r_t_fish

r_t_fish

Milivoj Kaspar

Česko


13 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3
    • 18.3.2019  12:56
    A.I. Rising (2018)
    **

    Audiovizuálně působivé - poctivé oldschool interiéry, vydařené triky, krásné brutalistní budovy a interiéry, zajímavá práce se světlem, povedený sound design. Ale ten scénář.

    • 21.1.2019  18:07
    Annihilation (2018)
    *

    Sunshine pokládám za vynikající sc-fi a bráním ho celé roky, Ex Machina je přeceněný, ale pořád velmi dobrý film. Tenhle pokus o komornější Arrival se ovšem rychle zvrhne v jalové béčko, nic slabomyslnějšího jsem neviděl od Trhala (zmutované) filaky dynamitem v roce 1995. Jeden bod za několik působivých scén ze "zóny".

    • 12.12.2018  19:06
    Coincoin a nelidé (TV seriál) (2018)
    *****

    Původní Malej Quinquin byl zjevení. Geniální rozborka detektivního žánru, vnořená do typické Dumontovy malebné krajiny, vynikala absurditou, filosofickými postřehy i významným mlčením. Pokračování nevstupuje do stejné zátoky, původně komorně vykreslený mikrosvět působí o něco zkarikovanějším dojmem. Opět ho ovšem obývají více než méně postižení jedinci a radostné je shledání se všemi oblíbenými postavami z minula (vážně, se všemi). Také se tentokrát neustále neumírá, spíše naopak. Tahle vážná groteska ladně přechází mezi humorem Panique au village a hloubavým příběhem o lidskosti, nezvaných hostech a konci světa. O závěrečném Velkém Finále se jednou bude učit ve školách.

    • 11.12.2018  16:59
    Únos aut (1980)
    ***

    Krásně pitomý, ale formativní zážitek z dětství. Porsche nejlepšího ročníku 1979 a pár nedůležitých scének mezi.

    • 10.12.2018  11:20

    National Lampoon's Inherent Vice.

    • 4.11.2018  19:54
    Jablko (1980)
    *****

    Osol pláč. Podzimní sklizeň Festivalu otrlého diváka, Aero 2. 11. 2018

    • 13.3.2017  16:05

    Souhlasím se Sidneyem Lumetem, že film nevzniká ve střižně, ale na place. (A předtím poctivou přípravou každého záběru.) Režisérská verze Odplaty ovšem toto pravidlo popírá, ze stejného materiálu vznikl naprosto odlišný film. Žádné chlapácké vtipkování, nekonečný vysvětlující voiceover, tenhle film jede na vážno se syrovou urputností. Už původní producentská verze fungovala moc dobře, ale tohle je jiný žánr. Nedostižnému a veskrze geniálnímu Point Blanku s Lee Marvinem podle stejné předlohy sotva šlape na paty, ale radost pohledět.

    • 7.1.2017  16:48

    První půlhodinu se film tváří jako lobotomizovaná kombinace buranské komedie Smokey and the Bandit s existenciálním útěkem Kowalského z Vanishing Pointu, nic než nekonečná honička a neschopná policie v louisianských močálech. A potom to začne - thriller, kde nic nebyla náhoda a pomsta hlavního hrdiny se naplňuje s nemilosrdnou trpělivostí. Poslední třetina nejen podmořsky připomene neo-noirový klenot Noc postupuje, ale zůstává pevně v kolejích drsné 70s žánrovky. Hlavně nečíst místní popis obsahu, který prozradí všechno, co se má divák dozvědět až na konci.

    • 18.9.2016  15:04
    Miracle Mile (1988)
    *****

    Hodina mezi psem a vlkem, během které nezůstane kámen na kameni. Nejen ve struktuře vyprávění, kdy se z domněle jalové osmdesátkové romance žánr několikrát otočí až k polodokumentární pre-apo jízdě předměstím L.A. Začátek klame velmi přesvědčivě, od nerdích hrdinů přes kašírované vedlejší postavy až po hudbu. O hodinu později se všichni včetně diváka nacházejí v jiném světě a jiném městě, přestože se fyzicky téměř nepohnuli z místa. Point-of-view dobrodružství neviděné vlastníma očima, které o pár let předběhlo dobu a neprávem zapadlo.

