Báďa

Báďa

František Baďura

okres Praha-východ
snad člověk

homepage

1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 20.4.2013  13:58
    Páni kluci (1975)
    *****

    Ta tvůrčí lehkost je obdivuhodná!

    • 20.4.2013  13:53

    Dneska už mě snímek zaujal jenom působivým navozením atmosféry sklonku osmdesátých let. O hercích se nebudu zmiňovat :-(

    • 12.4.2013  19:47

    Soudruzi! Je v tom všechno, drsná nadsázka a vážná obžaloba pořádků, které nám hrozí čím dále tím více.

    • 9.4.2013  12:51

    V podstatě divadelní konverzačka o několika postavách. Brilantní dialogy, znamenité herecké výkony, trefné vnitřní komentáře. A český dabing, ten původní, jde v duchu originálu. Byli vybráni herci, kteří měli v Městských divadlech pražských zvláště v šedesátých letech copyright na tento žánr. Několik z nich také dabuje (Voska, Adamová, A. Vránová, Rosůlková, S. Beneš...)

    • 8.4.2013  19:58
    Šakal (1973)
    ***

    Film trochu zestárnul, i když na střihovou složku nemůžu zapomenout. Jednotlivé úhly pohledu téže akce jsou lahůdkou. Jakási preciznost ve vyprávění už, podle mě, snímek přibržďuje. Jistě nebylo jednoduché najít vhodnou filmovou řeč pro Forsythovo detailní "povahopis"...

    • 8.4.2013  19:52

    Nevadí učesanost prostředí, zametené ulice zapadákova, kde bahno spíše dřímá v lidech než na ulicích jejich města. Téma lidské (nepochopitelné) zbabělosti a sobectví je pořád aktuální a westernovému žánru sluší.

    • 6.4.2013  20:30

    Poslouchám Hanu Zagorovou už tři desetiletí, pořád je pro mě dobrá zpěvačka. Rozbor její pěvecké kariéry by zabral hodně místa a na tomto fóru to ani není potřebné. Koncert z roku 2000 je hodně nevyrovnaný a nemůžu ani napsat, že průměrný. Začátek hodně rozpačitý, stará sestava Orchestru Karla Vágnera prostě neválí a Petr Rezek už není ten "obyčejný kluk". V Kině Gloria rozhodně lepší než v "Modré zemi". Standa Hložek dobrej, lepší v "Za to může déšť". Hance to taky chvíli trvalo, spíš ale šlo podle mě o ne moc zdařilou dramaturgii koncertu. Druhá půle je nesrovnatelně lepší, šansonová poloha je prostě její a některé šansonové kousky znějí v živé verzi lépe, než "papundeklových" aranžná osmdesátých let. Playbackové Ave Maria, ach jo! Zajímavé aranžmá Drupiho hitu Sereno E.

    • 4.4.2013  17:56

    Hřebejk prostě nepřekročí svůj "zkrácený" stín. Jeho myšlenkové možnosti jsou, nevím čím, omezené. Snad nějaké ideologie... Nicméně filmař je to velmi dobrý a ve výběru herců přesný. Huba je výborný, civilní a věcný, žádné vymyšlení, jak by ta komplikovaná postava měla vypadat. Potěšení dívat se i na neherce, výtvarníka Antonína Kratochvíla.

    • 4.4.2013  17:52

    Proč ne? Renčovo pojetí jakéhosi psychothrilleru funguje i u takové "pietní" látky.

    • 4.4.2013  17:49
    Stalin (TV film) (1992)
    **

    V první půlce nudné oživlé obrazy, v druhé už je to lepší, má to větší spád. Jde to nicméně brát jako možný Stalinův politický a mocenský vývoj, od skrytých zvrácených tužeb, po nepokrytě otevřenou paranoiu. Ale i tak je to málo, i přesto, že jde o televizní film. Stalin si "zasloužil" lepší dílo.

    • 4.4.2013  17:45
    Pan Nikdo (2009)
    ****

    Ty artistní filmy mi nic neříkají. Psychedelické klima zabalené do atraktivních kulis filmového vyprávění. Obrazová složka tvrdě přebíjí myšlenkový potenciál snímku.

    • 4.4.2013  17:43

    Tematicky podobný s českými "Pouty". Oproti nim je lepší ve vykreslení kolektivního likvidování lidí, celé té zrůdné mašinérie propracovaného fízlovství. Co podle mě film oslabuje, je pokukování po hollywoodském způsobu vyprávění. Mühe je výborný, stejně jako jeho český protějšek Ondřej Malý.

    • 4.4.2013  17:40
    Pouta (2009)
    ***

    Snímek je to zajímavý, místy velmi, velmi působivý. Avšak ten individualismus postav je na tehdejší dobu, která je v tom filmu obžalovávaná, nepravděpodobný. Ondřej Malý je brilantní, je téměř v každém záběru a jeho postava není stejná, má vývoj. Jistě to bylo těžké nespadnout do šarže vyšinutého estébáka...

    • 4.4.2013  11:56
    Muž na radnici (TV seriál) (1976)
    **

    Už s těmi "odpady" je to stereotypní. Dívat "odborně" bychom se měli... Muž na radnici je tematicky blízký Okresu na severu, ale nemá jeho scénáristické kvality. Je víc statičtější, nemá švih. Což Pláteník a jeh parta rozhodně má. A Zdeněk Buchvaldek nebyl hercem takových kvalit, aby utáhl hlavní postavu.

    • 4.4.2013  11:53
    Papež Jan Pavel II. (TV film) (2005)
    ****

    Je to velmi dobře udělaný životopisný standard s místy režijně dobře zvládnutými. Voight je skvělý, stejně jako jeho mladší kolega Elwes. není třeba používat zákulisních drbů a zobrazovat možné vatikánské skandály, aby vznikl dobrý životopisný film.

    • 4.4.2013  11:51

    Něco mi tam chybí. Pocit, že mě režisér ošidil, mám i po druhém shlédnutí.

    • 4.4.2013  11:49

    Šest hvězdiček! Po shlédnutí filmu jsem měl krátké nutkání probrat svoji filmotéku a zbavit se některých filmů. Nicméně většina mnou shlédnutých válečných filmů oproti "Idi i smatri" bledne. Někdo tu vytýká filmu pomalý rozjezd a zdlouhavou první půlku. Ta mě spíše rozklepala, abych pak už nebyl tak šokovaný brutálními (ne ve smyslu krve a rozřezaného masa) scénami. První půle je dusivá, temná, napnutá, nervní... v druhé pak režisér Klimov fantasticky aranžuje hrůzné vypálení jedné z z více jak šesti set běloruských vesnic. Pokud je moje srovnání vhodné, "choreografie vypálení" je dokonalá. Závěr je nádherně rusky patetický. A další výtka jiných zdejších uživatelů, že si všimli a dokonce jim vadilo dobová poplatnost! Kde? Že nacistická zrůda mluví cosi o zhoubě komunismu a bolševizmu? Tak byli náckové naočkovaní, nic jiného nevěděli. Nebo je tím míněno utrpení ruského lidu... Proboha!

    • 4.4.2013  11:40

    Nevím, co vedlo českého distributora ke zkrácení filmu. Film má všechny atributy italského filmu sedmdesátých let: teatrálnost, hysterii, trocha toho přehrávání, patetickou hudbu, včetně výpomoci operním zpěvem, ale také grotesku a pitoresknost. Necitlivý střih je bohužel poznat a já jsem vnímal hodně nedořečeného. Je to smutné, když vezmu v úvahu, že dabing je na současné poměry v DVD produkci dobrý. Vilma Cibulková je hlasově i herecky dobře disponovaná dabovat Sophii Loren. Stejně tak obstáli Etzler a Stránský a samozřejmě režisér české verze Žák, který vybral citlivě tyto hlasy. Někdo teatrálnost, hysterii a přehrávání bere jako body dolů, já ne. Takto jsem většinu filmů italské provenience vnímal vždy a přistoupil jsem na "hru". Vezměte si Felliniho, Viscontiho atd. ...

    • 14.3.2013  07:15

    Kluci často blbnou, ale podprahová myšlenka je fakt silná.

    • 14.3.2013  07:14
    Ve stínu (2012)
    ****

    Film, který je natočen tak, jak mám rád. Pomalé tempo, "vychutnávání" zvoleného postupu vyprávění, výtvarná kamera, přecházející v jistých okamžicích k výtvarnému dílu. Detektivka bez křeče a vymýšlení efektních "myšlenkových" blbostí. Civilní herectví, střídmost v hereckém výrazu. Tvůrci si vzali příklad ze starých detektivek padesátých let (i třicátých let) a udělali dobře. Současná filmová technika jak vidno se dá použít s citem a pokorou.

    • 14.3.2013  07:08
    Vlčí jáma (1957)
    *****

    Jsou filmová díla, k nímž je drzost něco napsat. Avšak žijeme ve virtuálním světě neskutečností a můžeme si v jeho bezbřehých mantinelech psát cokoli. Vlčí jáma je jeden z několika málo desítek vrcholů české kinematografie. Film si zaslouží nejen obrovský obdiv a hlubokou poklonu svým tvůrcům, ale i šest hvězdiček.

    • 14.3.2013  07:04

    Ten film je na pět hvězdiček, ale neměl jsem to štěstí zhlédnout ho v originále a titulky. Český dabing, to je posledních patnáct let spíše suterén. Zdeněk Mahdal jako interpret Moliérových postav!

    • 14.3.2013  07:02
    Pupendo (2003)
    ***

    Preciznost se nedá upřít, scénář je tip top, jak má dobrý scénář být. Ale když tomu Hřebejkovi cosi jako režisérovi chybí. Má dobrý herecký ansábl, výtečného scénáristu, vybírá si výtečné kameramany... Ale on sám se asi zastavil někde v půlce, neví to o sobě a jede a jede a jede... Mám na DVD několik jeho filmů a rád si je pouštím právě pro ty nerežisérské klady.

    • 14.3.2013  06:54
    Okres na severu (TV seriál) (1981)
    ****

    Okres na severu řadím k Dietlovým nejlepším seriálům. Přes určitá omezení, daná tématikou, má bohaté a svižné dialogy, spád i logiku dějů. Jak tady někdo trefně poznamenal, klobouk dolu před Jaroslavem Moučkou, který dokázal výborně hrát postavu, které z úst padají dobové stranické fráze. I to velmi pomohlo celkovému dobrému dojmu. Režijní vklad je minimální, statický, Sokolovský byl přece jen víc lepší divadelní režisér. Okres na severu mě nijak nepohoršuje, ba naopak jsem po letech překvapený, jak mě připoutal k ději. Domnívám se také, že nejde o žádný režimní plakát, natolik je v něm mnoho nesrovnalostí s tehdy panujícím režimem a tvůrce nešetřil kritikou. S určitou mírou nadsázky lze napsat, že kdyby to takhle nějak bylo, jako v tom seriálu, bylo by to jistě k přežití. A kdyby to bylo dnes...

    • 25.2.2013  19:32

    Už dlouho jsem neviděl film, který není dobrý, ale já se bavil. Sluka načrtl několik závažných motivů, ale převážilo jeho veseloherní vidění problému. A herci ho v tom podpořili. Kdyby to byla prvoplánově komedie, dal bych o hvězdičku navíc, ale ona snaha o postihnutí sociáloního problému, jukalo na mě celých téměř osmdesát minut. Plus za rozumnou stopáž.

    • 11.2.2013  19:39
    Všichni musí zemřít (TV film) (2005)
    **

    Mělo to u televizních detektivek nevídaný švih, avšak nedotaženost na mě jukala z každého třetího záběru.

    • 9.2.2013  12:14
    Heroin (1970)
    ****

    Strhující film, který dneska už ale tolik nestrhne. Filmová poetika je dnes zcela jiná a napětí se navozuje zcela odlišnými prostředky. Jen mě nesnesitelně štval dabing; Alois Švehlík byl naprosto mimo Gabinovu postavu. Zprznil ji, jako prznil Nicholsona. Ta jeho umělá a stokrát omílaná drsnost v hlase se prostě míjí s postavami, které dabuje.

    • 3.2.2013  08:19
    Rodáci (TV seriál) (1988)
    **

    Rád bych katapultoval seriál do modrých barev, ale dvě hvězdičky mi k tomu nestačí. Literární předloha Jaroslava Matějky, pokud mě paměť neklame, nebyla dobrá. A režisér Adamec nenašel tu správnou míru odvahy, aby z Rodáků udělal svižnou podívanou. Měl se inspirovat Sanitkou, která se mu tak povedla. Akčnější způsob vyprávění by slušel i Rodákům. Kamera je konvenční, střih je slabý a vůbec se to tak nějak táhne. Lepší je první polovina, kdy je režijně dobře zvládnutá tísnivá atmosféra strachu v době protektorátu. Avšak klobouk dolu před představitelem hlavní role Janem Šťastným. Hlavní hrdina není jednoznačně kladnou postavou a záleželo jen na herci, aby nesklouzl k zjednodušení. Udržet tuto linku žádalo výtečného herce a tím Šťastný je a byl už na samém startu svojí úspěšné herecké dráhy. Je také potěšující vidět na velké ploše herce, kteří neměli velké herecké příležitosti ve filmu a v televizi. Tady ji měli (Ota Sklenčka, Zdeněk Buchvaldek, Jan Teplý). A co se týče té propagandy? Je to poplatné době, v druhé půlce dokonce hodně. Ale je třeba dobře číst historickou literaturu a literaturu faktu. Zjistili bychom, že i propaganda a překrucování dějin vychází jen a jen z holých a nezvratitelných faktů.

    • 16.1.2013  19:23
    Occamova břitva (TV film) (2012)
    **

    Zajímavý námět, který jistě patří Danu Svátkovi. Téma podobné jako u znamenitého Svědka s Jaromírem Hanzlíkem - kdy je okamžik nebýt lhostejný a naplnit cosi o spravedlnosti (stejný scénárista Sovják). Ale... Ať už jdou do háje ti českotelevizní dramaturgové, ta svazácká prorežimní generace, která dusí talenty, zajímavé scénáře, tlumí umělecké rozlety a prdí do vypolstrovaných točících křesel, koupené za naše poplatnické peníze! Opět a zase i v tomto případě řádili. Jinak Svátek je dobrý režisér a myslím, že jeho trochu podceňované opusy Hodinu nevíš a Zatracení zatím zůstává to nejlepší. co natočil.

    • 12.1.2013  15:24

    Nevím, kam Scorsese myšlenkově patří, ale jako paralela s možným vývojem světa se nabízí. A taky: jak jsme nepoučitelní - už tenkrát!