Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Dobrodružný

Oblíbené seriály (10)

Fargo

Fargo (2014)

95 %. Jestli se nějaká seriálová sezóna blíží dokonalosti atmosférou, herectvím, castingem, hudbou, a ještě přidanou hodnotou v podobě návaznosti na „věci minulé“, tak je to první série tohoto počinu. Druhá série na tuto atmosféru navázala poměrně úspěšně, třetí i čtvrtá série zaznamenala jistou vyčpělost a scénáristickou zkratkovitost (ve smyslu rozpracování příběhu zajímavých postav a důrazu na zabijáckou kvantitu než kvalitu). Pátá série mi osobně nesedla a působí dost vyčpěle a vlastně „nefargovsky“. Stále se však úhrnem jedná o nadprůměrný počin seriálového kánonu. Povinnost pro všechny fanoušky kriminálních drama thrillerů s nádechem ironie.

Temný případ

Temný případ (2014)

95 %. První série do jisté míry působila jako zjev. Skvělí herci v perfektně napsaných rolích, které se potýkají s obskurní kriminalitou, pohnutými společenskými či vztahovými zápletkami. Napětí je přítomno v každé sekundě, přitom je řešeno velmi elegantně a nenápadně. Druhá série leckoho zklamala především kvůli nasazené laťce – přesun do prostředí nezvratné byrokracie a státní korupce s mafiánskými praktikami. Avšak ona zvrácená atmosféra nechybí ani zde, stejně jako epesní herecké výkony. Třetí série představuje jakousi syntézu předešlých dvou sérií se skvěle vykreslenými prvky obskurity a připomínáním nevyřešených, jednotlivce pronásledujících záležitostí z minulosti. Těžko říct, jestli je scénář i filmařské ztvárnění první série překonatelné, i přesto je Temný případ jako celek excelentním a takřka kultovním počinem.

Gangy z Birminghamu

Gangy z Birminghamu (2013)

95 %. Knightův počin válcuje Boardwalk Empire především schopností držet kvalitu kontinuálně napříč všemi sériemi. Peaky Blinders nabízí perfektní reálie rurálně urbánního průmyslového Birminghamu se skvělým soundtrackem, stejně jako excelujícími Murphym a Andersonem. Navzdory tomu, že se místa dění postupně přesouvají do vyšších společenských vrstev a politika ve smyslu intrikánství a lidského jednání na půdě státní správy hraje čím dál větší roli, o potřebný spád, napětí a šokující momenty není nouze. Nebojím se říct, že si na své přijde každý, komu imponují mafiánsky pošpiněné snímky s náhledem do psychologie jednotlivých postav, ale zároveň nepovažují scénáře hraničící s jejich reálnou uskutečnitelností za nutný požadavek pro úspěšné audiovizuální dílo – nezřídka jsou totiž historické reálie vhodně a citlivě ohýbány ve prospěch seriálu. PS: I když mám slabost pro Murphyho, vrchol hereckých výkonů představuje Adrien Brody.

Vraždy na Shetlandech

Vraždy na Shetlandech (2013)

90 %. Nevím, jak moc se mi seriál trefil do momentálního rozpoložení (zhlédnutí všech dosud realizovaných pěti sérií v rozmezí jednoho týdne). Každopádně trefa vedle to určitě nebyla. První dvě série fungují na principu čtyř dvoudílných případů, posléze už jde o případ na šestidílnou sérii. Trochu jsem se po zhlédnutí druhé série tohoto roztažení obával, avšak nadarmo. Zápletky tak akorát, pokaždé z jiného ranku s jinou atmosférou – nic úplně nelogického, v čem by se dalo ztrácet, ale ani nic, co by člověk rozšifroval o moc dřív než detektiv Peréz. Natáhnutí případu na sérií rovněž dává příležitost k rozpracování příběhů hlavních postav, herecké výkony jsou dobré (nikoliv excelentní). No a jako milovník anglofonních reálií a kultury nemůžu jinak než uslintávat nad krajinou, která celku dává jistý nádech elegičnosti a melancholie, ale zároveň divák tíhne k tomu nechat se masírovat suchým vichrem na bezstromých pahorcích. Skvělá žánrovka, ale zároveň specificky příjemná a nijak tuctová oddechovka.

Mare z Easttownu

Mare z Easttownu (2021)

90 %. Ačkoliv jsem více než polovinu dílů samostatně ohodnotil „na čtyřku“, tato pensylvánská minisérie si jako celek zaslouží hodnocení nejvyšší. Tvůrci umí výborně pracovat s napětím (zejména po pátém díle série včetně) a poměrně umně lavírovat mezi kriminální linií a sociodramatickými aspekty – jakkoliv by zkrácení série o jeden díl dynamice narativu jen a jen prospělo (můžeme se domnívat, nakolik scénář objektivně podléhá společenské poptávce). Sázka na menší komunitu se každopádně vyplatila a civilnost až autentičnost prostředí navíc příhodně podtrhává tu více, tu méně latentní humor. Winslet a její „nihilistický papiňák“ výtečný. Zkrátka solidní atmosférická kriminálka o vyrovnávání se s osobními tragédiemi a traumaty minulými, současnými i budoucími. “You’d be surprised at the things that people will and won’t confess to.”

Přiznání

Přiznání (2019)

90 %. Velice zdařilá krimisérie, která je (bohužel) velmi uvěřitelná. Martin Freeman excelentní a jakkoliv byly ostatní výkony poměrně neotřelých herců tak přesvědčivé, že jsem nevěděl, jestli ronit slzy nebo otvírat kudlu, tak si celou sérii uzurpoval. Řekl bych spíš neskutečně silný čtyřhvězdičkový kousek, k němuž není potřeba předem znát reálie a vtáhne vás. Jsem bezdětný, svobodný student a nedokážu si představit, jak intenzivně bych sledování takového příběhu prožíval mít doma dospívající dcery…