr westernů odehrávající se na Aljašce nebo v západní Kanadě nebo v širším slova smyslu - v zimě.)
Vzdálená země, 1954
Na sever na Aljašku, 1960
Grande Silencio, 1968 (špageťák)
McCabe & Mrs. Miller, 1971 (antiwestern)
Death Hunt, 1981
Gray Fox, 1982
Wind River, 2017 (neo-northern)

evropský: EURO-WESTERN
(Eurowestern jsou filmy západního žánru natočené v západní Evropě. Lze pod něj zahrnovat podžánr Spaghetti Western.)
Savage Guns, 1962 (anglo-španělská produkce)
Unhanged, 1971 (finský)
Vinnetou, 1963 (Západní Německo)
Salvation, 2014 (dánský)
Dark Valley, 2014 (rakousko-německá produkce)
Brimstone, 2016 (holandsko-americkou-francouzsko-německo-belgicko-švédská produkce)

řecký: FASOLADA WESTERN
(Řecké westerny jsou filmy natočené řeckými producenty a režiséry ve Spojených státech. Jsou to westernové filmy s řeckou tématikou, ať už částečně nebo úplně.)
Blood on the Land, 1965

mexický: CHARRO/CABRITO/CHILLI WESTERN
(V polovině 30. let začal Hollywood produkovat cyklus západních filmů odehrávajících se na americkém jihozápadě: Cisco KidTumbleweedStagecoachCharro westerny však byly standardními filmy mexické kinematografie od 30. let. Vyprávěly o prozpěvujících si jezdcích na koních v tradičních oděvech. Vykazovaly řadu kulturních prvků velmi odlišných od hollywoodského metapříběhu, ale překrývání mezi „charro“ filmy a americkými westerny se více projevilo později v 60. a 70. letech, kdy se mnoho amerických filmařů přestěhovalo do Mexika, aby natočili filmy o mexických banditech a revolucionářích. Těmto filmům se říkalo „chilli westerny“, protože byly natočeny v Mexiku s mexickými herci a obsahovaly prvky latinskoamerického folklóru.)
Los Hermanos del Hierro, 1961
Tiempo de morir, 1966
Bullet for the General, 1967
Todo por nada, 1968
Wild Bunch, 1969
El tunco Maclovio, 1970
El Topo, 1970
Los marcados, 1971
La chamuscada, 1971
El juez de la soga, 1972
Cinco Mil Dólares de Recompensa, 1974

australský: MEAT PIE WESTERN
(Typ australského komediálního filmu, který se obvykle odehrává na venkově v Austrálii a který se od svého vzniku na počátku 70. let stal populárním mezi městským publikem. Často obsahují prvky satiry, sociálního komentáře a černého humoru.
Termín „meat pie“ zavedl kritik Paul Byrnes v článku publikovaném v The Sydney Morning Herald dne 15. března 1975. Byrnes řekl, že tyto filmy byly „vyrobeny pro rychlou spotřebu, ale nebyly zamýšleny k tomu, aby byly brány vážně.“ Pokračoval: „Neměli bychom je brát příliš vážně, ale jsou užitečným korektivem některých našich provinčních postojů k sobě samým.)
Story of the Kelly Gang, 1906
Rangle River, 1936
Kangaroo Kid, 1950
Kangaroo, 1952
Sundowners, 1960
Ned Kelly, 1970
Man from Snowy River, 1982
Man from Snowy River II, 1988
Quigley Down Under, 1990
Tracker, 2002
Proposition, 2005
Australia, 2008
Lucky Country, 2009
Sweet Country, 2017
Mystery Road, 2013
Rover, 2014
Sweet Country, 2017
Legend of Ben Hall, 2017
True History of the Kelly Gang, 2019
High Ground, 2020

indický: DACOIT WESTERN
Kalam Vellum, 1970
Jakkamma, 1972
Khote Sikkay, 1973
Sholay, 1975
Thai Meethu Sathiyam, 1978
Thazhvaram, 1990
Kodama Simham, 1990
Takkari Donga, 2002
Quick Gun Murugun, 2009
Irumbukkottai Murattu Singam, 2010
Laal Kaptaan, 2019

western východního bloku: OSTERN
(filmy západního stylu produkované v Sovětském svazu a socialistické východní Evropě. Byli populární v komunistických východoevropských zemích a byli zvláště oblíbenci Josifa Stalina.
Typicky se dělí na „východní“, které se snažily vykreslit východoevropskou obdobu Divokého západu odehrávajícího se v pohraničních oblastech napříč Eurasií, a „rudé westerny“, které se odehrávaly na americkém západě, ale snažily se rozvrátit ideje zjevného osudu . a další narativy typické pro hollywoodské westerny ve prospěch marxistických ideálů proletářského internacionalismu a třídního vědomí.
Rudé westernové filmy obvykle vykreslovaly americké Indiány soucitně jako utlačované lidi bojující za svá práva, na rozdíl od tehdejších amerických westernů, které indiány často vykreslovaly jako darebáky. Osterns často představoval cikány nebo turkické lidi v roli Indů, kvůli nedostatku autentických Indů ve východní Evropě.)
Treasure of Silver Lake, 1962
Winnetou, 1963
Winnetou: Red Gentleman, 1964
Winnetou: Last Shot, 1965
Limonádový Joe aneb Koňská opera, 1964
Die Söhne der großen Bärin, 1966
Svůj mezi cizími - Svoj sredi čužich, čužoj sredi svoich, 1974
Chladné léto roku 1953 - Cholodnoe leto pjaťděsjat tretěgo, 1988

