Poslední recenze (1 765)

Tři mušketýři: Milady (2023)
Patrně letošní největší překvapení, nejen tohle pokračování, ale vůbec celý tenhle dvoudílný projekt z francouzské filmové dílničky.. Kde první část excelovala, jeho druhá ho hrdě následuje. I když tentokrát už jsem jako obdivovatel úvodního dílu přesně věděl do čeho jdu, stejně jsem dostal něco navíc.. Nenápadný tvůrce Martin Bourboulon se instantně vměstnal mezi ty, kterým jsem jako divák vděčný, jelikož po takových mušketýrech jsem ani nesnil. A v televizích často opakovanou verzi románu Alexandera Dumase z roku 1993 na plné čáře překonal.. Co bylo zřejmé od začátku, že to nutné seznamovaní čtyř mušketýrů a představování postav máme odbyté již z minula, tentokrát už by se mělo jít okamžitě do akce. A když navíc byl vzhledem k názvu příslib větší účasti Evičky Green coby Milady de Winter (a že je na co koukat), která svými intrikami z pozadí pozvedávala příběh již minule, nemohlo to dopadnout špatně.. Sluší se říct, že název je ale trošku chyták, jelikož naopak odkazuje k většího točení se příběhu okolo D'Artagnanovi milé, o níž tentokrát půjde především. Nicméně Milady de Winter toho prostoru více má, zase ho využívá na výbornou a potvrzuje, že šlo určitě o nejzajímavější postavu jak herecky, tak nakonec i příběhově, s tím, že i šermířsky se nedrží vůbec stranou... Díky hlavnímu motivu okolo hledání a záchrany slaďoučké Constance, se pokračování nese v o to osobnější rovině, v níž po celou dobu vidíme hlavního hrdinu v neustálém zápolení s vlastními emocemi. Má to někdo štěstí, když jsou mu k ruce tři výteční šermíři.. Co na téhle adaptaci miluji, jsou hlavně dvě věci. Nejprve, jakým způsobem nemá potřebu si okolnosti romantizovat a plnými doušky naseje špínu novověké Francie bouřící se uprostřed náboženské (občanské) války. A pak, to neustálé předhánění špičkové (byť někdy záměrně nepřehledné) akce a ostřílených dialogovek, kde jedna esence podpírá a pozdvihuje druhou.. Není ani nouze o detektivní složku tvořící základ obou filmů, v níž odkrýváme pozadí státního spiknutí, které pramení a čerpá z náboženské nestability a sporu, který ze směrů křesťanství by měl dominovat. Zde se hrálo o ty největší výhry, v níž je zdejší odhalení aktérů nakonec celkem nečekané, ale současně jakoby šlo pouze o sekundanta v osobním příběhu vztahů mezi ústředními postavami.. Každý z mušketýrů má v pokračování svůj prostor, v němž se může divákovi ukázat i jinak než jen jako zdatný šermíř a podle očekávání ho nejzdařileji využívá právě charizmatický Vincent Cassel coby Athos. A právě jeho vlastní linka má nakonec největší dopad na celý příběh, kdy každé její další poodkrytí je bolestivé prohlubování patrně nevyléčitelné rány. V tomhle pokračování byli tvůrci odvážnější a diváka mohli z hlediska vývoje příběhu několikrát překvapit, když si minimálně dvakrát dovolili něco skutečně drzého, co donutí hlavní postavy a diváka samotného si zkusit svoje.. Samotný příběh sice dojde svého uzavření jen z části, zbytek nechává na historii anebo na fantazii diváka, a i když si dovedu třetí kousek s Mušketýry představit, možná je takový závěr o to divácky zajímavější.. Tři mušketýři: Milady jsou dravější než minule, dostávají velkolepější a vyeskalovanější pověsti, kterou mě dokázali naprosto odzbrojit.. Loni bych tomu nevěřil, ale musím vzdát tomuhle dvojdílnému zpracování ohromný dík za ten překrásný divácký zážitek lemující tolik různých filmových žánrů a všelijakých emocí.. Nádhera! /viděno v kině/ 90%

Ledové království (2013)
Kdo by čekal, že jedním z nejlepších filmů roku a nejkultovnějších filmů dekády bude animák, natož pak od jen z Disneyho produkce.. Už skoro není téma, které animační studio je na vrcholu a Pixar několik let po sobě ukazuje, že je v uchopení tohohle způsobu vyprávění na světelné roky dále než nic netušící konkurence.. Ovšem Ledové království ve mě zanechalo něco, k čemu se rád vrátím. Nejde pořád o film s takovým přesahem, nýbrž o poctivou zábavu, ale tentokrát jakoby tvůrci více vsadili na postavy a vztahy mezi nimi.. Animací vám sice tohle studio už řadu let servíruje totéž a pro nějakou revoluci si musíte jít jinam, jelikož zde se jede, co funguje. Ovšem Disney se pokouší trošku si pohrát s žánry a prvky, které do svého díla propíše. Proto nejde jen o ledajaký další kreslený biják pro děti (no teda ano ale..), nýbrž o vyprávění příběhu dvou sester, které i přes nešťastné osudy i nadále touží býti jedna s druhou.. V hlavních rolí tak máme princezny Annu a Elsu, která je každá odlišná i přesto po jak moc podobném touží.. Jsem team Anna jednoznačně a i když my je celá Elsyina mytologie a motivace sympatickou, přesto přirozenější je hnědovláska.. I z hlediska mužských hrdinů je na co koukat, i když překvapivě táhnou spíše ti další tvorové, tedy ikonický sněhulák Olaf a sob Sven, kteří si myslím, že pro mladší diváky fungují nejlépe, ale i mně přišli určitě nejzábavnější... Jde o známý příběh o "sněhovém království/ královně", ale hodně ho pozdvihují samotné charaktery a jejich samostatný vývoj.. I když bych kdysi tvrdil, jak mě zpěv v dramatických filmech vadí a skutečně byla doba, kdy jsem jako malý nemohl vystát muzikální čísla Lvího krále, tak postupně jakoby mi to šlo po chuti více a více.. A třeba právě zde ve Frozen, jsou prakticky všechny hudební vložky (jen když se do toho opře právě Olaf, tak to drhne) famózní! No a tady se navíc podařilo nastolit extrémně silný český ekvivalent.. Ano "Let it go" a "Najednou" ten význam a především tematický doprovod se celkem míjí, ale když to Monika Absolonová jako Elsa rozpálí, je to zkrátka magické a extrémně silné.. Vůbec tady český dabing odvádí kus práce a sedí i v dětských rolích, kdy pěvecké kousky taktéž nestrádají na svoje starší kolegy... Roztomilá podívaná, která si umí dobře pohrát s napětím, a i když to musí po tolikáté rozklíčovat "pravá láska", snad jste někdo u disneyovky nečekal něco jiného.. Ovšem věřte, že tentokrát se i ty emancipované ženy dočkají, což je patrně nejhezčí myšlenka celého vyprávění.. Chápu, že v dospělé roli to lze snadno nenávidět, zvlášť když bylo období, kdy dětičky chtěly Ledové království pořád dokola a hádaly se, kdo z nich je Anna anebo Elsa. Ovšem takovou energii nemá kdejaký film! Tedy i přesto, že jde o takovou "krákorárnu pro holky" je Ledové království patrně nejlepší Disneyovkou od dob Lvího krále a to už je panečku let.. So, let it snow! 90%

Halloween: Prokletí Michaela Myerse (1995)
Když si vezmete čtvrtý, pátý a šestý díl jako trilogii, k čemuž napomáhá, jak jejich příběhové propojení (které ale slábne právě v šestém díle), podobně laděný televizní vizuál, tak i nulová ambice značku nějak posunout a prakticky ji vyčerpává do takové míry, že ji podobně jako třetí tragický díl uvrhají do temnoty, z níž ji pak bude moc vyzvednout jen někdo opravdu nadějný a především jako diváka nebudu mít snahu se tam pro ni vracet... Šestý díl nevzniká jako závěr úspěšné trilogie ani jako spasitel, pouze jako další kousek do vitríny, při níž je úplně zbytečné ji dávat moc na oči, když se k ní stejně nejspíš už nikdo nebude vracet.. Nastává sice změna v rámci sequelové trilogie, už se propojení s neteří Jamie nechává stranou, i přestože podle mě šlo o jediný opěrný bod, a vracíme se zase ke kořenům.. Jen na to v takovém podání není nikdo zvědavý a bez Jamie Lee Curtis nemá ani tohle pokračování vlastně žádnou naději na úspěch... Michale Mayers zase zabíjí, zase se do toho musí bezúčelně plést nahá těla.. Ovšem tomuhle šestému dílu chybí naprosto jakákoli koncepce, kam by se měl dostat, kam by měli postavy na konci dojít.. Donald Pleasence se tímhle sice loučí s celou filmovou sérii, když pak ještě před premiérou skutečně umírá, ale ani jeho účinkování už není důstojné (ostatně není tomu poprvé).. Takový Halloween nemá duši a není nikterak rozeznatelný od zbylých, tedy kromě svojí pochybné kvality.. Bez nápadu, rutinní výtvor, který oproti jasně nejhorší trojce ale minimálně pořád servíruje neústupného, ale taky neinovativního Michaela Mayerse.. Tak, že by příště dorazila JLC, anebo už se značka pohřbí definitivně? 20%