B4TM4N

B4TM4N

Vojtěch Jeřábek

okres Praha
architekt v atelieru jezdci

13 bodů

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4 5 10 14 18
    • 19.10.2018  01:28

    Film jako stvořený pro veřejné promítání: k úplnosti zážitku je nezbytné vidět aktuální reakce davu a kdy kdo z diváků v kterou chvíli odejde. The House that Jack Built je snímek nanejvýš aktuální pro dnešní dobu post-faktickou, se kterou se vypořádává vlastním svérázným "post-uměním".________ V prvním plánu chápání snímku do sebe nechá Trier diváka, který na film zavítat s již předpřipraveným optickým rámcem, vysypat všechna nesmyslná obvinění z misogynie a adorace zla. Nepřesvědčuje přesvědčené a loveckou scénou dává propuknout poslednímu spravedlivému a objektivnímu rozhořčení, které nám v dnešní době zbývá - supremaci neposkvrněného dítěte. Do té doby jsou všichni svědky brilantní černé komedie, které už trávíme docela dobře. Jelikož je však von Trier sociálně a emočně nemilosrdný analytik, nabídne po kulturním šoku z nimrodské epozidy chvíli ticha, aby se následně vytasil s v jádru mnohem zákeřnější a znepokojující vraždou Simple. V tento moment je však divák už zpátky ve svém - najednou tak známém a pohodlném - misogynním křesle a cynický humor na plátně je opět přijat za lidský. V druhém plánu filmu totiž Trier demaskuje pokrytectví současného člověka ve věcech morálky a násilí. Postavou Jacka se zároveň vysmívá všem dnešním rozumbradům internetového věku, kteří v tváří tvář reálným humanitárním krizím dneška nacházejí podpůrnou argumetnační analogii v hlubinách toho nejhlubšího bahna minulosti. A ač se sebevíc snaží být rádoby vzdělanými vykladači včerejška, dneška i zítřka, přistupujícími k věcem "na rovinu a především bez ideologie", nejsou než - stejně jako Jack - nabubřelým zlovolným nic, končícím v Pekle, které sami vytvořili. Neboť inženýr nedovede sestavit nepřeberné střípky možností do uceleného a koherentního celku - to je prací a uměním architekta. A stejně jako nelze vytvořit dobrý dům bez zvolení správných nástrojů k jeho návrhu, nelze normou krásy a umění učinit pastiš brutality a zvrácených idejí.

    • 11.10.2015  22:45

    Kde Trier v Nymfomance nabídnul čechovovskou i metaforickou doslovnost v rámci ryze intelekuálního konstruktu, Vie d'Adéle je dílem živočišně fyzickým a velmi důsledně narativně omezený (a omezovaný). V tříhodinové stopáži výjimečně subtilní film: jak výrazově, tak tematicky sevřený, traktovaný pouze nekompromisním střihem.

    • 6.8.2015  23:09
    Osmý smysl (TV seriál) (2015)
    *****

    Bezelstná a vypulírovaná "člověčinka" - ovšem bez toho patetického slizu, co se zpravidla k podobně laskavým kouskům lepí. Čirá tvůrčí radost sourozenců Wachowských, která s přehledem táhne to vlastně velmi konzervativní klouzání po lesklém povrchu jinakosti.

    • 29.12.2014  13:01

    Fetišistický bonbónek. Pohladí oko, než ho penetruje kudlou. Pro milovníky secese povinnost.

    • 25.7.2014  23:35

    Nezvykle vystavené setkání žáka a učitele, fanouška a jeho idolu. Pro jakýkoliv druh tvůrčí činnosti kvinesenciální experiment, pro trierofila vydatná sonda pod jednu z vrstev kůže. Jeden z nejhodnotnějších příspěvků o percepci Vzoru a jeho Díla, co znám.

    • 24.5.2014  18:50

    Dokázali by Američané v dnešní době natočit takhle neideologicky objektivní válečné filmy, jako to uměli v 70. letech? Je rozhodně na zamyšlení, jak se v nynějším "čase svobody" paradoxně operuje s informacemi mnohem schématičtějším, konformistickým způsobem. Stejně jako například v Tora tora tora! je operace se střídáním optiky obou znesvářených táborů perfektně vyvážená a zcela se vyhýbá pitvořivému karikování "špatné" strany. O historickou akurátnost v těchto velkofilmech opravdu nejde a ničemu to nevadí.

    • 20.3.2014  12:12
    Tron: Povstání (TV seriál) (2012)
    *****

    Revoluční podvratnost made by Disney Corp. Svět je plný překvapení!

    • 18.3.2014  08:14
    Banshee (TV seriál) (2013)
    *****

    Poté, co šlo Californication do kytek, nové guilty pleasure. Mimochodem, akční scénky jsou zde o úroveň výše, než ve většině současné filmové produkce dohromady. Béčko bez kompromisů a zaváhání._______ A závěrečná třetí série, to už je čistá radost z pulpu.

    • 18.1.2014  12:18
    Wavelength (1967)
    *****

    Možnosti re-prezentace, rámování a vy-pointování projekce. Pohyb poezií statického, dynamika zátiší. Nekonečnost možností virtuální re-produkce prostoru.

