B4TM4N

B4TM4N

Vojtěch Jeřábek

okres Praha
architekt v atelieru jezdci

13 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 16.10.2012  07:25
    MasterChef (TV pořad) (2012)
    ***

    Vždy mě baví sledovat české adaptace zahraničních formátů. Ač vždy provázeny vlnou nevole a znechucení, v mnohém mě baví o to víc - jakkoliv je třeba Masterchef US skvělá a formálně až absurdně dokonalá TV show, americká mentalita je prostě něco diametrálně odlišného. A to je důvod, proč mě tyhlety adaptace baví: co se stane, když čeští a slovenští lidičkové musejí jásat po každém úkolu, komentovat dění na kameru, dávat najevo sebevědomí. Prostě panoptikum par excellence. Jasně, celé to má svoje mouchy - debilní vyřazovací pravidla, porota poněkud zamlklá při posuzování, existence Peštové. Ale postupně celej pořad směřuje čím dál víc správným směrem (první díly byly fakt hrozný). PS: Baví mě zdejší sto a jedna variace pohoršení nad "kopírováním" stylu porotců. Nu, nenapadá mě nic moc jinýho, co by v takovéhle show měli dělat porotci, než kritizovat (což je činnost, kterou tady u nás nikdo nedokáže vstřebat, kór v hlavním vysílacím čase TV Nova)...i když jim, pravda, trochu té "hvězdné aury nedotknutelnosti" pro naše diváky chybí.

    • 13.10.2012  23:56
    Prometheus (2012)
    *

    Mohu-li parafrázovat Veverku z Bytýšky: Ridley Scott je filmová mrtvola! Opravdu, takhle špatný film jsem již dlouho neviděl. Tvůrci se rozhodli chytit během necelých dvou hodin asi 28 různých zajíců, přičemž jim ve výsledku nějakých 32 uteklo. Každá třetí věta nejenže způsobuje logický lapsus těch předchozích, navíc zcela populisticky a nesmírně trapně nadhazuje nějaké "nadživotní téma" - máme tu duši, duši ve stroji, falešného proroka s omývanýma nohama, esoterické křesťanství a ještě asi patnáct dalších věcí. Žádná z nich přitom není nijak rozvinuta, pouze zmíněna či naznačena: celý Prometheus působí dojmem, jako by z něj někdo zlomyslně vystříhal sedm a půl hodiny podstatného materiálu. Postavy se potácejí v motivačním srabu a celou vesmírnou expedici za "nejdůležitějším objevem lidstva" pojímají v duchu nejlepší trampské tradice jako čundr na Kokořín. Tváří v tvář neznámému si především sundávají ochranné helmy, co se najde na zemi patří nejlépe do pusy a mentální schopnost propojit si pět sekund po sobě následující dějové situace je úkol takřka nadlidský. Za celou dobu se nedozvíme, PROČ tento film vůbec vznikl a proč je vlastně úplně jedno, jestli ho nazveme prequelem Aliena, nebo třeba Kristiána - s oběma má asi zhruba stejně společného, žádnou přidanou mytologii k již existujícícmu nenabízí. Postavy tu nezabíjí vesmírné monstrum ale jejich vlastní debilita, diváka nezabíjí nesnesitelné napětí neznáma, ale debilita celého scénáře. Posledním hřebíčkem do rakve nechápavosti je pak mixování odosobněné epičnosti celkového snímání s cloverfieldovsko-3Dstřílečkoidním pohledem z astronautského mundůru, který vypadá opravdu, ale opravdu hrozně._________________Prometheus si zaslouží přibít na zeď oproti jiné letošní těžké váze: Dark Knight Rises. Nolanův opus je také dílem s nesmírnými ambicemi, které však takřka beze zbytku plní a hlavně: aniž by je divákovi předem podsouval, vytvořil dílo velmi komplexní. Prometheus to má zcela obráceně: masivní promokampaň slíbila mnohé, čeho se pak film pohříchu vůbec nedotkne. Prosím prosím, hlavně ať to nemá pokračování._________________A proč vůbec tenhle film není odpad? Nu, protože Fassbender je opravdu strojový a CGI je opravdu špičkové...škoda, že zcela bezúčelně.

    • 12.10.2012  17:41
    Newsroom (TV seriál) (2012)
    *****

    Pokud by do teď nemělo HBO dostatek divácké úcty za svou seriálovou tvorbu, nyní se patří vdát hold z největších: Sorkin se vrátil ke své přeci jen silnější stránce a vzniklo absolutně unikátní - totiž současné a aktuální - dílo. Tleskám, tleskám, tleskám. Vybroušený diamant se značným společenským přesahem.________Zatímco první dvě plnohodnotné série se obširně zabývají pečlivě vypointovanými tématy, závěrečná zkrácená se přemotivovanému Sorkinovi rozpadla pod rukama. Skvěle zvolený - zpočátku zdá se hlavní - motiv pozice whistleblowera v legislativním rámci nedojde pražádné katarze, pouze poslouží jako odpich velmi iritující konfrontaci čestně republikánsky snobského Willa s "plebsem", k tomu se začně přidávat otázka žurnalistické etiky, přimíchá kapka mezigeneračních sporů a na závěr ještě rychle připlácne politika rovnosti genderu v zaměstnání. Mezi tím se pořád linou bezvadné charaktery a jejich vztahy, jenom ta závěrečná křeč vypořádat se kromě života samotného ještě se všemi otázkami vesmíru vůbec ukazuje hlavně intelektuálně sebemrskačskou patologii jednoho příliš bobtnajícího tvůrčího ega. Sorkin teď zjevně vstupuje do fáze takzvaného Arronofskyho zlomu, kdy hrozí oscilace mezi genialitou a masturbací na veřejnosti. Já budu držet palce, ať to směr Darren moc nenabere.

    • 16.9.2012  02:16
    Okresní přebor (TV seriál) (2010)
    ****

    To je věc: opravdu dobrý, český seriál. Osobně jsem už v něco podobného ani nedoufal. Přebor je dobrý přesně v tom, v čem v našich podmínkách dobrý být může - zase nám po čase na obrazovce ožívají potenciálně reálné postavy, vše není k nudě ubité na první signální a hercům stačí být tak nějak přirozeně civilní. Samozřejmě, chyby se najdou: každá epizoda obsahuje okamžik (ale ne většinou -y; naneštěstí tyto neladící švy jsou takřka výlučně v momentech interakce herců se současnou generací - kdy tyhle situace přestanou v tuzemském podání plodit pouze vysoce trapnooktanový humor, to by bylo na hlubší sondu do myslí tvůrců, stejně tak nevím, proč je třeba stereotypně vykreslovat lidi narozené po roce 85 jako zkouřence) skutečně hodné diváka TV Nova. A hudba je používána naprosto příšerně, repertoár taktéž nefunguje jinak, než lacině. Přesto jsou to prostě tuzemské sebevědomé 4*.

    • 14.9.2012  22:57

    Kvalita dokukmentu je odvislá od toho, kdo seděl na direktorské židli. Tedy ehm. Ale dotazované legendy v pár (možná i třech) případech nehovoří bez zajímavosti... http://vidbull.com/5tpbs00d9h45

    • 1.9.2012  20:13
    Špičák (2009)
    ***

    V přísně meditativním tempu natočeno kterak do poklidné Fritzlovské domácnosti pronikne svět Rockyho Balboy. A ačkoliv je pro celou tuto prekérní situaci poctivě vykreslen aktuální stav, odkud a kam Špičák směřuje se vůbec nedovíme. A tak nám motivy postav, na rozdíl od takové definice kundy či zombie, zůstanou ukryté. Což je pohříchu škoda, protože Lanthimos na to určitě má.

    • 1.9.2012  18:54
    Funny Games (1997)
    ****

    Mrazivé obvinění hlavně nás - diváků. Občas s poněkud málo rafinovanou demonstrací moci tvůrce a čistou nenávist probouzející dvojicí jugendů. Navíc jeden vypadá jako Jirsák Čeněk.

    • 17.8.2012  11:29
    Bronson (2008)
    ***

    Tohle není Refn. Ten film má všechno, co by dle cílů režiséra měl mít, Tom Hardy je skvělej, hudba šlape, poselství předáno. Ale Bronson nemá v podání oblíbeného dánského kruťase na to utáhnout (byť devadesátiminutovou) stopáž. Tvůrcova síla je trochu někde jinde, než v tomhhle "komixu".

    • 15.8.2012  12:15
    Sledování (1998)
    *****

    How Christopher the Narrator was born.

    • 13.8.2012  14:45
    Diktátor (2012)
    ***

    To je tak, když se "kontroverze" dává do rovnítka s "oficiálně uznávanými, relativně neškodnými předsudky". Diktátor je mnohem méně skandální než předchozí Cohenové a jeho unylost je místy velmi překvapivá.

    • 28.7.2012  12:13

    JIž od svého tvůrčího počátku je Soderbergh je vynikající analytik. Jakkoliv brilantní analýza zde ovšem postrádá konstruktivnější interpretaci, což vyznění jinak perfektně vystavěného snímku o něco snižuje.

    • 27.7.2012  19:38
    Smrt na Nilu (1978)
    *****

    Druhý skvělý Poirot s nedostižným Ustinovem, pokud je pro vás záhada "mohl to býti každý" poutavější než "nemohl to učiniti nikdo", tak je to dokonce oproti Zlu pod sluncem ten lepší.

    • 21.7.2012  15:07
    Český mír (2010)
    ****

    Češi prostě ne-chtě-jí! No a je to, ne? Co dál, jak dál, nic dál... Klusák s Remundou bez nějakého komentáře předkládají české panoptikum tentokrát vyobrazené v optice politické. Jak říkal klasik Honza Werich: "Malý český člověk velice rád všecko řídí!" A to takovým způsobem, že v lesku jeho názorového hnoje vynikne (samozřejmě v omezené míře) i český politik. Kde není argumentace, tam ani demokracie nezabere... pravdu dí Magor.

    • 19.7.2012  17:33

    Film o zlatě kočičím. A výborný.

    • 18.7.2012  00:27

    Strašně skvělý záběry baráků! No a samotný film: poměrně akurátně vybalancovaný vzhledem ke svému potenciálně hořlavému obsahu, herecké obsazení na výbornou. Neviditelná režie tomuhle dílu perfektně sedla, pouze mi přijde, jako by tu a tam něco chybělo sdělit (aneb když se řekne A, řekne se i B: co po celou tu dobu dělala Shaunova matka? Její podivné zmizení ze syžetu mi hlava moc nebere, neboť je to v tomto příběhu postava velmi významná). A pak těch přestylizovaných posledních 45 sekund dostal kameru snad nějakej anglickej Brabec, nebo nevím...ale silný, svíravý zážitek z filmu to nějak nepokazí. Slabší 4 kousky.

    • 17.7.2012  09:39
    Peklo na talíři (TV pořad) (2012)
    *

    Typický pořad na Streamu: nula nula šeď. Etikety výrobků si každý přečte sám, inteligentnější z toho i sami vyvodí závěry a zbytek postihne výběr pana Darwina (zde rakovina). Roman Vaněk určitě gastronomii rozumí, ale tak nějak to publiku zapomněl sdělit. No a na konec si připálí Cohibu za 500 zapíkem za 3,50...troška toho pokrytectví je takovou pěknou závěrečnou licencí.

    • 16.7.2012  16:54

    Nejlepší Poirot s nejlepším Poirotem? Za toho Ustinova nořícího se po kolena do vln v koupacím úboru možná i ano.

    • 15.7.2012  23:30

    Ong Bak s trochou toho příběhu a hutnou atmosférou? Ano! Naprosto někompromisní brutální akční balet.

    • 15.7.2012  17:40

    Spolu s Idioty zcela jistě nejdogmatičtější Dogma. Což tomuto filmu velmi sluší a Vinterberg tak svému dílu vtiskává potřebnou syrovost (nebo surovost?). Zatímco Lars von Trier je mnohými považován za manipulátora, jsou pro mě jeho filmy vždy nejvýše osobní, uvěřitelné, emočně velmi vypjaté a při sledování prožívané. U Vinterberga, pracujícího v Oslavě s příbuznými motivy disfunkce a pokrytectví rodiny, potažmo společnosti, se však celá exponovaná situace od počátku zvrhává do napínavého, ale zároveň poněkud odcizeného konstruktu. Film je vyhrocený v podstatě od první scény a ani na tu nejostřejší severskou pilu se nedá tlačit necelé dvě hodiny, aniž by se časem otupila. 75%

    • 14.7.2012  22:10
    Mechanik (2004)
    ***

    Christian Bale ve své nejryzejší, čili fyzicky sebezničující fyzické podobě. Neskutečně dedikovaný výkon, jeho nespolehlivý vypravěč Reznik nesleze ze scény. Škoda, že kolem se odvíjející konstrukt tak nějak od začátku vytěsnil momenty překvapení, což je zároveň při tomto současném omezení diváka na synchronizaci s myšlenkami hlavní postavy celkem s podivem. Obšírněji viz Douglas.

    • 3.7.2012  19:46
    Iron Sky (2012)
    ***

    Místy příliš uslintané, nevyrovnané a na poněkud vyčpělé politické rovině založené. Přesto dobře pubertální nazi komedie, obvzláště pokud máte rádi černochy a svastiky. O parádním nápadu s meteorblitzkriegem ani nemluvě.

    • 29.6.2012  10:12
    Zločin (TV seriál) (2011)
    ****

    Pokud budeme protlačovaný podtitul Who killed Rosie Larsen brát jako nutné reklamní zlo, máme před sebou jeden z nejlepších současných seriálů. Ano, snaží se pomrkávat po Twin Peaks jak celým konceptem série, tak mnoha samotnými dějovými motivy, ale přitom má k Lynchově legendě stejně daleko Werichův Císařův pekař. Což je z hlediska současné televizní USA formy zcela pochopitelné. Pokud tedy po pár dílech opustíme tuto podsouvanou srovnávací linii, zjistíme, že je to počin vskutku skvělý. Jednoznačnou špičkou kvalitativního ledovce je sympatická ústřední dvojice detektivů, novodobá Starlingová v podání Mireille Enos a její vypečený vegetariánský parťák se zmatenou feťáckou čakrou Joel Kinnaman. Ve spojení se skvělými exteriéry deštivého Seattlu (s kameramanovou úchylkou na zabírání mostních konstrukcí) a problikávajicími automaty na chipsy vzniká jakýsi nový hybrid fastfood-noire atmosféry, která rozhodně vtáhne. The Killing se poměrně úspěšně vyhýbá nějakému umělému bytnění pomocí nejrůznějších dějových vycpávek, vytknul bych pouze přeci jen pomalejší rozjezd. Samotné rozkrývání zápletky je vedeno jistou rukou a tak není nouze o překvapivé zvraty. V těch ovšem zároveň leží taky největší slabina seriálu (pominu-li neúnosně otravný charakter Rosieiny matky) a to snaha těchto twistů tam dostat co nejvíce: v některých dramatických scénáristických výkrutech se pak vyskytují (nutno říct, že snesitelně) velké trhliny, poškozující logiku vyšetřování a způsobujících zpětně pochybnosti o motivaci chování jednotlivých postav (což jsem si posléze přečetl, že samotný herec-vrahoun o svém vrahounství do poslední episody nevěděl - což je samozřejmě průser, ale při divácké nejistotě televizních show prostě není možné mít přichystanou zápletku rovnou na 2 série; kdo si myslí opak, nechť si s klidným svědomím odečte jednu hvězdičku). Ve výsledku však nejde o natolik rušivý element, který by vám zkazil velmi dobrý, civilní prožitek z policejního vyšetřování. Zdaleka to není The Wire, ale počítačový backtracking obličejů z čtyřpixelové fotky je tu provozován velmi omezeně. 80% jak řemen.

    • 26.6.2012  13:07
    Treme (TV seriál) (2010)
    *****

    David Simon je nejlepší televizní tvůrce, ever.

    • 20.6.2012  23:34

    (Nejen) v porovnání se švédskou verzí vybroušený diamant. Fincher už v Social Network prokázal dokonalé zvládnutí moderní filmové montáže a až virtuálního vrstvení děje do jednoho dokonalého narativního soukolí. Při ekvivalentní délce filmu dokáže odvyprávět zhruba 4x více detailů než Oplev, což vzhledem k (žurnalistické) povaze předlohy hraje významnou roli. Díky tomu je vyprávění složité kriminalistické konstrukce divácky v maximální možné míře přístupné a hlavně: je jasné, proč která postava co dělá, všechny motivace a pohnutky jsou přehledně vykreslené: Kamil Fila zřejmě sledoval jinou Lisbeth, než já. Mimochodem, Rooney Mara je geniální. Stejně jako ostřílené těžké herecké váhy Craig/Skarsgard/ Plummer. O tom, že po technické stránce bude film dokonalý, snad nikdo před shlédnutím nepochyboval - přesto vás vmáčknou do křesla již krutě našláplé úvodní titulky. Fincher je nejlepší současný žijící režisér a není to ani o prsa; moc by mě zajímalo pokračování spolupráce s Craigem v bondovském světě. Pro další díl Milénia by ho asi přeci jen byla škoda, většího autorského přínosu už bychom se zřejmě nedočkali.

