Radek99

Radek99

Radek Cihla

okres Český Krumlov
čecháček a maloměšťák

homepage
Jabber: Na tomto místě mohla být vaše reklama

794 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 25 48 72 95
    • 19.8.2017  23:33

    Je opravdu velká škoda, že tuhle ryzí jihočeskou knihu jihočeského rodáka Jiřího Hájíčka filmově neadaptoval další jihočeský patriot Bohdan Sláma - a to nemyslím jen kvůli onomu regionálnímu souznění, ale především kvůli poetice jeho filmů, která by si podle mého lépe rozuměla s poetikou a atmosférou geniální Hájíčkovy literární předlohy. Dan Wlodarczyk jistě není špatný režisér a po zhlédnutí filmu musím být k jeho režijnímu přístupu shovívavý, co ale nelze přehlédnout je ne úplně šťastně provedený casting a scenáristické odklonění se od předlohy. Co se obsazení hlavní role týče, bylo angažování Marka Adamczyka krokem do neznáma a nevyplatilo se, protože v přímé herecké konfrontaci na sebe všechnu pozornost strhává o několik světelných let herecky lepší Pavel Liška a paradoxně role Kači zastiňuje roli Pavla, což je přesný opak knihy. Stejně tak Jenovéfa Boková v roli Karolíny selhává, je nepřirozená, afektovaná, její herecký projev mi byl vysloveně nepříjemný a celkem dobře ilustruje zmar této herecké generace. Dál už ale film funguje. Technické provedení na jedničku, mizanscéna velmi povedená a autentická, stejně tak kamera a hudba. Kdybych nečetl knihu, zřejmě bych byl z filmu více nadšený - subjektivně mne mrzelo přenesení děje z 90. let minulého století do současnosti, ale chápu, že takhle vyjde natáčení levněji (i když boom ,,vltavínské horečky" v reálu už dávno skončil) a zvláště pak drobné scenáristické změny (zmizely ostatní kopáčské party, zmizel Simon, nedošlo na rozvod, hodně se transformovala postava a charakter Kači, byl upozaděn fenomén posedlosti, ,,drogy", zlaté horečky i fenomén svobody a alternativního nekomerčního stylu života...) a vypuštění toho krásného smířlivě otevřeného konce knihy, který s filmem nekorespondoval vůbec...

    • 14.8.2017  23:41

    Hodně zábavná mystifikace vyfabulovaná na základě několika fotografií a ručně Elvisovou rukou psaného dopisu doručeného Nixonovi, kteréžto propriety dosvědčují fakt, že se tito dva (svého času nejslavnější) Američané kdysi skutečně sešli a že Elvis fyzicky navštívil Oválnou pracovnu Bílého domu...vše ostatní je čirá (a hodně zábavná) fabulace... Kevin Spacey i Michael Shannon jsou v jejich rolích přesvědčiví...a jsou hlavním důvodem, proč tuhle filmovou jednohubku vidět...

    • 10.8.2017  23:27

    Duch Cormacka McCarthyho se vznáší ve vzduchu, tahle země není pro starý...a to doslova... Scénář Taylora Sheridana má v sobě jakousi zvláštní nostalgii, která vyvěrá v sociálně kritický spodní podtón...něco k pochopení toho, proč stará Amerika umřela spolu s Reganem a proč dnes tolik lidí volí Trumpa... O podstatě kapitalismu, který požírá svoje děti a kanibalisticky i sám sebe...zajímavá paralela s tím, co u nás píše třeba Jiří Hájíček ve své volné venkovské trilogii morálního neklidu specificky pak v Dešťové holi...o vztahu a propojení lidí a půdy...a o tom, že dnes dochází k obrovským spekulacím a skupování půdy...o dějinných zlomech, k nimž pozemkové transfery patří... Jedna dlouhá éra západní civilizace právě ted končí a začíná jiná...a my jsme na prahu...

    • 9.8.2017  23:44

    Tak už i do pitomýho béčka dorazil gender. Stefan Ruzowitzky je takový rakouský Magnusek. Rozpočet a možnosti má sice lepší, ale jinak je jeho film stejně primitivní a prvosignální...obsahující snad všechny schematismy a klišé, který daný žánr má...

