Katzenklo

Katzenklo

Kyozan Joshu Sasaki

Severní Korea
Nekuřák, odpůrce kávy a bývalý abstinent

Twitter: John_zu_Rostock
Instagram: maly_alenas

26 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4
    • 12.8.2019  01:02
    Dusno (studentský film) (2019)
    ****

    Velmi zdařilý absolventský projekt písecké FAMO. Neo-noirový snímek vytváří patřičně skličující atmosféru a pečlivě buduje napětí, jehož intenzitu znásobuje dokonale temná elektronická hudba. Ve srovnání s novou adaptací Lvího krále, kterou jsem zhlédl o den dříve, hodnotím tento snímek lépe. Nejvíc se mi líbili švábi. I když byli jenom argentinský.

    • 7.4.2019  23:54
    Bille (2018)
    ****

    Lotyšské filmové ceny Lielais Kristaps 2018: nejlepší film (celkem 9 nominací). Adaptace první části série autobiografických románů uznávané lotyšské autorky Vizmy Belševici. Nesmírně dojemné a lidské drama o životě mladé dívky z chudých poměrů, o její fantazii, touhách a snech. Film zachycující jak rozkošné momenty dětské naivity, tak emotivní prožitky trpkého zklamání. Nechybí ani náznaky politického kontextu třicátých let a odkazy na osobnost prezidenta Kārlise Ulmanise. Snímek bohužel postrádá výrazný závěr, přesto však zanechává krásné vzpomínky na dětský svět, do něhož po vykročení již v pozdějším životě není návratu. (projekce: Kino Lucerna, Praha - 6. 4. 2019)

    • 7.4.2019  23:27

    Lotyšské filmové ceny Lielais Kristaps 2018: nejlepší scénář, nejlepší herec ve vedlejší roli (Andris Daugaviņš), cena čtenářů Delfi (celkem 6 nominací). Film, který v Lotyšsku krátce po uvedení vzbudil nebývalý rozruch. Absurdní kriminální komedie plná brutálního násilí a bizarních postaviček byla pro mnohé naprostým zjevením. Velice povedený je mimo jiné soundtrack, složený (s nadsázkou řečeno) z klenotů lotyšské populární hudby. Film nesedne zdaleka každému, ale pokud je divák alespoň trochu zvrácený, měl by v něm nalézt zalíbení. Tato geniální společenská satira má ambice zaujmout daleko za hranicemi Latvijas galvaspilsēty. Upozorňuji akorát na nepřesnost v popisku: film se rozhodně odehrává v devadesátkách, protože "za dob těžkého socialismu" by se sotva dal vykrást McDonald's :D (projekce: Forum Cinemas Riga - 8. 9. 2018)

    • 7.4.2019  23:07
    Homo Novus (2018)
    ***

    Lotyšské filmové ceny Lielais Kristaps 2018: nejlepší kostýmy, cena diváků (celkem 13 nominací). Adaptace románu Anšlavse Eglītise, který sleduje kariérní vzestup mladého umělce v lotyšské Rize krátce před druhou světovou válkou, byla na podzim 2018 snad nejpropagovanějším filmem v zemi. Dojmy z něj jsou však poněkud rozpačité, neboť v oblasti humoru film příliš tlačí na pilu a vtipy působí značně nuceně. Dobové kostýmy i historické kulisy jsou přesvědčivé, nicméně namísto historického dramatu očekávejte spíše ztřeštěnou situační komedii. Film nabízí také emotivnější pasáže jakož i chmurné scény, na hodnotě mu však nikterak nepřidávají. Největším přínosem dle mého soudu je, že snímek nabízí divákům solidní přehlídku klasických děl lotyšského výtvarného umění z meziválečného období. (projekce: Kino Bize, Riga - 19. 1. 2019)