    • 20.6.2012  23:21

    Absolutně nezvládlá knižní adaptace. Bezkrevná režie i herecké výkony nenadchnou, ani neurazí, co však už nelze přehlédnout je velmi nešťastný scénáristický výtah z knihy. Je jasné, že komplexnost předlohy by do rozumné a smysly pojmutelné stopáže nenacpal ani McGuigan; zde je však takřka jakákoliv dějová montáž či zkratka vyřešena snad tou nejhorší možnou cestou. Všechny postavy absolutně ztrácejí motivaci pro své jednání, čímž trpí především postava Lisbeth, která při nejlepší vůli nemůže svým neuchopitelným chováním vzbudit v divákovi jakékoliv sympatie - nemluvě o tom, že Noomi Rapace je pro tento charakter až příliš magazínově vzhledná. Celý film tak táhnou jeho audiovizuální kvality, což u severské detektivky jaksi není mnoho (tahle kvalita je skoro až automatická). Upřímně se bojím dalších dvou pokračování, jediná naděje je Oplev out...

    • 3.6.2012  15:36
    Serenity (2005)
    *****

    Tohle není elegantní Firefly, Serenity je mnohem temnější záležitost (čímž se završuje Bebopovská paralela). Whedon se s postavami nesere a pere to do nich ve finále, co se vejde. A to je dobře. Kapitán je frajer do posledního coulu. A tak to má být. I přes daleko temnější děj nevymizely skvělé hlášky. A o to tu jde. Skvělé završení jednoho násilně utnutého kultu. Nevím, jestli teď po Avengers existuje reálná možnost, že Joss svoji sérii ještě oživí.

    • 1.6.2012  21:41
    Firefly (TV seriál) (2002)
    *****

    Velmi netradiční, low-costově skvělá záležitost. Ve výsledku nepůsobí nic přirozeněji, než čest kovbojů a skřípění vesmírné oceli - a ani lákavěji. Po pár dílech zjistíte, že postavy jsou bez výjimky zajímavé, zápletky dostatečně humorné a femmes velmi fatální. Stejně tak fatální, jako nízký počet natočených dílů...ach jo, I want more and I know I shouldn't...Skvělá obdoba Cowboye Bebopa!

    • 1.6.2012  00:05
    Procitnutí (TV seriál) (2012)
    ***

    Ten konec to poslal do prdele. Zlatej Figh Club, tohleto je hnus nejtěžšího kalibru.

    • 8.5.2012  18:40
    Avengers (2012)
    *****

    Absolutní piedestal popcornového komiksu. Joss Whedon je natolik chytrý tvůrce, že dokázal vkočírovat smečku velmi nesouměrných a nesrovnatelných individuí do jedné řádně šlapající mašiny, která tak nějak ospravedlňuje existenci slabších marvelovských prequelů. Složitá expozice "verbování" je poměrně elegantně zvládnutá a od okamžiku, kdy se na plátně poprvé rozeřve ten zelený pán v nikdy neprasknoucích kalhotách, dostanou Avengers neskutečný drajv vrcholící ničením Manhattanu a skákáním po mrakodrapech (absolutně skvělý je potom kontinuální průlet kamery celým roztroušeným bojištěm se zápasícími geroji, různě rozesetými po bitevním poli). To vše samozřejmě notně opepřenou skvělými "špičkovacími" scénami, které ještě více opepřují koexistenci jednotlivých superborců (v tomto opět vede Hulk a samozřejmě vtipálek již notoricky známý, Downeyho létající plecháček). Pokud pro vás byli Watchmeni či Nolan příliš "nekomiksoví", tohle je jejich dokonalý žánrový protipól (až na kvalitu, samozřejmě). Druhý opravdu dobrý Marvel (jasně, ještě X-Mani, ale ti mají pro mě takový v podstatě "DC look"), který ukazuje možnost, jaké karty hrát proti dospělejším DC genialitám.

    • 28.4.2012  16:15
    Doteky osudu (TV seriál) (2012)
    *

    Fibonacci? No jasně...I'm too smart for this shit.