    • 17.11.2013  10:58

    Brilantní satirická personifikace mudrců všedního dne a jejich zuřivé masové adorace. Anti-Gump.

    • 15.11.2013  15:14
    Diktátor (1940)
    *****

    I dnes velmi působivá groteskní freska, jejíž geniální myšlenka stojí a padá na jednom jediném Chaplinově pohledu.

    • 29.10.2013  19:15

    Velmi svůdně zlý film.

    • 17.8.2013  01:32
    Pot a krev (2013)
    *****

    Někde mezi raným Ritchiem a zkoksovaným Tarantinem se stalo, že MIchael Bay vyrobil třeskutý film. Zázrak, v který by snad ani The Rock nevěřil!

    • 21.7.2013  23:16
    Stoker (2013)
    *****

    Spolu s Trierovou Melancholií a Aronofskyho Black Swan nejdokonalejší film desátých (! je to tak) let. Cortex mi je vzájemně pojí objektivně nevysvětlitelnou linkou pocitů. Miller je rozhodně lepší scénárista, než herec. Chung-Chung má unikátní schopnost udělat z prostoru rovnocenného spoluhráče hereckých hvězd.

    • 24.6.2013  14:44
    Hannibal (TV seriál) (2013)
    *****

    Po nesmělém začátku a velmi zbytečných epizodních vrazích, kombinovaných s nesnesitelně podávaným způsobem Grahamova "procítěného vyšetřování", se nakonec seriál dosti pevně usadí. Vztah Hannibala a Willa totiž funguje perfektně, zejména díky božskému Mikkelsenovi, který tak konečně dává zapomenout na pro mě nepochopitelně adorovaného Hopkinse. Rychle další chod, prosím!___Druhá řada znamená znatelný posun směrem k autorskému sebevědomí. Otěží se plně chápe Hannibal a místo zbytečných epizodních vrahů postupně nastupuje upřímné přiznání si: chtěli jsme točit (gastro)fetiš estetizovaného násilí.___Třetí série, zejména ve svém florentském uvodu pod taktovkou Vincenza Nataliho, sahá na samotný Olymp esence Harrisovy předlohy. Druhá polovina pak není o mnoho slabší, zejména díky dechberoucímu Drakovi Rcicharda Armitage. Pokud je toto konec, Hannibal odchází jako seriálová legenda a Hopkins může být konečně zapomenut.

    • 9.6.2013  20:08
    Hon (2012)
    *****

    Brilantně dobroušená, s mírnou nadsázkou dalo by se říci tematická druhá strana mince Vinterbergovy slavné Oslavy. Tentokrát s vyzrálejším a uklidněnějším tahem na bránu, kdy divák není dosazen do dogmatické matrice všudypřítomné psychopatologie, což v důsledku umožňuje mnohem civilnější a intimnější prožitek. A Mikkelsen je už v současnosti zdaleka nejen severský bůh.

    • 16.3.2013  13:29
    Girls (TV seriál) (2012)
    *****

    Velice vtipně vymyšlený koncept "přechytralé" mladé autorky, který svojí (v rámci prezentovaného sociálního statusu protagonistek) všedností dráždí (nejen) konzumenty běžných magazine-glimmer vztahovek. Řeší se podvratná témata jako nechuť k ekonomickému osamostatnění, lidé svým vzezřením nezapadající do konzumního estetického kánonu zde beze všech skurpulí provozují sex. Lena Dunham ví co chce a ačkoliv ještě není zcela autorsky vyzrálá, dokáže se zhostit úlohy - slovy své postavy "hlasu své generace" - poměrně přesvědčivě. Pokud Sex and the CIty s určitou licencí vezmeme jako rozpustilý deníček dnešní buržoazie (bez pejorativního nádechu), Girls jsou takový společenský střed, koketující s realitou dejme tomu "stříbrné" mládeže. Samozřejmě se seriál v rámci intencí formátu nezbavuje veškeré povrchnosti, ale nazvat ho plytkým by byla chyba: reflexe přeci nemůže být o mnoho vznosnější, než její předobraz.

    • 5.11.2012  22:14
    Skyfall (2012)
    *****

    Kruh se uzavřel. Dokonale.

    • 20.10.2012  22:37

    Tehdá na gymplu snad ani jiný filmy než tohle a Pán prstenů v oběhu nebyly...

    • 19.10.2012  00:21

    Vynikající WW2 film, pojatý osvěžujícím způsobem jako směska nadsázky dobrodružného filmu v kombinaci s objektivním pojmenováním všech zúčastněných stran. A jako třešnička na dortu úžasná Carice van Houten (a o něco méně přitažlivý Sebastian Koch). Podle mě nejlepší film o tomto temném období našich dějin, protože místo tradičního patosu tu dostanete skvělou filmovou jízdu, u které se budete celých dvě a půl hodiny opravdu bavit (ano, opravdu!).