    • 24.9.2018  00:01
    Pátrání (2018)
    ****

    Aneesh Chaganty, prakticky neznámý filmař, dokázal roku 2018 natočit naprosto dechberoucí debut. Těžko říci, zda se inspiroval starším projektem Stream.cz Semestr, nicméně forma zpracování Searching se tomuto seriálu výrazně podobá. To nic nemění na tom, že ve světovém měřítku se jedná o nesmírně svěží a originální snímek. Budování zápletky je dokonalé, film intenzivně graduje a divák setrvává v nejistotě až do samotného rozuzlení. Za jediné negativum považuji, že film je v některých momentech příliš patetický; přesto ve mně však zanechal silný dojem. Zbývá jen klást si otázku, proč snímek zcela chybí v české kinodistribuci, která nám místo toho nabízí mnohé výrazně podřadnější kusy. (projekce: Forum Cinemas Riga, Lotyšsko - 23. 9. 2018)

    • 13.9.2017  01:09
    Městečko Twin Peaks (TV seriál) (1990)
    *****

    Fenomén Twin Peaks mne zastihl snad v nejlepší možný čas, díky čemuž mi bylo po zhlédnutí původního seriálu a doprovodných filmů umožněn plynulý přechod k sérii třetí. Dosáhnuv samotného závěru Lynchova mistrovského opusu, jsem nucen konstatovat, že ačkoli mám za sebou spoustu audiovizuálních zážitků na vysoké kvalitativní úrovni, mysteriózní klenot ze státu Washington je hned o několik dimenzí převyšuje. Nepoznal jsem dosud jiného seriálu, jenž by byl schopen tak plynule měnit atmosféru a kombinovat žánry jako krimi, drama, thriller, komedie, romance a horor, aniž by pozbýval přirozenosti či atraktivity. Nelze vynachválit precizní herecké obsazení, jelikož snad všechny postavy představují nesmírně osobitý charakter, přičemž každý z herců dokázal tento charakter dokonale vystihnout. Veškeré prvky daly ve spojení s kultovním soundtrackem vzniknout dílu neskutečně originálnímu, záhadnému a těžce uchopitelnému. Člověk si na konci uvědomí, že si vůbec nemůže být jist tím, co viděl - nelze rozeznat pravdu a skutečnost od pouhého snu...

    • 17.1.2016  00:25

    První české animované filmy vznikaly za účelem propagace určitého výrobku. Jak jest uvedeno v synopsi, zdejším objektem se stal margarin Sana. Sledujeme příběh dvou chlapců a psa, jenž jim ukradl, pokud si správně vzpomínám, uzeninu. V závěru filmu se jinoši odeberou do podniku, kde se nasytí a ztloustnou, pročež následuje závěrečný slogan. Celý němý snímek je prokládán různými veršovanými komentáři, díky nimž je pro diváka snadnější orientovat se v ději. Kvalita díla není nijak závratná, snímky na sebe nenavazují příliš plynule. Přesto je zajímavé si uvědomit, že právě toto je pravděpodobně nejstarší dochovaný kreslený film z naší země.

    • 16.1.2016  23:54

    "Koko fuj!" Jiří Brdečka se zde vymanil ze stínu dodnes známějšího kolegy, Jiřího Trnky, aby dokázal, že je sám schopen stvořit důstojný animovaný film, jenž kvality neztrácí ani po padesáti letech. Postavy zde sice promlouvají prapodivnou kombinací češtiny, ruštiny a svahilštiny, jíž nikdo nemá šanci porozumět, dialogy v tomto díle ovšem nejsou podstatné. Důležitá je chvála svobody, kreativity, kubismu a především bezbřehé fantazie, jež dává vzniknout skvostnému umění, které se dočká uznání až po počátečním vlažně kritickém přijetí. Kvalita Vaší kresby může být objevena až časem.

    • 11.11.2015  16:01
    Escargore (2015)
    ***

    Celkem zábavná, obstojně zpracovaná vyvražďovačka pěti sympatických hlemýžďů (když měli ulity, tak to snad nebyli slimáci). Příběh bohužel postrádá jakékoli překvapení či oslňující konkluzi.