    • 6.8.2017  23:54
    Guerrilla (TV seriál) (2017)
    ***

    Je nepochopitelné, jak může někdo natočit pozitivně konotovaný seriál o černošských teroristech a levicových radikálech, ale Guerrilla takhle opravdu vyznívá. Řemeslně skvěle zvládnuté, ovšem ta ideologická motivace je nezpochybnitelná, tvůrci chtějí, abychom viděli vraždící radikály jako legitimní bojovníky proti systému...je to ovšem, stejné, jako v případě Frakcí Rudé armády, různých separatistických organizací - baskické ETA, irské IRA, či palestických teroristů, nově atentátníků Islámského státu - násilí a vraždění civilistů je neospravedlnitelné, at je pácháno pod jakoukoliv záminkou...mám problém se proto s hrdiny jakkoliv ztotožnit...

    • 5.8.2017  23:48
    Tajemný (2011)
    ****

    Celovečerní debut Craiga Viveirose je nečekaně vyzrálý film. Na daný subžánr vězeňského dramatu je to překvapivě civilní a významově hluboký snímek s jemnou psychologickou drobnokresbou dvou ústředních postav. Poměrům v nápravných ústavech se Viveirosův film blíží asi nejvíce v daném subžánru (mám samozřejmě na mysli poměry v britských věznicích, ty americké na jedné či skandinávské na druhé straně se budou asi výrazněji lišit) a výborně napsaná dramatická složka spěje až v anticky působící vyvrcholení, Craig Viveiros je opravdu výjimečně nadaný scénárista i obstojný režisér, jeho čistě autorský film je kompaktní a vícevrstvý. Problém je trochu v tempu a pomalejšímu začátku, chvilkami se to trochu vleče, ovšem konec je opravdu nečekaný a velmi silný...nebýt pomalejšího tempa, je Tajemný jedním z nejlepších snímků v daném subžánru vůbec...

    • 4.8.2017  23:57
    Práskač (2013)
    ***

    Ric Roman Waugh by se měl věnovat jenom dramatům z prostředí věznice, v tomhle subžánru je nezpochybnitelným králem (viz jeho strhující Zločinec a nově i uhrančivý Shot Caller)...když totiž překročí hranice subžánru a zkusí natočit klasický thriller o nefalšovaném americkém taťkovi, co kvůli tomu, aby dostal syna z věznice, sejme celý jihoamerický kartel, vyjde mu z toho dost nevěrohodný film (byť na základě skutečných událostí)...chyba je tentokrát ve scénáři (což je v kontextu Waughova psaní s podivem) a taky trochu v castingu - The Rockovi jsem tu roli moc nevěřil...i když se zjevně dost snažil...dokonce mám pocit, že i chvilkami skutečně hrál... Jednoznačně nejslabší Waughův film.

    • 3.8.2017  23:30
    Shot Caller (2017)
    *****

    Dokonalost. Vědomá adorace alfa samců. Dokonalý casting a herecké výkony. Přehlídka fyzického herectví a řeči těla. Vynikající atmosfericky působící hudba. Pomalé tempo vyprávění a retrospektivní kompozice. Psychologický vývoj hlavní postavy. Originální žánrové křížení - věženské drama se prolíná s klasickou gansterkou a to celé je ještě řízlé rodinným dramatem. Skvěle vymyšlený a napsaný scénář - Ric Roman Waugh je drsný chlapík, povoláním kaskadér, a je znát, že ví, o čem píše a točí - stal se z něho jednoznačně specialista na vězeňskou tématiku - tenhle specifický subžánr dovedl k dokonalosti už ve Zločinci, pak si sice vybral slabší chvilku v Práskači (přešlapem bylo angažování Dwayne Johnsona do hlavní role a, což je v kontextu Waughova psaní s podivem, scénář byl tentokrát trochu chatrnější...), ale v Shot Caller je zase zpátky v té nejlepší scenáristické i režisérské formě... Lepších žánrových filmů už letos nebude moc... PS: Shot Caller svou atmosférou a popisem status quo americké věznice dost připomíná jeden z nejlepších seriálů poslední doby procedurální drama Jedna noc...

    • 3.8.2017  15:35
    Cesta do Indie (TV film) (1998)
    ***

    Na koleně dělaný dokument, v němž vše zachraňuje poetický komentář a originální hudba. Ty promluvy čtyřech protagonistů na kameru byly tragické...

