Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Animovaný
  • Dokumentární

Recenze (15)

plakát

Příběh filmu: Odysea (2011) (seriál) 

Filmoví vědci by se měli smířit s popularizací filmové vědy stejně, jako se fyzici smířili s popularizací fyziky – základní otázkou je tu „jak zaujmout čtenáře/diváka k dalšímu studiu?“ V tom je se svým vybíráním pikošek tenhle dokument skvělý a svou povahou a úrovní detailu se dobře hodí na Letní filmovou školu, kde se v roce 2012 promítal.

plakát

Svatá Klára (1996) 

Správně ujetá a veskrze vtipná komedie, klenot izraelského filmu.

plakát

Hrozné děti (1950) 

Už jsem to viděl potřetí a musím říct, že mé nadšení do studia francouzského jazyka sílí. Dostal jsem se tomuto dílu na stopu díky svému oblíbenci Philipu Glassovi, který má Cocteaua rád a udělal na motivy tří jeho (či skoro jeho jako v případě Les Enfants Terribles, viz dále) filmů komorní opery, jejichž zvukové záznamy se mi moc líbily. Škoda, že se filmy nedají stahovat tak snadno jako Glassova hudba, i když DVDéčko z Criterionu, které jsem si až z Ameriky objednal, je velice hezké, kvalitou zpracování nesrovnatelné s ničím Levným u nás, bonusové materiály zajímavé, takže jsem nakonec z objevení zajímavého distribučního kanálu rád a budu nakupovat víc. V těch bonusových materiálech se nejvíce rozebírá, kdo vlastně snímek natočil a dochází se víceméně k tomu že Melville měl na starosti technickou režii, do které se svými poznámkami míchal Cocteau tak moc, až dva uvedení francouzští odborníci mluví o tom, že jde o čistě Cocteauovský snímek. Nevím, dobré školy nemaje to nerozsoudím, ale musela to být tenkrát na place legrace. :-) ____ Ten „Cocteau“ jako herec uvedený tady na ČSFD má racionální zdůvodnění v tom, že Cocteau do filmu zasahoval jako vypravěč. Hlavní roli (Elizabeth) odehrála Nicole Stéphaneová, hlavní mužskou roli (Paula) Edouard Dermithe. Tito dva hrdinové jsou sourozenci, Elizabeth je starší, Paul mladší (je o něm řečeno, že mu je 16). Paul je na začátku zraněn ranou sněhovou koulí do hrudi (u Cocteaua známý to motiv viděl jsem od něj jedinou další věc a bylo to tam taky ;-)) chlapcem Dargelosem, kterého zřejmě neopětovaně miluje a musí se doma léčit (jak z koule, tak z lásky). V malém pokoji tráví se sestrou čas, postupně k nim přibudou další dvě postavy, vztahy se komplikují, atmosféra sílí, je to paráda. ____ Nedělám si nárok na to tomu… zcela rozumět. Jsem kulturní nedochůdče, jehož hvězdičkové hodnocení je u tohoto druhu filmů asi zcela neodpovídající. Právě proto mne ale mrzí, že jsem první, kdo tu o tom něco píše a druhý, kdo hvězdičkuje. Je to nesmírně, nesmírně zajímavý, dodnes živý film, a že na něj nikdo nekouká je nevýslovná škoda.

plakát

Zazie v metru (1960) 

Qu'est ce que tu veux, c'est la Nouvelle Vague!

plakát

Jan Palach (2018) 

Ten film oplývá vynikajícím zvukem a solidním, nepatetickým vyprávěním. IMHO se tu naposledy takhle povedl Protektor.

plakát

Obávaný (2017) 

Jako Annie Hallová, ale smutnější. Protagonista je smutný intelektuál snažící se komickými způsoby o autenticitu, zatímco Hazanavicius, historie, ani jeho mladá žena nestojí na jeho straně. Není to hluboký film a IMHO se kritika dá vést ve smyslu "povrchní napodobování vnějškových znaků Godardových filmů není opatřená žádným hlubším smyslem, ani další inovací", ale jako další příspěvek k subžánru "impotentní intelektuál prohrává v souboji s mocí/životem" za mě dobrý. Co bych si odpustil je závěrečné velmi explicitní odsouzení Godardovy pozdější tvorby jako ústupu umění před politikou. To rozdělení je moc povrchní.

plakát

Síla lásky (2009) 

Nejsem na podobně herecky založené filmy moc zvyklý, ale mám vztah k tématu evoluční biologie a tak jsem se na něj dost těšil. Hlavní postavou je bezesporu Darwin, význam jeho ženy není zdaleka tak silný – srovnatelný s osobou kněze, dřívějšího Darwinova přítele. Oba dva slouží jako protiklad ke ztrácející se hrdinově víře. Skutečně hlavní postavu tvoří dcera Annie, která ve věku deseti let umírá a kolem této skutečnosti se staví příběh utvářený střídajícími se obrazy z Darwinova života před smrtí jeho oblíbeného potomka, které jsou zachyceny v jasných, sytých barvách a po smrti, které… nejsou. ___ Právě díky tomuto vyprávěcímu postupu tak divákovi není prezentován příběh (který je od začátku všem jasný), ale hrdinův duševní stav, který je každou další scénou nasvětlován z nového úhlu. Až ve dvou třetinách snímku si byli tvůrci dostatečně jisti, že mu rozumíme a nechali do doposavaď „nehybné“ situace přijít Wallaceův dopis, jenž odstartuje rozřešení. ___ U mě to fungovalo. :-)

plakát

Vernosť intěnacionalismu (1968) 

Pokud se nepletu, tak tento film obsahoval kouzelnou sekvenci bratrského přátelství dvou vojáků, kteří si jak vystřižení s Monty Pythonů vyměňují své adresy. Jinak platí totéž co u Kontrarevoluce neprojde.

plakát

Kontrevolucija ně projdět (1968) 

Jako propaganda je to… prostě funkční. Třeba záběry diskusí studentů se okupujícími jsou vybrány tak dobře, že to skoro opravdu vypadá, jako by informovali Sověti Čechy a ne naopak. :-) Velkou část filmu zabírá vyprávění o krizovém vývoji před okupací, ta je pak popsána jako nevyhnutelný důsledek a ospravedlňována nalezením skladů zbraní, které si tu měli „kontrarevolucionáři“ připravovat. To mi přišlo zajímavé, čekal jsem větší roli „zvacího dopisu“.