    • 20.8.2015  00:50

    "You're not dead?" - "No. I just upgraded." Z Terminátora jsem měl slušné obavy, neboť trailer působil absurdně trapným dojmem nevydařené taškařice. Večerní návštěvy Slovanské chajdy ovšem nelituji, jelikož jsem si projekci nad očekávání užil. Samozřejmě je to jenom bezduchý popcornový výplach, který z uměleckého hlediska může zaujmout nanejvýš dechberoucími efekty. Není zde dotažená kauzalita ani smysluplnost kompozice celého příběhu, ale mně se to přesto líbilo. Zatímco předchozí Terminátory lze považovat za vcelku vážná akční sci-fi, tento snímek je především komediální. Jde o odlehčenou, nikoli urážlivou jednorázovku pro pobavení. Nemám důvod si stěžovat; byl tam Arnold, Daenerys, J. K. Simmons, a dokonce Doctor Who. Ve výsledku snad o chlup lepší než Jurský svět.

    • 21.7.2015  22:59
    Louis Armstrong v Praze (TV pořad) (1965)
    ****

    Na svou dobu dobře odvedený dokument. Po stručném představení samotného Armstronga následuje záznam několika písní z koncertu v Lucerně, záběry z autogramiády i ukázka ze Semaforu, kam Armstrong přijal pozvání na jazzovou improvizaci. Pro mě to stačí, abych si o jeho návštěvě v Praze udělal svou představu. Nezbývá mi, než závidět svým prarodičům, kterým se dostalo cti se tohoto koncertu osobně zúčastnit.

    • 21.7.2015  00:21

    Většinou, když jsem sledoval Hitchcockovy filmy, přišly i přes své nesporné kvality z dnešního pohledu mírně nadhodnocené. Tento snímek mě ovšem velice mile překvapil. Hravě se vyrovná nejznámějším autorovým klasikám a právem se řadí mezi filmy, jež by měl každý zhlédnout předtím, než ho zabodnou v Marrákéši. Užíval jsem si Stewartův akcent a potěšilo mě milé cameo Bernarda Herrmanna, jenž nejen složil hudbu pro tento film, ale objevil se i jako dirigent na koncertě v závěrečné čtvrtině filmu. Scénář je brilantně dramaticky vystavěn a k režii není zapotřebí dalšího komentáře.

    • 24.6.2015  00:21
    Pštrosí večierok (TV film) (1969)
    ****

    Ze scénáristického hlediska brilantní dílo. Na třídním srazu se sejde asi tolik účastníků jako na závěrečné hodině matematiky, přičemž se snaží si společné chvíle užít. To by ovšem nesměli žít v době, kdy je jejich bývalý profesor stíhaný za pádné či méně podstatné zločiny a hrozí mu vězení. Jejich konverzace a zpytování svědomí nabírá na obratkách a vytváří postupně atmosféru neskutečně silnou. K tomu je tam na odlehčení jeden spolužák, který je i s deseti promilemi slovenské pálenky v krvi schopen udělat relativně slušnou stojku. Herecké obsazení je skutečně působivé a mnohé repliky v sobě skrývají opravdovou moudrost. Pro někoho možná uspávající, nudný a táhlý snímek. Každopádně však nutí k zamyšlení nad vztahem mezi lidskou odvahou a ctí.

    • 25.4.2015  00:12

    Již i mistr Kyozan si udělal čas na tento ze všech stran a úhlů prodiskutovaný proslulý snímek, nastává tedy čas k bilanci osobních názorů. V záplavě ostatních komentářů se bohužel odmítám orientovat, takže pokud se někomu bude zdát, že mu kradu myšlenky či nápady, předem se pokorně ústy našeho ústavu za veškerá nedorozumění omlouvám. Mé dojmy během sledování filmu, bezprostředně po něm i den poté se dají shrnout pár slovy: nuda, nuda, šeď, šeď, šeď, šeď, šeď, šeď, šeď… ne, fakt to nebudu psát padesátkrát. V této směsi pohyblivých obrázků funguje nanejvýš místy přijatelná režie či vzhledem k charakteru scén poměrně vhodně zvolená hudba, ostatní atributy však kulhají o berlích. Demence některých replik či dialogů může být pro někoho úsměvná, většinou je ovšem spíše k pláči. Rád bych podotkl, že se mi do rukou dostala "zcenzurovaná", pravděpodobně čínská dvouhodinová verze, v níž jsou vtipně sestříhané erotické pasáže. Po srovnání s plnou verzí jsem zjistil, že se bolševickým cenzorům nelíbily akorát záběry na zadečky protagonistů a jejich lechtání bičíkem. Možná to zní zvláštně, ale ono zkracování scén mi přišlo násilnější než Greyovy praktiky a docela mi zkazilo dojem z už tak špatného filmu. O hrudník Dakoty Johnson ovšem připraveni nebudete. Ona stejně žádný nemá; její postava je plochá z fyzického i psychologického hlediska. Svou roli příliš neprožívá a především hlasově mi připadala, že každou chvíli usne. Ostatně, něco podobného hrozí i divákovi při sledování "nejočekávanějšího filmu roku 2015" (hned po Avengers 2, Jurském světě a Star Wars VII). Sequelu "Padesát odstínů šlichty" se pravděpodobně vyhnu.

    • 24.4.2015  23:48

    Tento černobílý snímek je bezpochyby podmanivý a velice svérázný. Bohužel já osobně více ocením filmy s pointou, tísnivá atmosféra s výbornou hudbou nejsou vše. Pro uctívače experimentálního abstraktního umění a skupiny Portishead jde ovšem o báječný materiál. Ke zhlédnutí zde.

    • 24.4.2015  23:43

    "Kde vzal tu paruku?" - "Podle mě mu to vyrostlo. Asi používá přírodní hnojivo." Zajímavě roztříštěný film. V první polovině jde o melancholickou pozvolnou ódu na americkou krajinu a duševní svobodu. Po osudovém setkání s právníkem se v poměrně rychlém sledu za sebou dočkáme komediální scény, smutného dramatu i psychedelického experimentálního artu. A ten závěr - občas to tak holt chodí.

    • 2.4.2015  17:24

    Nejedná se o příliš edukativní dílo, nedočkáme se zde žádného výčtu Wolkerových sbírek ani niterné analýzy některé z jeho básní. V tomto dokumentu se řeší spíše Wolkerův životní postoj a zkušenosti, jichž nabyl doma na Olomoucku i za studií v Praze. Film je proložen úryvky z jeho deníků i ze vzpomínek jeho matky, hodně času je věnováno příčině a průběhu jeho bolestivého umírání.

    • 14.3.2015  22:05

    Tisíc a jeden důvod, proč nevstupovat do svazku manželského. Mezi láskou a nenávistí je nebezpečně tenká hranice, což si málokterý z novomanželů uvědomuje. Jeden rok byste pro druhého vraždili a roku druhého už si vzájemně zabíjíte domácí mazlíčky. V jedné z nejlepších antiromancí se proti sobě postavili herci z nejpovolanějších, aby předvedli famózní souboj dvou beznadějně odcizených lidí. Takto brilantně odvyprávěný příběh by neměl být zapomenut.

    • 14.3.2015  15:18

    "Nedostanem vyhubováno?" - "Jen když nás najdou!" Tak fajn, uchyluji se ke čtyřem hvězdám; tento příběh byl o něco přívětivější než Mononoke a podstatně logičtější než Zámek v oblacích. Mijazaki představuje další magický, fantasticky nespoutaný a pozitivně nabitý snímek, jenž utváří dějiny animovaného filmu. Charakter žádné z postav mi nebyl proti srsti, obligátní naivita a infantilní nálada budiž odpuštěny. Působivost filmu není utvářena jen tradičně precizní animací, ale k celkovému dojmu výrazně přispívá samotná sympatická (myslím tím sexy) třináctiletá představitelka okouzlující ústřední role. A v neposlední řadě je nutno pochválit též velice příjemnou Hisaišiho hudbu. Také bych se rád občas vznesl na koštěti nad města a lesy, abych se na chvíli mohl nechat unášet větrem s hejny kachen a zapomenout na vše, co se děje tam dole.