    • 3.8.2017  12:57
    Greenberg (2010)
    ***

    Woody Allenovsky neurotický hlavní hrdina, podaný tentokrát bez Allenovského nadhledu a humoru... Subjektivně mi postava Rogera Greenberga byla tak nesympatická, že jsem měl problémy dokoukat celý film, nakonec jsem ale vydržel do konce a přesto si nejsem zcela jist, zda byl Greenberg film geniální, nebo spíš nepovedený...co bylo záměrem tvůrců či spíše jen nezamýšleným vedlejším efektem... Každopádně Ben Stiller part dramaticky míněné role zvládl bravurně...

    • 1.8.2017  23:41

    Laciná prvoplánová crazy komedie britské provenience, z níž nepochopitelně vyprchal humor...prvoplánovité vtípky nepočítám... Film na jedno použití... Modernost přebíjí tradici, kdeže jsou časy po celém světě ceněného trade marku suchého britského humoru...už ani na tohle se nedá spolehnout...

    • 1.8.2017  17:08
    FC Roma (2016)
    ***

    Poetika seriálového Okresního přeboru v nevyváženém a silně jednostranném dokumentu, který nedává prostor protinázoru a ani jednou nezazní argument druhé strany. K zamyšlení to ovšem nutí...

    • 30.7.2017  23:45
    Partyzán (2015)
    ***

    Divný film. Film artově zakuklený, jehož svět vypadá východoevropsky, ale vyznění chce mít globální. Možná pokus o sondu do pubertálního vzdoru dospívajícího chlapce a otce/patriarchy, ovšem bez psychologického rozměru, jelikož nastíněný kontext byl velmi povšechný a působil jako podobenství. Možná film o sektě a sektářském myšlení. Možná o tom, že partyzánský odboj se dá dělat i uvnitř malé komunity lidí. Možná... Mnohem lepší zamyšlení se nad možností vzpoury proti dominantnímu klanovému patriarchovi lze zhlédnout třeba v Proti vlastní krvi... PS: Angličtina s desítkami různých přízvuků trhá uši a působí velmi nevěrohodně...

    • 27.7.2017  00:18

    Ang Lee natočil dokonale komplexní film - nejlepší náborové video pro US army a zároveň film silně protiválečný, film protiamerický i oslavující Ameriku, film velebící kapitalismus i film silně antikapitalistický, stejně jako film vzešlý z Hollywoodu a zároveň poodhalující a kritizující falešnou auru showbyznysu...a pokrytecké poměry v něm... Amerika adorující i pokrytecká. Schizofrenický pohled imigranta. Podvratný a obdivný zároveň. Miloš Forman by mohl vyprávět... PS: Geniálně vymyšlený český distribuční název filmu - Ulička hanby - Ulička slávy...

    • 26.7.2017  19:36
    Soudy Kláry Slámové (TV pořad) (2017)
    odpad!

    Soudní show...to by jeden blil...šmíra, póvl, brak...profesně vše zastřešuje JUDr. Klára Slámová...za prachy udělám prostě cokoliv...

    • 26.7.2017  16:35
    Stále spolu (2014)
    ****

    Český Captain Fantastic ze Šumavy... Formálně není dokument režisérky Evy Tomanové ničím výjimečný, je to spíš jen taková podprůměrná dokumentární tvorba, nulová kreativita, jak režijní, tak i kamerová či střihová, ovšem obsahově jde o velmi zajímavou dokumentární sondu do života alternativně smýšlející a žijící rodiny, jejíž životní styl připomíná tradiční (kupříkladu romské) nomády nebo možná životní styl Středoevropana před nějakou tou stovkou let, nápodobni patriarchálnímu modelu a žití v harmonii s přírodou. Patriarcha Mlčoch se svou manželkou jsou ideálně vybraní představitelé - on vzděláním inženýr, ona učitelka, jejichž IQ garantuje cílovému diváku dokumentární tvorby jakous takous empatii a možnost porozumění (stejný případ byl výše zmíněný Sundance hit Captain Fantastic, oč jinak by vyzněl film, kdyby alternativně žijící hrdina byl velmi nízké inteligence a životního rozhledu) a i přesto narazí na morální a hodnotové odsouzení (osobně mám také problém s filozofií ,,profesionálního otcovství" - at si pan Mlčoch klidně vychovává své děti, jak chce, ale za své!) - většina dětí z mého pohledu pedagoga i obyčejného diváka má objektivně problémy s komunikací a je velmi špatně socializovaná. Na druhou stranu oč méně se děti či oba dospívající hoši umějí vyjadřovat, o to lépe jsou na tom po stránce fyzické či hudební aktivity. Celý film je dobrým dílkem k mozaice názorů v právě vedené společenské debatě, kam až má právo stát zasahovat při výchově dětí, zda je jejich výchova cele v moci rodiny, či zda má odpovědnost (a kontrolu) přebírat stát. V Norsku by takováto rodina zcela jistě žít nemohla a Barnevernet by zřejmě panu Mlčochovi a jeho manželce děti odebral a umístil je do péče pěstounů a přeneseně státu, u nás (naštěstí) ještě stále manželé Mlčochovi mohou své děti vychovávat podle svého hodnotového rámce a svých rodičovských zásad. Važme si téhle svobody...rodina Mlčochových je jejím lakmusovým papírkem...

    • 25.7.2017  23:41

    Již tradiční zástupce subžánru sentimentální válečné drama na téma holocaust, velmi pěkně natočený, ale až příliš idylický film... Christian Duguay je schopný a nadaný režisér, ale samotný příběh je tak silný, že mu ten tvůrčí emoční kalkul a hraní na city škodí...je to sice pochopitelný tah, zvláště v kombinaci se zvoleným rastrem vyprávění z pohledu dětského hrdiny, ale té poetiky bylo na můj divácký vkus příliš... Pěkná kamera Christophe Graillota a záměrné tónování barev, v němž převládají ty teplé, ten pokus o proslunění a charakter ,,letního příběhu" mi příliš nekoresponduje s šedavou dobou té nejhorší éry v moderních evropských dějinách... PS: Letos se v daném subžánru urodilo, film s velmi podobným rastrem je i náš koprodukční Úkryt v zoo...

    • 25.7.2017  00:05
    Sedm dní v pekle (TV film) (2015)
    ****

    Crazy fake dokument o dvou fake tenistech ... a jednom fake švédském soudním kreslířovi! :-)

    • 23.7.2017  23:32
    Room (2015)
    *****

    Únos a několikaleté věznění a držení v izolaci pohledem pětiletého dítěte. Neuvěřitelně intenzivní film.

    • 22.7.2017  23:42
    Nokas (2010)
    ****

    Skandinávský realismus. Realisticky popisné procedurální drama jednoho přepadení banky...velmi civilní, velmi uvěřitelné... Tvůrci poctivě krok po kroku rekonstruují průběh loupeže a podávají ho takřka v dokumentárním stylu. Přitom vizuálně je Nokas úžasný, vynikající práce s kamerou a střihem i kompozicí záběrů - velmi dynamická kamera z ruky vyzdvihující pocit akce i geniální extrémně dlouhý statický záběr z vnitřku autobusu dokumentárně popisující dění kolem zastřeleného policisty ve služebním autě. V ranku heist movie jde rozhodně o jeden z nejoriginálnějších počinů...

    • 22.7.2017  16:46

    Průměrná česká detektivka bez čehokoliv zapamatování hodného, kladem je jistě absence ideologického podtextu, tak běžného pro tuzemskou žánrovou produkci té doby, tím ovšem výčet kladů víceméně končí... Amatérský detektiv pana Vosky je postavou ze staré školy, noblesní a elegantní, ta ovšem v detektivce z normalizovaného Československa působí trochu jako by se tam octla omylem...

    • 21.7.2017  23:51
    A Young Doctor's Notebook (TV seriál) (2012)
    *****

    Černohumorná seriálová perla. Tak britský humor, jak jen může humor založený na základech ruského klasika být... :-)

    • 21.7.2017  23:45
    The Hundred Code (TV seriál) (2015)
    ***

    Skandinávská vlna noir detektivek se zjevně vyčerpává...

    • 21.7.2017  00:15
    Kecky (2016)
    ****

    Zajímavá filmová sonda do života v černošském ghettu...jako napříč celou západní materiálně založenou společností jde i tady především o statusové prvky...v tomto konkrétním případě boty...a iniciaci dosažení prahu dospělosti...v černošské džungli má ale poněkud krvavější charakter... Silný celovečerní debut režiséra Justina Tippinga (paradoxně ne-Afroameričana), který kloubí realistické drama s videoklipovou estetikou a artovými prvky, kterým dominují snové sekvence s astronautem vyrůstající z estetiky amerického nezávislého filmu... Dobré komparovat s letošním držitelem Oskara Moonlight, plným ideologických nánosů a motivovaným levicově liberálním aktivismem, které to samé ghetto využívá jen jako exotické prostředí pro své ideologické cíle...

    • 20.7.2017  10:55

    Seniorská variace heist filmů nedosáhla na víc, než na popcornově nenáročnou zábavu...škoda, minimálně herecké obsazení bylo skvostné...

    • 19.7.2017  00:25
    Pilgrimage (2017)
    ***

    Zajímavě ztvárněný, ale místy dost nudný středověk...víra a hereze, křesťanství a mystika, ozvěny křižáckých výprav, jen atmosféra (a hloubka) tomu výrazně chyběla... U snímku, jako je Pilgrimage, si český divák nejlépe uvědomí, jak velkým režisérem byl František Vláčil...

    • 17.7.2017  00:23
    Velký dar (2017)
    *****

    Odzbrojující útok na city. Dobrý Will Hunting Guse Van Santa má důstojného následovníka, tentokráte ovšem v jiné etapě života - geniální matematik, tentokráte ne puberťák na prahu dospělosti, ale malá čerstvě začínající školačka... Marc Webb konečně přestal mrhat svým nesporným režisérským talentem se Spider-Manem a vrátil se ke svým kořenům vyrůstajícím z amerického nezávislého filmu. Jeho pohled na svět a výchovu připomíná soft-verzi krále Sundance festivalu Captaina Fantastica, jen je civilnější a ne tak radikální. Film, který si klade otázky. Poselství i emoce. Krásný film...

    • 14.7.2017  23:00

    Režisér a scénárista David Lowery chtěl natočit něco na způsob Malickových Nebeských dnů, ale svou verzi lyrické krimi romance - osudové chůze za hranou zákona - nebyl schopen posunout na jakýkoliv vyšší umělecký level, ta vysoká ambice zůstala nenaplněna... Vizuálně pěkné, opravdu skvělí herci, ale scénář je málo rafinovaný (až prostý) a místy je hodně znát, že jde o celovečerní debut, v pozici autorského filmu bych čekal suverénnější provedení...extrémně pomalé tempo vyprávění místo dost nudilo... Lowery není filmař od pánaboha tak jako třeba právě Malick...a pokud jde o vykreslení atmosféry jižanských států USA, na to tu máme třeba filmy Jeffa Nicholse, odkud jižanský genius loci přímo cáká...

    • 13.7.2017  00:13
    Šermíř (2015)
    ***

    Šermíř je skutečná promarněná šance - coby historické drama až příliš laskavé a spíše jen naznačované, jako sportovní drama zase moc patetické...ta šermířská soutěž v Leningradě jako by vypadla z nějakého hollywoodského sportovního dramatu. Trochu to vypadá, že se tvůrci nemohli rozhodnout, co přesně chtějí natočit, Šermíři ubližuje ona žánrová nejednoznačnost, žánrový pel-mel... Kladem je sice pěkná kamera a lyrické pasáže, opravdu krásná hudba a ponurý začátek s povedeným příjezdem hlavního tajemného hrdiny snímaného stylem počítačové hry 3th person akce, ale pak se vyprávění uhne a režisér neví, čemu dát přednost - jestli diváka přikovat do sedadel hrůznou realitou 50 let v Sovětském svazu, nebo jim vyloudit nějaké emoce a předvést náklonnost pro šerm coby sport, případně uhnout film k romantické lince... Ve výsledku se nestane ani jedno z toho... Asi nejlepší film na téma tragického a bezvýchodného osudu estonského národa je jednoznačně 1944: Přinuceni k boji...

    • 12.7.2017  00:13

    Geniální koncept filmového vyprávění, v němž se v půli příběhu změní hlavní hrdina i celkový rastr připomíná stejný model z Lynchovy Ztracené dálnice, jenže tady je to zcela racionální přechod mající ilustrovat bezvýchodnost malého národa uvězněného uprostřed dvou okupačních mocí, dvou diktátorů, dvou ideologií, dvou totalit...Estonci uvízlí mezi Hitlerem a Stalinem, mezi hnědou a rudou totalitou, mezi fašismem a komunismem, násilně rozdělení do dvou stran ideologické barikády... Vysvětlení takového paradoxu, jako je každoroční hrdý pochod veteránů z jednotky SS v současném Talinu...

<< předchozí 1 2 3 4 25 48 72 95
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace