Recenze (368)
Stíny smrti (2013) (seriál)
Na thrillery se moc nekoukám (vraždy, zlo, závist,... mizerné lidské vlastnosti). Napínavé, ale pořád stejná schemata. "Meurtres à..." , hrnoucí se na nás "on a daily basis" mne ale zaujal. Důvody: (1) každý díl se odehrává v jiné části Francie a v odlišném prostředí; (2) důraz kladen na krásy krajiny; (3) vedle detektivní zápletky jsou silně akceptovány pozitivní mezilidské vztahy (pravda, někdy kapku prvoplánově a předvídatelně); (4) způsob natáčení umožňuje vždy docela nakouknout do místního prostředí (a láká k cestování - např. do Bretagne, Provence či Marseille). Zkrátka doporučuji všem se stejnými prioritami :-).
Rodin (2017)
Velká porce filmařského umění. Realistický vhled do doby, kdy svět nebyl ještě "virtuální" a vše bylo hmotné, hmatatelné a týkalo se lidské tělesné a duševní podstaty. Současně zajímavý manuál pro ty, kteří netuší, jak vzniká sochařské dílo. Vůbec mi tenhle film nepřipadal nudný. Naopak, "anatomie" vztahů v trojúhelníku A.R., Rose a Camille (& company) je fascinující. Smutnou tečkou za jejich příběhy je fakt, jak skončil život sochařky Camille Claudel. Ale to se člověk může dozvědět až např. z Wiki....
Vdova (1971)
Dokonale zobrazená atmosféra francouzského venkova v době před téměř 100 lety. Detailně "zdokumentované" dobové reálie. Syrové mezilidské vztahy, diktované předsudky, závistí a způsoby myšlení venkovanů, Dusno, které diváka téměř zcela pohlcuje.....
Srdcová královna (2019)
Drama od začátku až do zdrcujícího konce. Mravní memento. Vynikající herecké výkony. A zejména obrovská poklona Trine Dyrholm (v roli Anny), do čeho se vůbec pustila a jak brilantně to (tedy zejména psychologicky) zvládla.
Meteora (2012)
Zvláštní film. Neobvyklý příběh. Zamyšlení nad lidskou podstatou. Poeticky pojatý střet citů, lásky, vášně s asketickými pravidly náboženské víry. Sled obrazů, symbolů, znamení. Chvíle pro nás, diváky, jak vnímat úžasné prostředí řeckých skalisek Meteory, zastavit se v kalupu života, ponořit se do "hudby" příběhu, relaxovat a držet těm dvěma moc palce....
Balón (2018)
Síla tohohle filmu spočívá ve věrohodném vykreslení praktik totalitního režimu v DDR (u nás byl systém přece jen trochu laxnější). Vlastní akce v balonu už nebyly tolik přesvědčivé, ovšem i tak plné napětí a strhující. Tenhle skvělý filmeček by měl být "povinnou literaturou" pro všechny teenagery školou povinné . Aby si měli možnost uvědomit, že způsob, jakým dnes v Evropě křižujeme hranice, nebyl a nemusí zas třeba někdy být samozřejmostí.
Přeběhlík (2020) (TV film)
Vynikající námět. Dramatický děj v zajímavém prostředí. Navíc jsou zde očividné historické paralely s (krvavým) dneškem. Jen barvy "šachových figurek" se evidentně prohodily. Bohužel, příběh má v obou dílech řadu nelogických momentů, které snižují jeho uvěřitelnost. Například "periodická" setkání s partyzánkou AKA zpěvačkou jej v těchto chvílích posunují až někam do říše červené knihovny. Škoda, protože jinak je děj napínavý a docela věrohodný. Tak trochu filmařsky nevyužitá příležitost.
Verliebt in Masuren (2018) (TV film)
Láska kvete i v pozdějším věku. Příběh o postupném vývoji vztahu starší ošetřovatelky Rozy z Polska ke (kapitánu) Kurtovi, námořníkovi zraněném při nehodě plachetnice. O seniora pečuje v Hamburgu, kam po válce odešel od Mazurských jezer, kde s rodiči původně žil. Kurt je k Roze z počátku velmi nevrlý a nerad vzpomíná na Polsko, svou starou vlast. Postupně však oba k sobě nacházejí cestu. On žije sám, zanedbáván potomky, ona je rozvedená. Z rodinných důvodů se musí Roza na několik dnů vrátit z Německa domů ke své dceři na Mazury, kde její rodina shodou okolností také žije. Bere sebou i dosud nedoléčeného Kurta, který se takto, ač proti své vůli, vrací po dlouhých letech do své staré domoviny.... Příjemný romantický film (viděný bohužel jen na ORF2). Sice snadno předvídatelný, ale s mnoha úsměvnými i vážnými momenty, reflektujícími vztah dnešního Polska k bývalým krajanům. Řekl bych dobrý námět i pro CZ filmaře na obdobné téma, týkající se naší historie a dneška.
Bitva o Inčchon (2016)
Pokud by nešlo o skutečnou historii Koreje (byť scénářem jistě modifikovanou), pak by se jednalo o průměrný válečný/dobrodružný film. V první napínavé 1/2 spíše špionážní; ve druhé už skoro na úrovni bojové počítačové hry. Jenže jde o to, že pro Korejce tahle bitva znamenala rozhodující obrat ve válce, vyvolané komunistickou expanzí. Bez ní by dnes asi neexistovala Jižní Korea a těžko bychom mohli např. používat mobily Samsung :-). A tak lze odpustit ten filmový patos a nepravděpodobný průběh akčních scén. BTW: zajímavým kladem filmu vedle pro nás málo známé historie je i nahlédnutí do prostředí této vzdálené země.
Barevný závoj (2006)
Příběh odehrávající se v období mezi WWI a WWII převážně v exotické krajině hornaté Číny. Film o složitosti lidských vztahů, silně akcentovaný drsným prostředím a okolnostmi způsobenými krutou epidemií cholery. Naomi Watts zde hraje Kitty, manželku lékaře. Její postava mladé ženy, z počátku bezohledné, cynické a sobecké se vlivem okolností mění. Postupně si uvědomuje, jaké jsou podstatné hodnoty života. Tuto její pozitivní změnu, vlastně ústřední linii děje, se herečce podařilo ztvárnit velmi sympaticky a přesvědčivě. Přerod Kitty v lepšího, citlivějšího člověka je protiváhou smutného příběhu.