asijský: RAMEN WESTERN
Tampopo, 1985
Drifting Avenger, 1968
Millionaires Express, 1986
East Meets West, 1995
Tears of the Black Tiger, 2000
Dynamite Warrior, 2006
Good, Bad, Weird, 2008
Sukijaki Western Django, 2007
Let the Bullets Fly, 2010
Jurusarezaru mono / Unforgiven, 2013
Marlina the Murderer in Four Acts, 2017
Buffalo Boys, 2018

Westerny bojových umění / WUXIA WESTERN
Billy Jack, 1971
Trial of Billy Jack, 1974
Billy Jack, 1971
Shanghai Noon, 2000

POSTAPOKALYPTICKÝ WESTERN

Postman, 1997
Mad Max 2, 1981
Mad Max: Fury Road, 2015
The Rover, 2014

MUZIKÁLNÍ WESTERN

Calamity Jane, 1953
Limonádový Joe, 1964
Zachariah, 1971 (electric western)

PORNOGRAFICKÝ WESTERN
Wild Gals of the Naked West, 1962
Dirty Western, 1975
Sweet Savage, 1979

NARCO WESTERN
(Zdůrazňuje mexickou narko-kulturu a zobrazuje obchod s drogami a obchodníky.)
Breaking Bad, 2008
Better Call Saul, 2015
Miss Bala, 2011
El Infierno, 2010
Heli, 2013
Sicario, 2015

HYBRIDNÍ WESTERN / Weird West
(Divný western kombinuje prvky klasického westernu s prvky jiných žánrů, zejména fantasy, hororu a sci-fi)
Westworld, 1973
From Dusk Till Dawn, 1996
Wild Wild West, 1999
Sukijaki Western Django, 2007
Western Religion, 2015

HOROROVÝ WESTERN

Curse of the Undead, 1959
Billy the Kid vs. Dracula, 1966
Near Dark, 1987
Vampires, 1998
Ravenous, 1999
The Burrowers, 2008
Bone Tomahawk, 2015
Witch, 2015
Brimstone, 2016
Nope, 2022

FANTASY WESTERN
Jonah Hex, 2010
Kazatel, 2011
Abraham Lincoln: Lovec upírů, 2012
Dark Tower, 2017
Logan, 2017

SPACE WESTERN
Star Wars IV, 1977
Outland, 1981
Cowboy Bepop, 1997
Battle Beyond the Stars, 1998
Solo: Star Wars Story, 2018
Mandalorian S01, 2019

SCI-FI WESTERN
Jesse James Meets Frankenstein's Daughter, 1965
Futureworld, 1976
Back to the Future Part III, 1990
Westworld, 1973
Cowboys & Aliens, 2011
Westworld: S01, 2016

HANG-OUT WESTERN
Rio Bravo, 1959
Balada o Cable Hogueovi
, 1970 (feel good western)
Jeremiah Johnson, 1972 (dobrodružný western o horalovi)
Life and Times of Judge Roy Bean, 1972
Broken Trail, 2006
------------------------------------
kam zařadit?
Last Hunt, 1956
Shenandoah, 1965
Ride in the Whirlwind, 1966
Django, Kill… If You Live, Shoot!, 1967
Captain Apache, 1971
Last Movie, 1971
Hired Hand, 1971
Man of the East, 1972
Breakheart Pass, 1975
700 mil v sedle, 1975
Shootist, 1976 (rozlučka s Waynem)
Eagle's Wing , 1979
Tom Horn, 1980
Man From Snowy River, 1982
Silverado, 1985
Quick And The Dead, 1987
Lightning Jack, 1994
Wild Bill, 1995
Quick and the Dead, 1995
All the Pretty Horses, 2000
Open Range, 2003
3:10 to Yuma, 2007
Magnificent Seven, 2016
By Way of Helena, 2016
TV Shows:
Lonesome Dove, 1989
Into the West, 2005
1883, 2021
1923, 2022

WESTERN: historie divokého západu a vývoj žánru

Sci-Fi

epic:
2001: Vesmírná Odysea
Interstellar
DUNA: part 1 + DUNA: part 2

kontakt:
Alien 1 + Aliens + Prometheus + Alien 5: Covenant
Život
Věc (+ Moucha)
Příchozí
Kontakt
Solaris (1972) + Solaris (2002)
Annihilation

sci-fi slátanina:
Sunshine
Horizont události 
Jádro
Ad Astra

Blade Runner + Blade Runner 2049
Matrix + Matrix: Reloaded + Matrix: Revolution
Akira
Ghost in the Shell