    • 25.8.2016  16:00

    Oddechová blbina se slabým scénářem, kterou zachraňují Gosling s Crowem a hlavně dokonale střižená retro atmosféra. Byl by to lepší průměr, nebýt vyhračičkovaných detailů a malých dobrých nápadů. V několika místech se film na povrchu otře o Inherent Vice, ovšem bez ambicí překročit čistou zábavu.

    • 9.5.2016  16:36

    Obrazově krásné kompozice, zamlžená atmosféra zmaru a vyprázdněnost, které je naneštěstí až moc. Několikrát jsem si vzpomněl na vizuálně podobně působivého Papírového vojáka, kterému chybělo něco v příběhu - a on ho natočil také German mladší, vida. Dobrý kameraman na Tarkovského či Żuławského nestačí.

    • 13.2.2016  23:13

    Neprávem opomíjený thriller, který navazuje na několik tematicky spřízněných skvostů 70. let. Tíživá atmosféra, paranoia tajných služeb i CCTV, skvělá kamera, psychologický rozpad postav a několik trademarkových akčních scén. Politika, média a mezi jejich mlýnskými kameny několik jednotlivců, navíc výborně obsazených i zahraných. Takto prosím ano, škoda, že Peckinpah toho nestihl natočit víc.

    • 12.2.2016  12:19
    The Man in the High Castle (TV seriál) (2015)
    ***

    Krásná výprava a několik charismatických postav (Alexa Davalos, Rufus Sewell). Natočené je to řemeslně výborně, jen občas trochu zkratkovitě a také děj hodně volně skáče napříč lokacemi, takže chvílema divák dumá, kde se zrovna nachází. S předlohou seriál pracuje dost volně a typické Dickovy zvraty scénář dost "znormalizoval", nejen v tom mohla adaptace mnohem víc tlačit na pilu. Za vidění určitě stojí, ale bravury současné quality TV produkce nedosahuje. Do druhé série doufejme ve stejně precizní vizuální stránku a posedlost detaily, ale dotaženější vyprávění. *** (Ad synopse od geklon - "začne šířit video"? V roce 1962? To by některým postavám zjednodušilo práci:)

    • 21.7.2015  16:15
    Supersvět (2015)
    *****

    První půlhodina působí trochu jako galerie "JUDr. Haszek Mihály pozoruje různé věci". Jakmile ale s postavami navážete vztah, dusivý příběh propadání se do duševní nemoci (tedy "lásky k bohu") už jen graduje. Úzkostně vykartáčované předměstí jako by vypadlo z nemilosrdných rozborů Ulricha Seidla a jeho obyvatelé za ním nezůstavají pozadu. A kromě precizní filmařské stránky a částečně "božské" kamery potěší i nejednoznačná psychologie postav, minimálně manžel projde z původně obludného balíka pozoruhodným vývojem.

    • 20.7.2015  18:31

    Maddin ve vrcholné formě. Výtvarně možná nejkrásnější koláž, jakou ze svých oblíbených stylů dosud vytvořil. A příběhy se vrství a noří do sebe báječně absurdním způsobem, jejich protagonisté vyskakují zpoza napůl zamlžených hlubin paměti právě včas, aby svůj kus vyprávění posunuly dál a přidali k celku, zatímco celková tapisérie se postupně zaplňuje jednotlivými dílky jako široký obraz s přesahem do braku, mystična i čisté poezie. A vtipné je to jako bájná Nejsmutnější hudba světa, k čemuž přispěl i skvělý překlad na MFF KV.