    • 12.10.2012  17:41
    Newsroom (TV seriál) (2012)
    *****

    Pokud by do teď nemělo HBO dostatek divácké úcty za svou seriálovou tvorbu, nyní se patří vdát hold z největších: Sorkin se vrátil ke své přeci jen silnější stránce a vzniklo absolutně unikátní - totiž současné a aktuální - dílo. Tleskám, tleskám, tleskám. Vybroušený diamant se značným společenským přesahem.________Zatímco první dvě plnohodnotné série se obširně zabývají pečlivě vypointovanými tématy, závěrečná zkrácená se přemotivovanému Sorkinovi rozpadla pod rukama. Skvěle zvolený - zpočátku zdá se hlavní - motiv pozice whistleblowera v legislativním rámci nedojde pražádné katarze, pouze poslouží jako odpich velmi iritující konfrontaci čestně republikánsky snobského Willa s "plebsem", k tomu se začně přidávat otázka žurnalistické etiky, přimíchá kapka mezigeneračních sporů a na závěr ještě rychle připlácne politika rovnosti genderu v zaměstnání. Mezi tím se pořád linou bezvadné charaktery a jejich vztahy, jenom ta závěrečná křeč vypořádat se kromě života samotného ještě se všemi otázkami vesmíru vůbec ukazuje hlavně intelektuálně sebemrskačskou patologii jednoho příliš bobtnajícího tvůrčího ega. Sorkin teď zjevně vstupuje do fáze takzvaného Arronofskyho zlomu, kdy hrozí oscilace mezi genialitou a masturbací na veřejnosti. Já budu držet palce, ať to směr Darren moc nenabere.

    • 15.8.2012  12:15
    Sledování (1998)
    *****

    How Christopher the Narrator was born.

    • 27.7.2012  19:38
    Smrt na Nilu (1978)
    *****

    Druhý skvělý Poirot s nedostižným Ustinovem, pokud je pro vás záhada "mohl to býti každý" poutavější než "nemohl to učiniti nikdo", tak je to dokonce oproti Zlu pod sluncem ten lepší.

    • 19.7.2012  17:33

    Film o zlatě kočičím. A výborný.

    • 16.7.2012  16:54

    Nejlepší Poirot s nejlepším Poirotem? Za toho Ustinova nořícího se po kolena do vln v koupacím úboru možná i ano.

    • 15.7.2012  23:30

    Ong Bak s trochou toho příběhu a hutnou atmosférou? Ano! Naprosto někompromisní brutální akční balet.

    • 26.6.2012  13:07
    Treme (TV seriál) (2010)
    *****

    David Simon je nejlepší televizní tvůrce, ever.

    • 20.6.2012  23:34

    (Nejen) v porovnání se švédskou verzí vybroušený diamant. Fincher už v Social Network prokázal dokonalé zvládnutí moderní filmové montáže a až virtuálního vrstvení děje do jednoho dokonalého narativního soukolí. Při ekvivalentní délce filmu dokáže odvyprávět zhruba 4x více detailů než Oplev, což vzhledem k (žurnalistické) povaze předlohy hraje významnou roli. Díky tomu je vyprávění složité kriminalistické konstrukce divácky v maximální možné míře přístupné a hlavně: je jasné, proč která postava co dělá, všechny motivace a pohnutky jsou přehledně vykreslené: Kamil Fila zřejmě sledoval jinou Lisbeth, než já. Mimochodem, Rooney Mara je geniální. Stejně jako ostřílené těžké herecké váhy Craig/Skarsgard/ Plummer. O tom, že po technické stránce bude film dokonalý, snad nikdo před shlédnutím nepochyboval - přesto vás vmáčknou do křesla již krutě našláplé úvodní titulky. Fincher je nejlepší současný žijící režisér a není to ani o prsa; moc by mě zajímalo pokračování spolupráce s Craigem v bondovském světě. Pro další díl Milénia by ho asi přeci jen byla škoda, většího autorského přínosu už bychom se zřejmě nedočkali.

    • 3.6.2012  15:36
    Serenity (2005)
    *****

    Tohle není elegantní Firefly, Serenity je mnohem temnější záležitost (čímž se završuje Bebopovská paralela). Whedon se s postavami nesere a pere to do nich ve finále, co se vejde. A to je dobře. Kapitán je frajer do posledního coulu. A tak to má být. I přes daleko temnější děj nevymizely skvělé hlášky. A o to tu jde. Skvělé završení jednoho násilně utnutého kultu. Nevím, jestli teď po Avengers existuje reálná možnost, že Joss svoji sérii ještě oživí.

    • 1.6.2012  21:41
    Firefly (TV seriál) (2002)
    *****

    Velmi netradiční, low-costově skvělá záležitost. Ve výsledku nepůsobí nic přirozeněji, než čest kovbojů a skřípění vesmírné oceli - a ani lákavěji. Po pár dílech zjistíte, že postavy jsou bez výjimky zajímavé, zápletky dostatečně humorné a femmes velmi fatální. Stejně tak fatální, jako nízký počet natočených dílů...ach jo, I want more and I know I shouldn't...Skvělá obdoba Cowboye Bebopa!

<< předchozí 1 2 3 4 5 10 14 18