částečné sci-fi:
Tenet
Počátek
Looper
Next
Já, robot
Upgrade
Ex Machina
Predestination
Marťan

drsňáci:
TerminatorTerminátor 2: Den zúčtování + Terminator 3 + Terminator Salvation
Hardcore Henri
RoboCop
Dredd
Demolition Man
Total Recall 

válka s mimozemšťany:
Hvězdná Pěchota
Den nezávislosti
Na hraně zítřka

Komediální:
Iron Sky
Návrat do budoucnosti + Návrat do budoucnosti 2
Muži v ČernémMuži v černém 3

sci-fi série:

Transformers + 2 + 3 + 4 + 5
SOLO + Rogue OneStar Wars 4 + 5 + 6 + 1 + 2 + 3 + 7 + 8 + 9
Star Trek + 2: Do Temnoty + 3: Do Neznáma
Avatar + Avatar 2 + Avatar 3

superhero:
Man of Steel
X-Men: Budoucí Minulost + Deadpool 2
Iron Man + 23
Strážci Galaxie + 2 + 3
Avengers + 2: Age of Ultron + 3: Infinity War + 4: Endgame

SERIÁLY:
Červený trpaslík
Rick a Morty (do 3. série)

Skety, zoufalci, vyjebanci, záporáci a antihrdinové

Protagonista:
Big Lebowski
Uncut Gems
Red Rocket
Good Boss
Midnight Cowboy
Wrestler
Whale
Requiem za Sen
Trainspotting
Leaving Las Vegas
Bringing out Dead
Ex Drummer
Killer Joe
Lighthouse
Perfume: Story of a Murderer
Shining / Osvícení 
Split / Rozpolcený
Samuraj
Taxi Driver
Místnost Sebevrahů. Hater
King of Comedy
One Hour Photo
Falling Down
Black Swan / Černá Labuť
Pianistka 
Kdo se Bojí Virginie Woolfové?
Gone Girl / Zmizelá
Nymfomanka I + Nymfomanka II
Neon Demon
All That Jazz
Sick of Myself
Dream Scenario
City of Women
Beau is Afraid
Joker
Creep
Nightcrawler / Slídil
Fight Club / klub Rváčů
American Psycho
Vampire's Kiss
House That Jack Built
Human Centipede 3
Drive
There Will be Blood / Až na Krev
Wolf of Wall Street
Scarface / Zjizvená Tvář

Vícero postav:
Wake in Fright / Zapadákov
Happiniess / Štěstí
Dr. Strangelove / Dr. Divnoláska
Killers of the Flower Moon / Zabijáci Rozkvetlého Měsíce
Casino
Goodfellas / Mafiáni
Pain and Gain
Boogie Nights / Hříšné Noci
Apocalypse Now
Wild Bunch / Divoká Banda
Hateful Eight / Osm Hrozných
Watchmen / Strážci

Seriály:
Breaking Bad
Better Call Saul
Dexter
Sopranos

Vztahová Sonda

Milostní Partneři
Come Back, Little Sheba, 1952
Kdo se bojí Virginie Woolfové? 1966 
Scény z Manželského Života, 1973
New York, New York, 1977
Kramerová versus Kramer, 1979
Sedmý kontinent, 1989
Hořký Měsíc, 1992
Before Sunrise, 1995
Before Sunset, 2004
Before Midnight, 2013
Snílci, 2003
Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004
(500) Days of Summer, 2009
The Perks of Being a Wallflower, 2012
Gone Girl, 2014
Love, 2015
Humr, 2015
La La Land, 2016
How to Talk to Girls at Parties, 2017
Punch-Drunk Love, 2002
Revolutionary Road, 2008
Malcolm & Maria
, 2021

Mezilidské vztahy
Tramvaj do stanice Touha, 1951
Kočka na rozpálené plechové střeše, 1958
Paterson, 2016
Happiness, 1998
Prostřihy, 1993
Magnolia, 1999
20th Century Women, 2016

Rád bych viděl:

Adaptace
Havlíček: Neviditelný
Bukowski: Škvár
Welsh: Heráci
Palahniuk: Pygmej + Neviditelné Nestvůry
Sorokin: Den Opričníka
Fante: Na Západ od Říma
Toole: Spolčení Hlupců
Heller: Gold za Všechny Peníze
Bulgakov: Mistr a Markétka
Kafka: Proces
Ohler: Totální Rauš (jako faktickou grotesku)
T. Learyho: Záblesky Paměti
Merle: Malevil
McCarthy: Krvavý Poledník
Hašek: Švejk (znovu a lépe)
Ďábel v Bílém Městě
Welsh: Heráci
Bioshock
Metal Gear Solid 3

Biografie
Sokrates
T. Leary: Záblesky Paměti
Elliot Rodger

Remake
High Noon