    • 20.7.2015  18:23
    Bridgend (2015)
    **

    Sedm let! Sedm let neštěstí a příprav filmu, aniž by si tvůrci za tu dobu položili otázku, jestli dává nějaký smysl. Atmosféru přitom tvůrci nevzali za špatý konec, především díky kameře M. N. Joncka. Ale ten scénář! Nevývoj postav a slepenec bubákových klišé, na jaké nepřistoupí ani dvanáctiletá emo puberťačka. *** Spoiler: Když už to vypadalo alespoń na jednu slibnou indicii, že by za vším mohl stát jeden manipulátor, který ostatní vodí prostřednictvím internetového chatu, byla to marná naděje: když na obrazovku píše kdokoli z města, prostě v místnosti rachotí klávesnice, podobně jako když dřív všechny počítače zobrazovaly zeleně na černém pozadí za zvuků jehličkové tiskárny.

    • 17.7.2015  18:39
    Prostřihy (1993)
    *****

    Starší bratr Magnolie. Esence 90. let, v dobrém slova smyslu.

    • 28.6.2015  15:37
    Slídil (2014)
    ****

    Medium Cool převlečené do hypnotické neo-noir kombinézy. S mnohem sociopatičtějším hrdinou a vyprávěním posunutým z mcluhanovského eseje o etice médií do noční žánrovky.

    • 12.6.2015  13:00
    La French (2014)
    *****

    Trefněji než JFL bych film na jeden řádek neshrnul: "předpisové řemeslo ve formálně precizní namachrované žánrovce klasického střihu". Film důrazem na řemeslnou kvalitou až trpí a ze svých předobrazů 70. let si kromě výpravy bere i diplomatku plnou klišé a na dnešní dobu příliš jednoduchou zápletku s absencí přesahů kamkoli jinam. Kdyby se příběh odehrával dnes, nejspíš bych rozpačitě zůstal u 3.5*. Ale pokud si Francouzskou spojku promítáte stále dokola a u desítek dalších žánrovek z té doby žasnete, že takové filmy už se dnes netočí, potom je La French důstojná pocta všem báječným sedmdesátkovým krimi thrillerům, navíc s technickým zázemím roku 2014.

    • 7.4.2015  17:54
    Skrytá vada (2014)
    *****

    Koktejl temného beach-noiru a kroniky plážové komunity začátku 70. let, poťouchle nahlížených subkultur, prolínání zbytků hippies s nixonovským establishmentem a mansonovskými kulty a narůstající paranoiou. Zároveň je to "detektivní komedie", zakódovaná do táhlé, hořké a nenostalgické vzpomínky na kalifornské pobřeží v dobách, kdy tam ještě bydlela komunita surferů a flákačů, a přes všechny gagy a události zamlžené permanentní intoxikací je mezi obrazy cítit určitá melancholie, portrét ztraceného místa a času. *** Film rozhodně funguje zcela samostatně, ovšem další rozměr mu dává o něco vrstevnatější knižní předloha, která doplňuje Pynchonovu kalifornskou trilogii. Ze všech tří knih je nejpřístupnější (a určitě nejvtipnější), ale žijí v ní stejně komplikované a na hranici šílenství doby balancující postavy jako v post-psychedelickém Vinelandu a v křehce paranoidní Dražbě série 49.

    • 28.11.2014  13:20
    Interstellar (2014)
    *****

    Vlastně bych tomuhle dlouho očekávanému filmu dal poctivých 80%, ale sci-fi "s raketama" vzniká málo a většina je navíc úplně nablblých. A přes všechny výhrady k přehnaně tlačeným rodinným emo scénám, k blockbusterově vysvětlujícím dialogům mezi postavami, které si coby elitní vědci v kosmu vysvětlují fyziku pro první stupeň základky, k na efekt vypočítaným a doslova neuvěřitelným zvratům v ději, k nevyužitým postavám, přes to všechno jde o nejpůsobivější podívanou za posledních několik let, tedy minimálně v 70mm verzi. Dlouho jsem si hollywoodský velkofilm takhle neužil a vlastně nechci být objektivní a analyzovat stejně chladně, jak Nolan vyprávění konstruoval. Jako dítě od malička hltající sci-fi, knihy o vesmíru a filmy jsem vlastně nemohl nebýt nadšený. A ani astrofyzika nedostala moc na frak.

