Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní

Recenze (963)

plakát

Sam Morril: Same Time Tomorrow (2022) (pořad) 

S vtipy problém nemám, jsou chytré, dobře vystavěné. Témata klasická jako u všech edgy komiků. Při interakci s publikem, kdy dojde na smrt rodičů, tak jsem si říkal WTF, tohle už je i na mě moc. Na druhou stranu na tuhle část jen tak nezapomenu. Takže asi dobře, že to nevystřihli. Je to novej stand-up, takže zmiňuje např. válku na Ukrajině, což je osvěžující po všech těch komicích, kteří teprve v létě 2022 vydali stand-up s vtipy o covidu :-).

plakát

Sharp Stick (2022) 

Překvapivě dobré. Skoro všechny recenze na tento film byly špatné. A to včetně lidí, kteří mají k feminismu (režisérka je známá feministka) kladný vztah. Ono to ale vůbec není špatné. Ano, netvrdím, že jde o nějaký klenot. Ale je to dobře odvyprávěný příběh o jedné mladé holce, která objevuje svoji sexualitu a dělá vše "co se nemá".

plakát

Andrew Schulz: Infamous (2022) (pořad) 

Spolu s Shanem Gillisem je Schulz považován za jeden z nejvýraznějších talentů mladé generace. A svůj talent zde naplňuje. Schulz odmítl kompromis Netflixu a sám zveřejnil pasáže o potratu, které po něm chtěl Netflix odstranit. Ty pasáže jsou paradoxně pro-choice, nicméně Netflix se patrně bál, že v těchto dobách (jestli nevíte, googlete Roe vs. Wade) si takový obsah neriskne. A já jsem rád, že Schulz neustoupil. Může si to dovolit. Má úspěšný podcast, kam mu chodí Rogan nebo Louis CK. Má fame. Schulz ví, že už to zvládne i bez Netflixu. Naopak, souboj s Netflixem mu může nahnat plusové PR body. Celkově: vtipný stand-up, který mě moc bavil.

plakát

Jerry Seinfeld: Stand-Up Confidential (1987) (pořad) 

Seinfeld tu vypadá jako nezkušený ušák, ale přesto už předvádí zázraky ve své "observational comedy". Zajímavé jsou skeče mezi stand-upem. Použití kamery rybího oka z pohledu dítěte je výborný skeč, který mi připomněl Charlie Kaufmana a jeho Věčný svit. Kaufman na komediálních show pracoval jako scenárista a dobře je znal, takže bych se vůbec nedivil, kdyby zde získal od Seinfelda inspiraci do svého scénáře.

plakát

Eddie Murphy Delirious (1983) (pořad) 

Je to fascinující time travel. Jsem člověk, který snese většinu humoru, ale i já jsem měl místy pocit ve stylu: OMG, nechtěl bych, aby někdo viděl, že se na tohle dívám. Jak nedávno řekl Bill Burr, důležité je dívat se na to z pohledu dané doby. Je pravda, že asi polovina stand-upu už by dnes do TV neprošla? Ano. Znamená to, že Murphy je odporný člověk? Ne. Bylo mu 22 let. Testosteron z něj stříká. Je jasné, že 90 % vtipů je o šoustání. Spousta materiálu je o gay sexu. A zase, tehdy být gay bylo veliké stigma. Byl to tehdy běžný pohled na věc, dnes se nám zdá hloupý. Ale o tom je vývoj. Takže abych to shrnul. Muprhy je talent a klobouk dolů, jak dobrý byl už v takto mladém věku. Některé vtipy už by dnes neprošly a ač nejsem fanoušek zakazování vtipů, tak myslím, že je dobře, že některý humor zůstal zapomenut v osmdesátkách.

plakát

Bullet Train (2022) 

Mám rád Guy Ritchieho a tohle mělo být podobné. A ono to je podobné, přesto mě to nebavilo. Čím to? Řekl bych, že už jsem se tohoto stylu přejedl. Po 15 minutách pochopíš styl vyprávění, víš, že to bude jenom sada nekonečných flashbacků, že příběh je vlastně naprosto nepodstatný a celé to bude jen o hláškujících vrazích, co se navzájem řežou. A chvíli mě to bavilo, ale pak už to prostě bylo pořád stejné. Postavy jsou ti samozřejmě ukradené, nebojíš se o ně, nemáš k nim žádný vztah. Přesto dávám 3 hvězdy, jelikož je to vtipné i dobře natočené. Jen mě to začalo v půlce nudit. Asi si dám od tohoto stylu na chvíli pokoj.

plakát

Fourth of July (2022) 

Ačkoliv hodnotím 3 hvězdičkami, už jen to, že tenhle film dostal CKje k Roganovi, na což jeho fanoušci čekali několik let, je skvělé a určitě si ten podcast dejte. Teď k filmu. Je to pomalý indie film. Na premiérách se prý diváci hodně smáli, doma to jako komedie úplně nefunguje, je to spíše rodinné drama. Pokud se chcete smát, dejte si raději stand-up. Film není zklamáním a těžko pro mě může být, znám všechna Louisova díla, baví mě jeho přemýšlení a styl vyprávění. Louis má Woody Allena hodně rád, to je zřejmé, však spolu také pracovali, a tohle Allenovku dost připomíná. Máme tu křehkého muže, který je úzkostlivý a přijíždí mezi "opravdové chlapy". Chybí tu ale zásadnější konflikt. Ano, je tu konfrontace s rodinou, kvůli které hrdina přijíždí. Ale to je málo a hlavně dopředu víme, že se to stane. Přitom ve svých standupech umí CK výborně překvapit, ve svém scénáři to záměrně (jak jsem si vyslechl) nedělá a drží se běžné zápletky. Myslím si, že CK má i lepší věci (Louie, Horace and Pete i jeho první film I Love You, Daddy). Snímek je to jen příjemný, nic víc. Uvidíme samozřejmě, jak moc bude CK zvládat nezávislou tvorbu, když jako "canceled" guy nemá přístup do Hollywoodu. Moc bych mu přál, aby ve filmové tvorbě pokračoval. Jak nedávno zaznělo v jednom podcastu: Nepřestaneš používat Pythagorovu větu jen proto, že možná Pythagoras prznil mladé hochy. Odděluji osobnost autora a jeho tvorbu.

plakát

Americký sen George Carlina (2022) (seriál) 

Dokument pokrývá celou jeho komediální dráhu. Carlin začínal jako běžný komik v 50. letech. Jako šášula, co se pitvoří pro televizní diváky. Až si jednoho dne v 60. letech řekl dost a přidal se (pouze tématy a myšlením) k o generaci mladším hippies. Začal s kritikou války ve Vietnamu, používal sprostá slova atd. Přišel tím o obrovskou sumu peněz a musel začínat v podstatě na novo pro nové publikum. Carlina také pravidelně zatýkala policie pro používání sprostých slov.  Carlin ale neskončil u svého přerodu pro hippie publikum. Měnil témata a styl stand-upu i v 70., 80, a 90. letech. Vždy už ho odepisovali, že už nemá co říct, a vždy je překvapil (dnes by mu řekli, že je privilegovaný cishet old white man, který má přenechat prostor jiným). Je to bez debat jeden z nejlepších komiků všech dob. Na Youtube najdete řadu jeho vystoupení, tak neváhejte. He is the greatest!

plakát

Hodně štěstí, pane Veliký (2022) 

Konverzačka dobrá. Tvůrci pracují velmi dobře s nahotou. Ten nahý závěr filmu je přesně tak působivý, jak byl zamýšlen.

plakát

Dave Chappelle: Na jméně nesejde (2022) (pořad) 

Chappelle se dnes stal určitým symbolem boje za svobodnou komedii. Kulturní válka o Chappella neskončila a stále trvá. Tohle není stand-up, ale proslov na střední škole, kde studoval. Dave v něm řeší, zda nechat jednu z fakult pojmenovat po svém jménu, když část veřejnosti a studentů protestuje. Pointu prozrazovat nebudu, ale je chytrá, jak jinak. Mezitím co tento proslov vyšel, tak komikovi zrušili jedno představení, jelikož zaměstnanci klubu odmítli pracovat, když tam bude vystupovat. Show se tedy přesunula na jiné místo ve městě. Je to neustálý boj o svobodu slova. Netflix si  nedávno vybral, zisk (Chappelle) je pro něj důležitější než woke culture. Uvidíme však, jestli situace bude stejná i za pár let. Já fandím Daveovi. Komedie vždycky někoho uráží a nikdo by neměl komikovi říkat, o čem smí dělat vtipy. Levicoví novináři vám řeknou, že nikoho nezakazují a že komik jen nese následky za svá slova. Ale to je blbost, dokud máme svobodu slova, tak má Dave právo vtipkovat, aniž by mu někdo rušil přestavení. Je to celé jen o 2 nátlakových skupinách. Pokud fanoušci chtějí, aby Dave vystupoval, musí ho bránit. Vyhrává ten, kdo to nevzdá a je ochotný investovat čas a peníze do boje za svoji vizi lepšího světa. Já věřím, že jeho vtipy dělají svět lepším. Na závěr tedy:  celkově vtipný a inspirativní projev, ale vtipů je tu málo.