    • 14.3.2015  14:46
    Perný den (1964)
    ****

    K čemu by byl příběh, když máte písničky? Perný den nenabízí víc než zachycení zábavného skotačení čtyř ústředních protagonistů na cestě do Ameriky, proložené nesmrtelnými hity z jejich prvních tří alb. Tento film, nacházející se z dnešního pohledu na pomezí tří a čtyř hvězd, lze nejlépe označit slovy milý a neškodný. Někteří lidé ovšem mohou považovat za nesympatickou postavu starého provokatéra Wilfrida Brambella, jehož příšernou zubní protézu má matka výrazně zkritizovala. A ona je zubař, takže se vyzná!

    • 5.3.2015  18:58

    Šepoty a výkřiky? Ano, šepotů se zde dočkáme. A taktéž výkřiků, jež se několikrát vyderou z hrdel umírající Agnes nebo bezpochyby psychopatické Karin, která nesnese dotek koholi nebo čehokoli jiného, než je ona sama (což neplatí pro skleněný střep). To hlavní kouzlo, s nímž čaroděj Bergman operuje, je ovšem ticho. To ticho, jež svírá, mučí, léčí či případně unavuje. Především ticho prohlubuje všechny režijní prvky, psychologii zúčastněných, i proměnlivý romantický vztah sester Karin a Marie, kterou ztvárnila okouzlující Liv Ullmann. Nic z toho ovšem nezvrátilo fakt, že tento typ filmu, leč jeho sledování zajisté pro můj vývoj osobnosti i vkusu má smysl, mě není schopen zcela pohltit.

    • 3.3.2015  23:00

    Morální ponaučení? Nekupujte Šťastnou SIMku od SazkaMobilu!

    • 3.3.2015  15:17
    Zmizelá (2014)
    *****

    Jsem přísný muž. Málokterý film splňuje má kritéria natolik, abych mohl říci, že mě nadchnul. Nepodařilo se to ani tak vyzdvihovaným snímkům jako Birdman, Shawshank nebo Psycho. Zmizelá je však z mého pohledu unikátní film. Do dokonalosti jí sice něco schází, ale i přesto dokáže ohromit a překvapit. Někteří zdejší uživatelé si stěžují, že to je nejhorší Fincher, nadávají na předvídatelný děj či některé herce. Pro mě osobně jde zatím o nejpovedenější Davidův počin. Uznávám, že první hodina filmu mohla chvílemi působit zdlouhavě či dokonce pro někoho nudně, ale následující události rozdmýchaly dílo v neskutečně napínavé a pohlcující, leč absurdní drama. Dozvíme se odpověď na odvěkou otázku lidstva: Co je to manželství? Je to stav, kdy se partneři jen urážejí a kontrolují jeden druhého, přičemž si vzájemně způsobují bolest? Ano! Už se těším. Na závěr zbývá jen litovat, že jsem na to nešel do kina.

    • 1.3.2015  00:49
    Odplata (1999)
    ****

    Neporazitelný a nezničitelný Mel Gibson se s cigárem v hubě, blondýnou na klíně a notnou dávkou štěstí vydává na absurdní cestu za relativně směšnou částkou peněz, jež mu dle vyššího principu mravního náleží. S klidným srdcem a chladnou hlavou trochu očistí město od obávaných zločinců, aby nakonec zklamaně přijal víc peněz, než původně chtěl. A je to docela sranda.

    • 22.2.2015  00:03
    Fargo (TV seriál) (2014)
    ****

    V Minnesotě není chvíli klid. Především ne pro ty, jejichž příjmení končí na -gaard. Jednoho chladného dne roku 2006 se v nemocniční čekárně potkala chodící dýně s jistým ostrým chlápkem a jeden zdánlivě nevinný dialog rozpoutal kolotoč událostí, jež výrazně změnily či případně ukončily životy mnoha lidí. Noah Hawley stvořil bezmála desetihodinový epos více či méně uvěřitelných událostí, přičemž odkaz filmové předlohy rozvíjí dál, než by kdo čekal. Sice dojde na mnohé momenty, jež mi přimejmenším po prvním zhlédnutí nepřijdou zcela zdůvodněné, a zároveň nemálo jiných otázek vztahujících se k celkové logice po skončení první série stále visí ve vzduchu, ale dramatický efekt je nezpochybnitelný. I přes určité nedokonalosti je seriálové Fargo kvalitním počinem.

    • 21.2.2015  23:49

    "Sice jsi tuřín, ale jsi dobrý tuřín!" Mijazaki nemůže být normální člověk; jeho příběhy nemají s pozemskou racionalitou příliš společného. Jejich alogičnost a překombinovanost může místy působit magicky, však ve výsledku se toto výtvarné dílo hroutí. V průběhu filmu vznikají stále další otázky, na něž se nedostává odpovědí. Když už si dá někdo práci s animací, neznamená to, že scénář nemusí dávat smysl.

    • 31.1.2015  17:43

    Tři hvězdy - adekvátní hodnocení pro tento sice zajímavě natočený, však z dějového hlediska naprosto praštěný snímek. Ano, je to umění, krásná abstrakce, však já nepatřím mezi lidi, kteří při sledování podobných experimentů mají pořebu plesat. Já nejsem z těch, kdo dostanou orgasmus při pohledu na zazděné okno. Tu paralelu s komunismem tam nevidím, já v té době nežil. Pointu jsem nepochopil. Ještě, že to bylo tak krátké! Možná na mě jenom trochu zapůsobil určitý product placement. Jdu si půjčit kočku.

    • 28.1.2015  19:28

    Geniálně špatný film. Opravdu, mnohé dialogy a především dvojsmyslné hlášky hlavních protagonistů jsou tak směšné a absurdně trapné, že mě udržovaly v konstantním pobaveném smíchu ("Tys tu vázu chytil! Máš postřeh!" - "To víš, nechci ji platit."). Šokujícím zjištěním pro mě bylo, že autorem scénáře je mistr Akiva Goldsman, jenž o pár let později přesedlal od Joela Schumachera k Ronu Howardovi a napsal pro něj brilantní filmy Čistá duše a Těžká váha. Jako zesměšnění odkazu autorů komiksové předlohy, Boba Kanea a Billa Fingera, slouží tento nepochybný kult dokonale. Kombinací lascivní režie, rozjásaných barviček a téměř "shakespearovského" hereckého obsazení spatřil světlo světa snímek, jehož zhlédnutí bude nejvhodnější z recese při opilecké sešlosti; poté si ovšem zaslouží odložit k ledu.

    • 27.1.2015  18:00
    Whiplash (2014)
    *****

    Po dvou letech přichází film, jejž se nebojím poctít nejvyšším hodnocením. Damien Chazelle dokázal přípravit dílo skvělé snad po všech stránkách, především co se režie a střihu týče. Tak hluboké drama ve mně vskutku dokázalo probudit patřičné emoce, přestože je poněkud useknutý konec dokázal na chvilku zchladit. Tragikomicky exaltovaná postava usurpátorského dirigenta Fletchera tvoří v konfrontaci s ambiciózním mladým Adrewem nezanedbatelnou symbiózu. Když k nadšení z perfektních herců a scénáře, který se i přes občasné nedokonalosti zdatně vyhýbá obávaným klišé, přičtu svou lásku k jazzu, nezbývá než zpívat, jásat, jásat a zpívat a doufat, že Akademie neopomene přidělit zlatého naháče® právě i tomuto snímku.

    • 10.1.2015  14:11
    Magnolia (1999)
    ***

    Asi jsem dement. Jak jinak si lze vysvětlit, že mě neoslovila dechberoucí mozaika celuloidového mága Paula Thomase Andersona? Že přes úctyhodné herecké výkony a zručnou režii mi přemrštěná stopáž přišla ubíjející? Že mi uniká pointa těchto zvláštních a zčásti propletených příběhů? Že nejsem schopen ocenit produkt originality, fantazie a obrazotvornosti, jakým je proslulý žabí déšť? Třeba to je prvním zhlédnutím, třeba to je dabingem. Možná jsem se tak narodil, možná je to Maybelline. A nebo jsem prostě barbar, který nerozumí umění. Já nevím.

<< předchozí 1 2 3 4