    • 29.6.2014  15:36
    Pod kůží (2013)
    *****

    Holka, která spadla na Zemi. Audiovizuálně vybroušený a zároveň minimalistický videoklip kombinovaný s dokumentárně realistickým podáním Skotska. Dodávka, motorky v dešti a jedna bytost, kterou to začne táhnout k lidem. Jeden z nejosobitějších filmů za poslední dobu, originalitou srovnatelný s oběma snímky Shanea Carrutha, i když postavený spíš na výtvarné stránce než inženýrsky propočítaném mikrokosmu. Škoda, že anotace tolik prozrazuje předem. 4.5* (A žasnu, jakou míru ignorace na sebe v komentářích neváhají prozradit místní experti.)

    • 21.5.2014  13:12

    Před pár lety velké překvapení ve Varech a při každé další projekci jsem nadšený stejně jako tenkrát. Jeden z nejkrásnějších a nejchmurnějších neo-noirů 70. let. A navíc moře. Podrobněji viz recenze Fantomfilmu zde, trochu nekompletní a se spoilery, ale velmi výstižná. Vyhrát nelze, jen prohrát pomaleji

    • 7.2.2014  15:05

    Zpočátku pomalá a nesnesitelně vousatá komedie. Brzy se ovšem rozjede série gagů a filmových citací (německý expresionismus!:), která typický špionský příběh staví na vedlejší kolej a čím dál víc směřuje k velmi dadaistické šarádě. David Niven, Orson Welles a geniální Peter Sellers proplouvají vizuálně nepříčetnými scénámi a lokacemi a závěr graduje v groteskou říznutou psychedelii. Pro milovníky estetiky 60. let a divných filmů povinnost.

    • 3.1.2014  17:10

    Někomu stačí málo. Takový slepenec klišé, vykradených nápadů a nelogičností pohledat. Některé scény fungují skvěle a svižně, ale celek táhne ke dnu snaha za každou cenu vytěžit nijak zvlášť originální nápad a béčková vizuální stylizace popírající alespoň základní mechanismy fikčního světa. (A těch několik klasických aut zničených tunerem ve snaze zalíbit se dvanáctiletým chlapcům od kolotoče je malina na plastikovém dortu).

    • 27.12.2013  14:10

    Tahle surreálná poezie už nezestárne. Umění zkratky využité naplno, scény s jedinečnou atmosférou a téměř každý záběr bych chtěl mít v životní velikosti navždy na stěně.

    • 12.8.2013  11:53

    Výstižný popis viz inutihar. Po pravdě, film se dá hodnotit asi jen v kontextu vzniku a většina odkazovaných žánrovek působí filmařsky dotaženěji, i tak je to zážitek tak na čtyři hvězdy. Symbolických pět za tu jinakost, neuvěřitelnost a odvahu.

    • 22.3.2013  12:14

    Jeden ze tří nejkrásnějších Medemových filmů, než začal poněkud popově opakovat sám sebe (další dva skvělé jsou Země a Krávy). Může působit líbivě, ale tady mu věřím. (Kdo vymyslel tak nápaditě šifrovaný český název? Proč proboha severní pól, o který se příběh neotře ani v náznaku, zatímco kruhy nejen polárními se to ve filmu jen hemží?)

    • 13.12.2012  15:51
    Mistr (2012)
    *****

    Anderson vypráví tak, že jsem během filmu často zapomínal dýchat, druhou projekcí jsem se dobrovolně nechal rozložit na atomy. Kombinace až fyzicky nepříjemných pocitů a situací, nervozity, roztěkanosti, zkratek, úchvatných obrazů a naprosté jistoty, kdy má režie pod kontrolou každý záběr, každé gesto, každý zvuk a mrknutí kamery. Filmařsky dokonalé, dotažené, hypnotické. A samozřejmě Phoenix, který jako by takhle prožil celý život, se stejně uvěřitelným Hoffmanem. Čistá temná krása. (Výstižný věcnější komentář viz Marigold).

    • 10.8.2012  12:12

    Film ****, pata hvezda je za mimoradny darek divakum v podobe 70mm horizontalni projekce v Imaxu.

<< předchozí 1 2 3
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace